Aihe: Marsua metsästämässä tai mustaa tähteä
1 2 3 4 57 8 9 10 11
The Jack
14.11.2018 12:59:59
Barska: Ymmärrän kyllä nyt miksi moni täälläkin on tuota kehunut. Jos ei olisi muita vahvistimia, niin kyllä tuon kanssa pärjäisi ja olisi tyytyväinen. No puhdas on Marshall roso-puhdas, eli kovemmalla kädellä tahtoo särähdellä. Säröillähän tuo sitten loistaakin.

Normaalimpi kanava on hyvä ja etenkin siinä rythm-clip moodissa sieltä löytyy hyvää rosoa, maukkaita komppisäröjä ja perinne-leadeja. Kuumilla humbuckereilla yllättävän paljonkin irtoaa säröä tuolta. Selkeästi Marshall ja hyvä soundi, ei moittimista.

En ole testannut Mini Jubileeta, mutta omasta 2555:stä lähtee heleät cleanitkin. Pitää laskea Input Gain, Lead Master ja Presence todella alas ja soittaa mieluummin yksikelaisilla heikkotehoisilla mikeillä. Se siinä on tietysti ongelmana, että tällä tapaa vahvarista ei saa kanavaa vaihtamalla kunnon säröjä. Tästä keskusteltiin pari kuukautta sitten toisessa ketjussakin.

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=238246&o=0

Jubileesta lähtee hyvät säröt sekä puhtaat cleanit, mutta säätöjä ja ehkä kitaraakin pitää vaihtaa välissä. Marshall-roso puhdasta on vaikea välttää tietyillä humppareilla soittaessa, ja esim. Gibsonin keraamisilla 500T-mikeillä saa Marshall-rosot puhtaimmasta Fenderistäkin.
VIPMetal
14.11.2018 23:45:59

The Jack: En ole testannut Mini Jubileeta, mutta omasta 2555:stä lähtee heleät cleanitkin. Pitää laskea Input Gain, Lead Master ja Presence todella alas ja soittaa mieluummin yksikelaisilla heikkotehoisilla mikeillä. Se siinä on tietysti ongelmana, että tällä tapaa vahvarista ei saa kanavaa vaihtamalla kunnon säröjä. Tästä keskusteltiin pari kuukautta sitten toisessa ketjussakin.

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=238246&o=0

Jubileesta lähtee hyvät säröt sekä puhtaat cleanit, mutta säätöjä ja ehkä kitaraakin pitää vaihtaa välissä. Marshall-roso puhdasta on vaikea välttää tietyillä humppareilla soittaessa, ja esim. Gibsonin keraamisilla 500T-mikeillä saa Marshall-rosot puhtaimmasta Fenderistäkin.

Ootko kokeillut ikään clean boost -pedaalia pienentämään sitä mikkien tehoa? Ainakin John Petrucci on tällä tavalla toteuttanut puhtaan, kun Mesa meinas mennä väkisin säröille tehokkailla mikeillä. Näin ite tekisin jos olis Marsun ykskanavanen vahvistin. Yks boosti (anti-boost) puhtaaseen soundiin ja toinen joka lyö lisää honkää särökanavalle. Pedalswicherillä vaan sitte kanavanvaihto samalla ja ei tarvi ku painaa yhtä nappia super puhtaasta tapposäröön ja takas.

Siitä puheenollen, olen ajautunut lopputulemaan, että Mini Jubilee, on mun Marshall. Mahtuu nätisti 2x12 Vertical kaapin päälle, toisin kuin isot Marsu-nupit.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
The Jack
15.11.2018 01:19:05
VIPMetal: Ootko kokeillut ikään clean boost -pedaalia pienentämään sitä mikkien tehoa?

En, olen perustellut omistamieni kitaroiden kohtuuttoman suuren määrän itselleni erilaisilla mikeillä ja sitä kautta eri käyttötarkoituksilla. Proffan Underdrive voisi olla aika passeli juuri Jubileen kanssa, mutta ihan arvailua tämä.
Barska
15.11.2018 01:20:32

VIPMetal: Ootko kokeillut ikään clean boost -pedaalia pienentämään sitä mikkien tehoa? Ainakin John Petrucci on tällä tavalla toteuttanut puhtaan, kun Mesa meinas mennä väkisin säröille tehokkailla mikeillä. Näin ite tekisin jos olis Marsun ykskanavanen vahvistin. Yks boosti (anti-boost) puhtaaseen soundiin ja toinen joka lyö lisää honkää särökanavalle. Pedalswicherillä vaan sitte kanavanvaihto samalla ja ei tarvi ku painaa yhtä nappia super puhtaasta tapposäröön ja takas.

Siitä puheenollen, olen ajautunut lopputulemaan, että Mini Jubilee, on mun Marshall. Mahtuu nätisti 2x12 Vertical kaapin päälle, toisin kuin isot Marsu-nupit.

Hyvä ajatus ja varmana toimii ihan jollain perus EQ:llakin. Mulla toisessa setupissa on juuri tuollainen systeemi toteutettuna Source Audion EQ-pedaalilla jossa midillä vaihdellaan anti-boost mid-cutin ja parin törkeen mid-boostin välillä. Hyvin saapi Mesa-vanhuksesta eri säröjä, sekä putipuhtaan. Suosittelen!

Muuten onhan ihan clean (etuaste)pedaaleitakin, esim. Two Notesin Le Clean joka on oikein mainio ja jollaisen kanssa saa Marsustakin helinä-cleanit.

Juu, nyt tän päiväisen Mini-Jubilee soittelujen jälkeen heräsi ajatus hommata ihan alkuperäinen Jubilee, kunhan valuuttavaranto sallii. Aika näyttää, mutta ei tuota miniä ole turhaan kehuttu. Hyvä peli. Jos se alkuperäinen oiskin parempi...

Niin, ei tuon Mini-Jubilen clean ole huono ja ihan ujosti volaa kitarasta pakittamalla saapi kelpo puhtaita, ei siinä ongelmaa mun mielestä säätää säron/puhtaan kanssa, pientä kompromissia vaan.
Sehän siinä on, että ton puhdas, sääti miten sääti on Marshall puhdas. Se ei ole luonteeltaan sellainen helinä, kuin joissain Fendereissä tai Mesan (joku muu mikä?)parhaissa puhtaissa vaikkapa. Toki voi olla etten vielä osaa Jubileeta tarpeeksi! Itse en päätäni ole hirveästi tuon cleanilla vaivannut, mulla se normi kanava on tukevasti säröllä, kun on niin hyvä sillai. Jos tarvii helinä-puhtaita otan jonkun toisen vahvarin.. :)
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Barska
15.11.2018 01:32:38

The Jack: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=238246&o=0

Tämä hyvä linkki, thx! Hauskaa oli lukea, että mä oon näemmä tuolla minillä päätynyt lähes identtisiin säätöihin ihan omineni... :)
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
velipekka
15.11.2018 08:07:00
Mites jos tässä nyt tai myöhemmin intoutuu hankkimaan tuollaisen vintagehenkisen
marsun, esim. Marshall JMP 1959 Super Lead tai 1987X,
niin onko helppoa konstia saada sitä hieman hijaisemmaksi ?
olen ymmärtänyt, että ovat varsin kova äänisiä.

Jossain näin, että 1987x:n efektilooppiin oli kytketty, joku pieni boksi, jossa oli volumesäätö (=master volume ?).

Keinokuormat, modaukset ?
Shredator
15.11.2018 08:13:22

velipekka: Mites jos tässä nyt tai myöhemmin intoutuu hankkimaan tuollaisen vintagehenkisen

Jossain näin, että 1987x:n efektilooppiin oli kytketty, joku pieni boksi, jossa oli volumesäätö (=master volume ?).

Volumeboksit toimii monien vahvareiden loopissa pienentäen ulostuloa, mutta 1959/1987 -tapauksessa ei toimi niiden teknisen rakenteen vuoksi, koska säröytyminen tapahtuu vaiheenkääntäjässä ja päätteessä. Se boksi syö siis gainin pois mun kokemuksen mukaan.

Vaihtoehdoksi jää siis PPIMV:n modaus (noin satasen luokkaa) tai/ja keinokuorma. Niillä saa hiljennettyä nämäkin kuiskaustasolle.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Metalkallo
15.11.2018 19:31:07
velipekka: Mites jos tässä nyt tai myöhemmin intoutuu hankkimaan tuollaisen vintagehenkisen

Keinokuorma syö soundia, tai ainakin jotkut, itse en tykännyt. PPIMV on ihan hyvä vaihtoehto. Kolmas vaihtoehto on käyttää overdrive/särö pedaalia ulkoisena master volume säätönä, säätää vaan vahvarista ensin volat sillein kun haluaa, sitten säätää pedaalin volan kuten haluaa. Helppoa eikä tarvita modauksia.

Itselläni on 50w vahvistin kotona ja käytän overdrive pedaalia volume säätönä juuri tuollein saadakseni säröä hiljemmalla.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
BugBadWolf
16.11.2018 02:16:32
Metalkallo:...PPIMV on ihan hyvä vaihtoehto...

Paitsi että jos sillä yrittää saada koneen kovin hiljaiseksi. Soundiin tulee mukaan sellaista kumimaista tuntumaa, mitä pienemmälle tuota ruuvaa.

Voi toki olla että jossain on keksitty jo lääke sille ja esimerkkitapaukseni on vanhaa tekniikkaa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
velipekka
16.11.2018 07:07:40
Törmäsin tälläiseen 1959:iin, johon oli tehty seuraava modi

Volume 1 = Master volume
Volume 2 = Gain

Vaikuttaa järkevältä ?
steelduck
16.11.2018 09:27:52

velipekka: Törmäsin tälläiseen 1959:iin, johon oli tehty seuraava modi

Volume 1 = Master volume
Volume 2 = Gain

Vaikuttaa järkevältä ?

Ei.... pilattu hyvä vahvistin. Saattaa toki kuulostaa hyvältä, mutta tuo ei ole enää 1959, vaan kytkentä luultavasti on muutettu joksikin ihan muuksi.
Shredator
16.11.2018 09:34:49

steelduck: Ei.... pilattu hyvä vahvistin. Saattaa toki kuulostaa hyvältä, mutta tuo ei ole enää 1959, vaan kytkentä luultavasti on muutettu joksikin ihan muuksi.

Tod.näköisesti 2203:ksi, mikä voi olla hyväkin juttu ;D
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Metalkallo
16.11.2018 22:33:43
velipekka: Törmäsin tälläiseen 1959:iin, johon oli tehty seuraava modi

Volume 1 = Master volume
Volume 2 = Gain

Vaikuttaa järkevältä ?

Vaikuttaa Marshall JMP 2204 tyyliseltä, koska semmoisessa on master ja gain. Jos kuulostaa hyvälle ja omaan mieleen, niin eikös se riitä?
Barska
17.11.2018 17:03:16

steelduck: Ei.... pilattu hyvä vahvistin. Saattaa toki kuulostaa hyvältä, mutta tuo ei ole enää 1959, vaan kytkentä luultavasti on muutettu joksikin ihan muuksi.

Samaa mieltä. Tollai modatulla ei voi enää linkittää kanavia ja säätää soundia kanavien balanssilla, joka on mulle yks kova juttu noissa non-master Mursuissa.

Jos nyt pitää noita mennä modaamaan, niin PPIMV jonka saa vaikka laitettua takapaneeliin on perempi idea. :)
steelduck
18.11.2018 17:05:41

Huomasin juuri torilla: Tässä olisi nyt aika huikea vaihtoehto. Käsintehty point to point Bluetone Plexi ja 500euroa!! Tuolla VVR:llä saat vielä hillittyä volumet "kotikäyttöönkin" tarvittaessa.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1412446
Barska
18.11.2018 17:10:48

steelduck: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1412446

No tuosta kyllä. Ei kyllä paha hinta. Hakekaas ny joku tuo pois, että kuulisi onko tuo hyvä.. :)
steelduck
18.11.2018 17:39:18 (muokattu 18.11.2018 17:40:27)

Barska: No tuosta kyllä. Ei kyllä paha hinta. Hakekaas ny joku tuo pois, että kuulisi onko tuo hyvä.. :)

Mulla on kaksi Bluetonea, joissa on toisena kanavana Plexi ja ne ainakin on ihan huippuja. Tuossa on vielä hyvä efektilooppikin, kun semmoistakin taisi ketjun aloittaja kaivata.
Laulava Kylätohtori
18.11.2018 17:42:34
steelduck: Huomasin juuri torilla: Tässä olisi nyt aika huikea vaihtoehto. Käsintehty point to point Bluetone Plexi ja 500euroa!! Tuolla VVR:llä saat vielä hillittyä volumet "kotikäyttöönkin" tarvittaessa.

No nyt menee kyllä halvalla. Kannattaa ostaa vaikka pelkästään testiin tolla hinnalla..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
18.11.2018 18:48:34 (muokattu 18.11.2018 18:52:04)
steelduck: Huomasin juuri torilla: Tässä olisi nyt aika huikea vaihtoehto. Käsintehty point to point Bluetone Plexi ja 500euroa!! Tuolla VVR:llä saat vielä hillittyä volumet "kotikäyttöönkin" tarvittaessa.

En tiedä sitten onko täysin sitä mitä aloittaja etsii marsusta jos tuo on klooni JTM45:sta, eli marsun ensimmäisestä mallista? Hyvät soundit varmasti lähtee, mutta JMP50 plexi marsut on suht erilaisia verrattuna JTM45:n loppujen lopuksi soundissa ja enemmän juuri niitä rokki marsuja 60 ja 80- luvuilta.

Minunkin Rikstone oli ensin JTM45, mutta olin lopulta enemmän JMP mies ja muutatin siksi.
harryk
18.11.2018 18:54:11

Me voimme modata tuosta tarvittaessa JTM45, JTM50, JMP50-versiot muutaman osan vaihtamisella. Ei ole iso juttu.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)