Aihe: Erot kitarakaapeleissa ja niiden soundissa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
klobasa
24.02.2015 22:41:05
Mr. Speed: Puhe taitaa olla sweet switchistä, joka on siis käytännössä toggle switchi tonelle. Santanahan moisen tahtoi ja siitä se sitten lähti. Mä en vaan ymmärrä tätä "kirkkaampi soundi = parempi soundi" mentaliteettia. Onko tone-potikka myös soundin huononnin? Jossain perus putkinupissa kolmialueinen EQ ei välttämättä vaikuta ollenkaan halutulla taajuudella mitä sitten erilaisella resistanssilla oleva tone voi vaikuttaa.

Kaikki hifimpi ei ole parempaa, eikä ole vintagempi. Jos halpa ja pitkä laku saa soundin kuulostamaan paremmalta, niin sit vedetään sillä.

Joo, sarkasmia hei. Itsellä on tonepotikka yleensä aina jossain muualla kuin "10".
Laulava Kylätohtori
24.02.2015 22:41:30
Eikös tuollainen modi myös 'kesyttäisi' 'liian kirkkaita' pedaaleja. Kokonaistilannettahan saisi kompensoitua esim. vahvarin treblellä?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Mr. Speed
24.02.2015 22:42:08
klobasa: Joo, sarkasmia hei. Itsellä on tonepotikka yleensä aina jossain muualla kuin "10".

Muusikoiden.netissä ei kannata ikinä laskea sarkasmin varaan :D
http://www.sieni.us/?id=38
varakeef
25.02.2015 11:30:36
klobasa: Joo, sarkasmia hei. Itsellä on tonepotikka yleensä aina jossain muualla kuin "10".

Itselläni on täpöllä tonet oikeastaan kaikissa muissa kitaroissa paitsi telejen tallamikkiä käytettäessä. Muuten on ihan tarpeeton namiska minulle. Volumepotikkaa tulee kyllä käytettyä.

Onko nyt siis todella niin, että muuten sama piuha spiraalille kierrettynä kuulostaa erilaiselta (tummemmalta kaiketi) kuin suorana. Itse olen moisia tehnyt, mutten mitään olennaista eroa ole huomannut - en toki ole eroja suurennuslasilla etsiskellytkään.

Jos noin olisi, soundi siis kirkastuisi, kun kitaristi kulkee kohti catwalkia ja kierrepiuha oikenee.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Arkka
03.03.2015 15:34:36

Kerkesinpä kokeileen tota konkkahommaa piuhassa. 2 nF saundiero selvä, vaikka kitarasta vola täysillä ja toisessa päässä Triaxis. 4 nF ja alko keskialueella oleen enempi honotusta, arvatenkin sen resonassipiikin siirtymisen ansiosta koska esim. tonea säätämällä moista efektiä ei tule. Toi oli näin äkkiseltään mun korvaan se oleellinen ero tonesäädöllä ja suurikapasitanssisella piuhalla.

Vielä on kokeilematta miten tuo pedaaleiden edessä toimii, mutta kyllä tuo ihan käyttisjutulta vaikuttaa äkkiseltään. Taidan tehdä johonkin säilykepurkkiin "saundin paskentimen", jossa saa vaikka kiertokytkimellä valita kapasitanssin.

Kiitos kaikille näistä hommista kirjoittaneille, tuli taas opittua uutta, ei olisi tullut mieleenkään ilman tätä ketjua.
Tiku35
09.09.2015 09:31:53
Hieman vanha keskustelu, mutta en yhtäkkiä löytänyt tuoreempaa.

Itse käytän nykyään Spectraflex vintage 4m piuhaa. Piuha on erittäin hyvä ja vielä jopa tyylikkään näköinen. Jossain olen kuullut puhetta, että kitarapiuhat tulisi pitää mahdollisimman lyhyinä.

Onko siis mitään vaikutusta, että ostan nykyisen 4m piuhan kaveriksi vaikka toisen 4m piuhan ja laitan siihen väliin Korg Pitchblackin? Aikaisemmin siis tuo 4m piuha on ollut vain kitaran ja vahvistimen välissä. Tarkoitan, että huomaako mitenkään, että piuhaa on tuplasti lisää, vai onko tuo 8m kokonaispituus vielä kovin maltillinen?
Laulava Kylätohtori
09.09.2015 09:37:45 (muokattu 09.09.2015 09:38:14)
Tiku35: Hieman vanha keskustelu, mutta en yhtäkkiä löytänyt tuoreempaa.

Itse käytän nykyään Spectraflex vintage 4m piuhaa. Piuha on erittäin hyvä ja vielä jopa tyylikkään näköinen. Jossain olen kuullut puhetta, että kitarapiuhat tulisi pitää mahdollisimman lyhyinä.

Onko siis mitään vaikutusta, että ostan nykyisen 4m piuhan kaveriksi vaikka toisen 4m piuhan ja laitan siihen väliin Korg Pitchblackin? Aikaisemmin siis tuo 4m piuha on ollut vain kitaran ja vahvistimen välissä. Tarkoitan, että huomaako mitenkään, että piuhaa on tuplasti lisää, vai onko tuo 8m kokonaispituus vielä kovin maltillinen?

Tämä nyt on vähän kuin kitaran puut, että jonkun mielestä huomaa, jonkun ei. Mutta väitän, että kyllä sen huomaa. Tosin, jos käyttää hyvää laatupiuhaa, niin se lieventää vaikutusta.

Se muutos ei välttämättä ole kuitenkaan automaattisesti huonompaan suuntaan. Esim. särösoundeilla piuhan tuplaus saattaa tehdä soundista paljon paremman. Makujutttuja, ei auta kuin testata.

Ja jos kuitenkin menee huonompaan suuntaan, niin tilannetta voi kompensoida bufferilla. Siihen kannattaa sitten vähän panostaa, on olemassa buffereita ja buffereita...
WanhaWetäjä
09.09.2015 13:18:29

MIKSI kitara>viritin piuhan pitäisi olla 4 metriä pitkä? Eikö se viritin ole siinä sun jalkojes juuressa? Siihen riitää parin metrin pätkä JOS "lavashow" niin salii. Ja onko etäisyys viritin>vahvistin tosiaankin 4 metriä? Veikkaan että ei useinkaan, riippuu tietysti kovasti siitä missä soittaa, treenilämpillä, himassa vai keikoilla isoilla stageilla tai jossain baarissa jossa stage on niin pieni että vahvistin on lähes perseessä kiinni.

Liian pitkät piuhat on usein vaan haittana ja jaloissa pyörimässä, toki jos tekee keikkaa niin kannattas hommata vaikka pari erilaista settia piuhoja, tilanteen mukaan.
Mutta itse kysymykseen, 4+4 m:n vaikutus itse soittamiseen ja soundiin lienee olematon oikeassa elämässä eli metelissä joko treeniksellä tai keikalla JOS kyseessä on laadukkaat piuhat.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Entropia666
09.09.2015 13:44:58

WanhaWetäjä: MIKSI kitara>viritin piuhan pitäisi olla 4 metriä pitkä? Eikö se viritin ole siinä sun jalkojes juuressa? Siihen riitää parin metrin pätkä JOS "lavashow" niin salii. Ja onko etäisyys viritin>vahvistin tosiaankin 4 metriä? Veikkaan että ei useinkaan, riippuu tietysti kovasti siitä missä soittaa, treenilämpillä, himassa vai keikoilla isoilla stageilla tai jossain baarissa jossa stage on niin pieni että vahvistin on lähes perseessä kiinni.

Liian pitkät piuhat on usein vaan haittana ja jaloissa pyörimässä, toki jos tekee keikkaa niin kannattas hommata vaikka pari erilaista settia piuhoja, tilanteen mukaan.
Mutta itse kysymykseen, 4+4 m:n vaikutus itse soittamiseen ja soundiin lienee olematon oikeassa elämässä eli metelissä joko treeniksellä tai keikalla JOS kyseessä on laadukkaat piuhat.

Mulla oli ennen langatonta 6m piuha nupista pedaalilautaan ja 6m piuha pedaalilaudasta kitaraan. Pienemmillä ei ois pärjänny, kokeiltu on. Saa aika nafti lava olla että 3m piuha vahvarista pedaalilautaan riittäis.
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
varakeef
09.09.2015 14:04:55
Entropia666: Mulla oli ennen langatonta 6m piuha nupista pedaalilautaan ja 6m piuha pedaalilaudasta kitaraan. Pienemmillä ei ois pärjänny, kokeiltu on. Saa aika nafti lava olla että 3m piuha vahvarista pedaalilautaan riittäis.

Tämä on on totta. Pedaalien ja vahvistimen väli on yllättävän pitkä, jo nostoon lattiatasolta vahvistimen sisäänmenoon menee helposti puolitoista metriä ja usein on kiva piuhalla jotain kohteita kiertää.

Laudan ja kitaran väliin riittää itselläni useimmiten lyhyehkö kierrepiuha (tai suora, kolmisen metriä).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Entropia666
09.09.2015 14:14:22 (muokattu 09.09.2015 14:15:27)

varakeef: Tämä on on totta. Pedaalien ja vahvistimen väli on yllättävän pitkä, jo nostoon lattiatasolta vahvistimen sisäänmenoon menee helposti puolitoista metriä ja usein on kiva piuhalla jotain kohteita kiertää.

Laudan ja kitaran väliin riittää itselläni useimmiten lyhyehkö kierrepiuha (tai suora, kolmisen metriä).

Jos miettii että 412-komootti, nuppi siinä päällä ja parit kaljakorit alle, niin 1,5m menee pelkästään siihen että piuha inputista osuu lattiaan. Sitten kun vahvari on yleensä lavan sivulla ja hieman soittajan takana, on siinäkin jo pari metriä väliä. Lisäksi ois suotavaa ettei se piuha oo pingottuneena ilmassa, vaan esim. vedetty lavan sivusta eteen pedaalilautaan, ettei se oo soittajan tai muiden lavalla liikkuvien jaloissa tiellä. Säästyy kamat ja hermot.

Nyttemmin langattoman myötä nämä ongelmat ovat luonnollisesti kadonneet.
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Rämppy
09.09.2015 15:49:57
WanhaWetäjä: MIKSI kitara>viritin piuhan pitäisi olla 4 metriä pitkä? Eikö se viritin ole siinä sun jalkojes juuressa? Siihen riitää parin metrin pätkä JOS "lavashow" niin salii. Ja onko etäisyys viritin>vahvistin tosiaankin 4 metriä? Veikkaan että ei useinkaan, riippuu tietysti kovasti siitä missä soittaa, treenilämpillä, himassa vai keikoilla isoilla stageilla tai jossain baarissa jossa stage on niin pieni että vahvistin on lähes perseessä kiinni.

Hyvä pointti. Baareissa keikkaillessa max 3m piuha riittää ja muu on yleensä vain tiellä ja soundia syömässä. Mulla on useimmiten 3m piuha skitasta maustelautaan ja siitä 4m piuha vahvistimeen. Pedaalilaudan ja vahvistimen välillä lyhyempikin piuha riittäisi joskus, joskus taas ei. Pitempää piuhaa olen tarvinut tosi harvoin.
Mutta isommilla stageilla sitten tarvitaan pitemmät kaapelit varsinkin jos tykkää jumpata soiton ohessa.
Saahan sitä sanoa.
Tiku35
09.09.2015 16:02:57
Rämppy: Hyvä pointti. Baareissa keikkaillessa max 3m piuha riittää ja muu on yleensä vain tiellä ja soundia syömässä. Mulla on useimmiten 3m piuha skitasta maustelautaan ja siitä 4m piuha vahvistimeen. Pedaalilaudan ja vahvistimen välillä lyhyempikin piuha riittäisi joskus, joskus taas ei. Pitempää piuhaa olen tarvinut tosi harvoin.
Mutta isommilla stageilla sitten tarvitaan pitemmät kaapelit varsinkin jos tykkää jumpata soiton ohessa.

Niin eli alkuperäiseen kysymykseen. Syökö 4m -> 8m lisäys soundia kun kyseessä käsittääkseni laadukkaat Spectraflex Vintage piuhat? Välissä siis vain viritysmittari joka lupaa 100% bypass.

Unohdetaan kysymykset missä tarvitaan minkä pituisia piuhoja. Joku voi tarvita pitkää piuhaa vaikka kotona.
kihtaristi
09.09.2015 16:12:28
Tiku35: Niin eli alkuperäiseen kysymykseen. Syökö 4m -> 8m lisäys soundia kun kyseessä käsittääkseni laadukkaat Spectraflex Vintage piuhat? Välissä siis vain viritysmittari joka lupaa 100% bypass.

Unohdetaan kysymykset missä tarvitaan minkä pituisia piuhoja. Joku voi tarvita pitkää piuhaa vaikka kotona.

Kylätohtorin ensimmäinen vastaus ihan hyvä. Jotkut huomaa, jotkut ei. Aika pieniä eroja on varsinkin laadukkailla kaapeleilla.
Entropia666
09.09.2015 17:06:03 (muokattu 09.09.2015 17:11:08)

kihtaristi: Kylätohtorin ensimmäinen vastaus ihan hyvä. Jotkut huomaa, jotkut ei. Aika pieniä eroja on varsinkin laadukkailla kaapeleilla.

Ei ihan suoraan piuhatesti, mutta tässä sivutaan aihetta asiallisten klippien kanssa todella läheltä (varsinkin eka klippi): http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11279588#p11279588

Piuhassa ja langattomassa oli omassa vertailussa ero. Se oli hyvin pieni, mutta oli kuitenkin. Mun mielestä tosin kannattaa enemmän pohtia käytäntöä. Kumpi on tärkeämpää, minimaalinen muutos soundissa vai se että saat tarpeeks liikkumavaraa lavalla ja ne piuhat ei oo pyörimässä jaloissa lavalla.

Jos sä tarviit pitemmän piuhan, niin ei lyhyestä piuhasta kannata kärsiä vaan sen takia että soundi huononee. Yleisössä sitä ei kuule kukaan (tuskin kuulet itsekkään bändin seasta) ja homman pystyy helposti kompensoimaan vahvarin säädöillä jos oikeesti ahistaa.
Laulava Kylätohtori
09.09.2015 21:06:26
Se on nyt parasta vaan ostaa se Korg ja toinen 4 metrin piuha ja pistää kiinni. Jos et ole ennenkään välittänyt korkin haistelusta, niin tuskin soundisi siihen kaatuu. Ja kuten jo sanoin, niin se muutos ei automaattisesti ole huonompaan. Monet legendat (mm. Jimi &SRV) ovat käyttäneet pitkiä halpoja kierrepiuhoja tasoittaakseen soundinsa yläpäätä ja saadakseen midboostia.

Mutta laatupiuhoilla erot ovat tosiaan pienet, missään tapauksessa mitään radikaalia ei tule tapahtumaan...
Rämppy
10.09.2015 16:14:28
Tiku35: Unohdetaan kysymykset missä tarvitaan minkä pituisia piuhoja. Joku voi tarvita pitkää piuhaa vaikka kotona.

Tämän esittäjälle pieni muistustus ja anteeksi offtopikki: Keskustelu rönsyilee ja saa rönsyilläkin, kunhan kuitenkin kitarakaapeleissa pysytään. Tämä ei ole kysymys-vastaus palvelu vaan keskustelupalsta.
Saahan sitä sanoa.
Mr. Speed
10.09.2015 16:29:08 (muokattu 10.09.2015 16:29:36)

Väitän, että toi viritin siinä välissä vaikuttaa enemmän kuin se ekstralaku. Ainakin itellä tuntuu, että viritin kitaran ja vahvarin välissä syö soundia melko reilusti. Oli se sitten Pitchblack tai TU-2.
Arkka
10.09.2015 18:21:42

Mr. Speed: Väitän, että toi viritin siinä välissä vaikuttaa enemmän kuin se ekstralaku. Ainakin itellä tuntuu, että viritin kitaran ja vahvarin välissä syö soundia melko reilusti. Oli se sitten Pitchblack tai TU-2.

TU-2:ssa on bufferi, joka muuttaa saundia. Mut Pitchblack on true bypass, eikä sen kyllä hirveesti pitäsi vaikuttaa, sehän on vaan pikku pätkä piuhaa lisää. Vai onko sit esim. liittimillä niin suuri merkitys? Omaa kokemusta kyseisestä virittimestä ei ole.

Eniveis, toi extralaku tuo luokkaa 500 pF kapasitanssia lisää, paljonko se sit vaikuttaa riippuu vähän kaikesta, mut jos koko systeemin kapasitanssi on silti alhainen eli yläpäät leikkaantuu edelleen aika ylhäältä, ni ei tuolla välttämättä hirveesti merkitystä ole. Ehkä. Lisäpätkän tuoman eron kuulis varmaan paremmin jos toisessa piuhassa olis korkeempi kapasitanssi. Tai näin ainakin arvaisin.
kimurantti1
10.09.2015 18:27:11 (muokattu 10.09.2015 18:28:26)
Tässä vähän osviittaa ihan äänipätkinä, että miten kapasitanssi vaikuttaa soundiin. Piuhan pituudella ja laadulla on oikeasti merkitystä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11279588#p11279588
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)