Aihe: torin turhat myynti-ilmoitukset
1 2 3 4 57 8 9 10 1128 29 30 31 32
Gafa
10.01.2013 10:21:03
Gafa: Varauksista.

Aika paljon ostellu krääsää ja huomannut toisten laittavan ilmoitukseen varattu, vaikka olen sanonut ostavani sen. Mun mielestä kauppa on sovittu kun hinta neuvoteltu ja kauppapäivä tiedossa.

(Tosin on niitä silti vielä myyty enemmän maksaville.) ( vitu ru*kut )

Kysyin sitä kerran ja vastaus oli: "On helpompi poistaa varaus kuin laittaa uusi ilmoitus jos diili menee ohi jostain syystä ."

Ainoa syy ettei kauppa toteudu voi olla ettei tavara vastaa kuvausta. Kauppaaja itse epäilee tavaransa kuntoa tai alkuperää :D

Ymmärrän toki noiden hinnakkaampien tavaroiden kohdalla, että täytyy vähän hiplaa ennen ku tekee lopullisen päätöksen ostaako vai ei, mut parinkympin spedut..

Varattu ilmoituksessa on ihan ok.

Mutta silloin ei pitäis hieroo enää kauppoja muiden kanssa. Tosin innokkaiden ostajien pitäis olla laittamatta tarjouksia. Vähän rispektii..

Jep, saahan myyjä päättää mitä myy ja kenelle, mihin hintaan.

Jos on jotain sovittu siitä pidetään kiinni. Oon kyl pari kertaa joutunu vetäytymään syystä tai toisesta, mutta aina se on sopinut myyjälle. Olisin kyllä kiroillen ostanut jos ei olisi myyjälle sopinut ;)
Sry vaan heille, olen pahoillani edelleen.

Se nyt vaan kuuluu käytöstapoihin. Tosin kaikkia runkkuja ei pysty opettamaan sisäsiistiks. - Ei, vaikka mieli tekis.
Numb
10.01.2013 10:31:39

Gafa: Varattu ilmoituksessa on ihan ok.

Mutta silloin ei pitäis hieroo enää kauppoja muiden kanssa. Tosin innokkaiden ostajien pitäis olla laittamatta tarjouksia. Vähän rispektii..

Mutta miksi ilmon pitää roikkua torilla, jos kauppa on jo sovittu, eikä laitetta myydä enää muille?
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Gafa
10.01.2013 10:49:54 (muokattu 10.01.2013 10:58:59)
Vladi: Vähän yllättäviä pointteja tuosta varaamistouhusta. Meikä on pyytänyt varmaan kerran tai pari jotain kaupan olevaa tuotetta varaukseen ja muutaman kerran olen laittanut potentiaalisen ostajan pyynnöstä tavaran varaukseen. Lähes joka kerta homma on toiminut ongelmitta. Varauksen idea ainakin itselleni on se, että henkilö X hyvin todennäköisesti ostaa kyseisen tuotteen, mutta voin sanoa muille kiinnostuneille, että henkilö X taitaa tuon ostaa, mutta otan suhun seuraavaksi yhteyttä, jos ei ostakaan.

Joskus oli useampikin hekilö jonossa ja homma meni hyvin, koska ensimmäinen ja toinen ostaja peruivatkin ja kolmas sitten osti. Koko homman selvittämiseen ei mennyt montaakaan päivää ja vain muutama pikaviesti, kaikille tuntui jäävän reilun meiningin mielikuva ja minä sain tavarani kaupaksi.

Juuri näin. Selkärangattomat ottakoon opiksi.

Toki kerran kävi vähän ikävämminkin, mutta otin asiassa tietoisen riskin. Olin kauppaamassa erästä vahvistinta ja potentiaalinen ostaja otti yhteyttä. Hänellä oli melkein tarvittavat rahat kasassa ja hän ostaisi vahvarin varmasti. Puuttuvat rahat hän saisi myynnissä olevasta kaapista, josta hän on jo sopinut kaupat ja ostaja on seuraavana päivänä tulossa. Homma kusi siinä, kun tämä kaapin ostaja jätti ensin tulematta, siirsi pari kertaa tapaamisiaan ja vissiin perui lopulta kaappikaupat. Jouduin viikon odottelun jälkeen perumaan vahvistimen varauksen, mutta en oikein voi tuota ostajaehdokastakaan siitä syyttää.

En ole juurikaan mitään myynyt, ainoastaan tutuille ja alihintaan. (Hamstraan leluja, ku syvä lama 90-luvulla opetti et on syytä olla virikkeitä.)

Mutta eikös se jolla on raha taskussa ja on myyjästä sovelias ostamaan mene nyt tossa kohtaa jonossa eteenpäin? Edellyttäen että jonossa on joku. Noh, myyjä päättää loppu peleissä.
Gafa
10.01.2013 10:50:46 (muokattu 10.01.2013 10:55:33)
Numb: Mutta miksi ilmon pitää roikkua torilla, jos kauppa on jo sovittu, eikä laitetta myydä enää muille?

Kysyin sitä kerran ja vastaus oli: "On helpompi poistaa varaus kuin laittaa uusi ilmoitus jos diili menee ohi jostain syystä ."

Ainoa syy ettei kauppa toteudu voi olla ettei tavara vastaa kuvausta. Kauppaaja itse epäilee tavaransa kuntoa tai alkuperää :D

Ymmärrän toki noiden hinnakkaampien tavaroiden kohdalla, että täytyy vähän hiplaa ennen ku tekee lopullisen päätöksen ostaako vai ei, mut parinkympin spedut..
jippe
10.01.2013 11:46:28
Numb: Mutta miksi ilmon pitää roikkua torilla, jos kauppa on jo sovittu, eikä laitetta myydä enää muille?

Nykyään homma ei minun kokemuksieni mukaan valitettavasti ole näin mustavalkoista, vaan hyvät kaupankäyntitavat ovat monelta hukassa. Aina on joukossa näitä "ostajia", jotka syystä tai toisesta nousevat puihin. Tori.fi, muusikoiden.net, fb:n kirpparit, huuto.net - kaikissa näissä olen törmännyt "juu ostan ostan" -kavereihin. Kauppaa netissä olen tehnyt 90-luvun lopusta saakka ja olen havainnut, että viime vuosina näitä "ohareita" on sattunut tiheämpään kuin ennen muinoin. Liekkö osasyynä tähän se, että netin parissa toimitaan live-tilanteeseen verrattuna "kasvottomana" - sovittuja asioita on paljon helpompi perua.

Myyjänä suosin tapaa, jossa kaupat sovittuamme muokkaan tekstiin Varattu -sanan. Henk.koht en kauppojen sopimisen jälkeen myy tavaraa kenellekään muulle ellei ostaja nouse puihin.
J-PPP
10.01.2013 12:10:15
Gafa: Kysyin sitä kerran ja vastaus oli: "On helpompi poistaa varaus kuin laittaa uusi ilmoitus jos diili menee ohi jostain syystä ."

Tää on just näin. Jos on enemmän hyvin muotoiltua tekstiä, niin on helpompi pitää tuotetta muutama päivä "varattuna" kuin varmuuden vuoksi kopioida ilmoitus notepadiin tms.

No ei se noin ole. Jengit nyt vaan tekee ohareita nykyään ja siihen on hyvä varautua. Syy voi olla mikä vaan.
Alle 20-vuotias?! Osallistu orkestereinesi bändikisaan, voittaja studioon ja mukaan julkaisulle. LUE LISÄÄ: http://www.facebook.com/Rockinfinglish
gator
10.01.2013 12:30:38
J-PPP: Tää on just näin. Jos on enemmän hyvin muotoiltua tekstiä, niin on helpompi pitää tuotetta muutama päivä "varattuna" kuin varmuuden vuoksi kopioida ilmoitus notepadiin tms.

No ei se noin ole. Jengit nyt vaan tekee ohareita nykyään ja siihen on hyvä varautua. Syy voi olla mikä vaan.

Noitten ohareitten määrä on tässä muutaman vuoden aikana lisääntynyt huomattavasti. Itse laitan ainakin tavaran varatuksi, ennenkuin joku hakee sen pois.
Alkaa tosissaan ärsyttää tommoset kandidaatit ja varsinkin tommoisen asenteen yleistyminen.
Old Joe
10.01.2013 21:38:27
jippe: Nykyään homma ei minun kokemuksieni mukaan valitettavasti ole näin mustavalkoista, vaan hyvät kaupankäyntitavat ovat monelta hukassa. Aina on joukossa näitä "ostajia", jotka syystä tai toisesta nousevat puihin. Tori.fi, muusikoiden.net, fb:n kirpparit, huuto.net - kaikissa näissä olen törmännyt "juu ostan ostan" -kavereihin. Kauppaa netissä olen tehnyt 90-luvun lopusta saakka ja olen havainnut, että viime vuosina näitä "ohareita" on sattunut tiheämpään kuin ennen muinoin. Liekkö osasyynä tähän se, että netin parissa toimitaan live-tilanteeseen verrattuna "kasvottomana" - sovittuja asioita on paljon helpompi perua.

Myyjänä suosin tapaa, jossa kaupat sovittuamme muokkaan tekstiin Varattu -sanan. Henk.koht en kauppojen sopimisen jälkeen myy tavaraa kenellekään muulle ellei ostaja nouse puihin.

Näin juuri. Minulle "Varattu" tarkoittaa, että tavara on myyty, mutta raha on vielä saamatta.
Pyöritin aikoinani "kivijalkaliikettä" ja tutuksi tuli viimeiset sanat: "Käyn vain automaatilla." Taisi olla vaarallinen reitti automaatille, jäivätkö ratikan tai auton alle, kun nuo sanat jäivät viimeisiksi, jotka heistä kuulin.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Billsner
10.01.2013 22:00:51
Old Joe: Pyöritin aikoinani "kivijalkaliikettä" ja tutuksi tuli viimeiset sanat: "Käyn vain automaatilla." Taisi olla vaarallinen reitti automaatille, jäivätkö ratikan tai auton alle, kun nuo sanat jäivät viimeisiksi, jotka heistä kuulin.

Itse olisin veikannut anniskeluravintolaa matkan varrella. Enää aamulla krapulassa muistakaan että oli kitaraa menossa ostamaan.
Supreme General Of Evil
Jucciz
11.01.2013 00:02:12
Billsner: Itse olisin veikannut anniskeluravintolaa matkan varrella. Enää aamulla krapulassa muistakaan että oli kitaraa menossa ostamaan.

Siitähän on se vitsikin: "Muusikko käveli baarin ohi."
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gabe
11.01.2013 00:23:42
Old Joe: Näin juuri. Minulle "Varattu" tarkoittaa, että tavara on myyty, mutta raha on vielä saamatta.
Pyöritin aikoinani "kivijalkaliikettä" ja tutuksi tuli viimeiset sanat: "Käyn vain automaatilla." Taisi olla vaarallinen reitti automaatille, jäivätkö ratikan tai auton alle, kun nuo sanat jäivät viimeisiksi, jotka heistä kuulin.

Kai ohjeistit että pankkikorttikin kelpaa? Tympeää ettei voi sanoa edes " Mietin tätä vielä " tms.

Itse en kyllä varaile jos olen myymässä. Muutaman kerran nämä varaajat on kadonneet ties minne matkan varrella. Se ostaa joka ehtii. :)
Old Joe
11.01.2013 21:45:07
Gabe:
Itse en kyllä varaile jos olen myymässä. Muutaman kerran nämä varaajat on kadonneet ties minne matkan varrella. Se ostaa joka ehtii. :)

En tarkoittanut määrättömäksi ajaksi varaamista, vaan esim. seuraavaksi päiväksi, kun kaikki yksityis kohdat on jo keskusteltu läpi, eikä nouto vaikkapa vuorokauden ajasta johtuen heti onnistu.
Tällöin voi myyjä tuon merkinnän laittaa, turhien yhteyden ottojen välttämiseksi. Olisi aika turhauttavaa hakea matkojen päästä sovittua tavaraa ja perillä saakin kuulla että "Meni jo".
JaaGeRMaisTeR
11.01.2013 22:34:06
Fiksumpi se on kaikesta huolimatta poistaa se ilmotus ja laittaa uus jos ei mene. Saapahan sen takasin sinne etusivuillekkin ettei tarvi turhaan lähteä puolenvälin kastista ihmetteleen.
Gabe
12.01.2013 00:52:55
Old Joe: En tarkoittanut määrättömäksi ajaksi varaamista, vaan esim. seuraavaksi päiväksi, kun kaikki yksityis kohdat on jo keskusteltu läpi, eikä nouto vaikkapa vuorokauden ajasta johtuen heti onnistu.
Tällöin voi myyjä tuon merkinnän laittaa, turhien yhteyden ottojen välttämiseksi. Olisi aika turhauttavaa hakea matkojen päästä sovittua tavaraa ja perillä saakin kuulla että "Meni jo".

Tämä on ihan ymmärrettävää toimintaa. Vaan kävipä tällaisessakin tilanteessa yhden auton kanssa niin että seuraavana päivänä sovittuna aikana ei kuulunut mitään, eikä puhelimeen vastata. Sikäli ärsyttävää tällainen toiminta että menee hieman luottamus noin ylipäätään, ja suhtautuu aina pienellä varauksella.
varakeef
12.01.2013 09:28:34
Old Joe: Näin juuri. Minulle "Varattu" tarkoittaa, että tavara on myyty, mutta raha on vielä saamatta..

Eikö täsmällisempi ilmaus olisi "myyty"? "Varattu" viittaa enemmänkin esimerkiksi testausmahdollisuuden varaamiseen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Old Joe
12.01.2013 23:59:47
varakeef: Eikö täsmällisempi ilmaus olisi "myyty"? "Varattu" viittaa enemmänkin esimerkiksi testausmahdollisuuden varaamiseen.

Eihän se tuossa vaiheessa vielä ole myyty. Ostaja saattaa olla näitä, jotka hukkaavat ja unohtavat osoitteet ja puhelimet, eivätkä muutenkaan enää tiedä asiasta tuon taivaallista.
varakeef
13.01.2013 01:22:42
Kyllä se on myyty. Ei irtaimen kaupan syntyminen vaadi tavaran tai rahan toimittamista, toimittamatta jättäminen on kuitenkin sopimusrikkomus.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Gabe
13.01.2013 11:51:09
varakeef: Kyllä se on myyty. Ei irtaimen kaupan syntyminen vaadi tavaran tai rahan toimittamista, toimittamatta jättäminen on kuitenkin sopimusrikkomus.

Ai maksamatta jättäminen ei ole sopimusrikkomus?
Gafa
13.01.2013 12:10:01 (muokattu 13.01.2013 12:13:04)
varakeef: Kyllä se on myyty. Ei irtaimen kaupan syntyminen vaadi tavaran tai rahan toimittamista, toimittamatta jättäminen on kuitenkin sopimusrikkomus.

Mikä on myyty?

Ymmärtääkseni se on kyl omistajan niin kauan ennen ku o kauppakirjaa tehty, tahi raha vaihtanut taskua.

Meneekö tämä nyt näin.

Ilmoitan myyväni vehkeen kympillä. Ostaja on mulkku enkä halua myydä sitä hänelle, joudunko siis vankilaan?
oiva tumpeloinen
13.01.2013 12:12:51
Gafa: Mikä on myyty?

Ymmärtääkseni se on kyl omistajan niin kauan ennen ku o kauppakirjaa tehty, Tai raha vaihtanut taskua.

Meneekö tämä nyt näin.

Ilmoitan myyväni vehkeen kympillä. Ostaja on mulkku enkä halua myydä sitä hänelle, joudunko siis vankilaan?

Kyllä se vaan niin on, että suullinenkin sopimus ajaa asian. Näyttö siitä voi tosin olla vaikeampi. Mutta jos on näyttää esim. viesteistä sopimustahto, niin kyllä kauppa on syntynyt, vaikka siitä ei erillistä sopimusta olisi tehtykään, tai rahat ole vielä kerinnyt omistajaa vaihtamaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)