Aihe: Vahvistin keskustelu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
mpekkanen
27.02.2013 08:36:19 (muokattu 27.02.2013 12:07:53)
Itse olen soitellut putkivahvistimilla suurimman osan elämästäni. Kuitenkin nyt kun tulee enää omaksi iloksi treenailtua ja tehojen tarve on pienempi niin sanoisin muutaman hyvän asia näistä mallintavista vahvistimista.

Soittelin joskus 7 tai 8 vuotta sitten Behringerin mallintavalla combolla,josta olin alkuunsa sitä mieltä että taatusti ihan paska vehje. Kuitenkin siitä löytyi hyviä soundeja ja varmasti tekniikka on mennyt siitä vielä eteenpäinkin. Kaveri soitti samassa bändissä Line6 comboa joka oli soundillesesti minusta huonompi,mutta tehoja siitä lähti enemmän.

Kun vannotaan näiden putkivehkeiden nimeen ja siihen että ne voi korjata,mutta mallintavat on hajotessaan roskistavaraa. Voi olla tietysti näinkin,mutta jos ostaa uutena niin onhan siinä takuu. Sitten on vielä sellainen pointti että se mallintava vahvistin voi maksaa 5-10 kertaa vähemmän kuin pelkästään se yksi vahvistin jota se mallintaa. On tietenkin selvää ettei se ehkä ole ihan niin hyvä,mutta on siinä hinnassa ainakin eroa.

Olen jo useasti maininnut ,että bändisoitossa siihen kokonaissoundiin vaikuttaa moni muukin asia kuin yksittäisen soittajan vahvistin ja instrumentti.

Joskus saattaa tulla eteen myös tilanne jossa alkaa miettimään että onko oikeasti järkeä roudata keikoille todella isoja kaappeja ja painavia nuppeja jos sen homman voisi hoitaa köykäisimmilläkin vehkeillä.

Tosin näistä mallintavista laitteista minulla ei ole kuin yksi kokemus keikalta etten tiedä niiden kestävyydestä niissä olosuhteissa. Mallintavista halusin kuitenkin keskustella jos se ensisijainen tarve on ihan kotisoitossa ja mahdollisesti niitä tehoja ei tarvitse ihan kauheasti.Tämän tyylisissä vahvistimissa on myös sellainen etu etteivät ne kohise ihan niin paljoa ja sen hyvän soundin saa tosiaankin jo pienemmällä volumella.
oksatboys
27.02.2013 08:52:44

Kemper on noista mallintavista ainaki hyvä. Axe FX:iä en oo koskaan nähny, mut huono ei liene sekään.
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Gabe
27.02.2013 12:04:46
mpekkanen: Itse ole soitellut putkivahvistimilla suurimman osan elämästäni. Kuitenkin nyt kun tulee enää omaksi iloksi treenailtua ja tehojen tarve on pienempi niin sanoisin muutaman hyvän asia näistä mallintavista vahvistimista.

Tosin näistä mallintavista laitteista minulla ei ole kuin yksi kokemus keikalta etten tiedä niiden kestävyydestä niissä olosuhteissa. Mallintavista halusin kuitenkin keskustella jos se ensisijainen tarve on ihan kotisoitossa ja mahdollisesti niitä tehoja ei tarvitse ihan kauheasti.Tämän tyylisissä vahvistimissa on myös sellainen etu etteivät ne kohise ihan niin paljoa ja sen hyvän soundin saa tosiaankin jo pienemmällä volumella.

Onhan noita hyviä mallintavia. Kemper nyt esimerkiksi on erittäin mainio vekotin, itseäni kuitenkin vierastuttaa näissä mallintavissa niiden tietokonemaisuus ja se kamala valikkohelvetti. Halpis mallintavat tuskin ovat mitään luottopelejä rankkaan käyttöön, eivät ole kyllä halpis putkivahvistimetkaan. Malintavat kehittyvät varmasti lähivuosina hyvin paljon, varmaan tähän suuntaan vahvistimet tästä lähteät kehittymään. Itse pidän kuitenkin ykinkertaisista ja hyviksi havaituista putkivahvistimista ja todennäköisesti tulen niitä käyttämään jatkossakin. Ja onhan näitä kotisoittoon soveltuvia putkivahvistimiakin vaikka miten paljon.
mpekkanen
27.02.2013 12:23:27
Gabe: Onhan noita hyviä mallintavia. Kemper nyt esimerkiksi on erittäin mainio vekotin, itseäni kuitenkin vierastuttaa näissä mallintavissa niiden tietokonemaisuus ja se kamala valikkohelvetti. Halpis mallintavat tuskin ovat mitään luottopelejä rankkaan käyttöön, eivät ole kyllä halpis putkivahvistimetkaan. Malintavat kehittyvät varmasti lähivuosina hyvin paljon, varmaan tähän suuntaan vahvistimet tästä lähteät kehittymään. Itse pidän kuitenkin ykinkertaisista ja hyviksi havaituista putkivahvistimista ja todennäköisesti tulen niitä käyttämään jatkossakin. Ja onhan näitä kotisoittoon soveltuvia putkivahvistimiakin vaikka miten paljon.

Minua kiinnostaisi hommata joku vahvistin ehkäpä mallintava jossa olisi ihan hyvät puhtaat soundit ja hieman rupiset särösoundit blues/slide touhuihin. Mallintavaa olen ajatellut lähinnä hinnan ja monipuolisuuden takia. En tosin tarvitse kauheita metallisäröjä,mutta vahvistin joka on täysputkipeli ja siinä on loistavat puhtaat soundit niin se maksaa ja ne rupisemmat äänet ei lähde sitten ihan pikku volumella.

Se on kanssa minusta hyvä juttu että hiljaisella volumella nämä mallintavat eivät pidä ylimääräisiä kohinoita,ainakaan yleensä.
Siinä olen kyllä samaa mieltä että olipa kyse millaisesta vahvistimesta tahansa niin se saisi olla aika simppeli käyttää. Mulla on tällä hetkellä kaksi putkivahvistinta ja toisessa on volume ja tone. Siitä toisesta löytyy muuten nuo säätimet mutta lisäksi vielä gain,että aika yksinkertaisten ratkaisujen ystävä sitä olen,näemmä.

Jonkun pienen Line6 combon voisi joskus ehkä hommata. siinä olisi kaikukin,mutta se saisi olla hieman isommalla ämyrillä kuin joku 8 tuumaa. Varmaan joku vastaava vielä joskus löytyy.
Laulava Kylätohtori
27.02.2013 12:44:34 (muokattu 27.02.2013 12:46:49)
Gabe:...itseäni kuitenkin vierastuttaa näissä mallintavissa niiden tietokonemaisuus ja se kamala valikkohelvetti....

...Itse pidän kuitenkin ykinkertaisista ja hyviksi havaituista putkivahvistimista ja todennäköisesti tulen niitä käyttämään jatkossakin. Ja onhan näitä kotisoittoon soveltuvia putkivahvistimiakin vaikka miten paljon.

Hyvin sanottu, tai siis erittäin hyvin. Sama vika mulla. En vältä mallintavia mallintavuuden takia, vaan siksi, että en halua tietokonemaisuutta ja valikkohelvettejä. En myöskään tarvitse valtavasti eri soundeja, vaan hyvä puhdas + hyvä särösoundi riittävät. Muuttuvat tarpeet saan tyydytettyä muutamalla laadukkaalla irtopedaalilla, en tarvitse siinäkään mitään multiefektejä. Mallintavat eivät siis vastaa omaa tarvettani, siksi en niitä osta, eivätkä ne kiinnosta. Kyse ei ole mistään ennakkoluuloista, virheellisistä kuvitelmista tai siitä, etten uskoisi niistä löytyvän hyvää soundia minulle.

En edusta putkiuskontoa, mutta putkivahvistimista saan kaiken, ja vain sen, minkä tarvitsen. Mitään ei puutu, eikä mikään ole ylimääräistä. Hyvä putkivahvistin on täsmätyökalu omiin tarpeisiini. Onhan putkivahvistimia hyviä ja huonoja, oikean ja vääränlaisia, eikä ne putket ole sinänsä mikään itseisarvo. Kyse on taas tarpeesta ja millä se parhaiten tyydytetään...

Tästä syystä näiden vastakkainasettelu on turhaa, tarpeetonta, eikä se johda mihinkään. Ei kai kukaan kinaa henkilö- ja lava-auton paremmuudestakaan. Parhaus riippuu siitä, mitä halutaan ja mikä on tarve. Ei ole yksiselitteistä oikeaa vastausta kaikkeen...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mpekkanen
27.02.2013 13:08:14
Laulava Kylätohtori: Hyvin sanottu, tai siis erittäin hyvin. Sama vika mulla. En vältä mallintavia mallintavuuden takia, vaan siksi, että en halua tietokonemaisuutta ja valikkohelvettejä. En myöskään tarvitse valtavasti eri soundeja, vaan hyvä puhdas + hyvä särösoundi riittävät. Muuttuvat tarpeet saan tyydytettyä muutamalla laadukkaalla irtopedaalilla, en tarvitse siinäkään mitään multiefektejä. Mallintavat eivät siis vastaa omaa tarvettani, siksi en niitä osta, eivätkä ne kiinnosta. Kyse ei ole mistään ennakkoluuloista, virheellisistä kuvitelmista tai siitä, etten uskoisi niistä löytyvän hyvää soundia minulle.

En edusta putkiuskontoa, mutta putkivahvistimista saan kaiken, ja vain sen, minkä tarvitsen. Mitään ei puutu, eikä mikään ole ylimääräistä. Hyvä putkivahvistin on täsmätyökalu omiin tarpeisiini. Onhan putkivahvistimia hyviä ja huonoja, oikean ja vääränlaisia, eikä ne putket ole sinänsä mikään itseisarvo. Kyse on taas tarpeesta ja millä se parhaiten tyydytetään...

Tästä syystä näiden vastakkainasettelu on turhaa, tarpeetonta, eikä se johda mihinkään. Ei kai kukaan kinaa henkilö- ja lava-auton paremmuudestakaan. Parhaus riippuu siitä, mitä halutaan ja mikä on tarve. Ei ole yksiselitteistä oikeaa vastausta kaikkeen...

Kyllä se juttu on juuri noin kuin sanoit.
Kuitenkaan kaikki mallintavat eivät ole tavallista vahvista vaikeampia käyttää ja jos bluesia soitetaan ja siihen tarttee hyvän slide soundin niin kyllä mä silloin soitan sen mun Fender pro juniorilla joka on juuri oikea peli siihen.
Kotia tarvitsisi kuitenkin jonkun pienen hyvän puhdassoundisen mallintavan,jossa olisi kaiku ja mielellään ilman kohinoita. Ei näitä pelejä tarvitse vastakkain laittaa,kun on niin paljon kysymys siitä käytöstäkin ja monesta muustakin jutusta.
Mun mielestä esimerkiksi minulle joku 8-kielinen floyd rose kitara on aivan tarpeeton,mutta en väitä etteikö joku saisi siitä irti sen mitä tarvitsee.
Laulava Kylätohtori
27.02.2013 14:12:05
mpekkanen: Mun mielestä esimerkiksi minulle joku 8-kielinen floyd rose kitara on aivan tarpeeton,mutta en väitä etteikö joku saisi siitä irti sen mitä tarvitsee.

Näin juuri. Harmi vain, että monilla menee tässä kohtaa puurot ja vellit sekaisin, ja se 8-kielinen muuttuu absoluuttisesti huonoksi, koska ei ymmärretä, että oma mielipide on eri asia kuin totuus. Ja kaikkihan me tiedämme, mitä siitä seuraa...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
27.02.2013 18:27:40 (muokattu 27.02.2013 18:29:02)
mpekkanen:Mallintavaa olen ajatellut lähinnä hinnan ja monipuolisuuden takia. En tosin tarvitse kauheita metallisäröjä,mutta vahvistin joka on täysputkipeli ja siinä on loistavat puhtaat soundit niin se maksaa ja ne rupisemmat äänet ei lähde sitten ihan pikku volumella.

Jonkun pienen Line6 combon voisi joskus ehkä hommata. siinä olisi kaikukin,mutta se saisi olla hieman isommalla ämyrillä kuin joku 8 tuumaa. Varmaan joku vastaava vielä joskus löytyy.

Jokainen tietty ostaa sellaiset kamat kuin lompakko antaa myöden, ehkä ennemmin kohtuuhintainen mallintava kuin halvin putkipeli. Jos pelkästään kotisoittoon tulee niin katsastapas sellainen vahvistin kuin Yamaha THR, pesee mielestäni Line6:set soundillaan ja efektitkin löytyvät valmiiksi.

Laulava Kylätohtori: Hyvin sanottu, tai siis erittäin hyvin. Sama vika mulla. En vältä mallintavia mallintavuuden takia, vaan siksi, että en halua tietokonemaisuutta ja valikkohelvettejä. En myöskään tarvitse valtavasti eri soundeja, vaan hyvä puhdas + hyvä särösoundi riittävät. Muuttuvat tarpeet saan tyydytettyä muutamalla laadukkaalla irtopedaalilla, en tarvitse siinäkään mitään multiefektejä..

Taidamme olla samoilla linjoilla tässäkin. :)
kimurantti1
27.02.2013 18:31:39 (muokattu 27.02.2013 18:45:11)
Laulava Kylätohtori: Harmi vain, että monilla menee tässä kohtaa puurot ja vellit sekaisin, ja se 8-kielinen muuttuu absoluuttisesti huonoksi, koska ei ymmärretä, että oma mielipide on eri asia kuin totuus.

Niitä omia mielipiteitä valitettavan usein toitotetaan aivan kuin ne olisi jotain totuuksia, vaikkei sitä niin ihan suoraan sanotakaan. On tietysti helppoa nettiväittelyissä vetäytyä loppuviimeksi sen taakse, että ruudun toisella puolella mukamas tulkitaan omia sanomisia väärin, "hei mähän vaan heitin läppää ja puhuin omasta mielipiteestäni, kyllähän sun olisi se pitänyt tajuta". Mun mielestä vika on melkein aina tekstiä suoltavassa päässä. Sillä nyt on vaan väliä miten asiansa muotoilee, varsinkin kirjoitetussa tekstissä, kun äänensävyt ei "ihan" samalla tavalla välity. Liian paljon täällä saa lukea kirjoituksia, joissa kyllä on ihan asiaa, mutta se on muotoiltu niin, että kysyjää/vastaväittelijää rivien välissä alennetaan, tai yritetään saada näyttämään vähän tyhmältä - miksi? Eihän porukat sillä tavalla kasvokkainkaan ihmisten kanssa puhu. Niltä joilta puhuvat, pikkuhiljaa alkaa ihmiset katoilla ympäriltä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
haroldthebarrel
25.08.2013 21:35:56 (muokattu 25.08.2013 21:37:18)
Tämä on vanha keskustelu, mutta toivottavasti joku huomaa. ENGL huone on suljettu, joten kirjoitan tänne. Eli siis tarvitsen mahdollista apua ja näkökulmia ongelmaani.

Minulla on n. puolitoista vuotta vanha ENGL savage 120. Kaikki on toiminut niinkuin pitääkin viime bändiharkkoihin saakka jolloin huomasin kesken harjoitusten, että soundini oheni huomattavasti. Menin vahvistimen luo tutkimaan säätöjä kunnes huomasin, että jokin käryää. Koko laite oli niin kuuma, ettei siihen viitsinyt edes koskea ja huoneen täytti sähköpalon haju. Konkreettista savua ei kuitenkaan noussut.

Toin vahvistimen kuitenkin tänään kotiin postittaakseni sen Thomannille, jossa huoltavat sen takuun piikkiin. Yllättäen kaikki näytti ainakin näin hiljaisilla kotivolyymeillä olevan täysin kunnossa. Pitää viedä ensi treeneihin kovempaan soittoon ja katsoa sitten uudestaan miten se käyttäytyy.

Voiko olla mahdollista, että pöly on kärtsännyt vai mitä ihmettä?
" olet varmaankin kuullut musta paljon pahaa ja se kaikki on totta!" - Paul Di`Anno
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)