Aihe: Musiikkimaun "radikaali" muuttuminen ---> kamat vaihtoon?
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13
tender.insanity
01.12.2011 07:09:00 (muokattu 01.12.2011 07:57:57)
*muoks*
kimurantti1
01.12.2011 07:17:50 (muokattu 01.12.2011 07:20:27)
aristoteles666: muutenkin täällä on puhuttu muusikon työstä vain tanssimuusikon näkökulmasta joka antaa kyllä paskemman kuvan soittajan työstä kuin muut .

Tää on kyllä taivaan tosi. Tanssimusapuolella on yksipuolisemmat keikat ja pitemmät soittoajat, mutta siitä huolimatta huonompi palkka ja yleensä vähän huonommat työehdot kuin bilehommissa. Itsehän teen molempia, mutta jos voisi vaan valita noista kahdesta, niin ei tarvisi montaa sekuntia miettiä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
tender.insanity
01.12.2011 07:19:53 (muokattu 01.12.2011 07:26:09)
kimurantti1: Esim. tender.insanity tuolla aiemmin heitti esimerkkinä, että ammattimuusikot vetää kerran tai pari vuodessa Euroopan rundin ja se siitä.

Sanoinko? Näytätkö?

terolt:
Mutta nimen omaan harrastuksena soittaminen ja musiikki ei MINUN mielestäni saa olla perheeltä pois. Ammatti on taas asia erikseen.

Minä:
Siis:
Harrastat ja olet bändeissä, teette muutamia keikkoja (viikonloput pois kotoa) ja saatte liksaa, jolla voi ostaa ruokaa piltille = Ei hyväksyttävää

Olet ammattilainen. Teet Euroopan rundia kerran, kaksi vuodessa. Olet poissa kotoa ja lapsen elämästä muutaman kuukauden kerrallaan putkeen = Hyväksyttävää

Tuossa puhuin Euroopan rundista. Voiko hra Kimurantti1 osoittaa tekstistä, missä sanon mainitsemallasi tavalla?

Koko juttuhan lähti muutama sivu takaperin siitä, että miten yhdistetään keikkailu ja perhe-elämä. Jotkut onnistuu siinä hyvin, toiset vähän huonommin, ja jotkut katsoo parhaaksi olla edes yrittämättä. Siihen henkilöt, jotka ei ikinä ole keikkoja tehneet huutelee neuvoja ja vähättelee tyyliin "lopeta se tyhjän valitus,miten raskasta on muusikon ammatti, ja nauti siitä soittamisesta tai vaihda alaa".

Jännä juttu muuten. Jos sulla on perhettä, se pitäisi olla ensisijainen asia. Eli lasten hyvän elämän turvaaminen. Jos mamma ei ole töissä ja isi on muusikko, jolla on vaikeaa ja tuskaa, niin mitä pitää tehdä? Kituuttaa siinä tuskassaan ja itkeä vaikeista oloistaan kun sossu vie nälkiintyneen lapsen pois? Niellä ylpeytensä hetkeksi ja mennä sellaisiin töihin, jonka varmemmilla tuloilla saa sen lapsen ruokittua?

Sen verran noita kaikkien lajien taiteilijoita olen nähnyt, että hörhöjä yksineläjiä nuo ovat. Sen toisaalta ymmärtää ihan hyvin.

Kunhan kysyn.
kimurantti1
01.12.2011 07:26:45 (muokattu 01.12.2011 07:33:56)
Okei tää vielä, kun kerran kysytään.

tender.insanity: Tuossa puhuin Euroopan rundista. Voiko hra Kimurantti1 osoittaa tekstistä, missä sanon mainitsemallasi tavalla?

Et näköjään tarkoittanut, että ammattimuusikko tekisi vain Euroopan rundia. Ihan vaan tiedoksi, että ylipäänsä minkään Euroopan rundien vetäminen ei kuulu monenkaan suomalaisen ammattimuusikon toimenkuvaan, ja siksi sellaisen ottaminen ensimmäiseksi esimerkiksi on huvittavaa. Toki siellä käy jatkuvasti suomalaisia rokkibändejä, ihan pienempiäkin, mutta suurin osa niistä tehdään artisti maksaa -periaatteella, tai korkeintaan kulukorvauksilla. Enemmän tai vähemmän jokaisesta viestistä jonka tähän ketjuun olet kirjoittanut, näkyy tietämättömyys ja ymmärtämättömyys alan todellisuudesta. Et kyllä vieläkään ole vastannut, että minkä verran sulla niitä keikkoja oli tehtynä? Kerro nyt niin saadaan tietää, minkä verran kokemuspohjaa sulla on noille jutuillesi.

Jännä juttu muuten. Jos sulla on perhettä, se pitäisi olla ensisijainen asia. Eli lasten hyvän elämän turvaaminen. Jos mamma ei ole töissä ja isi on muusikko, jolla on vaikeaa ja tuskaa, niin mitä pitää tehdä? Kituuttaa siinä tuskassaan ja itkeä vaikeista oloistaan kun sossu vie nälkiintyneen lapsen pois? Niellä ylpeytensä hetkeksi ja mennä sellaisiin töihin, jonka varmemmilla tuloilla saa sen lapsen ruokittua?

Sen verran noita kaikkien lajien taiteilijoita olen nähnyt, että hörhöjä yksineläjiä nuo ovat. Sen toisaalta ymmärtää ihan hyvin.

Jos otat pään pois perseestä, saatat huomata toisenlaisiakin eläjiä. Kaikki muusikot ei ole, eikä haluakaan olla elämän tuskaansa vuodattavia rokkitähtiä.

Hyvät päivänjatkot, tää oli tässä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
tender.insanity
01.12.2011 07:54:57 (muokattu 01.12.2011 07:55:19)
kimurantti1: Okei tää vielä, kun kerran kysytään.

Et näköjään tarkoittanut, että ammattimuusikko tekisi vain Euroopan rundia. Ihan vaan tiedoksi, että ylipäänsä minkään Euroopan rundien vetäminen ei kuulu monenkaan suomalaisen ammattimuusikon toimenkuvaan, ja siksi sellaisen ottaminen ensimmäiseksi esimerkiksi on huvittavaa.

No korvaa se Euroopan rundi studiossa/treeniksellä nyhjäämiseen kannabispiikki pakarassa. Kyse oli siitä, että toinen on muka hyväksyttävä vaihtoehto olla poissa ja toinen ei.

Et kyllä vieläkään ole vastannut, että minkä verran sulla niitä keikkoja oli tehtynä? Kerro nyt niin saadaan tietää, minkä verran kokemuspohjaa sulla on noille jutuillesi.

Ensimmäinen lause ao. linkissä.
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=10366407

Paljonkos sitten tämän foorumin tosimuusikoilla on sitten sitä perspektiiviä tavallisemmista töistä, kun helposti rankataan se oma homma vaikeimmaksi kaikista?

Jos otat pään pois perseestä, saatat huomata toisenlaisiakin eläjiä. Kaikki muusikot ei ole, eikä haluakaan olla elämän tuskaansa vuodattavia rokkitähtiä.

Juu. Olen muutaman tällaisen tavannutkin.

Hyvät päivänjatkot, tää oli tässä.

Eläs nyt. Päivä on vasta alussa =)
tender.insanity
01.12.2011 07:57:48
Räkkipeli: Tuli muuten mieleen tätä lukiessa semmonen jännä tosijuttu, että jokainen tapaamani m.netin käyttäjä, joka on tavannut tender.insanityn livenä, olisi halunnut vetää sitä dunkkuun.

Niin, voi hyvinkin olla. Töissä täällä juokseekin kaiken maailman käyttäjiä. Tiedä sitten, kuka on m.nettiläinen ja kuka ei. Mikäli on pahassa jamassa, lähetän ne ulos. Silloin ne joskus kiukustuvat ja lähtevät muihin virastoihin kiukuttelemaan.
vänkylä
01.12.2011 09:07:30 (muokattu 01.12.2011 09:11:39)
kimurantti1:

Koko juttuhan lähti muutama sivu takaperin siitä, että miten yhdistetään keikkailu ja perhe-elämä. Jotkut onnistuu siinä hyvin, toiset vähän huonommin, ja jotkut katsoo parhaaksi olla edes yrittämättä. Siihen henkilöt, jotka ei ikinä ole keikkoja tehneet huutelee neuvoja ja vähättelee tyyliin "lopeta se tyhjän valitus,miten raskasta on muusikon ammatti, ja nauti siitä soittamisesta tai vaihda alaa".

Entäs jos on tehnnyt keikkoja ja tekee edelleen(luulisin että enempi kuin sinä..?),käy päivätyössä,ja tällä en tarkoita mitään kevyttä toimistotyötä vaan ihan suht fyysistä työtä,on kolme alaikäistä lasta+vaimo,omakoti-talo josta asuntolainaa reippaasti vielä maksettavana,ja siitä huolimatta vielä nauttii soittamisesta keikoilla eikä valita muusikon ammatin raskaudesta vähän joka välissä..?Edelleen pysyn kannassani:Jos tuntuu muusikon homma niin helvetin raskaalta että pitää kyrpä otsassa suupielet alaspäin lähteä keikalle,niin vaihtakaa alaa.
tender.insanity
01.12.2011 09:27:12 (muokattu 01.12.2011 09:30:42)
Tämmöinen löytyi:
http://www.rannikkoseutu.fi/Kulttuu … keli/miksi+keskisormi+saastyi+.html

Ei nyt sinänsä liity aiheeseen, mutta hauska =)
Krice
01.12.2011 10:28:40

aristoteles666: jos hevi oli se juttu millä erotuit aikaisemmista sukupolvista, olet jotain kuusikymppinen, se sukupolvi sitä ekana kuunteli, jos olet nuorempi, et kyllä erotu niistä kuusikymppisistä.

Eiköhän hevi ollut 80-luvun ilmiö pääasiassa. 70-luvulla kuunneltiin jotain ihan muuta. Ehkä omalta kohdalta tosin voisi puhua enemmänkin metallimusiikista, joka taas sijoittuu enemmän 80-luvun loppuvaiheille ja 90-luvun alkuun.
Räkkipeli
01.12.2011 10:39:23 (muokattu 01.12.2011 10:40:59)
Mä en kyllä ole saanut semmosta kuvaa, että joku vartavasten valittaisi muusikon hommista täällä. Eräät toivat vain alan varjopuolia esiin, ja sekö on valittamista?

Mä oon itse aika nuori mies vielä, ja olen käymässä tietynlaista murroskohtaa omassa elämässä läpi. Olen vihdoinkin koulussa, missä opiskelen musiikkia. Bändillä menee hyvin ja uudet haasteet ovat jo käsillä: toinen levy on suunnitteilla jonka jälkeen pääsemme kiertämään varmasti ulkomailla asti. Eikä ole ensimmäinen kerta bändille.
Ja sivuten itse aihetta, toisenlainen projektikin on hyvillä aluilla kovien tekijöiden kanssa, josta metallimusiikki on kaukana. Ja olen erittäin etuoikeutettu, että pääsen toteuttamaan itseäni kyseisen porukan kanssa niissä puitteissa.
Olen kehittynyt kitaristina viimeisen parin vuoden aikana enemmän kuin viimeisen monen vuoden aikana. Vihdoin tulokset saa taas aikaan sen "ei helvetti" -elämyksen, kun huomaa että on oikeasti saanut asioita aikaan omassa musiikin tulkinnassa.
Iso osa on totta tosiaan myös elämän hallintaa, niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Monista asioista on joutunut periaatteessa luopumaan, eikä vapaa-aikana ole puitteita tehdä kaikkea mitä muut tekee, mutta helvetti vieköön en koe tarvitsevankaan sitä. Mulla on kaikki edellytykset päästä pitkälle tällä alalla, ja fiilis on parempi kuin vuosiin.
Rahaa tulee ihan itsestään, näytän hyvältä ja pillua tulee ovista ja ikkunoista.

Viimeinen lause saattoi olla hieman yliampuva.

No joka tapauksessa, tästä on pitkä matka kurjuuteen!
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
HeavyMachinery
01.12.2011 10:40:24

Krice: Eiköhän hevi ollut 80-luvun ilmiö pääasiassa. 70-luvulla kuunneltiin jotain ihan muuta. Ehkä omalta kohdalta tosin voisi puhua enemmänkin metallimusiikista, joka taas sijoittuu enemmän 80-luvun loppuvaiheille ja 90-luvun alkuun.

70-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.
80-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.
90-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.
2000-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.

notta semottista......
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
tender.insanity
01.12.2011 10:43:38
Jucciz: Tääkin on tavallaan aika tyhmää: osa perseilee nimimerkin takaa, koska silloin ei tarvitse tietää mistään mitään - kunhan arvailee ja pitää kovaa ääntä.

Niinhän sinä luulet. Ei kaikki ole kuin sinä, joka avoimesti kertoo itsestään kaiken. Mistä tiedät, vaikka joku vänkääjä olisi joku saatanan Veksi Salmi, joka nauraa partaansa kävellessään pankkiautomaatille, kun joku hippi raahautuu jonnekin kuppilaan soittamaan bändinsä kanssa hänen sanoittamiaan biisejä.

Ei vaan sit kannata ihmetellä, jos vähän väliä ojennetaan. Tai jatkuvasti. Siihen on nimittäin syynsä.

Ojennetaan? Onko mielestäsi ojentamista jos olet asiasta eri mieltä kuin joku toinen? Vai puhutko maksusitoumuksen ojentamisesta ruokakaupan kassalle?

Kuten on myös siihen, miksi näiden sängynlaitakitaristien keikkakalenteri on jatkossakin pelkkää nollaa, aivan kuten tietämys keikkamuusikon elämästä.

Nyt se ainakin pysyy nollassa, kun olen kuullut sen olevan maailman vaikein ammatti.

Tulee jotenkin mieleen tämä valelääkärijupakka. Lekurithan varjelee ammattiaan, kun se on niin vaikeaa ja hankalaa ja pitkät koulutukset yms. Sitten ilmenee heppuja, jotka kouluttamattomina hoitavat hommansa hyvin ja vielä vasemmalla kädellä. Sitten niitä oikeita lääkäreitä vituttaa, kun istuvat TK:n huoneessaan kuuntelemassa päivystyksen valittajia.

Enkä mää sano, että se väärin on - eihän kaikki edes halua keikoille - mutta onhan se nyt tyhmää kritisoida asioita, joista on itse aivan pihalla.

Onko sulla sitten kokemusta muista aloista kuinka paljon? Mitä ilmeisimmin, kun niistäkin tiedät kaiken. Tai ainakin osaat laittaa ne vaativuusjärjestykseen. Oliko sulla armeijassakin hankalampaa kuin muilla?
Räkkipeli
01.12.2011 10:54:30
Nyt se ainakin pysyy nollassa, kun olen kuullut sen olevan maailman vaikein ammatti.

Tämän takia et tulisi ikinä selviämäänkään hommasta.
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
Krice
01.12.2011 11:40:31

HeavyMachinery: 70-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.
80-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.
90-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.
2000-luvulla musaa kuunnelleet on sitä mieltä että heidän musansa on oikeaa heviä.

70: hard rock
80: hevi
90: metalli
00: alaviremetalli
10: dinosaurusmetalli
aristoteles666
01.12.2011 12:16:45

Krice: 70: hard rock

eli Black Sabbath on hard rockia?
jne.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
01.12.2011 12:20:56 (muokattu 01.12.2011 12:21:31)
Krice: 70: hard rock

Kaikkihan riippuu siitä viitekehyksestä, josta asiaa tarkastellaan. Minä olen sitä mieltä, että tämä nykyinen alaviremörkömetalli on pelkkää tyttöjen poppia; "tosimiehet kuuntelee ukkosen jyrinää ja kattelee kun hevoset paskantaa" ;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tender.insanity
01.12.2011 12:25:22
hallu: Kaikkihan riippuu siitä viitekehyksestä, josta asiaa tarkastellaan. Minä olen sitä mieltä, että tämä nykyinen alaviremörkömetalli on pelkkää tyttöjen poppia; "tosimiehet kuuntelee ukkosen jyrinää ja kattelee kun hevoset paskantaa" ;-)

Tämä kuva kertoo kaiken:
http://dl.dropbox.com/u/5738957/metal.jpg
Jucciz
01.12.2011 12:54:11
tender.insanity: Ojennetaan? Onko mielestäsi ojentamista jos olet asiasta eri mieltä kuin joku toinen?

Mielipiteenvaraiset asiat erikseen. Sinä et todellakaan näytä tietävän keikkailevan muusikon työstä yhtään mitään. Ei siinä mitkään mielipiteet auta, olet vaan auttamattoman pihalla koko aiheesta. Silloin onkin äärimmäisen typerää ottaa kantaa asiaan - ja sitähän kaikista eniten näytät tekevän.

Olen melko varma, että se on ja pysyy nollassa ihan muista syistä. ;)

Onko sulla sitten kokemusta muista aloista kuinka paljon? Mitä ilmeisimmin, kun niistäkin tiedät kaiken. Tai ainakin osaat laittaa ne vaativuusjärjestykseen. Oliko sulla armeijassakin hankalampaa kuin muilla?

En missään vaiheessa ole järjestänyt aloja, ainoastaan kuvaillut yhtä alaa, jolta omakohtaista kokemusta on edes hieman - toisin kuin sinulla. Armeijassa pääsin takuulla paljon vähemmällä kuin suurin osa saapumiserästäni, mutta se oli vain korttiensa pelaamista oikein. Ei virkaintoisen alikersantin pillin tahtiin pomppiminen 30 asteen pakkasessa ketään jalosta.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
tender.insanity
01.12.2011 13:12:59
Jucciz:Sinä et todellakaan näytä tietävän keikkailevan muusikon työstä yhtään mitään. Ei siinä mitkään mielipiteet auta, olet vaan auttamattoman pihalla koko aiheesta. Silloin onkin äärimmäisen typerää ottaa kantaa asiaan - ja sitähän kaikista eniten näytät tekevän.

Otetaanko vielä kerran? Aloitit näin:
Tiedätkö sinä itse, mitä on tasapainoilla perheenisän ja muusikon roolin välillä ilman, että vähintään toinen rooli kärsii hetkittäin?

Tästä lähdin kysymään, että miten nimenomaan MUUSIKON ja perheen elämä on sitten hankalampaa kuin muussa ammatissa oleva ja tämän perheen elämä? Itse toit putkimiehen esille, mutta duuneja on muitakin. On sellaisia ihmisiä, jotka reissaavat paljon työnsä puolesta. Sekö sitten ei ole niin haastavaa perheen kannalta?

Ei virkaintoisen alikersantin pillin tahtiin pomppiminen 30 asteen pakkasessa ketään jalosta.

Taiteilijasieluisuus ja auktoriteettien vastustaminen tai huomiotta jättäminen kulkee usein käsi kädessä :-p
Jucciz
01.12.2011 13:22:24 (muokattu 01.12.2011 13:26:30)
tender.insanity: ... pälä pälä ... höpö höpö ... jaarin jaarin ...

Luovutan. Jos ihmisellä ei ole minkäänlaista sisälukutaitoa, vaan ainoastaan äärimmäisen hienostunut kyky ymmärtää yksinkertaisimmatkin esimerkit väärin, ei keskustelun jatkolle oikein ole edellytyksiä. Nähtiinhän tämä toisaalta jo kymmenissä muissakin ketjuissa ennen tätä. En oikein ymmärrä, miksi edes haaskaan aikaani.

E: Heh, ja edelleenkään ottamatta kantaa eri töiden keskinäiseen haastavuuteen, muusikon työssäkö sitten ei reissata? Ja vieläpä keskimääräistä enemmän, varsinkin kun puhutaan niin harvaan asutusta maasta kuin Suomi?

Olkoon panokseni tähän ketjuun kuitenkin tältä erää tässä.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)