Swan 25.05.2014 18:37:40 | |
---|
Myrkky Nuoli: Tuo ylläpito kuuluu kyllä jokaisen harrastajan rutiineihin. Tai sen pitäisi kuulua. Opin tämän kantapään kautta. Schallereista putos basso lattialle. Kumiläpysköjen kanssa ei ole tarvinnut murehtia. Erona on se, että jos muoviklipsi pettää, koko paska menee uusiksi. Kaljatiiviste taas paitsi on jo mainituista syistä epäluotettava ratkaisu, se myös tekee hihnan irroittamisesta tarpeettoman hankalaa, mikä on muotoonvalettujen kitaralaukkujen kanssa iso miinus. Metalliprikka ajaisi täsmälleen saman asian, mutta sen ei ainakaan tarvitse pelätä pettävän. Schallerit pitää asentaa kuppi ylöspäin, ja sen jälkeen ainoastaan tarkistaa mutterien kireys aika ajoin. Mitään ei tarvitse koskaan vaihtaa. "His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage." |
zedder 25.05.2014 18:48:00 | |
---|
Swan: Schallerit pitää asentaa kuppi ylöspäin, ja sen jälkeen ainoastaan tarkistaa mutterien kireys aika ajoin. Mitään ei tarvitse koskaan vaihtaa. Kun pistää kierteisiin vaikkapa Würthin sinistä kierrelukitetta, niin sen tarkistelunkin saa jättää aika vähälle. Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
AngieRainbow 25.05.2014 18:54:36 (muokattu 25.05.2014 19:00:12) | |
---|
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta mulla on kaikissa kitaroissa Schallerit on aina ollut ja tulee aina olemaan. Schallerien kanssa: 1) Kuten tossa jo sanottiin. "Kuppi" hihnaan ylöspäin niin, että kitaran paino lepää siinä. 2) !!!Sitä "nuppia" pitää kiristää!!! Joku tuolla aiemmin sanoi, että se pieni nuppi, josta vedetään oli irronnut. Jos/kun siitä nupista paljon kiskotaan, eli aina kun hihna irrotetaan kitarasta, niin se saattaa löystyä. Eli muistakaa Schallerien kanssa pyörittää sitä nuppia kireämmälle. Se on siinä kierteillä kiinni. Välillä voi myös tarkistaa, että se isompi mutteri on kireällä. Mullakin joskus aikoinaan tippui yksi Gibson lattialle, kun se vetonuppi irtosi ja ajettelin ensin, että nyt lähti Schallerit vaihtoon, mutta sitten tajusin, että täytyy huolehtia, että se vetonuppi on kireällä. Sen jälkeen ei ole ikinä ollut mitään ongelmia. Schallerit on mun mielestä ihan parhaat. Ne on helpot ja luotettavat, kunhan huolehtii, että osat on kireällä. Se mikä niissä on parasta on, että ne on "hiljaiset". Jotkut toiset hihnalukot resonoi mulla soittaessa vittumaisesti. Jos Schallereita osaa käyttää, niin niihin ei tarvitse itse lisätä mitään tiivisteitä ym. skeidaa. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Kefiiri 25.05.2014 18:58:28 (muokattu 25.05.2014 18:59:28) | |
---|
Myrkky Nuoli: Schallereista putos basso lattialle. Kumiläpysköjen kanssa ei ole tarvinnut murehtia. Juu.. kumiläpykkä on psykologisestikin vakuuttavampi kuin hermostuttavasti helisevä metalliviritys. Ja kiristyy automaattisesti! En ole musiikin asiantuntija. |
Myrkky Nuoli 25.05.2014 19:03:16 | |
---|
Swan: Erona on se, että jos muoviklipsi pettää, koko paska menee uusiksi. Kaljatiiviste taas paitsi on jo mainituista syistä epäluotettava ratkaisu, se myös tekee hihnan irroittamisesta tarpeettoman hankalaa, mikä on muotoonvalettujen kitaralaukkujen kanssa iso miinus. Metalliprikka ajaisi täsmälleen saman asian, mutta sen ei ainakaan tarvitse pelätä pettävän. Schallerit pitää asentaa kuppi ylöspäin, ja sen jälkeen ainoastaan tarkistaa mutterien kireys aika ajoin. Mitään ei tarvitse koskaan vaihtaa. Totta kaikki ylläoleva, paitsi, että nuo grolschit ei ole epäluotettavia, vaikka miten mutuilisit. En mä jaksa tästä enempää vääntää, kukin menee parhaaksi katsomallaan tyylillä ja se on hyvä. Mulla on kumilärpykät ollut samat kappaleet kolme vuotta eivätkä ole tarvinneet minkäänlaista ylläpitoa, tuolla niitä ois lisää boksissa jos huvittaa vaihtaa. Maksoivatkin varmaan monta senttiä. Jos ne kelpaa sen luokan överihifistelijälle kuin Joe Bonamassa niin eiköhän ne mullekin riitä. Kippis. |
sustain65 25.05.2014 19:40:41 (muokattu 25.05.2014 19:47:44) | |
---|
mattim: Lueskelin englanninkielisiltä sivuilta noista Schaller ongelmista. Liki kaikissa tapauksissa oli kyse siitä, että hihnaan tuleva kappale on hihnassa ylösalaisin. Kitara siis roikkuu vain sen keskilukitustapin varassa eikä sen hevosenkengän varassa. Tästä ei toki ole kyse minun tapauksessani. Ihan on oikein päin. Onneksi minulla kitara ei ole päässyt tipahtamaan lattialle asti niinä parilla kerralla kun lukko petti. |
sustain65 25.05.2014 19:43:57 | |
---|
AngieRainbow: Schallerien kanssa: 2) !!!Sitä "nuppia" pitää kiristää!!! Joku tuolla aiemmin sanoi, että se pieni nuppi, josta vedetään oli irronnut. Jos/kun siitä nupista paljon kiskotaan, eli aina kun hihna irrotetaan kitarasta, niin se saattaa löystyä. Eli muistakaa Schallerien kanssa pyörittää sitä nuppia kireämmälle. Se on siinä kierteillä kiinni. Välillä voi myös tarkistaa, että se isompi mutteri on kireällä.
Joo, tämän havaitsin minäkin ja kuuluu nyt rutiineihin. Mutta olisihan se mukavaa kun ei tarvitsisi muuta kuin luottaa että homma toimii. |
sustain65 25.05.2014 19:45:15 | |
---|
zedder: Kun pistää kierteisiin vaikkapa Würthin sinistä kierrelukitetta, niin sen tarkistelunkin saa jättää aika vähälle. Saatanpa kokeilla tätä niksiä, kiitos. |
mattim 25.05.2014 20:09:16 (muokattu 25.05.2014 20:26:01) | |
---|
sustain65: Tästä ei toki ole kyse minun tapauksessani. Ihan on oikein päin. Onneksi minulla kitara ei ole päässyt tipahtamaan lattialle asti niinä parilla kerralla kun lukko petti. Mikä siinä petti, miten se kitara sieltä lähti tipahtamaan, ei ymmärrä. Ohessa noiden lukkojen asennusohje. Mistä kohtaa tuo pettäminen tapahtui ? http://guitar-parts.biz/hp539238/Security-Locks.htm . |
sustain65 25.05.2014 20:23:49 | |
---|
mattim: Mikä siinä petti, miten se kitara sieltä lähti tipahtamaan, ei ymmärrä. Ohessa noiden lukkojen asennusohje. Mistä kohtaa tuo pettäminen tapahtui ? http://guitar-parts.biz/download/C5 … instructions_for_Security_Locks.pdf Se pyöreä nuppi löystyy kierteiltään ja sen jälkeen tappi, jousi ja ko. pyöreä nuppi voivat irrota. Siis "pin, spring and ball" tuossa ohjeessa. |
mattim 25.05.2014 20:27:05 (muokattu 25.05.2014 20:35:46) | |
---|
sustain65: Se pyöreä nuppi löystyy kierteiltään ja sen jälkeen tappi, jousi ja ko. pyöreä nuppi voivat irrota. Siis "pin, spring and ball" tuossa ohjeessa. Miten kitara voi tuon nupin irrotessa pudota ? Koko tappi menee jousen voimasta sisäänpäin ja et saa hihnaa irti kitarasta kiinnittämättä nuppia uudeleen tai muuten vetämällä tappia ulospäin. Saksalainen on suunnitellut tämän aika hyvin ;-) . |
CountX 25.05.2014 20:32:52 | |
---|
Ajattelin pistää seuraavaan T-kaupan tilaukseen kokeeksi mukaan Fenderin kumiläpyskät. Komerosta löytyi yksi kaljapullo jossa moinen läpyskä on. Kokeilin ainoaan kitaraan jossa ei vielä ole lukkoja, ja ei perhana mahtunut kun on niin ahtaat tapit. Bentonit näyttää siltä, että tilaa olisi riittävästi: http://www.thomann.de/fi/harley_benton_parts_strap_button_gold.htmPitää varsin tilata kaiken varalta myös parit tuollaiset. |
sustain65 25.05.2014 20:36:30 (muokattu 25.05.2014 20:38:16) | |
---|
mattim: Miten kitara voi tuon nupin irrotessa pudota ? Miksi tätä nyt pitää selittää? Silloinhan siitä irtoaa ja katoaa lukitus. Jousi lentää irti samalla kun nuppi. Ainakin toisella kerralla kun kitara meinasi lähteä lattiaa kohti, oli tilanne muistaakseni se että olin nousemassa istumasta seisomaan kitara hihnan kanssa kaulassa. Silloin varmaan ei ollut se hevosenkengän muotoinen kuppi optimaalisessa asennossa suhteessa kitarassa olevaan tappiin. Parin sattuman summa siis. |
Ziggy Bubba 25.05.2014 20:37:09 (muokattu 25.05.2014 20:37:54) | |
---|
Omissa kitaroissa on monissa Schallerit, yhdessä Dunlopit. Tuoreessa PRS:ssä ei lukkoja ole tarvinnut, sen verran isot on noi tapit. Ei lähde kyllä keppi mihinkään noista. Varsinkaan kun hihna on hyvässä kunnossa. E: hiki päässä sai vääntää että sai hihna Persuun kiinni. Se on hyvä merkki se. |
mattim 25.05.2014 20:40:35 (muokattu 25.05.2014 20:41:02) | |
---|
sustain65: Miksi tätä nyt pitää selittää? Silloinhan siitä irtoaa ja katoaa lukitus. Jousi lentää irti samalla kun nuppi. Ainakin toisella kerralla kun kitara meinasi lähteä lattiaa kohti, oli tilanne muistaakseni se että olin nousemassa istumasta seisomaan kitara hihnan kanssa kaulassa. Silloin varmaan ei ollut se hevosenkengän muotoinen kuppi optimaalisessa asennossa suhteessa kitarassa olevaan tappiin. Parin sattuman summa siis. Ei osteta. Lukitustapin saat kokonaan ulos ja lukituksen poistettua vain silloin kuin hihna ei ole kitarassa. . |
sustain65 25.05.2014 20:49:08 | |
---|
mattim: Ei osteta. Lukitustapin saat kokonaan ulos ja lukituksen poistettua vain silloin kuin hihna ei ole kitarassa. No hyvä. Sittenhän olet todistanut, että samaa ei kertakaikkiaan voi enää tapahtua uudestaan. Ja kokemukseni olikin vain pahaa unta. Olen tyytyväinen, nyt voin luottaa että ei oikeasti haittaa, vaikka se nuppi ja ja jousi lentäisikin kaaressa johonkin nurkkaan. |
AngieRainbow 26.05.2014 00:09:36 (muokattu 26.05.2014 00:11:41) | |
---|
En tiedä, mitä jäsen mattim sekoilee, mutta ihan varmasti se nuppi ja jouset lentävät lattialle, kun se nuppi irtoaa kierteiltään. Kyllä minunkin kitarani kolahti lattialle ja mä keräilin ne hihnalukon osat talteen. Jäsen sustain65:lle kävi ihan niin kuin minullekin. Sittemin olen aina välillä tarkistanut, että se vetonuppi on kireällä eikä mitään vastaavaa ole tapahtunut. mattim: Miten kitara voi tuon nupin irrotessa pudota ? Koko tappi menee jousen voimasta sisäänpäin ja et saa hihnaa irti kitarasta kiinnittämättä nuppia uudeleen tai muuten vetämällä tappia ulospäin Lääkkeet! What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
mattim 26.05.2014 01:07:47 (muokattu 26.05.2014 01:08:55) | |
---|
sustain65: No hyvä. Sittenhän olet todistanut, että samaa ei kertakaikkiaan voi enää tapahtua uudestaan. Ja kokemukseni olikin vain pahaa unta. Olen tyytyväinen, nyt voin luottaa että ei oikeasti haittaa, vaikka se nuppi ja ja jousi lentäisikin kaaressa johonkin nurkkaan. En todistanut vaan kysyin miten se voi tapahtua. Epäilen vain lausumaasi, että kitara oli tipahtamaisillaan kertomallasi tavalla. . |
mattim 26.05.2014 01:13:04 (muokattu 26.05.2014 01:52:43) | |
---|
AngieRainbow: En tiedä, mitä jäsen mattim sekoilee, mutta ihan varmasti se nuppi ja jouset lentävät lattialle, kun se nuppi irtoaa kierteiltään. Kyllä minunkin kitarani kolahti lattialle ja mä keräilin ne hihnalukon osat talteen. Jäsen sustain65:lle kävi ihan niin kuin minullekin. Sittemin olen aina välillä tarkistanut, että se vetonuppi on kireällä eikä mitään vastaavaa ole tapahtunut.
Lääkkeet! Nuppi voi lentää lattialle, mikäli kierre on nupista löysytetty, jouset ja varsinainen lukitusmekanismi eivät voi lentää lattialle ellei hina ole irti kitarasta. Nuppiakaan en ole saanut aidosta Schallerista irroitettua viimeisen kymmenen vuoden aikana, kitaroita ja schallereita on toistakymmentä koko ajan käytössä. . |
Laulava Kylätohtori 26.05.2014 08:31:30 (muokattu 26.05.2014 08:43:38) | |
---|
zedder: Kun pistää kierteisiin vaikkapa Würthin sinistä kierrelukitetta, niin sen tarkistelunkin saa jättää aika vähälle. Kaiken varalta sellainen sivuhuomautus, että noita on montaa eri vahvuutta. Kannattaa valita sellainen, mikä pitää, mutta minkä saa tarvittaessa myös auki... Jos Schallerin kuppiosa on hihnassa oikeinpäin, niin ei se kitara voi pudota, vaikka tappi irtoaisikin. Eli kuppiosan on pakko olla väärinpäin, että putoaminen on mahdollista. Itsellä ei ole ikinä tappi irronnut, eikä kitara pudonnut Schallereilla. Muita hihnalukkoja en ole käyttänytkään. Itse asiassa hyvin on pysynyt kitara hihnassa, vaikka treenistraton toisesta Schallerista on se hihnaa vasten kiristettävä iso mutteri ollut hukassa kohta kaksi vuotta... :) Eniten Schallereissa ärsyttää se, että hihnan joutuu irrottamaan, että mahtuu laukkuun. Toiseksi niissä ärsyttää se mutterin löystyminen ja sen 'kuppiosan' kääntyminen itsestään (eli välillä se kääntyy itsestään niin, että se kuppi on väärinpäin). Kyllähän ne voi myös 'kitistä', mutta minua se ei ole koskaan haitannut. Joskus ostin Dunlopin hihnalukot, mutta tiedä sitten. Eipä se jousi/kuula-systeemi vaikuta yhtään sen luotettavammalta, vaikka eipä niitäkään ole pahemmin taitanut rikki mennä. Ajattelin, että olisivat pienemmän kuin Schallerit, mutta en tiedä onko. En ole jaksanut korvata Schallereita niillä... All statements and arguments appearing in my writings are fictitious.
Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental. |