Aihe: Fuzz
1 2 3 4 57 8 9 10 1196 97 98 99 100
Kunnallisjäte
17.12.2011 09:55:35

B-P Music: Arvon fuzz-asiantuntijat. Mikäs näistä Fulltonen pedaaleista miellyttää omaa korvaa eniten?
http://www.youtube.com/watch?v=V08q … 9g&feature=youtube_gdata_player

Käynnissä on kova arvonta, josko jonkin noista ostais..

Osta noi kolme ensimmäistä vasemmalta, nehän on periaatteessa kaikki ihan erilaisia. Jos yksi pitäisi valita, tänään ottaisin tonebenderin kun ge-fuzzface jo löytyy.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Kunnallisjäte
23.12.2011 21:28:04

Oletus:
Germanium Fuzz Facet lämpenee käytössä ja vähitellen soundi saattaa mennä tukkoon.

Kysymys:
Koskeeko germanium transistorien kuumeneminen vain soittamista, vai lämpenvätkö ne myös jos ovat efektilinjassa, mutta poissa päältä?

Pohdinta:
Jos nimittäin eivät kuumene ollessaan poissa päältä (mutta signaali kulkee koko ajan niiden läpi) niin eikö tuon ongelman voisi keikalla periaatteessa kiertää sillä että olisi monta Ge-Fuzz Facea joita käyttäisi vuorotellen?

Jos noin on, tässähän olisi (teko)syy ostaa useita Ge-Fuzz Faceja...;)
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
artal
24.12.2011 10:59:22
Kun nyt fuzzeista on puhe, niin mikä väellä on fuzzin paikka signaaliketjussa? Monihan sanoo, että buffereita ei sopisi ainakaan olla ennen. Oma All Seeing Ei toimii parhaiten ennen od-distortion -osastoa, mutta wahin ja treble boosterin olen tykännyt pitää sen edessä. Mieto treble boosti tuohon fuzziin tuntuu tuovan juuri sen kaivatun terävyyden muuten turhan pörisevään saundiin. Sen sijaan od:lla tuuppaaminen ei oikein koskaan ole mulla toiminut. Hiukankin gainia avaa od:sta, ja pelkää muhjua on tuloksena.
Kunnallisjäte
24.12.2011 12:49:09

^mulla sama kokemus boostaamisesta. FF tykkään boostata, Big Muffia en välttämättä. fuzz face signaaliketjun ensimmäisenä, Big muff wahin, treble boosterin ja od:n jälkeen ennen chorusta ja delaytä.

FF on myös ensimmäiseksi koska on iso loota ja toimii vain patterilla, ei siis oikein sovi lautaan. mutta soundikin on kyllä hyvä noin.
Imper
25.12.2011 01:32:10

Kunnallisjäte: Oletus:
Germanium Fuzz Facet lämpenee käytössä ja vähitellen soundi saattaa mennä tukkoon.

Kysymys:
Koskeeko germanium transistorien kuumeneminen vain soittamista, vai lämpenvätkö ne myös jos ovat efektilinjassa, mutta poissa päältä?

Pohdinta:
Jos nimittäin eivät kuumene ollessaan poissa päältä (mutta signaali kulkee koko ajan niiden läpi) niin eikö tuon ongelman voisi keikalla periaatteessa kiertää sillä että olisi monta Ge-Fuzz Facea joita käyttäisi vuorotellen?

Ulkoinen lämpötila vaikuttaa eniten soundiin IMO. Jos efekti ei ole päällä niin ei trankutkaan johda - eivät lämpiä virran vaikutuksesta.

Eli GE-fuzzit soundaa talvipakkasilla eriltä ku kesähelteillä.
Everyone is a per-son
tommiot
25.12.2011 01:32:54
Imper: Ulkoinen lämpötila vaikuttaa eniten soundiin IMO. Jos efekti ei ole päällä niin ei trankutkaan johda - eivät lämpiä virran vaikutuksesta.

Kyllä ne trankut johtaa sen verran mihin ne on biasoitu.
Kunnallisjäte
25.12.2011 07:30:06

Imper: Ulkoinen lämpötila vaikuttaa eniten soundiin IMO. Jos efekti ei ole päällä niin ei trankutkaan johda - eivät lämpiä virran vaikutuksesta.

Jep, tuo ulkoilman vaikutus on tiedossa. Mutta lämpeneekö Ge-trankut soitettaessa vai ei kuitenkin vielä kiinnostaa. Luin, että Ananlogman on esimerkiksi kehittämässä Ge-Fuzz facea, jossa olisi sisäinen viilennys järjestelmä jääkaapin tapaan tms... Tuo kuulostaisi siltä, että sisäinen lämpeneminen on ongelma.

Niin ja ennekuin kenellekään tulee pahamieli: tää on puhtaasti akateemista pohdiskelua, millä ei paljon ole soittamisen kanssa tekemistä...
sandelius
12.01.2012 09:19:41
Onko joillain muilla käynyt niin "hullusti", että aluksi ei ole kauheesti välittänyt fuzzista, sitten on löytynyt mukava fuzz ja lopulta on lumoutunut täysin fuzz-soundeihin? :D

Olen hommaillut tässä pari hyvää fuzzia ja jotenkin perus OD- ja distortion-soundit ei enää paljoa säväytä. Kun taas fuzzin iskee päälle ja töräyttää ekat nuotit niin heti välittömästi on ihan fiiliksissä. Fuzzin kanssa ollaan jotenkin sähkökitaroinnin "ytimessä".

Itse pääsin fuzzeihin sisälle Big Muff -tyylisten fuzzien kautta. Niissä ihastuttaa tuhti alapää ja laulava sustain. Big Muffien jälkeen oli pakko kokeilla Fuzz Facea ja Fuzz Facen jälkeen Tone Bender -tyyppistä fuzzia.
jyrkalt
12.01.2012 09:38:28 (muokattu 12.01.2012 09:38:52)
sandelius: Onko joillain muilla käynyt niin "hullusti", että aluksi ei ole kauheesti välittänyt fuzzista, sitten on löytynyt mukava fuzz ja lopulta on lumoutunut täysin fuzz-soundeihin? :D

Mulla on käynyt oikeastaan noin.
Ensin ei oikein fuzzit kiinnostanut ollenkaan, sitten kun kuuli ja näki miten ja mitä noilla purkeilla voi saada aikaan, alkoi se oman fuzzin etsiminen. Joka ei muuten omalla kohdalla ollut mikään helppo projekti.
Mutta onneksi! Reippaasti yli 20 erilaista fuzz-pedaalia kolunneena viimein se ja just se oikea pedaali löytyikin. Enkä haluais luopua tuosta enää kovin helpolla.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
s8na
12.01.2012 09:42:23

sandelius: Onko joillain muilla käynyt niin "hullusti", että aluksi ei ole kauheesti välittänyt fuzzista, sitten on löytynyt mukava fuzz ja lopulta on lumoutunut täysin fuzz-soundeihin? :D

Olen hommaillut tässä pari hyvää fuzzia ja jotenkin perus OD- ja distortion-soundit ei enää paljoa säväytä. Kun taas fuzzin iskee päälle ja töräyttää ekat nuotit niin heti välittömästi on ihan fiiliksissä. Fuzzin kanssa ollaan jotenkin sähkökitaroinnin "ytimessä".

Itse pääsin fuzzeihin sisälle Big Muff -tyylisten fuzzien kautta. Niissä ihastuttaa tuhti alapää ja laulava sustain. Big Muffien jälkeen oli pakko kokeilla Fuzz Facea ja Fuzz Facen jälkeen Tone Bender -tyyppistä fuzzia.

On, en kyllä juurikaan soita futsisoundeilla, kun en yhtään futsia juuri omista. Aikomuksissa on kyllä joku hommata surisemaan. Olen musaa kuunnellessa totaalisen tympääntynyt kaikenmaailman djenttisoundeihin. Pörinät ja surinat maistuu nyt paljon paremmin.
dropD
12.01.2012 09:54:25 (muokattu 12.01.2012 10:04:10)

sandelius: Onko joillain muilla käynyt niin "hullusti", että aluksi ei ole kauheesti välittänyt fuzzista, sitten on löytynyt mukava fuzz ja lopulta on lumoutunut täysin fuzz-soundeihin?

Kyllä näin on päässyt käymään. Mullakin se lähti liikkeelle muffista, mutta lukuisten muff-variaatioiden myötä totesin ettei se kuitenkaan ole mun juttu. Tiukempaan komppailuun liian pehmeä ja härömppään rutinaan turhan sliipattu. Rakentelin sitten omin kätösin version DAM Meathed dark -fuzzista ja johan alkoi löytyä sitä isompaa pörinää. Viimeisin hankinta on klooni Foxx Tone Machinesta ja nyt oikeasti näyttää, että se on nyt se lopullinen (näinhän sitä aina luulee).

Tuossa tone machinesta löytyy kyllä nätisti niin napakka-atakkista crunchia, maansiirtokoneen auktoriteettia kuin pehmeän pyöreän mureaa ruttuakin. Tykkää myös boostaamisesta sekä toimii hyvin boosterina.

EDIT: pieni pätkä tuosta machinesta http://maihinnousu.net/s/15167 Lespalla fuzzin potikat kello 12 ja makuuhuone volyymi. Tuosta saa sitten väännettyä rutinan luonnetta suuntaan ja toiseen. Tämäkin (kuten fuzzit yleensäkin) alkaa kyllä heräilemään vasta kun vahvistmesta kääntää volaa isommalle.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
htm
12.01.2012 10:04:06

Kunnallisjäte: Oletus:

Kysymys:

Pohdinta:

Kyllä ne lämpenee, kun niissä on virrat päällä. Se kytkinhän yleensä ohittaa vaan piirin, joka koko ajan on päällä. Mulla ainakin fuzz factoryn voi säätää kohilleen vasta kun sen on antanu olla päällä jonkun aikaa. On tullu pari kertaa yllärit keikalla, kun on soundcheckissä säätäny soundin kohdilleen, ja vedossa on tullu jotain ihan muuta purkista ulos...
www.signumfreud.com
sandelius
12.01.2012 10:16:23
@jyrkalt

Löytöretken päätteeksi itse opin myös fuzzeista sen, etten osaisi olla pelkästään yhden fuzzin kanssa. Muff, Fuzz Face ja TonBender on pakko löytyä talosta. Todennäköisesti tulen vielä kokeilemaan muiden "fuzz-perheiden" fuzzeja.
kossuossi
12.01.2012 13:27:22
Onko kellään reseptiä millä alkaa tuota Fuzzikuumetta lieventää. H&K:n edition tube olis ja siihen liitetty lespa ja strato. Täytyykö molemmille kepeille hommata oma vutsi?
rrroope
12.01.2012 14:34:28
kossuossi: Onko kellään reseptiä millä alkaa tuota Fuzzikuumetta lieventää. H&K:n edition tube olis ja siihen liitetty lespa ja strato. Täytyykö molemmille kepeille hommata oma vutsi?

joo, ehdottomasti! ainakin fuzz facella oon huomannu että humpparikitaralla saattaa alapää mennä vähän liiankin mössöksi, kun taas yksikelaisilla saa alapäätä reilusti olla messissä. mut nää on tietty ihan et mistä tykkää. jos eri kitaroiden välillä täytyy vaihtaa ni on kätevää olla futsissa joku tone-säätö tai modata jonkinlainen alapääleikkuri.
Ziggy Bubba
12.01.2012 14:40:19

rrroope: joo, ehdottomasti! ainakin fuzz facella oon huomannu että humpparikitaralla saattaa alapää mennä vähän liiankin mössöksi, kun taas yksikelaisilla saa alapäätä reilusti olla messissä. mut nää on tietty ihan et mistä tykkää. jos eri kitaroiden välillä täytyy vaihtaa ni on kätevää olla futsissa joku tone-säätö tai modata jonkinlainen alapääleikkuri.

Meinasin just samaa sanoa, eli että Fuzz Face ei meinaa oikein tehokkaammilla mikeillä toimia, siis just humppareilla. Volume-potikkakin toimii pitkälti "on/off"-tyyliin - sinkkumikeille kaiketi tehty nuo. Yleis-fuzziksi hakisin tosiaan jotain muuta.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
FreshPots
12.01.2012 15:52:01
Ziggy Bubba: Meinasin just samaa sanoa, eli että Fuzz Face ei meinaa oikein tehokkaammilla mikeillä toimia, siis just humppareilla. Volume-potikkakin toimii pitkälti "on/off"-tyyliin - sinkkumikeille kaiketi tehty nuo. Yleis-fuzziksi hakisin tosiaan jotain muuta.

Mää tykkään humppareillakin naamavutseista. Sellainen läski Stonerpörinä/Sabbath-jytäem -saundi. Volaa pois hieman ja saadaan sellainen paksu overdrive. No tässäkin hyvin pitkälti riippuu vahvistimesta ja onko naamavutsi Germanium- vai Silicontrankuilla.

Itse nyt odotan SM Fuzziani saapuvaksi.. Saa nähä sitten.

LONG LIVE FUZZ!!
Ziggy Bubba
12.01.2012 15:57:39

Crossfire96: Mää tykkään humppareillakin naamavutseista. Sellainen läski Stonerpörinä/Sabbath-jytäem -saundi. Volaa pois hieman ja saadaan sellainen paksu overdrive. No tässäkin hyvin pitkälti riippuu vahvistimesta ja onko naamavutsi Germanium- vai Silicontrankuilla.

Mulla oli joskus lainassa se perus punainen, mikä nyt onkaan malli. Duncanin JB:llä meni laitos ainakin aivan tukkoon, pikkutehosemmilla ei ehkä ois kyllä. Noin tehokkailla mikeillä kyllä harva fuzz musta kovin hyvin toimii, ellei sitten haussa ole se tosissaan tukkonen pörinä.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
FreshPots
12.01.2012 16:01:28
Ziggy Bubba: Mulla oli joskus lainassa se perus punainen, mikä nyt onkaan malli. Duncanin JB:llä meni laitos ainakin aivan tukkoon, pikkutehosemmilla ei ehkä ois kyllä. Noin tehokkailla mikeillä kyllä harva fuzz musta kovin hyvin toimii, ellei sitten haussa ole se tosissaan tukkonen pörinä.

Vintits-henkiset PAF-humpat on mulla käytössä. Pohjasaundi on mulla sellainen mieto Plexi-ish särö. Lisäksi Treble Bleed-modi volapotikkaan. Näillä saa monenmoisia hauskoja pörinöitä ilmoille.
jyrkalt
12.01.2012 16:43:22
Ziggy Bubba: Meinasin just samaa sanoa, eli että Fuzz Face ei meinaa oikein tehokkaammilla mikeillä toimia, siis just humppareilla. Volume-potikkakin toimii pitkälti "on/off"-tyyliin - sinkkumikeille kaiketi tehty nuo. Yleis-fuzziksi hakisin tosiaan jotain muuta.

Tää muuten on totta.
Paitsi että ei oo. Mä itse säädän fuzz facen biassäädön kaksikelaisille niin että kaulamikillä ne matalat saundit menee vähän "tukkoon". Volumepotikka toimii hienosti puhdistaen saundia. Äääh.. Vaikee selittää näin kirjoittamalla. Pedaalina mulla on Analogmanin Sun Face germanium trankuilla.
Muutenkin itse tykkäilen fuzz-saundista sellaisena munakkaana distortionina.
Ihan Hendrix meiningistä en ole fuzzeissa niin innostunut.
Vielä..
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)