Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 57 8 9 10 11202 203 204 205 206
Dunga
06.08.2009 14:54:47
tuomas30: Heh, no en vaan oo koskaan tajunnut tota kitaramallia. Hirveä

Mielenkiinnosta: mitkä ovat mielestäsi hienoja kitaramalleja?
War... war never changes.
tuomas30
06.08.2009 15:02:54 (muokattu 06.08.2009 15:03:05)
Mielenkiinnosta: mitkä ovat mielestäsi hienoja kitaramalleja?

No lähinnä lespauleihin ihastunut tällähetkellä :<
Ja arvostan kyllä mielipidettäsi jos sattumalta juuri sinusta les paulit ovat ihan hirveitä ;)
Dunga
06.08.2009 15:06:52
tuomas30: No lähinnä lespauleihin ihastunut tällähetkellä :<
Ja arvostan kyllä mielipidettäsi jos sattumalta juuri sinusta les paulit ovat ihan hirveitä ;)

Ei ne hirveitä oo vaikka eivät kauheasti lämmitä. Telemäisiä nekin, single cut ja vähä pyöreämmät kurvit ;)
War... war never changes.
Bluesmies
06.08.2009 15:45:23
tuomas30: No lähinnä lespauleihin ihastunut tällähetkellä :<

Les Paulit on ihan jees, mutta kyllä Telecasterit ovat ylivoimaisesti hienoimpia kitaroita.
Andy Six
06.08.2009 18:55:00
Bluesmies: Les Paulit on ihan jees, mutta kyllä Telecasterit ovat ylivoimaisesti hienoimpia kitaroita.

Molemmat on hienoja klassikko-skeboja...Itte tykkään molempien muotoilusta,kun taas Strato ja SG eivät nyppää yhtään,vaikka varmasti ovat loistokeppejä myös...
Kuudella Kielellä Koetan...
LaeLea
06.08.2009 21:16:21 (muokattu 06.08.2009 21:16:57)
CeeCeeÄr: Molemmat on hienoja klassikko-skeboja...Itte tykkään molempien muotoilusta,kun taas Strato ja SG eivät nyppää yhtään,vaikka varmasti ovat loistokeppejä myös...

Toihan on aika yleinen mielipide, mikä on hauskaa, kun molemmat (siis strato ja SG) on tavallaan paranneltuja malleja edeltäjistään.
Kick Out The Mother, Mother!
jussimus
06.08.2009 21:28:54
LaeLea: Toihan on aika yleinen mielipide, mikä on hauskaa, kun molemmat (siis strato ja SG) on tavallaan paranneltuja malleja edeltäjistään.

Mun top3 on nykyään:

Hoho, mun mielestä stratot ja sg:t ovat telen ohella kitaroista parhaimpia, oikeastaan joka osa-alueella.
Andy Six
06.08.2009 21:40:06 (muokattu 06.08.2009 21:55:24)
LaeLea: Toihan on aika yleinen mielipide, mikä on hauskaa, kun molemmat (siis strato ja SG) on tavallaan paranneltuja malleja edeltäjistään.

Näin kerran T-paidan,jossa luki "Leo got it right first time ;Fender Telecaster" Mulla ei oo ollut mitään noista skeboista Gibsonina tai Fenderinä,joten puhun vain muotoilun mielyttämisestä.....Ei muuta kokemusta...Edit: Olihan mulla viikon Lespa junior..Sanotaan ,että kunnollista kokemusta...
Kuudella Kielellä Koetan...
MoreK
07.08.2009 09:30:41 (muokattu 07.08.2009 09:53:22)

Masters of the Telecaster

Tämmöinen e-book löytyi, en tiedä onko täällä jo ollut esillä:
http://books.google.fi/books?id=Nh5 … pg=PP1#v=onepage&q=&f=false

Ihan kaikkia sivuja ei ole esillä, mutta aika paljon twängättävää tuolta kuitenkin löytyy.

Edit: tohon estetiikkakeskusteluun. Kuten tuore sanonta kuuluu, kauneus on katsojan silmissä. Me kitarafriikit ei nähdä kitaroita pelkästään muotoina ja väreinä, vaan myös sinä, mitä ne edustaa. En minäkään Teleä ole koskaan sen kummemmin komeana kitarana pitänyt, mutta kun itse sillä aloin soittelemaan, alkoi mielikuvia syntyä. Tele on simppeli ja suorasukainen soitin, vähän niinkun kuplavolkkari automaailmassa. Siinä on kaikki tarvittava eikä mitään liikaa. Se on perusjätkä, eikä se yritäkään esittää muuta. Les Paul on sen vierellä keimaileva neiti, sonnustautuneena kultaan ja timanttiin. Telecaster otetaan mukaan jätkäporukassa eräkämpille, Les Paul gaalakutsuille hotelli Kämpiin. Tele on komea ja karski, Les Paul nätti ja koreileva. Molemmat miellyttävät minun silmää, mutta kumpikin omalla tavallaan.
K.Hill
07.08.2009 09:41:07
Bigsby-telecasterkin on ihan jees....
http://www.xs4all.nl/~msengers/htm/gallery.htm
mattim
07.08.2009 09:57:17 (muokattu 07.08.2009 09:57:35)

MoreK: Masters of the Telecaster

Ihan kaikkia sivuja ei ole esillä, mutta aika paljon twängättävää tuolta kuitenkin löytyy.

Edit: tohon estetiikkakeskusteluun. Kuten tuore sanonta kuuluu, kauneus on katsojan silmissä. Me kitarafriikit ei nähdä kitaroita pelkästään muotoina ja väreinä, vaan myös sinä, mitä ne edustaa. En minäkään Teleä ole koskaan sen kummemmin komeana kitarana pitänyt, mutta kun itse sillä aloin soittelemaan, alkoi mielikuvia syntyä. Tele on simppeli ja suorasukainen soitin, vähän niinkun kuplavolkkari automaailmassa. Siinä on kaikki tarvittava eikä mitään liikaa. Se on perusjätkä, eikä se yritäkään esittää muuta. Les Paul on sen vierellä keimaileva neiti, sonnustautuneena kultaan ja timanttiin. Telecaster otetaan mukaan jätkäporukassa eräkämpille, Les Paul gaalakutsuille hotelli Kämpiin. Tele on komea ja karski, Les Paul nätti ja koreileva. Molemmat miellyttävät minun silmää, mutta kumpikin omalla tavallaan.

Hyvin sanottu. Mulle tele on aina edustanut ronskia lyömäsoitinta ja lepa enempi sellaista salonkihiplailukampetta. Tämä ei tarkoita sitä etteikö molemmat taipuisi kaikenlaiseen soittoon ja "väärinkäyttöön" ..

Matti
s8na
07.08.2009 10:03:03 (muokattu 07.08.2009 10:05:13)

mattim: Hyvin sanottu. Mulle tele on aina edustanut ronskia lyömäsoitinta ja lepa enempi sellaista salonkihiplailukampetta. Tämä ei tarkoita sitä etteikö molemmat taipuisi kaikenlaiseen soittoon ja "väärinkäyttöön" ..

Matti

Joo mielikuvahommaa tää on. Monesta mielenkiintoisesta uudesta keppimallista jengi sanoo alkuu heti et hyi helkkari. Mut sit ku samaisella vehkeellä oliskin joku jyyrä soittanu 30 v. se onkin pirun magee. Ite yritän olla avarakatseinen kepakoiden kanssa ja löytää uusistakin malleista jotain hyvää ja olla heti dissaamatta.

Sit jokaisesta keppimallistahan on niin monensorttista versioo nykyään, itelle Les Paul on mikeistään hotrodattu lysmyinen worn brown studio jolla louhitaan punkkia kunnolla hikisessä kellarissa tai vesisateessa mökkipile"festareilla".
K.Hill
07.08.2009 10:24:57
mattim: Hyvin sanottu. Mulle tele on aina edustanut ronskia lyömäsoitinta ja lepa enempi sellaista salonkihiplailukampetta. Tämä ei tarkoita sitä etteikö molemmat taipuisi kaikenlaiseen soittoon ja "väärinkäyttöön" ..

Matti

Näin on, tämäkään ei ole mitään salonkihiplausta...
http://www.gibson.com/Files/aaFeatu … ges2009/6-superstars_OldBlack-1.jpg
powerfly
07.08.2009 10:42:26
Juuh, kyllähän ne kaikki kitarat kivoja on,paitsi veet ja hevisuunnikkaat..
Ite oon teleä vuosikaudet soitellu ja firebirdistäkin diggailen tosipaljon!!,mut
silti se lespooli on aina se mihin palaa,kuin himaan tulis.
Siinä on vaan kaikki kohdallaan,painotukset , paksuudet ja tatsi.
Ronkeli ei saa rinkeliä
Freewheeler
07.08.2009 10:58:10
MoreK: Masters of the Telecaster

Ja sielläkin on heti alussa tuo Broadcastervirhe! Fender Broadcaster tuli 1950, ei 1948. Leon eka proto on vuodelta 1948 eikä sillä ole Telen/Broadcasterin kanssa muuta yhteistä kuin bodyn muoto...
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
McNulty
07.08.2009 11:07:45
Freewheeler: Ja sielläkin on heti alussa tuo Broadcastervirhe! Fender Broadcaster tuli 1950, ei 1948. Leon eka proto on vuodelta 1948 eikä sillä ole Telen/Broadcasterin kanssa muuta yhteistä kuin bodyn muoto...

Joissain kirjoissa olen nähnyt puhuttavan myös "syksystä '49" tuon Broadcasterin kohdalla.
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
Mimako
07.08.2009 11:28:00
Luin ensimmäisen sivun ja heti iski armoton gas! Ei hemmetti ois pitäny jättää lukematta ;D
Lataa... lataa... lataa.. Nyt! NOIN!!!
Stone
10.08.2009 17:30:58 (muokattu 10.08.2009 18:27:16)

Onko telen (vintage talloihin) messinkisissä tallapaloissa laadullisia/soundillisia eroja? Saa suositella. Ajattelin vaihtaa omat 3-palaset kromatut messinkisiin. Mitä vintagemman näköinen sen parempi :)
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
jra
10.08.2009 18:23:02 (muokattu 10.08.2009 18:24:01)
Stone: Onko telen (vintage talloihin) messinkisissä tallapaloissa laadullisia/soundillisia eroja? Saa suositella. Ajattelin vaihtaa omat 3-palaset kromatut messinkisiin. Mitä vintagemman näköinen sen parempi :)

Jos mahdollisimman vintagen näköisen haluaa, niin sitten ilman kompensaatioviilauksia olevat palat. Intonaatio kohdilleen vääntämällä paloja vaikka meisselin kärjellä sopivasti vinoon:
http://www.grguitars.com/pickup_duncan%20raised%20tele.jpg

Ainakin palojen koko saattaa vaihdella hieman ja varmaan käytetyn messingin seossuhde. Noilla luulisi olevan merkitystä, mutta painoa, halkaisijaa saati alla olevassa linkissä kerrottuja merkintäjä ei taida tallapalojen spekseissä yleensä olla?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Messinki

Monethan käyttävät messinkisiä paloja neljällä ohuimmalla kielellä ja teräs- tms. "kirkaampiaa" palaa kahdella matalimmalla kielellä maksimaalisen twängin toivossa. Tuo ratkaisu ei kuitenkaan ole vintagein mahdollinen, vaikka toisaalta antaa sellaisen jenkeissä arvossa olevan tone-narkkarin sädekehän.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Stone
10.08.2009 18:30:42 (muokattu 10.08.2009 19:30:31)

jra: Jos mahdollisimman vintagen näköisen haluaa, niin sitten ilman kompensaatioviilauksia olevat palat. Intonaatio kohdilleen vääntämällä paloja vaikka meisselin kärjellä sopivasti vinoon:
http://www.grguitars.com/pickup_duncan%20raised%20tele.jpg

Kyllä on HIENO... tuollainen vintaakkeli kolahtaa kyllä meikäläiseen :)

Onko kellään kokemusta tällaisista tallapaloista eli onko mistään kotoisin?

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1628
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)