Aihe: Putkivahvistin metalliin erottelevalla säröllä
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13
Juicy
18.07.2009 16:31:21 (muokattu 18.07.2009 16:34:14)

M4ss3 m/: Mutta kuulemma jos ostaa samantyyppiset putket kuin ne entiset niin sitä biasointia ei tarvitse tehdä?

Uraltonesta ostamalla pääteputket aina samoilla luokituksella näin periaatteessa onkin, olettaen että bias säädetään ensimmäisen vaihdon yhteydessä. Tehtaan jäljiltä bias jätetään yleensä tarkoituksella hieman kylmäksi, jotta tehdasputket kestäisi kauemmin.

Mutulla minäkin veivaan, mutta näin olen asian käsittänyt. Saa korjata ihan rauhassa. =)
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
M4ss3 m/
18.07.2009 16:33:17
No saatana kun on vaikeeta, mä soitan sitten ilman koko putkia.
Antti1
18.07.2009 16:34:34
M4ss3 m/: No saatana kun on vaikeeta, mä soitan sitten ilman koko putkia.

Tai sitten rauhoitut höpinöittesi kanssa ja soitat tyytyväisenä niin kauan, kunnes aiheen miettiminen tulee ajankohtaiseksi. Jos se on vaikeaa, niin se on pelkästään omaa osaamattomuuttasi, joka korjaantuu asiaa vähän opiskelemalla.
Fuck this shit! It's gone too far!
Juicy
18.07.2009 16:40:06

Itseopiskelu on hyvästä, ja se ei tarkoita sitä että foorumeilla kysytään muiden mututietoa, vaan että wikipediatkin on keksitty, samoin google.

Tämä nyt ei tarkoita, etteikö täälläkin saisi asioista kysellä, mutta noinkin laajasta aihepiiristä parhaiten tietoa löytää etsimällä valmiita selostuksia ja FAQeja internetistä, kuin odottelemalla että muut selittää saman asian ties kuinka monetta kertaa.

Simppeleihin kysymyksiin saa simppelin vastauksen, laajempiin pitää toivoa että joku asiantunteva jaksaa raapustaa todella pitkät sepustukset.
aristoteles666
18.07.2009 16:44:54

tietenkin voi ottaa huomioon myös sen että 40- 50- 60- 70- luvuilla ihmiset soitti ihan näppärästi biasoimatta niitä, koko homma alkoi vasta 70- luvun lopulla, ja siitäkin tehdään joskus myyttinen asia.
Antti1
18.07.2009 16:49:27
aristoteles666: tietenkin voi ottaa huomioon myös sen että 40- 50- 60- 70- luvuilla ihmiset soitti ihan näppärästi biasoimatta niitä, koko homma alkoi vasta 70- luvun lopulla, ja siitäkin tehdään joskus myyttinen asia.

Kyllä biasia on putkilla toimivista laitteista säädelty varmasti tasan niin kauan, kuin niitä on ollut olemassa. Ainahan löytyy ihmisiä, jotka eivät osaa laitteitaan huoltaa, tai siitä välitä. Siltikään se ei tarkoita sitä, etteikö biasointia tulisi tehdä niitä vaativille laitteille. Kaikki kitaravahvistimet eivät sitä vaadi.

Mitä myyttistä biasoinnissa on? Sillä haetaan putkelle sopivin toiminta-alue kestävyyden ja miellyttävän soundin välimaastoon. Ei tuohon mun nähdäkseni mitään kamalaa salaliittoa sisälly.
Juicy
18.07.2009 17:08:10

Mitä myyttistä biasoinnissa on? Sillä haetaan putkelle sopivin toiminta-alue kestävyyden ja miellyttävän soundin välimaastoon. Ei tuohon mun nähdäkseni mitään kamalaa salaliittoa sisälly.

Ei siinä varmaan muuta ole, kuin se potentiaalinen hengenvaara kun jotkut töhöt menee meisseleillään vääriin paikkoihin sorkkimaan, vanhoissa vahvistimissa siis. Eikös jotkut vanhat marsut vaatineet konehuoneen aukaisua, jotta pääsi käsiksi mittauspisteisiin yms?

Lisää mutuilua. =)
Antti1
18.07.2009 17:16:21
Juicy: Eikös jotkut vanhat marsut vaatineet konehuoneen aukaisua, jotta pääsi käsiksi mittauspisteisiin yms?

No tälleen arviolta 95% nykyisistäkin laitteista sen vaatii. Ei niitä ulkoisia mittauspisteitä vielä ihan niin monessa vehkeessä kuitenkaan ole. Tokihan sellaiset voi modata mihin tahansa vahvariin, jos olennaiseksi näkee.
aristoteles666
18.07.2009 17:29:43 (muokattu 18.07.2009 17:31:48)

Antti1: Kyllä biasia on putkilla toimivista laitteista säädelty varmasti tasan niin kauan, kuin niitä on ollut olemassa. Ainahan löytyy ihmisiä, jotka eivät osaa laitteitaan huoltaa, tai siitä välitä. Siltikään se ei tarkoita sitä, etteikö biasointia tulisi tehdä niitä vaativille laitteille. Kaikki kitaravahvistimet eivät sitä vaadi.

ennen ne putket vain vaihdettiin, ei biasoitu.
koko toi quartet, duo ym setit pääteputkissa on 70-luvun lopulta, sitä ennen ei ollut matched pairs, joten ei niitä oikein pysty biasoimaan.

ei nyt tehdä siitä mitään isompaa juttua, sitä ei ole pakko tehdä(biasointia)
kun jotkut niin kauheasti pitää jostain plexi marsusta niin niitä nyt vain soiteltiin biasoimatta
jarmo vh
18.07.2009 18:07:50
Ennen oli ennen jne. Mulla on -78 Hiwatt DR103, jossa ei edes ole biastrimmeriä MUTTA isot pojat maailmalla kertovat, että jos ei ole varaa tai mahdollisuutta hankkia NOS-putkia, jotka kestävät koneessa, niin biastrimmeri kannattaa asentaa. Väittävät, että nykyputket eivät kestä ilman biasointia.

Taitaa karata offtopiciksi, sori.
Saattaa sitä joskus tarvita.
tommiot
18.07.2009 18:15:16 (muokattu 18.07.2009 18:16:05)
aristoteles666: ennen ne putket vain vaihdettiin, ei biasoitu.
koko toi quartet, duo ym setit pääteputkissa on 70-luvun lopulta, sitä ennen ei ollut matched pairs, joten ei niitä oikein pysty biasoimaan.

ei nyt tehdä siitä mitään isompaa juttua, sitä ei ole pakko tehdä(biasointia)
kun jotkut niin kauheasti pitää jostain plexi marsusta niin niitä nyt vain soiteltiin biasoimatta

Joo, ei niitä ole mikään pakko biasoida, mutta lamput saattaa sit palaa nopeasti loppuun tai kuulostaa ihan vehkeeltä. Mä itse tykkään hakea laitteista parhaan mahdollisen saundin, kun siihen biasointiin menee se 20 minuuttia aikaa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
tinde
20.07.2009 12:08:34

Aristoteles: ja siitäkin tehdään joskus myyttinen asia

Antti: Mitä myyttistä biasoinnissa on?

Heh, muistan aikanaan kun eka Marshalli oli hankittu (JCM800) ja kävin sitten eräässä Helsinkiläisessä musaliikkeessä ja kyselin samalla sen biasoinnista / biasointitarpeesta jne.

"Joo kato ei niitä tosta vaan säädellä, Suomes on yx kundi joka sen oikein osaa, ja sekin käyttää siihen armeijalta hankittuja erikoisvehkeitä."

Sen jälkeen oli pakko tutkia että mistä nyt on edes suunnilleen kyse, koska jopa nuoren ja naiivin pitkätukan mielestä annettu vastaus haisi pahasti cow manurelta...
McNulty
20.07.2009 12:59:43
Moridin: Joo, ei niitä ole mikään pakko biasoida, mutta lamput saattaa sit palaa nopeasti loppuun tai kuulostaa ihan vehkeeltä. Mä itse tykkään hakea laitteista parhaan mahdollisen saundin, kun siihen biasointiin menee se 20 minuuttia aikaa.

Sama vika. Yleensä esitän biasoijalle toiveen, että biasoisi päättärit ihan hitusen kuumemmiksi kuin "standardi arvot". Siis siten että hönkää on hivenen enempi mutta ei kuitenkaan merkittävästi lyhennä putkien käyttöikää. Kun biasoinnin suorittaa hyvin, putket kestävät vuosia (vaikka soittaisi reilumminkin). Miulla on tainnut olla samat putket nyt 3-4 vuotta enkä ole huomannut selkeätä soundin hiipumista/huonontumista.
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
päänahka
20.07.2009 14:56:35
aristoteles666: ennen ne putket vain vaihdettiin, ei biasoitu.

Noi sovitetut putket ei nyt niin oleellinen juttu tässä ole kuitenkaan. Luultavasti jengi on biasoinut kuumemman putken mukaan tms. Ja löytyyhän monesta vanhemmasta vahvistimesta bias balance -trimmeri (tai kaksi erillistä trimmeriä), joka korvaa sovituksen puuttumisen.
Keksi lensi yli käenpesän.
nakedzen
21.07.2009 06:34:53
aristoteles666: tietenkin voi ottaa huomioon myös sen että 40- 50- 60- 70- luvuilla ihmiset soitti ihan näppärästi biasoimatta niitä, koko homma alkoi vasta 70- luvun lopulla, ja siitäkin tehdään joskus myyttinen asia.

Komppaan. Tuolta löytyy hyvää läpätystä aiheesta:

http://www.londonpower.com/faq.htm
joewl
24.04.2010 11:44:02
5150/6505 kehiin nii eipähä ala iha heti kaduttamaan jälkikätee.
poras
Mr. Speed
24.04.2010 11:45:08
joewl: 5150/6505 kehiin nii eipähä ala iha heti kaduttamaan jälkikätee.

Loistonosto! Aloittaja ei varmaan oo vahvaria vielä ehtinyt hankkia? :D

Ja kyllä mua 5150 vituttaisi, jos rehellisiä ollaan.
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Juicy
24.04.2010 15:06:30

Ja kyllä mua 5150 vituttaisi, jos rehellisiä ollaan.

No helppohan se on VHT:n omistajana sanoa... =)
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
H-Diddy
24.04.2010 17:15:29
En jaksa lukea koko ketjua läpi mut suositan todella voimakkaasti vht deliverance 60stä jos ei efektiloopin puuttuminen häiritse. Lähtee todella tyrmäävät säröt ja puhtaat sekä pikkurosot. Ehkä paras high gain vahvistin mitä on vastaan tassuttanut.
Mr. Speed
25.04.2010 08:42:52
Juicy: No helppohan se on VHT:n omistajana sanoa... =)

No nii onki! Täältä takarivistä on helppo huudella ;)
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)