Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 578 79 80 81 8295 96 97 98 99
sustain65
07.11.2014 17:21:28
Porukka taitaa olla kaikki työttömiä, kun katsoo kirjoitusten tulvaa ja pituutta. ;-)
Gabe
07.11.2014 17:31:19
Tappajabanaani: Ei ollu mulle tämä kysymys, enkä varsinaisesti siihen vastaakaan, mutta kirjoitanpa nyt jotain silti. Itse olen Helsingissä asuva opiskelija ja satunnaisesti käyn töissä ja pakko sanoa, että aika pihi saa olla kaikkien menojen kanssa, jos haluaa vaikka 1500 euroa pistää johonkin. Mun kitararojujen arvo on ehkä yhteensä vajaat kaksi tonnia, mutta näitä on sitten kertynyt varmaan kymmenen vuoden ajalta. Periaatteessa kyllä voisin asua jossakin halvemmassa kaupungissa tai pienemmässä kämpässä, mutta itse en asumisesta ole valmis tinkimään, eikä se juuri mun elämäntilanteessani ole mahdollistakaan.

Periaatteessahan on vaikka millaisilla tuloilla mahdollista säästää rahaa kalliimpiin soittokamoihin, mutta välillä se vaatisi sellaisia uhrauksia, ettei sitä nyt mitenkään voi pitää realistisena vaihtoehtona.

Se on kyllä täysin totta että jo pelkkä asuinpaikka ja asumismuoto vaikuttaa opiskelijan (ja miksei työttömänkin tietty) kohdalla todella paljon. Itse asuin opiskellessani pohjoisessa äärettömän edullisessa opiskelijakämpässä ja tein satunnaisesti töitä opiskelun ohessa. Yksi lämmin ruokakin kun tuli vielä koulun puolesta niin aika helppoa ja huoletonta oli eläminen kun vielä yksin oli.

Tämä meni nyt vähän tinkaamiseksi. Alkuperäinen ideani taisi olla että turhaan niistä toisen kamppeista edes olisi kateellinen ja että säästämällä sellaisiin halutessaan pääsee käsiksi jos tilanne noin ihan lähtökohtaisesti ei ole todella tukala. Esimerkiksi käytetyn AVRI:n säästää 1,5 vuodessa kun lyö 60e säästöön joka kuukausi.
hallu
07.11.2014 18:09:29
sustain65: Porukka taitaa olla kaikki työttömiä, kun katsoo kirjoitusten tulvaa ja pituutta. ;-)

Joo, mulla on ainakin sellainen lievästi kuvottava olo, että on tullut vedettyä muutamana päivänä ihan överiksi nuo kirjoitukset ja itse kun niitä jälkeen päin katsoo, niin aika sekopäistä tekstiä:-S tullut suollettua. On olemassa ylensyömistä, ylenjuomista ja ylenkirjoittamista..... kaikista tulee krapula. Tulee vähän psykoottinen olo, taidan pitää muutaman päivän lomaa ja katson pystyisinkö palaamaan taas aiheeseen;-).
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Gabe
07.11.2014 18:12:11
hallu: Joo, mulla on ainakin sellainen lievästi kuvottava olo, että on tullut vedettyä muutamana päivänä ihan överiksi nuo kirjoitukset ja itse kun niitä jälkeen päin katsoo, niin aika sekopäistä tekstiä:-S tullut suollettua. On olemassa ylensyömistä, ylenjuomista ja ylenkirjoittamista..... kaikista tulee krapula. Tulee vähän psykoottinen olo, taidan pitää muutaman päivän lomaa ja katson pystyisinkö palaamaan taas aiheeseen;-).

Naurahdin. :D Ei kai tämä niin vakavaa ole. Mutta ehkä sitä on ollut vähän liikaa aikaa naputtaa itse kullakin.
LaMotta
07.11.2014 19:13:30 (muokattu 07.11.2014 19:14:33)

Vaikuttaa siltä, että tähän aiheeseen tuli olennaiset vastaukset jo sivulla kolme? Muu on ollut enimmäksen mutku- ja niinku-vääntöä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
HeavyMachinery
07.11.2014 21:34:32

Oi miten helmeä on palata katselemaan pitkästä aikaa mistä ihmiset kiistelee ja parin ensimmäisen joukossa on oma vuonna 2009 aloittama topic :)
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
hallu
07.11.2014 21:35:27
HeavyMachinery: Oi miten helmeä on palata katselemaan pitkästä aikaa mistä ihmiset kiistelee ja parin ensimmäisen joukossa on oma vuonna 2009 aloittama topic :)

Osuit kerralla asian ytimeen;-).
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Laulava Kylätohtori
07.11.2014 21:54:25
hallu: Koitetaan pitää mainetta yllä :-D. Ei varmaan mikään yllätys, että katselen kaiket illat star trekiä:-D

Se kieltämättä selittää paljon... :D

hallu: Joo, mulla on ainakin sellainen lievästi kuvottava olo, että on tullut vedettyä muutamana päivänä ihan överiksi nuo kirjoitukset ja itse kun niitä jälkeen päin katsoo, niin aika sekopäistä tekstiä:-S tullut suollettua. On olemassa ylensyömistä, ylenjuomista ja ylenkirjoittamista..... kaikista tulee krapula. Tulee vähän psykoottinen olo, taidan pitää muutaman päivän lomaa ja katson pystyisinkö palaamaan taas aiheeseen;-).

Mitä turhia, avaruusloikathan ovat ketjun parasta antia... :D
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
07.11.2014 22:38:16
Laulava Kylätohtori: Mitä turhia, avaruusloikathan ovat ketjun parasta antia... :D

Tästä on pakko olla samaa mieltä. :D
rheinone
07.11.2014 23:32:12
Oisko satula parempi 1.5kE ku 0.5kE kepukassa?

Lottosella kävin vaihdatuttamassa nauhat Gibson SG 62 ressuun. Satula on kuulemma mallia "säälittävä", materiaalista johtuen. Heikompaa/pehmeämpää laatua kuulemma tavataan ainoastaan "uusimmissa Fendereissä, vai oisko ne kuitenkin ollu Squiereita".
He was long and tall, he had plenty of cash He had a red cadillac and a black moustache
Jucciz
07.11.2014 23:42:03
antnis: Kyllähän esim. pääkaupunkiseudulla on jo eläminenkin niin kallista, että kovin pienellä palkalla ei enää pärjää, etenkin jos kyseessä on yhden henkilön talous.

Enkä minä ainakaan ole valmis tinkimään elämänlaadustani niin paljon, että ikinä sinne muuttaisin, vaikka rahaa olisi vaikka kuinka.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
ibnz
07.11.2014 23:43:22 (muokattu 07.11.2014 23:49:24)
Kyllä tämä lapsiperheystävällisempi alue on kuin Tampere, ihan kokemuksesta voin sanoa. Tampere on kyllä kirinyt viime vuosina kiitettävästi, siellähän on jo pari leikkipuistoakin Tammelassa :)

E: Ei ollutkaan dada, pahoittelut off-topicin jatkamisesta.

Öö, kyllä 1500e kitara vs 500e kitara uutena on aika selvä peli useimmiten, käytettynä paljon hankalampi sanoa, sillä jälleenmyyntiarvo tuntuu olevan enimmäkseen fiilisperustainen
hollstro
07.11.2014 23:48:20

Mun mielestä tää on aika turha väittely koska kunnon kitarat maksaa yli 1500 € käytettynäkin. Näillä tarkoitan esim. kitaranrakentajien tekemiä soittimia joissa on käytetty vain laadukkaimpia materiaaleja ja komponentteja.

Kysymys pitäisikin asettaa; millä rahalla saa kompromissittoman kitaran. Siis sellaisen jossa ei ole tingitty missään. Omien havaintojeni mukaan se summa on lähempänä 3000 € kuin kahta tonnia ja jos materiaalien suhteen on valikoivampi menee 5000 € helposti.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Jucciz
07.11.2014 23:54:54
Näinhän se periaatteessa on miten hollstro sanoo, jos kampa on tarpeeksi tiheä. Sit on kumminkin semmoisia hyviä "työkalukitaroita", joilla pääsee varmasti ja turvallisesti maaliin, yleisöstä kukaan ei tuu mussuttamaan, ja soundi ja soitettavuus ovat parhaimmillaan tosi hyviä. Näitä työkaluja saa helposti alle tonnillakin.

En sanoisi tätä, ellen puhuisi omasta kokemuksesta. Mulla on esimerkiksi ollut parin viime vuoden ajan ykköskeikkakitarana japanilainen 90-luvun alun ESP Telecaster, joka maksoi reilut 700 euroa, eikä siinä soittimessa oikeasti mikään jätä toivomisen varaa. Kitara on huoleton ja säädöiltään vakaa, ja sillä on helppo vetää mitä musaa tahansa.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
antnis
08.11.2014 02:53:54 (muokattu 08.11.2014 02:57:05)
Kompromissittomuuden ihanne (tai illuusio) sinällään on vähän hassu asia, koska niitä kuitenkin tehdään joka asiassa. Kompromissittoman kitaran hinta tai edes käsite on tämän takia mielestäni suhteellisen epäkiinnostava, ja enemmänkin tuo Jukkiksen "tämä toimii" on se, johon pyrkiminen olisi mielekästä. Mutta kaippa se sitten jotain mielenrauhaa tuo ajatella, että tämä auto tai soitin tai mikä vain on tehty ilman kompromisseja, ihankuin olisi tietty piste, jolloin asiasta tulee vakavasti otettava (tämän pisteen ollessa selvästi toimivuuspistettä edempänä (plus että sitä kovempi jätkä on, mitä pidempi välimatka näiden kahden pisteen välillä on)).
Mikko_AAA
08.11.2014 03:04:15
sustain65: Porukka taitaa olla kaikki työttömiä, kun katsoo kirjoitusten tulvaa ja pituutta. ;-)

Noh hei.. Tää on muusikoiden.net :D
markkuilari
08.11.2014 03:10:02
Laulava Kylätohtori: Yritätkö nyt parin ääriesimerkin avulla tehdä koko kitaramaailmaa koskevia yleistyksiä vai tosissasiko väität, että useimmiten halpa kitara on parempi kuin kallis?

Jaa, kukahan nyt noin on väittänyt. Toivottavasti olet halunnut tahallaan ymmärtää väärin, koska minulta on rautalanka loppu.
Laulava Kylätohtori
08.11.2014 07:26:00
markkuilari: Jaa, kukahan nyt noin on väittänyt. Toivottavasti olet halunnut tahallaan ymmärtää väärin, koska minulta on rautalanka loppu.

Ajattelin vaan, kun kirjoitit, että useasti väite "kalliimmissa kitaroissa on laadukkaammat osat" ei pidä paikkaansa. Minusta se usein juuri pitää paikkansa ja sitten on jotain ääritapauksia, jossa halvassa voi olla vähän paremmat osat. Oikeasti kalliissa kitaroissa taas on aina paremmat osat kuin halpiksissa. Siitähän se halpuus juuri tulee, että osissa, työssä ja laaduntarkkailussa säästetään. On tämä nyt sen verran ihmeellistä vääntämistä itsestään selvyyksistä, että tuskinpa tätä kannattaa jatkaa. Jokainen ostakoon mieleisensä kitaran ja kuvitelkoon siitä ihan mitä haluaa, jos se helpottaa oloa...

Tulee mieleen ne ihmiset, joide mukaan juuri se automerkki on aina paras, jonka he sattuvat sillä hetkellä omistamaan. Ja ihan tosissaan ovat vielä asian suhteen - aikuiset ihmiset...
2randpo
08.11.2014 07:37:52 (muokattu 08.11.2014 07:38:25)

hollstro: Mun mielestä tää on aika turha väittely koska kunnon kitarat maksaa yli 1500 € käytettynäkin. Näillä tarkoitan esim. kitaranrakentajien tekemiä soittimia joissa on käytetty vain laadukkaimpia materiaaleja ja komponentteja.

Kysymys pitäisikin asettaa; millä rahalla saa kompromissittoman kitaran. Siis sellaisen jossa ei ole tingitty missään. Omien havaintojeni mukaan se summa on lähempänä 3000 € kuin kahta tonnia ja jos materiaalien suhteen on valikoivampi menee 5000 € helposti.

Periaatteessa samaa mieltä. Toisaalta Fenderin vintage-kitarat ei kuulu joukkoon, missä ei ole tingitty missään/kompromissittomiin. Silti jotkut pitää niitä parhaina evö.
Insanely happy
Laulava Kylätohtori
08.11.2014 07:42:55
2randpo: Periaatteessa samaa mieltä. Toisaalta Fenderin vintage-kitarat ei kuulu joukkoon, missä ei ole tingitty missään/kompromissittomiin. Silti jotkut pitää niitä parhaina evö.

Fenderin vintage-kitaroissa tärkeintä oli käsittääkseni valmistuksen helppous ja halpuus, eli kompromissejä tehtiin paljonkin juuri tuotannon helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)