Aihe: Kemper Profiling Amp
1 2 3 4 576 77 78 79 8089 90 91 92 93
Torniojaws
12.01.2018 14:21:11

Yksi ongelma on akustisesti huono huone, minkä takia mieluiten käytän DT-kuulokkeita.

DT770:t on kivat luurit, mutta ne on lähtökohtaisesti tarkoitettu rumpaleille. Eli en välttämättä käyttäisi niitä pääluureina puhtaasti kitarasoundin hakuun. Itsellä on samat ja huomaan, että kitara kuulostaa vähän "hifimäiseltä" näillä luureilla. Sitten kun kuuntelee muilla laitteilla, niin kitarat menee helposti hukkaan eikä kuulosta enää niin hyvältä.
Vortech Industrial Death Metal
Skebaristi
12.01.2018 15:19:53 (muokattu 12.01.2018 15:38:23)

Torniojaws: DT770:t on kivat luurit, mutta ne on lähtökohtaisesti tarkoitettu rumpaleille. Eli en välttämättä käyttäisi niitä pääluureina puhtaasti kitarasoundin hakuun. Itsellä on samat ja huomaan, että kitara kuulostaa vähän "hifimäiseltä" näillä luureilla. Sitten kun kuuntelee muilla laitteilla, niin kitarat menee helposti hukkaan eikä kuulosta enää niin hyvältä.

Mihin perustuu väite, että DT770:t olisivat suunnattu rumpaleille? Kyseessähän on varmaankin yleisimpiä studioluureja mitä on ja soveltuvat aika lailla mihin vain.

Näistä oli ainakin joskus aikanaan olemassa versio, jossa oli vaimennus Peltor-tasoa. Mahdatko sitten sekoittaa niihin?

Minulla on myös nämä luurit käytössä ja toimii mielestäni Kemperin kanssa myös mukavasti.
ÄrGee
12.01.2018 15:36:22
MakeH: Täällä ei vissiin pysty lainaamaan kuin yhdestä viestistä kerrallaan... mutta TornioJawsille: olen samaa mieltä, mielestäni hyvää alkuperäissoundia ei tarvitse juuri muokata...

Kopioin toiselta välilehdeltä lainauksen aina samaan viestiin, niin se onnistuu siihen tyyliin.

Ainakin monitorointi tuntuisi olevan kunnossa, aika mystinen tapaus, eikä kaikkea oikein pysty oikein tässä foorumi-keskustelussa tietämään, kuulemaan, näkemään, tai millään muulla tavalla aistimaan.

Itsehän en ole Kemperin käyttäjä, ja perustan nämä mielipiteet ja neuvot kaikkien muiden digitaalisten mallintavien kanssa ruuvailuihin, koska niihin pätevät samat asiat.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
blues guitar
12.01.2018 17:10:44

MakeH:...Mutta jotta tämä ei nyt jumittuisi noihin hevi-soundeihin, jossa puhe menee helposti pikkaukseen sun muuhun, niin minulla on nämä ongelmat ihan samalla tavalla vaikka ACDC-tyyppisissä soundeissa, ja kaikissa leadisoundeissa myös. Toisin sanoen, kaikissa särösoundeissa.

Voi olla että meillä on ihan erilainen käsitys kelvollisesta säräsoundista, mutta laitan tähän kuitenkin oman näytteen Kemperillä äänitetystä omasta soitosta. Itse olen ihan tyytyväinen soundiin.
https://www.dropbox.com/s/2q5r8bgazl7xlro/Just%20Play.mp3?dl=0
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
MakeH
14.01.2018 13:15:19 (muokattu 14.01.2018 13:37:29)
blues guitar: Voi olla että meillä on ihan erilainen käsitys kelvollisesta säräsoundista, mutta laitan tähän kuitenkin oman näytteen Kemperillä äänitetystä omasta soitosta. Itse olen ihan tyytyväinen soundiin.
https://www.dropbox.com/s/2q5r8bgazl7xlro/Just%20Play.mp3?dl=0

Siis, ihan mainiolta kuulostaa mielestäni. En ainakaan tälläin yhtäkkiä kuuntelemalla tunnista sellaisia ongelmia, joita itselläni tuntuu olevan. Olisiko mitenkään mahdollista saada DI:tä tuosta sinun taustakitarastasi? Tai voisitko nauhoittaa minulle DI pätkän, ihan jotain perus riffitystä. Voisin verrata sitä omaan DI-näytteeseen, ja reampata molempia Kemperin kautta. Se saattaisi avata juttua hieman.

e: Ja miksei DI myös tuosta soolokitarasta. Sitäkin vertaisin mielelläni.
MakeH
14.01.2018 13:36:09
ÄrGee: Kopioin toiselta välilehdeltä lainauksen aina samaan viestiin, niin se onnistuu siihen tyyliin.

Ainakin monitorointi tuntuisi olevan kunnossa, aika mystinen tapaus, eikä kaikkea oikein pysty oikein tässä foorumi-keskustelussa tietämään, kuulemaan, näkemään, tai millään muulla tavalla aistimaan.

Itsehän en ole Kemperin käyttäjä, ja perustan nämä mielipiteet ja neuvot kaikkien muiden digitaalisten mallintavien kanssa ruuvailuihin, koska niihin pätevät samat asiat.

Se on aika rajoitettua, mitä täällä foorumilla, ainakaan pelkästään kirjoittelemalla, voi saada aikaiseksi. Näytteet ovat jo paljon parempi, koska silloin ei tarvise mennä mielikuvien kautta.

Mutta minua kiinnostaisi tavata muita tälläisistä asioista kiinnostuneita ihan livenä. Siis tavata siten, että molemmilla olisi oma kitara messissä, jos toisellakin on Kemper niin molemmat Kemperit messiin, että voisi niitäkin verrata. Ja siinä kun olisi kaksi soittajaa, niin sekin tulisi verrattua. Ja siinä samalla voisi keskustella, miten Kemperiään on tykännyt ruuvailla tms. Mutta se, että olisiko sinulla Kemperiä ei olisi välttämätöntä, koska voihan sitä noita muita asioita testailla kuitenkin, ja siinähän voisi koittaa tallentaa jotain sinun vahvistinta.

Tarjoan bisset tai pizzat tms.!

Itse asun Tampereen keskustassa, eli täällä voisi tavata. Tosin minulla on nyt vain se yksi monitori käytössä, mikä on vähän nahkeata. Ja voisin itse matkata Treen ulkopuolellekin tämän vuoksi. Tälläinen ehdotus nyt tuli mieleen.
blues guitar
14.01.2018 13:47:41

MakeH: Siis, ihan mainiolta kuulostaa mielestäni. En ainakaan tälläin yhtäkkiä kuuntelemalla tunnista sellaisia ongelmia, joita itselläni tuntuu olevan. Olisiko mitenkään mahdollista saada DI:tä tuosta sinun taustakitarastasi? Tai voisitko nauhoittaa minulle DI pätkän, ihan jotain perus riffitystä. Voisin verrata sitä omaan DI-näytteeseen, ja reampata molempia Kemperin kautta. Se saattaisi avata juttua hieman.

e: Ja miksei DI myös tuosta soolokitarasta. Sitäkin vertaisin mielelläni.

Ei mulla ole tuosta näytteestä kuivaa kitararaitaa tallennettuna. Voisinhan koittaa soittaa jotain ja tallentaa erikseen wet ja dry raidat.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
MakeH
15.01.2018 19:16:32 (muokattu 15.01.2018 19:18:20)
blues guitar: Ei mulla ole tuosta näytteestä kuivaa kitararaitaa tallennettuna. Voisinhan koittaa soittaa jotain ja tallentaa erikseen wet ja dry raidat.

Joo, kiitos, se olisi mukavaa.
MakeH
15.01.2018 23:18:24
Liittyen oman vahvarin profilointiin, sellaista aloin ihmettelemään... Kun profiloin oman vahvistimen Kemperillä, siinähän pitää olla joku profiili taustalle valittuna, jota voi mm. käyttää äänen tason vertailussa profiloidessa. Nyt kun olen tehnyt transistorivahvistimestani profiileita, omien profiilienkin tietoihin jäi kaikki sen taustaprofiilin tiedot, koska en jaksanut kirjoittaa niitä uusiksi.

Mutta miten ihmeessä on mahdollista, että nyt voin vaihtaa niihin omiin profiileihini eri cabejä?? Eihän se profiloidessani voi erotella mikä siihen saapuvasta äänestä koostuu cabistä ja mikä ampista. Eli miten siinä muka voi sen cabin vaihtaa erikseen? Ja ottaen huomioon, että kyseessä on tuollainen transistorivahvistin, jossa ei ole erillistä cabiä ylipäätään.. homma on aika absurdi. Mutta vaikka minulla olisi ollut erillinen nuppi ja cabi, en silti ymmärrä, miten se voi erotella, mikä äänestä on cabiä ja mikä nuppia.

Tai sitten se laittaa jotenkin mukaan sen cabin, joka on taustaprofiilissa... mutta sittenhän siihen tulee tavallaan kaksi cabiä: se jonka itse mikittää ja se joka on siinä profiilissa valmiina.

(Siltä varalta, että teen jotain profiloidessani väärin, selvennän että tämä ei liity aikaisempiin soundiongelmiin, koska niissä en ole käyttänyt omia profiileita.)
Torniojaws
15.01.2018 23:39:14 (muokattu 15.01.2018 23:44:30)

MakeH: Mutta miten ihmeessä on mahdollista, että nyt voin vaihtaa niihin omiin profiileihini eri cabejä?? Eihän se profiloidessani voi erotella mikä siihen saapuvasta äänestä koostuu cabistä ja mikä ampista.

Silloin pitää profiloida etuastesignaali eikä se mikitetty soundi. Sitten sen etuasteprofiilin ajat eteenpäin esim.

a) Kemper -> out -> (erillinen pääteaste, jos ei ole Powered kemper) -> oikea kitarakaappi
b) Kemper -> out -> DAW -> Impulssi

Kemperin sisällä ei voi erikseen "lisätä" kaappia profiloituun etuastesignaaliin, vaan siitä tulee lähinnä jonkinlainen sekasikiö kaappia ja sitä etuastesignaalia (se on aika raa'an kuuloista).
blues guitar
16.01.2018 09:07:46

Torniojaws: Silloin pitää profiloida etuastesignaali eikä se mikitetty soundi. Sitten sen etuasteprofiilin ajat eteenpäin...

Tai jos haluat päätteen mukaan mutta et kaiutinta, niin sieppaat kaiutin johdosta profiloitavan signaalin di- boxilla.
jhlamm
16.01.2018 09:29:31
MakeH: Itse asun Tampereen keskustassa, eli täällä voisi tavata. Tosin minulla on nyt vain se yksi monitori käytössä, mikä on vähän nahkeata. Ja voisin itse matkata Treen ulkopuolellekin tämän vuoksi. Tälläinen ehdotus nyt tuli mieleen.

Jos Turun suunnalle joskus poikkeat niin voidaan näitä pähkäillä. Itsellä on kemper ja omaan korvaan ainakin olen saanut siitä kelvollista soundia ulos. Piti jo kerran tehdä tänne sellainen pala palalta koottu kitarapätkä (2x tuplatut kitarat, basso ja rummut), mutta kiireessä jäänyt tekemättä.

Ammattilainen en ole, enkä todellakaan kaikkea tiedä, mutta kahvit lupaan keittää.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Jarkre
16.01.2018 12:07:08
Mutta miten ihmeessä on mahdollista, että nyt voin vaihtaa niihin omiin profiileihini eri cabejä?? Eihän se profiloidessani voi erotella mikä siihen saapuvasta äänestä koostuu cabistä ja mikä ampista.

Kemperissä näyttää olevan "CabDriver" algoritmi joka tekee erottelun.

Manuaalista ote:
"While there is no exact information about the separate sound of the amp or cabinet, the Profiler uses an intelligent algorithm to create the best approximation of a separation line between the Amplifier and Cabinet Profiles. This algorithm is called CabDriver. CabDriver makes it possible to separate the Amplifier and Cabinet Profiles of a Studio Profile, and combine them with those chosen from another Rig or Preset."
Jarkre
16.01.2018 12:15:34
Kemperin sisällä ei voi erikseen "lisätä" kaappia profiloituun etuastesignaaliin, vaan siitä tulee lähinnä jonkinlainen sekasikiö kaappia ja sitä etuastesignaalia (se on aika raa'an kuuloista).

Tarkoitatko profiloidulla etuastesignaalilla "Direct Amp" profiilia? Manuaalin mukaan kaapin lisääminen Direct Amp profiiliin olisi mahdollista (= tuettu ominaisuus). Eri asia miten hyvin tuo toimii kuten yllä mainitsit.

"In case you were wondering, Direct Amp Profiles can seamlessly be merged with Cabinets of Studio Profiles into a single Profile containing the sound of both. To do this, create a Direct Amp Profile (without cabinet) and a Studio Profile (with cabinet and microphone) of the same reference amplifier and store them separately. It's good practice to keep all settings of the reference amplifier exactly the same for both Profiles, to yield as authentic a result as possible. Both Profiles can then be merged by copying the Cabinet of the Studio Profile into the Direct Amp Profile and press the soft button "Merge Cabinet".
Torniojaws
16.01.2018 13:17:59

Ajattelin kokeilla Kemperin digitaaliulostuloa, mutta mites kun Kemperissä on tuollainen pyöreä ulostulo (RCA), mutta interfacessa on vain optinen (Toslink), niin pitääkö olla esim. tällainen adapteri välissä? Vai onko jossain suoraa piuhaa tuosta RCA -> Toslink. Pakkohan siinä jossain on sähkösignaali konvertoida optiseen vai? :)

https://www.thomann.de/fi/lindy_audiokonverter_spdif_digital.htm

Eli signaali olisi:

Kemper SPDIF Out
-> RCA-piuha
-> Adapteri
-> Optinen ulos
-> Interfacen optinen sisääntulo

Meneekö tuossa stereosignaalikin? Ei ole aiemmin tullut SPDIFillä pelailtua.
Jarkre
16.01.2018 13:51:13
Torniojaws: Ajattelin kokeilla Kemperin digitaaliulostuloa, mutta mites kun Kemperissä on tuollainen pyöreä ulostulo (RCA), mutta interfacessa on vain optinen (Toslink), niin pitääkö olla esim. tällainen adapteri välissä? Vai onko jossain suoraa piuhaa tuosta RCA -> Toslink. Pakkohan siinä jossain on sähkösignaali konvertoida optiseen vai? :)

https://www.thomann.de/fi/lindy_audiokonverter_spdif_digital.htm

Eli signaali olisi:

Kemper SPDIF Out
-> RCA-piuha
-> Adapteri
-> Optinen ulos
-> Interfacen optinen sisääntulo

Meneekö tuossa stereosignaalikin? Ei ole aiemmin tullut SPDIFillä pelailtua.

SPDIF protokolla tukee stereosignaalia (Dual channel PCM). Tällä on erityisesti merkitystä kun tekee Kemperillä reamppausta SPDIF:n kautta.
askomiko
16.01.2018 23:46:30 (muokattu 16.01.2018 23:48:15)
MakeH:
Hetfieldillä on legendaarinen komppikäsi, mutta kertokaapa, että millä sormella tai ranteella Papa-Het estää sen, ettei miksausvaiheessa yläpään boostaaminen kuulostaisi sirinältä? :/

Otetaan maailman sen hetken kolmanneksi kallein studio, ja sen hetken rokkimaailman kovin luu äänittäjäksi, ja studioon lukittaudutaan 13 kuukaudeksi. Kyl se siitä!

Sad but truen kitaravallissahan on muutenkin vaikka mitä, alle on ujutettu baritonikitaraa ja siinä huutaa rekkalastillinen vahvareita koripallohallin kokoisessa studiossa. Ei se oikein yksittäisellä vipattimella synny.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
ÄrGee
17.01.2018 00:58:56
askomiko: Otetaan maailman sen hetken kolmanneksi kallein studio, ja sen hetken rokkimaailman kovin luu äänittäjäksi, ja studioon lukittaudutaan 13 kuukaudeksi. Kyl se siitä!

Sad but truen kitaravallissahan on muutenkin vaikka mitä, alle on ujutettu baritonikitaraa ja siinä huutaa rekkalastillinen vahvareita koripallohallin kokoisessa studiossa. Ei se oikein yksittäisellä vipattimella synny.

Tuossa oli joku Danelectron baritonikitara tukena, tietysti oktaavia alempaa d:stä. Isossa huoneessa vanerista, sekä peitoista rakennettu teltta kaappien ympärille demppaamaan huoneen akustiikkaa. Siihen lisäksi varmaan neljä raitaa ja useammalla eri mikrofonilla taltioituna. Massiivinen soundi edelleenkin jopa nykymittapuulla.

https://youtu.be/x4rbcpm31vc?t=2075
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
MakeH
17.01.2018 08:21:33
askomiko: Otetaan maailman sen hetken kolmanneksi kallein studio, ja sen hetken rokkimaailman kovin luu äänittäjäksi, ja studioon lukittaudutaan 13 kuukaudeksi. Kyl se siitä!

Joo, siinä on baritonikitara ja peruskitara L ja R. Pointti oli lähinnä se, että jos äänessä on jotain ongelmia, niin kyse ei ole soittajan sormista.

ÄrGee: Massiivinen soundi edelleenkin jopa nykymittapuulla.

Edelleen yksi suosikkisoundeistani.
MakeH
17.01.2018 08:29:38
Torniojaws: Silloin pitää profiloida etuastesignaali eikä se mikitetty soundi. Sitten sen etuasteprofiilin ajat eteenpäin esim.

Mutta nimenomaan halusin profiloida mikitetyn soundini. Seurasin manuaalin ohjeita step by step. Eli onko siinä jossain kohtaa vaihtoehto, että haluaa joko mikitetyn kaapin tai pelkän etuasteen?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)