![]() 08.01.2018 20:14:38 | |
---|---|
Urban Baboon: Kehittäjä on luultavasti nähnyt mahdollisuuden tehdä keksinnöllään rahaa. 6 vuotta ilman suurempia ponnistuksia ja laite 2000 tienoilla. On herr Kemper varmasti jo rahat saanut takaisin ;) Vortech Industrial Death Metal | |
![]() 08.01.2018 23:23:25 | |
Kontiak: Miksihän tuo Kemper on yleensäkin kehitetty? No onhan sen idea oikeasti nerokas.... ja tyytyväisistä käyttäjistä päätellen se on ilmeisen toimiva laitos. Mä olen itse semmoinen jäärä, että kun olen tottunut operoimaan analogisilla kamppeilla niin haen aina digivehkeistäkin samaa tuntumaa ja käyttöliittymää. oikeastaan mulle riittäisi se yksi loistava soundi niin olen vähän ymmälläni näiden digikamppeiden runsaudenpulankin kanssa. Jos joku keksisi semmoisen digivahvistimen, joka mallintaisi yhden mallin viimeisen päälle ja siinä olisi samanlaiset säätimet kuin analogisessa vermeessä, niin saattaisin lämmetä semmoiselle käyttöliittymälle, mutta ymmärrän ettei semmoisessa olisi mitään järkeä. Ehkä mun pitäisi vaan itse ryömiä ulos boksistani. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 09.01.2018 04:32:42 (muokattu 09.01.2018 05:29:24) | |
hallu: No onhan sen idea oikeasti nerokas.... ja tyytyväisistä käyttäjistä päätellen se on ilmeisen toimiva laitos. Mä olen itse semmoinen jäärä, että kun olen tottunut operoimaan analogisilla kamppeilla niin haen aina digivehkeistäkin samaa tuntumaa ja käyttöliittymää. oikeastaan mulle riittäisi se yksi loistava soundi niin olen vähän ymmälläni näiden digikamppeiden runsaudenpulankin kanssa. Jos joku keksisi semmoisen digivahvistimen, joka mallintaisi yhden mallin viimeisen päälle ja siinä olisi samanlaiset säätimet kuin analogisessa vermeessä, niin saattaisin lämmetä semmoiselle käyttöliittymälle, mutta ymmärrän ettei semmoisessa olisi mitään järkeä. Ehkä mun pitäisi vaan itse ryömiä ulos boksistani. Ymmärrän hyvin sen että joskus ihmiset pelkäävät uutta teknologiaa. Tunnen monia ihmisiä jotka eivät halua hankkia älypuhelinta, koska tulevat kuulemma hyvin toimeen vanhalla Nokia 3310 puhelimella....jne. Itsekin olen vanhanaikainen monessa asiassa, esim moottoripyörä harrastuksessani tykkään Harrikoista vaikka ne perustuvatkin vanhanaikaiseen tekniikkaan, tärisevät, eivätkä kulje kolmeasataa. Ehkä se on se "Mojo". Tykkään myös putkivahvistimista, vanhanmallisista kitaroista -60, -70 luvun musasta jne.... Joskus kuitenkin ihmetyttää se, että löydetään ongelmia sellaisista asioista joissa niitä ei oikeasti ole. Yksi hyvä esimerkki on nämä Kemperin säätimet, mun mielestä ne toimii hyvin ja loogisesti. Tosin eihän ne pysty toimimaan täysin samalla lailla kun siinä profiloitavassa vahvistimessa. Esim jos profiloit vanhan Fender -50 luvun deluxen niin oikeasti siinä on vain "tone", mutta Kemperissä sitä profiilia käytettäessä on "Bass", "Middle", "Treble" ja "Presence". Jos profiloit Carr Hammerhead vahvistimen niin siinähän on "impact", "grip", "tone" säätimet mutta Kemperin profiilissa käytössäsi on kuitenkin nuo ihan perinteiset. Jos profiloit Fenderin twinin jonka volume toimii alueella "1-2"niin Kemperin profiilissa se vola on kuitenkin alueella "1-10". Jos profiloit vahvistimen jonka potikat rahisevat vanhuuttaan niin Kemper profiilissa nämä rahinat eivät "toimi". ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 09.01.2018 04:37:49 (muokattu 09.01.2018 04:42:02) | |
Taas hyvä esimerkki nykytekniikan ongelmista. Ensin kirjoittamani kommentti ei meinaa millään lähteä ja sitten lähteekin kahteen kertaan. Jos olisin laittanut tämän viestin paperisella kirjeellä niin tuskin olisi lähtenyt kahteen kertaan. :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 09.01.2018 12:26:10 | |
Jos jätetään nuo markkinointivideot laskuista pois niin järjettömän suuri osa Kemperiä koskevista youtube-videoista on äänitetty huoneessa, joko monitoreista tai kitarakaapista. Laitteen ehkä paras ja keskeisin ominaisuus on kuitenkin tuo "äänitysvalmista" tavaraa tarjoava ulostulo, niin sitten ihmiset jättää sen kokonaan käyttämättä.. Doh Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. | |
![]() 09.01.2018 13:12:35 | |
Zammy: Jos jätetään nuo markkinointivideot laskuista pois niin järjettömän suuri osa Kemperiä koskevista youtube-videoista on äänitetty huoneessa, joko monitoreista tai kitarakaapista. Laitteen ehkä paras ja keskeisin ominaisuus on kuitenkin tuo "äänitysvalmista" tavaraa tarjoava ulostulo, niin sitten ihmiset jättää sen kokonaan käyttämättä.. Doh Uskomatonta että joku haluaa äänittää Kemperiä mikrofonin kanssa. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 09.01.2018 15:17:42 | |
blues guitar: Uskomatonta että joku haluaa äänittää Kemperiä mikrofonin kanssa. Tilasoundia ja läsnäolontuntua. Vähän punaisempaa kuin linjasoundi. - tämä oli siis vitsiksi tarkoitettu - Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck | |
![]() 10.01.2018 11:40:02 | |
jhlamm: Eikös Hetukka ja kumppanit nauhoitelleet kaikki kitarat vähintäänkin tuplana, joskus jopa saattoi olla jopa kolme tai neljä raitaa päällekkäin per kitara. Ja samaa mieltä, että kyseessä on monesti miksaus ja masterointitekninen seikka saada se levysoundi. Mikitetty kaappi kuulostaa erilaiselta normi kajarin läpi kuin se pelkkä kitarakaappi. Myös vastauksena epävirtuoosille, muille.. Itsekin tuplasin. Tosin, tuolla levyllä oli vielä yksi rytmikitara, jota ne kutsuivat nimellä "thickener". Siinä oli todella paksut kielet, ja se laitettiin tulemaan keskeltä, kun muut perusrytmikitarat tulivat L ja R. En väitä olevani miksauksen ja masteroinnin mestari, Mutta itse olen törmännyt sellaiseen ongelmaan Kemperin kanssa, että aivan sama, minkä särösoundin sieltä tuotan, sitä ei juuri pysty muokkaamaan. Aina käy tämä sama: jos leikkaa alapäätä pois, että se ei taistele basson ja bassorummun kanssa, lähtee soundista pohja. Jos leikkailee keskivaiheen mutaa, huminoita, ulvontoja ja palikkamaisuutta - miksi niitä nyt kutsuisi - soundista tulee töysin "löysä", ja kun korostaa yläpäätä, se kuulostaa sirinältä ja sihinältä. Mielestäni pahin on juuri tämä yläpään korostaminen: se on pakko tehdä, että se sopii miksiin, mutta kaikissa profiileissam joita olen kokeillut, se kuulostaa kamalalta. Hetfieldillä on legendaarinen komppikäsi, mutta kertokaapa, että millä sormella tai ranteella Papa-Het estää sen, ettei miksausvaiheessa yläpään boostaaminen kuulostaisi sirinältä? :/ Mutta jos joku on oikeasti onnistunut saamaan hyvän särösoundin aikaiseksi, ja onnistunut sen miksaamaan ilman noita ongelmia, olisi todella mahtavaa kuulla se, ja samalla oppia, mitä itse sitten teen väärin. | |
![]() 10.01.2018 11:48:49 | |
Antso: Eka profiili minkä ite ostin, oli just Double Impactin JCM800, joka oli aivan hanurista. Cleanit oikeastaan ainoat toimivat. Guidolta ostin muistaakseni Powerballin paketin, joka sekin oli suht perseestä. Youtubeklipit kerto kyllä aivan toista. :) SinMixin parinsadan profiilin Dual Rectifierin läjästä löyty muutama ittelle toimiva profiili, ja sama Diezel VH4 ja Engl Invader paketin kanssa. On alapäätä, eikä niin siritä. SinMixiltä minulla taitaa olla vain sen ilmainen paketti. Mielestäni ne ovat kyllä pahinta sirinäkamaa. Onko oman kokemuksesi mukaan nämä mainitsemasi erilaisia niistä ilmaisista? Itselläni on varmaan parhaiten toiminut jotkut Top Jimin melko vanhoja vahvareita mallintavat paketit. Niissäkin on tosin omat ongelmansa. | |
![]() 10.01.2018 12:17:20 | |
kimurantti1: Tjaajaa! En tiedä miksi, mutta mä jotenkin kuvittelin Rammstein-pätkän olevan demo kaupallisesta profiilista, jonka pitäisi kuulostaa ensimmäiseltä pätkältä, mutta jostain syystä sulla kuulostaa aivan erilaiselta. Minkä kaiutinten läpi ruuvaat soundeja? Kysyn, koska näiden juttujen perusteella alkoi tuntua, että sun kuuntelu ehkä fuskaa. Nimittäin kyllä noi eri mikit kuulostaa ihan kategorisesti erilaisilta ja DiMarziot musta selvästi paremmat. Tän mikkivertailun DiMarzio-pätkähän on huomattavasti lähempänä Rammstein-pätkän ensimmäistä soundia kuin sitä jälkimmäistä. Tää on myös itse koettu juttu, pitkään ihmettelin kun ruuvaamani soundit ei muualla välittyneetkään sellaisina, kuin olin kuvitellut niiden olevan. 95% ajasta syy siihen on, että monitorointi on pielessä. Olen samaa mieltä, että DiMarzio voittaa tuossa. Mutta se Rammstein-pätkä on siis nimenomaan Dimarzioilla soitettu. Profiili tosin eri. Mutta hyvä jos itsekin rankkaat ne paremmiksi kuin EMGt, koska sitten luultavasti tein askeleen parempaan suuntaan. Minulla ei ole mitkään mahtavat kamat monitoroinnissa, suoraan sanottuna. Mutta hyvät soundit silti kuulostaa hyviltä ja huonot huonoilta, eli kyllä ne erotan. Auttaisiko sitten se jos olisi paremmat monitorointikamat? En osaa oikein sanoa.. koska nyt jo erotan kyllä ongelmakohdat. Ehkä paremmilla kamoilla ne erottauisivat vielä paremmin, mutta osaisinko sen paremmin jatkaa siitä. | |
![]() 10.01.2018 13:59:30 (muokattu 10.01.2018 15:30:38) | |
MakeH: Olen samaa mieltä, että DiMarzio voittaa tuossa. Mutta se Rammstein-pätkä on siis nimenomaan Dimarzioilla soitettu. Profiili tosin eri. Mutta hyvä jos itsekin rankkaat ne paremmiksi kuin EMGt, koska sitten luultavasti tein askeleen parempaan suuntaan. Minulla ei ole mitkään mahtavat kamat monitoroinnissa, suoraan sanottuna. Mutta hyvät soundit silti kuulostaa hyviltä ja huonot huonoilta, eli kyllä ne erotan. Auttaisiko sitten se jos olisi paremmat monitorointikamat? En osaa oikein sanoa.. koska nyt jo erotan kyllä ongelmakohdat. Ehkä paremmilla kamoilla ne erottauisivat vielä paremmin, mutta osaisinko sen paremmin jatkaa siitä. Makuasioita nuo kitaramikrofonit... Mutta en olisi huolissani jos monitorointi tapahtuu joidenkin studiokäyttöön suunniteltujen kaiuttimien tai kuulokkeiden kautta, joiden taajusvaste kattaa lähes kokonaan ihmisen kuuleman alueen. Pääasia ns. että tuntee laitteensa, ja osaa referoida kuulemaansa niiden avulla. Jos ei ole, niin asiat ovat ehkä huonommin monitoroinnin osalta. TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. | |
![]() 10.01.2018 15:24:51 | |
"If you dig it, you must learn it."
http://www.truthinshredding.com | |
![]() 10.01.2018 15:59:10 | |
MakeH: En väitä olevani miksauksen ja masteroinnin mestari, Mutta itse olen törmännyt sellaiseen ongelmaan Kemperin kanssa, että aivan sama, minkä särösoundin sieltä tuotan, sitä ei juuri pysty muokkaamaan. Aina käy tämä sama: jos leikkaa alapäätä pois, että se ei taistele basson ja bassorummun kanssa, lähtee soundista pohja. Jos leikkailee keskivaiheen mutaa, huminoita, ulvontoja ja palikkamaisuutta - miksi niitä nyt kutsuisi - soundista tulee töysin "löysä", ja kun korostaa yläpäätä, se kuulostaa sirinältä ja sihinältä. Mielestäni pahin on juuri tämä yläpään korostaminen: se on pakko tehdä, että se sopii miksiin, mutta kaikissa profiileissam joita olen kokeillut, se kuulostaa kamalalta. Ameriikan sedät kertovat, että kun on hyvä lähtösoundi, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin highpass siihen 80 - 120 Hz tienoille ja lowpass sinne 8k - 12k tienoille. Ehkä ihan pienen pieni kuoppa (-2 ... -3 dB) 800 Hz tienoilla, jos on liian laatikkomainen soundi. Vortech Industrial Death Metal | |
![]() 10.01.2018 16:01:15 | |
Kontiak: http://soitintenkuningas.fi/kamalappaa/kemper-mallinnusta/ Hei kamoon, Kemper-tapoihin kuuluu, että nuo mallinnukset laitetaan jakoon :) Ainakin kun eivät näköjään aio myydä niitä pakettina. Vortech Industrial Death Metal | |
![]() 10.01.2018 16:19:52 | |
Torniojaws: Ameriikan sedät kertovat, että kun on hyvä lähtösoundi, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin highpass siihen 80 - 120 Hz tienoille ja lowpass sinne 8k - 12k tienoille. Ehkä ihan pienen pieni kuoppa (-2 ... -3 dB) 800 Hz tienoilla, jos on liian laatikkomainen soundi. Tähän kontekstiin lähtösoundi on mikrofoneista alkaen liian löysä ja alapäävoittoinen. Alkuperäisissä on myöskin yläpäätä eli presenceä aika terve määrä. Kliinisemmällä sekä steriilimmällä "sirinäsoundilla" ja tukevalla bassolla pääsee paljon varmemmin maaliin. Pitää myös ymmärtää että alavireisissä kitaroissa suuri osa alapäähän liittyvästä dynamiikasta, ja siitä välittyvistä transienteista liittyy oikeasti pikkaustekniikkaan. TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. | |
![]() 10.01.2018 19:24:48 | |
Sellaisen huomion tein, että kaiutinsimulaatio on profiilikohtainen asetus. Mun mielestä olis parempi jos se olis output kohtainen. Ajatuksena olisi ollut kokeilla päätteellistä kitarakaappia monitor outputissa ja studio monitoreja main outputissa, siis yhtäaikaa. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 10.01.2018 19:32:20 | |
blues guitar: Sellaisen huomion tein, että kaiutinsimulaatio on profiilikohtainen asetus. Mun mielestä olis parempi jos se olis output kohtainen. Ajatuksena olisi ollut kokeilla päätteellistä kitarakaappia monitor outputissa ja studio monitoreja main outputissa, siis yhtäaikaa. Kyllähän tuolta outputista saa vaihdeltua noihin lähtöihin mitä haluaa. Tai ei nyt ihan, mutta riittävästi. Master nappi muistaakseni pohjaan ja sitten valitsee mitä mistäkin lähdöstä ottaa ulos. Monitor outista vain pelkkä amplifier ja sitten main outista kaikki ulos. Tai ehkä tekisin toisinpäin tekisin itse, eli laittaisin main outin sinne kitarakaappiin ja monitor outin monitoreihin niin ei menisi nimet sekaisin. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | |
![]() 10.01.2018 19:40:36 (muokattu 10.01.2018 20:38:19) | |
jhlamm: Kyllähän tuolta outputista saa vaihdeltua noihin lähtöihin mitä haluaa. Tai ei nyt ihan, mutta riittävästi. Master nappi muistaakseni pohjaan ja sitten valitsee mitä mistäkin lähdöstä ottaa ulos. Monitor outista vain pelkkä amplifier ja sitten main outista kaikki ulos. Tai ehkä tekisin toisinpäin tekisin itse, eli laittaisin main outin sinne kitarakaappiin ja monitor outin monitoreihin niin ei menisi nimet sekaisin. Master nappi? Ei mulla ole sellaista. Output valikosta nuo löytyy, mutta ei voi valita pelkkä amplifier. Ja se Monitor Output on vain mono lähtö, ja mä haluun ne studio monitorit stereona. Edit: Nythän mä hokasinkii. Kitarakaappi monitorlähtöön ja monitorit main output lähtöön, output valikosta täppi kohtaan "Monitor Cab Off". :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 10.01.2018 21:56:49 (muokattu 10.01.2018 22:01:17) | |
MakeH: Minulla ei ole mitkään mahtavat kamat monitoroinnissa, suoraan sanottuna. Mutta hyvät soundit silti kuulostaa hyviltä ja huonot huonoilta, eli kyllä ne erotan. Auttaisiko sitten se jos olisi paremmat monitorointikamat? En osaa oikein sanoa.. koska nyt jo erotan kyllä ongelmakohdat. Ehkä paremmilla kamoilla ne erottauisivat vielä paremmin, mutta osaisinko sen paremmin jatkaa siitä. Minkä läpi kuuntelet? Tottakai huonojenkin kaiutinten läpi joku soundi kuulostaa hyvältä ja toinen huonolta, mutta soundin ruuvaaminen niin, että huonosta saa paremman on todella vaikeaa jos monitorit vääristää soundin aivan toisenlaiseksi kuin mitä se oikeasti on. En tarkoita, että sun pitäisi mitään Genelecejä ostaa, Behringerin Trutheillakin on aivan järkevää soundia väännetty. Myös tila-akustiikka, siis sen huoneen jossa ne monitorit on, vaikuttaa aivan suunnattomasti siiheen, että kuuletko soundin monitoreista sellaisena kuin se oikeasti on. Halvatkin lähikenttämonitorit on paremmat kuin tavan stereokaiuttimet. Toinen on hyvät studiokäyttöön tehdyt luurit, joilla saa kyllä tarkemman referenssin jos kuuntelutilan taajuusvaste on aivan vuoristorataa. "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 12.01.2018 13:27:55 | |
ÄrGee: Tähän kontekstiin lähtösoundi on mikrofoneista alkaen liian löysä ja alapäävoittoinen. Alkuperäisissä on myöskin yläpäätä eli presenceä aika terve määrä. Kliinisemmällä sekä steriilimmällä "sirinäsoundilla" ja tukevalla bassolla pääsee paljon varmemmin maaliin. Pitää myös ymmärtää että alavireisissä kitaroissa suuri osa alapäähän liittyvästä dynamiikasta, ja siitä välittyvistä transienteista liittyy oikeasti pikkaustekniikkaan. Täällä ei vissiin pysty lainaamaan kuin yhdestä viestistä kerrallaan... mutta TornioJawsille: olen samaa mieltä, mielestäni hyvää alkuperäissoundia ei tarvitse juuri muokata. ÄrGee: Monitoroinnissa minulla on DT 770 Pro -kuulokkeet, ja Yamahan HS5 kajarit. (Tällä hetkellä tosin toinen on kadonnut Thomannin syövereihin, enkä tiedä saanko siitä enää ikinä mitään tietoa.) Lisäksi kuuntelen vertailukohdaksi jollain tuollaisella halvalla kaiutin-subbari setillä, jotka epämääräisyydessään paljastaa jotain ongelmakohtia. Ja sitten puhelimella nappikuulokkeilla ja ilman. Yksi ongelma on akustisesti huono huone, minkä takia mieluiten käytän DT-kuulokkeita. Mutta jotta tämä ei nyt jumittuisi noihin hevi-soundeihin, jossa puhe menee helposti pikkaukseen sun muuhun, niin minulla on nämä ongelmat ihan samalla tavalla vaikka ACDC-tyyppisissä soundeissa, ja kaikissa leadisoundeissa myös. Toisin sanoen, kaikissa särösoundeissa. Palkkasin myös kerran kaljapalkalla ammatikseen kitaraa soittavan tyypin saapumaan oman kitaransa kanssa. Eli siinä saimme testattua kahdella eri soittajalla. Ja yhteensä olen kokeillut neljää kitaraa, yhteensä kuutta kitaramikkiä eri korkeuksilla, lukemattoia eri kielisettejä, vaihdellut johtoja, kahta äänikorttia, eri ulostuloja myös Kemperistä. Sen takia täältä haenkin apua, kun tuntuu että kaikki vaihtoehdot alkaa olla jo käyty läpi. Mutta jokin silti kusee. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)