![]() 07.01.2018 12:04:15 | |
---|---|
Eka profiili minkä ite ostin, oli just Double Impactin JCM800, joka oli aivan hanurista. Cleanit oikeastaan ainoat toimivat. Guidolta ostin muistaakseni Powerballin paketin, joka sekin oli suht perseestä. Youtubeklipit kerto kyllä aivan toista. :) SinMixin parinsadan profiilin Dual Rectifierin läjästä löyty muutama ittelle toimiva profiili, ja sama Diezel VH4 ja Engl Invader paketin kanssa. On alapäätä, eikä niin siritä. | |
![]() 07.01.2018 13:38:49 | |
meneekö se niin, että kun ostaa jonkin profiilin, niin ostaa ikään kuin sen vahvistimen? tarkoitan, että voiko sitä profiilia säätää esikuvansa tavoin? tai siis ei vissiin ihan samalla tavalla, mutta kai siinä jotain säätöjä täytyy olla. Toinen juttu, että jos joku vaikkapa JCM800 profiili on "hanurista", niin onko siinä kyse siitä, että kun vahvistimilla on yksilöllinen soundinsa, niin se profiili on napattu joskin huonosoundisesta vahvarista, vai riippuuko se siitä minkälaista kaappia, mikrofonia, studiotilaa on käytetty? Pystyykö sen vahvistimen profiloimaan suoraan ilman kaiutinta, vaikka ottamalla signaalin suoraan linjasta? eikö silloin ainakin mikrofoneista, kaapista ja studiotilasta johtuvat erot eliminoituisi ja profiili olisi aina oikea ja autenttinen? voisiko silloin Kemperiä käyttää tavallisen vahvistimen tapaan vaikkapa yhdessä Torpedo Liven kanssa jolloin se soundi olisi niinkö omissa näpeissä eikä kiinni siitä onko ostanut huonon vai hyvän profiilin? tai jos Kemperin yhdistäisi oikeaan kitarapäätteeseen ja kitarakaappiin, niin eikö sen silloin pitäisi soundata jo autenttiselta? vai mistä nämä "hanuriprofiilit" tulee? Hitto kun mä en meinaa ymmärtää millään näitä nykyaikaisia vehkeitä :-( Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 07.01.2018 13:57:16 (muokattu 07.01.2018 13:58:34) | |
Kaisse vähän on siitä kiinni, että mimmosilla asetuksilla se vahvistin on ollu sillon ku se profiili on tehty. Ja on di-bokseillaki jotain eroja, jos profilointi tehdään sitä kautta eikä mikittämällä. Kemperin kanssa ei tarvitse torpedo liveä, koska kemper pitää sisällään ihan samat toiminnot ja ominaisuudet, eli kaappi/kaiutinmallinnokset. | |
![]() 07.01.2018 14:00:40 (muokattu 07.01.2018 14:04:41) | |
paskiaispaska: Kaisse vähän on siitä kiinni, että mimmosilla asetuksilla se vahvistin on ollu sillon ku se profiili on tehty. Ja on di-bokseillaki jotain eroja, jos profilointi tehdään sitä kautta eikä mikittämällä. Eli se profiili ei kata koko vahvistinta, vaan se vahvistimen asetus on referenssipiste sille profiilille, josta kemper sitten päättelee miltä vahvistin kuulostaisi jos jotakin vahvistimen namistaa säädettäisiin? eikö Kemperissä kuitenkin ole normi säätimet "gain, treble, middle, bass, precense, master" ? E: Mä luulin, että vahvistin pistetään johonkin oletus asetukseen profiilia varten (esimerkiksi niin, että kaikki napit on klo 12 tms.). Vai onko se niin, että vahvistinta ei voi profiloida, vaan ainoastaan se yksi soundi joka tulee siitä miten nappulat on asetettu? sehän trakoittaa, että yhdestä vahvistimesta tulee tsiljoona profiilia...... ei kai se nyt näin voi olla? Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 07.01.2018 14:04:28 | |
hallu: Eli se profiili ei kata koko vahvistinta, vaan se vahvistimen asetus on referenssipiste sille profiilille, josta kemper sitten päättelee miltä vahvistin kuulostaisi jos jotakin vahvistimen namistaa säädettäisiin? eikö Kemperissä kuitenkin ole normi säätimet "gain, treble, middle, bass, precense, master" ? No näin mä olen ymmärtäny, että siinä on myös noi perus säätimet, mutta jos haluu täysin saman kuulosen, ni jokainen asetus pitää erikseen profiloida. | |
![]() 07.01.2018 14:13:42 | |
En oo hirveesti perehtyny, mutta kai noita profiileja on tyyliin jcm800 clean, jcm800 lowgain, jcm800 higain, jcm800higain scooped, jne jne | |
![]() 07.01.2018 14:35:45 (muokattu 07.01.2018 14:40:29) | |
hallu: E: Mä luulin, että vahvistin pistetään johonkin oletus asetukseen profiilia varten (esimerkiksi niin, että kaikki napit on klo 12 tms.). Vai onko se niin, että vahvistinta ei voi profiloida, vaan ainoastaan se yksi soundi joka tulee siitä miten nappulat on asetettu? sehän trakoittaa, että yhdestä vahvistimesta tulee tsiljoona profiilia...... ei kai se nyt näin voi olla? Profiili kattaa aina sen tietyn signaaliketjun, jota sitten Kemperin omilla algoritmeillä voi tuunata potikoita ruuvaamalla. Kyseessä on täysin irrallinen säätö, ei mitenkään liity kohteena olevan oikean vahvistimen potikoihin. Eli, yhdestä nupista saa sen tsiljoona profiilia :-) Edit: olisi hienoa, jos toi profilointi ottaisi huomioon eri potikoiden vaikutusalueen ja osaisi siten muodostaa täydellisen saundimatriisin kopioitavasta vahvistimesta. Tässä ne profiilit sitten toki kasvavat kooltaan kohdevahvistimen monimutkaisuuden funktiona. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
![]() 07.01.2018 14:39:21 | |
hallu: Eli se profiili ei kata koko vahvistinta, vaan se vahvistimen asetus on referenssipiste sille profiilille, josta kemper sitten päättelee miltä vahvistin kuulostaisi jos jotakin vahvistimen namistaa säädettäisiin? eikö Kemperissä kuitenkin ole normi säätimet "gain, treble, middle, bass, precense, master" ? E: Mä luulin, että vahvistin pistetään johonkin oletus asetukseen profiilia varten (esimerkiksi niin, että kaikki napit on klo 12 tms.). Vai onko se niin, että vahvistinta ei voi profiloida, vaan ainoastaan se yksi soundi joka tulee siitä miten nappulat on asetettu? sehän trakoittaa, että yhdestä vahvistimesta tulee tsiljoona profiilia...... ei kai se nyt näin voi olla? Yleensä kun ostaa jonkun vahvistimen, niin profiileja kyseisestä vahvistimesta tulee niin monta kuin tekijä katsoo aiheelliseksi. Jotkut tekevät profiilit vielä useammalla eri kitaralla, joten esim. Stratolle ja Les Paulille on omat profiilinsa samoista vahvistimen asetuksista. Profiloidessa Kemper ottaa ikään kuin valokuvan just siitä äänestä, mikä vahvistimesta kuuluu. Tätä voi toki säätää Kemperistä jälkikäteen, mutta eihän se samalla tavalla toimi kuin vahvistin. Näin profiileja yhdestä vahvistimesta voi olla jopa 50. Käsittääkseni nuo kaapeista otetut IR:t ovat myös vain valokuvia just siitä hetkestä kuin IR on tehty. | |
![]() 07.01.2018 15:12:45 (muokattu 07.01.2018 15:14:28) | |
Urban Baboon: Yleensä kun ostaa jonkun vahvistimen, niin profiileja kyseisestä vahvistimesta tulee niin monta kuin tekijä katsoo aiheelliseksi. Jotkut tekevät profiilit vielä useammalla eri kitaralla, joten esim. Stratolle ja Les Paulille on omat profiilinsa samoista vahvistimen asetuksista. Profiloidessa Kemper ottaa ikään kuin valokuvan just siitä äänestä, mikä vahvistimesta kuuluu. Tätä voi toki säätää Kemperistä jälkikäteen, mutta eihän se samalla tavalla toimi kuin vahvistin. Näin profiileja yhdestä vahvistimesta voi olla jopa 50. Käsittääkseni nuo kaapeista otetut IR:t ovat myös vain valokuvia just siitä hetkestä kuin IR on tehty. Nyt täytyy sen verta oikasta ettei sekoteta enempää, että kitaralla ei ole mitään tekemistä profiloinnin tai profiilien kanssa. Kitara ei ole kiinni missään kohtaa profiilia tehdessä. Ainoastaan tietyille kitaroille voi tehdä kyllä sopivia profiileja nupin asetuksia säätämällä. Esimerkiksi sinkkumikeille paremmin sopiva profiili ja humppareille paremmin sopiva profiili, mutta nämä on tehty vaan nupin tonea säätämällä - samanlailla ku ihan oikeessaki nupissa joutuu karvan(ainakin itse) trebleä tiputtamaan sinkkumikeillä soittaessa jne. | |
![]() 07.01.2018 15:17:35 | |
Ite profiloin omaa Engl Invaderia Englin Vintage 212 kaapin läpi käyttäen joko Kemperin "omaa", RME:n ja jopa DBX:n putkietusta. Miljuunia eri säätöjä, osa G Majorin equn kautte, varmaan 200 profiilia. Kyllähän sieltä käyttökelpoisen soundin saa kaivettua, mutta vähemmällä pääsee ostamalla joltain jonka tekeleistä on muutenki diggaillu. Esmes juuri tuon SinMixin Invader paketin paras profiili omaan korvaan sattus olemaan Engl Vintage 212:n läpi ajettu ja SM57:lla poimittu profiili. Pienet pre-equt ja vähä säröä pois niin hyvä on. Mukava jauhaa reeniksellä isommalla PA:lla ja kotona vähä pienemmällä. | |
![]() 07.01.2018 15:29:58 | |
Urban Baboon: Yleensä kun ostaa jonkun vahvistimen, niin profiileja kyseisestä vahvistimesta tulee niin monta kuin tekijä katsoo aiheelliseksi. Jotkut tekevät profiilit vielä useammalla eri kitaralla, joten esim. Stratolle ja Les Paulille on omat profiilinsa samoista vahvistimen asetuksista. Profiloidessa Kemper ottaa ikään kuin valokuvan just siitä äänestä, mikä vahvistimesta kuuluu. Tätä voi toki säätää Kemperistä jälkikäteen, mutta eihän se samalla tavalla toimi kuin vahvistin. Näin profiileja yhdestä vahvistimesta voi olla jopa 50. Käsittääkseni nuo kaapeista otetut IR:t ovat myös vain valokuvia just siitä hetkestä kuin IR on tehty. Eli jos nyt olen kartalla, niin tämä tarkoittaa että jos haluaa täsmälleen itselleen sopivan profiilin, niin se pitäisi tehdä itse? eli eri kitaroille tehtävät profiilit tarkoittaa, että jos soitan omaa JCM:ääni eri astuksilla stratolla ja Paulilla, niin teen molempien kitraoiden astuksista omat profiilit, jotka voi tallettaa Kemperiin. Eli Kemperi ei varsinaisesti korvaa analogista vahvistinta, vaan mahdollistaa sen, että jos mulla on studiossa/himassa/treenikämpällä analoginen vahvari, niin voin napata siitä ikiomasta vahvistimesta profiilin käyttämilläni asetuksilla Kemperiin ja käyttää Kemperiä sitten reissun päällä, tai tallettaa ne profiilit vaikka muistitikulle ja käyttää niitä omia soundeja missä tahansa Kemperissä missäpäin maailmaa hyvänsä? ne kemperin säädöt on sitten hienosäätöä varten keikkapaikan mukaan? Minusta tämä vähän vaikuttaa siltä, että Kemperillä ei voi korvata analogista, vahvistinta, mutta sillä voisi korvata toisen analogisista vahvistimista. Eli nyt kun mulla esimerkiksi on yksi vahvistin himassa ja toinen reeniksellä, niin voisin hyvin hommata reenisvahvarin tilalle Kemperin jolla voisin toisintaa bändin kanssa helposti kaikki soundit mitä himassa keksisin ruuvailla analogisilla vermeillä..... tai vaikka digitaalisilla vermeillä. Ei kai mikään estä profiloimasta vaikka Yamahan thr:ää tai vaikka jotakin tietokoneella pyröivää mallinnettua vahvistinta? tai vaikka pölynimuria :-) jos mä himassa löydän jonkun yvän soundin, niin ihan sama millä mä sen teen, voin silti profiloida sen kemperiin jolloin voin käyttää sitä helposti missä ja milloin tahansa? täähän on ihan nerokasta! Kemper on ikään kuin työkalusalkku johon voin tallentaa mitä vaan ikinä tarvitsen ja käyttää sitä helposti missä vain? eikö periaatteessa Kemperillä voisi silloin profiloida vaikka kokonaisia signaaliketjuja? esimerkiksi onko jokin este, että jos käytän vahvistimen edessä tai efektilenkissä jotain säröpurkkia, kompuraa tms. niin ottaa nekin mukaan siihen profiiliin jolloin oikeasti keikalla ei tarvitsisi kuin piuha kitarasta kemperiin ja kaikki olisi siinä? Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 07.01.2018 16:05:51 (muokattu 07.01.2018 16:21:38) | |
paskiaispaska: Nyt täytyy sen verta oikasta ettei sekoteta enempää, että kitaralla ei ole mitään tekemistä profiloinnin tai profiilien kanssa. Kitara ei ole kiinni missään kohtaa profiilia tehdessä. Nyt täytyy sen verran oikasta, että kitara voi todellakin olla kiinni kemperissä profiloinnin loppuvaiheessa, refining eli jonkin sortin hienosäätö. http://foobazaar.com/wikpa/index.ph … ?title=Profiling_Tutorials#Refining Edit: ei ku puhuin ite nyt höpöjä, kitara on siis kytketään vahvistimeen refining-vaiheessa. :) | |
![]() 07.01.2018 16:21:17 (muokattu 07.01.2018 16:40:44) | |
hallu: Eli se profiili ei kata koko vahvistinta, vaan se vahvistimen asetus on referenssipiste sille profiilille, josta kemper sitten päättelee miltä vahvistin kuulostaisi jos jotakin vahvistimen namistaa säädettäisiin? eikö Kemperissä kuitenkin ole normi säätimet "gain, treble, middle, bass, precense, master" ? E: Mä luulin, että vahvistin pistetään johonkin oletus asetukseen profiilia varten (esimerkiksi niin, että kaikki napit on klo 12 tms.). Vai onko se niin, että vahvistinta ei voi profiloida, vaan ainoastaan se yksi soundi joka tulee siitä miten nappulat on asetettu? sehän trakoittaa, että yhdestä vahvistimesta tulee tsiljoona profiilia...... ei kai se nyt näin voi olla? Kyllä se on juuri noin. Kemperin profiili on snapshot vahvistimesta niillä asetuksilla jotka siinä profiilia tehdessä on. Kemper ei siis mallinna koko vahvistinta tai sen toimintaa, potikoiden sweepia jnejne, vaan ottaa tavallaan digitaalisen "valokuvan" siitä. Mitään oletusasetusta styrkkarin säädöille ei ole. Kemperissä toki on perus treble, middle, bass jne, mutta ne eivät toimi samalla tavalla kuin profiloidussa vahvistimessa, vaan on Kemperin oma juttu. Se profiili on vain lähtökohta, jota sitten voi Kemperin omilla säädöillä muokata jos haluaa. Jos haluat mallintaa Kemperillä Mesaa eri potikoiden asennoilla, niin sun on tehtävä kaikista haluammistasi asennoista oma profiili. TTV: olisi hienoa, jos toi profilointi ottaisi huomioon eri potikoiden vaikutusalueen ja osaisi siten muodostaa täydellisen saundimatriisin kopioitavasta vahvistimesta. Tässä ne profiilit sitten toki kasvavat kooltaan kohdevahvistimen monimutkaisuuden funktiona. Oon samaa funtsinut mutten ymmärrä, että miten tällainen olisi mahdollista Kemperissä toteuttaa. Tähän kohtaan täytynee todeta, että mä vedin n. 30 keikkaa Kemperillä, tutustuin laitteeseen ja sen mahdollisuuksiin. Mm. näistä syistä päädyin kuitenkin hommaamaan Axe-Fx:n keikoille, joilla lavan tarvii olla hiljainen ja kitarat pitää vetää linjaan. Täysin erilaiset laitteet, mutta mulle Kemperin snapshotit ja kankea ohjelmoitavuus oli liian rajoittavia. "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 07.01.2018 16:40:55 (muokattu 07.01.2018 16:52:38) | |
MakeH: Se ei ollut siis Rammstein profiili, vaan joku geneerinen mättöprofiili. Mutta se vertailu oli selvästi huono, teen paremman kohta. Tjaajaa! En tiedä miksi, mutta mä jotenkin kuvittelin Rammstein-pätkän olevan demo kaupallisesta profiilista, jonka pitäisi kuulostaa ensimmäiseltä pätkältä, mutta jostain syystä sulla kuulostaa aivan erilaiselta. Mielestäni ero on aika pieni tuollaisissa särösoundeissa, missä soundia muokataan paljon sen jälkeen kun se lähtee kitarasta. Mutta mielestäni myös DiMarzio on hieman tiukempi, tuhdimpi ja selkeämpi. Kategorista eroa ei mielestäni kuitenkaan ole. Eli jos soundi olisi mahtava tai paska, tämä valinta ei mielestäni muuttaisi sitä siitä pois. Eli kuinka paljon pickupeilla sitten on merkitystä?? Minkä kaiutinten läpi ruuvaat soundeja? Kysyn, koska näiden juttujen perusteella alkoi tuntua, että sun kuuntelu ehkä fuskaa. Nimittäin kyllä noi eri mikit kuulostaa ihan kategorisesti erilaisilta ja DiMarziot musta selvästi paremmat. Tän mikkivertailun DiMarzio-pätkähän on huomattavasti lähempänä Rammstein-pätkän ensimmäistä soundia kuin sitä jälkimmäistä. Tää on myös itse koettu juttu, pitkään ihmettelin kun ruuvaamani soundit ei muualla välittyneetkään sellaisina, kuin olin kuvitellut niiden olevan. 95% ajasta syy siihen on, että monitorointi on pielessä. "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 07.01.2018 16:41:12 | |
hallu: Eli jos nyt olen kartalla, niin tämä tarkoittaa että jos haluaa täsmälleen itselleen sopivan profiilin, niin se pitäisi tehdä itse? eli eri kitaroille tehtävät profiilit tarkoittaa, että jos soitan omaa JCM:ääni eri astuksilla stratolla ja Paulilla, niin teen molempien kitraoiden astuksista omat profiilit, jotka voi tallettaa Kemperiin. Kyllä ne myytävät profiilit saa niin kattavina paketteina, että soundeja löytyy joka käyttöön. Ilmaiseksikin voi toki löytää. Mä en ikinä profiloinut mitään vahvistinta, kun en katsonut tarpeelliseksi, eikä ollut studiota tms käytössä. Omistin siis itse vehkeen noin puoli vuotta ja myin pois rahoittaakseni analogisen vahvistimen. hallu: Eli Kemperi ei varsinaisesti korvaa analogista vahvistinta, vaan mahdollistaa sen, että jos mulla on studiossa/himassa/treenikämpällä analoginen vahvari, niin voin napata siitä ikiomasta vahvistimesta profiilin käyttämilläni asetuksilla Kemperiin ja käyttää Kemperiä sitten reissun päällä, tai tallettaa ne profiilit vaikka muistitikulle ja käyttää niitä omia soundeja missä tahansa Kemperissä missäpäin maailmaa hyvänsä? ne kemperin säädöt on sitten hienosäätöä varten keikkapaikan mukaan? No vaikka noin. Toiset haluavat profiloida omat vahvistimensa ja osa vain käyttää useiden eri vahvistinten profiileja. Itse kuuluin tähän jälkimmäiseen ryhmään. Mun mielestä Kemper korvaa analogisen vahvistimen paremmin kuin hyvin, jos äänenpaine on ongelmana. Kerrostalokäyttöön se on loistava, mutta treenikäytössä en saanut siitä samaa fiilistä kuin oikeasta vahvistimesta. Mojo puuttui. Olin alkuaan suunnitellut käyttäväni Kemperiä myös keikoilla, mutta ikinä en sitä kokeillut, kun en tykännyt käyttää sitä treenikämpälläkään. Soundit ei ollut mulle mikään ongelma, paitsi että mahdollisuuksia oli aivan liikaa. Mä en tartte kuin yhden hyvän soundin... hallu: Minusta tämä vähän vaikuttaa siltä, että Kemperillä ei voi korvata analogista, vahvistinta, mutta sillä voisi korvata toisen analogisista vahvistimista. Eli nyt kun mulla esimerkiksi on yksi vahvistin himassa ja toinen reeniksellä, niin voisin hyvin hommata reenisvahvarin tilalle Kemperin jolla voisin toisintaa bändin kanssa helposti kaikki soundit mitä himassa keksisin ruuvailla analogisilla vermeillä..... tai vaikka digitaalisilla vermeillä. Ei kai mikään estä profiloimasta vaikka Yamahan thr:ää tai vaikka jotakin tietokoneella pyröivää mallinnettua vahvistinta? tai vaikka pölynimuria :-) jos mä himassa löydän jonkun yvän soundin, niin ihan sama millä mä sen teen, voin silti profiloida sen kemperiin jolloin voin käyttää sitä helposti missä ja milloin tahansa? täähän on ihan nerokasta! Kemper on kiva laite, mutta mun mielestä se ei voi korvata hyvää analogista vahvistinta mitenkään. Jos tarttet bändin kanssa paljon erilaisia soundeja, niin sit Kemper voi olla hyvä ratkaisu. Mun mielestä Kemperillä oli kiva leikkiä kotona ja olisi varmaan edelleen ihan hyvä kotikäyttöön. Mä nyt ajatteln kuitenkin seuraavaksi lähteä kokeilemaan Universal Audion Oxia. Jossain oli testi, jossa Kemperillä oli profiloitu Axe II ja vastaavasti sillä Axen soundinkopioimisjutulla oli kopioitu Kemperin soundi. Muistaakseni Axe II suoriutui tästä paremmin, mutta ei Kemperinkään soundi ihan pieleen menny. Kemperin ohjeissa taisi olla, että profilointi ei tällaisissa tapauksissa toimi niin kuin analogisten vahvistinten kanssa. hallu: Kemper on ikään kuin työkalusalkku johon voin tallentaa mitä vaan ikinä tarvitsen ja käyttää sitä helposti missä vain? eikö periaatteessa Kemperillä voisi silloin profiloida vaikka kokonaisia signaaliketjuja? esimerkiksi onko jokin este, että jos käytän vahvistimen edessä tai efektilenkissä jotain säröpurkkia, kompuraa tms. niin ottaa nekin mukaan siihen profiiliin jolloin oikeasti keikalla ei tarvitsisi kuin piuha kitarasta kemperiin ja kaikki olisi siinä? Usein valmiiden profiilien kanssa tulee myös Tubescreamerilla boostattuja profiileja mukana. Toi työkalusalkku on oikeastaan aika hyvä kuvaus, koska Kemperistä löytyy haluttujen profiilien lisäksi kattava efektivalikoima. Itselleni säädettävää oli niin paljon, että säätäminen ei tuntunut vahvistimen vaan tietokoneen säätämiseltä. Ja se ei itseäni kiinnostanut. Tosin kotikäyttöön hyvää soundia sai säätämättäkin. Silti mua ahdisti ne Kemperin valikkoviidakot säätöineen. Mut joo, Kemperin kanssa riittää hyvin pitkälle pelkkä kitara ja piuha. | |
![]() 07.01.2018 17:18:45 (muokattu 07.01.2018 17:22:52) | |
kimurantti1: Oon samaa funtsinut mutten ymmärrä, että miten tällainen olisi mahdollista Kemperissä toteuttaa. Tähän kohtaan täytynee todeta, että mä vedin n. 30 keikkaa Kemperillä, tutustuin laitteeseen ja sen mahdollisuuksiin. Mm. näistä syistä päädyin kuitenkin hommaamaan Axe-Fx:n keikoille, joilla lavan tarvii olla hiljainen ja kitarat pitää vetää linjaan. Täysin erilaiset laitteet, mutta mulle Kemperin snapshotit ja kankea ohjelmoitavuus oli liian rajoittavia. Kaippa tuo onnistuisi siten, että profiloinnissa olisi omat jaksot "parameter sweepeille" ja samassa yhteydessä se kyseinen sweeppi kohdistettaisiin Kemperin potikkaan. Tän jälkeen valmiissa profiilissa olisi "realistisemmat" potikoiden vaikutukset, vaikka kyllä tuollaisen matriisin järkevä hallinta saattaisi silti olla aika kaaosta... Mulla vähän samat mietteet, joskin kotisoitossa; AX8 tarjoaa itelle just täydellisen saundin säädettävyyden, vaikken edes hae jonkun tietyn vahvarin saundia. Tarkka ja laaja-alainen mallinnos toimii omassa käytössä paremmin kuin profiloinnit. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
![]() 07.01.2018 17:27:37 (muokattu 07.01.2018 18:10:35) | |
Minunkaan mielestä Kemper ei korvaa analogista vahvistinta, eikä sen tarvitsekaan sitä tehdä. Molemmilla on omat käyttötarkoituksensa, eikä ne kilpaile keskenään. Profiilien muokkaukseen löytyy perus eq, vol ja gain säätöjen lisäksi amp valikosta definition, power sagging, pick, compressor, clarity, tube shape, tube bias, direct mix, volume säädöt. Mun mielestä ei tarvitse kuulostaa joltain määrätyltä vahvistimelta, mulle riittää että kuulostaa omaan korvaan hyvältä. : ) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 08.01.2018 15:34:34 | |
Kokemuksia Kemperistä keikkakäytössä. Itselläni on ollut Kemper käytössä livesoitossa ja omat kokemukset perustuvat lähes täysin iskelmä/tanssimusiikin soilla rämpimiseen. Olen soitellut kyseisellä laitteella nyt noin reilut 200 keikkaa ja Kemper on omasta mielestäni osoittanut erittäin käyttökelpoiseksi laitteeksi. Oma saundipaletti rakentuu stratosta ja muutamasta dilsasta ja modulaatiopurkista efektilenkistä. Kemperistä löytyy useita presettejä, mutta käytännössä 50 biisin aikana käytän noin neljää eri vahvistinmallinnusta. Kemperin efekteistä käytän ainoastaan mietoa kompuraa, reverbiä sekä boostia vahvistinmallinnuksen edessä ja sen jälkeen. Lisäksi soitan akustista kitaraa Kemperin läpi, jolloin käytössä on kevyttä kompuraa, reverbiä sekä boostia. Kemperistä ääni ohjautuu mikserille kahteen linjaan, niin että sähkökitaralle ja akkarille on omat kanavat (left-right Kemperistä). Monitorointi tapahtuu Yamahan dxr-aktiivikaapin läpi. Aiemmin keikat on hoidettu analogisilla vehkeillä ja käytössä on ollut vahvistimista mm. Vox, Matchless, Bad cat, Mesa boogie, Fender sekä Trademark60. Etuja (suunnilleen tärkeysjärjestyksessä): - Kevyt roudaus ja erittäin nopea kasaaminen. - Saundin tasalaatuisuus, eli en ole niin sidottuna mikityksen onnistumiseen tai tilan akustiikkaan. - Lavavuotojen häviäminen. Ääni tulee ulos monitorista joka on suunnattu soittajaan, ei yleisöön päin. Pystyn myös säätämään monitoriin tulevan voluumin keikan aikana lujemmalle tai hiljaisemmalle. Tämä ei mikitetyllä putkivahvistimella onnistu ilman äänimiestä. - Presettien volumin tasapainottaminen on helppoa = voin laittaa boostin juuri niin lujalle kuin itse haluan ja käyttää sitä halutessani myös vahvistinmallinnuksen jälkeen. Näin soolobuusti tulee juuri kuin itse haluan ja halutessani ei vaikuta lainkaan särön lisääntymiseen. Verrattuna putkivahvistimeen, jossa buusti on vahvistimen edessä tai efektiluupissa. Putkistyrkkareilla putkien lämpeneminen tuntuu vaikuttavan säröytymiseen, joten buustien kanssa saattaa olla haasteita. (Heikosti selitetty mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan) - Saundien rajaton valikoima. Kotona on mukava hieroa presettejä balanssiin ja hakea vaikka minkälaisia uusia saundeja käyttöön. - Äänimiehen on helpompi tehdä saundiin esim. equtuksia ja upottaa kitara kokonaismiksaukseen haluamallaan tavalla. Heikkouksia: - "Mojo" ei vaan ole samanlainen monitorista tulevan äänen kanssa. Eli kylläpä kunnon äänenpaineella huutava putkivahvistin saa aina uudelleen treeniksellä hymyn korviin. - Säröjen, etenkin hyvän kevyen reunaroson löytäminen on ollut hieman vaikeaa. Putkivahvistimen eteen työnnetty laadukas säröpedaali on helppokäyttöisempi. - Presettien "mätsääminen" keskenään. Itse pidän siitä, että saundin perusluonne säilyy samankaltaisena yhden biisin sisällä. Putkivahvistimella särö tulee itsellä aina pedaaleista, jolloin saundin luonne säilyy suht samana ja on helppo hienosäätää. Kemperillä soitettaessa teen saman asian yleensä vaihtamalla toiseen presettiin. Cleanin ja särön välisen saundin säätäminen on ajoittain hieman hankalaa. (Kemperin edessä toimii myös säröpurkit, mutta en ole jaksanut lisätä niitä sekoittamaan pakettia) - Saundin muokkaaminen livetilanteessa on melko työlästä. Kemperin käyttöliittymä on sen verran työläs, että olen jättänyt säätämisen keikkaoloissa tekemättä. - Katu-uskottavuus. Digiradion näköinen härpäke ei välttämättä lisää katu-uskottavuutta kaikkien wannabe-pulliaisten silmissä. Isot pojat kuulemma pitävät Kemperit lavan takana piilossa ja kasaavat lavalle pahvista tehdyt Marshall-stäkit uskottavuutta lisätäkseen :) Kaiken kaikkiaan omat kokemukset laitteesta ovat erittäin positiiviset. Keikoilla on myös tullut positiivista palautetta kitarasaundista, etenkin siitä että se on balanssissa muun bändin kanssa ja että sitä ei ole equtettu liian kirkkaaksi ja kireäksi. Putkivahvistimiakin talosta löytyy useampia, enkä niistä ole luopumassa. Jos joskus pääsen vielä studioon nauhoituksiin, niin siellähän Kemperi sitten jätetään laatikkoon odottelemaan. :) | |
![]() 08.01.2018 19:16:16 | |
Urban Baboon: Kyllä ne myytävät profiilit saa niin kattavina paketteina, että soundeja löytyy joka käyttöön. Omistin siis itse vehkeen noin puoli vuotta ja myin pois rahoittaakseni analogisen vahvistimen. TTV: olisi hienoa, jos toi profilointi ottaisi huomioon eri potikoiden vaikutusalueen ja osaisi siten muodostaa täydellisen saundimatriisin kopioitavasta vahvistimesta. kimurantti1: Oon samaa funtsinut mutten ymmärrä, että miten tällainen olisi mahdollista Kemperissä toteuttaa. Miksihän tuo Kemper on yleensäkin kehitetty? "If you dig it, you must learn it."
http://www.truthinshredding.com | |
![]() 08.01.2018 19:53:06 | |
Kontiak: Miksihän tuo Kemper on yleensäkin kehitetty? Kehittäjä on luultavasti nähnyt mahdollisuuden tehdä keksinnöllään rahaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)