![]() 21.03.2014 11:36:40 | |
---|---|
Weetoz: Kummankaan ei tarvitse luottaa kumpaankaan sataprosenttisesti, koska luottamus on asia joka normaalisti perustuu ihan johonkin muuhun kuin lyhyeen keskusteluun kauppatavarasta. Siksi on mielestäni reilua minimoida riski molemmille osapuolille niin pieneksi kuin mahdollista. Se on tämän keskustelun kannalta melko epäoleellista että kumpi osapuoli sen riskin ottaa, joku ottaa kuitenkin ja kaupanteon yhteydessä voi sopia ne tarkemmat yksityiskohdat. Paras tapa tässäkin olisi autokaupan malli, jos tavara on niin kallis että tuntuu suurelta riskiltä, niin se on paras käydä katsomassa ja hakemassa. Mutta jengi on niin patalaiskaa että ei Helsingin keskustasta jaksa lähteä lauttasaareen vaan pitää postiin laittaa. Suurin osa oululaisista ei jaksa edes lähettää, vaan vain nouto käy kun ei jakseta persettä nostaa penkistä. Senkin takia on moni osto mennyt puihin vaikka oon luvannut maksaa vaivanpalkkaa Laskin nopeesti tuolta omista pikaviesteistäni 9 sellaista kauppaa missä olen lähettänyt posti- tai bussiennakolla tavaraa. Lisäksi on vielä joitakin sellaisia kauppoja mitkä olen hoitanut sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Kertaakaan ei ole jäänyt noutamatta. Mitä tästä opimme? Sen että ihmiset haluaa maksaa turhaan ennakkomaksuja. No ei varmaan yhtään mitään muuta kuin sen, että tuurista tuossa on kyse ja mitään todellista kuvaa asiasta ei yksittäisten ihmisten kauppakokemuksista vielä saa tehtyä. Jep, mutta kun onnistumisprosentti on 0, niin pidetään tilastot kunnossa ja turhan vaivan riskit minimissä. En ole kyllä ikinä kaupanteosta stressaantunut enkä koe olevani ylivarovainen sen takia etten halua laittaa suuria summia rahaa tuntemattoman ihmisen tilille ja sitten toivoa ettei kyseessä ole huijari. Erityisesti kun tuolla torillakin sellaisia liikkuu melko usein. Se on ihan totta että usein ne tunnistaa helposti parin lisäkysymyksen avulla, mutta mielestäni on hieman epärealistista kuvitella etteikö sinne joku kerta voisi päätyä joku vähän fiksumpi yksilö jekuttamaan. En pidä ketään lähtökohtaisesti huijarina ja tiedän kyllä sen että todella suuri enemmistö on ihan rehtiä porukkaa, mutta mielestäni on silti tarpeetonta ottaa rahallisesti suuria riskejä kun ne riskit on varsin helposti pienennettävissä. Ja noutamalla ne saa nollattua. Ihan hyvin ja sujuvasti tässä on vuosien saatossa kauppaa käyty molempiin suuntiin, eikä minullakaan ole vielä kertaakaan kaupat kaatuneet näihin asioihin, joten ehkä tämä nyt ei oikeasti ole mikään kauhean suuri ongelma. :) Ei tässä oikeasti ole edes ongelmaa nähty, ainakaan yksikään ei ole ikinä alkanut yskimään kun on ilmoitettu että maksu ensin. | |
![]() 21.03.2014 11:52:27 | |
Seba: Paras tapa tässäkin olisi autokaupan malli, jos tavara on niin kallis että tuntuu suurelta riskiltä, niin se on paras käydä katsomassa ja hakemassa. Tästä oon ihan samaa mieltä kyllä. Itsekin oon kaikki isommat kaupat hoitanut kasvokkain milloin missäkin päin suomea. Ihan jo senkin takia että saa testata mitä on ostamassa. Lisäksi se on minusta ihan ymmärrettävää että joidenkin isompien tavaroiden (rumpusetit, pianot jne.) kohdalla voi muillakin kuin Oululaisilla olla melko korkea kynnys lähettämiseen. | |
![]() 21.03.2014 12:37:01 | |
Seba: Palautuksesta ei tule toisia postimaksuja, ainakaan mulle ei ole koskaan tullut. Siellä on toimittu sitten väärin, koska postin käyttäjäehdoissa lukee: Palveluista sovittuja tai perittyjä maksuja ei palauteta, mikäli lähetys palautuu lähettäjälle muusta kuin Postin syystä. Posti perii maksun paketin tai etämyyntisäännösten nojalla palautettavien kirjeiden uudelleen kuljettamisesta ja palauttamisesta lähettäjälle. Täällä, sivulla kolme. http://www.posti.fi/liitteet/hinnat … t/ehdot/yleisettoimitusehdot_fi.pdf | |
![]() 21.03.2014 14:19:57 | |
Twinkle: Siellä on toimittu sitten väärin, koska postin käyttäjäehdoissa lukee: Täällä, sivulla kolme. http://www.posti.fi/liitteet/hinnat … t/ehdot/yleisettoimitusehdot_fi.pdf Mulla lienee hyvä lärvikerroin sitten. | |
![]() 21.03.2014 14:21:39 | |
Seba: Mulla lienee hyvä lärvikerroin sitten. Voi olla. Tai sit asioit tarpeeksi metsäläisessä postissa, niin aina kun niille tulee kerran viikossa joku loota, niin ne joutuu alusta asti miettimään että mitä sen kanssa pitää tehdä. | |
![]() 21.03.2014 14:37:51 | |
Twinkle: Voi olla. Tai sit asioit tarpeeksi metsäläisessä postissa, niin aina kun niille tulee kerran viikossa joku loota, niin ne joutuu alusta asti miettimään että mitä sen kanssa pitää tehdä. Tästä on kyllä nii pal aikaa että asuin vielä lesboossa. Täälläpäin ei oo ees postia, kiskalle viedään ja siellä arvotaan. | |
![]() 22.03.2014 00:53:08 | |
Seba: Olet sä munkin tilille aimo kasan kaatanut vaikka ei tunneta, ja kamoista ei oo vielä kuviakaan :) Sääh, älä edes muistuta tosta... Liian kauan odottanu lähetystä jo.. ;) | |
![]() 28.03.2014 07:43:54 | |
Ei nyt varsinainen huijaus, mutta muuten hyvin kyseenalaista meininkiä. Mnetin jäsen Perttim (Porista) kyselee kuvia myytävistä tavaroista. Kuvien lähetyksen jälkeen yhteydenpito katkeaa ja kuvat ilmestyvät hänen omille facebook-sivuille. Perttimin motiiveja en tiedä, enkä edes ala spekuloimaan, mutta jo se, että hän laittaa minun kuviani omille sivuilleen, on moraalisesti väärin ja oikeuttaa kirjoittamaan tämän tekstin tähän ketjuun. Myös muiden Mnettiläisten kuvia on käytetty samalla tavalla hyväksi. Harmi, etten omista facebook-profiilia, että pääsisin itse suoraan kyselemään, mikä on meininkin, mutta asia on kyllä muuten hoidossa. Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 28.03.2014 08:16:42 | |
Laulava Kylätohtori: Ei nyt varsinainen huijaus, mutta muuten hyvin kyseenalaista meininkiä. Mnetin jäsen Perttim (Porista) kyselee kuvia myytävistä tavaroista. Kuvien lähetyksen jälkeen yhteydenpito katkeaa ja kuvat ilmestyvät hänen omille facebook-sivuille. Perttimin motiiveja en tiedä, enkä edes ala spekuloimaan, mutta jo se, että hän laittaa minun kuviani omille sivuilleen, on moraalisesti väärin ja oikeuttaa kirjoittamaan tämän tekstin tähän ketjuun. Myös muiden Mnettiläisten kuvia on käytetty samalla tavalla hyväksi. Harmi, etten omista facebook-profiilia, että pääsisin itse suoraan kyselemään, mikä on meininkin, mutta asia on kyllä muuten hoidossa. Näin on käynyt minullekin, taitaa olla meikän entisestä Mark III kuvia sillä :D Kyselee myös onKo Takuta? jonka jälkeen eI tule Kaupoja | |
![]() 28.03.2014 11:00:25 | |
naavanka_: Näin on käynyt minullekin, taitaa olla meikän entisestä Mark III kuvia sillä :D Kyselee myös onKo Takuta? jonka jälkeen eI tule Kaupoja Hmm tutunkuuloinen kommunikointityyli. Voiko joku heittää yksityisviestillä henkilön FB-profiilin? Voisin tarkistaa, että onko meikäläisen kuvia siellä myös. Harashoo tovaarish! | |
![]() 28.03.2014 11:09:08 | |
Vladi: Hmm tutunkuuloinen kommunikointityyli. Voiko joku heittää yksityisviestillä henkilön FB-profiilin? Voisin tarkistaa, että onko meikäläisen kuvia siellä myös. Sama täällä. Nimeä privana kiitos Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. | |
![]() 28.03.2014 11:14:46 | |
Ja sehän on sitten tekijänoikeusrikos jos postaa toisten ottamia kuvia feisbuukkiin. | |
![]() 28.03.2014 11:18:41 | |
klobasa: Ja sehän on sitten tekijänoikeusrikos jos postaa toisten ottamia kuvia feisbuukkiin. Näinhän se on. Meinasinkin just tässä kommentoida, että kun oma elanto koostuu tällä hetkellä pelkästään freelance-hommista, jotka sisältävät joskus myös valokuvaamista, en kattele kauhean hyvällä, jos joku katsoo oikeudekseen käyttää kuviani mihinkään ilman lupaa. Harashoo tovaarish! | |
![]() 28.03.2014 11:21:40 | |
Vladi: Näinhän se on. Meinasinkin just tässä kommentoida, että kun oma elanto koostuu tällä hetkellä pelkästään freelance-hommista, jotka sisältävät joskus myös valokuvaamista, en kattele kauhean hyvällä, jos joku katsoo oikeudekseen käyttää kuviani mihinkään ilman lupaa. Ja eiköpä juurikin naamatussa ole noitten sinne postattujen kuvien kanssa sellanen juttu, että "ne kuuluu sitten naamatulle eli facebookille".. Että tällasta.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 28.03.2014 11:28:32 (muokattu 28.03.2014 11:30:34) | |
fox: Ja eiköpä juurikin naamatussa ole noitten sinne postattujen kuvien kanssa sellanen juttu, että "ne kuuluu sitten naamatulle eli facebookille".. Että tällasta. Ei se ihan noinkaan mee, vähän monimutkaisempi lausahdus löytyy sieltä. Profiilin olemassaolon ajan Facebookilla on käyttöoikeus kuviin, mutta tekijänoikeudet eivät siirry. En tosin oo nyt katsonut onko siinä viimeaikoina tapahtunut muutoksia, mutta toi oli yksinkertaistettuna noin ainakin vuosi sitten. E: Siinä tosin on sellainen poikkeus, että jos kuvien julkaisijalla ei ole mitään oikeuksia kuviin, niin ei ole myöskään Facebookilla. Tämä kuitenkin vaatii ilmiannon ja sen voi tehdä ainoastaan kuvan oikeuksien haltija, tai sellaiseksi itseään väittävä. Kolmas osapuoli voi lähinnä nillittää kuvan julkaisijalle, yhteydenotto järjestelmään on tehty hyvin vaikeaksi ja ei-suositeltavaksi noissa tapauksissa. Tiedän tämän, kun joskus hoidin ko. asiaa. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 28.03.2014 11:45:12 | |
Antti1: Ei se ihan noinkaan mee, vähän monimutkaisempi lausahdus löytyy sieltä. Profiilin olemassaolon ajan Facebookilla on käyttöoikeus kuviin, mutta tekijänoikeudet eivät siirry. En tosin oo nyt katsonut onko siinä viimeaikoina tapahtunut muutoksia, mutta toi oli yksinkertaistettuna noin ainakin vuosi sitten. E: Siinä tosin on sellainen poikkeus, että jos kuvien julkaisijalla ei ole mitään oikeuksia kuviin, niin ei ole myöskään Facebookilla. Tämä kuitenkin vaatii ilmiannon ja sen voi tehdä ainoastaan kuvan oikeuksien haltija, tai sellaiseksi itseään väittävä. Kolmas osapuoli voi lähinnä nillittää kuvan julkaisijalle, yhteydenotto järjestelmään on tehty hyvin vaikeaksi ja ei-suositeltavaksi noissa tapauksissa. Tiedän tämän, kun joskus hoidin ko. asiaa. OK, seison korjattuna.. en oo naamatussa, joten asiasta en mitään tiedä.. ;) Mutta tosiaan, olen joskus myös joutunu hieman "peräämään" omien kuvieni käytöstä muualta. Hieman omaperäseltä meiningiltä kyllä tuo yllä kerrottu juttu kuulostaa. Kaikenlaisia yrittäjiä sitä löytyy.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 28.03.2014 11:53:40 | |
fox: OK, seison korjattuna.. en oo naamatussa, joten asiasta en mitään tiedä.. ;) Mutta tosiaan, olen joskus myös joutunu hieman "peräämään" omien kuvieni käytöstä muualta. Hieman omaperäseltä meiningiltä kyllä tuo yllä kerrottu juttu kuulostaa. Kaikenlaisia yrittäjiä sitä löytyy. Luulisi, että netistä saisi suoraan paremmin kuvia. Ja ulkomaisia, niin ei tarvitsisi pelätä, että kuvan omistaja huomaa... Ei tuo kyllä älykkään ihmisen toimintaa ole... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 28.03.2014 15:07:29 | |
Nyt on sellanen mielikuva että on just sama jantteri jonka kyselyiden jälkeen turasin tuon mun vuodatuksen pedaalin kuvaamisesta, ei ole enää pikaviestejä tallessa, mutta toi kieliasu oli about tollanen liki Pietarsaarelainen. Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 28.03.2014 16:02:17 | |
fox: Ja eiköpä juurikin naamatussa ole noitten sinne postattujen kuvien kanssa sellanen juttu, että "ne kuuluu sitten naamatulle eli facebookille".. Että tällasta. Nythän on niin, että kukaan ei voi luovuttaa toiselle parempaa oikeutta, kuin mitä hänellä itsellään on. Vielä vähemmän kukaan voi luovuttaa toiselle oikeutta johonkin, mihin hänellä ei ole oikeutta lainkaan. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 28.03.2014 20:54:22 | |
Gary the pine: Nyt on sellanen mielikuva että on just sama jantteri jonka kyselyiden jälkeen turasin tuon mun vuodatuksen pedaalin kuvaamisesta, ei ole enää pikaviestejä tallessa, mutta toi kieliasu oli about tollanen liki Pietarsaarelainen. Sama täällä... Ei voi ymmärtää, ei mitenkään. Pyysi kuvia pedaalista, josta on maalit rapisseet (mutta 100% kunnossa ja menikin äsken kaupaksi). Ymmärtäisin jotenkin jos joku vonkuisi kuvia jostakin kalliista ja hienosta kitarasta ja muka uskottelisi itselleenkin omistavansa tai omistaneensa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)