![]() 19.03.2013 00:49:59 | |
---|---|
Ostin joku aika sitten Ibanez jem-7v ja siinä onpi edelleen tehdaskielet, taitaa olla .9 (voi olla .8) ja ajattelin iskee .10 - 0.52 kiinni, mutta mietin että pitääkö alkaa säätää kaulaa tai intonaatiota tai muuta vastaava, vai onko kitara soittovalmis laitettuani kielet kiinni ? On sen verran hintaa kepillä etten viitsi lähtee ihan suin päin itse säätää. On muutenki nuo tekniikka-asiat hakusessa. Ja mitäköhän talla tykkää niistä paksummista kielistä sitten ? | |
![]() 19.03.2013 05:57:27 | |
Dr Doctor: Ostin joku aika sitten Ibanez jem-7v ja siinä onpi edelleen tehdaskielet, taitaa olla .9 (voi olla .8) ja ajattelin iskee .10 - 0.52 kiinni, mutta mietin että pitääkö alkaa säätää kaulaa tai intonaatiota tai muuta vastaava, vai onko kitara soittovalmis laitettuani kielet kiinni ? On sen verran hintaa kepillä etten viitsi lähtee ihan suin päin itse säätää. On muutenki nuo tekniikka-asiat hakusessa. Ja mitäköhän talla tykkää niistä paksummista kielistä sitten ? Riippuu ihan siitä että miten tarkka olet asioista. Pykälää paksumpi kielisetti vetää tallaa hiukan enemmän (tuossa 052 tapauksessa ehkä varsinkin paksujen kielten puolella), jolloin talla voisi muuttaa asentoansa sen verran että kielet olis korkeammalla otelaudasta. Tuota vois ehkäistä heti viritellessä sillä, että kiristät rungon takapoterosta hiukan niitä kahta jousilevyn ruuvia. Eli kun kielten veto kasvaa niin kasvatat myös vastavetoa, jotta talla pitää asentonsa. Intonaatio muuttuisi myös vähän, mutta sen sitten kuulisi että haittaako. Teoriassa kaula saattaa joustaa aavistuksen enemmän notkolle, jonka takia kielet olis myöskin aavistuksen korkeammalla. Tuohon vois tietenkin vastata kiristämällä kaularautaa. Sun Ibanezin mukana saattaa olla tullut loistava työkalukin juuri tuota hommaa varten. Kyse olis niin pienestä säädöstä että et pystyisi siinä mitenkään kitaraa telomaan. Rauhallisesti tehtynä aivan vaivaton askare noin laadukkaalle kitaralle. Kaikenkaikkiaan noin pieni kielisatsin paksuuden vaihtaminen ei mitään järisyttäviä muutoksia aiheuta, joten ei kannata stressata. Kannattais kokeilla tosiaan ihan sitä takaruuvien lievää kiristämisestä ja katsoa tilannetta. Paksujen kielten osalta muutokset voi olla suhteessa isompia, jos sulla nykyinen setti on "tasainen" ja toi 10-52 taas on hiukan "heavy bottom". | |
![]() 04.04.2013 19:09:40 (muokattu 04.04.2013 21:04:14) | |
Mulla on kitara, Ibanez RGA42, perusvireessä ja kielisetti on 10-46. Tekisipä mieleni kuitenkin rukata kapine avoin h -vireeseen. Kysymykseni onkin että mitä toimenpiteitä ja säätöjä tämänkaltainen muutos vaatii? Varmasti ainakin vantterampia kieliä. Vai kannattaako noviisin vain jättää hommat ammatilaisen hoidettavaksi? Edit. Ja kysyttäköön vielä että minkäpaksuisia kieliä tässä tapauksessa olisi soveliasta ja tarkoituksenmukaista käyttää? | |
![]() 04.04.2013 21:00:51 | |
Taskusorsa: Mulla on kitara, Ibanez RGA42, perusvireessä ja kielisetti on 10-46. Tekisipä mieleni kuitenkin rukata kapine avoin h -vireeseen. Kysymykseni onkin että mitä toimenpiteitä ja säätöjä tämänkaltainen muutos vaatii? Varmasti ainakin vantterampia kieliä. Vai kannattaako noviisin vain jättää hommat ammatilaisen hoidettavaksi? Voi olla, että paksuimman kielen satulauraa pitää laajentaa, jotta saa sopivankokoisen kielen läpi (jos puhutaan sävelestä B1). Ei kai siinä muuta käsityötä vaadittane.. | |
![]() 10.04.2013 09:28:07 | |
ReBeat: Ota se koko jousi vittuun sieltä. Mitäs tehdään sitten kun jousi on otettu pois ja säätövara ei siltikään riitä? Omasssa palacasterissa tuo ongelma on ollut läsnä jo vuosikausia ala-E:n osalta ja kuntoonhan se olisi saatava. Mulla siis "moderni"- 2-point talla, säädetty pikkasen kelluvaksi. Onko ainoa mahis koko tallan siirtäminen tai vaihto, emmää oikein enää muutakaan keksi? Dremelillä tallan takalevystä pala pois? Menee jo aika HC:ksi.. Oma luuttu on palacaster ja raskaskätinenkin muokkais käy, mutta toi on kuitenkin oma luottosoitin ja am dlx osista kasattu.. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 10.04.2013 13:47:54 | |
Ovatko muut kielet about säätövaran puitteissa? Joskus tulee noita punottuja kieliä vastaan, jotka eivät vaan asetu kohdilleen vaikka mihin sitä tallapalaa työntäisi (DR:t erityisesti, ennenkuin bongasin oikean tavan katkaista ne :) | |
![]() 10.04.2013 15:14:59 (muokattu 10.04.2013 15:15:28) | |
ibnz: Ovatko muut kielet about säätövaran puitteissa? Joskus tulee noita punottuja kieliä vastaan, jotka eivät vaan asetu kohdilleen vaikka mihin sitä tallapalaa työntäisi (DR:t erityisesti, ennenkuin bongasin oikean tavan katkaista ne :) On. Mä jotenkin luulen että ongelma johtaa juurensa siitä että runko, kaula ja talla ovat vaan eri paria vaikkakin samasta mallista. Intonaatio heittää ylänauhoilta aika reilusti kuitenkin ( mutta siis vaan ala-E:n osalta) eli en ihan heti laittaisi tuota kielisetin syyksi ja vaikka en erikoismies tässä olekaan, on noita tullut pikkasen ropattua eli perussäätäminen on siinä kuuluisassa hansikkaassa. ehkä. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 10.04.2013 17:26:26 | |
Tomtom: On. Mä jotenkin luulen että ongelma johtaa juurensa siitä että runko, kaula ja talla ovat vaan eri paria vaikkakin samasta mallista. Intonaatio heittää ylänauhoilta aika reilusti kuitenkin ( mutta siis vaan ala-E:n osalta) eli en ihan heti laittaisi tuota kielisetin syyksi ja vaikka en erikoismies tässä olekaan, on noita tullut pikkasen ropattua eli perussäätäminen on siinä kuuluisassa hansikkaassa. ehkä. Luulisi, että se talla on suunnilleen oikeassa paikassa, jos muut kielet ovat ok. Ettei vinossa ole? Jos löytyy mittanauhaa, voisihan sitä mitata 12. nauhan päältä etäisyys sekä ohuen, että paksun E:n kiinnikepisteeseen (siihen siis, missä kieli tosiasiassa irtoaa tallan kosketuksesta). Paksun kielen kohdalla etäisyys, jolla intonaatio olisi teoriassa kohdillaan, on 32,6 cm ja ohuen n. 32,4cm, jos skaala on 25,5". Ovathan satula ja tallapalat järkevän korkuisia? Korkea action voi pistää intonaation pieleen myös. | |
![]() 10.04.2013 20:34:13 (muokattu 15.04.2013 11:51:49) | |
Kiitos hyvistä vinkeistä tässä vaiheessa. Mää en oikeestaan muuta enää keksi kun justiinsa tuon että talla on vinossa. Laitoin vehkeenm justiinsa palasiksi ja näköjään nuo tallatolpat on tosi tarkkoja korkeuden suhteen ja sen miten tallablokin reuna liikkuu tolpan hahlossa. Ehkä tää tästä vielä. E: sain intonaation suurinpiirtein kohdalleen kun vänkäsin tallan bodyn pintaan kiinni (= "ei kelluvaksi") eli käytännössä lisäämällä E-kielen mittaa satulan ja tallan välillä, miten ton nyt sanos oikeilla termeillä? Mun tulkinta olis melkeen että jos ja kun tuon tallan haluaa kelluvaksi, olisi edessä joko satulan siirto pari milliä ylöspäin kaulalla tai tallan siirto taaemmaksi? Tai sitten uusi talla? Kompensoitu satula (esim. Earvana) voisi ehkä auttaa mutta toi kompensointi noissa taitaa mennä justiinsa niinpäin että se lyhentää tuota satulan ja tallan väliä eikä lisää sitä mitä tässä tarvittaisiin.. Näyttää ainakin mulle oikean kitarasepän hommilta, mutta jos jollain on parempaa hujua niin vinkkejä otetaan edelleen kiitollisena vastaan! "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 13.04.2013 18:28:09 | |
F: Kiristä tallapalojen ruuvit. Älä kiristä liian tiukkaan! Tarkottaako tämä sitä, että ei väkisin kiristä? | |
![]() 15.04.2013 11:30:36 | |
7.25" radius + jumbonauhat + matala action = mahdoton yhtälö? | |
![]() 21.04.2013 02:50:31 (muokattu 21.04.2013 02:51:33) | |
Minun jackson KV2 on alkanut soida akustisesti todella huonosti ja soundi on todella tumma. Aivan kuin jokin demppaisi kieliä jatkuvaan. Sustainia kyllä riittää eli ei nyt ihan kirjaimellisesti kielet demppaannu, mutta soundi on hieman samanlainen. Kielten vaihtaminen ei auta ja ne eivät ole liian matalalla. Voiko floikka aiheuttaa jotenkin tällaisen ongelman? Liian löysät jouset? Tallapalat, satula? Mättösäröjen kanssa ongelma ei haittaa kun säätövaraa on paljon, mutta kun soitan puhtaalla tai rokkisäröillä niin soundi on todella tumma vaikka treble ja presence olisivat täysillä. Toisella kitaralla ei tätä ongelmaa ole, vaikka se on tehty otelautaa lukuunottamatta samoista materiaaleista. E: Runko on leppää ja kaula vaahteraa. | |
![]() 24.04.2013 14:56:00 (muokattu 24.04.2013 22:24:36) | |
toxic: Minun jackson KV2 on alkanut soida akustisesti todella huonosti ja soundi on todella tumma. Aivan kuin jokin demppaisi kieliä jatkuvaan. Sustainia kyllä riittää eli ei nyt ihan kirjaimellisesti kielet demppaannu, mutta soundi on hieman samanlainen. Kielten vaihtaminen ei auta ja ne eivät ole liian matalalla. Voiko floikka aiheuttaa jotenkin tällaisen ongelman? Liian löysät jouset? Tallapalat, satula? Mättösäröjen kanssa ongelma ei haittaa kun säätövaraa on paljon, mutta kun soitan puhtaalla tai rokkisäröillä niin soundi on todella tumma vaikka treble ja presence olisivat täysillä. Toisella kitaralla ei tätä ongelmaa ole, vaikka se on tehty otelautaa lukuunottamatta samoista materiaaleista. E: Runko on leppää ja kaula vaahteraa. edit. Joo, siis akustisesti... Eipä mitään... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 24.04.2013 17:03:15 | |
Eli eli, kitarani action on tällä hetkellä 12-nauhan päältä mitattuna tasan 2 milliä. Muutama ensimmäinen nauha meinaa säristä joten mietin, että jos löysäisin kaularautaa 1/8 kierrosta ja laskisin vähä tallaa, niin onko tällöin mahdollista, että kitara ei ekoilta nauhoilta rämise ja saisin actionin laskettua pikkusen tuon 2 millin alle? Vai nollaisko tuo tallan lasku sitten tuon kaularaudan säädön kokonaan. Relief on siis nyt vähän turhan pieni, ei edes sitä 0,5 milliä vaan vielä sen alle, että just kieli ei osu 7:nteen nauhaan. Onko tuossa mitään järkeä? Guitar playing is my life. | |
![]() 25.04.2013 09:50:12 | |
ruikku20: Eli eli, kitarani action on tällä hetkellä 12-nauhan päältä mitattuna tasan 2 milliä. Muutama ensimmäinen nauha meinaa säristä joten mietin, että jos löysäisin kaularautaa 1/8 kierrosta ja laskisin vähä tallaa, niin onko tällöin mahdollista, että kitara ei ekoilta nauhoilta rämise ja saisin actionin laskettua pikkusen tuon 2 millin alle? Vai nollaisko tuo tallan lasku sitten tuon kaularaudan säädön kokonaan. Relief on siis nyt vähän turhan pieni, ei edes sitä 0,5 milliä vaan vielä sen alle, että just kieli ei osu 7:nteen nauhaan. Onko tuossa mitään järkeä? Aika monta juttua: 1. Puolen millin relief on minusta aika paljon (Fenderin speksi 0,2-0,3 mm kaulan säteestä riippuen, lattanakaulaisissa pienempi ja kaarevissa isompi) 2. Kohta 1 riippuu tietysti siitä, miten se on mitattu (mun tapa on: capo 1. nauhalla, ylin nauha painettuna, välys 8. nauhan päältä kielen alareunaan) 3. Kaularaudan säätö _voi_ auttaa - mutta kun se relief on nyt jo aika iso... 4. Alimpien nauhojen räminä _voi_ johtua kuluneesta satulasta, eli kieliurat voi olla liian syvät 5. Onks kyseessä sun Iba s570? Tsekkaa kaulaliitos (ruuvien kireys jne); joskus kaulakulmaa pitää muutella 6. Ja perusjutut: onhan se normivireessä, onhan sulla uudet kielet? Niin kuin aina ongelmien sattuessa, mun suositus on pistää kitara ensin perussäätöihin (tehdasohjeen mukaiset), ja kokeilla myös ihan suoralla kaulalla eli relief = 0. | |
![]() 25.04.2013 14:17:10 (muokattu 25.04.2013 14:17:19) | |
Laulava Kylätohtori: edit. Joo, siis akustisesti... Eipä mitään... Siis minulla on säröjen/vahvistimen kanssa sama ongelma vai mitä nää meinasit tuolla? :) | |
![]() 25.04.2013 14:19:58 | |
toxic: Siis minulla on säröjen/vahvistimen kanssa sama ongelma vai mitä nää meinasit tuolla? :) Meinasin, että vika olisi sähköpuolella, mutta jos ongelma ilmenee myös ilman sähköjä, niin ei se varmaan sitten siellä ole.. ;) Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 25.04.2013 14:40:54 (muokattu 25.04.2013 14:41:30) | |
Laulava Kylätohtori: Meinasin, että vika olisi sähköpuolella, mutta jos ongelma ilmenee myös ilman sähköjä, niin ei se varmaan sitten siellä ole.. ;) En yhtään epäile vaikka sähköpuollaKIN olisi ongelmia. Kun sain kitaran, niin siinä oli pari johtoa väärässä paikassa jotka aiheuttivat helvetin moista surinaa ja volumepotikka päästi signaalia lävitse vaikka sen käänsi nollille. :) | |
![]() 25.04.2013 14:41:35 | |
73nd3r: Aika monta juttua: 1. Puolen millin relief on minusta aika paljon (Fenderin speksi 0,2-0,3 mm kaulan säteestä riippuen, lattanakaulaisissa pienempi ja kaarevissa isompi) 2. Kohta 1 riippuu tietysti siitä, miten se on mitattu (mun tapa on: capo 1. nauhalla, ylin nauha painettuna, välys 8. nauhan päältä kielen alareunaan) 3. Kaularaudan säätö _voi_ auttaa - mutta kun se relief on nyt jo aika iso... 4. Alimpien nauhojen räminä _voi_ johtua kuluneesta satulasta, eli kieliurat voi olla liian syvät 5. Onks kyseessä sun Iba s570? Tsekkaa kaulaliitos (ruuvien kireys jne); joskus kaulakulmaa pitää muutella 6. Ja perusjutut: onhan se normivireessä, onhan sulla uudet kielet? Niin kuin aina ongelmien sattuessa, mun suositus on pistää kitara ensin perussäätöihin (tehdasohjeen mukaiset), ja kokeilla myös ihan suoralla kaulalla eli relief = 0. 1. Jaa katoin tuosta Faqista vaan, että 0,5 millistä johonki 1,5 milliin, mutta selasin sitte jotain vanhoja keskusteluja täällä niin relief kuulosti tosiaan olevan monella tuon 0,2 milliä. 2. Mittasin painamalla kielen 1. nauhalta pohjaan ja 14-15 nauhalta kuten Faqissa neuvottiin, tällöin relief oli sen verran, että justiinsa silmällä näkee, että ei osu kieli nauhaan. Tuolla sun tavalla relief olis varmaan about sen 0,5 milliä. Haen rakotulkin ja tarkastelen noita tarkkoja mittoja viellä. 3. -- 4. Kitara on alle 2 vuotta vanha joten luulen ainakin, että satula ei ole vielä kovin kulunut. Eikä siinä kyllä selvää uraa näy vielä. 5. On joo Iba. Kiristin ruuvit, eivät olleet löysällä. 6. On normi E-vire ja kielet alle viikon vanhat. Guitar playing is my life. | |
![]() 26.04.2013 21:04:44 | |
Morjens! Ostin meksikostraton ja haluaisin vaihtaa kielet, mutta tässä on ihan ihmeellinen virityskoneistosysteemi. Kielet menee normaalisti reikään mutta sitten ne pitää kiristää ruuvilla aloilleen ja sitten vasta virittää. En nyt saa kirveelläkään tätä onnistumaan. Osaisiko joku auttaa tai onko kokemusta tälläsesta systeemistä. Sori jos on vähän epäselvästi selitetty, mutta toivottavasti saa tolkkua! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)