![]() 20.03.2014 19:41:57 | |
---|---|
ReBeat: Nuo tuollaiset erikoistilanteet menee posteissa varmaankin naamakertoimen mukaan. Samoin kuin paketin avaamisoikeudet ennen maksua (oli rukseja tai ei) ainakin aiemmin on tiettävästi menneet. En mä tiedä mikä on virallinen toimintatapa, mutta ei sitä ainakaan vaadittu kummallakaan kerralla. | |
![]() 20.03.2014 23:30:21 | |
Weetoz: Mutta ei läheskään niin perseestä kuin ostajan kannalta ostoksen etukäteen maksaminen. En ymmärrä yhtään tuota "jos minuun ei luoteta niin voi ostaa muualta"-ajatusta. Miksi ihmeessä pitäisi luottaa johonkin random nimimerkkiin internetissä? Se on juuri se virhe minkä huijatuksi tulleet ovat tehneet. Vähän eri asia tietty jos on kyseessä joku vakiojäsen joka on täällä pyörinyt vuosikausia, mutta itse en kyllä kovin suuria summia siinäkään tilanteessa laittaisi sokkona tilille. Joitakin on helppo huijata tuolla torilla, ja toisia ei ole. Itselläni ei ole varaa kuulua ensimmäiseen ryhmään. Samahan tuo on toisin päin. Miksi myyjän pitäisi luottaa johonkin toiseen, kun voi pyytää rahat ensin? Jos kauppaa käydään siten, että postitellaan tavaraa paikasta toiseen, niin se on ihan kylmä fakta että rahallisesti pienin riski saadaan postiennakon avulla. Tai jos ei saada, niin sitten on kyse aika poikkeuksellisen halvasta musakamasta. Sen riskin voi sitten halutessaan siirtää ostajalle "ostaja maksaa postimaksut etukäteen kahteen suuntaan" -menetelmällä. Käytännön kokemuksella voisin sanoa, että ne, joille teettää ongelmia maksaa etukäteen koko summaa, alkaa itkemään ihan samaan tapaan pyytäessä postimaksuja tuplana etukäteen ennakolla lähettäessä. Ei toki aina, mutta todella monella ostajalla on järjenjuoksu juuri sitä tasoa, että kun mä olen rehti ostaja, enkä tunne myyjää, niin en laita penniäkään etukäteen mihinkään. Eli ollaan ihan samassa tilanteessa myyjän kannalta. Ei tässä varmasti mihinkään suureen yhteisymmärrykseen kyllä päästä. Jokainen saa onneksi itse määritellä omat ehtonsa. Niin saa. Käytännössä se vaan tuppaa olemaan niin, että myyjä on jo kertaalleen romunsa maksanut, eikä hänellä usein ole syytä ottaa riskiä tulla huijatuksi. Sen takia yleensä myyjä antaa ehdot, eikä siinä paljon ostajan ehdoilla pelata. Toki joillakin on joskus pakko myydä, ja silloin voi tilanteet keikahtaa toiseen suuntaan. | |
![]() 20.03.2014 23:42:39 | |
Weetoz: Mutta ei läheskään niin perseestä kuin ostajan kannalta ostoksen etukäteen maksaminen. En ymmärrä yhtään tuota "jos minuun ei luoteta niin voi ostaa muualta"-ajatusta. Miksi ihmeessä pitäisi luottaa johonkin random nimimerkkiin internetissä? Se on juuri se virhe minkä huijatuksi tulleet ovat tehneet. Vähän eri asia tietty jos on kyseessä joku vakiojäsen joka on täällä pyörinyt vuosikausia, mutta itse en kyllä kovin suuria summia siinäkään tilanteessa laittaisi sokkona tilille. Joitakin on helppo huijata tuolla torilla, ja toisia ei ole. Itselläni ei ole varaa kuulua ensimmäiseen ryhmään. Jos kauppaa käydään siten, että postitellaan tavaraa paikasta toiseen, niin se on ihan kylmä fakta että rahallisesti pienin riski saadaan postiennakon avulla. Tai jos ei saada, niin sitten on kyse aika poikkeuksellisen halvasta musakamasta. Sen riskin voi sitten halutessaan siirtää ostajalle "ostaja maksaa postimaksut etukäteen kahteen suuntaan" -menetelmällä. Ei tässä varmasti mihinkään suureen yhteisymmärrykseen kyllä päästä. Jokainen saa onneksi itse määritellä omat ehtonsa. Nettikaupassa jommalla kummalla on aina riski. Ennakkoon maksaessa ostajalla, postiennakolla myyjällä. Ja vaikka postimaksun saisikin etukäteen ja paketti jäisi lunastamatta, niin kyllä minua ainakin eniten vituttaisi se, että matkojen ja odotuksen kanssa myytävä tuote olisi lähes kolme viikkoa reissussa, eikä sitä voisi myydä jollekin muulle. Itse olen valmis odottamaan, että jostain löytyy joku, joka maksaa ennakkoon. Toki järkevän oloisille ostajille olen lähettänyt myös postiennakolla. Ja kyllä sen ostaessa ja myydessä yleensä aika hyvin osaa päätellä, minkälainen tapaus siellä toisessa päässä kauppaa tekee. Ihan jo muutaman pikaviestin perusteella. Itse olen usein maksanut ostamani romut ennakkoon, mutta onneksi ei ainakaan vielä ole huijaria osunut kohdalle. Jos myyjästä ei ole mitään tietoja saatavilla, niin silloin yleensä pyydän toimitusta postiennakolla - tai jos tavara maksaa useita satasia. Eihän tästä ikinä voida oikeaan vastaukseen päästä, mutta kuten sanoit niin jokainen voi onneksi omalla kohdallaan määritellä, millaisen riskin on valmis ottamaan. Naamakkain tehdyt kaupat olisi se paras vaihtoehto, mutta täällä metsässä asuvana en olisi montaa kauppaa tehnyt, jos nouto olisi ainut toimitusvaihtoehto... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 21.03.2014 00:26:38 | |
Weetoz: Mutta ei läheskään niin perseestä kuin ostajan kannalta ostoksen etukäteen maksaminen. En ymmärrä yhtään tuota "jos minuun ei luoteta niin voi ostaa muualta"-ajatusta. Miksi ihmeessä pitäisi luottaa johonkin random nimimerkkiin internetissä? Se on juuri se virhe minkä huijatuksi tulleet ovat tehneet. Vähän eri asia tietty jos on kyseessä joku vakiojäsen joka on täällä pyörinyt vuosikausia, mutta itse en kyllä kovin suuria summia siinäkään tilanteessa laittaisi sokkona tilille. Joitakin on helppo huijata tuolla torilla, ja toisia ei ole. Itselläni ei ole varaa kuulua ensimmäiseen ryhmään. oiva tumpeloinen: Samahan tuo on toisin päin. Miksi myyjän pitäisi luottaa johonkin toiseen, kun voi pyytää rahat ensin? Samaa mieltä Weetozen kanssa, miksi ostajan pitää ottaa se riski, eikä myyjän, jolla se riski on todella pieni ostajaan verrattuna. Miksei myyjä voisi lähettää tavaran ensin ja ostaja tarkastamisen jälkeen maksaa sen(tiedän, utopistinen ajatus, mutta käytännössä sama, kuin rahojen maksaminen etukäteen). Kyllä noita nistihuijareita kiinnostaa paljon enemmän kylmä käteinen, kuin joku vanha kitararomu. Ja jos joku näkee vaivaa tavaran kusettamisessa, niin kyllä se on sitten helpommin käteiseksi muunnettavaa, esim eletroniikkaa. Ennenaikaan oli täysin mahdoton ajatus, että olisi maksanut etukäteen mitään tuntemattoman tilille, tai että kukaan sitä olisi edes olettanut. Nykykäytäntöhän on luonut noi kaikenlaiset huijarit. Tämän päivän taloustilanteessa on ostajan markkinat, ja jos ei suostu postiennakolla lähettämään, niin ei kannata ihmetellä jos ei kamat mene kaupaksi(toisessa topicissa paljon manausta). | |
![]() 21.03.2014 00:37:19 (muokattu 21.03.2014 00:41:18) | |
markkuilari: Samaa mieltä Weetozen kanssa, miksi ostajan pitää ottaa se riski, eikä myyjän, jolla se riski on todella pieni ostajaan verrattuna. Miksei myyjä voisi lähettää tavaran ensin ja ostaja tarkastamisen jälkeen maksaa sen(tiedän, utopistinen ajatus, mutta käytännössä sama, kuin rahojen maksaminen etukäteen). Kyllä noita nistihuijareita kiinnostaa paljon enemmän kylmä käteinen, kuin joku vanha kitararomu. Ja jos joku näkee vaivaa tavaran kusettamisessa, niin kyllä se on sitten helpommin käteiseksi muunnettavaa, esim eletroniikkaa. Ennenaikaan oli täysin mahdoton ajatus, että olisi maksanut etukäteen mitään tuntemattoman tilille, tai että kukaan sitä olisi edes olettanut. Nykykäytäntöhän on luonut noi kaikenlaiset huijarit. Pitää kyllä olla hieman pöljä jos lankeaa nistihuijarin hommiin. Harvemmassa niitä "hyviä" huijareita on jotka mukamyymästään kamasta tietää jotain, ja parilla kysyksellä yleensä selviää onko myyjä aito. Pari kysymystä, ja ehdottaa noutoa jos epäilyttää, huijarit harvemmin niihin suostuu, yleensä ei edes vastaa enää sen jälkeen. Ei ostajan pidä mitään riskiä ottaa, ostaa muualta vaan jos jännittää. Tavarasta ja henkilöstä riippuen itse otan maksun etukäteen, tai lähetän kaman suoraan ja ostaja maksaa saatuaan, ennakko ei ole vaihtoehto, useimmiten tyyliin rahat tilille, paketti postiin, mieluiten f2f. Jos ei sovi, niin ei ole pakko ostaa. Oululaisille vain nouto. Tämän päivän taloustilanteessa on ostajan markkinat, ja jos ei suostu postiennakolla lähettämään, niin ei kannata ihmetellä jos ei kamat mene kaupaksi(toisessa topicissa paljon manausta). No en nyt noinkaan sanoisi. Halvempi kama kiertää vauhdilla, heti kun tullaan maagisen tonnin rajan yli, ne on hitaampia myydä, puhumattakaan useiden tonnien jutuista. Mikään näistä ei liity postiennakkoon yhtään mitenkään. | |
![]() 21.03.2014 01:30:27 | |
Seba: Ei ostajan pidä mitään riskiä ottaa, ostaa muualta vaan jos jännittää. Tavarasta ja henkilöstä riippuen itse otan maksun etukäteen, tai lähetän kaman suoraan ja ostaja maksaa saatuaan, ennakko ei ole vaihtoehto, useimmiten tyyliin rahat tilille, paketti postiin, mieluiten f2f. Jos ei sovi, niin ei ole pakko ostaa. Se että lähetät roinan tuntemattomalle ennen maksua on hieno homma, mutta taitaa olla todella harvinaista. Se että ei suostu postiennakkoon, niin sitähän pidetään mnetin keskusteluissa yleensä "varoituksena", että kyseessä saattaa olla huijari, eikä missään nimessä etukäteen rahaa tilille. No en nyt noinkaan sanoisi. Halvempi kama kiertää vauhdilla, heti kun tullaan maagisen tonnin rajan yli, ne on hitaampia myydä, puhumattakaan useiden tonnien jutuista. Mikään näistä ei liity postiennakkoon yhtään mitenkään. Näyttää ne halvatkin kamat tuolla roikkuvan, ja sitä samaa myymätöntä kamaa on tori väärällään(ja siitä valituskin kovaa luokkaa). Sen verran se liittyy postiennakkoon, että jos myyjä ei suostu postiennakkoon(nouto ei mahdollinen) ja ostaja ei huijauksen pelossa maksamaan etukäteen = ei kauppoja = kama edelleen myynnissä. | |
![]() 21.03.2014 06:36:47 | |
Ja minähän en muuten osta muuten kuin f2f tai ennakolla, tapauskohtaisesti ennakkoon maksan. Jos pitää tilille siirtää etukäteen useampi satanen, niin useimmiten ei onnaa. Eriasia on tiedänkö kyseisen tyypin ja löydänkö kokemuksia hänestä kaupankävijänä. | |
![]() 21.03.2014 07:45:16 | |
Tuttujen m.nettiläisten kanssa homma toimii helposti niin että tavaran voi lähettää etukäteen ja odottaa sitten maksua. Tuntemattomien kanssa usein niin että rahat tilille ja tavara postiin. Jos tuo ei käy niin postiennakkon maksut tuplana tilille ja tavara sitten postiin. Hyvin on toiminu kaupat. Yleensä jos on jotain jäänyt myymättä niin asialla on ollut renkaanpotkijajonne... Ehkä se kannattaa vilkaista sitä profiilia että onko m.netin aktiivi vaiko eilen tilin luonut, kuvaukseton apina joka pyytää rahaa tilille kun just nyt sattuu löytymään se punaisella twiidillä oleva Marshall 666 nuppi jossa on vieläpä Indonesian äshköt... Eli jos tuntuu kusettajalta niin kyselkää tuotteesta kaikkea mahdollista ja mahdotonta, pyytäkää kuvia missä on tuote ja esim lappu johon on kirjotettu joku haluamanne teksti. Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. | |
![]() 21.03.2014 08:27:17 | |
Juttujen perusteella tuntuu monelle olevan toi ostaminenkin ihan ylivoimainen tapahtuma ja jonkinlaista rakettitiedettä, optimitilanteessa se menee sillai että lähettää pikaviestin, jossa lukee "Ostan, laita tilinumero" + oma nimi ja puhelinnumero. Myyjälle kaikki tuosta ylimenevä on tarpeetonta ajanhukkaa. | |
![]() 21.03.2014 08:27:52 | |
Alex_K: Ja minähän en muuten osta muuten kuin f2f tai ennakolla, tapauskohtaisesti ennakkoon maksan. Jos pitää tilille siirtää etukäteen useampi satanen, niin useimmiten ei onnaa. Eriasia on tiedänkö kyseisen tyypin ja löydänkö kokemuksia hänestä kaupankävijänä. Olet sä munkin tilille aimo kasan kaatanut vaikka ei tunneta, ja kamoista ei oo vielä kuviakaan :) | |
![]() 21.03.2014 08:45:03 (muokattu 21.03.2014 08:46:52) | |
the-Antero: Ehkä se kannattaa vilkaista sitä profiilia että onko m.netin aktiivi vaiko eilen tilin luonut, kuvaukseton apina joka pyytää rahaa tilille kun just nyt sattuu löytymään se punaisella twiidillä oleva Marshall 666 nuppi jossa on vieläpä Indonesian äshköt... Eli jos tuntuu kusettajalta niin kyselkää tuotteesta kaikkea mahdollista ja mahdotonta, pyytäkää kuvia missä on tuote ja esim lappu johon on kirjotettu joku haluamanne teksti. Profiili antaa uskottavuutta. Jos on metrin mittainen vuodatus kama/bändihistoriasta, mnet profiili luotu vuonna -72 ja hepusta vielä lavakuvia värivalojen loisteessa niin olen heltynyt joskus laittamaan rahat etukäteen tilille, tai myydessä lähettämään ilamn kunnon vakuuksia. Kaippa sitä ajattelee että helppohan tuota on ohikulkeissaan käydä sen paikallisessa tinttaamassa käkättimeen jos tekee kuprun. | |
![]() 21.03.2014 08:46:25 | |
kojones: Juttujen perusteella tuntuu monelle olevan toi ostaminenkin ihan ylivoimainen tapahtuma ja jonkinlaista rakettitiedettä, optimitilanteessa se menee sillai että lähettää pikaviestin, jossa lukee "Ostan, laita tilinumero" + oma nimi ja puhelinnumero. Myyjälle kaikki tuosta ylimenevä on tarpeetonta ajanhukkaa. Tästä sen verran, että yleensä esitän kyllä muutaman lisäkysymyksen. Yleensä nuo ilmot ovat sen verran ympäripyöreitä ja kuva tärähtänyt. Jos myyjä ei viitsi näihin vastata, on se ostajan ajan haaskausta. Ihan vaan kitarasta esim yleinen kunto ja missä kunnossa nauhat ja onko mahdollisuus saada lisäkuvia, jos on maininta kolhusta tai muusta. Yleensä tietysti kyllä litän, että olen halukas ostamaan, Kerran tullut nimittäin ostettua yksilö, jossa oli käytön jälkeä. Kunnon runtua saanut kitara. Puuhun asti kunnon jälkiä ja lapa liimattu päästä takaisin kiinni. Tosin itsellä nyt ykkössoitin siitä huolimatta, mutta ehkä siitä muutama guldeni tuli liikaa maksettua. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | |
![]() 21.03.2014 09:00:13 | |
markkuilari: Se että lähetät roinan tuntemattomalle ennen maksua on hieno homma, mutta taitaa olla todella harvinaista. Se että ei suostu postiennakkoon, niin sitähän pidetään mnetin keskusteluissa yleensä "varoituksena", että kyseessä saattaa olla huijari, eikä missään nimessä etukäteen rahaa tilille. Mulla on sellainen vamma että luotan ihmisiin joita ei ole syytä epäillä, jos jokin soittaa varoituskelloja niin katson vähän tarkemmin ja yleensä soitan. Se kertoo paljon ihmisestä. Ihmisistä on tullut oikeassa elämässä niin epäsosiaalisia että harvoin edes tartutaan puhelimeen ja soitetaan ilmoituksesta ja kaupankäynnistä on tullut ylivarovaisille äärettömän stressaavaa kun oletuksena epäillään kaikkia ja yritetään selvittää ettei vaan olisi huijari vastassa. Itse toimin about päinvastoin. Kaikenlaisiin koijausyrityksiin on tullut törmättyä, mutta tähän mennessä ne on ollut hyvin helppo haistaa. Näyttää ne halvatkin kamat tuolla roikkuvan, ja sitä samaa myymätöntä kamaa on tori väärällään(ja siitä valituskin kovaa luokkaa). Sen verran se liittyy postiennakkoon, että jos myyjä ei suostu postiennakkoon(nouto ei mahdollinen) ja ostaja ei huijauksen pelossa maksamaan etukäteen = ei kauppoja = kama edelleen myynnissä. Roikkuuhan epäkiinnostava tavara ikuisuuden jos se ei väkeä kiinnosta tai on liian kallis. Jos lähtisi tekemään galluppia kuinka suuri osa roikkuu siellä siksi että ei lähetä ennakkona, veikkaan että tulos olisi promille n luokkaa jos sitäkään. Mulla ei yhtään kauppaa ole sen takia mennyt puihin, 2 kauppaa on mennyt, molemmat kerrat kun ennakolla lähetin ja jäi noutamatta. Matkahuollon ennakolla oon kerran laittanut, kolmatta viikkoa odottelin tilitystä vaikka 4 päivää pitäisi mennä, eli sekään ei ole vaihtoehto. Ylivarovaisten kannattaa käydä kaupasta ostaa, kun sillä tyylillä helposti jää muuten ilman. | |
![]() 21.03.2014 09:03:01 | |
kojones: Juttujen perusteella tuntuu monelle olevan toi ostaminenkin ihan ylivoimainen tapahtuma ja jonkinlaista rakettitiedettä, optimitilanteessa se menee sillai että lähettää pikaviestin, jossa lukee "Ostan, laita tilinumero" + oma nimi ja puhelinnumero. Myyjälle kaikki tuosta ylimenevä on tarpeetonta ajanhukkaa. Tää toimii vain bassodadassa :) nimim. En vieläkään ole kysynyt viimeisimmän ostoksen hintaa :) | |
![]() 21.03.2014 09:27:59 | |
Seba: Tää toimii vain bassodadassa :) nimim. En vieläkään ole kysynyt viimeisimmän ostoksen hintaa :) No Bassodadakaupat on ihan parasta bestiä. Tuotteita tullut postilaatikkoonkin tuost noin vaan ja on saanut jälkeenpäin kysellä että paljonkos maksetaan ja minne. Nytkin on yksi basso maailmalla, kaippa se joskus takaisin kotiin eksyy tai sitten joku alkaa kyseleen että mihinkäs tämän saa maksaa. Bassoa, säröllä tai ilman. | |
![]() 21.03.2014 09:29:02 | |
Itellahan voisi oikeasti perustaa nettiin palvelun, jossa myytävään tavaraan etukäteen on sekä myyjä että ostaja sitoutunut tietyin ehdoin kuten, että tavara on juuri se mikä on kaupan kohteena ja ostaja taasen antaa takuisiin rahaa siltä varalta, että ei haekaan sitä kamaa vaan se palautetaan myyjälle, jolloinka takuuna oleva maksu lankeaa myyjälle jos ostaja ei pidä kiinni vastuistaan. Samalla tuohon myös liittyisi tietenkin se, että ostaja voi avata ja todeta paketin sisällön siellä postissa. Ei luulisi olevan Itellalle tuollainen palvelu mahdotonta ja samalla hoituisi oikeasti niin ostajan kuin myyjänkin identifiointi siltä varalta, että asiaan liittyisi huijaus eli siihen palveluun pääsisi vain tietyilla tunnistaumistavoilla. Mutta tämä on vain yksi idea, niitä riittää samalla tavoin kuin ideoiden alas-ampujiakin ;D Niin pitkään kun mitään kunnon systeemiä ei ole niin ite teen kaupat aina nouda / rahat käteen periaatteella mikä tarkoittaa sitten kauppoja vain pääkaupunkiseudulla. Etukäteen en rahaa kenellekään anna enkä myöskään vaadi etukäteen (toki jos haluaa maksaa niin mikäs siinä). Nykyaikana on sen verran kuitenkin koijareita liikenteessä, että kannattaa olla tarkkana ja jopa silloin kuin kauppaa tekee face to face (mullakin yksi koijari laski ne rahat nipussa silleen, että setelit olivat puolitettuna ja hän laski yhden 50 euron setelin kahdesti ja sai sen "summan" kokoon, mä tietysti sanoin, että tarksitetaan ja lasketaan siten, että setelit laitetaan pöydälle suorina, jolloinka tämän koijarin naama meni punaiseksi ja syystä koska summasta puuttui 50 euroa, toki hän sen sitten laittoi siihen puuttuva ja kertoi asian olevan vahinko (mitä en muuten uskonut), setelit lasketaan aina erikseen ja kokonaisina pöydälle on hyvä sääntö jos paperirahoilla pelataan :D PappaSFin | |
![]() 21.03.2014 09:56:30 | |
pappasfin: Itellahan voisi oikeasti perustaa nettiin palvelun, jossa myytävään tavaraan etukäteen on sekä myyjä että ostaja sitoutunut tietyin ehdoin kuten, että tavara on juuri se mikä on kaupan kohteena ja ostaja taasen antaa takuisiin rahaa siltä varalta, että ei haekaan sitä kamaa vaan se palautetaan myyjälle, jolloinka takuuna oleva maksu lankeaa myyjälle jos ostaja ei pidä kiinni vastuistaan. No just :) Suomessa? Itellan ainoa "palvelutavoite" on kuljettaa tavaraa niin kalliilla kuin mahdollista, työllistämättä yhtään ihmistä jos ei ole pakko ja varmistaa poliitikoilta, että alalle ei vaan ikinä tulisi mitään kilpailua. | |
![]() 21.03.2014 10:06:45 | |
Paljonko tuo palvelu maksaisi? Tämän jälkeen voisi laskeskella, mitä tuon "vakuutuksen" hinta olisi suhteessa vahinkoriskiin. Itse mieltäisin, että huijaukset ovat kuitenkin niin harvinaisia (ja järjenkäytöllä vältettävissä) että huomattavasti enemmän menettää rahaa jo siinä, että ostelee torilta tavaroita, joita ei oikeastaan tarvitse. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 21.03.2014 10:17:54 | |
varakeef: Itse mieltäisin, että huijaukset ovat kuitenkin niin harvinaisia (ja järjenkäytöllä vältettävissä) että huomattavasti enemmän menettää rahaa jo siinä, että ostelee torilta tavaroita, joita ei oikeastaan tarvitse. Touché!    Bassoa, säröllä tai ilman. | |
![]() 21.03.2014 10:50:24 (muokattu 21.03.2014 10:51:11) | |
oiva tumpeloinen: Samahan tuo on toisin päin. Miksi myyjän pitäisi luottaa johonkin toiseen, kun voi pyytää rahat ensin? Kummankaan ei tarvitse luottaa kumpaankaan sataprosenttisesti, koska luottamus on asia joka normaalisti perustuu ihan johonkin muuhun kuin lyhyeen keskusteluun kauppatavarasta. Siksi on mielestäni reilua minimoida riski molemmille osapuolille niin pieneksi kuin mahdollista. Se on tämän keskustelun kannalta melko epäoleellista että kumpi osapuoli sen riskin ottaa, joku ottaa kuitenkin ja kaupanteon yhteydessä voi sopia ne tarkemmat yksityiskohdat. Seba: Mulla ei yhtään kauppaa ole sen takia mennyt puihin, 2 kauppaa on mennyt, molemmat kerrat kun ennakolla lähetin ja jäi noutamatta. Laskin nopeesti tuolta omista pikaviesteistäni 9 sellaista kauppaa missä olen lähettänyt posti- tai bussiennakolla tavaraa. Lisäksi on vielä joitakin sellaisia kauppoja mitkä olen hoitanut sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Kertaakaan ei ole jäänyt noutamatta. Mitä tästä opimme? No ei varmaan yhtään mitään muuta kuin sen, että tuurista tuossa on kyse ja mitään todellista kuvaa asiasta ei yksittäisten ihmisten kauppakokemuksista vielä saa tehtyä. kaupankäynnistä on tullut ylivarovaisille äärettömän stressaavaa kun oletuksena epäillään kaikkia ja yritetään selvittää ettei vaan olisi huijari vastassa. En ole kyllä ikinä kaupanteosta stressaantunut enkä koe olevani ylivarovainen sen takia etten halua laittaa suuria summia rahaa tuntemattoman ihmisen tilille ja sitten toivoa ettei kyseessä ole huijari. Erityisesti kun tuolla torillakin sellaisia liikkuu melko usein. Se on ihan totta että usein ne tunnistaa helposti parin lisäkysymyksen avulla, mutta mielestäni on hieman epärealistista kuvitella etteikö sinne joku kerta voisi päätyä joku vähän fiksumpi yksilö jekuttamaan. En pidä ketään lähtökohtaisesti huijarina ja tiedän kyllä sen että todella suuri enemmistö on ihan rehtiä porukkaa, mutta mielestäni on silti tarpeetonta ottaa rahallisesti suuria riskejä kun ne riskit on varsin helposti pienennettävissä. Ihan hyvin ja sujuvasti tässä on vuosien saatossa kauppaa käyty molempiin suuntiin, eikä minullakaan ole vielä kertaakaan kaupat kaatuneet näihin asioihin, joten ehkä tämä nyt ei oikeasti ole mikään kauhean suuri ongelma. :) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)