Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 571 72 73 74 75 76 77 78
Jeszse
22.09.2020 07:12:38
Attew: Mä käytän baritonissa aika törkypaksuja kieliä (ainakin matalammassa päässä), 12-74 setti punotulla G:llä (tai siis C:llä tossa vireessä).

Se vaan on vähän ikävä, ettei miltään valmistajalta tunnu löytyvän tollasta settiä valmiina, vaan oon käyttäny Ernie Ballin irtokieliä. Onkos kukaan löytäny hyviä settejä todella paksuilla kielillä?

Joku 8-kielisen setti oli aika lähellä mun käyttämää, mutta vähän tympeetä heittää joka setistä 2 kieltä menemään, eikä ne varmaan oo edes sen halvempia.

Tosiaan 27 tuumasella skaalalla louhin menemään drop G -vireessä.

Bändikaveri käyttää näitä, soitetaan drop beessä https://m.thomann.de/fi/ernie_ball_ … sU6c1IOKjyDC9Tuyat8fTcaAk9mEALw_wcB
twistofcain
22.09.2020 22:22:03
Ghs Boomers 10-46, niitä saa Clas Ohlsonilta edullisesti ja helposti.
pappasfin
23.09.2020 12:21:31 (muokattu 23.09.2020 12:23:19)
Soittajille ketkä on kiinnostuneita ns. "jazz-soundista" kielien suhteen niin alla lyhyt omakohtainen kokemus asiasta:

Ostin tässä vähän aikaa sitten 3:settiä eri valmistajien ns. "jazz-kieliä" flatwound-kieliä ja pientä juttua alla:

Viimeisin kokemus:

Pyramid Gold Flatwound 010-0465 14.70 €:

Eka satsissa oli 3th kieli täys tumppu ja soi väärin eikä sitä saanut intonaatioon mitenkään koska kieli yksinkertaisesti oli viallinen (kielen paksuudessa jokin outo vaihtelu).

Kun sain sitten toimittajalta tilalle korvaavan setin ja siitä tuo 3th kieli vaihdettua niin se ns. toimi.

Kuitenkin tuo Pyramid Gold Flatwound setti soi huonosti, ns. tumppu ja tuhnu soundi, eikä soi pitkään ja sointi muutenkin jollain tapaa eloton eikä herätä kyllä muuta kuin harmitusta.

Thomastik JS110 jazz-kielet 15,90 € :

Vaihdoin noiden Pyramidien tilalle nämä kielet ja heti alkuun ero on yhdellä sanalla sanottuna "valtava".

Nämä Thomastikin kielet soivat, väri on nätin lämmin ja kuitenkin erotteleva, sopivan kirkas ja tumppuus on tipotiessä. Kielen intonaatio on just eikä melkein ja sormissakin nämä tuntuvat vähän ystävällisimmiltä.

Mulla on aikaisemminkin ollut nämä kielet ja silloinkin sama erinomaisen hyvä kokemus näistä, tosin olivat kiinni siinä Ibanezin "full hollow body" jazzarissa ja nyt nämä kielet kiinni Ibanezin puoliakustisessa AS200.

Ketä nyt haluukaan sitä jazzahtavampaa soundia niin voin lämpimästi suositella näitä Thomastik JS110 kieli (setti siis 010 alkavalla paksuudella).

Vielä on varastossa Daddario ECG23 flatwoundit ja niistä tiedän sen verran, että ovat myös hyvät kielet ja toimivat hommassa jazzi-soundin suhteen.

Toki jazz ei ole kielistä kiinni vaan soittajasta ja mäkin siis vetelen vaan vähän sinne päin mutta siitäkin huolimatta suosittelen kokeilemaan Thomastik JS110 alkuun jos kiinnostaa ;D
PappaSFin
Kuha
29.11.2020 15:17:29 (muokattu 29.11.2020 15:18:00)

Näitä en käytä, koska saatavuus on sangen heikko, mutta 70-luvulla oli hetken aikaa kaupan suoraksi pakattuja "Nashville Straights" -kieliä. Tuotanto jäi ilmeisesti lyhytaikaiseksi:

https://www.guitar-list.com/news-st … ille-straights-strings-long-packets
Old Fenders never die
Loimutin
29.11.2020 17:58:55
Ernie Ball 2252 Hybrid Slinky Classic Rock N Roll Electric Guitar Strings - .009-.046

Tuli ostettua kun viimeksi kieliä tarvi vaihtaa. Ihan jees.
milgromsegal
29.11.2020 19:29:18 (muokattu 29.11.2020 19:30:46)

McNulty: Jahas, nyt osui mulle NYXL ongelmat. Kahdesta 10-52 setistä uusi kieli jo virittäessä poikki. Joutui kolmannesta satsista ottaan B ja ylä-e kielen. B-kieli meni Les Pauliin uusia kieliä laittaessa ja Stratosta kun nostin sen takaisin vireeseen eilisen kielivaihdon jälkeen.

Mulla taas uusin NYXL-kokeilu oikein positiivinen. Kokeilin yhden setin noita about vuosi sitten ja olivat jo paketista laitettuna jotenkin tahmeat ja paljon nihkeämmän tuntuiset kuin normit. Nämä äsken laittamani 10-46 taas tuntuvat oikein hyviltä. Toisin sanoen posteriorini on nyt taas priorini kun on yksi huono ja yksi hyvä laatusignaali. Tosin tää yks setti tolloin ja toinen tällöin -kokeilut mennee vielä ihan vaan laatuvarianssin piikkiin, koska kyllä melkein joka tehtaalta sitä maanantaikamaa aina silloin tällöin tulee.

Ostin myös daddiksen hybridisetin 9.5-44, voipi olla oikein hyvä välimalli normiysin ja -kympin välillä. Vielä en veivannut mihinkään tuota kiinni.
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
KaRa
29.11.2020 20:10:16
En o kahteen vuoteen vaihtanu kieliä. Pitäiskö. Ei tunnu siltä. Ei kai.
Offtopic on paras topic.
kosmonausea
29.11.2020 21:29:10
pappasfin:
Kuitenkin tuo Pyramid Gold Flatwound setti soi huonosti, ns. tumppu ja tuhnu soundi, eikä soi pitkään ja sointi muutenkin jollain tapaa eloton eikä herätä kyllä muuta kuin harmitusta.

(snip)

Nämä Thomastikin kielet soivat, väri on nätin lämmin ja kuitenkin erotteleva, sopivan kirkas ja tumppuus on tipotiessä. Kielen intonaatio on just eikä melkein ja sormissakin nämä tuntuvat vähän ystävällisimmiltä.

(snip)

Vielä on varastossa Daddario ECG23 flatwoundit ja niistä tiedän sen verran, että ovat myös hyvät kielet ja toimivat hommassa jazzi-soundin suhteen.

Mulla samantyyppisiä kokemuksia, tosin D'Addarion Chrometkaan ei toiminu itelle, vähän elottomia oli nekin kun joskus kokeilin. Thomastikit sen sijaan, ai että. Vielä kun sais sellaista JS110- tai JS111-settiä, että olisi punomaton G-kieli. (Vaikka kyllähän se ainakin jatsilootiin vähän niinkuin kuuluu noissa flatwoundeissa, ei tarvi niinkään kantribendailuja.) Itellä nämä ois sellaisessa Blake Mills -henkisessä roots-soundin kaipuussa, on vähän pehmeämpi sellainen Tweed Deluxen alapään piereminen/bloom noilla flatuswoundeilla :)
Minä oon Hautamäjen Anssi.
Juzpe
02.12.2020 15:59:02

Dadan 9.5-44 sähköllä ja Dadan 80/20 11-53 akkarilla.
LamaAjanElvis
04.12.2020 01:11:40
Ynkky kasi, 60's Classic Strato kymppi, Cassic 50's Strato yksitoista ja Ibanez 321, en muista. Todennäköisesti ysi,
Kaikki setit vähintään neljä vuotta vanhoja, osa vanhempia. Ollut soittelut vähällä.
Viritän jonkun välillä ja pimputtelen ilman piuhaa parina päivänä.
Sormet lähtee saundista. "So I say live and let live. That's my motto: Live and let live. Anyone who can't go along with that, take 'em outside and shoot the motherfucker. It's a simple philosophy, but it's always worked in our family." -George Carlin
ÄrGee
04.12.2020 09:34:40
Dadan 10-52 drop-C kutosessa, ja seiskassa 9-46 + 62 normivire tai drop-A. Nyt tuli seiskaan tilattua Dunlopin settejä paksuuksilla 9-46 + 58, koska teki soundin puolesta mieli hieman ohuempaa paksuimman kielen osalta. Meinaa tulla liikaa alakertaa noin paksun kielen kanssa, joten tuo toivottavasti korjaa sitä.
To the stars!!!
Aurora Borealis
08.12.2020 15:33:00

Laitoin NYXL:t kitaroihin pidemmän tauon jälkeen, stratoon 10-52 ja ibaan (gibson-skaala) 11-54. Standardivire tai drop-d käytössä. Näissä on mukava tatsi, kun vielä kestäisivätkin hyvän kuuloisina tovin.
Angst-maailmassa elävä cyberpunikki, abstraktin kapitalistin vastustaja.
HraBeaver
08.12.2020 16:34:34
D-standardi ja drop-C on käytössä, 10-52 kieliä olen käyttänyt. Tähän asti käyttökielinä olleet perus Dean Markleyt, jotka oli Thomannilla luokkaa puoli-ilmaiset, mutta ihan hyvä laatuiset kuitenkin. Nyt näyttää tompalta poistuneen, saa nähdä mikä on tulevaisuuden käyttösetti. GHS:n Boomersit ja Daddarion 3packit näyttäisi tällä hetkellä ainakin olevan halvat.

Myös Dean Markleyn Blue Steel kieliä olen käyttänyt, missä kivan kirkas soundi, ja ainakin omasta mielestä säilyvät myös ihan hyvän aikaa tuoreina (plaseboa tai ei). Nekään ei kalliita olleet, mutta näköjään nyt myös valikoimasta poistuneet. Saa nähdä mitä tulevaisuudessa ostan ns. paremmiksi kieliksi. Pinnoitetut kielet kyllä ideatasolla houkuttaa, mutta jos samaan hintaan saa kolme tavallista settiä, niin käytännössä oikein ei.

Onko noista Cleartonen kielistä kellään kokemusta? Pinnoitettu setti maksaisi 5,90€, voiko sellainen olla mistään kotoisin?
ÄrGee
08.12.2020 19:22:31
Levytukkuun pitäisi saada D'addarion kielet takaisin, koska Dunlopin kielet ovat aivan paskoja. Tuntuma on jotenkin pehmeä eivätkä nuo ole tarpeeksi kirkkaat tai dynaamiset. Virittäessäkin on pientä heijaamista, eikä G-kieli tahdo pysyä vireessä. Ei nuo kuulostaneet tai tuntuneet suoraan paketistakaan hyvältä, ja muutaman päivän soiton jälkeen vielä huonommalta. Pitää vain ostaa D'addariot sitten muualta...
To the stars!!!
antnis
09.12.2020 14:58:04
Nää uudet 9-42 XT:t ovat hyvät.
Kefiiri
09.12.2020 15:46:55
ÄrGee:... Dunlopin kielet ovat aivan paskoja. Tuntuma on jotenkin pehmeä eivätkä nuo ole tarpeeksi kirkkaat tai dynaamiset.

Älä nyt helkkarissa! Ihastuin Dunloppeihin koska tuntuma tosiaan on jotenkin notkea ja kirkkaus säilyy, sitä on juuri sopivasti.
En ole musiikin asiantuntija.
ÄrGee
09.12.2020 18:19:54
Kefiiri: Älä nyt helkkarissa! Ihastuin Dunloppeihin koska tuntuma tosiaan on jotenkin notkea ja kirkkaus säilyy, sitä on juuri sopivasti.

Taitaa olla niin, että olen pilannut itseni olemalla liian tarkka tästäkin asiasta. Plektrojenkin pitää olla just eikä melkein, jotenkin kaduttaa että tuli ostettua pari satsia Tortex TIII -plekuja, Ultex sen olla pitää.
To the stars!!!
McNulty
11.12.2020 22:07:59
Kefiiri: Älä nyt helkkarissa! Ihastuin Dunloppeihin koska tuntuma tosiaan on jotenkin notkea ja kirkkaus säilyy, sitä on juuri sopivasti.

Dunlopit ovat kuin vanhat hyvät DR:t. Johtuen siitä, että DR:n mastermind siirtyi aikoinaan Dunlopille ja vei tietotaidon mukanaan. Dunlopeissa on tosiaan mukavan notkea tatsi. Mä käytin hetken niitä jokunen vuosi takaperin. Etenkin ne Pure Nickel-kielet olivat mainiot Telessä ja Stratossa.
moving in stereo
Mho
06.01.2021 08:27:03
Ernie Ball Hybrid Slinkyjä menossa jo jonkin aikaa ja hyviltä tuntuu.
Poika roudas oman Ibansa mulle huoltoon viime viikolla ja ihmettelin kun paksu E ei soinut oikein ollenkaan, todella tumppu ääni. Sit kattelin tarkemmin keppiä niin otelautakin oli todellakin puhdistuksen tarpeessa, hieno huomata että oli soitettu eikä pidetty seinällä roikkumassa.

Uudet kielet, puhdistus ja säätöjen tsekkaus, siitähän tuli taas kelpo soitin ja alko kieletkin soimaan.
Vainottu
06.01.2021 20:35:28
Elixirin 12-68 baritonisetti tuntuisi toimivan mukavasti A-drop möyhötyksessä. Jostain syystä nämä ei tässä vireessä tunnu edes paksulta tai millään tavalla hankalalta tai raskaalta soittaa. Mukavaa tämmöinen alaviremöyhöttäminen.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)