Aihe: Mad Professor RED Cable -käärmeöljyä vai mullistava uutuus?
1 2 3 4 569 70 71 72 7388 89 90 91 92
petteri m
09.11.2015 23:02:34 (muokattu 09.11.2015 23:15:46)
Tuo kitarablogin testi oli kyllä ihan tyhjää täynnä.

Teksti ei sekavuudessaan minulle auennut mutta korjatkaa jos tajusin väärin. Vertasiko hän konkkamikillä äänitettyä signaalia ja linjaan äänitettyä signaalia jotenkin toisiinsa ja pohti niiden aikaeroa sekvensserille äänittyneiden raitojen aikaeroista? Oliko näin?

Jos oli niin eipä taida kirjoittaja juurikaan ymmärtää fysiikan päälle, tai sitten ei ollut vakavissaan lain.
hollstro
09.11.2015 23:43:35

Ihan selväähän tuo on. Vaikuttaa saundiin ja mtä paremmat kamat sen selvemmin sen kuulee.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
aristoteles666
10.11.2015 00:07:07

petteri m: Tuo kitarablogin testi oli kyllä ihan tyhjää täynnä.

Teksti ei sekavuudessaan minulle auennut mutta korjatkaa jos tajusin väärin. Vertasiko hän konkkamikillä äänitettyä signaalia ja linjaan äänitettyä signaalia jotenkin toisiinsa ja pohti niiden aikaeroa sekvensserille äänittyneiden raitojen aikaeroista? Oliko näin?

Jos oli niin eipä taida kirjoittaja juurikaan ymmärtää fysiikan päälle, tai sitten ei ollut vakavissaan lain.

tajusit väärin.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Gary Enfield
10.11.2015 00:25:30
Tossa testissä tuli aika vahva confirmation bias. Anteeksi finglismi.
Tympee Huttunen
10.11.2015 07:11:43
Pakko sanoa, että vaikka on tullut tuota puolusteltua ja pidettynä toimintaa varsin mahdollisena, niin noi kuvat ei todellakaan vakuuta. Ajattelin jämäkkyyden olevan seurausta siitä rakenteesta, joka on itse kaapelin päällä, mutta asia ei taidakaan olla ihan niin. Toi näyttää olevan ihan screenattu balansoitu kaapeli, missä jostain kumman syystä on sisällä vielä ylimääräinen kevi-johdin. Tuleeko se jämäkkyys siis siistä, että sulla on screenattu 3x1.5-kaapeli ja that's it? Missä tossa on se päällinen, minkä piti aiheuttaa spinit?
Laulava Kylätohtori
10.11.2015 08:52:02
Lastinen: Pakko sanoa, että vaikka on tullut tuota puolusteltua ja pidettynä toimintaa varsin mahdollisena, niin noi kuvat ei todellakaan vakuuta. Ajattelin jämäkkyyden olevan seurausta siitä rakenteesta, joka on itse kaapelin päällä, mutta asia ei taidakaan olla ihan niin. Toi näyttää olevan ihan screenattu balansoitu kaapeli, missä jostain kumman syystä on sisällä vielä ylimääräinen kevi-johdin. Tuleeko se jämäkkyys siis siistä, että sulla on screenattu 3x1.5-kaapeli ja that's it? Missä tossa on se päällinen, minkä piti aiheuttaa spinit?

Älä menetä uskoasi, veljeni, vaikka paholainen sinua nyt koettelee... :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
RaskasMielinen
10.11.2015 09:12:54

Laulava Kylätohtori: Älä menetä uskoasi, veljeni, vaikka paholainen sinua nyt koettelee... :)

Niiden asioiden kohdalla, joita emme ymmärrä, nostamme hattua Herralle. Ne eivät horjuta uskoamme.
Juzpe
10.11.2015 09:20:26

hollstro: Ihan selväähän tuo on. Vaikuttaa saundiin ja mtä paremmat kamat sen selvemmin sen kuulee.

Hiukan voisit avata käsitettä "paremmat kamat". Vähän sama kuin käsite "hyvä soundi" mun mielestä. Aika pitkälti kuitenkin riippuu käyttötarkoituksesta ja ympäristöstä mikä on hyvä soundi. Mä oon varmaan highgain ripuliranne-urpona missannu jonku universaalin totuuden asiaan liittyen.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Ruutukunkku
10.11.2015 09:39:37
Juzpe: Hiukan voisit avata käsitettä "paremmat kamat". Vähän sama kuin käsite "hyvä soundi" mun mielestä. Aika pitkälti kuitenkin riippuu käyttötarkoituksesta ja ympäristöstä mikä on hyvä soundi. Mä oon varmaan highgain ripuliranne-urpona missannu jonku universaalin totuuden asiaan liittyen.

Lisäksi olet puurokorva, joka ihan selvennyksen vuoksi tarkoittaa kultakorvan vastakohtaa. Jos olisit kultakorva, tietäisit kyllä kuulemattakin mikä on hyvä soundi ja mikä ei.
You are number six
Juzpe
10.11.2015 12:52:53

Ruutukunkku: Lisäksi olet puurokorva, joka ihan selvennyksen vuoksi tarkoittaa kultakorvan vastakohtaa. Jos olisit kultakorva, tietäisit kyllä kuulemattakin mikä on hyvä soundi ja mikä ei.

Ilmeisesti. Tää lienee syynä huonoon keikkatilanteeseen ja siihen ettei ovet isommille stageille oo auenneet.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Jymi
10.11.2015 13:10:31
Freewheeler: Tämä oli minusta oikeasti outo juttu:

"Kun liittää vahvistimen tuloon pelkästään Spin X -johdon kuuluu (isoilla gain- ja/tai volume-asetuksilla) selkeästi vahvistimelta tulevan muuntajahuminan, sekä johdon hiplaamisessa syntyviä käsittelyääniä. Heti kun tavallinen kitarajohto on liitetty Spin X -johtoon, sekä brummi että mikrofoninen rähinä loppuu kuin seinään."

Ei tarvinnut testissä kummoistakaan volaa, kun noi häiriöt kuuluivat erittäin selvästi.

Ei tässä mitään outoa ole. Pistäpä vahvistin isollla ja liitä siihen pelkkä kitarapiuha niin varmasti poimii 50Hz brummin ja rätinät kun piuhan toiseen päähän koskee.

Avoin piuha on siis antenni joka poimii ties mitä. Ihan sama onko se piuha käärmepihaa vai ei.

"Heti kun tavallinen kitarajohto on liitetty Spin X -johtoon, sekä brummi että mikrofoninen rähinä loppuu kuin seinään"

Tästä lauseesta puuttuu se tieto, että ilmeisesti kitarajohdon toisessa päässä oli kitara.
WanhaWetäjä
10.11.2015 15:32:12 (muokattu 10.11.2015 15:35:22)

hollstro: Ihan selväähän tuo on. Vaikuttaa saundiin ja mtä paremmat kamat sen selvemmin sen kuulee.

Niin ja mitä parempi soittaja sitä vähemmän väliä millä vetää sillä tärkeintä on se MITEN vetää. Ei kai tuo RC lisää kenenkään musikaalisuutta, eihän?
Mikä logiikka tuossa mahtaa olla että paremmilla kamoilla ero on vieläkin selvempi? MIKSI pitäisi muuttaa jo ennestään hyvää? Eikös tuon kaapelin takoitus ole juurikin puhdistaa soundia eli ko ihmeen käyttäjillä on jotain paskaa soundissaan, tai korvissaan, täh? Jos on jo hyvä soundi ja soitto soi niin paree keskittyä tärkeämpiin asioihin kuten treenaamiseen ja itsensä kehittämiseen aina vaan paremmaksi soittajaksi.

Mites jos ollaan välillä ns oikeassa elämässä eli kun sellanen perus vintage"urpo" vetää sillä vintage-stratollaan, nauhakaiulla ja isolla(liian) venterin putkikompolla saatanan(liian) lujaa(=lavabalanssi ns päin vttua) rrrrrautalankaa persoonattomasti (=e. pulliiasen soolot opeteltuna yks yhteen) ja mestassa on paskat sähköt? RG auttaa myös ykskelasten häiriöihin ja poistaa miksaajan painajaiset eli päin persettä olevan lavabalanssin ja huonon akustiikan ?

Avosointujen ja kuppasten riffien veto "ennen>jälkeen" systemmillä jossain mainosvideossa/makkarissa on jokseenkin yhtä tyhjän kanssa. Soittaako joku moisia juttuja himassa saati keikoilla?
Mutta jokainenhan voi onneksi itse valita mihin rahansa laittaa, jos tuntuu siltä RC on juuri se puuttuva palanen omasta muusikkoudesta ja tuo auvoisan olon ja tuntuu että nyt on kiva vetää ja se inspiroi parempiin suorituksiin niin ei se ole keltään pois.

Ens la on sellanen keikka että siinä ei auta oikeen mikään, todella vttumainen akustiikka ja hirveä lavapöminä ja mekkala (=talon PA:n toinen alapää lauteilla!!!) + esim pellit tulee aivan stanan kovaa kun on niin matala tila.
Aivan sama mikä genre, ite vedetätään tanssimusa/finnhits/kevytrock osastoja suht inhimillisellä volumella, samoille lauteille "pikku-agents" kera kahden ylimitoitetun putkicombon tai joku hevimpi juttu niin varsinkaan näissä ei mitkään kärmekset auttaisi yhtään mitään.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Arkka
10.11.2015 17:10:02

WanhaWetäjä: Mites jos ollaan välillä ns oikeassa elämässä eli kun sellanen perus vintage"urpo" vetää sillä vintage-stratollaan, nauhakaiulla ja isolla(liian) venterin putkikompolla saatanan(liian) lujaa(=lavabalanssi ns päin vttua) rrrrrautalankaa persoonattomasti (=e. pulliiasen soolot opeteltuna yks yhteen) ja mestassa on paskat sähköt? RG auttaa myös ykskelasten häiriöihin ja poistaa miksaajan painajaiset eli päin persettä olevan lavabalanssin ja huonon akustiikan ?

No miksei kaikki mp3:t pakata 128 kb/s kun ei sitä urpo baarissa huomaa? Oikeeta elämää saattaa olla baarin ulkopuolellakin.

Mutta jokainenhan voi onneksi itse valita mihin rahansa laittaa, jos tuntuu siltä RC on juuri se puuttuva palanen omasta muusikkoudesta ja tuo auvoisan olon ja tuntuu että nyt on kiva vetää ja se inspiroi parempiin suorituksiin niin ei se ole keltään pois.

Näinhän se on.
Freewheeler
10.11.2015 17:24:45
Jymi: Ei tässä mitään outoa ole. Pistäpä vahvistin isollla ja liitä siihen pelkkä kitarapiuha niin varmasti poimii 50Hz brummin ja rätinät kun piuhan toiseen päähän koskee.

Avoin piuha on siis antenni joka poimii ties mitä. Ihan sama onko se piuha käärmepihaa vai ei.

"Heti kun tavallinen kitarajohto on liitetty Spin X -johtoon, sekä brummi että mikrofoninen rähinä loppuu kuin seinään"

Tästä lauseesta puuttuu se tieto, että ilmeisesti kitarajohdon toisessa päässä oli kitara.

Ei tavallinen edes välttävän laatuinen skittapiuha pidä sellaista ääntä plugin ollessa irti kitarasta. Ja kyllä, meteli loppui kun piuhan toisessa päässä oli kitara.
Kefiiri
10.11.2015 17:41:31
WanhaWetäjä: Mites jos ollaan välillä ns oikeassa elämässä

Älä aina yritä sekoittaa oikeaa elämää tähän hommeliin...
En ole musiikin asiantuntija.
RaskasMielinen
10.11.2015 17:42:29

WanhaWetäjä: Niin ja mitä parempi soittaja sitä vähemmän väliä millä vetää sillä tärkeintä on se MITEN vetää. Ei kai tuo RC lisää kenenkään musikaalisuutta, eihän?
Mikä logiikka tuossa mahtaa olla että paremmilla kamoilla ero on vieläkin selvempi? MIKSI pitäisi muuttaa jo ennestään hyvää? Eikös tuon kaapelin takoitus ole juurikin puhdistaa soundia eli ko ihmeen käyttäjillä on jotain paskaa soundissaan, tai korvissaan, täh? Jos on jo hyvä soundi ja soitto soi niin paree keskittyä tärkeämpiin asioihin kuten treenaamiseen ja itsensä kehittämiseen aina vaan paremmaksi soittajaksi.

Mites jos ollaan välillä ns oikeassa elämässä eli kun sellanen perus vintage"urpo" vetää sillä vintage-stratollaan, nauhakaiulla ja isolla(liian) venterin putkikompolla saatanan(liian) lujaa(=lavabalanssi ns päin vttua) rrrrrautalankaa persoonattomasti (=e. pulliiasen soolot opeteltuna yks yhteen) ja mestassa on paskat sähköt? RG auttaa myös ykskelasten häiriöihin ja poistaa miksaajan painajaiset eli päin persettä olevan lavabalanssin ja huonon akustiikan ?

Avosointujen ja kuppasten riffien veto "ennen>jälkeen" systemmillä jossain mainosvideossa/makkarissa on jokseenkin yhtä tyhjän kanssa. Soittaako joku moisia juttuja himassa saati keikoilla?

Ens la on sellanen keikka että siinä ei auta oikeen mikään, todella vttumainen akustiikka ja hirveä lavapöminä ja mekkala (=talon PA:n toinen alapää lauteilla!!!) + esim pellit tulee aivan stanan kovaa kun on niin matala tila.
Aivan sama mikä genre, ite vedetätään tanssimusa/finnhits/kevytrock osastoja suht inhimillisellä volumella, samoille lauteille "pikku-agents" kera kahden ylimitoitetun putkicombon tai joku hevimpi juttu niin varsinkaan näissä ei mitkään kärmekset auttaisi yhtään mitään.

Wanha Wetäjä vetää kyllä hyvin ja propsit siitä. Kaikilla on kuitenkin oikeus soittamiseen, kitarakamoihin ja perusteltuihin mielipiteisiin riippumatta siitä kuinka hyvin tai huonosti vetää. Mitä keikkailemiseen tulee, niin se ei ole kaikkien kovienkaan vetäjien juttu. Lisäksi on oikeus vaikka vain keräillä kitarakamoja ja syventyä niiden tekniseen puoleen, vaikka ei juuri soittaa osaisikaan eikä aikoisi kauheasti treenatakkaan. Toki on luonnollista, että mielipiteillä koetaan olevan perustelujen ohella sitä enemmän painoarvoa, mitä parempaa materiaalia on julkaissut.

Olen dissannut kärmestä kolmesta syystä:
1) En edelleenkään ole vakuuttunut sen väitetystä teknisestä perustasta
2) En kiistä etteikö kärmes saisi aikaan kuultavaa muutosta, mutta mun on vaikea uskoa, että vastaavaa muutosta ei saataisi aikaan pedaaleilla edullisemmin ja monipuolisemmin ja myös kytkettyä helposti pois päältä, koska se muutos ei ehkä sovellukaan kaikkiin soundeihin.
3) Ennen kaikkea kuitenkin hymähtelen sille, että kyseessä tuntuu olevan efektikammoisille suunnattu efekti, joka on naamioitu joksikin muuksi.

Kuitenkin jokainen saa tunkea rahansa mihin tykkää ja riippumatta siitä kuinka hyvin vetää, mitä vetää ja missä vetää. Lisäksi voin intuitiivisesti uskoa, että kärmeksen aikaansaama muutos on suurempi vanhan liiton täsyputkivehkeillä kuin sellaisilla vehkeillä, jotka prosessoivat signaalia enemmän ja vieläkin enemmän.

Silti tällaisen asian ruotiminen on arvokasta, koska ainakin: kokemusten vaihtaminen ja vertaileminen, tuotteen teknisen laadun arvioiminen, vaihtoehtoisten metodien kartoittaminen sekä etenkin tuotteen myyntiargumenttien kestävyyden arvioiminen.

Pieni kettuilu kuuluu lajin luonteeseen enkä ainakaan itse ole saanut sielulleni traumaa (myin sen varmuuden vuoksi pois jo ennen tälle foorumille liittymistäni).
J.Hollström
10.11.2015 17:44:01
WanhaWetäjä: Niin ja mitä parempi soittaja sitä vähemmän väliä millä vetää sillä tärkeintä on se MITEN vetää. Ei kai tuo RC lisää kenenkään musikaalisuutta, eihän?

Kyl oli taas kusenpolttaman humpan katkeroittaneen vanhan hinaajan tilitys. Kyllä kaikki joskus jollain soittokeikalla käyneet tajuaa missä näiden kamojen kanssa mennään. Jotain turvetta voi kiskoa vaikka millä kamoilla eikä kukaan yleisöstä tule narisemaan korkeintaan kuin siitä että jenkassa oli väärä tempo.

Mut jos joku huomaa, että tommosella piuhan pätkällä saa jossain olosuhteissa erilaisen lopputuloksen ja tulee siitä tyytyväiseksi, niin sen luulisi riittävän tolloimmallekin ilman että pitää foorumille päästä tilittämään oman elämänsä vaikeuksia.
Karvamammutti
10.11.2015 18:03:31
Pitänee hommata tommonen tonekaapeli. Kun on kitarakin tärisytyskäsitelty ni alkaa ne soundit löytyä.
Moses divided the red sea. John Moses Browning divided time. Pre- and post 1911.
WanhaWetäjä
10.11.2015 18:10:21

Arkka: No miksei kaikki mp3:t pakata 128 kb/s kun ei sitä urpo baarissa huomaa?
No se on kyllä totta, perusurpon ymmärrystä musiikista ja soittamisesta ei voi koskaan aliarvioida liikaa, vanha viidakon sanonta ;-)

Oikeeta elämää saattaa olla baarin ulkopuolellakin.
No toki, mun mielestä baareissa siimat sekaisin pyöriminen ei ole elämää lainkaan, on sitten asiakkaana tai soittajana. Mulle baareissa/tanssiladoissa/laivoilla/kapakoissa soittaminen on ollut lähinnä duunia varsin(liian) pitkään, lievä kyynisyys kuin myös tietty terve realismi kumpuaa varmaan sieltä, kokemuksen kautta ;-)
Pointti oli lähinnä se että on kyse mistä tahansa elävästä musasta missä tahansa, konserteissa, tanssipaikoilla, laivoilla etc niin jos perusasiat eli soitto ja soundi on kunnossa niin tuollainen kaapeli tuntuu jokseenkin turhalta.
Aikamoinen kultakorva saa olla jos sen mahdollisen soundia parantavan/muuttavan vaikutuksen huomaa keikkatilanteen metelissä.
WanhaWetäjä
10.11.2015 18:19:46

J.Hollström: Kyl oli taas kusenpolttaman humpan katkeroittaneen vanhan hinaajan tilitys. Kyllä kaikki joskus jollain soittokeikalla käyneet tajuaa missä näiden kamojen kanssa mennään. Jotain turvetta voi kiskoa vaikka millä kamoilla eikä kukaan yleisöstä tule narisemaan korkeintaan kuin siitä että jenkassa oli väärä tempo.
Katohan, Killon amtööribasistikin oikeen avautuu. Ois kai varoituksen paikka mutta ei kannata moisen takia vaivautua.

Mut jos joku huomaa, että tommosella piuhan pätkällä saa jossain olosuhteissa erilaisen lopputuloksen ja tulee siitä tyytyväiseksi, niin sen luulisi riittävän tolloimmallekin ilman että pitää foorumille päästä tilittämään oman elämänsä vaikeuksia.
No niinhän mä sanoin, jos se on jollekkin avain onneen niin ei se keltään ole pois.
Kaikilla on vaikeutensa, sulla se tuntuu olevan haliitsemattomassa kielenkäytössä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)