Aihe: Uusi "halpis" Fender Standard Stratocaster
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1012 13 14 15 16
msalama
10.02.2025 20:24:11

Siinä vaiheessa, kun joku tekee metallurgiset testit käytetystä raudasta ja todistaa, että se on samanlaista mitään kestämätöntä paskapeltiä kuin mitä esim. Skujujen nauhoissa on usein käytetty, ne ovat Squiereita, mutta muutoin todisteiden puutteessa eivät. Onko vapaaehtoisia?

Ja joo, mä tiedän. Seuraava spede tietenkin tulee ja sanoo että minä, johon mä taas sanon että paskat, koska todistustaakka on väitteen esittäjällä ja mä en ole koskaan väittänyt, että nämä olisivat Squiereita. Joten uudestaan, onko vapaaehtoisia ja kannattako mun pidättää hengitystä odotellessani?
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
mutaatio
10.02.2025 20:46:53 (muokattu 10.02.2025 20:53:27)
Nyt on Elmonkin arvio livenä Youtubessa. Taitaapi tosiaan olla niin että tämän pahin kilpailija on Player II -sarja, joten luulen että MIM-kitaroiden hintaa hilataan vähän ylöspäin lähiaikoina.

erty: Samaa matskua ainakin puut, elektroniikka ja mikit mitä Squiereissa
Puut ehkä, elektroniikka ei ole, koska tuossa on täysikokoiset potikat ja kunnollinen mekaaninen kytkin. Mikit ei taida myöskään olla, koska ei näytä Affinityn mikeiltä nuo ja Classic Vibeissähän on Alnico.
erty
10.02.2025 21:17:19
msalama: Siinä vaiheessa, kun joku tekee metallurgiset testit käytetystä raudasta ja todistaa, että se on samanlaista mitään kestämätöntä paskapeltiä kuin mitä esim. Skujujen nauhoissa on usein käytetty, ne ovat Squiereita, mutta muutoin todisteiden puutteessa eivät. Onko vapaaehtoisia?

Ja joo, mä tiedän. Seuraava spede tietenkin tulee ja sanoo että minä, johon mä taas sanon että paskat, koska todistustaakka on väitteen esittäjällä ja mä en ole koskaan väittänyt, että nämä olisivat Squiereita. Joten uudestaan, onko vapaaehtoisia ja kannattako mun pidättää hengitystä odotellessani?

Mä oon muutamasta AM standardista hionut nauhat ja niihin tuli heti kiillotuksen jälkeen jälkiä/naarmuja punotuista kielistä. Ts. alko heti kulumaan. Tais olla Squierin nauhat ;o) Kannattaa hommata rosteria niin ei tarvi arpoa. Mut onhan toi hieno mittari, kädet pystyyn - voitit!

mutaatio: Puut ehkä, elektroniikka ei ole, koska tuossa on täysikokoiset potikat ja kunnollinen mekaaninen kytkin. Mikit ei taida myöskään olla, koska ei näytä Affinityn mikeiltä nuo ja Classic Vibeissähän on Alnico.

Teleissä on toi pcb-kytkin, stratoissa mekaaninen. Potikat 24mm Alphat. Molempia löytyy esim. Classic Vibeistä. Mekaaninen kytkin ei sinänsä takaa mitään, huono on huono ja hyvä on hyvä. Oak Grigsbynkin kytkimiä on jokunen tullut elvyteltyä. Mikit myöskin samaan tyyliin tehty kuin uusimpien Squiereiden keraamiset mitkä on kahdella keraamisella magneetilla (kuten MIM stankuissa). Speksit voi erota muista malleista kierrosmäärän ja magneettien osalta, mut tuskin ne nyt rahtaa halvimpia mahdollisia mikkejä toiselta puolelta maailmaa kun naapurissa saa teetettyä samoilla spekseillä vieläkin halvemmalla.
jkiva
10.02.2025 21:21:08

mutaatio:

Puut ehkä, elektroniikka ei ole, koska tuossa on täysikokoiset potikat ja kunnollinen mekaaninen kytkin. Mikit ei taida myöskään olla, koska ei näytä Affinityn mikeiltä nuo ja Classic Vibeissähän on Alnico.

Ja mitähän hemmetin virkaa on potikan koolla? Ei sit mitään.

Ja mikähän estää laittaa Squieriin ihan samat waret? Ei mikään. Mut se on markkinoinnin valinta kumman logon sinne lapaan laittaa.
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
samiko
10.02.2025 23:06:06
jkiva: Ja mitähän hemmetin virkaa on potikan koolla? Ei sit mitään.

Ja mikähän estää laittaa Squieriin ihan samat waret? Ei mikään. Mut se on markkinoinnin valinta kumman logon sinne lapaan laittaa.

- Squjussa ja IndoFenkussa on samat elektroniikat.

- Ei ole.

- No mitä hemmetin virkaa sillä on vaikka ei ole? Mikä estää vaihtamasta samat?

Pulushakki ja matti.
KaRa
11.02.2025 01:22:32 (muokattu 11.02.2025 01:23:11)
Tuskin huomaisitte edes eroa, jos tarrat vain vaihdetaan lapaan. Kyllä juttu on näin. Lapaahan te vain tuijotatte.

Hyvää puuta... anna mun kestää. Veskukin hykertelee haudassaan.
Mikko1978
11.02.2025 04:17:52
Juhani_t: Minkään kitaran mikki ei maksa kitaran valmistajalle satasta. Gibsonilla mikrofonin kustannus kuuden tonnin kitarassa on noin kymppi.

Jos kaikki kulut mukaanlukien kustannus olisi kymppi, niin mikkien valmistaminen jälkimarkkinoille olisi bisneksenä vähintään Kalevalan Sammon arvoinen.
Mikko1978
11.02.2025 05:00:07
jkiva:
Okay virityskoneistossa voi mitata laadun sen mukaan miten tarkkaan ja kuinka kauan se pitää vireen.

Elektroniikan osien laatuakin voidaan mitata MTBF, eli vikaantumisluvun mukaan tai toleranssien mukaan. Ei sinällään tarkempi toleranssikaan ole laadukkaampi, vaan tarkempi ja kalliimpi. Kaikki muu konkan värihöpinät jne on vain höpinää.

Kaikki muu puista ja rakenteista onkin sitten makuasioita jos ei nyt ihan sysipaska ole. Nykyhinnoilla n. 200€ kulmilla menee se raja, jonka jälkeen on jokseenkin kelvollista. Ei ammattilaiskamaa, mutta harrastajalle ihan OK kamaa.

Vaikka nuo Fenkun yleinen itkemin, keraamiset vai Alnico mikit. Ei ratkaise mitään. Molemmissa on hyviä ja huonoja. Yksi maailman suosituimpia, ammattilaisten suosimia mikkejä, Dimarzio Super Distortion on keraaminen. Myth busted!

Virittimien vireen pito on lähinnä myytti. Ainakaan mulla ei ole ollut virittimiä, jotka pyörisivät itsestään. Sen sijaan vähäinen välys ja hidas välitys helpottavat virittämistä eli tarjoavat laatua. Sekin, että virittimet pyörivät keveästi nykimättä ja kuluvat hitaasti, on ihan kiva.

Elektroniikan komponenteissa on paljonkin ominaisuuksia, jotka on helppo mieltää laaduksi. Esimerkkinä vaikka vaikka lämmön suhteen.

Itse arvostan kitaroissa sitä, että vire ei heittele vähän väliä. Tässä kaulan puu on ensiarvoisen tärkeä tekijä. Puun käsittely, puun valinta, sahaus, pintakäsittely ja ihan kaulan profiilikin kaikki ovat merkittäviä tekijöitä.

Käyttääkö noita Super Distorneja joku sellainenkin soittaja, joka on mikkinsä valinnut aikaja, jona on on ollut muitakin korkeaulostuloisia mikkeja tarjolla?
msalama
11.02.2025 05:04:15

Pulushakki ja matti

Juurikin. On väitetty tämän olevan Squier Fenkun logolla, mutta väitettä ei ole todistettu, koska se vaatisi joko käytettyjen materiaalien rakenne- ja ainetestauksen tai vähintäänkin pitkäaikaisen käyttö- ja kulutustestin. Mutta haittaako se elämäm_koulun käyneitä kaikkien alojen yleis- ja erikoisasiantuntijoita, jotka ovat dumanneet tämän saman tien rebadgetuksi perspaskaksi? No ei tietenkään, vaikkei omaan koulutukseen muuta kuulukaan kuin puolikas pentatoninen asteikko väärin opeteltuna.

PS. On myös tietenkin täysin MAHDOLLISTA, että tämä on 100% Squier uudella logolla, mutta sen kertovat (jos kertovat) aika ja todisteet vasta myöhemmin yleisen ulinan jo laannuttua.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Mikko1978
11.02.2025 05:06:28
jkiva: "These arent factories were just outsourcing things to; theyre factories that weve been working with for 25 years. " sanoo Fenderin dirikka, eli siis Cortin skuju-pajalta käytännössä, joka sekin tuolla sanotaan.

https://www.guitarworld.com/gear/el … ng-the-standard-series-in-indonesia

Ja tämäkään ei vielä paljoa kerro. Tiedetään ehkä, että Cort ja Indonesia, mutta tuokin yhtälö voi tarkoittaa kohtuullisen hyvin valmistettua PRS:ää tai siteen vähemmän tinkimättömästi tehtyä halpis-Squjua.
Kefiiri
11.02.2025 07:55:51
Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa että jokin Fenderin malli olisi Squier? Että kitara logoa lukuunottamatta olisi identtinen jonkin Squier-mallin kanssa? Siis ihan vaan kysyn kun en tajua koko asetelmaa. Mikä ero pitäisi soittimissa olla jotta varmasti erottaisi autenttisen Fenderin Squierista johon on vaihdettu logo?
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
11.02.2025 08:23:27
Kefiiri: Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa että jokin Fenderin malli olisi Squier? Että kitara logoa lukuunottamatta olisi identtinen jonkin Squier-mallin kanssa? Siis ihan vaan kysyn kun en tajua koko asetelmaa. Mikä ero pitäisi soittimissa olla jotta varmasti erottaisi autenttisen Fenderin Squierista johon on vaihdettu logo?

Tätä meinasin itsekin kysyä, että mikä tekee Fenderistä "oikeasti" Squierin. Ja miksei esim. jotkin Squierit ole sittenkin Fendereitä.

Jos tuotekehitys suunnittelee Fenderin, niin miksi tuotekehitys onkin väärässä ja tuote Squier?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lennu
11.02.2025 08:39:13

No kun tiedetään että puut ei vaikuta kitaran sointiin... eikun väärä ketju
jkiva
11.02.2025 08:56:14

BTW... Jännä homma, että tuolla bassopuolella tää ei herätä mitään keskustelua... halpis Fender Standard presareista. Yleensäkään siellä ei hirveesti näy mun iskä on parempi kun sun iskä kikkelinmittausjuttuja. Ehkä basistit on sittenkin fiksumpia! ;-)
Laulava Kylätohtori
11.02.2025 08:57:36 (muokattu 11.02.2025 09:03:52)
Mikko1978: Virittimien vireen pito on lähinnä myytti. Ainakaan mulla ei ole ollut virittimiä, jotka pyörisivät itsestään. Sen sijaan vähäinen välys ja hidas välitys helpottavat virittämistä eli tarjoavat laatua. Sekin, että virittimet pyörivät keveästi nykimättä ja kuluvat hitaasti, on ihan kiva.

Elektroniikan komponenteissa on paljonkin ominaisuuksia, jotka on helppo mieltää laaduksi. Esimerkkinä vaikka vaikka lämmön suhteen.

Itse arvostan kitaroissa sitä, että vire ei heittele vähän väliä. Tässä kaulan puu on ensiarvoisen tärkeä tekijä. Puun käsittely, puun valinta, sahaus, pintakäsittely ja ihan kaulan profiilikin kaikki ovat merkittäviä tekijöitä.

Käyttääkö noita Super Distorneja joku sellainenkin soittaja, joka on mikkinsä valinnut aikaja, jona on on ollut muitakin korkeaulostuloisia mikkeja tarjolla?

Näinhän se on.

Kierukkavaihde ei edes voi pyöriä "väärään suuntaan" eli siinä mielessä se ei tee virittimistä laadukasta.

Ja onhan tuo aika lapsellinen näkemys, että se ikään kuin todistaisi jotain, jos joskus aikojen alussa joku käytti Super Distortioneja.

E. Jaahas, raksalta pistetään sitten laadun määritelmätkin uusiksi. Näkee, että mies tietää, mistä puhuu.

jkiva: Elektroniikan osien laatuakin voidaan mitata MTBF, eli vikaantumisluvun mukaan tai toleranssien mukaan. Ei sinällään tarkempi toleranssikaan ole laadukkaampi, vaan tarkempi ja kalliimpi. Kaikki muu konkan värihöpinät jne on vain höpinää.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
jkiva
11.02.2025 09:08:55

Kefiiri: Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa että jokin Fenderin malli olisi Squier? Että kitara logoa lukuunottamatta olisi identtinen jonkin Squier-mallin kanssa? Siis ihan vaan kysyn kun en tajua koko asetelmaa. Mikä ero pitäisi soittimissa olla jotta varmasti erottaisi autenttisen Fenderin Squierista johon on vaihdettu logo?

Sepä se! Kuten jo moneen kertaan maininnut, tuo on markkinoinnin (ja tuotehallinnan) päätös kumman logon sinne laittaa. Eli missä kohtaa hintalistaa menee Skujun ja Fenkun ero. Pääsääntö on tietenkin, että skuju on halvempia, eikä saa ainakaan paperilla olla Fenderiä parempia. Ja nyt jos tästäkin spekuloi, niin haluavat rajan olevan tossa 600 dollarin liepeillä. Siitä alaspäin on Squiereita ja ylöspäin "aitoja" Fendereitä.

Tuotehallinta sit määrää konfiguraation, missä maassa, millä matskuilla ja osilla saavat tehtyä tuohon hintaluokkaan kitaran, jota voidaan riittävällä voitolla myydä. Ja nyt ilmeisesti Meksikossa ei enää onnistunut, niin tuotanto on täytynyt siirtää Indonesiaan, jossa aiemmin on tehty Squiereita. Tai vaihtoehtona olisi ollut nostaa Squierin/Fenderin hintarajaa.

Laadun suhteen ei taida olla merkittävää eroa, koska jo aiempi Fenderin hinnat alkane malli, Meksikon Player, ei omin käsin testattuna ollut Squieria kummempi. Käytännössä siis hintaansa nähden paska tai puolet halvempi Squier hintaansa parempi, ehkä molemmat.
jkiva
11.02.2025 09:31:18

Laulava Kylätohtori: Ja onhan tuo aika lapsellinen näkemys, että se ikään kuin todistaisi jotain, jos joskus aikojen alussa joku käytti Super Distortioneja.

Aivan samoin kuin herrat Gibson ja Fender teki kitaran kerralla oikein, myös Larry Dimarzio osui eka arvauksellaan kymppiin ja kaikki sen jälkeen kehitetty on enemmän tai vähemmän paskaa. (lähde: Vintagehörhön käsikirja) ;-)
erty
11.02.2025 09:32:32
ulina

Mä taidan jatkossa tehä kuten viisaat jenkit telefoorumilla ja antaa sun kommenttien valua vaan ohi kun et halua keskustella aiheesta. Mut hei, osasin hienosti kans lainata, erittäin vaivan arvoista etenkin puhelimella!

Ilmeisesti metalliosissa menee ero. No vitsit sikseen, eihän tossa sinänsä oo mitään epäselvää. Fenderihän siinä lukee ni se on Fender. Jos haluaa asiaa tarkastella lähemmin niin voi todeta et se on pitkälti kuitenkin Squierin muotista. Eikä mulla sinänsä oo pahaa sanottavaa nykypäivän Squiereista, päinvastoin. Laatu kummissakin varmasti aika samaa, hinnassa toki eroa. Voihan vertailuks ottaa vaikka vanhat Gibsonin Kalamazoo-tehtaalla tehdyt Epiphonet. Pitkälti samat raaka-aineet ja samalla laadulla niinkun nykypäivänä tiedetään. Epejä ne silti on, mut kyl näitä hankkivat useimmiten tiedostaa et ne on Gibsonin käsialaa. Se on ihan sit ostajasta kiinni onko tolla tiedolla mitään väliä.
Se on harmi et kun näitä speksejä lähtee availemaan niin vastineeks saa henkilökohtasta ulinaa. Mut taitaa olla nykypäivän tyyliä.
Laulava Kylätohtori
11.02.2025 10:02:46
erty: Mä taidan jatkossa tehä kuten viisaat jenkit telefoorumilla ja antaa sun kommenttien valua vaan ohi kun et halua keskustella aiheesta. Mut hei, osasin hienosti kans lainata, erittäin vaivan arvoista etenkin puhelimella!

Ilmeisesti metalliosissa menee ero. No vitsit sikseen, eihän tossa sinänsä oo mitään epäselvää. Fenderihän siinä lukee ni se on Fender. Jos haluaa asiaa tarkastella lähemmin niin voi todeta et se on pitkälti kuitenkin Squierin muotista. Eikä mulla sinänsä oo pahaa sanottavaa nykypäivän Squiereista, päinvastoin. Laatu kummissakin varmasti aika samaa, hinnassa toki eroa. Voihan vertailuks ottaa vaikka vanhat Gibsonin Kalamazoo-tehtaalla tehdyt Epiphonet. Pitkälti samat raaka-aineet ja samalla laadulla niinkun nykypäivänä tiedetään. Epejä ne silti on, mut kyl näitä hankkivat useimmiten tiedostaa et ne on Gibsonin käsialaa. Se on ihan sit ostajasta kiinni onko tolla tiedolla mitään väliä.
Se on harmi et kun näitä speksejä lähtee availemaan niin vastineeks saa henkilökohtasta ulinaa. Mut taitaa olla nykypäivän tyyliä.

Sehän tuossa Fenderin menossa on, että kun Fendereitä "squieristetaan", eli tuontantokustannuksia madalletaan laadun kustannuksella, niin siitä ei tosiaan jää kuin se Fenderin logo lisäarvoa tuomaan.

Kun katsoo, kuinka hyviä kitaroita nykyään saa jo tuntuvastikin näitä Fendereitä halvemmalla, niin se ostoperuste on usein juuri se "genuine Fender product", kuten mainostavat. Itse voisin hyvin maksaa ekstraa Fenderin logosta ja autenttisuudesta, koska olen hölmö maalaispoika, joten tarkoitus ei ole sitä kritisoida. Lähinnä pointtina, että riittääkö se kilpailijoita vastaan, mutta kai se sitten riittää. Itse en kuitenkaan tällaista kitaraa ostaisi.
Laulava Kylätohtori
11.02.2025 10:03:35
jkiva: Aivan samoin kuin herrat Gibson ja Fender teki kitaran kerralla oikein, myös Larry Dimarzio osui eka arvauksellaan kymppiin ja kaikki sen jälkeen kehitetty on enemmän tai vähemmän paskaa. (lähde: Vintagehörhön käsikirja) ;-)

Lapsellisia näkemyksiä myös. Leokin osui kohdalleen vasta toisella kerralla. ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)