![]() 19.02.2021 22:15:31 | |
---|---|
Hehee saatiin tämä ketju takaisin, en tehnyt koko laudan nuketusta turhaan. ;) On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 19.02.2021 23:11:02 | |
askomiko: Hehee saatiin tämä ketju takaisin, en tehnyt koko laudan nuketusta turhaan. ;) Hyvä näin :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
![]() 15.04.2021 16:45:51 | |
Meneekös tuolta G66 tilatessa nykyään tullit ja alvit vielä hinnan päälle? Taitaa olla Briteissä tuo? | |
![]() 15.04.2021 17:03:35 | |
opaa: Meneekös tuolta G66 tilatessa nykyään tullit ja alvit vielä hinnan päälle? Taitaa olla Briteissä tuo? Mistäs sellaisen olet päähäsi saanut? Ihan saksalainen pulju se on. Minkä sormet heittää, sen wahi peittää | |
![]() 15.04.2021 17:24:27 | |
opaa: Meneekös tuolta G66 tilatessa nykyään tullit ja alvit vielä hinnan päälle? Taitaa olla Briteissä tuo? Sivuilla näkyvään EUR-hintaan tulee ainoastaan UPS rahti päälle, ei muita kuluja. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
![]() 15.04.2021 20:08:04 | |
No hyvä! Ties mistä jäänyt väärä käsitys | |
![]() 22.04.2021 18:17:46 | |
Millaisia suunnilleen ovat olleet viime aikojen wait-list ajat, jos nyt tilaisi? Roikuin itse aikanaan jo kerran mutta nyt poika innostuisi päivittämään AX8:n tuohon. "So that one may walk in peace."
- I.L | |
![]() 23.04.2021 06:43:17 | |
JPL: Millaisia suunnilleen ovat olleet viime aikojen wait-list ajat, jos nyt tilaisi? Roikuin itse aikanaan jo kerran mutta nyt poika innostuisi päivittämään AX8:n tuohon. Täällä käydää waitlistia läpi aika reaaliajassa: https://forum.fractalaudio.com/thre … fm3-g66-availability.158423/page-48 Tuorein tieto taitaa olla tässä: hey, first of all : firstie :) 2) Just wanted to update for ppl being interested: I joined the wait list feb 24th, got my mail today: expected delivery Mar 22, so no really long waitlists , think the next batch of units may even end up in stock already :)) | |
![]() 23.04.2021 21:54:06 | |
Hienoa, thanks! antikristus: Täällä käydää waitlistia läpi aika reaaliajassa: https://forum.fractalaudio.com/thre … fm3-g66-availability.158423/page-48 Tuorein tieto taitaa olla tässä: hey, first of all : firstie :) 2) Just wanted to update for ppl being interested: I joined the wait list feb 24th, got my mail today: expected delivery Mar 22, so no really long waitlists , think the next batch of units may even end up in stock already :)) "So that one may walk in peace."
- I.L | |
![]() 09.05.2021 21:17:03 | |
Muutaman kuukauden kokemuksella FM3 on erinomainen laite. Ne saundit mitä tuosta saan ulos on paljon paremmat kuin etukäteen osasin ajatella. Etsin etenkin sitä erittäin kompressoitua lead soundia. Sitä mikä helpottaa soittamista. Tästä laatikosta saa juuri sen mitä olen etsinyt. Toisaalta puhtaat saundit on myös erinomaiset, esim. kaikujen laatu on sekä FRFR monitoreiden että kuulokkeiden kanssa aivan mahtavat. Olen soittanut melkein 30 vuotta erilaisten mallintavien efektilaitteiden läpi ja siinä mielessä tottunut käyttämään jotain tällaista aina. Tietysti FM3:n kanssa saundin rakentaminen ei ole ihan sama kuin jollain esihistoriallisella Bossin laitteella "gain ja delay täysille". Mutta ainakin itselle Fractalin systeemin oppiminen on ollut helppoa. Dokumentaatio on kattava. Jos tällainen laite olisi ollut olemassa 30 vuotta sitten, tuskin olisi koskaan tullut ostettua yhtään kitaravahvistinta tai yksittäistä efektipedaalia. | |
![]() 11.06.2021 21:03:26 (muokattu 12.06.2021 01:37:26) | |
FM3 päätyi, kuin päätyikin lopulta ostoslistalle. Alunperin todella huonosti mennyt julkaisu vei oman innostukseni laitteeseen. Nyt kun tuli netistä seurattua FM3:n videoita ja käyttökokemuksia enemmän, niin hommahan näytti pelittävän hyvin. Quad Cortex oli myös kiikarissa hetken aikaa. Mutta se vaikuttaa vielä niin keskeneräiseltä, että siihen kelkkaan ei jaksa lähteä mukaan odottelemaan milloin mikäkin ominaisuus yms. siihen ilmestyy. Ehkä 1-2 vuoden sisällä QC on valmiimpi. Sitten itse asiaan: FM3 tuli taloon ja muutama päivä sen kanssa on nyt vietetty. Hemmetin hyvät fiilikset on päällimmäisenä. Fractalin laitteita 2013 lähtien käyttäneenä ja nyt kaksi vuotta ilman ja pakko todeta että onneksi tilasin FM3:n! Itse laitteen käyttöliittymä on kankea ja useimmat varmaan on tässä asiassa samaa mieltä. Varsinkin kun Helix ja QC tarjoaa paljon edistyneempää vaihtoehtoa. Mutta sanoisin silti, että huomattava parannus edelliseen sukupolveen silti. Kyllä mä pääsin ilman ohjekirjaa jyvälle, miten valikoissa yms. Liikutaan ja presettiä rakennellaan. Kolme jalkakytkintä todellakin riittää!! FM3 on onnistunut erittäin hyvin rakentamaan tuon Layout systeemin. Mä latasin Fractal foorumin kautta OMG3 Layoutit ja kyllä poijaat on hienosti jaettu toiminnot kolmelle jalkakytkimelle. Tuosta linkkiä kiinnostuneille: https://forum.fractalaudio.com/thre … he-3-switches-by-themselves.161070/ Latasin heti FW4 Betan ja uudet presetit koneeseen ja saundasi ihan pirun hyvältä! Fractalilla on aina ollut parhaat tehdas presetit ja nämä on heittämällä parhaista parhaimmat! Jos joku ei noista löydä muutamaa heti-valmis-saundi ratkaisua, niin sitten täytyy ihmetellä. Mä olen kolunnut lähes kaikki mallintavat ratkaisut vuosien saatossa läpi ja kaikissa laitteissa on paljon hyvää ja tottakai omat puutteensa. Mutta en ole pitkään aikaan ollut näin positiivisesti yllättynyt, miten hyvältä laite saundaa ns. Out of the box! Hattu pois päästä ja kumarrus. Hyvä laite! Edit: Ensimmäinen oma presetti FAS Modern vahvarilla ja suu jää auki! https://soundcloud.com/mediumplayer/fractal-fm3-fas-modern https://soundcloud.com/mediumplayer | |
![]() 12.06.2021 10:41:35 | |
mize7: ... Hattu pois päästä ja kumarrus. Hyvä laite! Edit: Ensimmäinen oma presetti FAS Modern vahvarilla ja suu jää auki! https://soundcloud.com/mediumplayer/fractal-fm3-fas-modern Onnea loistavan hankinnan johdosta :-) Itse oon kans todella tyytyväinen FM3:een. Tää on itelleni eka mallintava, jossa saundit on todella kohdillaan pienen hienosäädön jälkeen, eikä joka soittokerralla tarvi tuhertaa säätöjä, vaan voi keskittyä soittamiseen. Ja sitten se Fractalin parhaus, eli voi todella syvällisesti muuttaa mallien toimintaa; putkien tyypit, biasoinnit, suotokonkat, tonestackin paikka, ... Vielä kun kaappiblockeihin tulisi mikityksen säätömahdollisuus (mikkityypi ja sen 3D sijoittelu)... "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
![]() 12.06.2021 11:12:23 (muokattu 12.06.2021 11:56:18) | |
mize7: Kolme jalkakytkintä todellakin riittää!! FM3 on onnistunut erittäin hyvin rakentamaan tuon Layout systeemin. Mä latasin Fractal foorumin kautta OMG3 Layoutit ja kyllä poijaat on hienosti jaettu toiminnot kolmelle jalkakytkimelle. Tuosta linkkiä kiinnostuneille: https://forum.fractalaudio.com/thre … he-3-switches-by-themselves.161070/ En allekirjoita tätä lainkaan. Mielestäni laitteesta tuli selvästi parempi kun pistin XSonic Airstepin kaveriksi. Voi pitää kotona FM3 pöydällä ja naksutella silti jaloilla ja nappeja on riittävästi. Nuo FM3 omat kolme nappia ovat suorastaan naurettavan vähän, kun Quad Cortex tunkee tätä pienempään laitteeseen kymmenen kytkintä (joskin selvästi tiukempaan tilaan). Tässä olisi pitänyt olla 4-5 nappia, jolloin nappien tilan hallinnan tarve laskisi huomattavasti. Mielestäni koko setuppi on tehty ihan puhtaasti siltä pohjalta, että voivat käyttää FC-6 ohjaimen koteloa rautaa lähes sellaisenaan ja myydä kaveriksi tyystin ylihinnoitellun FC-6/FC-12 lankun. Tästä ei paljoa missään puhuta, mutta FM3:ssa on myös selvästi huonoin näyttö verrattuna Helixiin ja Quad Cortexiin. Mustan taso on surkea ja jos ruutua ei katso suoraan alkaa näkemään paneelityypille ominaista vihreä/sininen väriheijastusta. Helixissani on enemmän valovuotoa, mutta selvästi paremmat katselukulmat ja mustan taso. QC tippuu johonkin väliin tarjoten kirkkaamman näytön mutta siinäkin kuva muuttuu katselukulman mukaan. Muutenkin tuntuu, että Fractalilla soitetaan joko kiikarit päässä tai sitten kukaan ei ole oikeasti miettinyt onko laite fiksu käytettävä lattialla. Home-näkymän fonttikoko on aivan naurettavan pieni ja Fractalin foorumien yksi suosituimpia toiveita on Home-näkymään paremmin näkyvä sisältö. Pirun hyvän kuuloinen laite ja mahtavat ominaisuudet kuten aiemmissakin sukupolvissa, mutta en panisi ollenkaan pahakseni jos Fractal ryhtyisi tarjoamaan Axe-Fx plugaria niin ei tarvisi aina kärsiä näistä rautaratkaisuista. | |
![]() 12.06.2021 13:33:31 | |
Nuo hienosäätömahdollisuudet on varmaan sellainen mikä jakaa käyttäjiä aika lailla. Itseäni ei nykyään voisi vähempää kiinnostaa biasin tai putkityyppien kanssa sählääminen. Se on yksi mikä vie itseäni koko ajan kauemmas Fractalista. Mielestäni sen mallinnuksen tulee ilman lisäapuja kuulostaa esikuvaltaan ja haluan päästä säätämään sitä niin kuin aitoa kapistusta. Eli pitäisi ola käytössä vain ne napit mitä vahvistimessakin ja viisas insinööri on miettinyt loput puolestani. Minkä sormet heittää, sen wahi peittää | |
![]() 12.06.2021 13:53:28 | |
Shredator: Nuo hienosäätömahdollisuudet on varmaan sellainen mikä jakaa käyttäjiä aika lailla. Itseäni ei nykyään voisi vähempää kiinnostaa biasin tai putkityyppien kanssa sählääminen. Se on yksi mikä vie itseäni koko ajan kauemmas Fractalista. Mielestäni sen mallinnuksen tulee ilman lisäapuja kuulostaa esikuvaltaan ja haluan päästä säätämään sitä niin kuin aitoa kapistusta. Eli pitäisi ola käytössä vain ne napit mitä vahvistimessakin ja viisas insinööri on miettinyt loput puolestani. Totta tämäkin, puolensa ja puolensa näillä on. Ite en havittele mitään esikuvamaisuutta, koska en edes tiedä miltä ne kuulostaa. Tykkään saada omaan korvaani hyvän saundin, olkoon se sitten räävitty kokoon mistä palikoista tahansa. Kuulokesoiton kanssa nämä nyanssien säätömahdollisuudet tulevat tarpeen. Insinöörin viisauteen en luota jo ihan oman taustanikin takia :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
![]() 12.06.2021 14:23:53 (muokattu 12.06.2021 14:25:01) | |
Shredator: Nuo hienosäätömahdollisuudet on varmaan sellainen mikä jakaa käyttäjiä aika lailla. Itseäni ei nykyään voisi vähempää kiinnostaa biasin tai putkityyppien kanssa sählääminen. Se on yksi mikä vie itseäni koko ajan kauemmas Fractalista. Mielestäni sen mallinnuksen tulee ilman lisäapuja kuulostaa esikuvaltaan ja haluan päästä säätämään sitä niin kuin aitoa kapistusta. Eli pitäisi ola käytössä vain ne napit mitä vahvistimessakin ja viisas insinööri on miettinyt loput puolestani. No sitä vartenhan Fractalista löytyy nykyään "Authentic" näkymä, joka ei näytä muut kuin oikeasta vahvarista löytyvät kontrollit ja kaikki muu on asetettu sitten vahvarin piirin mukaisesti. Ne lisäsäädöt on sitä varten, jos on vaikka joku suosikkivahvari, mutta se ei ole just vaan melkein. Jännäsäädöillä voi sitten yrittää tuunata sen lähemmäksi omia mieltymyksiä. Tätä ei samalla tavalla voi tehdä muilla mallintavilla vaan pitää valkata sitten toinen vahvarimalli, joka toki yleensä toimii riittävän hyvin sekin. Välillä on ihan kiva leikkiä virtuaalista vahvistinsuunnittelijaa. Fractalin ratkaisussa mua tosin rassaa se, että monesti joku oikean vahvarin vipstaaki puuttuu ja pitää vaan tietää (tai siis lukea wikista), miten toiminto toisinnetaan. Esim. vaikka Mesa Triple Crown mallinnuksissa boost-toiminnallisuudessa pitää tietää osata vaihtaa vahvariblokista input boostiksi TS808 ja säätää sitä. Vastaavasti esim. kokonaisen King of Tonen joutuu rakentamaan itse clean boostista yms. tai Horizon Driven tuuppaamalla noise gate blokki perään. Tykkään säröpedaalien kohdalla selvästi enemmän Line6 Helixin ratkaisusta jossa kaikki kontrollit on siinä blokissa niin kuin oikeassa laitteessakin, ei tarvi ymmärtää systeemin toiminnallisuutta jos ymmärtää miten oikea pedaali toimii. Sen takia käytän tällä hetkellä Helix Flooria oikeiden vahvarieni kanssa vain efekteihin ja reititykseen. Haluaisin korvata sen jollain kompaktimmalla, mutta FM3 ei toimi hyvin tuohon tarkoitukseen kankeamman käyttöliittymänsä takia ja Line6 muut vehkeet ovat turhan karsittuja niin käyttöliittymältä kuin prosessoriteholtaan. | |
![]() 12.06.2021 20:34:43 | |
LaXu: En allekirjoita tätä lainkaan. Mielestäni laitteesta tuli selvästi parempi kun pistin XSonic Airstepin kaveriksi. Voi pitää kotona FM3 pöydällä ja naksutella silti jaloilla ja nappeja on riittävästi. Nuo FM3 omat kolme nappia ovat suorastaan naurettavan vähän, kun Quad Cortex tunkee tätä pienempään laitteeseen kymmenen kytkintä (joskin selvästi tiukempaan tilaan). Tässä olisi pitänyt olla 4-5 nappia, jolloin nappien tilan hallinnan tarve laskisi huomattavasti. Mielestäni koko setuppi on tehty ihan puhtaasti siltä pohjalta, että voivat käyttää FC-6 ohjaimen koteloa rautaa lähes sellaisenaan ja myydä kaveriksi tyystin ylihinnoitellun FC-6/FC-12 lankun. Tästä ei paljoa missään puhuta, mutta FM3:ssa on myös selvästi huonoin näyttö verrattuna Helixiin ja Quad Cortexiin. Mustan taso on surkea ja jos ruutua ei katso suoraan alkaa näkemään paneelityypille ominaista vihreä/sininen väriheijastusta. Helixissani on enemmän valovuotoa, mutta selvästi paremmat katselukulmat ja mustan taso. QC tippuu johonkin väliin tarjoten kirkkaamman näytön mutta siinäkin kuva muuttuu katselukulman mukaan. Muutenkin tuntuu, että Fractalilla soitetaan joko kiikarit päässä tai sitten kukaan ei ole oikeasti miettinyt onko laite fiksu käytettävä lattialla. Home-näkymän fonttikoko on aivan naurettavan pieni ja Fractalin foorumien yksi suosituimpia toiveita on Home-näkymään paremmin näkyvä sisältö. Pirun hyvän kuuloinen laite ja mahtavat ominaisuudet kuten aiemmissakin sukupolvissa, mutta en panisi ollenkaan pahakseni jos Fractal ryhtyisi tarjoamaan Axe-Fx plugaria niin ei tarvisi aina kärsiä näistä rautaratkaisuista. Mä yllätyin todella positiivisesti FM3:n Layout toiminnosta. Netissä saadun kuvan perusteella olin aluksi hyvinkin skeptinen sen toimivuudesta. En pistäisi pahakseni, jos kytkimiä olisi enemmän ja niin kuin totesit, QC:n formaatti on lyömätön koon ja käytännön puolesta. Mä käytän scenes toimintoa 99% ja pääsääntöisesti 6 scenea riittää vallan hyvin. Niiden ohjaaminen on melko mutkatonta layouttien ansiosta. Näytössä en huomannut moitittavaa, mutta täytyy tihrustella tarkemmin nyt, kun tuon mainitsit. Kyllä itsekin toivoisin viimeistään seuraavan sukupolven ottavan aimo harppauksen laitteen parempaan käyttöliittymään. Helixiä on esim. oikeasti hauska käyttää niin hyvin mietityn käyttöliittymän ansiosta. Jos Fractal onnistuu luomaan tulevaisuuden laitteeseen niiden editorin kaltaisen käyttiksen, niin kyllä olisi mahtavaa. Mitä saundeihin tulee, niin mä taidan olla ns. Team Fractal Fanboy. Tän laitteen saundit on ihan tajuttoman hyvät. Aijon tehdä vielä muutaman A/B testin Helixiä vastaan, kun ehdin. Ensituntuma on, että Fractal on selvästi edellä mallinnosten laadussa. Mutta kunnon A/B testi sen vasta varmaksi osoittaa. :) https://soundcloud.com/mediumplayer | |
![]() 18.06.2021 12:22:03 | |
Virallinen FW4 on julkaistu: https://www.fractalaudio.com/downlo … resets/fm3/4p0/fm3_dsp_rel_4p00.zip FM3 Editor pitää päivittää uuteen versioon: https://forum.fractalaudio.com/threads/fm3-edit-1-05-00.174071/ Uudet tehdaspresetit löytyy täältä: https://www.fractalaudio.com/downlo … 0/FM3_factory_preset_banks_v4p0.zip https://soundcloud.com/mediumplayer | |
![]() 11.08.2021 09:44:24 | |
Cameron CCV ja uusi Fratalin Graphite Copy Delay testissä, joka tuli FW 4.01 päivityksen mukana. https://www.youtube.com/watch?v=B-hapvZacz4 https://soundcloud.com/mediumplayer | |
![]() 11.08.2021 12:39:33 | |
Laitoinpa tällaisen heräteostoksena tilaukseen. Jos kaikki menee kuten aiottu, kestää koko hommassa jonotuksineen noin kuukauden verran. Puolijohteiden saatavuusongelmien vuoksi hinta nousi juuri. Mä tosin ehdin saamaan ilmeisesti yhden viimeisistä ennen hinnan korotusta. Fractalin laitteisiin ensikosketus. Vähän tuntuu tarpeettoman sekavalta toi kanavat, presetit, scenet jne. Selvinnee kuitenkin, jahka saan laitteen käsiini. Pari jalkanamikkaa olisi saanut olla enemmänkin, viiden ollessa mun käyttööni juurikin passeli määrä, mutta ilmeisesti noihin kytkimiin on monta eri käyttötapaa. Täytynee suorittaa rtfm, mutta mistä kuumimmat ohjelmointitipsit käytettävyyteen sitä odotellessa? Periaatteen tasolla mulle riittää puhdas, mieto särö ja isompi särö sekä jokaisesta jonkinlainen leadivariantti kaiulla ja boostilla. Erikoissoundeja voi sitten kelailla valikoista. Mikä on helpoin tapa toteuttaa tuo? Wahi mulla on erikseen ja ekspressio toisena kiikkuna. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)