![]() 12.11.2018 05:41:54 | |
---|---|
Jos haluaa vanhassa Fenderissä tai marsussa siirtyä säröstä suoraan puhtaaseen nappia näpäyttämällä, niin silloin pedaali puhtaan soundin päällä on se juttu. Toinen juttu on sitten kitaran volumen käyttö, mutta sekin toimii kotona paremmin pedaalin kanssa jos vahvarista ei saa tarpeeksi äänenpainetta auki. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 12.11.2018 06:22:00 | |
Metalkallo: Jos haluaa vanhassa Fenderissä tai marsussa siirtyä säröstä suoraan puhtaaseen nappia näpäyttämällä, niin silloin pedaali puhtaan soundin päällä on se juttu. Toinen juttu on sitten kitaran volumen käyttö, mutta sekin toimii kotona paremmin pedaalin kanssa jos vahvarista ei saa tarpeeksi äänenpainetta auki. Aivan yhtä hyvin se volumen käyttö toimii niin bändin kanssa, kuin kotivoluumein, jos on jokin OD-pedaali käytössä. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart | |
![]() 12.11.2018 07:24:11 | |
Joo, ajatuksena oli, että olisi pystynyt polkaisemalla vaihtamaan puhtaan ja sörösoundin välillä, mutta näiden vahvistimien kanssa pitää näköjään ottaa uusi lähestymistapa (mikäli tälläinen tulee hommattua) | |
![]() 12.11.2018 08:15:19 (muokattu 12.11.2018 08:16:26) | |
Sarko: Aivan yhtä hyvin se volumen käyttö toimii niin bändin kanssa, kuin kotivoluumein, jos on jokin OD-pedaali käytössä. Metalkallon julkilausumassa ei kai verrattu kitaran volasäätimellä suoritettavaa särön hallintaa bändi-ja kotivolyymin suhteen vaan kotioloissa pedaalin kanssa vs. ilman sitä. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 12.11.2018 13:14:20 | |
velipekka: Joo, ajatuksena oli, että olisi pystynyt polkaisemalla vaihtamaan puhtaan ja sörösoundin välillä, mutta näiden vahvistimien kanssa pitää näköjään ottaa uusi lähestymistapa (mikäli tälläinen tulee hommattua) En osaa noista muista sanoa, mutta ainakin tuolla JMV:llä moinen onnistuu ihan näppärästi. Lisäksi kun iskee looppiin jonkun kaiun (jos laitteessa sisäänrakennettu reverb ei riitä) niin chorus on aina päällä cleanin kanavalla. JVM:ssä on tosiaan neljä kanavaa. Clean, crunch, od1 ja od2 ja kaikkia kanavia pystyy modamaan erikseen, joten monipuolinen peli. Get the best and fuck the rest. | |
![]() 12.11.2018 13:35:29 | |
Joo, siinähän on vakiona joku marsun oma ohjelmoitava poljin ja vielä optiona midiliitäntä. Kuvaamani pohdinta koski enemmän noita vintage tyyppisiä vahvistimia, joissa käytännössä yksi kanava useammalla inputilla. | |
![]() 12.11.2018 13:36:57 | |
aristoteles666: :D tässä unohtui kokonaan ... Mitään ei unohtunut. | |
![]() 12.11.2018 16:22:39 | |
Kefiiri: Metalkallon julkilausumassa ei kai verrattu kitaran volasäätimellä suoritettavaa särön hallintaa bändi-ja kotivolyymin suhteen vaan kotioloissa pedaalin kanssa vs. ilman sitä. Juuri näin. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 12.11.2018 22:58:06 | |
Kysyn kun keskustelussa tuntuu olevan tietotaitoa. Mulla lojuu varastossa JMP 50 W, sarjanumeron perusteella ilmeisesti 1983, ostin muistaakseni 1984 kesätyötienesteillä ja ollut jouten viimeiset 30 vuotta. Kaappi on JCM 800 (Lead series). Mikähän malli tuo sitten on, mastervola on? On erittäin siisti kolhuton paketti, putket uusittu pari kertaa eikä viime rempan jälkeen ole juuri soitettu mitä nyt vähän fiilistelty. Jäänyt käyttämättä kun musiikkimaku ja tilat suosivat komboja. Onko tuo kuinka arvostettu malli ja mikähän tuon käypä arvo olisi jos myisi? | |
![]() 12.11.2018 23:09:00 | |
Nivel: Kysyn kun keskustelussa tuntuu olevan tietotaitoa.... Ei ole. Esitämme vain ;D https://reverb.com/fi/marketplace?query=Marshall+jmp+50+watt Reverb on varsin hyvä referenssi hinnoille ja sitä kautta arvostukselle. Suomessakin kurkitaan noita hintoja ja se näkyy markkinoissa. Eli sieltä oma malli vaihtoehtojen seasta ja pohtimaan, mikä on oma hinta tuolle. Toinen mitä Suomessakin seuraillaan, on eBay. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 13.11.2018 06:38:39 | |
Nivel: Kysyn kun keskustelussa tuntuu olevan tietotaitoa. Mulla lojuu varastossa JMP 50 W, sarjanumeron perusteella ilmeisesti 1983, ostin muistaakseni 1984 kesätyötienesteillä ja ollut jouten viimeiset 30 vuotta. Kaappi on JCM 800 (Lead series). Mikähän malli tuo sitten on, mastervola on? On erittäin siisti kolhuton paketti, putket uusittu pari kertaa eikä viime rempan jälkeen ole juuri soitettu mitä nyt vähän fiilistelty. Jäänyt käyttämättä kun musiikkimaku ja tilat suosivat komboja. Onko tuo kuinka arvostettu malli ja mikähän tuon käypä arvo olisi jos myisi? Arvaisin, että on 2204 malli koska kerran masteri löytyy. Arvosta en itse tiedä. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 13.11.2018 13:59:03 | |
Nivel: Kysyn kun keskustelussa tuntuu olevan tietotaitoa. Mulla lojuu varastossa JMP 50 W, sarjanumeron perusteella ilmeisesti 1983, ostin muistaakseni 1984 kesätyötienesteillä ja ollut jouten viimeiset 30 vuotta. Kaappi on JCM 800 (Lead series). Mikähän malli tuo sitten on, mastervola on? On erittäin siisti kolhuton paketti, putket uusittu pari kertaa eikä viime rempan jälkeen ole juuri soitettu mitä nyt vähän fiilistelty. Jäänyt käyttämättä kun musiikkimaku ja tilat suosivat komboja. Onko tuo kuinka arvostettu malli ja mikähän tuon käypä arvo olisi jos myisi? Suosittelen vahvistinhuoltoa ennenkuin käynnistät kamppeen 30v tauon jälkeen ensimmäisen kerran. Saattaa konkat kärsiä jos niihin tungetaan heti täysi jännite pitkän käyttämättömyyden jälkeen. Hyvällä tuurilla mitään erikoista ei tapahdu, mutta huonolla tuurilla vahvari sanoo käynnistyksen jälkeen poks. Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta vanhan käyttämättömän vahvarin käynnistämisestä, joten Bluetonen HarryK ja muut vahvistingurut korjatkoon jos puhun aivan puuta heinää. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 13.11.2018 14:56:48 | |
iec: Suosittelen vahvistinhuoltoa ennenkuin käynnistät kamppeen 30v tauon jälkeen ensimmäisen kerran. Saattaa konkat kärsiä jos niihin tungetaan heti täysi jännite pitkän käyttämättömyyden jälkeen. Hyvällä tuurilla mitään erikoista ei tapahdu, mutta huonolla tuurilla vahvari sanoo käynnistyksen jälkeen poks. Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta vanhan käyttämättömän vahvarin käynnistämisestä, joten Bluetonen HarryK ja muut vahvistingurut korjatkoon jos puhun aivan puuta heinää. Noinhan se menee jos putkivahvistin on ollut käyttämättömänä pitkään. Jos on aina välillä käynnistelty (kerran pari vuodessa varmaan), niin silloin ehkä ei välttämättä pahempaa. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 13.11.2018 18:25:45 | |
Kiitokset vastauksista. Juu, kyllä olen soitellut sen verran että konkat ei kuivu kun olen ymmärtänyt että syytä on. | |
![]() 14.11.2018 00:45:08 | |
Oli puhetta joku sivu sitten siitä, että josko arviota mun Jubilee-mini tulokkaasta. Nyt sen verran soittotunteja sen kanssa, että voi vähän avautua. Ymmärrän kyllä nyt miksi moni täälläkin on tuota kehunut. Jos ei olisi muita vahvistimia, niin kyllä tuon kanssa pärjäisi ja olisi tyytyväinen. No puhdas on Marshall roso-puhdas, eli kovemmalla kädellä tahtoo särähdellä. Säröillähän tuo sitten loistaakin. Normaalimpi kanava on hyvä ja etenkin siinä rythm-clip moodissa sieltä löytyy hyvää rosoa, maukkaita komppisäröjä ja perinne-leadeja. Kuumilla humbuckereilla yllättävän paljonkin irtoaa säröä tuolta. Selkeästi Marshall ja hyvä soundi, ei moittimista. Lead olikin sitten vähän kaksijakoisempi. Juu, aluksi oli pelkkää juhlaa. Tuossa on todella hyvä soundi ja gainia riittää. Pidemmän päälle tuoltakin puski se sama keskialueen kolkkous mikä 80/90-luvun vaihteessa alkuperäisissä Jubileissa mulle tökkäsi. Varmaan kuulo sen verran heikontunut, että ihan yhtä pahasti ei nyt käy korvaan, josko tuo nyt ihan samalta soundaakaan? Ja kyse on siis ihan pienestä vivahteesta. Mulla siis combo ja pitää kokeilla vielä eri kaapeilla, josko olisi vaan elementissä joku taajuus josta en pidä, joka saattaa poistuakin kun saa kajarin sisään soitettua.. Ja tää kolkkous siis voi olla vaan mun korvassa/päässä :) Se tossa on, että jos pitää Mesa-tyyliin kanavaa vaihtamalla soundissa hypätä cleanista säröön, ei toimi. Puhtaalle joutuu kitaran volaa pudottamaan.. Sen sijaan komppi- ja soolo-säröt saa kyllä. Yksi EQ ei ole ongelma, ainakaan mulle. Jonkun boosteri pedaalin tai od:n kanssa, tuosta saanee kaikki soundit irti ja balanssiin polkemalla, kun voi pitää input-gainin tarpeeksi alhaalla. Vaan, kaikkiaan positiivinen tuttavuus ja oikein hyvä soundinen laite on kyseessä. Jos on jo kaappi, niin tuon nuppi-versiossa on loistavasti soundia hintaansa nähden. Niin ja efektilooppi pelaa hyvin, on kokeiltu pedaaleilla ja räkki-vermeillä. Se tehon puolitus mun mielestä on turha, puolitettuna jää jotenkin tuhnuksi, vaikka soittaisi kovempaakin. Jos Marsua mielii budjetilla niin tuota ei kannata ohittaa. Hyvä ostos oli. :) All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band. | |
![]() 14.11.2018 07:29:20 | |
Kiitokset kommenteista. Vähän tuon suuntaista muiltakin tahoilta on tullut ja vahvistaa omaa mielikuvaa vahvistimesta. Cleanit eivät kovin heleät ja vähän tuo yhteinen eq/sävyn säädöt mietityttävät. Saako siitä hyvää low gain soundia ulos ? Tiukempi säräosasto on varmaan juuri kohdillaan... | |
![]() 14.11.2018 10:48:41 | |
velipekka: Kiitokset kommenteista. Vähän tuon suuntaista muiltakin tahoilta on tullut ja vahvistaa omaa mielikuvaa vahvistimesta. Cleanit eivät kovin heleät ja vähän tuo yhteinen eq/sävyn säädöt mietityttävät. Saako siitä hyvää low gain soundia ulos ? Tiukempi säräosasto on varmaan juuri kohdillaan... Juu heleitä cleaneja tuosta ei oikein saa, tai ainakaan mä en saa mitenkään. Tuota yhteistä EQ:ta ei ole syytä pelätä, toi kun pikemminkin yksi-kanavainen jossa jalkakytkimellä kytkettävä boosteri omalla masterillaan. Tai mun mielestä käyttäytyy vähän niin. Mun mielestä toi just parhaimmillaan low gain säröissä siinä rythm clip moodissa. Ja yleensäkin säröissä. All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band. | |
![]() 14.11.2018 11:10:35 | |
Barska: Juu heleitä cleaneja tuosta ei oikein saa, tai ainakaan mä en saa mitenkään. Tuota yhteistä EQ:ta ei ole syytä pelätä, toi kun pikemminkin yksi-kanavainen jossa jalkakytkimellä kytkettävä boosteri omalla masterillaan. Tai mun mielestä käyttäytyy vähän niin. Mun mielestä toi just parhaimmillaan low gain säröissä siinä rythm clip moodissa. Ja yleensäkin säröissä. Ite on kans paljon käyny läpi erilaisia nuppeja/komboja ja kaikki on ny pois ja yks jäi- 2554 -88 , en tarvi enää muuta nuppia luultavasti koskaan jos ei hajoa. (tää siis combosta bygätty). Meinasin heivata senkin pois, mutta kun pääsi sinuiksi ni ei tulis enää mieleenkään. Pedaalilauta vieressä ni siitä sen saa ulos mitä tarviikin.Kuulo on kans heikentynyt jo ni en löydä muutenkaan suurempia hifistelyjä soundista enää :) | |
![]() 14.11.2018 11:36:50 | |
velipekka: Kiitokset kommenteista. Vähän tuon suuntaista muiltakin tahoilta on tullut ja vahvistaa omaa mielikuvaa vahvistimesta. Cleanit eivät kovin heleät ja vähän tuo yhteinen eq/sävyn säädöt mietityttävät. Saako siitä hyvää low gain soundia ulos ? Tiukempi säräosasto on varmaan juuri kohdillaan... Jos clean-soundi on tärkeä osa omaa ilmaisua, niin eikö lähtökohtaisesti kannattaisi hommata semmoi vahvistin missä se puoli on kunnossa ja sit miettiä et miten sen päälle saa rakennettua esim. gainia pedaaleilla boostaamalla säröhommia. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." | |
![]() 14.11.2018 12:48:28 | |
PJS:Jos clean-soundi on tärkeä osa omaa ilmaisua, niin eikö lähtökohtaisesti kannattaisi hommata semmoi vahvistin missä se puoli on kunnossa ja sit miettiä et miten sen päälle saa rakennettua esim. gainia pedaaleilla boostaamalla säröhommia. Niin, sitä yrittää ehkä hakea kokonaisvaltaista ratkaisua ja en ehkä itsekään ole vielä päättänyt mihin suuntaan ostohalut painottuu (tai ne muuttuvat koko ajan ;)) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)