Jukka Häikiö 11.04.2016 23:37:35 (muokattu 11.04.2016 23:43:25) | |
---|
Funkånaut: Haluan kuulla rokkilaulajan, joka pääsee flowssa edes lähelle esmes Bushwick Billiä. Kait se rapilla on sama ongelma ku rokilla. Osaajat tekevät taidokkaasti ja hyvää, mutta silti fyrkat käärii Olli Lindholm ja Cheek. Jep, tällainenkin 90-luvulla Suomessa vaikuttanut bändi ois mun mielestä ansainnut paremmin paikkansa, noh, tässä sitä rokkilaulajaa ainakin piisaa: https://www.youtube.com/watch?v=sfr … =PLNCskKpikipekFMC9awkvlbWjVINpx2tm Vois kait sen näinkin kiteyttää, et hattaraa ja pop cornia myydään, kun se kerran tekee kauppansa, valitettavasti. Edit: Tuon Youtube linkin altahan paljastuu se bändin ainokaiseksi jäänyt levy. Hyvän musan diggareita kun täällä kuitennii on, niin tuotahan voi vaikka jakaa kuuntelukokemukseksi muillekin, jos tuntuupi siltä. Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan... |
Funkånaut 11.04.2016 23:49:19 | |
---|
BugBadWolf: Olen joskus pohtinut että mitähän tapahtuisi, jos menisi jollekin räppärille tarjoamaan palveluita basistina. Että tulisiko siitä oikeaa musiikkia, kun tekisi? Kun lisäisi sinne oikeasti eläviä musiikillisia elementtejä, opettaisi muutamia uusia rytmejä ja sen sellaisia asioita. Eihän se nyt ole mahdotonta tehdä koko juttu vähän paremminkin. Saattaa yllättää, että suomalaistakin räppiä on monenlaista. "I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr |
BugBadWolf 11.04.2016 23:52:20 | |
---|
Funkånaut: Saattaa yllättää, että suomalaistakin räppiä on monenlaista. Ei se varsinaisesti yllätä. Onhan se selvää, että näin on jopa pakko olla. Ongelma lienee pikemminkin se, mitä suurelle yleisölle tarjotaan kuultavaksi. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
jra 11.04.2016 23:57:08 (muokattu 12.04.2016 00:03:34) | |
---|
BugBadWolf: Olen joskus pohtinut että mitähän tapahtuisi, jos menisi jollekin räppärille tarjoamaan palveluita basistina. Että tulisiko siitä oikeaa musiikkia, kun tekisi? Kun lisäisi sinne oikeasti eläviä musiikillisia elementtejä, opettaisi muutamia uusia rytmejä ja sen sellaisia asioita. Eihän se nyt ole mahdotonta tehdä koko juttu vähän paremminkin. Joku ennätti jo ennen sinua? https://www.youtube.com/watch?v=EZNInn5jFRE Itse en räpistä juurikaan tajua, mutta ei kait mitään genreä voi (tai voi, mutta kannattaako) mennä dumaamaan muutaman listoilla ja radiossa soivan esimerkin perusteella. Tai tarkastella toisen genren mittareiden kautta. Mitä siitäkään tulisi jos rockia tai jatsia arvosteltaisiin klassisen tradition läpi... ai niin, sitähän se oli puolet 1900-luvusta. E: Tähän Matti Salminen laulamaan Viidestoista Yö. BugBadWolf: Ei se varsinaisesti yllätä. Onhan se selvää, että näin on jopa pakko olla. Ongelma lienee pikemminkin se, mitä suurelle yleisölle tarjotaan kuultavaksi. Eikös tuo ole sama "ongelma" vähän joka sortin musiikissa. Harvoin siellä listojen kärjessä tai radiossa ovat ne genren luovimmat kyvyt, uhkarohkeimmat uroot tai etevimmät sepät. Tai tietysti jos markkinat tietävät mikä on parasta, niin sitten ovat ja pulinat pois. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Funkånaut 12.04.2016 00:01:22 (muokattu 12.04.2016 00:10:13) | |
---|
"I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr |
BugBadWolf 12.04.2016 00:22:38 | |
---|
Funkånaut:... No niin. Tulihan nuo kuunneltua. En kummemmin ala kriitikkoa leikkimään, mutta totean nuo keskimmäiset mielenkiintoisiksi. Se diippi asia olisi ehkä ollut parempi esittää ilman sitä zombie-talkia. Alkoi ihmispuhella paljon lupaavammin. Hetken kuluttua jouduin antamaan periksi ja jöi loppuun asti kuulematta. Sitä en tiedä, kuinka tarkkaan nuo tekstit toistetaan joka esityksellä. Eikös tuossa yksi elementti ole sellainenkin, että litania tulee suoraan päästä? Mutta vakioteksteissä voisi elävä tausta olla tehokkaampi, kun voisi musiikillakin iskeä oikeissa kohdissa. Ja jos on vihainen, miksi ei voi kaikki räppärit karjua että "perkele, nyt vituttaa"? Lemmykin karjui, vaikka oli tyrkyttämässä lemmentunnustusta. Mutta varsinkin tuo ruger hauer oli jotain muuta kuin keekkiä. Kiitämme esittelystä. En pane pahakseni, vaikka esimerkkitapauksia tarjoiltaisiin lisääkin. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Funkånaut 12.04.2016 00:38:32 (muokattu 12.04.2016 00:49:36) | |
---|
BugBadWolf: Sitä en tiedä, kuinka tarkkaan nuo tekstit toistetaan joka esityksellä. Eikös tuossa yksi elementti ole sellainenkin, että litania tulee suoraan päästä? Itsehän en ole suurin liveräppiskenen asiantuntija, mutta toiset vetänevät varmaankin enemmän freestylenä (improten) ja toiset sitten enemmän ulkomuistista kirjoitetun varassa. Mutta vakioteksteissä voisi elävä tausta olla tehokkaampi, kun voisi musiikillakin iskeä oikeissa kohdissa. Ja jos on vihainen, miksi ei voi kaikki räppärit karjua että "perkele, nyt vituttaa"? Lemmykin karjui, vaikka oli tyrkyttämässä lemmentunnustusta. Kukin tekee tyylillään. Hipitihopitissa on pitkä perinne samplailun kanssa touhuamisesta, muttei se tarkoita ettei "elävänä" taustoja kukaan tekisi. Jos miettii mistä hip hop lähti (voisi sanoa Jamaikalta, missä toastaaminen instrumentaalilevyjen päälle oli 60-luvulta lähtien tuttua puuhaa sound systemeissä) niin ei ole ihme että "valmiita" taustoja (joista samplataan) käytetään. Ja lisäksi se ei vaadi reeniksiä sun muita teoriassa ollenkaan verrattuna perinteisempään bänditoimintaan. Mutta varsinkin tuo ruger hauer oli jotain muuta kuin keekkiä. Kiitämme esittelystä. En pane pahakseni, vaikka esimerkkitapauksia tarjoiltaisiin lisääkin. Juu, tossa oli muutama jotka parin minuutin etsimisellä (ja pikasella kuuntelutsekkauksella) bongasin. Skene on monipuolinen, eikä sitä sovi tuomita parin nimen perusteella. "I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr |
BugBadWolf 12.04.2016 00:49:05 | |
---|
Funkånaut:..Hipitihopitissa on pitkä perinne samplailun kanssa touhuamisesta, muttei se tarkoita ettei "elävänä" taustoja kukaan tekisi... Siinähän se ensimmäinen huijauksen väri tulee. Vaikka onko se nyt lopulta toisen kitaralickien kopioimista kummempaa? Voihan olla että vanha kääkkä ei vaan meinaa hyväksyä että musiikkia voi tehdä ilman soittotaitoa. Kannattaa aina vähän epäluuloisena katsella peiliin, kun maailmassa näyttää olevan virhe. Voihan se olla virhe katsojassakin ;D Funkånaut:..Skene on monipuolinen, eikä sitä sovi tuomita parin nimen perusteella. Jos se olisi vain pari, niin syyttäisin kokonaan itseäni. Mutta ei ne kaikki nyt vaan anna minulle mitään. https://www.youtube.com/watch?v=mDTXTPe7vvw&nohtml5=False Tällä minusta viimeistään tuli uskovainen. Mutta kyllä minä - liittyen ehkä biisin aiheeseen - kuulen päässäni tuohonkin kitaroita ja muita oikeita soittimia. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Funkånaut 12.04.2016 00:50:59 (muokattu 12.04.2016 00:55:45) | |
---|
BugBadWolf: Siinähän se ensimmäinen huijauksen väri tulee. Vaikka onko se nyt lopulta toisen kitaralickien kopioimista kummempaa? Voihan olla että vanha kääkkä ei vaan meinaa hyväksyä että musiikkia voi tehdä ilman soittotaitoa. Mainiota korvaa samplaaminen ainakin vaatii, soitti jotakin instrumenttia tai ei. Ja eikös korva ole muusikon tärkein työkalu muutenkin? :) https://www.youtube.com/watch?v=mDTXTPe7vvw&nohtml5=False Tällä minusta viimeistään tuli uskovainen. Mutta kyllä minä - liittyen ehkä biisin aiheeseen - kuulen päässäni tuohonkin kitaroita ja muita oikeita soittimia. Miksei, voisihan sen niinkin sovittaa. E: Gil Scott-Heron on ainakin joillakin mittapuilla proto-rapia, ja 1970-luvun alkupuolella teki ihan bändin kanssa taustat. https://www.youtube.com/watch?v=7aRNUsmfeck&nohtml5=False Tiukkaa paskaa. "I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr |
BugBadWolf 12.04.2016 00:58:02 (muokattu 12.04.2016 01:01:56) | |
---|
Funkånaut:..Ja eikös korva ole muusikon tärkein työkalu muutenkin?... Joo, muttaku... Puuhun ei voi mennä muuten kuin perse edellä. Jos se on liian helppoa, jotakin huijausta siinä täytyy olla mukana. ;D Itseasiassa minä koen suuren osan noista taustoista vähän voimattomiksi nimenomaan sen konemusiikin takia. Joskus noissa (muutama RH on jo mennyt tuossa taustalla) on sen verran painavaa asiaa, että minä kyllä alleviivaisin sitä tukevammilla taustoilla. Minäminäminä?!?! Onko minusta tulossa joku perkeleen missi? Mutta joo. Nöyrryn toteamaan että kaikki rap ei ole paskaa. Usko pois että tämä on minulta pikkuisen kuumatkaa suurempi loikka ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Laulava Kylätohtori 12.04.2016 08:36:31 | |
---|
Cheek voitaisiin kyllä tuomita linnaan rikoksista rap sceneä vastaan. Toisaalta Cheek ei ole rap musiikkia, se on ehtaa paskaa, ei mitään muuta... They pass too much electricity. -SRV |
LaMotta 12.04.2016 11:08:12 (muokattu 12.04.2016 11:08:41) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Toisaalta Cheek ei ole rap musiikkia, se on ehtaa paskaa, ei mitään muuta... Toisaalta myös miljonääriksi tekevää paskaa. Tätä voi miettiä pentatonista rokkipaskaa soittaessa. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 12.04.2016 11:24:49 (muokattu 12.04.2016 11:25:42) | |
---|
LaMotta: Toisaalta myös miljonääriksi tekevää paskaa. Tätä voi miettiä pentatonista rokkipaskaa soittaessa. Eiköhän sillä pentatonisella rokkipaskalla ole tehty aika paljon enemmän rahaa kuin Cheek ikinä. ;) e. toisaalta ei se ihme, että itseltä on jäänyt miljoonat saamatta, kun en soita kumpakaan, en räppiä enkä pentatonista rokkipaskaa... They pass too much electricity. -SRV |
juhakki 12.04.2016 11:49:59 | |
---|
Tuosta rapista vielä..Sillon 90 luvun lopulla ja 2000-luvun alussa, kun tuota suomenkielistä rappia alkoi tulla, se oli kaikki silloin niin tuoretta ja hyvällä tavalla amatöörimäistä, että diggasin tietyllä tasolla siitä. Siitä kun vedetään suora leikkaus tämän päivän mainstream cheek/elastinen saundiin sitä vähän ihmettelee, että mitä tapahtui. Hyviä juttuja tapahtuu varmasti tämän mainstreamin alla silläkin saralla. Samalla tavalla kuin on varmasti hyviä rokkibändejä kellareissa täysin valmiine omine biiseineen, mutta niille ei ole oikein tilausta. Tämän vuoksi sitä onkin mukava sulkeutua omaan kuplaansa kuuntelemaan mitä haluaa ja piutpaut välittää siitä, mitä mainstreamissa tapahtuu. Olisihan se kiva, jos vaikka joku kitarabändikin löis isosti läpi vielä joskus. "Jonninjoutavvaa! Ei oo vielä yhtään kunnon peliä tullu!" |
antnis 12.04.2016 12:33:26 | |
---|
Ei kait rapissa mitään pahaa sinänsä ole, kunhan siitä ei puhuta musiikin tai musiikin tekemisen yhteydessä niin eläköön omaa elämäänsä. |
Gabe 12.04.2016 13:19:37 | |
---|
BugBadWolf: Nevöhööd... Olen joskus pohtinut että mitähän tapahtuisi, jos menisi jollekin räppärille tarjoamaan palveluita basistina. Että tulisiko siitä oikeaa musiikkia, kun tekisi? Kun lisäisi sinne oikeasti eläviä musiikillisia elementtejä, opettaisi muutamia uusia rytmejä ja sen sellaisia asioita. Oletko kuunnellut esimerkiksi sellaista poppoota kuin Atomirotta? Siinä yhdistyy rap Raitsikan hienoon kitarointiin ja hauskasti on lainailtu elementtejä monestakin eri genrestä. Ja onhan rapakon takana jo vuosia sitten naitettu raskaampaa rokkia ja räppiä keskenään.. Aika tuhottomasti sitä on maailmassa paksaa rockia, popia ja metalliakin... mutta edelleenkin on mielestäni vähän köyhää alkaa lyttäämään jotain genreä vain koska ei itse siitä mitään ymmärrä. Always be yourself, unless you can be Batman. Then always be Batman. |
Kefiiri 12.04.2016 13:26:54 (muokattu 12.04.2016 13:28:33) | |
---|
Minusta on ihan hyvä että nuorisolla on oma musiikkijuttu joka ärsyttää meitä vanhuksia. Niin oli minun nuoruudessanikin. En ole musiikin asiantuntija. |
antnis 12.04.2016 13:51:22 | |
---|
Gabe: Oletko kuunnellut esimerkiksi sellaista poppoota kuin Atomirotta? Siinä yhdistyy rap Raitsikan hienoon kitarointiin ja hauskasti on lainailtu elementtejä monestakin eri genrestä. Ja onhan rapakon takana jo vuosia sitten naitettu raskaampaa rokkia ja räppiä keskenään.. Aika tuhottomasti sitä on maailmassa paksaa rockia, popia ja metalliakin... mutta edelleenkin on mielestäni vähän köyhää alkaa lyttäämään jotain genreä vain koska ei itse siitä mitään ymmärrä. Ja sitten on niitä genrejä jotka ovat paskaa ihan ymmärtämättäkin. Ei sen sanomista tarvitse hävetä. |
BugBadWolf 12.04.2016 13:52:43 | |
---|
Gabe:... mutta edelleenkin on mielestäni vähän köyhää alkaa lyttäämään jotain genreä vain koska ei itse siitä mitään ymmärrä. Nooh... Tilannehan kehittyi tuosta, jos satuit huomaamaan. Pidätän kuitenkin itselläni myöskin jatkossa oikeuden moitiskella ja tarpeen vaatiessa jopa lytätä kaikki sellaiset genret, jotka sellaisen ansaitsevat. Sellaisen perusteena kun saattaa olla ihan yksinkertaisesti se, että ymmärtää kyllä erinomaisen hyvin, mutta ei tykkää yhtään. Ymmärtäminen ei ole automaatio, joka johtaa rakastumiseen. Näin on varsin monessa muussakin asiassa. Jos ihminen on taipuvainen ymmärtämään asioita, hänelle tuskin tuottaa vaikeuksia ymmärtää tämä. Olkoon tällaisesta esimerkkinä vaikkapa free-jazz. Mikään mahti maailmassa ei saa minua sietämään sitä tyhjänpäiväistä sekoilua, jonka ainoa olemassaolon tarkoitus on olla niin vaikeatajuista että suurin osa yleisostä putoaa kelkasta. Olen myös ottanut oikeudekseni määritellä genreksi kaikenlaisten muista asioista julkkiksiksi päätyneiden musiikilliset seikkailut. Vaikka tyylejä on kokeiltu moniakin, katson että yhdistäviä tekijöitä on tarpeeksi toiminnan kastamiseksi genreksi. Vaikka ihmiskunnassa on yllättävän paljon jäsenia, jotka kiljuen maksavat päästäkseen näkemään tällaiset tapaukset tositoimessa, paskaa se musiikki silti on. Veikkaankin että pariakin ahkerasti esiintyvää julkimoa mennään katsomaan lähinnä ajatuksella olla todistamassa jonkinlaista munausta. Miksi ihmeessä tällaista touhua pitäisi ylipäätään sietää? Etniinku sillee... En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
BugBadWolf 12.04.2016 13:55:50 | |
---|
Kefiiri: Minusta on ihan hyvä että nuorisolla on oma musiikkijuttu joka ärsyttää meitä vanhuksia. Niin oli minun nuoruudessanikin. En ole tuosta ihan varma enää. En nimittäin usko että maailmaa muutetaan ärsyttämällä. Milloinkahan ihmiskunnassa tehdään sellainen kokeilu, jossa sukupolvet yritetään yhdistää? Eroa ja toisistaan irroittamista ollaan kyllä tekemässä monellakin alueella. En ole havainnut, että se olisi johtanut parempaan maailmaan. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |