![]() 06.05.2018 14:06:16 | |
---|---|
samiko: Tai miksi rajoittaa 2000e? Kysytään että kumpaan sijoittaisit 20 000e? No lähinnä tuo 2000 tuli siitä, että molemmista merkeistä löytyy tuohon hintaan aika mukavasti vaihtoehtoja jopa uutena mutta vallankin käytettynä. 20000 € on niin iso summa kitaraan että ei taida liukuhihnakitaroissa oikein olla enää vaihtoehtoja noin kalliissa kuin ehkä vintagevehkeet . Tokai on selvästi Gibsonia halvempi joten jos euromääräisiä rajoja laitetaan, niin etu on aina Tokailla (poislukien keräilyarvo). Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 06.05.2018 14:17:17 | |
hallu: No lähinnä tuo 2000 tuli siitä, että molemmista merkeistä löytyy tuohon hintaan aika mukavasti vaihtoehtoja jopa uutena mutta vallankin käytettynä. 20000 € on niin iso summa kitaraan että ei taida liukuhihnakitaroissa oikein olla enää vaihtoehtoja noin kalliissa kuin ehkä vintagevehkeet . Tokai on selvästi Gibsonia halvempi joten jos euromääräisiä rajoja laitetaan, niin etu on aina Tokailla (poislukien keräilyarvo). No sepähän siinä on että näissä -kumman ottaisit- kyselyissä tupataan aina siirtelemään maalitolppia siten että saatais mieluisia vastauksia. Eipä tossa 1000e-2000e oikein ole Gibsoneitakaan. Vähän sama ku A- sarjan kippimersu joutuisi olemaan merkkinsä edustaja aina kaiken maailman vertailuissa. Ja jos halutaan laatua, ja se laatu ei ole Gibson, niin miksi se on aina Tokai? Miksei sitten vaikka Ruokangas tai PRS? Ja Missä on viulistien "Tokai" keskustelut? Miksi kitaristi ei halua maksaa mistään mitään? Autoon voidaan laittaa vaikka 50 000e muttei muutamaa tonnia kitaraan? Mullehan se on se ja sama mihin kukakin rahansa työntää, soittakoon vaikka Anttilan Williamsilla tai -57 Les Paulilla. | |
![]() 06.05.2018 14:51:21 | |
Onhan se nyt vaan niin että Tokai on Maailman Paras Merkki ja muut vaan huonompilaatuisia kopioita kuin se. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. | |
![]() 06.05.2018 14:56:28 | |
samiko: Ja Missä on viulistien "Tokai" keskustelut? Miksi kitaristi ei halua maksaa mistään mitään? Autoon voidaan laittaa vaikka 50 000e muttei muutamaa tonnia kitaraan? Viulistit soittaa soitintaan, ei suutaan. Kitaristit on rahattomia koska kaikki rahat meni jo autoon. :D Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 06.05.2018 15:07:34 | |
samiko: No sepähän siinä on että näissä -kumman ottaisit- kyselyissä tupataan aina siirtelemään maalitolppia siten että saatais mieluisia vastauksia. Eipä tossa 1000e-2000e oikein ole Gibsoneitakaan. Vähän sama ku A- sarjan kippimersu joutuisi olemaan merkkinsä edustaja aina kaiken maailman vertailuissa. Ja jos halutaan laatua, ja se laatu ei ole Gibson, niin miksi se on aina Tokai? Miksei sitten vaikka Ruokangas tai PRS? Ja Missä on viulistien "Tokai" keskustelut? Miksi kitaristi ei halua maksaa mistään mitään? Autoon voidaan laittaa vaikka 50 000e muttei muutamaa tonnia kitaraan? Mullehan se on se ja sama mihin kukakin rahansa työntää, soittakoon vaikka Anttilan Williamsilla tai -57 Les Paulilla. No kyllähän kitaristit maksaa noin ylipäätään ihan sievoisiakin summia laitteistoistaan, mutta täytyy huomata että sähkösoittimiet ovat yleensä (paino sanalla yleensä) halvempia kuin akustiset soittimet. Siksi sähkökitaran vertaaminen johonkin kymmenientuhansien viuluun tai satojentuhansien flyygeliin ei ole ihan reilu sekään. Jos verrataan sähköpianoja, sähkörumpuja, sähköviulua tms. sähkökitaraan, niin vertailu on heti vähän tolkullisempi. tietenkin tässä on semmoinen yksityiskohta, että digipianot ovat pahasti syrjäyttäneet aidot sähköpianot ja rummuissa ei kai sähkörumuja edes ole ollut olemassa vaan ne on alusta saakka olleet digitaalisia (tai en ole ihan varma niistä -80 luvun alun simmonseista). Sähkökitaroissakin digitaalisuus painaa hintoja jo selvästi alaspäin ja sähkökitarat (luen myös sähköbassokitarat kitaroiksi) taitaa olla ainoa analogisen sähkösoittimen laji joka on sinnitellyt hengissä näihin päiviin saakka. Sähköuruissa kai jonkin verran on vielä käyttäjiä, mutta en tiedä onko uusia sähköurkuja valmistettu enää vuosiin, vai onko kaikki nyt käytössä olevat analogiset sähköurut jo vintagea. Kyllähän esimerkiksi laadukkaaseen käsin tehtyyn akustiseen kitaraan saatetaan silmää räpäyttämättä syytää ihan erilaisia summia kuin hyväänkään sähkökitaraan, koska akustisessa soittimessa sillä rahalla saa ihan eri tavalla vastinetta oli sitten kyse konserttiviulusta tai konserttitason akustisesta kitarasta. Sähkökitara nyt on vain lankun pätkä johon on pingoitettu muutama rautalanka. Kyllähän siinäkin jos aletaan katsella huippuluokan akustisia sähkökitaroita siis yleensä pohjaltaan sähköistetty orkesterikitara tai jazzloota tms. niin hinnat pompsahtaa ihan eri lukemille ja siitä seuraava steppi onkin sitten aidosti akustiset soittimet. Mutta tavoitan kyllä ajatuksesi. Minustakin sähkökitarismissa on tosipaljon "kulutusjuhlaa" tämmöistä fiiliksen perässä vaihtamista ja halvalla pitää saada koska kyllästytään äkkiä ja halutaan uutta ja mitä kalliimpi kampe sen isommat tappiot kun sitä väkisin myy. Jos haluaa joka viikko uusia leluja niin silloin kannattaa ostaa halpaa ja jos ei halua tuhlata aikaansa shoppailun kaltaiseen sijaistoimintaan, niin kannattaa ostaa niin hyvä kuin perse kestää eikä sitten enää ajattele sitä asiaa, vaan keskittyy olennaiseen eli musiikkiin. Tällä foorumilla vaan on enimmäkseen meitä jotka haluaa ostella uusia leluja ja siksi tää aiheen käsittelyn sävy vähän tuppaa painottumaan. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 17.05.2018 09:59:50 | |
StJerky: No, kumpaan kannattaa sijoittaa esim 1000€, Gibsonin vai Tokaihin? Kumpaan vaan _käytettynä_ :) Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 17.05.2018 10:10:00 | |
StJerky: No, kumpaan kannattaa sijoittaa esim 1000€, Gibsonin vai Tokaihin? Molempiin. Mulla on ollut Tokain Les Paul ja nyt on Gibsonin Traditional Les Paul. Se (Gibson) on kyllä, Hallua lainatakseni, makea kitara, oikea taideteos. Mojoa riittää ja soundi on loistava. Tokai tekee huikeita kitaroita, mutta tykkään kyllä tästä Gibsonista vielä enemmän. Makuasioitahan nämä. Kannattaa tuijottaa vähemmän niitä merkkejä ja enemmän just niitä yksilöitä, joita on ostamassa. Tai jos ei ole tiettyä mielessä, niin tsekkaa speksit paperilla. Ja käy testaamassa ja blaa blaa, nämä kaikki vanhat fraasit tähän. Pointtina lähinnä, ettei sitä päätöstä kannata tehdä pelkän merkin ja mnetin huutoäänestyksen perusteella. :) Eihän se ole orja, eikä mikään, joka ei suurpääoman koukussa kiemurtele. | |
![]() 17.05.2018 15:51:34 | |
StJerky: No, kumpaan kannattaa sijoittaa esim 1000€, Gibsonin vai Tokaihin? Ei kumpaankaan sijoituksena, mutta soittimena kumpaan vaan. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 17.05.2018 21:51:14 | |
tuskiz: Onhan se nyt vaan niin että Tokai on Maailman Paras Merkki ja muut vaan huonompilaatuisia kopioita kuin se. Maailman paras merkkihän on Harley Benton. | |
![]() 18.05.2018 08:35:29 | |
tuskiz: Onhan se nyt vaan niin että Tokai on Maailman Paras Merkki ja muut vaan huonompilaatuisia kopioita kuin se. kojones: Maailman paras merkkihän on Harley Benton. Aina on jengiä, joille tuntuu olevan ensiarvoisen tärkeätä, että mitä siellä lavassa lukee... "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards | |
![]() 18.05.2018 14:22:52 | |
Stone: Aina on jengiä, joille tuntuu olevan ensiarvoisen tärkeätä, että mitä siellä lavassa lukee... Musta tuntuu, että merkkitietoisuus laimenee siinä vaiheessa kun saa riittävän hyvän soittimen kouraansa. Nimittäin silloin kun kitara on ihan törkeän hyvä, niin on aivan samantekevää mitä siellä lavassa lukee tai jopa sillä missä se on tehty. Sitten jos skitta on vaan ihan okei, niin onpahan ainakin Gibson :-D . Mulla on itselläni pari kokemusta siitä, että riittävän hyvä soitin saa unohtamaan merkin ja valmistusmaan.... tai jopa värin ja koristeet :-D. Toisaalta kyllä mä arvostan merkkiäkin ja valmistusmaata, vaikka en haluaisi sitä ääneen tunnustaa..... se on jotenkin vähän noloa .....punastelee..... Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 18.05.2018 16:38:14 (muokattu 18.05.2018 17:07:05) | |
hallu: Musta tuntuu, että merkkitietoisuus laimenee siinä vaiheessa kun saa riittävän hyvän soittimen kouraansa. Nimittäin silloin kun kitara on ihan törkeän hyvä, niin on aivan samantekevää mitä siellä lavassa lukee tai jopa sillä missä se on tehty. Sillä on iso vaikutus ja hyvä tapa mennä suoraan liikkeeseen tai ylipäätään jonnekkin kokeilemaan avoimin mielin niitä kepakoita ja välttää liikaa lukemasta netti mielipiteitä, kun niillä on tapana manipuloida ihmismieltä ;) Mulla on itselläni pari kokemusta siitä, että riittävän hyvä soitin saa unohtamaan merkin ja valmistusmaan.... tai jopa värin ja koristeet :-D. Toisaalta kyllä mä arvostan merkkiäkin ja valmistusmaata, vaikka en haluaisi sitä ääneen tunnustaa..... se on jotenkin vähän noloa .....punastelee..... Olen kokenut joskus tuon ja valmistusmaa oli jotain indonesiaa tms. , mutta oli kaiketi eräs parhaita soittimia, mitä tullut räplättyä. En sano merkkiä, etten sekoita liikaa tätä ketjua. Lespaan kallellaan olevasta soittimesta silti oli kyse, jossa omaa vahvaa innovatiivista suunnittelua mukana. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards | |
![]() 19.05.2018 09:52:43 | |
Minä arvostan soittimen ikää. Vanhat kitarat kiinnostaa merkistä ja valmistusmaasta riippumatta. Tietenkin pitää hyvä olla, mutta esim. kaulan muodolla ja paksuudella ei ole niin väliä. | |
![]() 19.05.2018 18:36:39 | |
Sohaisen jälleen ampiaispesää...ostin taannoin eräältä herrasmieheltä vahvistimen ja samalla hypistelin hänen omistamaa G-pajan CS-lespaulia...ja mietin samalla siinä, että en mistään hinnasta vaihtaisi sitä omaan 41 vuotta vanhaan Grecon lepspaul-kopiooni...olkoonkin että soitinten hintaero on varmaan 3 kiloeuroa...silti, tuntui aivan kamalalta tuo. Yhteenkään huonoon Tokaihin (Japan) en ole törmännyt/omistanut eli en ikinä miettisi kahta kertaa Tokain ja Studion välillä. Ja jos joku nyt alkaa sairartelemaan miksi mä sitten olen myynyt ne Tokait niin vastaus on, että hyvällä mielellä koska jos koskaan tarvitsen Tokain lespaulia niin tiedän aina saavani loistavan sellaisen koska vaan, G:stä en todellakaan ole niin varma. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide | |
![]() 19.05.2018 19:55:39 | |
Morri: Sohaisen jälleen ampiaispesää... Ampiaispesiä on kiva sohia. ;) Onhan se omalla tavallaan hienoa, kun on fanaattisen merkki"uskovainen", oli se merkki sitten mikä hyvänsä. Eiks näin? Omaperäinen suunnittelu ja rakenneratkaisut on toisinaan hyväksi. Pelkkää bonusta saa toki toisilta merkin kannattajilta, kun muistaa muita brändejä, ainakin sivulauseessa, hieman "painaa alaspäin" ja kertoilla tarinoita tueksi. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 19.05.2018 21:34:47 | |
fox: Ampiaispesiä on kiva sohia. ;) Onhan se omalla tavallaan hienoa, kun on fanaattisen merkki"uskovainen", oli se merkki sitten mikä hyvänsä. Eiks näin? Omaperäinen suunnittelu ja rakenneratkaisut on toisinaan hyväksi. Pelkkää bonusta saa toki toisilta merkin kannattajilta, kun muistaa muita brändejä, ainakin sivulauseessa, hieman "painaa alaspäin" ja kertoilla tarinoita tueksi. =) Mun mielestä nää tokaiampparit näyttää olevan ihan samanlaisia kuin muutkin ampparit :-). Mutta asiasta viidenteen, mä en ole ikinä soittanut CS LesPaulia, niin eikö ne kuitenkin eroa aika paljon tavallisesta LesPaulista? siis erilainen kaulaliitos, ei kevennytkisä lainkaan ja puutkin pitäisi olla paremmat (= kevyemmät?). Muuten speksit on kai aika perinteiset. Mutta siis sitä mä olen miettinyt, kun mun mielestä Gibsonin Paulissa on ihan omanlaisensa soundi, niin eroaako nuo CS:t kovasti soundillisesti muista Pauleista? Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 19.05.2018 22:04:07 | |
Mutta siis sitä mä olen miettinyt, kun mun mielestä Gibsonin Paulissa on ihan omanlaisensa soundi, niin eroaako nuo CS:t kovasti soundillisesti muista Pauleista? Jäsen Morri tuossa valisti että tuntuvat kamalalta... ;) Mutta joo...Yhden soundieron tekee potikoiden arvot. CS kitaroissa on 500K / 500K kun taas Standardissa 300/500 ja Norlin aikaisissa oli jopa 300 / 100 joka tumputti / pehmensi soundia hurjasti. Itse olen vaihdellut -70 ja -80 lukulaisiin isompiarvoiset potikat ja ero on tosiaan iso. Makuasia sitten minkä arvoiset ovat omaan makuun parhaat. Its only Rockn Roll | |
![]() 20.05.2018 10:52:04 | |
hallu: Mutta asiasta viidenteen, mä en ole ikinä soittanut CS LesPaulia, niin eikö ne kuitenkin eroa aika paljon tavallisesta LesPaulista? Pajalle on just tullut uudet CS-Paulit, että kandee varmaan käydä sitten koeajamassa. Mutta joo, mun mielestä jollain grecoilla, tokailla yms yms ei vaan ole mitään tekemistä Gibsoneiden kanssa. Siis älytön lähtökohta vertailla kopioita aitoihin. Vähän sama kun miettis, että ottaskohan sitä nyt porkkanalaaatikkoa ja aurinkolasit kun ei ole mahdollisuutta/halua maksalaatikkoon. Tähän hymiö. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 20.05.2018 11:11:43 | |
2randpo: Pajalle on just tullut uudet CS-Paulit, että kandee varmaan käydä sitten koeajamassa. Mutta joo, mun mielestä jollain grecoilla, tokailla yms yms ei vaan ole mitään tekemistä Gibsoneiden kanssa. Siis älytön lähtökohta vertailla kopioita aitoihin. Vähän sama kun miettis, että ottaskohan sitä nyt porkkanalaaatikkoa ja aurinkolasit kun ei ole mahdollisuutta/halua maksalaatikkoon. Tähän hymiö. Tarkoitatko Kitarapajaa? ei ne päästänyt mua lähellekään kitaroita kun siellä viimeksi kävin. Saako siellä nykyisin testata, jos ei osta? saatanpa käydä kokeilemassa onneani, viime kerrasta on kuitenkin jo aikaa yli kakskytä vuotta. No mitä kopioiden vertaamiseen alkuperäiseen tulee, niin ymmärrän sen hyvin koskapa sehän on ihan perustavanlaatuinen kysymys, miltä osin kopio ei olekaan kopio. Mutta Gibson LesPaulien tyyppikirjo on niin valtava ja niillä on keskenään niin älyttömästi eroja, että tietenkin pitäisi tietää mistä nimenomaisesta Gibson LesPaulista se kopio on, että voi verrata, muutenhan siinä ei tosiaan ole mitään mieltä. Tuo minun kysymys aikaisemmin koski lähinnä sitä miten Gibson LP standardit eroaa Gibson LP R:istä? siis tietenkin uudet tai uudehtkot (-90 luvun jälkeen tehdyt stankut) standardit, koska ne LP R:thän ovat ikäänkuin Gibsonin itsensä tekemiä kopioita vanhoista standardeista :-D . Ajattelin, että kitaroiden ero on kiinnostava siinäkin mielessä, että siinä näkisi miten mallin on kehittynyt vuosikymmenten kuluessa ja onko kehitys ollut eteenpäin menemistä, vai onko vanhassa sittenkin vara parempi. Tiedän, että monien mielestä on, mutta itse tässä pohdiskelen vähän niinkö jatkoa sille mitä mietin aikaisemmassa ketjussa kevennyksien vaikutuksista soundiin. Ajattelin, että täällä väkisinkin täytyy olla ihmisiä jotka ovat soittaneet sekä Gibson LP R:ää että LP standardia ja ehkä jopa omistavat molemmat, niin olisi ollut kiinnostava kuulla kommentteja. Itse oletan, että reissuessa olisi pidempi sustain ja hitaampi päästö, mutta se atakki onko reissuessa yhtä voimakas ja pyöreä, sen tahtoisin tietää. Toki käyn kokeilemssa tilaisuuden tullen, mutta ei niitä reissueita ole hyllyssä joka paikassa. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 20.05.2018 21:29:17 | |
hallu: Tarkoitatko Kitarapajaa? ei ne päästänyt mua lähellekään kitaroita kun siellä viimeksi kävin. Saako siellä nykyisin testata, jos ei osta? saatanpa käydä kokeilemassa onneani, viime kerrasta on kuitenkin jo aikaa yli kakskytä vuotta. Ohoh! Kitarapaja on mulle se ainoa kitaraliike Suomessa ja käytän sitä edelleen, vaikka asun ulkomailla. Sieltä on aina saanut neuvoa ja poikkeuksellisen hyvää palvelua. Olen testannut Kitarapajalla varmaan 30 kitaraa, muutaman vahvistimen ja pari pedaaliakin. Olen sieltä toki kolme kitaraa ja yhden vahvistimen ostanutkin. Ja yksi kitara on tällä hetkelläkin tilauksessa. En varmaan itse ole käynyt liikkeessä 20 vuotta sitten, joten en tiedä, onko toiminta ollut joskus erilaista. Mutta ei ne ole multa koskaan kysyneet, olenko tosissani ostamassa vai en. Yhtä Stratoa soittelin siellä varmaa kolme tuntia ja vielä pari tuntia joitain muita kitaroita. Stratosta tehtiin ehkä viikkoa myöhemmin kaupat. Gibsonin Les Pauleja soittelin myös joskus monta tuntia. Silloin ei kauppoja tullut, kun totesin että kyseisten kitaroiden muodot eivät vaan omaan soittotyylin sovi. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)