Aihe: Orange
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1026 27 28 29 30
Laulava Kylätohtori
13.03.2014 12:52:41
Weetoz: Väitän kyllä vakaasti että moni hyvä rumpali pystyy soittamaan ihan sujuvasti vaikka sitä funkkia missä puhtaita soundeja kaivataan silleen että kitaristilla riittää headroom 5w vahvarissa. Toki tää nyt ei ole niin kovin yksiselitteistä kun 5w vahvareissakin on aika isoja eroja, ja kuten sanoit, akustiikkakin vaikuttaa. Mutta periaatteessa näin kuitenkin. Enkä missään nimessä tarkoita sanoa että kaikki kovempaa soittavat rumpalit olisi automaattisesti jotenkin huonoja. Kyllä kovaakin voi soittaa hyvin. Aika isoja eroja on myös siinä että missä on se rumpalin "comfort zone", eli jotkut tykkää soittaa kovempaa ja jotkut hiljempaa vaikka pystyisi laajallakin skaalalla vetelemään.

Kyllä näin, mutta vain joissakin tilanteissa. Yksikään rumpali ei pysty soittamaan hyvin 5 watin vahvistimen kanssa kaikissa tilanteissa. Et toki sellaista väittänytkään, eikä tässä ole tarkoitus väittää vastaan vaan ennemmin:

Eihän tässä useimmilla varmaan mitään suurta ongelmaa ole kun ne kamat voi mitoittaa bändin meiningin mukaisesti, eikä minusta ole mitenkään väärin soittaa tosi kovaa tai tosi hiljaa. Useimmat varmaan soittaa silleen keskimäärin mediumisti ja vaihtelee dynamiikkaa tilanteen mukaan. Pointtina lähinnä oli vaan se, että siitä ei voi vetää mitään yleistyksiä että mitkä tehot riittää ja mitkä ei, koska rumpalien/bändien yleisvolumeissa on tosi suuria eroja. Voin olla väärässäkin, mutta tästä keskustelusta tuli vähän semmonen fiilis että niiden erojen suuruudesta ei ehkä olla ihan kartalla. Joidenkin "hiljaa" voi olla paljon hiljaisempi kuin joidenkin toisten.

Juuri näin, olen samaa mieltä. Ei voida sanoa, että se ja se teho riittää tai ei riitä. Kaikki on niin tilannesidonnaista ja muuttujia on monia. Ehdoton väite: "X wattia riittää/ei riitä bändin kanssa" on mielestäni turha, jos ei tunneta kaikkia muuttujia. Lähinnä tuollainen letkautus osoittaa, että letkauttaja itse ei ole oikein perillä näistä asioista.

Meillä on esim. uusi, iso puurakenteinen tila, jossa on akustiikkalevyt seinillä ym., joten olen ihan varma, että se vaikuttaa todella paljon verrattuna esim. johonkin betoniseen 25 neliön kellarikoppiin ilman vaimennuksia. En tiedä miten, mutta varmasti se jotenkin vaikuttaa...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Myrkky Nuoli
13.03.2014 17:54:22
beliel: Ootko Myrkky Nuoli kokeillut ja todennut saman headroomin loppumisen useammallakin kaapilla? Onko riittävästi herkkyyttä elementeissä? Ja käytätkö "hifi-tulppia" tai vedätkö paljaalla? :) entäs ootko bändin ainoa kitaristi? Nämä tarkentavat kysymykset tuli mieleen, vaikka tosiaan kyse saattaa olla tottumuskysymyksestä, ja jos rumpalin tai muun bändin mielestä kitara ei tuuttaa liian kovaa (ja kun kerta Bluetone toimii), ei mitään ongelmaa ole.

Edit: myös se tietenkin vaikuttaa, puhalteleeko kaappi nilkoille vai korvien korkeudelle.

Oon löytäny holy grail -kaappini, joten vaihdan mielummin vahvistinta kun kaappia, mutta kyllä sama ilmiö on tullu todettua 4-5 eri kaapin kanssa, jossa on ollut yli 100db elementtejäkin mukana. Ei se auta. Valetuilla Elacineilla vetelen ja oon bändin ainoa kitaristi. Kaappini tykkään nauttia about rinnan korkeudella, siitä korkeammalle mentäessä sattuu aivoihin ja kuulostaa kamalalta. Ongelmaa ei tosiaankaan missään nimessä ole, eikä ollut tuon Orangenkaan kanssa, Se oli just, eikä melkein, vaikka vähän ois kaivannut säätövaraa. Ei se pakollista kummiskaan ollut.

Weetoz: Sellainen sivuhuomio vaan tähän, että eri rumpaleiden välillä on ihan oikeasti todella merkittäviä eroja siinä soittovolumessa. Tai ainakin siinä skaalan laajuudessa että mikä on hiljaisin ja mikä kovin volumetaso millä järkevästi pystyy biisejä vetämään, ne ketkä hallitsee hiljaa soittamisen osaa kyllä lähes poikkeuksetta soittaa tarvittaessa myös kovaa. Rumpuja pystyy myös soittamaan tosi hiljaa silleen että se kuulostaa silti isolta ja napakalta, pitää vaan olla soittotatsi ja settibalanssi(!!!) hyvin hallussa. Useimmat kovaa soittavista tekee sen virheen että niitä peltejä hakataan liian lujaa suhteessa muuhun settiin, jolloinka kokonaisuus menee ihan munattomaksi.

Onhan tää asia toki pari kertaa mainittu jo keskustelussa, mutta jotenkin on vielä vähän semmonen fiilis että ihan kunnolla sitä ei ehkä ymmärretä. Sen takia ei voi kovin luotettavasti sanoa että 15W ei riitä bändikäyttöön tai että 50W riittää. Viimeeksi kun ite soitin kitaraa oikean rumpalin kanssa niin Orange oli säädetty 7 wattiseksi eikä ollut pienintäkään vaaraa jalkoihin jäämisestä. Soitettiin stoneria.

Sori vaan, mutta nyt tuli vedettyä vähän mutkia suoraksi. Nuo rumpuasiat mitä puhuit on kyllä aivan totta muuten, MUTTA oon pyörinyt paljon D-beat hommissa ja se on esim. yks semmoinen osa-alue, missä sitä saundia ei ole mitenkään mahdollista emuloida hakkaamatta basaria ja virppaa täysiä. Siitä se tulee. Musatyylejä kun on monenlaisia niin ei tämmösiä viivoja voi lähteä vetelemään. Tässäkin on kyse siitä, että jollekin tietyille ihmiselle 15w riittää ja mulle taas ei. Ei kukaan yritä totuutena syöttää mitään wattiasiaa.

Mun tapauksessa kitaroiden jalkoihin jääminen johtuu yksinkertaisesti aivan liian pienestä tilasta. Ollaan niin lähellä rumpuja koko ajan, ettei äänet pääse leviämään mitenkään ja kaikki tulee vaan ihan helkkarin kovaa joka paikasta. On tuota volaa jouduttu voksien takia puottamaan, ette lähde laulumikki kiertämään. Mieluummin soittaisin kovempaa, mut semmostseon. Hiljempaakin pärjää, joskaan ei ole yhtä nautinnollista. Basistilla on tosin Laney Klipp, että siltä tulee aika helposti turpaan jos lähtee pudottelemaan volumea, naurettavan kovaääninen kone. Ja minä siis pidän itseäni tyylitajuisena kitaristina äänenpaineen ja saundien suhteessa koko bändin saundiin, enkä tykkää jyrätä ketään omilla kamoilla. Mut taas kerran, tämmösttääon.

Tuo mun Bluetone onneksi soi todella hyvin myös hiljemmalla volumella joten nous probleemos millään osa-alueella enää. Tuo OR50H oli muuten myöskin loistava melkein millä vaan volumella. Ei mikään tosin kuulosta niin hyvältä kun 50-100W tehomylly seinänkaatovolumeilla :(
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
the-Antero
13.03.2014 18:09:36

Myrkky Nuoli: Ei mikään tosin kuulosta niin hyvältä kun 50-100W tehomylly seinänkaatovolumeilla :(

Haha, ite fiilistelin treeniksellä yksin tota AD30:ää täysillä ja ohan siinä silloin se paras soundi :D
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Vetehinen
16.03.2014 17:15:14 (muokattu 16.03.2014 17:18:33)
Myrkky Nuoli: Oon löytäny holy grail -kaappini, joten vaihdan mielummin vahvistinta kun kaappia, mutta kyllä sama ilmiö on tullu todettua 4-5 eri kaapin kanssa, jossa on ollut yli 100db elementtejäkin mukana. Ei se auta. Valetuilla Elacineilla vetelen ja oon bändin ainoa kitaristi. Kaappini tykkään nauttia about rinnan korkeudella, siitä korkeammalle mentäessä sattuu aivoihin ja kuulostaa kamalalta. Ongelmaa ei tosiaankaan missään nimessä ole, eikä ollut tuon Orangenkaan kanssa, Se oli just, eikä melkein, vaikka vähän ois kaivannut säätövaraa. Ei se pakollista kummiskaan ollut.

Mun tapauksessa kitaroiden jalkoihin jääminen johtuu yksinkertaisesti aivan liian pienestä tilasta. Ollaan niin lähellä rumpuja koko ajan, ettei äänet pääse leviämään mitenkään ja kaikki tulee vaan ihan helkkarin kovaa joka paikasta. (...) Ja minä siis pidän itseäni tyylitajuisena kitaristina äänenpaineen ja saundien suhteessa koko bändin saundiin, enkä tykkää jyrätä ketään omilla kamoilla.

Kiitokset kattavasta selvityksestä. Vaihtakaa isompaan treenitilaan :) Minua kiinnostaa tuo OR-saundi melkoisesti, ja OR100 on valintani ihan jo siitä syystä että siitä löytyy kaksi kanavaa, toisin kuin OR50 ja OR15 vermeistä. Hyvä tietää, että OR50 ei joka tilanteeseen olekaan riittävän äänekäs verme.
Evolution is not a matter of beliel
Ziggy Bubba
29.03.2014 19:07:11

Heps, Orange-ihmiset.

Tein suhteellisen kattavan videodemon Rockerverb 50 -nupista eilen, eri keppejä ja pedaaleitakin tuli testailtua:
https://www.youtube.com/watch?v=6hZ … g&list=UUvAJbQfGhIXwQTWjBfgt6mA
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
Myrkky Nuoli
29.03.2014 19:12:41 (muokattu 29.03.2014 19:55:12)
beliel: Vaihtakaa isompaan treenitilaan

Unohdin mainita sillon kun tämä teksti oli uusi, että helpommin sanottu kun tehty. Nyt on kyllä käymässä vuosituhannen mäihä ja saadaan luultavasti nykyinen persiissä oleva 15 m^2 kaikukoppi aikaisintaan klo 18:00 soittorajotuksilla vaihdettua unelmasijainnissa olevaan soittorajoituksettomaan kunnolla akustoituun 37,5 m^2 tilaan, joka on vielä mun työpöydän viereisessä huoneessa ja vuokrakin on mahdollisesti jopa HALVEMPI kuin tämä nykyinen. Voi hyvänen aika.. Niin kun sitä on treenisten kanssa tuskailtu ja kitkuteltu sillon kun semmonen on ylipäätään löytynyt koko tästä kaupungista sen kymmenen vuotta niin nyt päjähti. Voi poijjaat..

Bluetonen OR50-kanava se vaan porskuttaa ja jaksaa miellyttää, mutta vähän on takaraivossa tuommonen vintage OR120 kun Jaska (music garage) tuossa just puhui huoltavansa moista. Pirkules..

Ziggy Bubba: Heps, Orange-ihmiset.

Tein suhteellisen kattavan videodemon Rockerverb 50 -nupista eilen, eri keppejä ja pedaaleitakin tuli testailtua:

Olipa hyvin tehty demo. Saman kun sais bändivolumella niin ois nannaa. Kuulostaa siltä, että vähän kihisee ja sähisee kun ei saa avattua kunnolla
Ziggy Bubba
30.03.2014 18:47:20

Myrkky Nuoli: Olipa hyvin tehty demo. Saman kun sais bändivolumella niin ois nannaa. Kuulostaa siltä, että vähän kihisee ja sähisee kun ei saa avattua kunnolla

Tackar. Ehkä pientä yläpään ripsautusta tossa on juu kuultavissa, mutta omaan korvaan suht pientä. Treenikämppädemoilut vois ottaa kyllä jossain vaiheessa osaksi toimintaa.
Myrkky Nuoli
30.03.2014 20:28:37
Ziggy Bubba: Tackar. Ehkä pientä yläpään ripsautusta tossa on juu kuultavissa, mutta omaan korvaan suht pientä. Treenikämppädemoilut vois ottaa kyllä jossain vaiheessa osaksi toimintaa.

Kyllä todellakin pienempää kuin tehokkaissa vahvistimissa keskimäärin. OR50:kin toimi minusta hämmästyttävän hyvin hiljaisella.
juki
30.03.2014 23:23:00
Ziggy Bubba: Heps, Orange-ihmiset.

Hattua ilmaan tuotannolle, näkemistäni RV demoista tämä on kyllä up there, joten hyvää työtä! Mielenkiinnosta kun löytyy sama nuppi omasta takaa että millä putkimerkeillä olet miehittänyt tuon rockerisi?
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
hjukke
31.03.2014 15:10:42

Laitoin plussan, sama kone löytyy :)
Muusikoiden net, encylopedicus maxcimus, wiisaiten ciria.
Ziggy Bubba
31.03.2014 17:14:51

juki: Hattua ilmaan tuotannolle, näkemistäni RV demoista tämä on kyllä up there, joten hyvää työtä! Mielenkiinnosta kun löytyy sama nuppi omasta takaa että millä putkimerkeillä olet miehittänyt tuon rockerisi?

Toi RV on ainoa vahvari johon olen putkia vaihtanut. Etuasteeseen laitoin särökanavan kahteen paikkaan Tung Solia joku vuosi sitten. Muuten tuossa on siis originaalit lamput.

Muistaakseni ero tolla vaihdolla oli suht pieni, mutta parempaan suuntaan.
the-Antero
31.03.2014 19:06:43

Hei missä Orangeissa on tuo englannin lipputarra takana? Ja meinaako se että ne on made in england? Ihmetyttää kun omassa ad30htc:ssa ei sitä ole mutta monia kuvia oon nähny sellasista missä on :D joo turhaa ihmettelyä ehkä, mutta tulipa mieleen...
Myrkky Nuoli
31.03.2014 19:08:43 (muokattu 31.03.2014 19:09:09)
the-Antero: Hei missä Orangeissa on tuo englannin lipputarra takana? Ja meinaako se että ne on made in england? Ihmetyttää kun omassa ad30htc:ssa ei sitä ole mutta monia kuvia oon nähny sellasista missä on :D joo turhaa ihmettelyä ehkä, mutta tulipa mieleen...

Outoa, kyllä tuossakin pitäs olla! Taitaa olla Terror-sarjalaiset ainoita, jotka ei oo "made in england." Made in England tarkoittaa ymmärtääkseni tässä tapauksessa sitä, että piirilevyt ladotaan kaukoidässä ja palat kootaan englannissa.
the-Antero
31.03.2014 19:33:22

Myrkky Nuoli: Outoa, kyllä tuossakin pitäs olla! Taitaa olla Terror-sarjalaiset ainoita, jotka ei oo "made in england." Made in England tarkoittaa ymmärtääkseni tässä tapauksessa sitä, että piirilevyt ladotaan kaukoidässä ja palat kootaan englannissa.

Google näköjään paljastaa että ei kaikissa noissa olekaan sitä :O

Lukeehan siinä takapaneelissa että englannissa valmistettu.

Btw. Eikö TH oo myös kiina kamaa?
Gabe
31.03.2014 20:43:13
Myrkky Nuoli: Outoa, kyllä tuossakin pitäs olla! Taitaa olla Terror-sarjalaiset ainoita, jotka ei oo "made in england." Made in England tarkoittaa ymmärtääkseni tässä tapauksessa sitä, että piirilevyt ladotaan kaukoidässä ja palat kootaan englannissa.

Tiny Terrorista oli taannoin saatavilla se Englannissa tehty HW versio, harmittaa kun ei tullut hankittua. Se oli aika suloinen. :)
Myrkky Nuoli
31.03.2014 20:57:57
the-Antero: Google näköjään paljastaa että ei kaikissa noissa olekaan sitä :O

Lukeehan siinä takapaneelissa että englannissa valmistettu.

Btw. Eikö TH oo myös kiina kamaa?

Joo totta, nuo on kanssa kaukoidän ihmeitä.
the-Antero
31.03.2014 21:43:36

Myrkky Nuoli: Joo totta, nuo on kanssa kaukoidän ihmeitä.

Onko muuten se TH100 myös? Siinähän on hintaki about 2k..
gazorlac
31.03.2014 23:31:30
the-Antero: Onko muuten se TH100 myös? Siinähän on hintaki about 2k..

No huh, 2k? http://www.thomann.de/fi/orange_th100h.htm
the-Antero
01.04.2014 06:40:20

Ziggy Bubba
01.04.2014 17:15:24

"This truly is one of the best fan-made demo videos we've seen.

Rockerverb 50 at it's finest! ",

sanoi Orange Amplifiers kun ton meikän demon Facebookissa jakoi. Pirun hauska kuulla palautetta suoraan firmalta! :)
https://www.youtube.com/watch?v=6hZcsglTVIg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)