Aihe: Fender Mexican - susia vai käyttökelpoisia vehkeitä. Kokemuksia.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
BigPapa
25.09.2009 20:14:35

MadMatt: Laadunvalvonta on homman nimi. Se millä laatukriteereillä on päätetty ajaa tavaraa ulos ratkaisee. Pelkät materiaalit ja tietotaito ei välttämättä ole ratkaisevassa asemassa. Jo pelkkä tasalaatuisuuskin on helkutin kallista. Kun tavallaan ollaan yhtiön halvemmalla Mehico-portaalla niin tuotanto ideologia on tietysti täysin toisenlainen kuin vaikkapa Custom Shopissa. Puhdasta liiketoimintaa. Halvemmat mehicot muodostavat suurimman osan kaikesta myynnistä. Ylemmät portaat pitävät enemmän huolta maineesta ja brändistä. Mikä firma nyt heittäisi vähän "huonolaatuisempia" kitarapuita takkaan kun niistä voi saada rahaa. Priimaa ja toinen toistaan parempia mehikolaisia liikkuu mutta mihinkään priimaan tasalaatuisuuteen ei noilla tuotantomäärillä tulle koskaan pääsemään.

Tosta tulikin mieleen, että Fenderin Customshopin tuontantomäärät on aikamoisia, Kitarapajassakin tällähetkellä Customshoppeja kymmeniä ja noita halvempia vähemmän. Mistähän tollanen. Sama linja kun katteleen noita nettikauppojakin.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!
MadMatt
25.09.2009 20:17:34 (muokattu 25.09.2009 20:18:30)

BigPapa: Tosta tulikin mieleen, että Fenderin Customshopin tuontantomäärät on aikamoisia, Kitarapajassakin tällähetkellä Customshoppeja kymmeniä ja noita halvempia vähemmän. Mistähän tollanen. Sama linja kun katteleen noita nettikauppojakin.

Heh heh. Yritä jostain saada meksikolaisten tuotantomäärät. Nollia perään ja paljon...
BigPapa
25.09.2009 20:21:39

MadMatt: Heh heh. Yritä jostain saada meksikolaisten tuotantomäärät. Nollia perään ja paljon...

Ei mulla oo kummastakaan mitään lukuja, kunhan mietiskelin. Tarjontaa niissä on kuitenkin aika paljon kun hinnat on tullu mun mielestä alaspäin, mikä on ihan hyvä juttu.
MadMatt
25.09.2009 20:31:58 (muokattu 25.09.2009 20:38:02)

BigPapa: Ei mulla oo kummastakaan mitään lukuja, kunhan mietiskelin. Tarjontaa niissä on kuitenkin aika paljon kun hinnat on tullu mun mielestä alaspäin, mikä on ihan hyvä juttu.

Jos laadunvalvonta toimii niin mikään ei estä nostamasta tuotantomääriä. Mulla on tällä hetkellä kuusi CS fenkkua ja ne ovat laadullisesti kuin samasta puusta veistetyt.

E: ja yks vidun hyvä mehikon Robert Cray strato!
BigPapa
25.09.2009 20:42:29 (muokattu 25.09.2009 20:43:54)

MadMatt: Jos laadunvalvonta toimii niin mikään ei estä nostamasta tuotantomääriä. Mulla on tällä hetkellä kuusi CS fenkkua ja ne ovat laadullisesti kuin samasta puusta veistetyt.

Kyllähän minä uskon, että hyviä keppejä ovat, enkä oo sitä ees epäillyt. Mulla ei oo yhtään Custom Shop stratoa, kaks 80-luvun puolivälin Stratoa joista toinen -85 MIJ ja toinen -87 American Standardi ja sit vielä -92 MIJ 50's reissue mun mielestä vallan hyviä nämä laadullisesti niinkuin sitten se klooni Roadrunnerikin, mut mitäpä näistä, kukin tyylillään ja onhan se vähän sitten budjettikysymyskin. Sit on tietenkin toi Gibson Les Paul Heritage Standard -80 mikä on aiwammahtava.
Björn E. Borg
25.09.2009 21:32:49
Tuomoo: En muistaakseni sanonut että kumman eduksi kääntyy tämä työn laatu, jos nyt pilkkua nussitaan.

Sori, mun en ainakaan ollut tarkoitus olla nenäkäs. Kyllä käden taidot ja materiaalin (puu) tuntemus voi olla monissa vähän köyhemmissä maissa hyvät. Halusin vain täsmentää, ettei pidetä itsestään selvänä että jenkeissä on hyvä työnlaatu.

Siis eikö se ole juuri tasan tarkkaan päin vastoin? Amerikkalainen työmoraalihan on monien vitsien aihe.

Sen mä sanon silti jenkkikitaroista, että mä uskon että niillä on hyvin vahva kulttuuri ja ymmärrys siitä, että minkälaisia laitteita nämä sähkökitarat on. Ne elää siellä perinteisen oman musiikkinsa ympäröiminä, on se sitten countryä, bluesia tai rock'n'rollia, ne hengittää sitä, syntyy, kasvaa ja kuolee siihen.

Mitä vaikka joku japanilainen tästä asiasta tajuaa? Ei yhtään mitään. Vaikka kaikki puut voi olla koputeltu moneen kertaan, jokainen milli on viilattu kohdilleen, niin tätä asiaa ei voi kompensoida.

Tämän asian takia Yhdysvalloissa tehdään niin hyviä kitaroita, vaikka joskus vähän hutiloidenkin.

Mutta veikkaanpa kuitenkin että Meksikossa on korkeampi työmoraali. Jenkkilässä kuitenkin palkat eivät ole maailman halvimpia, ja monin paikoin ihmiset siellä kuten kaikkialla muuallakin leipääntyvät työhönsä. Meksiko taasen ei ole maailman rikkaimpia maita, eikä elintaso siellä yltä edes jenkkiläisen paskaisten nilkkojen tasolle, joten siellä kuitenkin (kuten todella monessa muussakin "halpatuotantomaassa") työpaikkaa ja palkkaa arvostetaan eri lailla. Saattaa kuulostaa kaukaa haetulta mutuilulta ja sitä se kyllä onkin. Mutta näinkin asian voisi ajatella olevan.

Tällainen fiilis tästä asiasta mullekin on välittynyt.
MadMatt
25.09.2009 21:45:00 (muokattu 25.09.2009 21:46:38)

Björn E. Borg:

Sen mä sanon silti jenkkikitaroista, että mä uskon että niillä on hyvin vahva kulttuuri ja ymmärrys siitä, että minkälaisia laitteita nämä sähkökitarat on. Ne elää siellä perinteisen oman musiikkinsa ympäröiminä, on se sitten countryä, bluesia tai rock'n'rollia, ne hengittää sitä, syntyy, kasvaa ja kuolee siihen.

Tavalliset tehdasduunarit ne niitä kitaroita loppupeleissä väsää. Jos oot ikinä ollut missään tappavassa liukuhihnaduunissa niin teidät ettei mikään vois vähemmän kiinnostaa kuin se edessä oleva rakennettava tuotos. Jos niihin olis saatu kyseisen duunarin sielu niin ne olis vielä huonompia kuin oikeasti ovat.

Mitä vaikka joku japanilainen tästä asiasta tajuaa? Ei yhtään mitään. Vaikka kaikki puut voi olla koputeltu moneen kertaan, jokainen milli on viilattu kohdilleen, niin tätä asiaa ei voi kompensoida. Tällainen fiilis tästä asiasta mullekin on välittynyt.

Jaappanilaisilla on työmoraalit paljon enemmän kohdillaan. Laatua löytyy monessa asiassa paljon enemmän kuin jenkeillä. Hyviä kitaroita tekevät ja tarkoitus kai olisikin että puhallat niihin loppupeleissä sielun itse.
jra
25.09.2009 21:50:00 (muokattu 25.09.2009 22:07:36)
käsi:
en yhtään ihmettelisi että ajan kanssa joku saksa myös joutuu rajoittamaan mitä myy ulkomaille. vääristää hieman markkinoita joku thomann, ja suomessa mun mielestä sen vaikutus on ollut aika näkyvä.

EU on kuitenkin yhteismarkkina-alue, miksi sen tuomasta edusta ei saisi nauttia myös kuluttaja, eikä pelkästään liike-elämä?

Usein vedotaan Suomen hintatasossa siihen että kivijalkakaupan pyörittäminen on kalliimpaa kuin nettikaupan. Kuitenkin Thomann, DV247, MusicStore, Woodbrass ja mitä näitä on, ovat kaikki myös yhden tai useammassa pisteessä toimivia aivan normaaleja musiikkikauppoja. Osa keski-Euroopan ja Englannin nettikaupoista on myös kohtuullisen pieniä (ei nuo edelle luotellut), ja silti pystyvät myymään kilpailukykyiseen hintaan netissä ja tiskiltä. Palkat ja vuokrat ovat ko. maissa Suomen tasoa tai korkeampia, miksi ei Suomalainen liike pystyisi kilpailemaan esim. netissä Eurooppalaisilla markkinoilla, kun täälläkin on saatu joidenkin liikkeiden ja merkkien osalta vähitellen hilattua hintoja kilpailukykyiselle tasolle?

Amerikkalaisten tuotteiden tasosta sen verran, että omasta mielestä kitarat ja vahvistimet (+ muut soittimet, mutta niistä on vähemmän kokemusta) ovat melkein ainoita siellä nykyään tehtyjä teollisia tavaroita, joita omalla rahalla haluaisin hankkia.

Fenderithän ovat alun perinkin suunniteltu teollisisiksi liukuhihnatuotteiksi, ja niitä on mahdollista tehdä suuriakin määriä laadukkaasti jos vain materiaalit ja laitteet ovat kohdallaan. Gibsonien konstruktio on lähtökohtaisesti enemmän perinteiseen soitinrakennustaitoon ja käsityöhön perustuva, ja vaatii omasta mielestä myös tekijöiltä enemmän. Molemmilla lähestymistavoilla saadaan huippusoittimia aikaiseksi, mutta tuotatoprosessin on oltava tuotteen luonteen takia erilainen.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
blaekie
25.09.2009 22:13:36 (muokattu 25.09.2009 22:18:37)

jra: Amerikkalaisten tuotteiden tasosta sen verran, että omasta mielestä kitarat ja vahvistimet (+ muut soittimet, mutta niistä on vähemmän kokemusta) ovat melkein ainoita siellä nykyään tehtyjä teollisia tavaroita, joita omalla rahalla haluaisin hankkia.

Juu tämä on valitettava totuus , jonkin verran tuolla harrasteauto touhuissa tässä vuosien varrella pyörineenä, on aftermarket varaosat ihan itsensä jenkkien valmistamanakin olleet mitä sattuu. Nykyään tosin nekin tehdään Intiassa ja Kiinassa suurin osa.

Paras laadunvalvonta on nykypäivänä Japanilaisilla yrityksillä ja tehtailla. Heille on suuri häpeä tuottaa paskaa.

EDIT: tosin amerikkalainen kuluttaja vaikuttaa myös jaloillaan, ja sitäkautta on asiat varmaankin parantumaan päin tuotantopuolella. (Mikäli sitä enää on heillä juurikaan jäljellä)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
Björn E. Borg
25.09.2009 22:21:15
MadMatt: Tavalliset tehdasduunarit ne niitä kitaroita loppupeleissä väsää. Jos oot ikinä ollut missään tappavassa liukuhihnaduunissa niin teidät ettei mikään vois vähemmän kiinnostaa kuin se edessä oleva rakennettava tuotos. Jos niihin olis saatu kyseisen duunarin sielu niin ne olis vielä huonompia kuin oikeasti ovat.

Tämä oli kyllä loistava palautus maanpinnalle romanttisesta haihattelusta ! :)

Toisaalta kyllä kai työnjohdolla ja suunnittelulla nyt joku merkitys on. Ja kyllä ne duunaritkin sitä kantria kuuntelee. Kyllä Fenderillä sellainen ylpeys siitä merkistä on. Sitä on kaikenlaista hiljaista tietoa ja siirtovaikutusta. Enkä mä puhunut pelkästään sarjavalmisteisista kitaroista, vaan myös pikkupajoista.

Jaappanilaisilla on työmoraalit paljon enemmän kohdillaan. Laatua löytyy monessa asiassa paljon enemmän kuin jenkeillä.

Siis nimen omaan, laatuhan on Japanissa ihan eri tasolla. Kyllä se pitää paikkansa.

Hyviä kitaroita tekevät ja tarkoitus kai olisikin että puhallat niihin loppupeleissä sielun itse.

En ole tästä asiasta ihan samaa mieltä. Pystyn soittamaan ihan millä soittimella tahansa, mutta kyllä mä haen kitarasta myös inspiraatiota.

Minusta ne kaverit joka suunnitteli ja väsäsi ton kitaran on paljon tärkeämpiä henkilöitä kuin minä. Mähän otan vaan ne äänet siitä esiin, mitkä ne on sinne laittanut. Vaikka olen säveltänyt monta biisiä ja soittanut monta sooloa, niin en minä ole kovin paljon itse pystynyt uutta keksimään maailman musiikkiin.

Minusta on aivan sama mistä se inspiraatio tulee, vaikka se tulisi kitaran väristä tai nimestä, tai valmistusmaasta. Nyt on niin, että tuossa jenkissä sitä on ja noissa japuissa sitä ei ole.

No toisaalta olen mä aika innoissani noista vanhoista Yamahoista.
mattim
25.09.2009 22:30:13

Björn E. Borg:
Minusta ne kaverit joka suunnitteli ja väsäsi ton kitaran on paljon tärkeämpiä henkilöitä kuin minä. Mähän otan vaan ne äänet siitä esiin, mitkä ne on sinne laittanut.

Olet kyllä romantikko, onko suhteesi vessapaperinkin yhtä runollinen ?

Matti
Viking
26.09.2009 00:34:03 (muokattu 26.09.2009 00:34:57)
Tähän mennessä saatujen vastausten perusteella arvioisin, ettei ole liiemmin tavara liikkunut ulkomailta tähän suuntaan....

Olen kuullut huhuja, ettei Fenkkuja enää saisi ulkomailta Suomeen, (UK, Thomann..)
Onkohan jollakulla ajankohtaisia ja erityisesti omakohtaisia kokemuksia asiasta?
Sopivasti selvinpäin tai sitten ei...
jra
26.09.2009 01:04:26 (muokattu 26.09.2009 01:05:55)
Viking: Tähän mennessä saatujen vastausten perusteella arvioisin, ettei ole liiemmin tavara liikkunut ulkomailta tähän suuntaan....

Ei vielä kovin kattava otos johtopäätösten pohjaksi, jos vajaan vuorokauden aikana ei ole ilmaantunut yhteen ketjuun (joka ei edes varsinaisesti käsittele asiaa) yhtään viime aikoina Fenkun EU-alueelta tilannutta.

Vilkaisin isoimmat kaupat läpi, eikä yhdelläkään ollut mitään myyntirajoituksiin viittaavaa sivuillaan koskien Suomea & Fenderiä. Voisihan tuon helposti kysäistä vaikka Thomannlta jos asia oikeasti kiinnostaa. Luulisi rajoituksen lisäksi koskevan kaikkia pohjoismaita, kun ovat Fender-skandinavian läänitystä.

Sotii kyllä EU:n ideaa vastaan, jos moisia rajoituksia harrastetaan ja sallitaan.
Ziggy Bubba
26.09.2009 01:13:26 (muokattu 26.09.2009 01:14:10)

Omani kannoin vuoden alussa (halvan punnan aikaan) Lontoosta. Lentoyhtiön 20e vaatimuksen kitarasta kuultuani ostin punnan ruuvarin ja tungin kapulan matkalaukkuuni (kaula ja runko erillään, siis) - eivät nuo rajoitukset ainakaan tuohon vaikuttaneet :)
The Crookmachine Project
jra
26.09.2009 01:21:28 (muokattu 26.09.2009 01:22:19)
sikki-six: Omani kannoin vuoden alussa (halvan punnan aikaan) Lontoosta. Lentoyhtiön 20e vaatimuksen kitarasta kuultuani ostin punnan ruuvarin ja tungin kapulan matkalaukkuuni (kaula ja runko erillään, siis) - eivät nuo rajoitukset ainakaan tuohon vaikuttaneet :)

Taas yksi Fenderin nerokkaan konstruktion eduista ;)

Alkaa muuten punta taas olemaan alkuvuoden, vaikka ei ihan vuodenvaihteen lukemissa:
http://www.taloussanomat.fi/sivu.ph … amp;page=basicdata&chart_len=1y

Sen verran paljon Fenkkuja EU-putiikeista tilataan, että jos rajoitus pitää paikkansa, niin ei se kuvin montaa päivää vielä ole ollut voimassa. Olisi siitä tännekin yhtä kysymystä enemmän tullut viestejä. Mielenkiinnolla odotellaan lisäinfoa.
Ziggy Bubba
26.09.2009 01:23:45 (muokattu 26.09.2009 01:25:06)

jra: Alkaa muuten punta taas olemaan alkuvuoden, vaikka ei ihan vuodenvaihteen lukemissa:
http://www.taloussanomat.fi/sivu.ph … amp;page=basicdata&chart_len=1y

Katos joo. Ite vaihdoin rahat muistini mukaan 2.1. :) Tuo taisi olla sitä hulluinta aikaa, joka ei enää palaa... Tai mistä noita tietää, kun ovat EU-maat eri valuutoilla liikenteessä. Euro on tähän asti ollut varsin vahva, saman huomasin aikoinaan Nykin reissulla.

E: pahasti menee nämäkin ohi aiheen, dammit.
The Crookmachine Project
trih
26.09.2009 01:30:11 (muokattu 26.09.2009 01:32:49)
jra: Ei vielä kovin kattava otos johtopäätösten pohjaksi, jos vajaan vuorokauden aikana ei ole ilmaantunut yhteen ketjuun (joka ei edes varsinaisesti käsittele asiaa) yhtään viime aikoina Fenkun EU-alueelta tilannutta.

Vilkaisin isoimmat kaupat läpi, eikä yhdelläkään ollut mitään myyntirajoituksiin viittaavaa sivuillaan koskien Suomea & Fenderiä. Voisihan tuon helposti kysäistä vaikka Thomannlta jos asia oikeasti kiinnostaa. Luulisi rajoituksen lisäksi koskevan kaikkia pohjoismaita, kun ovat Fender-skandinavian läänitystä.

Sotii kyllä EU:n ideaa vastaan, jos moisia rajoituksia harrastetaan ja sallitaan.

Trollia ei saanu syöttää!

Oma ketju tuolle huhuilulle ettei mene tämä ihan huuhaaksi kuten tuolla jo aiemmin toivottiin.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Viking
26.09.2009 01:32:57
alueelta tilannutta
Tää olikin se pointti jota haen, eli jotain selvää tod.aineistoa siitä että kauppa käy näinkin päin, toisin kun puhutaan...... EU-lainsäädäntö sallii kyllä tehtaalle tuollaiset rajoitukset
Sopivasti selvinpäin tai sitten ei...
trih
26.09.2009 01:34:27
Viking: Tää olikin se pointti jota haen, eli jotain selvää tod.aineistoa siitä että kauppa käy näinkin päin, toisin kun puhutaan...... EU-lainsäädäntö sallii kyllä tehtaalle tuollaiset rajoitukset

Laita aiheesta oma ketju niin ne ketkä tietää osaavat vastata.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
McNulty
26.09.2009 01:45:56
BigPapa: Tosta tulikin mieleen, että Fenderin Customshopin tuontantomäärät on aikamoisia, Kitarapajassakin tällähetkellä Customshoppeja kymmeniä ja noita halvempia vähemmän. Mistähän tollanen. Sama linja kun katteleen noita nettikauppojakin.

Niin siis... Team Buildeja on aika paljon liikenteessä. Se siis tarkoittaa sitä että joku CS:n jantteri tekee pelkästään kauloja, toinen runkoja, kolmas viimeistelee niitä jne. Kyllähän sillä tavalla aika monta yksilöä saadaan vuorokaudessa tuotantolinjalta ulos. Toisin on sitten Masterbuilt-skebojen kanssa, jotka ovat siis yhden Master Builderin tuotoksia alusta loppuun. Niitä näkeekin vähemmän myynnissä, sekä uutena että käytettynä.

Mietippä jos Am. Standardin hinta on esim. 1100-1300 euroa ja CS-Straton hinta ~1800e niin aika moni sijoittaa sen 500e enempi ja hommaa Custom Shopin Nossin, Closetin tai Relicin. Voisiko se selittää tuota kasvanutta tarjontaa?
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)