Numb 20.05.2010 13:45:22 | |
---|
jniska: Miten te muutaman tunnin / päivän testaamisella tiedätte saundin olevan just se oikea ja haluttu. Kyl sen perussoundin tuntuu aika hyvin kuulevan - kuulee, että mitä sieltä on ehkä ulos otettavissa. Loppu on sitten hienosäätöä. Minä lähden yleensä siitä, että piuha kiinni, tonepotikat klo 12 ja siitä sitten tarpeen mukaan säädellen. Viime aikoina muutenkin on ollut enemmän soittoa ja vähemmän säätöä. Säröpolkimia piti tosin jokunen pyörittää ennen kuin natsasi, ja niissä on aivan sama homma kuin vahvistimissa. Sen särön rakenteen ja perussoundin kuulee heti. Jos se ei natsaa, niin ei niistä tunnu silloin säätämälläkään löytyvän. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö |
jussi1976 20.05.2010 14:07:22 (muokattu 20.05.2010 14:12:35) | |
---|
Ei siinä parhaan saundin etsimisessä ole koskaan mennyt kauaa. Mä käytän aina samaa menetelmää comboissa ja nupeissa kuin Hendrix; Joka potikka kaakkoon ja se on siinä. Volaa sitten voi säätää erikseen... Ja kyllä se JVM410/6100 on SE kombinaatio; Mähän sanoin etten vielä OMISTA 6100:sta, tsekattu on, ja toimii. Niitä ei vain paljoa liikuskele - ja syystä. Laney on kyllä jäänyt toistaiseksi hämärän peittoon vahvistimena. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
Terry Pantheras 20.05.2010 14:12:41 (muokattu 20.05.2010 14:15:45) | |
---|
jniska: Vielä jankuttava kysymys: Miten te muutaman tunnin / päivän testaamisella tiedätte saundin olevan just se oikea ja haluttu. Mulla menee kuukausia ennenkuin olen kaikki mahdolliset variaatiot ja säädöt testannu noilla muutamalla skitalla millä pääasiassa soitan. Joskus joku saundi miellyttää hetken, mutta pitemmän päälle ei sittenkään ole juuri sitä mitä toivoo. En mä juuri edes kiertele kaupoissa testaamassa vahvareita tai muljuttimia tai kitaroita, kun ei siitä saa sellasta selkoa kuin pitkän ajan testeissä ja treeneissä. Ja vielä enemmän eroa tulee, kun soittaa porukan kanssa ja vieläkin enempi kun on 2 kitaristia bändissä jne. Se saundi mikä on paras itsekseen tai taustojen päälle tms. ei välttämättä toimi lähellekään porukan kanssa soitettaessa. Jo ihan volyymitaso aiheuttaa eroja. Ihmettelen Jussi että mitä sä tiedät että JVM + 6100 on se sun kombinaatio, jos sulla ei moista edes vielä ole ? Erot miltä vahvistin kuulostaa bändin kanssa versus yksin soitettuna, on vahvistimesta ja KAIUTTIMISTA riippuen ihan älytön. Voisinpa melkein väittää, että kaiuttimien merkitys on melkein yhtä suuri kuin vahvistimen. Joihinkin vahvistimiin yksinkertaisesti vaan kyllästyy ja toisista löytyy uusia soundeja vielä kuukausien soiton jälkeenkin, mikäli vaan vahvistin sopii yhteen ämyreitten kanssa; "väärät" ämyrit voi antaa vahvistimesta ihan väärän ensivaikutelman ja pitkänkään säädön jälkeen ei tunnu mikään asetus natsaavan lopullisesti. Jotkut joskus sanoo, että joku vahvistin on tehty juuri joillekin ämyreille, itse en oikein usko tuota, koska yleensä noissa tehdaskaapeissa on ne halvimmat ja yleisimmät tötteröt. Itelle tärkeintä on, että saundaa bändin kanssa hyvältä, soittotatsi on oikea ja leikkaa läpi ilman sirinöitä ja tärykalvot rikkovaa kirskuntaa. Mulla oli pitkään ongelma löytää yksi vahvistin ja ämyrit, joista löytyisi mahdollisimman samoilla säädöillä sekä soolo-, että komppisoundi. Mutta testailemalla ja vaihtelemalla se sitten löytyi... Jaa, että oliko mulla pointtia tässä jutussa? En tiedä... :D MUOX: mutta eipä tuo ole nyt niin ihmeellistä ja monimutkaista kuin tuo mun sekava kirjoitus antaa kenties ymmärtää... :) |
Shredator 20.05.2010 14:13:25 | |
---|
jussi1976: Ei siinä parhaan saundin etsimisessä ole koskaan mennyt kauaa. Danny - Tuuliviiri. Nomen est omen. |
mitja 20.05.2010 14:22:21 | |
---|
|
Terry Pantheras 20.05.2010 15:15:02 | |
---|
|
jniska 20.05.2010 16:06:34 | |
---|
jussi1976: Ei siinä parhaan saundin etsimisessä ole koskaan mennyt kauaa. Mä käytän aina samaa menetelmää comboissa ja nupeissa kuin Hendrix; Joka potikka kaakkoon ja se on siinä. Volaa sitten voi säätää erikseen... Ja kyllä se JVM410/6100 on SE kombinaatio; Mähän sanoin etten vielä OMISTA 6100:sta, tsekattu on, ja toimii. Niitä ei vain paljoa liikuskele - ja syystä. Et oo tosissas ? Ei siinä munkaan mielestä mitään vaikeaa ole, mutta niinkuin kirjoitin, en mä sitä löydä hetkessä enkä osaa sanoa mitään sellaista että TÄMÄ on se oikea ilman perusteellista tutkimista. Tosin kyllä se niin on että eka rämäys riittää kertomaan että onko vahvistin / kaappikombinaatiosta mihinkään. Laiha Lissu oli paras |
Vetehinen 21.05.2010 10:30:54 | |
---|
jussi1976: Jahas. Näytäpä mulle se hyväsoundinen vahvistin? Pikkuisena kokemuspohjaisena viittauksena Olitko ENGLiä testannut? "Mankind is known to be narrowminded" - Gaahl |
nakedzen 21.05.2010 10:35:10 | |
---|
|
Metalrock 21.05.2010 10:36:08 | |
---|
beliel: Olitko ENGLiä testannut? Tai Diezel |
Terry Pantheras 21.05.2010 10:45:12 | |
---|
nakedzen: Näyttää aloittaja soittelevan Kochin Multitonella nykyään. Joo tuosta mun postauksesta puuttui silmänvinkkaushymiöstely... |
Mr. Speed 21.05.2010 12:13:28 | |
---|
Veijo Budda: Tai Diezel Tai VHT/Fryette Tai Mako Tai... Ainiin.. Mutta kun noi vaatii soittajalta jotain. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. |
Metalrock 21.05.2010 12:57:24 | |
---|
|
punainenettan 14.06.2010 22:54:02 | |
---|
Saahan näistä tietysti keskustella mutta eiköhän se aloittaja tosiaan ole kahdessa vuodessa nuppinsa jo löytänyt (ja myynyt). Asiahan on aina ajankohtainen..:) Nyt on vaan budjetti venynyt 2k€ pahemmalle puolelle. Pitänee melkein kahlata tämä ketju läpi. Ja onhan tuota löydetty ja myyty. Multitone II on nyt, mutta louhintapuolessa ei riitä särö mun makuun.. Jotain säröpedaalia pitäis varmaan tekstata. Taitava laulaja WANTED! Ota yhteyttä! |
Mr. Speed 14.06.2010 22:57:35 | |
---|
punainenettan: Asiahan on aina ajankohtainen..:) Nyt on vaan budjetti venynyt 2k€ pahemmalle puolelle. Pitänee melkein kahlata tämä ketju läpi. Ja onhan tuota löydetty ja myyty. Multitone II on nyt, mutta louhintapuolessa ei riitä särö mun makuun.. Jotain säröpedaalia pitäis varmaan tekstata. Mitäs kaikkea pitäs irrota? Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. |
dbasteroid 15.06.2010 20:03:23 | |
---|
Tässä muutama aika mielenkiintoinen video: Marshall jmp 2203 boostattuna: http://www.youtube.com/watch?v=52UjPY3NxxY&feature=related Marshall Jcm 800 boostattuna: http://www.youtube.com/watch?v=oltsVa6VS2I&feature=related Mesa IV http://www.youtube.com/watch?v=fxGUjidONyM&feature=related Mutta mun yksi vaihtoehto-ehdoitus voisi olla joku tuollainen vanha marsu ja boosteri. Yksi kanavainen, mutta kuitenkin periaatteessa saat kolme. 1. Clean: kitaran volaa alaspäin (EH:lla myös pedaali tähän) 2. Crunch:it vahvistimesta 3. Metallit boosterilla/säröllä Tuolla saisit yleisesti parhaana pidetyt, minä puollan, crunch-soundit. Ok-hyvät puhtaat, tosin ei reverbiä!?!, ja hyvät metallit. Se eq:tahan noissa marsuissa mielestäni vaan muokkaa sitä vahvistimen perussoundia, josta pitää tai ei. . En sano että olisi sinulle paras, mutta itselläni tuollainen setup on ainakin toiminut viimeiset 2vuotta, siihen musaan jota itse teen. (Voi myös ajatella että se millä soittaa myös sanelee jotenkin musatyyliä mitä soittaa). Mieti mitä haluat soittaa, ja tee valinta, joskus jostain on tingittävä. Ps. En tiedä missä soitat, mutta keinokuorman sun pitää mahduttaa budjettiisi jos ostat 50w-100w putkinuppia, ei muuten toimi kunnolla. Tietenkin jos vahvistimesta vastaava löytyy sitten ei. |
pekurides 15.06.2010 20:26:39 | |
---|
dbasteroid: Tässä muutama aika mielenkiintoinen video: Marshall jmp 2203 boostattuna: http://www.youtube.com/watch?v=52UjPY3NxxY&feature=related Marshall Jcm 800 boostattuna: http://www.youtube.com/watch?v=oltsVa6VS2I&feature=related Mesa IV http://www.youtube.com/watch?v=fxGUjidONyM&feature=related Mutta mun yksi vaihtoehto-ehdoitus voisi olla joku tuollainen vanha marsu ja boosteri. Yksi kanavainen, mutta kuitenkin periaatteessa saat kolme. 1. Clean: kitaran volaa alaspäin (EH:lla myös pedaali tähän) 2. Crunch:it vahvistimesta 3. Metallit boosterilla/säröllä Mielenkiintoisinta nuissa klipeissä oli se että kuulostivat kaikki yhtä epämielyttäviltä myös mesan markku:) taitaapi olla äänityspuolen hommia luulen ma... tai sitten mulla huono päivä. Erillisellä säröpurnukalla varusteltu yhdistelmä taitaapi olla juuri sitä mistä halutaan pois kun haetaan "monipuolista" vehkettä, useampikanavaiseen tottuneena ei tulisi enää mieleenkään ruveta pomppimaan boostien päällä ja ruuvailemaan volaa sattumanvaraisesti alaspäin enemmän ja vähemmän väärään suuntaan mitä haluisi. lisäksi se potikan ruuvaaminen on suoraan pois soitosta tai sitten joudut ralentaman biisit/soolot sen mukaan että kerkiät osien välissä potikoita ruuvailemaan... yhdellä kenkänkärjellä kun saa MIdi-laudasta valita kliit tai mörssärit tai erikseen asetetut lead saundit avoimella efektiloopilla tai mitä nyt vaan haluat sinne asettaa niin alkaa olemaan jo monipuolista jo käyttää, tosin saundipuolet edelleen makuasioita ainakin jos englillä kurvailee;=) They see me rollin, they hatin. |
aristoteles666 15.06.2010 20:53:05 | |
---|
kieltämättä en mäkään pitänyt noista klipeistä. |
dbasteroid 15.06.2010 21:29:01 | |
---|
lisäksi se potikan ruuvaaminen on suoraan pois soitosta tai sitten joudut ralentaman biisit/soolot sen mukaan että kerkiät osien välissä potikoita ruuvailemaan... yhdellä kenkänkärjellä kun saa MIdi-laudasta valita kliit tai mörssärit tai erikseen asetetut lead saundit avoimella efektiloopilla tai mitä nyt vaan haluat sinne asettaa niin alkaa olemaan jo monipuolista jo käyttää, tosin saundipuolet edelleen makuasioita ainakin jos englillä kurvailee;=) Yeah. Pitikin kirjoittaa että ei ehkä maailman monipuolisin setti itsessään, mutta todella, todella monien huippujensoundin perustana pedaalilla ja volanumiskalla käytettynä. Yksi vaihtoehto valintaa tehdessä. Mulla itsellä vaan midi ja kitara ei kuulosta luontevalta. "Mut mä oonkin mä, ja sä oot sä." :) (ja kun nuoruudessa on katsellut videoilta Jimin/Jimmyn pedaaleita suoraan lattialla niin pedalboard:kin on aika vieras, heh heh ) Eihän tuossa toisaalta ole kuin se volapotikalla leikkiminen, joutuu sitä midiäkin painelemaan... (Offtopic...Oma mielipide asiaan on se että jos joku keikalla olevista kännisistä kuuntelijoista kuulee kun alle puolessa sekunnissa volat pikkurillillä säädät, ja vieläpä jos jonkun mielestä se on ongelma niin sitten olkoon. Studiossa asia tietenkin ihan eri.) Anyway. Itse vain yhden keikan laina Engl:in Scream:illa soittaneena (ennen nykyisiä kamoja) täytyy sanoa että vakuutti kyllä silloin. Perus-soundi oli hyvä ja vahvistimen soitettavuus luonteva. Olin ostamassa noita silloin, mutta mun sydämmen lopulta vei marsu. Tekee just sen mitä "just mä" haluan vahvistimelta. Engl:it varmasti paljon monipuolisempia ilman pedaaleita. |
Räbbänä 15.06.2010 21:33:04 | |
---|
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin." |