Aihe: Jack&Danny LS5 vs. Gibson Les Paul Standard
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 16 17 18
Gypsy
03.11.2006 16:10:15
Niin, ja sitä HD:n V2-soundia ei ole tähän mennessä lähtenyt vielä yhdestäkään "kopioprätkästä".

Ootko kuullu noita HD replica-koneita?
Aamen
Invader
03.11.2006 16:16:56
Ootko kuullu noita HD replica-koneita?

Eipä kuulosta tutulta kyllä. Eikös se HD:n koneen rakenne josta se soundi lähtee ole patentoitu?
Tai sitten ei..
Ukko
03.11.2006 16:17:29

Miksi siis rakennella pilvilinnoja ja todistelurinkejä? Jos itse tiedostaa mitä tekee, niin sehän se on pääasia..

Mutta rakentelethan sinäkin koko ajan todisteluketjuja. Miksi muiden rakentelut ovat huonompia kuin omasi ?

ps. Uskokaa tai älkää mutta aika moni ammattipaavo soittelee keikkansa Variaxilla. Ei Gibsonilla, ei Fenderillä ei PSR:llä vaan Variaxilla.
Twinkle
03.11.2006 16:30:24
Niin, olishan se kiva jos noita vähiin käyviä argumentteja laittaisit oikein.

Okei, sekoitin liikkeen tarjous/käytetyt/uudet osion. Mutta se nyt ei tässä tilanteessa hirveästi muuta sitä, että jos katsotaan tuotteen hintoja käytettynä vastaa sitä markkinahintaan. Jos sohaisee edulliseen keski-euroopan ja britannian ebayhin Les Paul niin sieltä tulee 172 osumaa (joista osa tosin on epiphoneja), hinnat on järjestään yli 1800 euroa. Brittein codamusicissa on silloin tällöin 1600 euron stankku, se nyt välttämättä heijasta mitään.

Toinen aspekti mitä tämä nyt tuo että jos stankun saa käytettynä halvalla silloin kun tahtoo ihan miten päin itse haluaa, niin eikös se vähän vie pohjaa siltä ainaiselta "Gibson säilyttää arvonsa" -mantralta..
Twinkle
03.11.2006 16:32:43
Eheii! Taikaa yms. niissä kyllä on! Sama juttu kuin motoristeilla, Harley-Davidson on SE juttu eikä jokin tanan riisikuppi! Laadulle ei ole muita määritelmiä...

Eli vaikka toisella pääsee samalla tavalla eteenpäin ja se näyttää muutenkin samalta, rekisteriotteessa pitää lukea oikea valmistaja?
Gypsy
03.11.2006 16:43:56
Eipä kuulosta tutulta kyllä. Eikös se HD:n koneen rakenne josta se soundi lähtee ole patentoitu?

Enpä tiedä Harleyn patenteista niin, mutta jokatapauksessa mm. S&S konevalmistaja on haastettu oikeuteen patenttijuttujen rikkomisesta ja Panhead jne. nimien käyttämisestä.

Joskus Harrikan äänelle on ainakin YRITETTY hakee suojaa, sillon ei onnistunu.
Aamen
HS
03.11.2006 17:04:45
Terve

Minä en näistä ole paljon sanomaan kun en ole itse koskaan omistanut. Usealla kyllä soittanut.
Tämä ei kyllä oikein kahden tonnin kepiltä NÄYTÄ, tuntua toki voi :) http://www.kitarapaja.com/pics/nglpclwr1.jpg
McNulty
03.11.2006 17:13:54
Terve

Minä en näistä ole paljon sanomaan kun en ole itse koskaan omistanut. Usealla kyllä soittanut.
Tämä ei kyllä oikein kahden tonnin kepiltä NÄYTÄ, tuntua toki voi :) http://www.kitarapaja.com/pics/nglpclwr1.jpg

Sama kun nyt joku pasteis yksittäisen kuvan jostain "piraattituotteesta" kaukoidän markkinoilta. Onpa sitä nähty pahvikantistakin LP kopiota :)

Mutta ymmärrän kyllä että tuossa olisi syytä fiksata tuo mikkikehysten meininki. Vaikuttaisi siltä, että siinä on kaarevaan kanteen läiskitty suorat raamit + ruuvit perään = ei hyvä. Itseasiassa Kitarapajan kannattaisi fiksata se siten, ettei kyseistä ongelmaa ole. Voisi kitarakin tehdä kauppansa helpommin. Toki, tämähän on loppupeleissä vain ja ainoastaan silmäkarkkia eikä mitään muuta. Vähän sama kun ralliautosta alettaisiin itkeä jokaista lommoa ja naarmua.
"Serenity Now!" -Frank Costanza
HS
03.11.2006 17:21:08
Terve

...Vähän sama kun ralliautosta alettaisiin itkeä jokaista lommoa ja naarmua.

Minä en tästä aiheesta enempää, mutta ehkä ontuvin vertaus mitä ikinä muistan kuulleeni :)
McNulty
03.11.2006 17:24:54
Terve

En usko!

Minä en tästä aiheesta enempää, mutta ehkä ontuvin vertaus mitä ikinä muistan kuulleeni :)

Ei välttämättä. Kuskille se auto on työkalu, samoin mitä kitara monelle soittajalle. Pieni lommo Grönholmin autossa ei vauhtia hidasta ja sillä voi edelleen hoitaa "homman kotiin". Pieni kolhu kitarassa tai muu kosmeettinen erhe ei menoa hidasta ja silläkin voi hoitaa homman kotiin. Eikö?
Gypsy
03.11.2006 17:29:26
Ei välttämättä. Kuskille se auto on työkalu, samoin mitä kitara monelle soittajalle. Pieni lommo Grönholmin autossa ei vauhtia hidasta ja sillä voi edelleen hoitaa "homman kotiin". Pieni kolhu kitarassa tai muu kosmeettinen erhe ei menoa hidasta ja silläkin voi hoitaa homman kotiin. Eikö?

Kyllä, jättäisivät vaan bodyn muodonkin sahaamatta ja pelkkä lakka päälle vaan suojaamaan puuta. Ja kaikki upotukset ja muu pois vaan. Lapakin vois olla neliö.

Ja ne paskat satulat esim. ei oo kosmeettinen juttu. Mikä on muuten huomattu siellä Ameriikassakin, johon ne parhaat yksilöt jää.
Aamen
McNulty
03.11.2006 17:35:10
Kyllä, jättäisivät vaan bodyn muodonkin sahaamatta ja pelkkä lakka päälle vaan suojaamaan puuta. Ja kaikki upotukset ja muu pois vaan. Lapakin vois olla neliö.

http://www.htd.fr/images/Presse/OCTOBRE%202004/bo_diddley_2004.jpg

Ja ne paskat satulat esim. ei oo kosmeettinen juttu. Mikä on muuten huomattu siellä Ameriikassakin, johon ne parhaat yksilöt jää.

Satulan urien fiksaaminen on ihan perushommaa muutenkin, jos paksumpaa kielisettiä käyttää, tai ohuempaa. Urat eivät saa olla liian leveät, liian kapeat, liian syvät tai liian matalat. En tiedä mikä on "paskan satulan" määritelmä mutta niissä muutamassa '04-05 yksilössä en kyllä suurta vikaa satulassa havainnut. Kokemukseni on rajallinen vuoden '06 tekeleistä, toistaiseksi vasta yhtä '06 LP Standardia testannut ja senkin satula toimi vallan hyvin. Mitä tarkoitat "paskalla satulalla"?
Gypsy
03.11.2006 17:39:18
Satulan urien fiksaaminen on ihan perushommaa muutenkin, jos paksumpaa kielisettiä käyttää, tai ohuempaa. Urat eivät saa olla liian leveät, liian kapeat, liian syvät tai liian matalat. En tiedä mikä on "paskan satulan" määritelmä mutta niissä muutamassa '04-05 yksilössä en kyllä suurta vikaa satulassa havainnut. Kokemukseni on rajallinen vuoden '06 tekeleistä, toistaiseksi vasta yhtä '06 LP Standardia testannut ja senkin satula toimi vallan hyvin. Mitä tarkoitat "paskalla satulalla"?

Tarkotan paskalla satulalla esim. sellasta satulaa, jossa G kieli on korkeemmalla kun muut. Ja samaten tehdassetin kanssa urat on liian pienet.

Toki, on ihan pikkujuttu fiksata ja perushommaa. Mut hitsi, kun mua ainakin vituttaa suoraan sanoen alkaa fiksata tommosen soittimen satulaa heti alkuunsa, oli homma minkä kokonen tahansa.
Aamen
Tympee Huttunen
03.11.2006 17:41:35

Itse en edes ostaisi jotain 20-v vanhaa "laatusointinta" ellei siinä klommoja ja naarmuja olisi. Jos soitin kerran on niin laadukas ja hyvää soittaa, niin miksi se näyttäisi soittamattomalta? Kyllä jotain hämärää on meneillään, jos vanha instrumentti näyttää päällisinpuolin ihan uudelta.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää syksyä:(
Gypsy
03.11.2006 17:43:21
Itse en edes ostaisi jotain 20-v vanhaa "laatusointinta" ellei siinä klommoja ja naarmuja olisi. Jos soitin kerran on niin laadukas ja hyvää soittaa, niin miksi se näyttäisi soittamattomalta? Kyllä jotain hämärää on meneillään, jos vanha instrumentti näyttää päällisinpuolin ihan uudelta.

Joo, vähän samaa mieltä, mutta toi tossa on uus ja siinä on virhe.
Aamen
McNulty
03.11.2006 17:48:18
Tarkotan paskalla satulalla esim. sellasta satulaa, jossa G kieli on korkeemmalla kun muut. Ja samaten tehdassetin kanssa urat on liian pienet.

Jep. Se on harmi mikäli sellaista sattuu kohdalle. On myös harmi, että nykyiset "valtuutetut jälleenmyyjät" myyvät tavaraa paketista suoraan ilman minkäänlaista tsekkausta. Tästä aiheesta on puhuttu monesti ja se koskee myös muita kuin kalliita soittimia. Etenkin halpoja värkkejä joutuu monesti trimmaileen ja kaulaa säätään kun ne paketista ulos repäisee. Palvelisi kaikkia, mikäli jokainen "merkkiliike" pystyisi kitaroita huoltamaan ja fiksaamaan edes tiettyyn rajaan asti.

Esim. Musamaailman ESP:t, LTD:t, Tokait ja muut käyvät huoltomiehellä ennen myyntiä. Tämä johtuu siitä että MM on itse tukku ja retail. Samaa ei voi sanoa Into-Luupäästä tai EM Nordicista jonka kautta maahamme saapuu Gibsonit, PRS:t, Music Manit jne. Siellä logistiikkakeskuksessa joku jamppa avaa laatikon/laukun, tsekkaa että soittopelissä on tarvittavat kilkkeet mukana, rastit lappuun ja kohti vähittäismyyjiä. Sitten siellä "valtuutetussa jälleenmyyntipisteessä" kitaralle ei osatakaan tehdä mitään, lyödään laukku asiakkaalle kouraan ja otetaan rahat vastaan. Kotona asiakas alkaakin näprään soitinta ja huomaa että "keles kun on kupera kaula". Seuraava homma onkin kirjautua m.nettiin ja käydä kirjoittamassa kuinka paljon parempi se oma vanha kopio-soitin on verrattuna just ostettuun kalliiseen soittimeen.

Toki, on ihan pikkujuttu fiksata ja perushommaa. Mut hitsi, kun mua ainakin vituttaa suoraan sanoen alkaa fiksata tommosen soittimen satulaa heti alkuunsa, oli homma minkä kokonen tahansa.

Tätäkö ei sitten tarvitse halvemman soittimen kanssa tehdä lainkaan?
Gypsy
03.11.2006 17:54:22 (muokattu 03.11.2006 17:54:54)
Jep. Se on harmi mikäli sellaista sattuu kohdalle. On myös harmi, että nykyiset "valtuutetut jälleenmyyjät" myyvät tavaraa paketista suoraan ilman minkäänlaista tsekkausta. Tästä aiheesta on puhuttu monesti ja se koskee myös muita kuin kalliita soittimia. Etenkin halpoja värkkejä joutuu monesti trimmaileen ja kaulaa säätään kun ne paketista ulos repäisee. Palvelisi kaikkia, mikäli jokainen "merkkiliike" pystyisi kitaroita huoltamaan ja fiksaamaan edes tiettyyn rajaan asti.

Jep jep. Onhan siitä puhuttu, mutta se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että ongelma on jo jossain ennen sitä liikettä.

Esim. Musamaailman ESP:t, LTD:t, Tokait ja muut käyvät huoltomiehellä ennen myyntiä.

No se oli vissiin ainakin käyny se BenD:n Tokai, jossa oli erikokonen nauha ja kaula vituillaan ja mitä siinä oli.

Korjaus: Vai pitikö sanoo NIISSÄ?

Tätäkö ei sitten tarvitse halvemman soittimen kanssa tehdä lainkaan?

Tarvii, tottakai. Tosin olen nähny semmosiakin halpiksia, joissa on hyvät satulat. Ei sillä, etteikö Gibsonilla niitä olis. Mutta se nyt vaan on niin, että kun ostaa halvan kitaran, niin voi kuvitella, että jostain on säästetty. Useesti sanotaan, että halvalla ei saa hyvää ja köyhän ei kannata ostaa halpaa jne... En nyt ihan tota mieltä ole, mutta kuitenkin sitä mieltä, että kalliilla pitäis, vittu, saada sitä priimaa ja tasalaatusesti.
Aamen
DaKiller
03.11.2006 18:47:25

En nyt ihan tota mieltä ole, mutta kuitenkin sitä mieltä, että kalliilla pitäis, vittu, saada sitä priimaa ja tasalaatusesti.

Heh, loistava pilkun käyttö tuossa. Saat plussan, kun oli niin perskeleen hyvin muotoiltu kirosanan upotus lauseeseen.
Marwel
03.11.2006 18:53:02
Näyttäis että myös rubin on laittanu kapteeni kirkille ja jamekselle jack&dannyt käteen. Jos tarkasti tsuumaatte Lapaa ni J&D:hän sielä komeilee. Kai niissä vain on
sitte munakkaammat midlet ja parempi sustain mitä gibsoneissa. Ja Rubin jos joku tietää miten saundit saadaan kohilleen. J&D kyllä vakuuttaa.

http://www.metallica.com/index.asp?item=14828
Les Fender
03.11.2006 20:08:09 (muokattu 03.11.2006 20:12:59)
Toinen aspekti mitä tämä nyt tuo että jos stankun saa käytettynä halvalla silloin kun tahtoo ihan miten päin itse haluaa, niin eikös se vähän vie pohjaa siltä ainaiselta "Gibson säilyttää arvonsa" -mantralta..

Joo, mut se johtuu paljolti myös siittä että uusien Gibsonien hinnat ovat nousseet todella reilusti pelkästään tänävuonna. Muutama Mnettiläinenkin pääsi keväällä ostamaan siittä Codan tarjouserästä uusia Stankkuja 1500-1600e hintaan.
Vaikka tässä esim.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=133735
on 2005 stankku myynnissä 1580e, niin myyjä ei välttämättä (jos on sattunut ostamaan aikanaan esim. Codalta) häviä penniäkään. Eikös se silloin pidä hyvin arvonsa? Käytettyjen hinnat eivät ainakaan vielä ole niin reilusti pompsahtaneet.

Toisaalta, tämänpäivän käytettyjen/uusien välinen hintaero on sellainen etten ainakaan itse uuttena ostaisi.

Nuo Kitarapajan Classicin mikinkuoret ovat käsittämättömät, ei luulisi olevan kovin kummoinen homma fiksata kuntoon.
"Living is easy with eyes closed!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)