Aihe: gibson les paul
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Guitarfreak
03.10.2016 21:35:55
iec: ...

Edit: Mulla ei taida olla enempää annettavaa tästä aiheesta, joten mun puolesta voidaan keskustella jo muustakin kuin Les Paulin g-kielen mahdollisesta vireen muuttumisesta keikan/treenin aikana :)

G-saturaatiopiste saavutettu. :P

Itselläni Lespa pysyy kiitettävästi vireessä kun muistaa antaa totuttautua uuteen lämpötilaan/kosteuteen jonkin aikaa keissi vähän raollaan. Jos tulee suoraan huoneilmasta vaik kesällä johonkin iltajuttuun pihalla nii vot ei tuu vireeseen vielä seuraavanakaan päivänä. Tosin strato tekee ihan samaa... sit jos antaa hetken totuttautua uuteen ilmastoon nii elämä on helpompaa.

Mut muuten ei oo kyl lespan g:ssä ongelmia. Koko kaula vähän ulkona säädöistä mutta jossain vaiheessa sit vie pajalle rapsuteltavaksi... :)
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Yallup
05.10.2016 19:57:59
iec: Juu ei ole kahta erillistä kulmaa, mutta yleensä on helpompi viilata ura yhteen suuntaan (suoraan alaviistoon) kuin yrittää tehdä sama yhtä hyvin sekä hieman ala- että sivusuunnassa. En tiedä muista, mutta ainakin itselläni on joskus vaikeuksia saada porattua porakoneella käsivaralta suoraan. Meinaa mennä ylä/ala-suunnassa aavistuksen vinoon, kun ei ole neljää silmää :D

Mulla ainakin Telen satula on huomattavasti kapeampi kuin mitä oli Les Paulissa, eli siis LP:ssä on kieli pitemmästi satulaurassa kuin Telessä. Stratosta en osaa sanoa kun ei ole tuossa mallikappaletta tällä hetkellä.

Edit: Mulla ei taida olla enempää annettavaa tästä aiheesta, joten mun puolesta voidaan keskustella jo muustakin kuin Les Paulin g-kielen mahdollisesta vireen muuttumisesta keikan/treenin aikana :)

Telessä ja Stratossakin itse satula saattaa olla kapeampi, mutta sellainen neliskanttinen jossa kieliura on koko syrjän mittainen. Gibsonissa satula on enemmän kolmion - tai suunnikkaan mallinen, jossa kieli menee terävän reunan yli lyhyessä urassa. Kieli koskettaa satulaan aika lyhyeltä matkalta ja esim G-kielen kohdalla vain taipuu kohti viritintä. Näissä on aika erilainen periaate, ehkä Fenkun hyväksi? Minulle kyllä kelpaa molemmat ja ehkä soundin kannalta Gibsonin ratkaisu on parempi, vaikka joillakin on ilmennyt vireongelmia. Minusta ne ei ehken ole silti satulan/kulman syytä, vaan kielenasennuksen huolimattomuus tai uran kuluminen.
"Tosta se taitaa lähteä.."
TTV
01.01.2019 17:56:16
Hyödynnetäänpäs vaikka tätä Gibsonin ketjua esittelemään Les Paul Standard 2019 malli:

https://www.youtube.com/watch?v=EQQ9kkPp97I

Mielenkiintoinen tuo elektroniikkaosio, onkohan vastaavan laajuisena ollut aiemmissa malleissa?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
LaMotta
01.01.2019 18:08:15

TTV: Hyödynnetäänpäs vaikka tätä Gibsonin ketjua esittelemään Les Paul Standard 2019 malli:

Pätevä soittoucco videolla. Keppi on myös aika chyylin värinen.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Durty
01.01.2019 18:18:20
Toivottavasti laatu paranee, kun on tietääkseni uusi omistaja.
TTV
01.01.2019 18:29:51
Durty: Toivottavasti laatu paranee, kun on tietääkseni uusi omistaja.

Ainakin 2018 Les Paul Standardissa oli jo huomattavasti parempi viimeistelyn laatu kuin vastaavassa vuoden 2014 mallissa, eli ehkäpä nyt ollaan taas laadukkaalla aikakaudella :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Laulava Kylätohtori
01.01.2019 18:44:05
TTV: Hyödynnetäänpäs vaikka tätä Gibsonin ketjua esittelemään Les Paul Standard 2019 malli:

Mielenkiintoinen tuo elektroniikkaosio, onkohan vastaavan laajuisena ollut aiemmissa malleissa?

Huikeeta! Mielenkiintoinen video ja nostan hattua uudelle elektroniikkasysteemille. Toivon todella, että tämä ottaa tuulta siipiensä alle asiakkaiden keskuudessa. Mielestäni todella järkeviä ja hyödyllisiä uudistuksia. Itselle ehkä jo liikaakin, mutta toisaalta, valitsee kannen alta parhaat vaihtoehdot ja eihän push/pulleja tarvitse käyttää. Tämä vie todella tarvetta monenlaisilta modauksilta ja toisaalta nyt on eri vaihtoehdot molemmat saatavilla. Esim 50s / standard wiringit ym.

Itse olen kääntynyt ehdottomasti kannattamaan kitaran elektroniikan kehittämistä. Toivotaan, että Gibsonin ostajakunta on samaa mieltä. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
01.01.2019 18:45:25 (muokattu 01.01.2019 18:46:18)
LaMotta: Pätevä soittoucco videolla. Keppi on myös aika chyylin värinen.

Pätevä kyllä, mutta miksi ihan liikaa säröä ja ihme hevijonnesoundi. Soittopätkät olisi voinut leikata pois ja antaa pääluthierin puhua järkeviä senkin ajan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
TTV
01.01.2019 18:51:04
Laulava Kylätohtori: Huikeeta! Mielenkiintoinen video ja nostan hattua uudelle elektroniikkasysteemille. Toivon todella, että tämä ottaa tuulta siipiensä alle asiakkaiden keskuudessa. Mielestäni todella järkeviä ja hyödyllisiä uudistuksia. Itselle ehkä jo liikaakin, mutta toisaalta, valitsee kannen alta parhaat vaihtoehdot ja eihän push/pulleja tarvitse käyttää. Tämä vie todella tarvetta monenlaisilta modauksilta ja toisaalta nyt on eri vaihtoehdot molemmat saatavilla. Esim 50s / standard wiringit ym.

Itse olen kääntynyt ehdottomasti kannattamaan kitaran elektroniikan kehittämistä. Toivotaan, että Gibsonin ostajakunta on samaa mieltä. :)

Samaa mieltä, nyt annetaan käyttäjälle mahdollisuus konfata kitarastaan mieleinen ilman isompaa jumppaa. Positiivista myös, että kaikki tuo on poweroitu ilman patteria :-)
LaMotta
01.01.2019 18:52:17

Laulava Kylätohtori: Soittopätkät olisi voinut leikata pois ja antaa pääluthierin puhua järkeviä senkin ajan.

Niin mutku soundista ei kuule mitään selittämällä.....duodam.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
tuskiz
01.01.2019 21:24:06
Gibson taas pääti että joku haluaa tämmöisen, kun kukaan ei halunnut semmoista.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
LaMotta
01.01.2019 21:26:33

tuskiz: Gibson taas pääti että joku haluaa tämmöisen, kun kukaan ei halunnut semmoista.

En ole täysin varma siitä, että onko ongelma enemmänkin traditionaalisessa Gibson-asiakkaassa vai missä?
texjazz
13.01.2019 20:03:06

No kannattaisiko kuitenkin satulan vaihdattaminen?

On se vaan ihmeellistä, että ihmiskunta on keksinyt kahvinkeittimen, intervepsin ja autolautat, mutta Gibson ei vireessä pysyvää Les Paulia, sitä G-kieltä. Itse soittelen 20I3 Standardilla. Muuten jees (puolitettavat mikit, ohut kaula), mutta tuo vireongelma pännii. Kuitenkin parin tonnin luuttu.
Kaikki on jo tehty.
Ikihonka
13.01.2019 20:39:00
Durty: Toivottavasti laatu paranee, kun on tietääkseni uusi omistaja.

Parempi on laadun parantuakin tuohon hintaan, Studiot ~1500e ja Traditionalit lähemmäs kahta ja puolta tonnia...WTF....
-Absoluuttinen puukorva-
Laulava Kylätohtori
13.01.2019 21:29:28
texjazz: No kannattaisiko kuitenkin satulan vaihdattaminen?

On se vaan ihmeellistä, että ihmiskunta on keksinyt kahvinkeittimen, intervepsin ja autolautat, mutta Gibson ei vireessä pysyvää Les Paulia, sitä G-kieltä. Itse soittelen 20I3 Standardilla. Muuten jees (puolitettavat mikit, ohut kaula), mutta tuo vireongelma pännii. Kuitenkin parin tonnin luuttu.

Onko satula varmasti kunnossa?
Mikko1978
13.01.2019 21:34:05
Itse en usko hirveästi tuotteiden paranemiseen tilanteessa, jossa valta ajautuu rahoittajille. Toimitusjohtaksi valittiin joku (farkku)brändiosaaja ja tuotantojohtaja tuli suoraan dollariviljelmiltä. Ei kai näistä lähtökohdista voi odotaa mitään muuta, kuin kustannusten karsimista ja entistä komeampia mainoksia, joilla pyritään samaan entistä premiumimpaa hintaa keskinkertaisesta tuotteesta. Noi kaverit ovat siellä tekemässä pelkästään tuottoa dollarille, ei heillä edes ole kykyä/halua arvioida sitä, ovatko tuotteet hyviä.
Laulava Kylätohtori
13.01.2019 21:36:20 (muokattu 13.01.2019 21:37:00)
Tulipa taas innostuttua Les Paulista ja sen soundista. Ikivanhat kielet ja säädöt vuodelta edellinen omistaja, mutta hienosti soi ja toimii, vaikka kielet onkin säädetty liian alas.

Mutta mutta, kun tässä nyt on menty näillä Fender tehtaan tuotteilla tai niiden kopioilla, niin tuo Les Paulin keskiasento jäänyt jotenkin vieraaksi. Onkos jotain perusprinsiippejä olemassa, miten volumet laitetaan ja miten niitä säädetään?

Onhan niitä tullut kokeiltua, mutta ei ne nyt mitenkään täydellisesti ole auenneet (ainakaan vielä).

Mites jengi muuten käyttää lespan mikkejä? Puhtaita ajattelin kaulasta, mutta aika tummaksi vetää soundi. Keskiasennossa ei puhdistu tarpeeksi hyvin. Kitarassa Viisseiskat talla plussana.
Laulava Kylätohtori
13.01.2019 21:39:01
Mikko1978: Itse en usko hirveästi tuotteiden paranemiseen tilanteessa, jossa valta ajautuu rahoittajille. Toimitusjohtaksi valittiin joku (farkku)brändiosaaja ja tuotantojohtaja tuli suoraan dollariviljelmiltä. Ei kai näistä lähtökohdista voi odotaa mitään muuta, kuin kustannusten karsimista ja entistä komeampia mainoksia, joilla pyritään samaan entistä premiumimpaa hintaa keskinkertaisesta tuotteesta. Noi kaverit ovat siellä tekemässä pelkästään tuottoa dollarille, ei heillä edes ole kykyä/halua arvioida sitä, ovatko tuotteet hyviä.

Ja laatujohtajaksi palkataan joku, joka kertoo johdolle sen, minkä johto haluaa kuulla, niin siinähän sitä on otettu ensimmäinen askel kohti seuraavaa konkkaa.. :)
hallu
13.01.2019 21:48:41
Laulava Kylätohtori: Tulipa taas innostuttua Les Paulista ja sen soundista. Ikivanhat kielet ja säädöt vuodelta edellinen omistaja, mutta hienosti soi ja toimii, vaikka kielet onkin säädetty liian alas.

Mutta mutta, kun tässä nyt on menty näillä Fender tehtaan tuotteilla tai niiden kopioilla, niin tuo Les Paulin keskiasento jäänyt jotenkin vieraaksi. Onkos jotain perusprinsiippejä olemassa, miten volumet laitetaan ja miten niitä säädetään?

Onhan niitä tullut kokeiltua, mutta ei ne nyt mitenkään täydellisesti ole auenneet (ainakaan vielä).

Mites jengi muuten käyttää lespan mikkejä? Puhtaita ajattelin kaulasta, mutta aika tummaksi vetää soundi. Keskiasennossa ei puhdistu tarpeeksi hyvin. Kitarassa Viisseiskat talla plussana.

No en tiedä minkä asian koet siinä ongelmaksi, mutta eka juttu on varmaan upottaa se kaulamikki riittävän syvälle (mikistä riippuen voi joutua laittamaan todella syvälle siis itselläni oli snadisti jopa mikkikehyksenkin alla. Naparuuveja voi vähän kokeilla halutessaan avata sieltä bassokielien puolelta (jotkut on jopa katkaisseet naparuuvin). Noin niinkuin saa vähän avarammaksi sitä kaulamikin sointia. Tää on tietenkin mikkikohtainen juttu ja jotkut mikit on kirkkaampia ja toimii paremmin lessun kaulassa.

Toinen juttu on vääntää vahvistimen tone kaulamikin mukaan ja vastaavasti kitaran tonella vähän kesyttää tallamikin riipivyyttä jotta ne keskenään on paremmassa balanssissa. Kolmas juttu on soittaa kaulamikin valittuna ollessa tai jos sointi tuntuu tukkoiselta, niin lähempää tallaa ja ohuemmille kielille mentäessä taas lähempää kaulaa. Lessuhan reagoi tosi voimakkaasti siihen mistä kohtaa pikkaa.

No mikeistä jotkut (jopa Gibson itsekin) laittaa p90 mikin kaulaan ja humpparin tallaan ja olenpa nähnyt sellaistakin että on ne Gretschin TV-jonesit laitettu lessuun. Tapoja on monia ja lessu on herkkä ja voimakkaasti soiva ja reagoiva kitara, niin sen kanssa on tietenkin palkitsevaa hakea itselle sopivin lähestymistapa.

Mun omat ongelmat lessun kanssa loppuivat yllä luetelluilla konsteilla.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Mikko1978
13.01.2019 22:01:34
http://guitarism-tr.blogspot.com/2011/12/bill-nash-interview-2011.html

Tuossa Bill Nash kertoo omasta ratkaisustaan tasapainottaa LP:n mikkien soundia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)