Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 568 69 70 71 7274 75 76 77 78
sustain65
04.03.2020 18:01:39
iec: ... Venytyksessä kieltä venytetään ylivireeseen, jolloin pitempi venymismatka aiheuttaa tuon aiemmin kuvatun tilanteen, jossa pitää venyttää pitemmälle jotta saa saman vireen muutoksen aikaan.

Eikös tuo tarkoita että reverse-lapaisella kitaralla on helpompi soittaa vireisesti paksuimmalla kielellä kuin tavanomaisemman lavan omaavalla? Kova pikkaamisen tatsihan venyttää kieltä. Vai tulikohan minulle jokin käpy ajattelussa?
iec
04.03.2020 21:03:42

sustain65: Eikös tuo tarkoita että reverse-lapaisella kitaralla on helpompi soittaa vireisesti paksuimmalla kielellä kuin tavanomaisemman lavan omaavalla? Kova pikkaamisen tatsihan venyttää kieltä. Vai tulikohan minulle jokin käpy ajattelussa?

Jaa-a.... En tiedä lyökö kukaan plektralla kieliä niin kovaa, että vireen muutoksen huomaa selvästi korvalla. Kyllähän se hieman varmaan muuttuu, mutta kuin paljon.

Hankalia asioita, mutta saattaa olla käytännössä kuitenkin soittamisen kannalta merkityksetöntä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
sustain65
04.03.2020 21:26:59
No tässä on jotain aiheesta.

https://www.liutaiomottola.com/myth/perception.htm

Oma edellinen ajatukseni taisi ainakin olla höpöhöpöä.
(Tosin kyllä minä taidan metalcore/djenttiä treenatessani lyödä kieltä välillä niin kovaa, että kuuluu se vireessäkin ja ainakin mittari näyttää selkeästi virevaikutuksia.)
McNulty
04.03.2020 22:56:37
Jos rikkinäinen lontoo kuuluu hallitsemiesi vieraiden kielien joukkoon, niin rustailin tuollaisen pikkujutun kitaran kielten ja kielisarjojen säilymisestä "väärin säilytettynä", pakkauksen merkityksestä yms.

https://onenegativecreep.wordpress. … ackages-matter-aka-pulling-strings/
moving in stereo
Jucciz
05.03.2020 02:59:42
McNulty: Jos rikkinäinen lontoo kuuluu hallitsemiesi vieraiden kielien joukkoon, niin rustailin tuollaisen pikkujutun kitaran kielten ja kielisarjojen säilymisestä "väärin säilytettynä", pakkauksen merkityksestä yms.

Hehei, täähän oli hyvä dokumentti. Kiitos!

Ja nyt pelonsekaisin tuntein tsekkaamaan, missä kunnossa omat 5-10 vuotta sitten ostamani varakielet mahtavat olla parhaillaan...
McNulty
05.03.2020 09:36:15
Jucciz: Hehei, täähän oli hyvä dokumentti. Kiitos!

Kiitos itsellesi. Kiva, että edes joku innostui lukemaan :)

Ja nyt pelonsekaisin tuntein tsekkaamaan, missä kunnossa omat 5-10 vuotta sitten ostamani varakielet mahtavat olla parhaillaan...

En usko, että kauheasti on hätää jos kielet ovat normaalisti asuin- tms. sisätiloissa säilytetty. Lopulta kuitenkin aika vähän hapettumista näissä "vahinkotestiin" päätyneissä kielissä oli ajatellen tosiaan, että ne ovat reilun viisi vuotta lojuneet "hengittävällä yläpohjalla" kosteus- ja lämpötilavaihteluiden kanssa. Vaativat siis melko poikkeuksellisia olosuhteita. Kaikista pahinta tietysti jos kosteus pääsee kielipakkauksen sisään, mutta ei pääse haihtumaan pois.

Onneksi todella moni valmistaja on kehittänyt pakkauksiaan tuon viiden vuoden aikana. Esim. EB:ltä tuttu "foliopakkaus" taitaa nykyään olla vakiokamaa GHS:n, Rotosoundin ja monen muun valmistajan kielisarjoissa.

PS. Elixiriä lyttään kyllä ihan aiheesta ja tarkoituksella tuossa kirjoituksessani :D
moving in stereo
VesQ1986
05.03.2020 11:43:58
Tämä kielen kireyshommahan meni nyt uudelleen pureskeltavaksi, täytyy ruveta makustelemaan ajatusta eri kantilta. Ihan mielenkiintoisia pohdintoja ja tietoa on kyllä aiheesta tullut esiin

Kielien säilyvyystesti oli myös mielenkiintoista luettavaa ja mukavan kattavasti dokumentoitu vaikka ihan ajatuksella ei vielä ehtinyt läpi lukemaan
Mikko1978
05.03.2020 14:20:26
McNulty: Jos rikkinäinen lontoo kuuluu hallitsemiesi vieraiden kielien joukkoon, niin rustailin tuollaisen pikkujutun kitaran kielten ja kielisarjojen säilymisestä "väärin säilytettynä", pakkauksen merkityksestä yms.

Mielenkiintoinen juttu. Ehkä ullakollasi on toisinaan kosteus koholla. Mullakin jotkut kielisetit olleet jopa 10 vuotta kaapissa, enkä ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Itse tykkään pahvista ja paperista näissä ihan muista syistä.
McNulty
05.03.2020 15:11:11 (muokattu 05.03.2020 15:12:58)
Mikko1978: Mielenkiintoinen juttu. Ehkä ullakollasi on toisinaan kosteus koholla. Mullakin jotkut kielisetit olleet jopa 10 vuotta kaapissa, enkä ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Itse tykkään pahvista ja paperista näissä ihan muista syistä.

Tänks.

Meidän ullakko on siis "eristämätön" yläpohja. Vesikatteen jälkeen ei siis ole villoja eikä levyjä katossa. Sen sijaan lattiassa on puhallusvillaa useampi senttimetri. Käyttöullakoksi se on tehty lyömällä patikkaa kattotuolien ja ruoteiden väliin. Ko. tilaa ei myöskään lämmitetä mitenkään. Lämpötila vaihtelee, samoin kosteus... se myös tuulettuu kyllä tehokkaasti. Kyseessä ei siis ole varsinainen ullakko sanan varsinaisessa merkityksessä, siksi ehkä tuo englannin sana "attic" on ehkä hieman väärä ja harhaanjohtava. Toimii kuitenkin meillä ylimääräisen romun "loppusijoituspaikkana" :D

En ole itsekään vastaavaa reaktiota saanut kieliin aikaiseksi näiden vuosien aikana, siitäpä tuo juttu osittain kirposikin. Sisätiloissa säilytettynä pakkaus kun pakkaus tuntuu toimivan hyvin.

Ja ymmärrän toki pahvin ja paperin käytön oikeinkin hyvin.
moving in stereo
Metalkallo
05.03.2020 20:20:00 (muokattu 05.03.2020 20:20:14)
o0o: Kolme viikkoa on tullut soiteltua stratolla ja telellä ohuemmilla kielillä. 11-49 vaihtui 9-42 settiin. Jokunen päivä meni tatsia kevennellessä. Soundi selkeni, napsua tuli enemmän. Soitto kaikin puolin helpompaa.

Ei ollu amerikanmiehet ihan huuhaaukkoja siinä videossa minkä itsekin katoin ja miksi päätin tätä kokeilla.

Ja kielet on tottakai Elixirit. Yhden setin kokeilin Harley Benton kieliä ja punotut kielet tuntui olevan yhtä liukkaita kuin hiekkapaperi. Aika äkkiä meni roskiin.

Eipä tuo "ohuemmat kielet" juttu mikään uusi juttu ole, onhan jotkin soittelijat käyttänet ohuita jo aikaa sitten.

Ei mikään ihme jos kokeilit bentonin halpakieliä :) Kokeile Ernie Ballin kieliä seuraavaksi, ne on hyvät. Kielissä ei kannata mennä halvimman kautta, mun mielestä.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
petteri m
07.03.2020 10:00:21
Tuo kielten säilyvyysraportti oli kyllä kiinnostavaa luettavaa. Kiitos vaivannäöstä, tuollainen teksti ei synny ihan hetkessä.
Gary the pine
08.03.2020 12:39:38
Vuosikausia on ollut 10-46 ja hetkellisen 10-52 hairahduksen jälkeen palasin niihin, tuntuu omiin nakkeihin miellyttävämmiltä nuo ohuemmat matalat. Seuraavaks ajattelin kokeilla miltä tuntuis 9-42.

Oma muistikuva yseistä (parinkymmenen vuoden takaa...) on semmonen, että aina oli ylä-e poikki, mutta siihen aikaan tais olla kielet halvimpia mitä hyllystä löyty ja karahkat melko karseita.

Kaseilla en ole tietääkseni koskaan soittanut, mutta vois kait niitäkin kokeilla.
Tulin, näin, paskoin housuun.
TTV
08.03.2020 12:44:35
Gary the pine: Vuosikausia on ollut 10-46 ja hetkellisen 10-52 hairahduksen jälkeen palasin niihin, tuntuu omiin nakkeihin miellyttävämmiltä nuo ohuemmat matalat. Seuraavaks ajattelin kokeilla miltä tuntuis 9-42.

Suosittelen testaamaan myös 9-46 setin, sillä olen itse soitellut viimeiset 15 vuotta 6-kielisillä.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Gary the pine
08.03.2020 15:21:46
TTV: Suosittelen testaamaan myös 9-46 setin, sillä olen itse soitellut viimeiset 15 vuotta 6-kielisillä.

Tämä check, kokeillaan seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Sarko
08.03.2020 16:25:12 (muokattu 08.03.2020 16:27:40)
10-42 on nyt vakiintunut stratoon, toimiva satsi. Mitä noihin merkkeihin tulee, niin D'addarion ja Pyramidin Pure Nickelit ovat kestäneet soitossa parhaiten. Ernie Ballin perus-Slinkyt alkoivat tumppuuntua liiaksi parin päivän jälestä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Metalkallo
08.03.2020 20:51:42
Sarko: 10-42 on nyt vakiintunut stratoon, toimiva satsi. Mitä noihin merkkeihin tulee, niin D'addarion ja Pyramidin Pure Nickelit ovat kestäneet soitossa parhaiten. Ernie Ballin perus-Slinkyt alkoivat tumppuuntua liiaksi parin päivän jälestä.

10-42? Onko noitakin kokoja jossain, ikinä nähnyt tai kuullut?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
parek
08.03.2020 21:10:04
Itsellä on ollut toisessa kitarassa nyt kuukauden ajan jotku halvimmat peruskielet...olikohan merkiltään Dunlopit. Ovat edelleen kuin pakasta vedetyt, ei ole tummuneet, ei haise metallilta näpeissä jne. Ennen normikielet sai vaihtaa viikon parin välein.

Kädet ei hikoile soittaessa enää lainkaan. Johtuu vain ja ainoastaan ruokailutapojen muutoksesta.
Sarko
09.03.2020 11:02:33 (muokattu 09.03.2020 11:18:03)
Metalkallo: 10-42? Onko noitakin kokoja jossain, ikinä nähnyt tai kuullut?

Helppo hankkia: 9-42 setti, josta laittaa punotut kitaraan ja stydimmät paljaat kielet sitten irtotavarana. Toinen mahis on hoitaa 12-52 setti, josta jätetään .52 pois ja laitetaan .10 ylä-e:ksi
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
GiovanniDiRondo
09.03.2020 21:41:29

Metalkallo: 10-42? Onko noitakin kokoja jossain, ikinä nähnyt tai kuullut?

Toisaalta voi hankkia Hendrix 10-38:t.

https://shop.fender.com/en-FI/acces … ar-strings/0730150609.html?rl=en_US
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Rusty88
11.07.2020 20:24:33
Tuli hankittua 10-46 GHS Boomers kielet. Jo virittäessä aloin miettiä, että ovatkohan kielet minua varten. Virittämisen jälkeen tovi soittelua ja havainto on edelleen sama. Ääni on todella, todella metallinen ja kolkko. Pahempi toki akustisesti mutta yllättävän pahasti se metallinen/kolkko soundi tulee vahvistimenkin läpi, erityisesti cleanilla soittaessa. Onko muilla samankaltaista havaintoa vai pitäisikö vain soitella ja odottaa, että kielet asettuvat tai kuluvat hieman? Ensimmäistä kertaa käytän itse näitä kieliä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)