Aihe: Axe-Fx II
1 2 3 4 568 69 70 71 7287 88 89 90 91
Mikko L
05.09.2015 21:56:58

Hei pakko tännekin promottaa. Nyt syyskuun ajan on meneillään #MLSOUNDLAB -kilpailu. Eli postatkaa clippejä NYT joko SoundCloudiin tai YouTubeen tuolla hashtagilla ja kaikki ne osallistujat jotka vakuuttavat saavat ILMAISEN Fractal Audio ML Sound Lab Cab Packin. Saat itse valita minkä haluat. :)

Ainoa vaatimus klipille on että käytätte mun impulsseja eli jos et satu omistamaan mun kaappeja niin käytä Axe-Fx:n tehdasimpulsseja F058, F059, F073 and F074.

Muistakaa se hashtag #mlsoundlab että löydän teidän pätkät ja voin antaa palkinnot. On useita voittajia ja saa postata useita clippejä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
efunkelist
06.09.2015 17:08:34

Onko tuo kilpailu ainoastaan axefx:ää käyttäville?
Ts onko impulssit vain axelle vaiko waveja myös?
Itselläni ei vielä(kään) ole kyseistä muljutinta mutta wav-impulssit teikäläiseltä on kyllä käytössä :)
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Mikko L
06.09.2015 21:29:23

efunkelist: Onko tuo kilpailu ainoastaan axefx:ää käyttäville?
Ts onko impulssit vain axelle vaiko waveja myös?
Itselläni ei vielä(kään) ole kyseistä muljutinta mutta wav-impulssit teikäläiseltä on kyllä käytössä :)

No siis palkintona tulevissa paketeissa ei ole .wavveja että en tiedä voiko sitä hyödyntää. Jos omistat Cab-Lab 3:sen VST versiona niin sitten voisit hyötyä nuista palkintoimpulsseista. Mutta joo kyllähän se näin alunperin oli Axe-Fx:n käyttäjille suunniteltu. :)
efunkelist
07.09.2015 13:23:34

No täytyy ehkä silti varmuuden vuoksi toivotun tulevan axen varalta tehä ;D
Mikko L
07.09.2015 15:04:00

efunkelist: No täytyy ehkä silti varmuuden vuoksi toivotun tulevan axen varalta tehä ;D

Mahtavaa! :)
efunkelist
09.09.2015 12:13:19 (muokattu 09.09.2015 12:14:23)

Kunnes on varaa itse räkkimuljuttimeen (gee wonder when that's gonna happen...) voisin tietty harkita tuota pelkkää cab-labia logiciin kun oon ihan tyytyväinen tuohon yhteen putkariin joka mulla on. Saan siitä weberin keinokuorman kautta kuitenkin DAW:iin linjasignaalina sen äänen mitä päättäri tuottaa joten samahan se on sen perään laittaa impulssia ja välttyä omalta kaapittamisen ja mikittämisen vaivalta - ainoa mitä jää puuttumaan on feedback. Mutta kun sitä kaipaa voin silti ajaa kajaria kämpässä sen mitä korvat sietää :D

Mulla on jotain noita Mikon impulsseja mun IR-kansiossa joten veivaan jonkun klipin tällä setupilla maliksi ja lunastan samalla jonkun cab-packin ;) kunhan keksisi minkä niistä eniten haluaisin saada... Varmaan bassokaappi kun sitä osastoa ei vielä lainkaan ole ja kitaralle on jo hyviä impulsseja.

*excited*

EDIT: jos siis oikein ymmärsin niin tuo cab-lab skulaa sellaisenaan plugarina logicissani ja voin siihen ladata kaikkia fractalin/mikon impulsseja? Ja yleensäkin ir-tiedostoja?
Mikko L
11.09.2015 01:42:11

Joo juurikin näin. Misha Mansoor selittää tuon kuvion tässä: https://www.youtube.com/watch?v=Uz8PWgd3rvU Jos menet kohtaan 3:45 niin kertoo että voi käyttää plugarina. Mulla itsellä toimii ainakin Cubasen kanssa täydellisesti. Siinä oli joku crash bugi joka korjattiin jo.

Aika huvittava yllätys mutta tein tänään aika tiukkaa testiä oikealla Mesa Boogie Mark IV:llä Traditional 4x12 Mesa-kaapin läpi. Laitoin täsmälleen samat asetukset Axe-Fx:n Mark IV mallinnokseen ja ammuin impulssin tuosta samasta mikityksestä mitä käytin oikean Mark IV:n kanssa. Aika hauska yllätys että ilman mitään suurempia kikkailuita (en koskenut advanced asetuksiin edes) sain melkeenpä identtisen soundin. Tsekatkaapa:

https://soundcloud.com/clark-kent-j … -mark-iv-vs-axe-fx-quantum-usa-lead
Mikko L
12.09.2015 15:43:19

No nyt ollaan syvillä vesillä.

Mesa Boogie Mark IV oikean 4x12 Traditional Mesa-kaapin läpi VS Axe-Fx ja mun tekniikalla ammuttu impulssi tuosta samasta mikityksestä. Ei mitään mätchäilyjä tai profilointeja. Samat asetukset Axe-Fx:ssä kuin oikeassakin nupissa oli. Boom!

https://www.youtube.com/watch?v=u7CEFn74TZQ
efunkelist
14.09.2015 17:16:02

No onpas tosiaan ihan samanlainen soundi :O

Mites muuten tuossa axefx:ssä on ominaishurinan laita? Monet putkarithan pitää melkoista brummia, onko se malleissa mukana vai otettu pois? Itsehän vihaan kaikkia kohinoita suhinoita pörinöitä mitä kamat tekee pyytämättä. Viimeksi tänään koitin metsästää mun pedalboard-putkari-efektilooppi-DAW-johtohelvetistä mölynaiheuttajaa mutta en vielä saanu sitä eristettyä ja poistettua. Taitaa olla joko vahvari itse (pääteputki kuolemassa?) tai sitten efektiloopissa joku huonompi spedu.

Kiva jos spedun poistamalla häiriö poistuu mutta mulla on soundi nyt routattuna siten että perussoundi muuttuu olennaisesti jos jotain poistaa :/ enkä sitä tietenkään haluaisi.
LaXu
14.09.2015 18:28:32
efunkelist: No onpas tosiaan ihan samanlainen soundi :O

Mites muuten tuossa axefx:ssä on ominaishurinan laita? Monet putkarithan pitää melkoista brummia, onko se malleissa mukana vai otettu pois? Itsehän vihaan kaikkia kohinoita suhinoita pörinöitä mitä kamat tekee pyytämättä. Viimeksi tänään koitin metsästää mun pedalboard-putkari-efektilooppi-DAW-johtohelvetistä mölynaiheuttajaa mutta en vielä saanu sitä eristettyä ja poistettua. Taitaa olla joko vahvari itse (pääteputki kuolemassa?) tai sitten efektiloopissa joku huonompi spedu.

Kiva jos spedun poistamalla häiriö poistuu mutta mulla on soundi nyt routattuna siten että perussoundi muuttuu olennaisesti jos jotain poistaa :/ enkä sitä tietenkään haluaisi.

Eihän tuossa muu hurise kuin laitteen tuuletin (jota ei sitäkään juuri kuule). Muu on sitten soittopaikan sähköistä kiinni.
Myydään Seymour Duncanin mikkejä! http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=899515
TTV
14.09.2015 18:42:35 (muokattu 14.09.2015 18:52:20)
LaXu: Muu on sitten soittopaikan sähköistä kiinni.

Tälle tuo Axe onkin sitten tavattoman herkkä. Selkeästi hurinaherkin pömpeli, jos vaikkapa vertaa Kemperiin, 11R, POD HD, Boss GT-001, GT-8. Omassani taisi kyllä olla kylmäjuotoksilla pilattu EMC-suoto, mutta silti...

LaXu: Eihän tuossa muu hurise kuin laitteen tuuletin (jota ei sitäkään juuri kuule).

Noihin verrokkilaitteisiin nähden Axe on tuulettimensa takia melkoisen äänekäs, sillä muissa jäähdytys hoituu ilman tuuletinta. Tuulettimen ääni, joskin puhalintyypin vaihto pienentääkin sitä, on kotisoitossa omasta mielestäni häiritsevä. No, enää ei tarvi noista murehtia, BOSS GT-001 tarjoaa kaiken tarvitsemani mallinnusteknologian, mitä kuulokesoitossa tarvitsen :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
efunkelist
14.09.2015 19:54:17

^nuo seikat saa minut odottamaan line6 helixiä markkinoille :/
askomiko
14.09.2015 23:11:20
Elähän ny itseäsi huijaa, ei sua kiinnosta vilkkuvalot vaan soundi. Mulla on ollu kaks axea eikä ne surise yhtään. Toisessa oli kyllä paljon hiljaisempi ropeli, mutta nehän on standardipalikoita, niitä osaat ropailla vaikka kuin.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mikko L
14.09.2015 23:37:24

askomiko: Elähän ny itseäsi huijaa, ei sua kiinnosta vilkkuvalot vaan soundi. Mulla on ollu kaks axea eikä ne surise yhtään. Toisessa oli kyllä paljon hiljaisempi ropeli, mutta nehän on standardipalikoita, niitä osaat ropailla vaikka kuin.

Joo itsekin aloin jo kirjoittamaan vastaavaa viestiä, mutta ajattelin että ehkä se olisi minulta hieman tekopyhää. :)

Ei ole ikinä ollut mitään surinaa yhdessäkään niistä neljästä Axesta mitä mulla on ollut. En ymmärrä mikä tämä tuuletin on mistä kaikki puhuu myöskään. Kuinka pienellä volumella sitä kitaraa soitetaan että se tuuletin kuuluu? En ymmärrä.

Kissa pöydälle: eikö se ole se hinta joka eniten pidättelee Axe-Fx:n ostamisessa?

Kun yksi kahdesta sadasta mallinnoksesta kuulostaa ainakin 90% samalta kuin 2000€ arvoinen nuppi (viittaan tuohon mun Mark IV vertaukseen) niin se hinta on aika nopeasti oikeutettu.
TTV
15.09.2015 07:14:52 (muokattu 15.09.2015 07:17:26)
Mikko L: Joo itsekin aloin jo kirjoittamaan vastaavaa viestiä, mutta ajattelin että ehkä se olisi minulta hieman tekopyhää. :)

Ei ole ikinä ollut mitään surinaa yhdessäkään niistä neljästä Axesta mitä mulla on ollut. En ymmärrä mikä tämä tuuletin on mistä kaikki puhuu myöskään. Kuinka pienellä volumella sitä kitaraa soitetaan että se tuuletin kuuluu? En ymmärrä.

Kissa pöydälle: eikö se ole se hinta joka eniten pidättelee Axe-Fx:n ostamisessa?

Kun yksi kahdesta sadasta mallinnoksesta kuulostaa ainakin 90% samalta kuin 2000€ arvoinen nuppi (viittaan tuohon mun Mark IV vertaukseen) niin se hinta on aika nopeasti oikeutettu.

Kyllä sen tuulettimen kuulee, tähän toki vaikuttaa ympäristön taustamelu. Kyse ei ole surinasta, vaan normaalista puhaltimen käyntiäänestä, kun ilma kiertää lapojen kautta. Se ei tietenkään kuulu kitaransoiton yli, vaan nimenomaan silloin kun pitäisi olla hiljaista. Jos soittaa kotioloissa useamman tunnin päivässä ja pitää kitarakamat päällä koko päivän, niin alkaa se tuuletin sieltä erottumaan. Tämäkin on tietenkin tottumiskysymys, mutta itellä nyt sattui olemaan referenssinä noi mainitsemani puhaltimettomat laitteet, niin ero oli huomattava. Axessa olisi ehkä mahdollista kokeilla puhaltimenohjausta CPU kuorman ja lämpötilan funktiona, jolloin jäähdytys tehostuisi vain tarvittaessa...

Puhallin ja sen ääni ovat ero, jonka huomaa kyllä verrattaessa moneen muuhun mallintavaan. Sen häiritsevyys on täysin tapauskohtaista.

Hinta on subjektiivinen, itelle se ei ollut hankinnan esteenä (kamahomous maksaa aina). Hinta on suorastaan halpa, jos Axen ominaisuuksia käyttää laajemmalti. Mulla alkoi parin vuoden jälkeen kaihertamaan se, etten todellakaan hyödyntänyt laitteen ominaisuuksia koko rahan edestä. Käytössäni oli 1 mallinnos särösaundille ja 1 puhtaille. Akustisen mallinnosta en Axesta saanut irti ja se oli pienoinen miinus niinkin arvokkaalle ja monipuoliselle laitteelle. Käytössäni oli siis kärjistettynä 2 yli tonnin saundia :-) Myin Axen pois ja ostin tilalle BOSS GT-001, josta saan mieleisen särön, puhtaan ja AKUSTISEN ilman puhaltimen hurinaa pöydän kulmallani.

Axeen voi olla tyytyväinen tai tyytymätön tai jotain näiden väliltä, kaikki yhtä oikeita tuntemuksia ;-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Shredator
15.09.2015 07:57:24

Mikko L: Joo itsekin aloin jo kirjoittamaan vastaavaa viestiä, mutta ajattelin että ehkä se olisi minulta hieman tekopyhää. :)

Kylläpä niitä surinoita ainakin standardissa oli. Ultrassa en ole löytänyt. Ja tuo tuulettimen ääni kyllä kuuluu varsin hyvin. Ja mulla on siis Ultra, jonka tuuletin on hiljaisempi kuin II:n...Toisaalta kuuluupa se aidon MK IV:n tuuletinkin.
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
pappasfin
15.09.2015 09:57:22 (muokattu 15.09.2015 09:58:30)
Kotosalla tuota käytelly n. pari kuukautta ja enkä ite ole kuullu yhtään mitään tuulettimen ääntä, ainakaan en ole siihen kiinnittäny mitään huomiota eli pakko sen on hiljanen olla ;D

Ainoa mikä itellä pitäisi vähän fiksailla on noiden sähkövempeleiden paikka kun on 11R, Axea, vanhaa mikseritallenninta ym. lähekkäin niin vähän ne antaa sitä sähkön tuottamaa ääntä ympäristöön, mutta Axe itessään ei kyllä tuota mitään ylimääräistä ja jos siinä tuuletin on niin sen ääntä en kuule.

Vaikka Axella hintaa onkin niin sitä voi suhteuttaa siihen, että paljonko maksaa hankkia ne kaikki vermeet mitä Axesta löytyy ja tältä kantilta tuo on jopa helvetin edullinen.

Niin Axen kuin 11R:n ja kaikkien muiden noiden vastaavien soundit sitten on hyvin pitkälle siitä säätäjästä kiinni.

Axesta vielä sen verran, että siitä löytyy suoraan käyttökelpoisia soundeja tehdaspreseteistä joita ei tarvi edes säätää, aika monessa muussa laitteessa pitääkin sitten säätää selvästi enempi, jotta saa haluamansa kun puhutaan tehdaspreseteistä, myös 11R:stä sai muutamista tehdaspreseteistä suoraan kivaa soundia.

Ite olen vasta raapassu Axen pintaa ja mahdollisuuksia, vielä on opeteltavaa jos vaan halua riittää, toisaalta mulle riittää jo ihan peruskuviot kun niillä saapi hyvää soundia pihalle ;D

Toimii hyvin sähkiksillä ja akkareilla sekä bassollakin tuo Axe.
PappaSFin
Shredator
15.09.2015 10:05:43

pappasfin: Kotosalla tuota käytelly n. pari kuukautta ja enkä ite ole kuullu yhtään mitään tuulettimen ääntä, ainakaan en ole siihen kiinnittäny mitään huomiota eli pakko sen on hiljanen olla ;D

No se vähän riippuu miten äänekäs on muu taustamelu. Täysin hiljaisessa huoneessa taatusti kuuluu tai sitten suosittelen lääkärillä käyntiä...Melutaso on aikalailla keskivertoläppärin tasoa.
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Lepinkäinen
15.09.2015 10:23:10
Mulla Mark I, ja oli alkuun todella äänekäs. Otin yhteyttä g66:een, ja lähettivät uuden tuulettimen ilmatteeks, vaikka en ole alkuperäinen ostaja.

Uudella tuulettimella todella hiljainen.
askomiko
15.09.2015 10:54:10
Ainii, mitenkäs AX8, onkohan siinä ropelia lain?
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)