fox 17.01.2013 19:43:44 | |
---|
Jucciz: Jaa niin. Mikit, jotka maksaa 500 euroa tai yli, jos joku suostuu myymään. Ois jännä verrata, ovatko miten paljon parempia kuin vaikka käsintehdyt Sheptonet. No, mikeistä voi puhua vaikka miten, tulee vaan usein mieleen, että jos nuo Sheptonet sulle on "se juttu", niin välttämättä ne eivät sitä ole ihan joka-ainoalle kitaristille.. ;) Ja tuskin ne sen "käsintehdympiä" ovat, kuin vaikka Tim Millssin pajan, tai sitten nuo Elginissä kieputellut "Tim Shaw"-bukkerit. Mutta tietty kaikissa "kovassa huudossa" olevissa mikeissä eroja on, osan kuulee, osa on sitten psykoakustiikkaa.. Kyllähän noita "kovan hintaluokan" mikkejä maailmalla on muitakin, sanotaan vaikka japsien Spinexit, Dry-Z, ja jossain määrin jopa Maxxonin Super58:t . Ehkä jossain määrin MMK- ja Magnaflux- mikit MMK:lta (MatsuMoku Kogyo) Paljon on "mystiikkaa ja keijupölyä" joissakin mikeissä, ihan hajahavaintona. |
Jucciz 17.01.2013 19:57:27 (muokattu 17.01.2013 20:00:08) | |
---|
fox: No, mikeistä voi puhua vaikka miten, tulee vaan usein mieleen, että jos nuo Sheptonet sulle on "se juttu", niin välttämättä ne eivät sitä ole ihan joka-ainoalle kitaristille.. ;) Ja tuskin ne sen "käsintehdympiä" ovat, kuin vaikka Tim Millssin pajan, tai sitten nuo Elginissä kieputellut "Tim Shaw"-bukkerit. Mutta tietty kaikissa "kovassa huudossa" olevissa mikeissä eroja on, osan kuulee, osa on sitten psykoakustiikkaa.. Kyllähän noita "kovan hintaluokan" mikkejä maailmalla on muitakin, sanotaan vaikka japsien Spinexit, Dry-Z, ja jossain määrin jopa Maxxonin Super58:t . Ehkä jossain määrin MMK- ja Magnaflux- mikit MMK:lta (MatsuMoku Kogyo) Paljon on "mystiikkaa ja keijupölyä" joissakin mikeissä, ihan hajahavaintona. Juu, ei sinänsä, se oli vaan esimerkki. Kyllähän tietty mikä tahansa harvinainen on kallista. Jotenkin vaan tuntuu hurjalta, että 80-luvun alun kitara sen ajan mikkien kera olisi jo noin selvästi kalliimpi kuin vaikkapa 80-luvun lopun tai 90-luvun ajan samanlainen kitara. Sen ymmärrän taasen hyvin, että alkuperäinen '59 Les Paul on aika eri hintainen riippuen siitä, onko siinä alkuperäismikit vai ei. Kaipa tuo Tim Shaw vaan joillekin on sellainen taikasana. Mut ilmeisesti kasari rupeaa kaiken kaikkiaan olemaan vintagea, siispä meikäläinenkin, ja rajusti. :( Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
BigPapa 17.01.2013 20:12:50 | |
---|
http://030be21.netsolhost.com/WordP … /06/19/the-pride-of-the-80s-part-1/ These first showed up on the Heritage 80 Les Pauls in, uh, 80. Gibson was getting all kinds of complaints about quality and sound by 1980 because, under the ownership of the Norlin Corp, they had been cutting costs and making absolute crap for more than 10 years and the Gibson reputation was in the toilet. They asked an employee named Tim Shaw, who had working as an engineer at Gibson to re-create the pickup of the Golden Era at Gibson-the venerable PAF and to do so without spending any money. Because the mold for the old T-top bobbins was worn out, they let him make a new one and he brought back the PAF style bobbin-not that it would make the pickup sound any better. He studied a large number of original PAFs and came up with a remarkably good reissue PAF. He was not allowed to spend extra money for enamel coated wire like the originals, so he used the cheaper poly coated wire of the that was thinner to compensate for the coating being thicker to try to keep them close to the originals in terms of turns of wire on the bobbin. He used both Alnico 2 and Alnico 5 magnets. As I understand it, he wanted the sound of the Alnico 2 and he got it by using Alnico 5s that had been magnetized in an unoriented way. Apparently, an unoriented Alnico 5 sounds a lot like a 2. He was quite successful-these can be wonderful sounding pickups. They look a lot like PAFs-the have a similar bobbin but the wire is orange instead of purple due to the different coating. Ive had Shaws in the low 8K range and others as low as 7.1K. I find Shaws to be generally in the low 7K range and I also find many to be rather dark. This is not a bad thing because I find it easier to dial in more high end than to dial out harsh highs in a pickup. |
Joees 17.01.2013 20:50:53 | |
---|
fox: No, mikeistä voi puhua vaikka miten, tulee vaan usein mieleen, että jos nuo Sheptonet sulle on "se juttu", niin välttämättä ne eivät sitä ole ihan joka-ainoalle kitaristille.. ;) Kuten oon aiemminkin maininnut niin mua nuo Sheptonet eivät sen erikoisemmin vakuuttaneet kun vertailin moisilla varustettua LP:tä omaani jossa on ne paljon parjatut numeromikit. Mieluummin pidän nuo numeromikit. Toki jos jossain olis Sheptonet valmiina niin tuskin niitä poiskaan vaihtaisin. Ihan jees perusmikit ne on. Siihen soundiin vaikuttaa moni muukin juttu niin paljon etten jaksa mikkien kanssa lähteä puljaamaan. Asia erikseen on sitten jos vaihdetaan hummereista vaikka humppakoon ysikymppeihin tai sinkuista hummereihin jnejne... Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
Jucciz 17.01.2013 21:00:05 | |
---|
Methis: Kuten oon aiemminkin maininnut niin mua nuo Sheptonet eivät sen erikoisemmin vakuuttaneet kun vertailin moisilla varustettua LP:tä omaani jossa on ne paljon parjatut numeromikit. Mieluummin pidän nuo numeromikit. Toki jos jossain olis Sheptonet valmiina niin tuskin niitä poiskaan vaihtaisin. Ihan jees perusmikit ne on. Siihen soundiin vaikuttaa moni muukin juttu niin paljon etten jaksa mikkien kanssa lähteä puljaamaan. Asia erikseen on sitten jos vaihdetaan hummereista vaikka humppakoon ysikymppeihin tai sinkuista hummereihin jnejne... Itehän nää on testattava. Oma henkilökohtainen maku ja käyttökohde ratkaisevat, mikä toimii. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Bald Anus 17.01.2013 21:35:50 | |
---|
sääh |
KunnonKeikkaBasisti 17.01.2013 21:43:31 | |
---|
kolmen sormen super speed soittoa |
svilo 17.01.2013 21:47:01 | |
---|
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish" |
Bald Anus 17.01.2013 21:56:23 | |
---|
sääh |
AngieRainbow 17.01.2013 22:08:18 (muokattu 17.01.2013 22:43:23) | |
---|
Methis: Kuten oon aiemminkin maininnut niin mua nuo Sheptonet eivät sen erikoisemmin vakuuttaneet kun vertailin moisilla varustettua LP:tä omaani jossa on ne paljon parjatut numeromikit. Mieluummin pidän nuo numeromikit. Toki jos jossain olis Sheptonet valmiina niin tuskin niitä poiskaan vaihtaisin. Ihan jees perusmikit ne on. Siihen soundiin vaikuttaa moni muukin juttu niin paljon etten jaksa mikkien kanssa lähteä puljaamaan. Mulle tuli tänään vaihdossa Tokai Love Rock Les Paul LS-65 vuodelta 1984. Siinä on ne kait aika hyväksikin kehutut orkkikset Tokain Paf-57 -mikit. Mulla on R9:ssä Sheptonet, jotka on kyllä parhaat mikit mitä mulla on koskaan ollut LP:ssä. Soittelin tossa samalla Bluetonen vahvistimella ja vertailin saundieroja näiden kitaroiden/mikkien välillä ja huomioni olivat samat kuin aiemminkin verratessani Sheptoneja esim. Duncaneihin, Gibsonin mikkeihin jne. Sheptonet puhdistuvat kitaran volume potikalla aivan taivaallisesti! Juuri tästä tykkään niissä. Cleanit saundit ovat sheptoneilla todella hyvät ja ne saa mukavan helposti sillä tone potikalla. Esim. nuo tokain paf-57:t ovat hyvä saundiset, mutta kitaran volalla eivät puhdistu kovinkaan kummoisesti. Nissä on hyvä saundi itsessään, mutta ovat vähän 'one-trick-pony' niin kuin monet muutkin muuten hyvä saundiset mikit. Sheptonet ovat silleen hyvällä tavalla vähän country:it :) What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Laulava Kylätohtori 17.01.2013 22:08:25 | |
---|
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
nikovirtala 17.01.2013 22:21:08 | |
---|
Mie olen testannut viikon mittaan liki kymmenkunta ES-335 ja 339 kitaraa ja ainakaan toistaiseksi ei ole tullut mieleistä vastaan. Siitä huolimatta sellaisen löytäminen tuntuu tällä hetkellä kovin tärkeältä. :S Ehkäpä käyn testaamassa viikonloppuna Helsinkiin tullessani sen pajalle tulleen '81:n 335:n. Eihän tässä muuten mitään ihmeellistä olisi, mutta viime kuussa ostin todella erinomaisen ES-135:n. |
Räbbänä 17.01.2013 22:26:05 | |
---|
↑↑↓↓←→←→BA |
Bald Anus 17.01.2013 23:18:44 | |
---|
Räbbänä: Viime viikolla kolmen päivän sisään tuli Tele ja S-Classic. Antaa mennä. :--D Nyt ei vaan oo liikaa rahaa, pitäis saada yksi kitara edes alta pois! sääh |
madcow2 18.01.2013 11:41:16 | |
---|
THR10C, pakko ottaa. Toisaalta, mulla on jännä päähänpinttymä: kunhan kamat ovat (joskus tulevaisuudessa) riittävän hyvät, niin soittotaidon puute korjaantuu sillä. Täytyisi ehkä säästää rahaa ja harjoitella vaan. Hmh. Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa. |
jniska 18.01.2013 11:52:05 | |
---|
AngieRainbow: Mulle tuli tänään vaihdossa Tokai Love Rock Les Paul LS-65 vuodelta 1984. Siinä on ne kait aika hyväksikin kehutut orkkikset Tokain Paf-57 -mikit. Mulla on R9:ssä Sheptonet, jotka on kyllä parhaat mikit mitä mulla on koskaan ollut LP:ssä. Soittelin tossa samalla Bluetonen vahvistimella ja vertailin saundieroja näiden kitaroiden/mikkien välillä ja huomioni olivat samat kuin aiemminkin verratessani Sheptoneja esim. Duncaneihin, Gibsonin mikkeihin jne. Sheptonet puhdistuvat kitaran volume potikalla aivan taivaallisesti! Juuri tästä tykkään niissä. Cleanit saundit ovat sheptoneilla todella hyvät ja ne saa mukavan helposti sillä tone potikalla. Esim. nuo tokain paf-57:t ovat hyvä saundiset, mutta kitaran volalla eivät puhdistu kovinkaan kummoisesti. Nissä on hyvä saundi itsessään, mutta ovat vähän 'one-trick-pony' niin kuin monet muutkin muuten hyvä saundiset mikit. Sheptonet ovat silleen hyvällä tavalla vähän country:it :) Tuolla puhdistumisella ja mikin "Kuumuudella" on selvä yhteys. Sheptonet ei ole kovinkaan tehokkaat mikit. yhdessä omassa kitarassa olen testaillut Sheptone Tribute tallamikkiä ja läjän erilaisia Dimarzioita, mutta paras siinä kitarassa minun makuun on Suhr SSV . Kitarassa on mahonkibody, mahonki/vaahtera-kaula, ruusupuu-otelauta ja todella jytky kaula ja kaulaliitos. Sheptonella saundi jäi vain ohuehkoksi. Mutta vastaavasti ole soittanut muutamalla kitaralla, joissa on Sheptone-tributet ja molemmissa niissä saundi on mainio. Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !! |
AngieRainbow 18.01.2013 12:08:16 | |
---|
jniska: Tuolla puhdistumisella ja mikin "Kuumuudella" on selvä yhteys. Sheptonet ei ole kovinkaan tehokkaat mikit.. Juu. Juuri tätä tarkoitin. Mieltymyksethän ne ratkaisevat. Jos hakusessa on erittäin 'jytky' saundi, sellainen in-your-face juttu tai jopa metallimusiikkiin vivahtava saundi Les Paulilla, niin ymmärrän hyvin, että Sheptonet eivät ole paras vaihtoehto. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
julkke 18.01.2013 12:28:51 | |
---|
Siihen puhdistumiseen vaikuttavat oleellisesti muuten myös mikkien korkeus, vahvistin ja kitaran potikat. Ja tietenkin särön määrä. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
Krice 18.01.2013 13:37:01 | |
---|
madcow2: THR10C, pakko ottaa. Minulla on aika pitkään ollut THR-kuume, pitäisi vain keksiä jokin tekosyy sellaisen hankkimiseen. |
AngieRainbow 18.01.2013 14:52:57 | |
---|
julkke: Siihen puhdistumiseen vaikuttavat oleellisesti muuten myös mikkien korkeus, vahvistin ja kitaran potikat. Ja tietenkin särön määrä. Tottakai, mutta nyt puhuttiinkin mikeistä ;) What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |