Aihe: Ran Guitars
1 2 3 4 566 67 68 69 70 71 72
Twinkle
06.06.2007 21:23:04
Totta on että liukuhihna-skeboja pääsee testaamaan ja kokeilemaan ennen ostamista, mutta minkäs teet jollei niiden specsit vastaa sitä mitä työssäsi tarvitset?

Valtaosalle kitara on tälläkin foorumilla ihan lelu ja muusikkoina pelkkiä harrastajia. Vähän tämä työkalu-vertaus ontuu siis.
Jii
06.06.2007 21:40:10
Valtaosalle kitara on tälläkin foorumilla ihan lelu ja muusikkoina pelkkiä harrastajia. Vähän tämä työkalu-vertaus ontuu siis.

Työkaluvertaus on terminä ihan hyvä. Täällä on toki ammattilaisia, mutta harrastelijasoittajatkin oppivat kyllä soittimen ominaisuuksista ja tietävät, mitä "työkalulta" vaatia. Väittäisin, että ei ne aloittelijatkaan soitinta leluna pidä. No, käsitteitä väännellään ja käännellään.

Itse en ole ammattilainen. Vähän osaan toivottavasti soittaakin. Sitten toisaalta kyllä tiedän, minkälainen on mieleiseni kitara johonkin soittotyyliin.
Birth, copulation and death. Is this your life?
Twinkle
06.06.2007 21:45:56
Työkaluvertaus on terminä ihan hyvä. Täällä on toki ammattilaisia, mutta harrastelijasoittajatkin oppivat kyllä soittimen ominaisuuksista ja tietävät, mitä "työkalulta" vaatia. Väittäisin, että ei ne aloittelijatkaan soitinta leluna pidä. No, käsitteitä väännellään ja käännellään.

Itse en ole ammattilainen. Vähän osaan toivottavasti soittaakin. Sitten toisaalta kyllä tiedän, minkälainen on mieleiseni kitara johonkin soittotyyliin.

jooh, mutta ammattilainen tarttee välineen joka hällä toimii parhaiten, harrastelijalla se ei ole niin kriittistä. Minusta ainakaan, mut minen ole koskaan ymmärtänyt semmoista yliasevarustelua mikä liittyy näihinkin harrastuksiin.
H.Corruption
07.06.2007 01:00:30
Joo vaan Jacksonin vastaantulleet "viat" (mistä minä olen lukenut) on olleet väärissä specseissä, eikä rakenteellisessa laadussa. Toki se on aivan yhtä tuomittavaa customin ollessa kyseessä, ja tekee toiminnasta huonolaatuista.

Silti en miettisi hetkeäkään kummasta tilaisin jos customia teettäisin. Vuosikymmenten kokemus yhdistettynä parhaisiin materiaaleihin kääntää katseeni jenkkilään, vaikka hinnat nykyisellään ovatkin käsittämättömät. Raneissa on ollut aivan liikaa paskaa (tuon hintaluokan kitaran pitää mielestäni olla suoraan soittokunnossa seuraavat 10 vuotta ilman trimmausta) tänne saapuneeseen määrään nähden (onko yhtään täysin onnistunutta tullut?) vaikka ilmeisen paljon hyvääkin. Kaulan kieroutumiset, nauhojen törröttäminen ym. ilmenevät usein vasta vuosien päästä valmistuksesta kun puut hakevat lopullisen muotonsa. RAN:in takuusta myöhemmin ilmeneviin vikoihin en tiedä mitään, joten ei siitä sen enempää.

Vertailin Soloistieni viimeistelyä ja kyllä siinä 2001 tehdyssä on hieman kantikkaammat nauhanpäät kuin 90 tehdys.

Vanhemmassa Ranissa nauhanpäät tuntuvat, mutta eivät varsinaisesti törrötä. Uudemmassa on lyhyemmät nauhat ja ne ovat viimeistellyt kantikkaiksi. Varsinainen paska uuden kanssa oli OFR:n vaihtuminen Schalleriksi, joka on aikaa sitten korjattu.

Siihen nähden kuinka paljon Raneja on Suomessa (n.10 kpl) on mielipiteet niistä aika uskomattomia, ainakin määrältään. Yks kun on paska, se käsitetään helposti et kaikki on paskoja.

Harmi sinänsä että ne hyvät kokemukset jäävät sitten unholaan. Ainakin Ben hehkutti Raniaan mulle tosissaan ja kertoi Ruokankaan kommentit kitarasta.
Hammer Of The Gods
07.06.2007 01:16:21
Harmi sinänsä että ne hyvät kokemukset jäävät sitten unholaan. Ainakin Ben hehkutti Raniaan mulle tosissaan ja kertoi Ruokankaan kommentit kitarasta.

Ikävä kyllä usein tuntuu juuri siltä että yksikin negatiivinen kommentti jää helposti kaikumaan kaikkien korvien väliin positiivisten kommenttien soljuessa ohi kaikessa rauhassa. Noista Raneista en sitten mitään tiedäkään, mutta sama varmaan jossakin määrin pätee täälläkin...
Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal
pekurides
07.06.2007 01:58:27

Jos nuo RANIT tehtäisiin vaikka saksassa tai muussa "länsimaassa" niin yleinen arvostus olisi varmaankin korkeammalla kun edelleenkin aika monella semmoinen mielikuva ettei entisistä itä-blokin maista muuta hyvää tule kuin sinkkiämpäri ja sekin vuotaa:)

Minulta kyllä löytyy Tsekissä duunattu epilespa ja todella hyvä!

..mutta toissakesänä ajelin Puolan läpi (4vrk)ja voi veljet mikä persläpi koko maa!
Tiet ja talot aivan perseelleen tehty eikä mikään toimi eikä kukaan paikallinen edes oikein tunnu välittävän...

...niin hyvinkin voisi jopa kuvitella yleisen menttaliteetin ja työn tekemisen kulttuurin perusteella ettei puolalaisille niin hirveän tärkeä asia olisi että onko kitaran puut vimosen päälle tarpeeksi kuivatettuja jne. ...pikkujuttuja:)

Rauhottukaa! :)
en tässä nyt yhtään dumaa rania kun en edes ole kokeillut yhtäkään... kunhan toin vaan ennakkoluuloisen näkemyksen esiin miksi Rania kohtaan voipi löytyä epäilijöitä.
Tunteella päin vittua.
Ben_D
07.06.2007 07:36:59

jooh, mutta ammattilainen tarttee välineen joka hällä toimii parhaiten, harrastelijalla se ei ole niin kriittistä. Minusta ainakaan, mut minen ole koskaan ymmärtänyt semmoista yliasevarustelua mikä liittyy näihinkin harrastuksiin.

Jepjep...eli kaikkien Suomen miljoonan prätkäharrastajan pitäisi samaan logiikkaan perustuen ajaa Helkama Raisulla Harrikan tai Buellin sijaan? Oli harrastus mikä tahansa, niin kyllähän sitä mielellään harrastaa hyvillä välineillä.
http://www.myspace.com/fiercemetal
McNulty
07.06.2007 08:47:23

Ihan kuinka asian haluaa ajatella. Minulle kitara on oman itseni toteuttamiseen käytetty "työkalu". Voihan siitä käyttää termiä "välikappale" myös, mutta ei ammattimaisuus tai sen puute tee vasarastakaan naulojen naulaamisen välikappaletta, vaan se on harrastelija-nikkarillekin työkalu.
clenching the fists of dissent
muroaivo
07.06.2007 09:10:54

Jepjep...eli kaikkien Suomen miljoonan prätkäharrastajan pitäisi samaan logiikkaan perustuen ajaa Helkama Raisulla Harrikan tai Buellin sijaan? Oli harrastus mikä tahansa, niin kyllähän sitä mielellään harrastaa hyvillä välineillä.

Tässä mie komppaan kyllä ihan täysin Beniä. Kaikki käyttää rahansa johonkin ja miusta siinä ei ole mitään väärää, että käyttää rahansa siihen, mitä tekee mieluiten. Harrastaminenkin on huomattavasti mukavempaa kunnon kamoilla. Ei miun mielestä tosin ole mitään väärää siinäkään, jos harrastelee ja soittelee samoilla vehkeillä koko elämänsä. Jotkut varmaan vaan kokevat kamarunkkailun enemmän osaksi soittoharrastustaan kuin toiset. Kukin tavallaan...

Taitaa olla aika off-topic linjaa, mutta oli pakko avata suunsa:)
Miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta ja suuri surkastua alhaiseen? Miks meillä niin on monta mielipuolta? Miks vähän käyttäjiä kanteleen? -Eino Leino-
Twinkle
07.06.2007 13:28:27

Tajusit varmaan jos luit kokonaan, että tässä tosiaan otettiin kantaa vain siihen työkalu-käsitteeseen. Toki, jos omaa mielipidettäni kysytään, niin prätkäharrastajien pitäisi ajella pelkillä mopoilla.
mamelukki
07.06.2007 16:44:54
Sainpahan muuten aikamoisen tappelun aikaan... :S

No, lähetin eilen kuuden - seitsemän tienoilla hintatiedustelua RANille ja tänään klo 9 tuli vastaus!! Dear minä, kitara minun spekseillä maksaa 1580 e. Maaliskuussa kyselin ensimmäisen kerran, silloin olisi maksanut 1730e, mutta olin silloin speksannu siihen mm. custom inlayt, EMG afterburnerin, laukun, OFR:n ja kalliimmat virittimet, kun nyt en pannu otelautamerkkejä lainkaan, en afterburneria, en laukkua, ja schallerin tallan (nämä eivät ole säästötoimenpiteitä, kunhan harkitsin tarpeeni paremmin). Silti vain 150 e halvemmalla saisin, eli hinnat on nähkäämmä taas noussu :'(

Enivei, nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että ensi keväänä on kädessä uusi kitara, ja sen lavassa lukee RAN.
H.Corruption
08.06.2007 02:22:15
Sainpahan muuten aikamoisen tappelun aikaan... :S

No, lähetin eilen kuuden - seitsemän tienoilla hintatiedustelua RANille ja tänään klo 9 tuli vastaus!! Dear minä, kitara minun spekseillä maksaa 1580 e. Maaliskuussa kyselin ensimmäisen kerran, silloin olisi maksanut 1730e, mutta olin silloin speksannu siihen mm. custom inlayt, EMG afterburnerin, laukun, OFR:n ja kalliimmat virittimet, kun nyt en pannu otelautamerkkejä lainkaan, en afterburneria, en laukkua, ja schallerin tallan (nämä eivät ole säästötoimenpiteitä, kunhan harkitsin tarpeeni paremmin). Silti vain 150 e halvemmalla saisin, eli hinnat on nähkäämmä taas noussu :'(

Enivei, nyt alkaa tuntua vahvasti siltä, että ensi keväänä on kädessä uusi kitara, ja sen lavassa lukee RAN.

Kysynnän ja tarjonnan lakihan se jyllää entisessä itäblokissakin. Ihan vinkkinä, kannattaa pitää ne speksit sellaisina millä olet saanut hinnankin. Tällöin erheiden määrä pysyy minimissään. Nauhojen viimeistelyä ei kannata unohtaa painottaa. Ne kun selvästi unohtuvat loppupelissä.
mamelukki
08.06.2007 20:52:40 (muokattu 08.06.2007 21:08:30)
No nyt olisin sitte tilaamassa RANia. Semmosta vaan että pitääköhän siihen vahvistusviestiin vielä kirjata ne kitaran speksit että se tietää mistä kitarasta on kyse vai riittääkö vaan että "joo, mä ostan sen" ja osoitetiedot?

Edit: Ja se muuten tulis olemaan tätä lajia: http://muusikoiden.net/dyn/users/23751.jpg
Aika perusjuttu. Neck-thru, EMG89/81, Schallerin tremolo niinku jo aiemmin kerroin. Jos jotain omaperäistä (?) tuossa on, niin maalipinta on bodyssa kiiltävä, mutta kaula on takaa mattamusta (soitettavuus + ulkonäkö).
Laupias Tuoni
11.06.2007 16:36:53 (muokattu 11.06.2007 16:38:34)

No nyt olisin sitte tilaamassa RANia. Semmosta vaan että pitääköhän siihen vahvistusviestiin vielä kirjata ne kitaran speksit että se tietää mistä kitarasta on kyse vai riittääkö vaan että "joo, mä ostan sen" ja osoitetiedot?

Edit: Ja se muuten tulis olemaan tätä lajia: http://muusikoiden.net/dyn/users/23751.jpg
Aika perusjuttu. Neck-thru, EMG89/81, Schallerin tremolo niinku jo aiemmin kerroin. Jos jotain omaperäistä (?) tuossa on, niin maalipinta on bodyssa kiiltävä, mutta kaula on takaa mattamusta (soitettavuus + ulkonäkö).

Riittää varmaan, jos viittaat aiemmin antamiisi spekseihin. Seuraavaksi saat Ranilta pro forma -laskun, johon nuo speksit on kirjattu. Tuossa vaiheessa voit vielä tarkistaa, että kaikki on varmasti oikein kirjattu.
mamelukki
11.06.2007 22:48:10
Tuossa vaiheessa voit vielä tarkistaa, että kaikki on varmasti oikein kirjattu.

Mikä tulikin tarpeeseen, sillä meinas tulla väärän väriset metalliosat. Ja tosiaan 30%:n aloitusmaksun suoritin tänään. Hmm... suostuukohan se tekemään belly carven ilman lisähintaa niinku Benille aikoinaan. Luulis kyllä, sehän nyt ei pitäisi mikään suuri homma olla, ja kun SV:n bodyyn kerran sellanen muutenkin kuuluu niin tekis ehkä ilman eri pyyntöäkin. Dariusz arvioi että heinäkuun 20. alkaisivat värkkäämään.
Ben_D
12.06.2007 08:04:43

Mikä tulikin tarpeeseen, sillä meinas tulla väärän väriset metalliosat. Ja tosiaan 30%:n aloitusmaksun suoritin tänään. Hmm... suostuukohan se tekemään belly carven ilman lisähintaa niinku Benille aikoinaan. Luulis kyllä, sehän nyt ei pitäisi mikään suuri homma olla, ja kun SV:n bodyyn kerran sellanen muutenkin kuuluu niin tekis ehkä ilman eri pyyntöäkin. Dariusz arvioi että heinäkuun 20. alkaisivat värkkäämään.

Mulle ei tullu belly carvea, mutta olis tehnyt veloituksetta.
Laupias Tuoni
12.06.2007 10:26:12

Mikä on kitaran arvioitu valmistumissaika?
Ben_D
12.06.2007 10:42:16

Ranin arviosta en tiedä, mutta mun arvio on toukokuu 2008.
mamelukki
12.06.2007 12:10:05

Jaa'a... ranin kotisivuillahan lukee tällä hetkellä 8 - 10 kk (tai enemmän riippuen spekseistä). Mun lankussani ei oo oikeastaan mitään ylimääräistä minkä vois jättää pois (bling-blingejä, otelautamerkkejä ym.) eli luulis pysyvän tuon 10 kk sisässä. Ainoa mieleen tuleva mikä voi vähä viivästyttää on tuo bodyn muoto, ei oo vielä sattunu silmään yhtäkään SV:n bodylla tehtyä kitaraa vaan kaikki on enemmänki RR, niin ne joutuu ehkä selvittelemään vähä sen mittoja. Tiedä sitten..

Ranin arviosta en tiedä, mutta mun arvio on toukokuu 2008

Eli kutakuinkin 10 kk. No eiköhän se selviä täs lähiaikoina. Edelleen noihin spekseihini vetoaisin, että eikös esim. upotusten, varsinkin custom-sellasten tekeminen vie ihan reilusti aikaa (ei nyt mitään kuukautta mutta kuitenkin).

Kaulan profiili pitäis vielä päättää. Mulla on aikas ison miehen lapikas ja tarkoitus olis saada siihen semmonen kaula, jolla on helppo KRÖHM tiluttaa KRÖHM mutta joka sopii muuhunki soitteluun ("ai, onko muunkinlaista soittelua?"). Kyllä mä meen ihan soitinliikkeeseen henk. koht. kokeilemaan erilaisia, mutta jonkinlaista suuntaa antavaa vinkkiä kaipaisin.

Semmosta vielä, että kun tota ESPin custom quotea silmäilin, niin siellä oli kaulaprofiilit nimetty esim. extra thin flat, thin U jne. niin onko noi samat termit yleisesti käytössä kaikilla (tai useimmilla) valmistajilla?
villeh
12.06.2007 13:42:53

arvio ja todelllinen toimitusaika onkin sitte eri asia
nimim: vuosi ja viikko takana
www.psychemic.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)