Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 564 65 66 67 68122 123 124 125 126
Exhausted
06.12.2010 17:41:02

Sen takia noiden mallinimien käyttäminen mallintavissa onkin vähän ongelmallista. Saundi voi olla käyttökelpoinen, vaikkei se ole täysin identtinen originaalin kanssa. Tuosta pätkästä jäi vähän epäselväksi, että missä kohtaa mallintava ja vahvistin vaihtoivat paikkaa, saundi kun tuntui muuttuvan jatkuvasti. Jos ensin saundi on täysin puhdas ja sen jälkeen vähän kaikuisa ja tremoloinen niin ei siinä hirveästi vertailua tehdä.
ReBeat
06.12.2010 17:49:53

Ei ollu mitenkään koskettavia soundeja. Ihan sama millä tehty. Ite ruuvaisin potikoita ennenkuin lähtisin soittamaa tollasilla mitään.
Mikko L
07.12.2010 04:49:17

Jos sen Voxien eron kuulee niin sittenhän sulle ei varmaan tarvi sanoa mikä Voxi on kun kuulet sen eron tuosta pätkästä. Se on vaan otettu SM57:lla sisään eikä mitään EQ:ta. Sitten Axe:sta on haettu soundi joka kuulostaa kutakuinkin samalta.

Ja ReBeatille sellaista viestiä että tässä ei ollut nyt kyse edelleenkään siitä että muut ihmiset hakis sitä sinun ihannesoundia. Kyllä sä varmaan sen tiesitkin. :)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
McNulty
07.12.2010 16:13:06
Mikko L: Jos sen Voxien eron kuulee niin sittenhän sulle ei varmaan tarvi sanoa mikä Voxi on kun kuulet sen eron tuosta pätkästä.

Läpälässynlässyn. Ihme meininkiä kun suoraan kysymykseen ei saa vastausta vaan pitää perseillä ja jauhaa ympäripyöreää paskaa. Tyypillistä m.nettiä. Sen eron eri laitteiden välillä huomaa kyllä, kun ne laitteet ovat tuossa vieressä soitettavana... äänitettynä signaalia muokataan sen verran rajusti että pelkästään sen pohjalta on vaikea kuulla selkeitä eroja, millä laitteella mikäkin on purkitettu. Soittaminen on muutakin kuin pelkästään äänityksien kuuntelemista. Toisen treble-potikka saattaa käyttäytyä ihan eri tavalla kuin toisen. Toisessa TopBoost tekee laitteesta ihan erilaisen mitä toisesta. Reagointi soittodynamiikkaan on myös hyvin suuressa roolissa kun vahvistinta soitetaan. Pelkkä nauhoitettu klippi kun ei tätä kaikkea informaatiota välitä, ei kuuntelijalle eikä soittajalle.

Sen sijaan, mua kiinnostaa se, onko tuo Axe-FX:n VOX-mallinnus tehty jostain nyky-Voxista vaiko kenties jostain historic-laitteesta. Tähän en vastausta saanut.

Se on vaan otettu SM57:lla sisään eikä mitään EQ:ta. Sitten Axe:sta on haettu soundi joka kuulostaa kutakuinkin samalta.

Tottakai... kyllä miekin olen PODilla haeskellut useiden levyjen soundeja parhaani mukaan ja mahdollisimman lähelle. Mutta mikä on tuo mainitsemasi "se". Mitä Voxia sinä olet sillä SM57:lla nauhoittanut?
Shake-A-Bone-Capone!
Mikko L
08.12.2010 03:50:52

Siis ei tuo ole mun nauhoittama. Mä veikkaan kuitenkin että tuossa tällainen uusi Voxi jolla soitettiin välissä. Axessa on kaksi eri Voxia joista molemmat on rakennettu niiden vintagemööpeleitten pohjalta. Toinen on se alkuperäinen ja toisessa on se top boost mitä kitaristit alkoi hinkumaan kun oli niin tunkkainen vahvistin alunperin. Se "uudempi" Vox on sitä top boost mallia myös.

Niinja ei ollut tosiaan tarkoitus olla perus mnet lässyttäjä, mutta mä en ainakaan uskaltais mennä sanomaan mikä kohta tuossa on oikea Vox ja mikä Axe-Fx. Axe nyt kuitenkin mallintaa mikitettyä ääntä niin siihenhän sitä pitäisi verratakin. Axessa itsessään ei ole päätevahvistinta, mutta tuollainen Vox toimii suurilta osin päätevahvistimen soundeilla. Jos Axen "etuasteen" yhdistäisi Voxin päätevahvistimeen niin veikkaanpa että soundi on aikalailla sama. Jos Axen tosiaan yhdistää jonkin putkipäättärin kanssa kuten itse usein 2:100:sen Mesan kanssa niin sillä voi hifistellä sitä omaa treenissoittoa niin pitkälle kuin haluaa ja soundit on kyllä unelmaa.

Olen kuitenkin jo unohtanut tuon "vahvistin-huoneessa-soundin" säätämisen koska se on mulle ainakin ihan yksi ja sama jos mä saan itselleni kuulumaan hyvän soundin treeniksellä. Se on vähän sama kuin yrittäisi maailmanennätystä kusemalla lukitussa vessassa niin ettei kukaan muu sitä voi todistaa. Nuppi-kaappi-yhdistelmä kuulostaa aivan eriltä riippuen missä kohti huonetta seisoo ja jos livemeininkiä miettii niin vahvistimen watit ei oo tarkoitettu kantamaan yleisön korville. Eli... myöskin keikalla yleisö kuulee sen mikitetyn soundin niin eikö se kannattaisi säätää jo kämpillä kohdilleen eikä lavalla "mikki sinneppäin" mentaliteetilla joka varmaan meille kaikille on melko tuttu.

Itse myin päätteen ja kaapin ja ostin aktiivi-PA-kaapin ja täytyy rehellisesti olla sitä mieltä että kitara ei oo kuulunut ikinä näin selkeästi meidän treeniksellä. Ei mitään 4x12-kaapin jylinää vaan puhdasta tavaraa.

No mainostamiseksihan se meni... mutta jos mun pitäisi valita niin ottaisin varmaan jopa tuon POD HD:n ennemmin kuin oikean vahvistimen tämän Axe-kokemuksen jälkeen.
Twinkle
08.12.2010 06:45:52
Minusta tämä threadi on aika kaukana tyypillisestä m.net lässynläästä, täältä sentään löytyy konkreettisia näytteitä vekottimista ja siitä, mihin ne pystyy ja mihin ne ei pysty sen sijaan että ihmetellään pelkästään mielikuvien pohjalta.
markokor
08.12.2010 12:06:19 (muokattu 08.12.2010 12:07:35)
Mikko L: Itse myin päätteen ja kaapin ja ostin aktiivi-PA-kaapin ja täytyy rehellisesti olla sitä mieltä että kitara ei oo kuulunut ikinä näin selkeästi meidän treeniksellä. Ei mitään 4x12-kaapin jylinää vaan puhdasta tavaraa.

Mitkä aktiivikaapit sulla on? Atomic FR:t?
Norppa78
08.12.2010 14:00:38
On jo pitkän aikaa kiinnostanut tuo laite, mutta tät ei varmaan kovin monessa paikassa pääse testailemaan(?). On sitä kyllä ennenkin sokkona ostettu laitteita ,mutta olishan se tuon hintaluokan masiinaa kiva nähdä/kuulla livenä ennen ostamista.

Mikko L : Meneekö sulla live tilanteessa suoraan PA:han vai onko jotain muuta härpäkettä välissä?
Mikko L
08.12.2010 19:06:24

markokor: Mikko L: Itse myin päätteen ja kaapin ja ostin aktiivi-PA-kaapin ja täytyy rehellisesti olla sitä mieltä että kitara ei oo kuulunut ikinä näin selkeästi meidän treeniksellä. Ei mitään 4x12-kaapin jylinää vaan puhdasta tavaraa.

Mitkä aktiivikaapit sulla on? Atomic FR:t?

Mulla oli ennen tää Atomic Reactori mutta siitä ei lähtenyt tarpeeksi mökää. Nyt on siis ihan perus kamalan Behringerin D-class aktiivikaapin. Tiedän kuinka kauhealta tämä vaikuttaa, mutta olen itsekin melko yllättynyt kuinka hyvin nämä toimii yhdessä.

Enpä olisi uskonut 3 vuotta sitten kun omistin Mesan Roadsterin ja Mark IV:n ja Mesan kaapin ja G-Majorin, että oisin myynyt ne kaikki "mallintavan" takia ja soittaisin Behringerin monitorin läpi.

Toki... on varmasti parempiakin äänentoistolaitteita jos haluaa tuon FRFR toiminnan käyttöön kuten juuri Atomicilla, mutta jos haluaa tosi hyvät niin ne kyllä maksaa jo sitten yli 500€ että tämä 100€ juttu riittää kyllä tällä hetkellä ainakin. En ota livetilanteeseen mitään PA-kaappia edes mukaan eli tuo on vaan treeniskäyttöä varten.
Mikko L
08.12.2010 19:08:56

Norppa78: On jo pitkän aikaa kiinnostanut tuo laite, mutta tät ei varmaan kovin monessa paikassa pääse testailemaan(?). On sitä kyllä ennenkin sokkona ostettu laitteita ,mutta olishan se tuon hintaluokan masiinaa kiva nähdä/kuulla livenä ennen ostamista.

Mikko L : Meneekö sulla live tilanteessa suoraan PA:han vai onko jotain muuta härpäkettä välissä?

Ei oo mitään välissä livenä. Suoraa vaan linjasoundi miksauspöytään. Mielenkiintoisia reaktioita oon saanut kun melkeen kaikki miksaajat sanoo aina että "jos silti mikitettäis se sun vahvistin". Siihen voi vain sanoa että minkä kohdan haluat mikittää tästä räkkilaitteesta? :) Ainakin täällä Oulun livepaikoissa (45 special, nuclear, hevimesta) miksaajat on joutunut syömään sanansa tuon mikityksen suhteen.
efunkelist
08.12.2010 22:15:57

Mikko L:
Enpä olisi uskonut 3 vuotta sitten kun omistin Mesan Roadsterin ja Mark IV:n ja Mesan kaapin ja G-Majorin, että oisin myynyt ne kaikki "mallintavan" takia ja soittaisin Behringerin monitorin läpi.

*offtopic:
viime treeneissä rumpali ihmetteli miksi aikoinaan möin mun ESP KH2 kitaran (se oli sen ajan talouskriisi se) ja nyt soitan harley bentonin kitaralla... (jota on tosin rankasti modailtu, mutta silti) .... ei kuulija huomaa eikä tajua
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Mikko L
10.12.2010 22:42:44

Päätin näyttää oikeasti mihin tällä Axe-Fx:llä kykenee: http://www.youtube.com/watch?v=DviImKobNY0
min
11.12.2010 08:37:10
Mikko L: Päätin näyttää oikeasti mihin tällä Axe-Fx:llä kykenee: http://www.youtube.com/watch?v=DviImKobNY0

Mitä nappeja sä käytät? Mäkin haluun samoja:)
aristoteles666
11.12.2010 08:40:35 (muokattu 11.12.2010 08:41:15)

min: Mitä nappeja sä käytät? Mäkin haluun samoja:)

ainakin record ja play, ehkä kanssa rewind.

hups, stop unohtui.
jipeeällä
11.12.2010 15:58:44
Kivijalka
11.12.2010 16:05:34
jipeeällä: Vakuuttava:

http://www.youtube.com/watch?v=07ueRF_FXTI

Useimmat noista saundasivat kyllä melko paskalta, tai ainakin "epäautenttisilta."
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Ziggy Bubba
11.12.2010 16:11:15 (muokattu 11.12.2010 16:12:01)

Kivijalka: Useimmat noista saundasivat kyllä melko paskalta, tai ainakin "epäautenttisilta."

Näin on. Varsinkin pikkurutuissa oli monissa tosi outo yläpää, semmonen epäluonnollinen ja kolkko. Isommilla säröillä tuntui tulevan parempaa jälkeä, kuten myös ihan puhtailla.

Miks muuten mallintavia demoavien hevihemmojen pitää aina uittaa kaikki soundit överissä choruksessa ja reverbissä? Hyisatan.
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
jipeeällä
11.12.2010 16:14:59 (muokattu 11.12.2010 16:16:52)
Epäilemättä. Mutta varmasti vaikuttavat äänitysolosuhteet ja välineet. Potentiaalia tuskin voi kieltää. Ja se on tärkeintä. Harvat ihmiset mm. livetilanteessa voivat erottaa, onko joku saundi nyt ihan tarkasti autenttisesta laitteesta lähtöisin, vai vaikka Axesta? (Tilan laajuus muuttaa saundia.) Mielestäni tästä syystä pilkuntarkkuus ei ole perusteltua.
Exhausted
11.12.2010 16:37:01

Tottahan se on, että biisin seassa kitaralle jää niin pieni tila, että lopulta on aika vaikea sanoa mikä on tehty oikealla putkistyrkkarilla ja mikä mallintavalla. Ehkä enemmän vaikutusta on sitten sillä, miten mikäkin saundi inspiroi kitaristia ja miten interaktio vaikuttaa soittoon. Ja kuten yllä myös mainittiin, täysin puhtaat ja hevisäröt onnistuvat mallintavilta parhaiten. Onnistuvat myös trankkuvahvareilla. Täysin puhdas kitarahan saattaa toimia helposti ihan DI:näkin nauhoitettuna. Juuri se kevytroso ja vahvistimen reagointi soittoon sillä alueella on useimmille syy käyttää putkivahvistinta, koska se on vaikeinta saada onnistumaan ilman putkia,
Vladi
11.12.2010 16:37:52
Yksi asia on ruvennut mietityttämään kun näitä keskusteluja seuraa:

Soundi sinnepäin-ajattelu. Ei niinkään siis se, että mistä se ääni tulee, vaan se, että "kunhan kuulostaa sinnepäin samanlaiselta, ei yleisö kuitenkaan huomaa". Jotenkin näistä puheista voisi vetää johtopäätöksen, että keikkailevat kitaristit säätävät vain jonkinlaisen kelvollisen soundin ja se on siinä. Yleisö on kuitenkin kännissä eikä tajua mitään.

Tottakai liioittelen tuossa, ihan vain pointin esiintuomiseksi. Itselläni on ollut keikkarintamalla hiljaista viime aikoina, mutta niille harvoille rykäisyille on aina lähdetty sillä mentaliteetilla, että parhaalla mahdollisella setupilla ja soundilla mennään. Ihan sama vaikkei yleisössä kukaan tajuaisi, kuinka mahtavan lähellä soundini on vaikkapa jotain legendaarista Marshallia(
Kyllä se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)