Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 561 62 63 64 65139 140 141 142 143
Karvamammutti
28.11.2015 17:36:33
Arbitrator: Eihän tämä koske vain Stratoja vaan kaikkia kitaroita. Slashit, zakkwyldet ja jameshetfieldit ovat opettaneet nykykitaristisukupolven roikottamaan kitaraansa polvissa, mutta harvoin soittamisesta tulee yhtään mitään sillä tyylillä. Kyseiset herrat osaavat soittaa tuossakin asennossa mutta aika moni muu saman tyylin taitaja on sellainen perusrämpyttelijä. Yleensä nämä kaverit käyttävät säröä paljon, pitävät meteliä ihan helvetisti ja heiluvat rockkukkoina tunkiolla mutta harvoin soittamisesta jää mitään erityistä mieleen.

Hienosti sanottu! Tästä näkyy hirmu hyvin se, ettet ymmärrä asiasta yhtään mitään!
This bandwagon is full, take the next one.
freakingenius
28.11.2015 17:44:45
Metalkallo: Kitara pitää vireen todella hyvin, sillein miten kitaran tuleekin pitää ja se oli pikkuinen yllätys kun itsellä oli hieman sellainen käsitys stratoista et vire saattaa heitellä. Eipä näköjään. :) Tosin en käytä kampea yhtään et en tiedä sen kanssa sitten miten vire pysyy?

Mulla pysyy myös vire ihan ok normi soitossa, mutta kammen kanssa pitää tunkea enemmän lyijyä satulaan. Tietty vois hommaa jonkun graptech satulan. Hyvissä säädöissä kun on niin kyllä se kai pysyy ihan hyvin kammenkin kanssa.

Paino on omasta mielestäni juuri kohdallaan, ei liikaa eikä liian vähän, sellainen sopiva. Kaulasta on pakko sanoa, että on se mukavan tuntuinen tuo vaahtera, se tuntuu enempi juuri puulta kädessä eikä siinä näytä olevan sellaista lakkaa päällä niin hirveästi kuin monissa värillisissä kauloissa. You know, jos kaulassa on väritys ja lakka maalin päällä niin ainakin mulla kämmenet hikoaa helpommin kun kaula tuntuu enempi lasilta kuin puulta.

Meinaatko otelautaa vai itse kaulaa? Ruusupuu otelaudoissahan ei ole lakkaa kai ollenkaan yleisesti, mutta noissa vaahtera otelautasissa on kyllä. Jos puhut itse kaulasta niin mä hioin vähän sitä lakkaa takaa pois niin hikitassuillakin liukuu paremmin :D
Metalkallo
28.11.2015 20:24:58
freakingenius: Meinaatko otelautaa vai itse kaulaa? Ruusupuu otelaudoissahan ei ole lakkaa kai ollenkaan yleisesti, mutta noissa vaahtera otelautasissa on kyllä. Jos puhut itse kaulasta niin mä hioin vähän sitä lakkaa takaa pois niin hikitassuillakin liukuu paremmin :D

Ihan kaulaa tuolla meinaan juu, en pelkkää otelautaa. Ruusupuu otelaudoissa ei ole lakkaa, tai en ainakaan ole nähnyt/kuullut olevan.

Hyvä että liukuu. :)
Tukka päässä, järki jäässä.
jomppu
03.12.2015 13:29:52
Ostin pari viikkoa sitten käytetyn japanissa tehdyn stratocasterin, ja olen selvitellyt itse että kyseessä olisi 62 reissue malli. Sille haluaisin vahvistusta täältä. Sarjanumeron mukaan kitara on valmistettu 1997-2000. Kaularaudan säätö on kaulan rungon päässä, eli kaula pitää ruuvata irti ennen säätöä. Rungossa kaulataskussa on leima ST-362. Ja mitäs vielä, nauhat on selvästi kapeammat kuin minun am std telessäni, radiuksesta en osaa sanoa mitään. Mikrofonit on erikorkuisilla napapaloilla ja olisivatko keraamisella magneetilla? Niistä löytyy kuva minun omista kuvistani.

On muuten hyvä kitara =)
73nd3r
03.12.2015 21:39:53
Tuolla perusteella se olis siis "Crafted in Japan" ja sarjanumero O + kuusi numeroa?
Siinä mallinumerossa (se sama ST-362 on kai myös kaulassa?) 62 on todellakin speksien vuosimalli, mutta varsinaisia "Reissue" malleja Fender ei japanilaisten antanut tehdä/myydä/mainostaa (niin kuin vaikka AVRIt).
Pitäis siis olla vintagenauhat, 7.25" kaula, staggered mikit (mun silmään nuo näyttäis keraamisilta, mutta se ei ole arvostelu vaan kommentti), 11-reikäinen pleksi jne.

Kasaria pidetään kulta-aikana, mutta kaikkien ajanjaksojen japanilaisten työn laatu, puuosat yms. saa yleensä netissä kehuja. Metalliosasto ja sähköpuoli ei aina niinkään, mutta joissain malleissahan on jenkkimikit ja potikat joten forumpravdat saa kalveta jos ko. yksilö tuntuu namilta.

Ei sitä kaulaa muuten tartte kokonaan irrottaa kaularautasäädöissä jos on kanttia, kielten löysytys riittää (ks. 4 minuutin paikkeilta):
https://www.youtube.com/watch?v=qKtlsps4SqY
pvais
05.12.2015 20:55:32

Tein joutessaan pikku modausta stratoon. Nosto potikalla SSS strato HSH stratoksi, tai ainakin sinnepäin ;)

Nosto potikka alhaalla normi strato ja potikka nostettuna kaula- ja keskimikki sarjassa sekä keski- ja tallamikki sarjassa.

Mukava pikku juttu, jolla saa etenkin tallamikkiin potkua lisää. Stankku stratossa on alkuperäiset mikit paikoillaan ja ajatus päivittää ne texas specialeihin, uskon että tämän modin kanssa hyvä blues(/)rock keppi.

Tuolta lisää:
http://ironstone-guitar-pickups.co.uk/sss-hsh-wiring-modifications/
Metalkallo
11.12.2015 13:14:37
Mites porukat on täällä yleensä blokannut fenderin straton tallan? Onko se vaan, et ne tallan ruuvit pohjaan ja jouset kireälle?
klobasa
11.12.2015 13:49:26
Metalkallo: Mites porukat on täällä yleensä blokannut fenderin straton tallan? Onko se vaan, et ne tallan ruuvit pohjaan ja jouset kireälle?

Tallan kiinnitysruuveja ei kannata ruuvata raivolla kiinni, vaan sillee keveästi riittää. Vaikka kaikki viisi jousta olis kiristettynä pohjaan asti tallan saa nousemaan ilmaan jos ruuvat niitä kannen ruuveja liialla voimalla. Se taas vaikuttanee esim. sustainiin.

Ite blokkailin tallat tökkäämällä tallablokin taakse mittaan hiotun vaneripalikan. Sen jälkeen kaikki ruuvit kireelle.
Niq
11.12.2015 13:53:31

klobasa: Ite blokkailin tallat tökkäämällä tallablokin taakse mittaan hiotun vaneripalikan. Sen jälkeen kaikki ruuvit kireelle.

Palikka on toimiva ratkaisu, mutta muuttaa soundia vähän tukevammaksi. Eri asia onko tuo sitten haluttu lopputulos vai ei. Kantsii kokeilla, ei maksa kuin vaivan.
reverend
11.12.2015 14:48:08
Metalkallo: Mites porukat on täällä yleensä blokannut fenderin straton tallan? Onko se vaan, et ne tallan ruuvit pohjaan ja jouset kireälle?

Olen laittanut viisi jousta kireälle, tallan ruuveihin en ole koskenut.
Laulava Kylätohtori
11.12.2015 14:56:25
reverend: Olen laittanut viisi jousta kireälle, tallan ruuveihin en ole koskenut.

Sama.

Ei virhettä, hyvin toimii...
They pass too much electricity. -SRV
Niq
11.12.2015 15:05:35

Jousilla toimii, mut etenkin kaukoidän tinatallat blokkaisin ennemmin puupalikalla kuin jousia kiristämällä. Vaikutus on samankaltainen kuin tallablokin vaihtamisella kunnolliseen -> sustain paranee ja saundi tukevoituu.
kitaratoope
11.12.2015 16:58:54
Hei, onko mitään haittaa siitä että Fenderin lukkovirittimien kielet kiristetään perinteisellä tyylillä eli läpi yksi yli ja loput ali kun normaalisti lukkovirittimissä vedetään ensin kieli tiukalle, ja alhaalta säätöruuvilla kiristetään ja napsautetaan ylimääräinen kieli pois ja sitten vaan viritetään kieli kohdalleen.essä

Eli haittaako perinteisellä tyylillä sitominen,sehän sinänsä on turhaa mutta onko tietoa vaikuttaako vireessä pysymiseen
kojones
11.12.2015 17:54:09
kitaratoope: Eli haittaako perinteisellä tyylillä sitominen,sehän sinänsä on turhaa mutta onko tietoa vaikuttaako vireessä pysymiseen

No siinä käytännössä jätetään hyödyntämättä se lukkovirittimien hyöty, vire pysyy vastaavasti kuin perinteisillä virittimillä.
kitaratoope
11.12.2015 18:01:14 (muokattu 11.12.2015 18:02:15)
kojones: No siinä käytännössä jätetään hyödyntämättä se lukkovirittimien hyöty, vire pysyy vastaavasti kuin perinteisillä virittimillä.

Nythän minä vasta tajusin että kielet on ensin kiritty perinteisellä tyylillä ja sitten kiristetty se alapuolelta iso ruuvi vai miksi sitä sanotaankaan. Kuitenkin että jos tuon alaruuvin kiristää niin onhan se lisänä siinä verrattuna perinteiseen eli tuo välimuoto on myös parempi vaihtoehto kuin perinteinen?

Onko kellään käytännön kokemuksia lukkovirittimen ja perinteisen esim Mexico malli virittimien vireydestä?
Laulava Kylätohtori
11.12.2015 18:05:27
kitaratoope: Nythän minä vasta tajusin että kielet on ensin kiritty perinteisellä tyylillä ja sitten kiristetty se alapuolelta iso ruuvi vai miksi sitä sanotaankaan. Kuitenkin että jos tuon alaruuvin kiristää niin onhan se lisänä siinä verrattuna perinteiseen eli tuo välimuoto on myös parempi vaihtoehto kuin perinteinen?

Onko kellään käytännön kokemuksia lukkovirittimen ja perinteisen esim Mexico malli virittimien vireydestä?

Mutta ei sillä lukkoruuvilla ole mitään merkitystä, jos kielet on pistetty perinteisesti, koska ne kielet pitää kuitenkin vireen, oli iso ruuvi kiristetty tai ei.

En siis ole koskaan edes omistanut lukkovirejä, mutta koska perinteinenkin systeemi pitää vireen, niin ison ruuvin lisäarvo on nolla.

Miksi muuten edes pistäisit perinteisesti, jos kerran on lukkovirittimet?
Gabe
11.12.2015 18:19:11
kitaratoope: Onko kellään käytännön kokemuksia lukkovirittimen ja perinteisen esim Mexico malli virittimien vireydestä?

Eipä ole kyllä koskaan ollut virittimissä syy jos kitarassa on vireongelmia. Yleensä se satulan pahalainen on ollut vaihtoa vailla tms.

Kumpaakin lajia kyllä löytyy, lukkovirittimet ovat kivat kun kieliä vaihtaa.. mutta sen jälkeen toimii yhtälailla kumpikin laatu.
Laulava Kylätohtori
11.12.2015 18:22:24
Gabe: Eipä ole kyllä koskaan ollut virittimissä syy jos kitarassa on vireongelmia. Yleensä se satulan pahalainen on ollut vaihtoa vailla tms.

Kumpaakin lajia kyllä löytyy, lukkovirittimet ovat kivat kun kieliä vaihtaa.. mutta sen jälkeen toimii yhtälailla kumpikin laatu.

Näin. Jos vire "kinnaa", niin vika on lähes poikkeuksetta satulassa...
Metalkallo
11.12.2015 18:23:50
klobasa: Tallan kiinnitysruuveja ei kannata ruuvata raivolla kiinni, vaan sillee keveästi riittää. Vaikka kaikki viisi jousta olis kiristettynä pohjaan asti tallan saa nousemaan ilmaan jos ruuvat niitä kannen ruuveja liialla voimalla. Se taas vaikuttanee esim. sustainiin.

Ite blokkailin tallat tökkäämällä tallablokin taakse mittaan hiotun vaneripalikan. Sen jälkeen kaikki ruuvit kireelle.

Kiitoksia, ja reverend:lle myös neuvoista. American special on tuo mun Fender et ihan hyvälaatuinen talla siinä varmaan pitäisi olla. Täytyy varmaan sit laittaa ne jouset kireelle.
kitaratoope
11.12.2015 18:25:14 (muokattu 11.12.2015 18:42:27)
Miksi muuten edes pistäisit perinteisesti, jos kerran on lukkovirittimet?

Oli valmiiksi laitettuna, siksi täällä ihmettelen ja kyselen onko se uusi juttu mutta ilmeisesti epätietoisuutta laitettu niin.

En tiedä onko tässä ketjussa vielä ollut tallasta puhetta, mitä eroa on Mexico Standard, Mexico Classic, ja USA talloilla, lähinnä sitä että onko se yhtä paksu ,se osa joka pohjasta näkyy,kaikissa tai erottaako irtonaisesta tallasta mistä versiosta se on?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)