Aihe: Kemper Profiling Amp
1 2 3 4 561 62 63 64 6589 90 91 92 93
Lespaul66
31.07.2016 16:44:14
Asensin juuri operating systeemin 4.0.6

Edellinen oli 3.0. Täytyy sanoa että profiilit heräsivät jotenkin eri tavalla henkiin. Onko muut huomannut tällaista ? Selkeä parannus... Onko tämä mahdollista ?
antikristus
01.08.2016 17:58:02

Nyt on Kemperi päivittymässä os 4.0.6 ja latasin päivän tuoreimmat factory contentit ja advanced reverb paketin :P Iltasella ois sit 6505 profilointi kahella eri kaapilla ja DI-boksilla.
Eevil-E
03.08.2016 23:07:18

Pitkällisten pohdintojen, vääntelyn, kääntelyn ja säästämisen jälkeen, on minullekin tullut aika siirtyä ysäriltä nykypäivään, eli pod xt ja x3 -kaudelta Kemperiin (joo, Axe ei tuntunut omalta). Pläräsin ketjun läpi (itse asiassa useamman vuoden ajan olen moista tehnyt), katselin ja kuuntelin tube-videoita ja ihmettelin muitakin palstoja, mutta kysyttävää ja pohdittavaa jäi hidas kun olen. Josko siis teiltä arvon kohtalotoverit saisi vielä muutaman tarkentavan vastauksen, ennen kuin uskallan ryhtyä ostohommiin.

Tarkoitus ko. vehkeellä olisi korvata kotinauhoittelussa käytetyn podin lisäksi aina 90-luvun alusta asti hyvin palvellut marsuläjänikin, niin treeniksellä kuin keikoilla (toki Marsusta en luovu, ikinä). Eli:

Kemper Profiling Amp räkkimalli + Profiler Remote + expression pedaali

1) Halvinta ja järkevintä on kait kun ostaa suorilta power amp malli? Vai onko erillisessä päättärissä etunsa? Jos olen oikein jummartanut, niin Kemperin power amp -mallissa on vahvarissa vain monoulostulo. Vaikuttaako tämä laitteen soundiin (esim. efektit) kytkettäessä kaappiin? Toki PA:han Kemperin saa ihan stereonakin ulos, mutta treeniksellä mieluiten soittaisin suorilta sen oman vahvarin ja kaapin kautta.

2) Ehkäpä se suurin vaivannut kynymysys: Tietokoneesen kytkentä ja ennen kaikkea dry-signaali. Podissahan (X3) laite on kiinni usb:llä ja samaan aikaan talteen voi ottaa kuivan signaalin ja mallinnetun sekä vielä podiin kytketyistä luureista kuunnella nauhoittaessa taustankin. Kemperiä ei liitetä tietokoneeseen usb:in kautta ja toki olen katsellut joitakin opastusvideoitakin, mutta epäselväksi jäi edelleenkin: kuinka kytkette Kemperin tietokoneeseen siten, että saatte talteen sekä kuivan signaalin että mallinnetun ja vielä kuulette luureista taustan ja sen mitä soitatte? Tarvitaanko tällöin kompuutterin ja Kemperin väliin boksi yms? Riittääkö pelkkä S/Pdif ja luurit läppäriin/Kemperiin kiinni, vaiko miten? Luureilla siis mieluiten kuuntelisin, kuten tähänkin asti ja olosuhteiden pakosta...

3) Expression-pedaali. Millaista suosittele? Olen toisinaan wah-immeisiä, eli lähinnä siis kyseiseen käyttöön. Kovasti puhuvat foorumeilla Mission Engineering SP1:n puolesta, mutta kannattaisiko tsekata muutakin?

4) Kuinka paljon äänimaailma muuttuu, jos Kemperin kytkee perinteiseen kitarakaappiin kuten Marshalin 1960:een tai vaikka Mesan kaappiin? Toki kaappimallinnos jätetään silloin pois. Parhaan ulostulon saamikseksi, olisiko kuitenkin syytä ostaa suorilta esim. Atomicin CLR monitori tai vastaava?

Minä kiitän ja nöyrästi kumarran.
Riffi on silloin hyvä kun se saa aikaiseksi vittumaisen hymyn soittajansa kasvoille.
Skebaristi
04.08.2016 09:41:13 (muokattu 04.08.2016 09:44:13)

1) Halvinta ja järkevintä on kait kun ostaa suorilta power amp malli? Vai onko erillisessä päättärissä etunsa? Jos olen oikein jummartanut, niin Kemperin power amp -mallissa on vahvarissa vain monoulostulo. Vaikuttaako tämä laitteen soundiin (esim. efektit) kytkettäessä kaappiin? Toki PA:han Kemperin saa ihan stereonakin ulos, mutta treeniksellä mieluiten soittaisin suorilta sen oman vahvarin ja kaapin kautta.

Powerheadissa on tosiaan vain yksi kaiutinlähtö, eli monoa tarjoilee. Vaikuttaa toki efektien toimintaan, koska delayt ja modulaatioefektit tulee vain yhdestä ämyristä, jolloin stereoefektiä ei synny. Se on sitten eri asia, että onko tällä treenikämpällä merkitystä. Keikkaolosuhteissa kun voi sitten ajaa stereosignaalia mikseriin ja monosignaalia lavalle kitarakaappiin. Itse käytän treeniksellä aktiivimonitoria monona ja keikalla signaali menee stereona etupäähän. Pääteversiolle en ole koskaan nähnyt tarvetta, koska pidän siitä, että myös profiilin kaiutinsaundi on mukana. Mutta toki ymmärrän että toiset haluaa käyttää perinteistä kitarakaappia, koska saundi on silloin perinteisen kitaravahvistimen kaltainen, eikä mikitetty saundi.

2) Ehkäpä se suurin vaivannut kynymysys: Tietokoneesen kytkentä ja ennen kaikkea dry-signaali. Podissahan (X3) laite on kiinni usb:llä ja samaan aikaan talteen voi ottaa kuivan signaalin ja mallinnetun sekä vielä podiin kytketyistä luureista kuunnella nauhoittaessa taustankin. Kemperiä ei liitetä tietokoneeseen usb:in kautta ja toki olen katsellut joitakin opastusvideoitakin, mutta epäselväksi jäi edelleenkin: kuinka kytkette Kemperin tietokoneeseen siten, että saatte talteen sekä kuivan signaalin että mallinnetun ja vielä kuulette luureista taustan ja sen mitä soitatte? Tarvitaanko tällöin kompuutterin ja Kemperin väliin boksi yms? Riittääkö pelkkä S/Pdif ja luurit läppäriin/Kemperiin kiinni, vaiko miten? Luureilla siis mieluiten kuuntelisin, kuten tähänkin asti ja olosuhteiden pakosta...

Tämä onnistuu ainakin käyttäen ulkoista äänikorttia. Kemperistä voit sitten reitittää äänikorttiin kuivan signaalien esim. monitor outputista ja master stereo -signaalin stereo out -tai SP/DIF- liitännästä. Tämän lisäksi kun kytkee luurit kiinni äänikorttiin, niin kuvaamasi skenaario onnistuu. Kemperissa kun ei ole sisäänrakennettua USB-interfacea, niin vähän joutuu piuhaa vetämään. Tapoja voi olla useampiakin, esim käyttämällä Kemperin AUX-in -liitäntää, jolloin luurit voi periaatteessa olla Kemperissakin, mutta joka tapauksessa joku äänikortti välissä tulee olla.

3) Expression-pedaali. Millaista suosittele? Olen toisinaan wah-immeisiä, eli lähinnä siis kyseiseen käyttöön. Kovasti puhuvat foorumeilla Mission Engineering SP1:n puolesta, mutta kannattaisiko tsekata muutakin?

Jos on tottunut käyttämään perinteistä Crybaby/Vox -wah-pedaalia, niin Mission on silloin varsin helppo valinta. Valmistajiahan on monia, esim Dunlopin ja Bossin pedaaleja on näkynyt aika monilla, kuka mistäkin tykkään. Minulla on juurikin tuo SP1 ja olen tykkäillyt, tuntuma on sama kuin Crybabyssa, mutta sweeppi hieman isompi, joten sopii hyvin myös muuhun käyttöön. Esteetikkohan ostaisi toki Missionin EP1-KP -pedaalin, koska värit mätsää muun laitteiston kanssa, mutta itse hankin SP1:n, kun sattui Ebaysta löytymään edullisesti. :)

4) Kuinka paljon äänimaailma muuttuu, jos Kemperin kytkee perinteiseen kitarakaappiin kuten Marshalin 1960:een tai vaikka Mesan kaappiin? Toki kaappimallinnos jätetään silloin pois. Parhaan ulostulon saamikseksi, olisiko kuitenkin syytä ostaa suorilta esim. Atomicin CLR monitori tai vastaava?

Kaiutin vaikuttaa todella paljon saundin olemukseen, eli ero pitäisi olla huomattavissa. Tämä ilmiö ei siis kosketa pelkästään Kemperia, vaan kitaravahvistimia yleensä. CLR:n tai muun FRFR-monitorin käytössä on se etu, että ääni pysyy mahdollisimman värjäämättömänä, jolloin profiilin olemus tulee paremmin esiin. Uskaltaisin väittää että esim VOX AC30 -profiili kuulostaa enemmän alkuperäiseltä, jos profiilin toistaa sellaisenaan FRFR-kaiuttimen läpi, kuin että kaappimallinnuksen ottaa pois päältä ja ajaa signaalin monitor out -liitännästä esim. Mesan 4x12 -kaappiin. En kuitenkaan sano mikä on kellekin paras, kannattaa itse testata.
Skebaristi
04.08.2016 09:53:50

Lespaul66: Asensin juuri operating systeemin 4.0.6

Edellinen oli 3.0. Täytyy sanoa että profiilit heräsivät jotenkin eri tavalla henkiin. Onko muut huomannut tällaista ? Selkeä parannus... Onko tämä mahdollista ?

4.XX ohjelmiston muutoslogista lainaus:

changed: Pure Cabinet activated at level 3.0 by default

Eli jos et ole käyttänyt Pure Cabinet -toimintoa aiemmin, niin eroa on havaittavissa.
MoreK
04.08.2016 11:06:51

Eevil-E:

Kuten Skebaristi mainitsi, kaapin osuus kokonaissoundista on todella suuri. FRFR-monitorin ehdoton etu on nimenomaan se, että saat Kemperistä ulos paljon isomman kirjon soundeja tarpeen mukaan. Kemperin vahvimpia ominaisuuksia on kaappimallinnus ja se kannattaa hyödyntää.
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Eevil-E
04.08.2016 12:42:51 (muokattu 04.08.2016 12:43:20)

Skebaristi ja MoreK, kiitos! Tämä selventää asioita kovastikin.

Jep, eli hjuva audio-interface siis myös hankintaan. Täytyy vielä pohtia josko sittenkin hommaisi Kemperin ja erillisen päättärin - maksanee hivenen enemmän ja vie räkistä tilaa unitin/kahden verran lisää, mutta niin saisi metelin stereona kaappiin/monitoriin.
Riffi on silloin hyvä kun se saa aikaiseksi vittumaisen hymyn soittajansa kasvoille.
askomiko
04.08.2016 13:10:32
Marsun läpi kaikki kuulostaa marsumaiselta, avoimen 1x12" läpi kaikki kuulostaa avoimelta combolta. Jos haluat tietyn täsmäsoundin niin sillä on hyvä lähteä, mutta yleispeliksi PA-pönttö toimii paremmin.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
antikristus
25.08.2016 10:58:07 (muokattu 25.08.2016 16:11:46)

Onks täällä fcb1010 käyttäjiä? Ajattelin hommata sellasen kun en saa näköjää remoten ostoa aikaseksi. Nyt tarvis vaan valita sinne chippi sisään. Uno4kemper vaikuttais exp. pedaaleita vaille hyvältä mut nyt kun isojen päivitysten tuulet puhaltaa ni se ei taida olla kovin pitkäikänen ratkasu. Oikeestaan ois vähän uno vastaan eureka. Eurekasta ei meinaa löytyä mitään ohjekirjoja netistä esim. onko layout muokattavissa, unossa näyttäis äkkiseltään olevan paljon fiksumpi stompbox mode jos eurekaa ei voi muokata.

E. Kirjotin koko postauksen uusiks :D
penatuna
25.08.2016 16:27:46
antikristus: Onks täällä fcb1010 käyttäjiä? Ajattelin hommata sellasen kun en saa näköjää remoten ostoa aikaseksi. Nyt tarvis vaan valita sinne chippi sisään. Uno4kemper vaikuttais exp. pedaaleita vaille hyvältä mut nyt kun isojen päivitysten tuulet puhaltaa ni se ei taida olla kovin pitkäikänen ratkasu. Oikeestaan ois vähän uno vastaan eureka. Eurekasta ei meinaa löytyä mitään ohjekirjoja netistä esim. onko layout muokattavissa, unossa näyttäis äkkiseltään olevan paljon fiksumpi stompbox mode jos eurekaa ei voi muokata.

Ollut käytössä pitkään. Uno-piiriä en ole kokeillut, mutta tuoreinta Eurekaa kyllä. Siinä oli muokattavuus aika huono, mikä ahdisti ainakin itseäni. Haluan että laitteet toimii oman maun mukaan, eikä jonkun insinöörin päättämällä tavalla :) Palasin aika nopeasti orkkispiirille, vaikka Eurekan loopertilaa jäikin vähän ikävä. Tuota alkuperäistä polkimessa olevaa piiriähän saa editorilla muokattua vaikka mihin suuntaan. Vaatii kyllä vaivaa jonkun verran, sillä yhtään todella hyvää editoria ei ole tullut vastaan...
antikristus
25.08.2016 17:30:52

penatuna: Ollut käytössä pitkään. Uno-piiriä en ole kokeillut, mutta tuoreinta Eurekaa kyllä. Siinä oli muokattavuus aika huono, mikä ahdisti ainakin itseäni. Haluan että laitteet toimii oman maun mukaan, eikä jonkun insinöörin päättämällä tavalla :) Palasin aika nopeasti orkkispiirille, vaikka Eurekan loopertilaa jäikin vähän ikävä. Tuota alkuperäistä polkimessa olevaa piiriähän saa editorilla muokattua vaikka mihin suuntaan. Vaatii kyllä vaivaa jonkun verran, sillä yhtään todella hyvää editoria ei ole tullut vastaan...

http://www.fcb1010.uno/ Ootko tätä kokeillu? Alkuperästä piiriä haukutaa vaan kovin bugiseks ja ei kuulemma saa koneel muokattuu kaikkee mitä unossa. Eurekaa ei ilmeisesti saanu samankaltasee setuppii kun toi Kemper remote toimii? Eli rigit alariville ja stompit yläriville.
penatuna
25.08.2016 17:46:58 (muokattu 25.08.2016 17:47:17)
antikristus: http://www.fcb1010.uno/ Ootko tätä kokeillu? Alkuperästä piiriä haukutaa vaan kovin bugiseks ja ei kuulemma saa koneel muokattuu kaikkee mitä unossa. Eurekaa ei ilmeisesti saanu samankaltasee setuppii kun toi Kemper remote toimii? Eli rigit alariville ja stompit yläriville.

Ihan toimivan ja selkeän näköinen. Pitänee joskus testata. Eipä nuo niin kalliita ole... Itse en tarvitse noita stompeja yläriviin, joten en osaa sanoa saako ne toimimaan peruspiirillä.
MoreK
25.08.2016 17:50:09

antikristus: Onks täällä fcb1010 käyttäjiä? Ajattelin hommata sellasen kun en saa näköjää remoten ostoa aikaseksi. Nyt tarvis vaan valita sinne chippi sisään. Uno4kemper vaikuttais exp. pedaaleita vaille hyvältä mut nyt kun isojen päivitysten tuulet puhaltaa ni se ei taida olla kovin pitkäikänen ratkasu. Oikeestaan ois vähän uno vastaan eureka. Eurekasta ei meinaa löytyä mitään ohjekirjoja netistä esim. onko layout muokattavissa, unossa näyttäis äkkiseltään olevan paljon fiksumpi stompbox mode jos eurekaa ei voi muokata.

FCB1010 ja Uno käytössä jo useamman vuoden, treeneissä ja keikoilla Ei ongelmia. Kerran ohjelmoin (profiilit yläriville ja efektit alas), sen jälkeen ei ole tarvinnut kuin lisätä/vaihtaa efektejä ja profiileja halutuille näppäimille.

Itse ostaisin kyllä ton Uno4kemperin nyt, olisi juuri passeli eikä tarvii ohjelmoida. Mitä meinaat "isojen päivitysten tuulet puhaltaa"? Eiköhän tuo Kemper jatkossakin ymmärrä samoja midi-viestejä...?!
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Tami
25.08.2016 17:57:02

Minulla oli eureka ja sen kanssa oppi elämään kyllä.
Toinen näkökulma vielä johon olen päätynyt. Itse olen käyttänyt axen ja kemperin kanssa midiohjaimena line6 pod hd500:sta. Se on lisä exp-pedaalillakin behkun lautaa pienempi ja paremmin ohjelmoitavissa ja bonuksena saapi sitten varalaitteen kemper-rikon varalle tai pienemmän laitteen jolla soittelee sitten treenit läpi....

Hintaluokka on noin 200e tuolta torilta.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
antikristus
25.08.2016 18:53:05 (muokattu 25.08.2016 19:44:11)

MoreK: FCB1010 ja Uno käytössä jo useamman vuoden, treeneissä ja keikoilla Ei ongelmia. Kerran ohjelmoin (profiilit yläriville ja efektit alas), sen jälkeen ei ole tarvinnut kuin lisätä/vaihtaa efektejä ja profiileja halutuille näppäimille.

Itse ostaisin kyllä ton Uno4kemperin nyt, olisi juuri passeli eikä tarvii ohjelmoida. Mitä meinaat "isojen päivitysten tuulet puhaltaa"? Eiköhän tuo Kemper jatkossakin ymmärrä samoja midi-viestejä...?!

Lähinnä morph ei taida toimia tällä hetkellä Uno4kemperillä. Ja mulla kun on irto wahi ja pitchshift tai reverb ois kivempi tohon toisee exp pedaalii.

Tami: Minulla oli eureka ja sen kanssa oppi elämään kyllä.
Toinen näkökulma vielä johon olen päätynyt. Itse olen käyttänyt axen ja kemperin kanssa midiohjaimena line6 pod hd500:sta. Se on lisä exp-pedaalillakin behkun lautaa pienempi ja paremmin ohjelmoitavissa ja bonuksena saapi sitten varalaitteen kemper-rikon varalle tai pienemmän laitteen jolla soittelee sitten treenit läpi....

Hintaluokka on noin 200e tuolta torilta.

Jännä idea toi pod :O pitänee tutustua vähän...
E.
Toki muitakii ohjausideoita ois kiva kuulla, tarkotus ois siis käyttää efektejä ja muutamaa rigiä noissa pikkubudjeteissa. Performance mode on varmaan simppelein.
Tami
25.08.2016 20:03:34

antikristus: Lähinnä morph ei taida toimia tällä hetkellä Uno4kemperillä. Ja mulla kun on irto wahi ja pitchshift tai reverb ois kivempi tohon toisee exp pedaalii.

Jännä idea toi pod :O pitänee tutustua vähän...
E.
Toki muitakii ohjausideoita ois kiva kuulla, tarkotus ois siis käyttää efektejä ja muutamaa rigiä noissa pikkubudjeteissa. Performance mode on varmaan simppelein.

Juu tuossa podissa pystyy niitä midi cc-komentoja muokkaamaan kätsysti ja monipuolisesti. Itsellä keikalla siis podissa kiinni vain midipiuha ja irrallinen exp-pedaali.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
jhlamm
25.08.2016 22:16:04
Eevil-E: Skebaristi ja MoreK, kiitos! Tämä selventää asioita kovastikin.

Jep, eli hjuva audio-interface siis myös hankintaan. Täytyy vielä pohtia josko sittenkin hommaisi Kemperin ja erillisen päättärin - maksanee hivenen enemmän ja vie räkistä tilaa unitin/kahden verran lisää, mutta niin saisi metelin stereona kaappiin/monitoriin.

Suosittelen lämpimästi myös sellaista interfacea, jossa on spdif sisään ja ulostulo. Sen kautta reamppaus on melko nannaa raidalle kuin raidalle.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
antikristus
26.08.2016 08:15:42 (muokattu 26.08.2016 08:25:36)

Lueskelin tossa Kemperin ja uno chipin manuaalia ja olin ymmärtävinää et fcb:llä pystyis unon pedal modessa laittamaa myös alariviltä cc käskyä ja että Kemperiä pystyy performance modessa ohjaamaa pelkillä cc käskyillä. Oonko jäljillä vai meneekö ihan metsää?
Eevil-E
26.08.2016 11:21:19

jhlamm: Suosittelen lämpimästi myös sellaista interfacea, jossa on spdif sisään ja ulostulo. Sen kautta reamppaus on melko nannaa raidalle kuin raidalle.

Jep, samaan päädyin pähkäillyssäni. Parhaillaan Kusti polkenee mukanaan tilaamani Focusriten Scarlett 6i6 2nd Gen.
Skebaristi
26.08.2016 11:25:04 (muokattu 26.08.2016 11:26:14)

antikristus: Lueskelin tossa Kemperin ja uno chipin manuaalia ja olin ymmärtävinää et fcb:llä pystyis unon pedal modessa laittamaa myös alariviltä cc käskyä ja että Kemperiä pystyy performance modessa ohjaamaa pelkillä cc käskyillä. Oonko jäljillä vai meneekö ihan metsää?

Ei mene metsään. CC#50 - CC#54 vaihtaa valittuna olevan performanssin slotteja:

CC#47 0-124 preselected performance index
CC#48 1 or 0 increase performance index
CC#49 1 or 0 decrease performance index
CC#50 1 select performance slot 1
CC#51 1 select performance slot 2
CC#52 1 select performance slot 3
CC#53 1 select performance slot 4
CC#54 1 select performance slot 5

Jos taas haluat hypätä suoraan tiettyyn performansiin, niin silloin tulee käyttää PC-komentoja:

PC#0--4: slots 1--5 in performance 1
PC#5--9: slots 1--5 in performance 2
jne. numeroon 127 asti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)