![]() 21.01.2006 14:28:41 | |
---|---|
Mulla on tällänen ongelma että ostin kitaraani uudet paksummat kielet... Sulla on ilmeisesti kolme jousta? Siinä on tilaa viidelle, että suosittelisin uudet viisi jousta hankkimaan. Parempi että kaikki jouset ovat yhtä tuoreita, ettei tule sitä "vanhat väsyttää uudet"-ilmiöä. Eivät pitäisi paljoa maksaa ja jokaisesta musakaupasta luulisi saavan. | |
![]() 22.01.2006 23:55:39 | |
Tähän FAQ:iin voisi etusivulle lisätä kielistäkin vähän tietoa. Mitä kieliä suositeltaisiin mihinkin vireisiin. Miten eri paksuiset kielet vaikuttavat missäkin vireissä yms. Kielistä ja vireistä voisi vähän lisätä juttua niin olis aika jees. :) | |
![]() 27.01.2006 09:20:40 | |
Mitä mun pitäis säätää kitarasta ku kielet on ihan ok korkeudella nauhoista kaulan päässä mut sit mitä pitemmälle mennään ni kielet on korkeammalla? | |
![]() 27.01.2006 12:04:39 (muokattu 27.01.2006 12:05:11) | |
Mitä mun pitäis säätää kitarasta ku kielet on ihan ok korkeudella nauhoista kaulan päässä mut sit mitä pitemmälle mennään ni kielet on korkeammalla? Kiristä kaulaa (käännä kaularuuvia myötäpäivään). Paina kieltä ensimmäiseltä ja viimeiseltä nauhalta ja katso/kokeile kuinka korkealla kieli on nauhasta 12. Näin näet kuinka "kuopalla" kaula on. Kiristä vähän kerrallaan ja tarkista välillä vaikutus. EDIT: minkälainen talla/tallapalat kitarassasi on? Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa.. | |
![]() 27.01.2006 16:45:41 | |
Kiristä kaulaa (käännä kaularuuvia myötäpäivään). Paina kieltä ensimmäiseltä ja viimeiseltä nauhalta ja katso/kokeile kuinka korkealla kieli on nauhasta 12. Näin näet kuinka "kuopalla" kaula on. Kiristä vähän kerrallaan ja tarkista välillä vaikutus. EDIT: minkälainen talla/tallapalat kitarassasi on? Eli minulla on Ibanez RG320FM voit katsoa ibanezin sivuilta vaikka sen tallan kun en mä oikein tiedä miksikä sitä sanotaan. Olen kiristänyt sitä kaulaa jo aika paljon ja kyllä se on parempi mutta se ei mene oikein enempää enään ja siinä on vielä jonkinlainen ero. eli väännänkö vielä? | |
![]() 30.01.2006 13:12:50 | |
Mitä mun pitäis säätää kitarasta ku kielet on ihan ok korkeudella nauhoista kaulan päässä mut sit mitä pitemmälle mennään ni kielet on korkeammalla? Eikös tähän auttanut se pieni pahvin/paperin pala sinne kaulan ja bodyn väliin?? | |
![]() 05.02.2006 11:20:11 | |
Kiristä kaulaa (käännä kaularuuvia myötäpäivään). Paina kieltä ensimmäiseltä ja viimeiseltä nauhalta ja katso/kokeile kuinka korkealla kieli on nauhasta 12. Näin näet kuinka "kuopalla" kaula on. Kiristä vähän kerrallaan ja tarkista välillä vaikutus. Itekkin testasin noin niin kielet on kiinni kokomatkalla viimeiseltä nauhalta ekalle nauhalle kiinni kaulassa. Ajattelin käyttää ehkä liikkeessä säädättämässä hieman tota kitaraani kun ei sillon viimekäynnillä sitä muistaneet. Öri Öri Öri kansalaiset.
"Tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän... eikä lähde sieltä milloinkaan pois... | |
![]() 14.02.2006 12:52:20 | |
Les Paulin ja SG:n säätämisestä vähän. Se Stop Bar, eli palikka, johon kielet tulevat kiinni, vaikuttaa tuntumaan ja kielten räminöihin yllättävän paljon. Ruuvailemalla ja kokeilemalla on helppo etsiä kohta, jossa tatsi eli kielten "tiukkuus" on omaan makuun kohdallaan ja räminät poissa. Ainakin minulla nuo molemmat löytyy yleensä samoista säädöistä, vaikuttaa todella ratkaisevasti myös rungon resonointiin. Kaverini LP:tä säädin ja sehän rupesi vasta tuon toimenpiteen jälkeen oikeasti soimaan, saman olen huomannut omissa kitaroissani, mutta lievempänä. | |
![]() 16.02.2006 19:08:35 | |
Mul on sama ongelma ku vivulla. Eli 1-10 nauhojen kohalla on kielet sopivalla korkeudella mut sit ne alkaa olla liian korkealla. Säädin tallapaloja alemmas, mutta kielet alko särisee yläpäästä, varsinkin 4-5 nauhan kohalta. Luin sitten tältä palstatalta et kaularaudan säätö auttaa. Mul oli ennenki tällänen ongelma ja vein kitaran huoltoon. Ne sanos ettei kaularaudas ollu tarpeeks säätövaraa joten ne kuumens kaulan ja pisti sen sit suoristumaan. Ne myös nosti hiukan satulaa. Käytin sit 9-42 kielisettii ja ongelmaa ei ollu. Siirryin 9-46 ernie balliin ja nyt on tä ongelma tullu takas. Lopullinen kysymys: Voiko kuumennuksen avulla suoristettua kaulaa säätää???? "Niinku Osku sano"
"Emmä tiiä, mut" | |
![]() 18.02.2006 15:15:56 | |
Mitä pitäisi tehdä, kun hienoviritysruuvit ovat älyttömän jäykät? Ennen ne olivat ihan hyvät, mutta intonaation säädön jälkeen ne jäykistyivät älyttömästi. Kitara on Ibanez RGT42BP ja floikka on Edge Pro 2. | |
![]() 22.02.2006 20:09:57 | |
Vielä tähän, että mitä pitäis tehdä, kun ESP-LTD Viperi särisee ekalta nauhaväliltä painettuna niin paljon, että häiritsee vahvarillakin soitettuna. Kielten korkeus on ok, eikä kaula tunnu olevan mutkalla. Luulin että johtuisi uusista kielistä, mutta nyt nekin on jo niin vanhat että on huomenna pistettävä vaihtoon. :D Uskaltaako noita mennä itse hiomaan, vai onko se erityisen hankala/riski homma? Mistä/miten niitä sitten pitäisi hioa? | |
![]() 06.03.2006 10:32:08 | |
hmm mä joskus väänsin sitä ehkä eka 1/8 kierrosta muutaman kerran mut ku se ei vaikuttanut mitenkään ni väänsin sitten sitä kerralla muutaman kierroksen :( onkohan kaula enään kunnossa? | |
![]() 06.03.2006 11:54:15 (muokattu 06.03.2006 12:00:06) | |
hmm mä joskus väänsin sitä ehkä eka 1/8 kierrosta muutaman kerran mut ku se ei vaikuttanut mitenkään ni väänsin sitten sitä kerralla muutaman kierroksen :( onkohan kaula enään kunnossa? Ehkä on, ehkä ei. Riippuen notkosta jota kaularautaa kiristämällä korjataan, niin joskus voi joutua jopa pari kierrosta vääntämään, mutta yleensä vähempi 1/4 - 1/8 kierrosta riittää. Voi olla että sun kitarassa ei alunperinkään ollut kovin toimiva, jos ollenkaan, kaularauta. Parhaimmatkin kaularaudat eivät ole ihan idiottivarmoja eikä ne välttämättä toimi oikein vuodesta toiseen. Tämä on selvää kun perehtyy kaularaudan toimintaperiaatteeseen, joka ei ole kovin ihmeellinen. Usein käy niin vittumaisesti, että kun säätää notkoa pois ja se mahdollisesti onnistuu, niin huomaa kaulan olevan kohollaan siitä n. 10 nauhalta alkaen ja ilman sitä notkoa kielet särisevät ylempää. Eräs kitarankorjaaja selitti mulle perusteellisesti miten ja miksi kaularauta vaikuttaa vain n. 1-8 nauhan matkalta. Jossain kitaroissa on alkuperin paska kaula, joissain kaula menee paskaksi vuosien myötä jne. Edes kitaran hinta/laatu ei aina poista ongelmia joita puun eläminen ja kielten tuoma jännitys aiheuttaa vuosikymmenissä. Ammattilaiset silti saavat melkein kaulasta kuin kaulasta soitettavan sitten vaikka kikkailemalla nauhatöillä jne. säädöillä, mutta harrastelijan on tälläistä mahdotonta itse tehdä. | |
![]() 06.03.2006 13:35:23 (muokattu 06.03.2006 13:37:20) | |
Kaularaudan säätö riippuu kaularaudan jengoista, joten saman vaikutuksen saavuttaminen vaatii kaularaudasta riippun eri määrän kierroksia. Tästä syystä ei ole mitään kierrosmuistisääntöä, mutta neljäsosilla voi lähteä menemään kerrallaan ja seurata vaikutusta. Myötäpäivään kiristyy/suoristuu, vastapäivään löystyy/kaareutuu. Tekemällä oppii ja kun homma alkaa luistamaan, oikeat asetukset löytyvät kitaran kuin kitaran kanssa käden käänteessä. Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa.. | |
![]() 11.03.2006 16:03:50 | |
Les Paulin ja SG:n säätämisestä vähän. Se Stop Bar, eli palikka, johon kielet tulevat kiinni, vaikuttaa tuntumaan ja kielten räminöihin yllättävän paljon. Ruuvailemalla ja kokeilemalla on helppo etsiä kohta, jossa tatsi eli kielten "tiukkuus" on omaan makuun kohdallaan ja räminät poissa. Ainakin minulla nuo molemmat löytyy yleensä samoista säädöistä, vaikuttaa todella ratkaisevasti myös rungon resonointiin. Kaverini LP:tä säädin ja sehän rupesi vasta tuon toimenpiteen jälkeen oikeasti soimaan, saman olen huomannut omissa kitaroissani, mutta lievempänä. Tähän itsekin pitänyt perehtyä kun olen jättänyt sen tarkemmin koskematta tuota kun en tiedä mitä oikeasti vaikuttaa soittoon/sointiin... Lp:ssäni särisee g-kieli ikävästi, miten tuota ongelmaa kannattaisi lähestyä? Vain veikkaamalla voit voittaa... Tai omistamalla e-mail-osoitteen, perin juuri 8.100.000$ Korealaiselta multimiljonääriltä, joka kuoli perheineen kaikkineen lentoturmassa Beninissä... Screw You! Mä lähen Bora-Boralle! | |
![]() 20.03.2006 19:10:35 | |
Tähän itsekin pitänyt perehtyä kun olen jättänyt sen tarkemmin koskematta tuota kun en tiedä mitä oikeasti vaikuttaa soittoon/sointiin... Lp:ssäni särisee g-kieli ikävästi, miten tuota ongelmaa kannattaisi lähestyä? Ennen kajoamista mihinkään säätöön, pitää selvittää, mistä särinä aiheutuu. Usein se on juuri g-kieli, joka jostakin kohtaa nappaa nauhoihin kiinni. Koita vaikka ensin painaa toisella kädellä n. 7 nauhalta g kieltä ja toisella kädellä näpäytät kieltä tämän alta (kaulan luolelta), jolloin kuulet, onko kieli tätä alemmilta nauhoilta irti (rämisee jos kiinni, soi jos irti). Jos rämisee, ei tallan säätö useinkaan auta tähän vaan kaula on turhan suora, jolloin sitä pitäisi ***vähän*** löysätä (tähän olikin jo ohjeita aiemmin, mut tärkeimmät: ei yli 1/8 kierrosta kerralla ja säätöjen välissä 1 vrk vaikutusaikaa ainakin, jotta kaulapuu ehtii myödätä). Jos taas kieli soi tuolloin nätisti pitää jatkaa etsimistä. Tässä capo auttaa paljon. Laita capo ekalle nauhalle kiinni ja paina taas toisella kädellä noin 12 tai 15 nauhalta ja tee sama tutkailu: mistä nappaa kiinni. Useimmiten se nappaa jo alapäästä, mutta voi napata jostain tältäkin alueelta. Temput oikeastaan samat, mutta jos se ottaa vähän joka paikasta kiinni, voi tallan säätö eli kielten nostaminen olla kohdallaan. Mutta mikäli kielten korkeus on (täälläkin mainitut) ***noin*** 2 mm. alae 12 nauhalta ja 1,7 mm. yläe 12 nauhalta, ei niitä kannata hirveästi nostaakaan. Menee vain soitettavuus (vaikka jotkut tosin pitävät korkealla olevista kielistäkin). Eli varovainen kaulan löysääminen lienee se ratkaisu ongelmaasi, mikäli säädöillä päästään. Yksi problematiikka voi tietenkin olla satula, joka on jostakin syystä kulunut g-kielen kohdalta niin paljon, että päästää tämän yksittäisen kielen niin alas, että sitä ei säädöillä "saa irti" nauhoista. Tällöin on edessä uuden satulan teettäminen. Itse olen juuri samaiseen ongelmaan joutunut teettämään satulan japski tokai lespan Ruokankaan Juhalla. Ei hirveä operaatio, kuitista juuri tsekkasin ja tallan + kaulan säädöt, satulan teko + uudet kielet yhteensä 95 euroa, mistä muistaakseni jotain 45 oli satulan tekoa. | |
![]() 20.03.2006 21:20:26 | |
Juuri näin... Särinät ovat toistaiseksi pois päiväjärjestyksestä, heitin lopullisesti nuo dr:n kieletkin pois varustuksesta, ne ovat täysiä susia... I ain't got a job, ain't got a dog, but sure have my monday mornings! | |
![]() 25.03.2006 21:37:01 (muokattu 25.03.2006 21:37:09) | |
Siis voiko vintage-tallan säätää jotenkin sillein että sitä voi painamisen lisäksi nostaa kuten Floyd Rosea? | |
![]() 05.04.2006 17:44:22 | |
En ainakaan heti löytänyt täst threadista mun ongelmaan ratkaisua....joten Tässäpä ongelma:G-kielen 14. sekä 13. nauha soi samana A:na, 12. rätisee. Jos 11. venyttää niin sekin ääni katkea siihen. Muilla kielillä sama ongelma lievempänä, eli ennen 14. nauhaa rätisee. 14. ja siitä ylöspäin soi taas puhtaasti. Tää rätinä alkaa siinä 11.nauhan paikkeilla. Kitara on uus alvaezin AD-60. Kaularautaako vääntämään? Säätö näyttäis olevan kopan sisällä. Ilmankosteus on ok ja pussissa säilytän joten ei ainakaan huolimattomuudesta pitäis johtua. Punokset oli aika kuluneet joten vaihdoin kielet eikä auttanut. Ideoita? | |
![]() 06.04.2006 22:11:14 | |
Siis voiko vintage-tallan säätää jotenkin sillein että sitä voi painamisen lisäksi nostaa kuten Floyd Rosea? Voi, mutta ei fenkyn tallasta mitään floikkaria saa... Ja esmes. straton tallan virittäminen vaatii voodoota sun muita poppakonsteja... Hail to the King, Baby! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)