![]() 06.12.2023 15:52:26 | |
---|---|
mpekkanen: Eikös Jacksonilla ole myös kiinteä tallaisia kitaroita? Ainakin minusta sellainen kuulostaisi järkevämmältä. Käsittääkseni noissa edullisemmissa Jacksoneissa on ihan kohtuu hyvät virityskoneet. Satula on varmaan yksi heikoimmista lenkeistä lähes kaikissa edullisemmissa kitaroissa, mutta ei sekään ole mitenkään erikoisen huono. Joskus vuosia sitten kokeilin yhtä melko edullista Intian Jacksonia. Se oli kiinteä tallainen, kahdella humbuckerilla ja minusta hintaisekseen todella hyvä kitara. Ja minulla on ollut useita custom shop Jacksoneitakin. Jos olisin edullista Jacksonia vailla, niin etsisin jostain tuneomatic tallaisen ja ostaisin sellaisen. Kiinteä talla olisi ollut hyvä, mutta sit joutuis luopumaan arch topista, tässä kitarassa vetoaa paljon tuo lookki mitä pidän hienona. Tuo talla sinänsä ei ole ilmeisesti ihan paska koska on isolla blokilla ainakin. Virittimet voi olla ihan ok, ilmeisesti laatu vaihtelee eli saa nähdä saako kelvolliset vai ei. Jos ei niin Harley Bentonin lukkovirit tilalle. | |
![]() 06.12.2023 16:04:09 | |
crockett: Kiinteä talla olisi ollut hyvä, mutta sit joutuis luopumaan arch topista, tässä kitarassa vetoaa paljon tuo lookki mitä pidän hienona. Tuo talla sinänsä ei ole ilmeisesti ihan paska koska on isolla blokilla ainakin. Virittimet voi olla ihan ok, ilmeisesti laatu vaihtelee eli saa nähdä saako kelvolliset vai ei. Jos ei niin Harley Bentonin lukkovirit tilalle. Voihan virityskoneiston tietysti vaihtaa, mutta suuremmalla todennäköisyydellä olisi enemmän hyötyä satulan vaihdosta. Ainakin itse veisin tuollaisen jollekin kitarasepälle jos vireen pitävyyden kanssa on ongelmia. Ei kuitenkaan tarkoita, että se välttämättä tarvii edes sitä. Ja jos vibraa ei käytä, niin vire pysyy aina paremmin, ainakin niissä kitaroissa joissa ei ole kielilukkoja. Jos tuo arch top on muuten sellainen malli mikä puhuttelee, niin en tiedä miksei se olisi ihan hyvä ostos. Ei noissa saman hintaisissa muissakaan merkeissä ole välttämättä niin isoja laadullisia eroja, etteikö siksi olisi ihan hyvä ostos. Sellainen kitara kannattaa ostaa mistä itse tykkää. | |
![]() 06.12.2023 16:09:43 | |
crockett: Mutta puhukaa nyt järkeä JS22:n kanssa, kannattaako jättää kauppaan? Ei kannata jos ulkonäkö miellyttää, sehän kitarassa on tärkein. Jacksonin kaulat ovat olleet miellyttävän mallisia ja jumbonauhat mukavia ne muutamat kerrat kun olen jaskoilla soitellut. Virittimien kanssa pärjää, satulan toimivuus vireen suhteen lienee viilauksen huolellisuudesta kiinni. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 06.12.2023 16:19:50 | |
mpekkanen: Voihan virityskoneiston tietysti vaihtaa, mutta suuremmalla todennäköisyydellä olisi enemmän hyötyä satulan vaihdosta. Ainakin itse veisin tuollaisen jollekin kitarasepälle jos vireen pitävyyden kanssa on ongelmia. Ei kuitenkaan tarkoita, että se välttämättä tarvii edes sitä. Ja jos vibraa ei käytä, niin vire pysyy aina paremmin, ainakin niissä kitaroissa joissa ei ole kielilukkoja. Jos tuo arch top on muuten sellainen malli mikä puhuttelee, niin en tiedä miksei se olisi ihan hyvä ostos. Ei noissa saman hintaisissa muissakaan merkeissä ole välttämättä niin isoja laadullisia eroja, etteikö siksi olisi ihan hyvä ostos. Sellainen kitara kannattaa ostaa mistä itse tykkää. Joissain Jacksoneissa nettijuttujen mukaan oikeasti käyttökelvottomia virittimiä laitettu eli ei saa käytännössä millään vireeseen viritettyä. Mutta tällöin lienee sekundaa päässyt laadunvalvonnan läpi valmiiseen tuotteeseen. Se ois tässä tapauksessa joko tehtävä reklamaatio tai laitettava Harley Bentonit. Reklamaatiota voisi toki kokeilla jos saisi käyttökelpoista viritintä tätä kautta. Sepälle toki vien jos nauhoissa on laittoa/hienosäätöä tms, kaikki skebat mulla on sepällä käyneet paitsi indonesian PRS SE ja Fender Starto USA joka oli käynyt edellisten omistajien toimesta sepällä. Luu- tai graph tech satula on minkä tuohon voisi joka tapauksessa laittaa, virittimet tarpeen mukaan. Todennäköisesti vireongelmat tulee just tuosta satulasta ja se tässä on selkeeessti heikko kohta. Kampea tuskin käytän eli ei tulisi kampeamisesta johtuvia vireongelmia. Joo en tätä kitaraa tarvitsisi kun löytyy jo 8 kpl ennestään mutta jokin tässä puhuttelee :) Soundit ihan ok Steven videoilla eli sähköpuoli lienee kohtuullinen. | |
![]() 06.12.2023 16:36:57 | |
crockett: mutta jokin tässä puhuttelee :) Minusta vastasit itse kysymykseesi. Vielä noihin virittimiin, niin itse suhtaudun aika skeptisesti erilaisiin negatiivisiin arvioihin. Ei ole kuitenkaan tietoa siitä onko jonkun haukkujan motiivit minkälaiset. Joku voi käyttää vibraa aivan tolkuttomasti ja pitää sitten virityskoneistoja huonoina kun vire ei pysy. Syitä huonoihin kirjoituksiin voi olla monenlaista trollauksesta vaikka mihin. Toki voi ne ongelmat joskus olla ihan asiallisiakin. Väittäisin kumminkin, ettei niissä virityskoneissa ole mitään isompaa tyyppivikaa. Suurimmat ongelmat tulee luultavasti käyttäjästä ja mahdollisesti satulasta. Ainakin oman kokemuksen mukaan noissa edullisemmissakin Jacksoneissa on ihan toimivat koneistot. Ja onhan siinä takuu jos ne nyt ihan oikeasti rikki ovat, mutta sitä en usko. | |
![]() 06.12.2023 16:40:28 | |
Kefiiri: Ei kannata jos ulkonäkö miellyttää, sehän kitarassa on tärkein. Jacksonin kaulat ovat olleet miellyttävän mallisia ja jumbonauhat mukavia ne muutamat kerrat kun olen jaskoilla soitellut. Virittimien kanssa pärjää, satulan toimivuus vireen suhteen lienee viilauksen huolellisuudesta kiinni. Ulkonäkö on tärkeä joo, sillä saa kiinnostuksen heräämään :) Eiköhän tuo kaulan profiili ole näissä hyvä eli jos on lähelle Prestigen profiilia niin pitäis toimia mulla. Jumbonauha on jees myös! Mjoo, pitää miettiä ensi viikkoon ja käydä sit hakemassa skeba pois, sillä se selviää onko ok :) Ainoa syy miksi ei ostaisi on tuo että kitaroita on jo liikaa, mutta nyt ei tuolla hintaa kehtaa olla ostamattakaan :) | |
![]() 06.12.2023 16:57:37 | |
mpekkanen: Minusta vastasit itse kysymykseesi. Vielä noihin virittimiin, niin itse suhtaudun aika skeptisesti erilaisiin negatiivisiin arvioihin. Ei ole kuitenkaan tietoa siitä onko jonkun haukkujan motiivit minkälaiset. Joku voi käyttää vibraa aivan tolkuttomasti ja pitää sitten virityskoneistoja huonoina kun vire ei pysy. Syitä huonoihin kirjoituksiin voi olla monenlaista trollauksesta vaikka mihin. Toki voi ne ongelmat joskus olla ihan asiallisiakin. Väittäisin kumminkin, ettei niissä virityskoneissa ole mitään isompaa tyyppivikaa. Suurimmat ongelmat tulee luultavasti käyttäjästä ja mahdollisesti satulasta. Ainakin oman kokemuksen mukaan noissa edullisemmissakin Jacksoneissa on ihan toimivat koneistot. Ja onhan siinä takuu jos ne nyt ihan oikeasti rikki ovat, mutta sitä en usko. Hmm, ehkä pahimman näkemäni tapauksen kokemat ongelmat saattoivat johtua juurikin liian tiukasta satulasta, mene ja tiedä, heppu vaan koki että virittimet ovat ongelmana. Satula kannattaisi ensin katsoa läpi ja jos sen jälkeen on vielä ongelmia niin virittimet vaihtoon. Moni myös sanoi videoissaan että virit ovat ihan ok, ei huiput mutta ajavat asiansa. No pitänee kiikuttaa tuo jopa tapauksessa sepälle joka saa käydä säädöt läpi. | |
![]() 06.12.2023 18:51:30 | |
Onko JS32 DKA liian kallis? Lukot kiinni ja kampi pois niin pysynee vireessä? Vastaukseni yhteiskunnallisiin haasteisiin on: Kanada. | |
![]() 06.12.2023 23:17:42 | |
zedder: Onko JS32 DKA liian kallis? Lukot kiinni ja kampi pois niin pysynee vireessä? Hieman liikaa floikka kitaroita jo nyt eli ei enää niitä lisää. Jos tuo JS22 olisi löytynyt kiinteällä tallalla niin se olisi ollut paras. | |
![]() 06.12.2023 23:34:12 | |
crockett: Hieman liikaa floikka kitaroita jo nyt eli ei enää niitä lisää. Jos tuo JS22 olisi löytynyt kiinteällä tallalla niin se olisi ollut paras. Jouset vaan kaikki paikoilleen ja kouran ruuvit kireämmälle niin kyllähän se kiinteätallaisesta käy. Jousien resonanssi tuo vielä mukavaa kaikua soundiin kun soitat ilman vahvistinta. Tuo ei ollut vitsi, minulla on noin säädetty perinnekampikitara ja kyllä ne jouset tuovat elävyyttä sointiin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 11.12.2023 13:53:29 (muokattu 11.12.2023 13:54:10) | |
Kefiiri: Jouset vaan kaikki paikoilleen ja kouran ruuvit kireämmälle niin kyllähän se kiinteätallaisesta käy. Jousien resonanssi tuo vielä mukavaa kaikua soundiin kun soitat ilman vahvistinta. Tuo ei ollut vitsi, minulla on noin säädetty perinnekampikitara ja kyllä ne jouset tuovat elävyyttä sointiin. Joo talla tulee säädettyä tuohon tyyliin eli tulee kantta vasten lepäävä talla. Kyllähän se mukavammin soi näin. Nyt on Jackson haettu kotiin. Ylä-E:ssä on fret bussia ja ihan hiuksen hieno fret sprout pitkin kaulaa, muuta vikaa en tuosta keksi. Sähköjä en ole käyttänyt päällä vielä. Otelauta on hieman karkean ja kuivan oloinen. Virittimet ihan toimi siten että sai ihan normaalisti viritettyä vireeseen, pitää katsoa miten vire pysyy ilman kampea. Satula vaihtuu varmasti johonkin, Graph Techin satula lienee riittävä. Tarttee käyttää tämä sepällä trimmattavana, vaikka ei tässä isompaa ole. Youtubessa joku aikoi laittaa tru oilit kaulaan, tähän pitää kysyä sepän mielipide oisko huikee idis? Tosiaan tuohon hintaan saa paljon kitaraa ihan varmasti. | |
![]() 15.12.2023 18:54:37 | |
Nostaisin tässä itse esille Made in Korea Epiphonet, omalla Korean SG-llä on menty "kuuhun asti", miltei sata keikkaa ja useammat äänityssessiot. Eli 90-luvun alun G-400, voin vain suositella. Jossakin välissä oli myös uudempi Epiphone SG Pro, sekin oli tosi mukava kitara soittaa, mutta varsinaisten bändihommien loputtua myin pois tarpeettomana. | |
![]() 21.03.2024 17:21:46 | |
crockett: Jackson JS22 lienee aliarvostettu kun siitä ei löydy juurikaan juttua täältä, eli tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … -Arch-Top-Metallic-Blue-sahkokitara ... Mitens toi otelautapuu amaranth, lienee ok? Tästä ei pahemmin juttua löydy. ... -> Mysteeri on ratkennut, amaranth = Purple Heart eli ihan jees puulaji kyseessä. | |
![]() 21.03.2024 18:03:24 | |
En nyt heitä tähän mitään mallia, mutta todennäköisesti se aliarvostetuin kitara on joku saatanan ruma, mahdollisimman kummallisen näköinen, mutta kuitenkin helvetin hyvä soitin. Todennäköisesti löytyy jostain 80-luvulta. "Jonninjoutavvaa! Ei oo vielä yhtään kunnon peliä tullu!" | |
![]() 22.03.2024 09:17:39 (muokattu 22.03.2024 09:17:50) | |
Itselläni on ollut luottokitarana jo 90-luvun puolivälistä saakka silloin käytettynä ostettu Peavey Tracer LT, joka sopii mielestäni otsikon kuvaukseen. Made in USA, kelpo rautaosat (jostain syystä tässä on ollut jo tehtaalta Kahlerin lukkosatula ja Peaveyn oma lisenssifloikka, joka toimii edelleen kuin unelma) ja muutenkin laadukas superstrato. Omani on tosin vuosien saatossa käynyt läpi joltisestikin modauksia (uusi väri mustan tilalle, XL-jumbonauhat, tallamikkinä SD P-Rails jolle minikytkin tonepotikan tilalla), uusi tallablokki) ja pari kertaa olen tuon tyhmyyksissäni myynytkin mutta ostanut takaisin :D Näitä ei tule vastaan missään, siitäkin vähän mojopisteitä. Kuvassa keskellä: https://muusikoiden.net/dyn/users/104276.jpg Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata! | |
![]() 24.03.2024 20:20:58 | |
Mosrite! Suomessa koetaan jotenkin "Ramones-kitaraksi" tai sitten instruun -Ventures-musaan lähinnä. Itsellä ollut viisi erilaista Mosritea, josta yksi ( 63 The Ventures model reissue) löytyy vielä. Lisäksi on ollut toiset viisi erilaista "Mosrite-johdannaista /kopiota, joista Hallmarkit olleet ihan huippuja versus Japanin 2000-luvun alun Mosritet. Toki ko kitaroita ei saa Suomesta uusina. Itse olen omistanut esim kaksi Hallmarkia ja viimeistely on huippua sekä sustainia löytyy. Toinen niistä on ollut hetken täällä torilla mm myynnissä, muttei oikein kiinnostusta tunnu löytyvän. Ulkomailla näillä soittaa myös mm Rockabilly, sekä kantri-ukot. Mosritella oli jopa nimikkomalli Joe Maphisille, sekä uudemman polven rockabilly-hemmolle Deke Dickersonille on ollut Hallmarkilla jo kaksi nimikkomallia. P90-tyyppisistä mikeistä lähtee räyhäkästä meininkiä! Rautalanka on isänmaallista! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)