Aihe: vintage tone and guitars are snake oil sales
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
hallu
12.06.2018 13:12:38 (muokattu 12.06.2018 13:27:56)
antnis: Soittajan tehtävä on olla kuulostamatta falskilta koskaan, minkääntyyppisellä vahvistimella, vai mitä :D

Juurikin noin, mutta jos nyt maltettaisiin olla loukkaantumatta sanasta falski ja huomattaisiin se ydin siitä mitä sanoin vahvistimen atakista.

E: minä ja uskon, että muutkin soittajat tekevät jatkuvasti soitonkin aikana valintoja käytettävään atakkiin liittyen. Esimerkiksi milloin napsautetaan tallamikki päälle ja käytetään sen tiukkaa ja terävää atakkia koska se korostaa juuri sopivalla tavalla käsillä olevaa musiikkia. Tai koska taas kaulamikin veltompi atakki ja palksumpi päästö toimivat paremmin. Sama toistuu kun plektrakäsi hakeutuu lähemäs kaulaa tai lähemmäs tallaa juurikin jälleen sen atakin perässä. Minä en kertakaikkiaan halua nostaa näitä miksikään ylimaallisiksi kysymyksiksi.

Mutta ydin on siinä, että signaaliketju on kokonaisuus joka muodostaa yhdessä sen luonteen. Kun sanon, että atakin ollessa veltompi se voi antaa soiton falskiutta anteeksi, en tarkoittanut että jotkut soittajat ovat falskeja, vaan että soittaja voi viedä sen turvin soittoaan johonkin suuntaan, joka ei toisenlaisessa äänen syttymisympäristössä onnistuisi.
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
12.06.2018 13:18:15
WanhaWetäjä: Vihdoinkin asiaa, nää on välillä kyllä sellasta ohutta yläpilveä nää jutut että ei mitään rajaa.

Mihin täsmälleen ottaen viittaat ohuealla yläpilvellä? ymmärrän toki metafooran viittaavan siihen että täällä höpistään mutua faktana, mutta olenko minä heittänyt jotain sellasta shaibaa, joka moisen kommentin kirvoitti? vai tarkoitatko vaan ihan yleisesti haluamatta haastaa erikseen yksittäisiä kirjoittajia?

Sä olet sen verran WnahaWetäjä että olisin huojentunut, jos et suoraan haluaisi juuri minua haastaa :-)
Elämä on reiässä rattoisaa......
parek
12.06.2018 13:58:18 (muokattu 12.06.2018 13:59:06)
antnis: Oiskohan soittajasta kiinni, esim. Benson on vetänyt kauan jo Hot Rodeilla. Aika moni pitkän linjan soittaja on muuten vetänyt vähän millä vaan uransa aikana ja onnistunut kuulostamaan aina hyvältä ja itseltään. Välillä on käytetty jotain Twiniä pedaaleilla ja välillä Marsuja tai mitä vaan gainikkaampia vehkeitä, harvemmin on ollut kenelläkään valittamista.

Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, että maailmankuulut ammattistarat (tai vaikka kotimaan kuuluisat pulliaiset) kuulostaa itseltään oli käytössä sitten marsu, fender, vox tai line6 podi. Se kait kuuluu osana siihen kitarastaran kokonaisuuteen, että pystyy tohon.
iec
12.06.2018 15:05:00

o0o: Tämähän on erinomainen esimerkki siitä miten "huonommin tehty" vahvistin soundasikin ainakin omistajan mielestä ilmeisesti paremmalta kuin paremmin rakennettu versio. Jotkuhan sanovat, että esim. 5E3 soundaa parhaalta juuri ennen kuin alkaa olla hajoamispisteessä.

Tähän voisi lisätä sen vertauksen, että esimerkiksi vinyylilevyllä olevat rahinat, kohinat ja poksahdukset luovat mukavaa tunnelmaa ja sellaista vanhaa vintagemeininkiä. Niinpä myös vahvarissa olevat häiriöt ja rutinat voivat toimia vähän samalla tavalla, ja luoda sellaista miellyttävyyden tuntua. Olisikohan kyseisen vahvarin omistaja ollut tyytyväinen, mikäli sinne korjattuun vahvariin oltaisiin laitettu etuasteeseen tahallaan jokin hyvin kohinainen osa...

Eli nämä soundi- ja fiilisasiat ovat hyvin henkilökohtaisia juttuja. Ei niissä ole aina järjen ja tieteen kanssa mitään tekemistä ;) Mutta sen verran kannattaa pitää järki kädessä, että pidetään sähköturvallisuudesta huolta.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
antnis
12.06.2018 17:20:53
hallu: Juurikin noin, mutta jos nyt maltettaisiin olla loukkaantumatta sanasta falski ja huomattaisiin se ydin siitä mitä sanoin vahvistimen atakista.

E: minä ja uskon, että muutkin soittajat tekevät jatkuvasti soitonkin aikana valintoja käytettävään atakkiin liittyen. Esimerkiksi milloin napsautetaan tallamikki päälle ja käytetään sen tiukkaa ja terävää atakkia koska se korostaa juuri sopivalla tavalla käsillä olevaa musiikkia. Tai koska taas kaulamikin veltompi atakki ja palksumpi päästö toimivat paremmin. Sama toistuu kun plektrakäsi hakeutuu lähemäs kaulaa tai lähemmäs tallaa juurikin jälleen sen atakin perässä. Minä en kertakaikkiaan halua nostaa näitä miksikään ylimaallisiksi kysymyksiksi.

Mutta ydin on siinä, että signaaliketju on kokonaisuus joka muodostaa yhdessä sen luonteen. Kun sanon, että atakin ollessa veltompi se voi antaa soiton falskiutta anteeksi, en tarkoittanut että jotkut soittajat ovat falskeja, vaan että soittaja voi viedä sen turvin soittoaan johonkin suuntaan, joka ei toisenlaisessa äänen syttymisympäristössä onnistuisi.

En ymmärrä, miten joku olisi voinut loukkaantua jutustasi. Suurin osa soittajista on varmaan jossakin suhteessa falskeja. Miten se sit liittyy vahvistimeen, selityksesi ovat välillä ristiriidassa toistensa kanssa, joten asia ei aukea kovin helposti.
antnis
12.06.2018 17:21:59
o0o: Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, että maailmankuulut ammattistarat (tai vaikka kotimaan kuuluisat pulliaiset) kuulostaa itseltään oli käytössä sitten marsu, fender, vox tai line6 podi. Se kait kuuluu osana siihen kitarastaran kokonaisuuteen, että pystyy tohon.

Eikös sen pitäisi kuulua kenen tahansa kokonaisuuteen, ei vahvari tiedä, kuka sitä soittaa.
antnis
12.06.2018 17:23:18
iec: Tähän voisi lisätä sen vertauksen, että esimerkiksi vinyylilevyllä olevat rahinat, kohinat ja poksahdukset luovat mukavaa tunnelmaa ja sellaista vanhaa vintagemeininkiä. Niinpä myös vahvarissa olevat häiriöt ja rutinat voivat toimia vähän samalla tavalla, ja luoda sellaista miellyttävyyden tuntua. Olisikohan kyseisen vahvarin omistaja ollut tyytyväinen, mikäli sinne korjattuun vahvariin oltaisiin laitettu etuasteeseen tahallaan jokin hyvin kohinainen osa...

Eli nämä soundi- ja fiilisasiat ovat hyvin henkilökohtaisia juttuja. Ei niissä ole aina järjen ja tieteen kanssa mitään tekemistä ;) Mutta sen verran kannattaa pitää järki kädessä, että pidetään sähköturvallisuudesta huolta.

Vinyylin rahinat eivät sinne kuulu, voi helv mitä juttua taas.
sustain65
12.06.2018 17:33:07
iec: Tähän voisi lisätä sen vertauksen, että esimerkiksi vinyylilevyllä olevat rahinat, kohinat ja poksahdukset luovat mukavaa tunnelmaa ja sellaista vanhaa vintagemeininkiä. Niinpä myös vahvarissa olevat häiriöt ja rutinat voivat toimia vähän samalla tavalla, ja luoda sellaista miellyttävyyden tuntua. Olisikohan kyseisen vahvarin omistaja ollut tyytyväinen, mikäli sinne korjattuun vahvariin oltaisiin laitettu etuasteeseen tahallaan jokin hyvin kohinainen osa...

No minua kyllä henkilökohtaisesti ainoastaan vain kyrsi kaikki rahinat, kohinat ja poksahdukset mitä vinyylien kanssa pelatessa joutui kuulemaan. Tippaakaan en kaipaa moista "vintagemeininkiä". Ja kitaravahvariini en kaipaa enempää kohinaa. Mutta toiset saa tietysti saada kiksinsä niinkin, eipä sillä.
iec
12.06.2018 17:40:29

antnis: Vinyylin rahinat eivät sinne kuulu, voi helv mitä juttua taas.

Juu ei kuulu munkaan mielestä kitinät ja rahinat vahvariin. Vahvarin pitää olla niin häiriötön kuin vain pystyy . Yritinkin vain tuossa päästä kiinni sellaisen ihmisen sielunmaisemaan, jolle ei kelpaa vimpan päälle tikkiin laitetun vahvarin soundi, varsinkin jos se on niin lähelle alkuperäistä kuin mahdollista, mutta sähköturvalliseksi korjattu. Nähtävästi mun pointti meni ohi.

Ehkä se juttu vain on että jonkun mielestä vintagevahvarin korjaamisen jälkeen "mojo" häviää.

Vintagevahvarit on kyllä melko varmasti kinkkisiä omistaa. Minäkin kyllä ihan mieluusti sellaista voisin testata ja soittaa, mutta en viitsi ostaa. On mennyt käytettyjen markkinat sellaisiksi, että on kova homma myydä aivan sama mitä kitarakampetta, paitsi polkuhinnalla. Nirppanokat eivät osta korjattuja tai modattuja vintagevahvareita ja kukaan taas ei osta rikkinäisiä. Eli jos jonkin ostat, ostat sen melko varmasti pitopeliksi.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
parek
12.06.2018 18:03:19 (muokattu 12.06.2018 18:06:41)
antnis: Eikös sen pitäisi kuulua kenen tahansa kokonaisuuteen, ei vahvari tiedä, kuka sitä soittaa.

Ethän sinä kuitenkaan oikeasti väitä, että esim. se Benson soundaa ihan samalta Hot
Rodin ja vaikka jonkin Matchlessin läpi? Ihan satavarmasti soundissa kyllä on eroa. Jos ei ole niin sittenhän on ihan yksi lysti mitä kamoja kukainenkin ostaa kun kaikki soundaa aina samalta, jos sormeista vaan lähtee.

Kyllä minä ainakin soundaan hyvinkin samalta laitteilla kuin laitteilla, mutta eroja soundissa on silti enemmän tai vähemmän riippuen mitä kamoja on käytössä. Pitsavertauksena mun soitosta tunnistaa kyllä ne pepperoni, paprika ja valkosipulitäytteet, mutta riippuu soosista ja taikinasta miltä se kokonaisuus maistuu.
hallu
12.06.2018 18:38:46
antnis: En ymmärrä, miten joku olisi voinut loukkaantua jutustasi.

En minäkään kunhan vaan varmistin

Suurin osa soittajista on varmaan jossakin suhteessa falskeja. Miten se sit liittyy vahvistimeen, ......

Siten, että vahvistin voi korostaa ja peittää sitä

selityksesi ovat välillä ristiriidassa toistensa kanssa, joten asia ei aukea kovin helposti.

Minä olen ristiriitainen ihminen, joka ei tykkää riitelystä :-)
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
J.Nikkanen
12.06.2018 18:45:30
Falski vahvistin on mulle kyllä ihan uusi juttu. Mutta tämä ketju noin muuten on kyllä niin aitoa menoa että tack ska du ha!
BugBadWolf
12.06.2018 18:58:15 (muokattu 12.06.2018 18:58:29)
J.Nikkanen: Falski vahvistin on mulle kyllä ihan uusi juttu. Mutta tämä ketju noin muuten on kyllä niin aitoa menoa että tack ska du ha!

Kansalainen Hallu tietenkin tarkoitti sitä, että ihan teknisistä syistä erilaiset vahvistimet käsittelevät signaalia eri tavalla. Myös ihmiset ovat motoorisessa tarkkuudessa ja/tai soiton dynamiikassa erilaisia. Jos meillä on yhdistelmä, jossa soittaja ei ole virheetön ja vahvistin joka melkeinpä korostaa virheitä, yhdistelmästä seuraa paha mieli.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
J.Nikkanen
12.06.2018 19:02:22
BugBadWolf: Kansalainen Hallu tietenkin tarkoitti sitä, että ihan teknisistä syistä erilaiset vahvistimet käsittelevät signaalia eri tavalla. Myös ihmiset ovat motoorisessa tarkkuudessa ja/tai soiton dynamiikassa erilaisia. Jos meillä on yhdistelmä, jossa soittaja ei ole virheetön ja vahvistin joka melkeinpä korostaa virheitä, yhdistelmästä seuraa paha mieli.

Aina kun tartun kitaraan seuraa paha mieli.
BugBadWolf
12.06.2018 19:05:31
J.Nikkanen: Aina kun tartun kitaraan seuraa paha mieli.

Niin minullakin viime aikoina. Katkaisin joulun alla yhden sormen kummastakin kädestä ja nyt on pitänyt opetella motoriikka uusiksi, kun sojottavat ties minne v...

Mutta ei se fakta noista vahvistimista mihinkään katoa. Jotkut soittavat niinkuin Juice lauloi. Sellaisille muutamat vahvistimet ovat oikotie mielipahaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
J.Hollström
12.06.2018 19:09:44 (muokattu 12.06.2018 19:10:18)
Testailin eilen silmät kiinni ja suu auki Gibsonin vintagevahvistinta vuodelta 1963 (GA-5 Skylark). Laitteessa eli ole käytännössä kuin volumepotikka ja tremolo. Helvetin hyvä soundi pelkällä piuhalla, pesee ja harjaa kaikki nykyvehkeet. Varmaan kaikki komponentit ulkona spekseistä. Upea vahvistin. Täyttä käärmeöljyä koko vehjes.
sound of blues
12.06.2018 19:32:26 (muokattu 12.06.2018 19:35:45)
BugBadWolf: Olen tullut siihen tulokseen, että ei täällä haluta löytää lopullista totuutta ja tietoa asioista.

Onkohan muusikoiden.netin Mensan ryhmä sen jo löytänyt (tai mahdollisesti lähellä)??? ;-)
sound of blues
12.06.2018 19:51:00
harryk: On vähän hämmentynyt olo kun on kuvitellut auttavansa omilla kokemuksillaan ihmisiä, jotka miettivät näitä asioita. Joku Tweed Deluxe 5D3 maksaa jossain Ebayssa n. 3 k€ ilman rahteja ja alveja. Kun tuollaisen koneen saa pöydälle, huomaa monta kertaa, että orkkiksesta on jäljellä enää ns. pelkkä kotelo. En ota mitään kantaa siihen saundaako joku peli paremmalta kuin joku toinen. Me tuomme vaan tämän teknisen puolen esiin myös näissäkin asioissa.

No ei ole kyllä Ebayssa kuvien perusteella sellaisia näkynyt.. Vai onko tällä foorumilla joku, jonka Fenderistä on vain kotelo jäljellä?
harryk
12.06.2018 19:53:24

sound of blues: No ei ole kyllä Ebayssa kuvien perusteella sellaisia näkynyt.. Vai onko tällä foorumilla joku, jonka Fenderistä on vain kotelo jäljellä?

Se oli siellä joku 3-4 viikkoa sitten. Sitä hintaa äimisteltiin useamman henkilön voimin.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
sound of blues
12.06.2018 19:57:12 (muokattu 12.06.2018 20:06:58)
harryk: Se oli siellä joku 3-4 viikkoa sitten. Sitä hintaa äimisteltiin useamman henkilön voimin.

No siis YKSI. Mutta entä Suomessa, kun sanoit, että monesti kuoret on vaan jäljellä? Yleensä niissä kyllä on suurin osa alkuperäistä, mikäli kuviin on luottaminen. BF-ajan koneissa voi sanoa, että niissä on jopa "liikaa" alkuperäistä osaa (konkat jne).... Myös omistamistani puolesta tusinasta (60- ja 70-luvun) koneesta on on muodustunut sama käsitys.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)