Aihe: Marshall Origin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Tami
07.03.2018 22:59:02 (muokattu 07.03.2018 23:06:08)

atct:
Joo, kokeiltu on mutta kun asuu rivarissa niin karkaa noi volumet helposti sille tasolle että häiritsee naapuria. Tossa 5 wattisessa on vielä se tehon pudotus niin pitää hankkia se. Sitä vaan pelkään että sen soundi on enemmän "acdc"-tyyppinen.

Sitä vielä kysyisin että jos ostan ton dsl5cr combon mutta soundi ei miellytä niin mitkä ovat modailu mahdollisuudet. Esim voisiko pääteputken joka tossa dsl5cr.ssä on EEC99 vaihtaa 6V6 putkeen joka on tossa dsl15 mallissa ja olisikohan soundiero merkittävä.

En usko, että tuolla tehon pudotuksella on juurikaan vaikutusta kokonaismeteliin rivaritasolla. En halua ohjata, mutta itse kallistuisin sijoittamaan niihin polkimiin. Koska nykyisen marsun soundi on "siellä päin", on sen soundin viilaamiseen parempi keino erilliset muokkaimet kuin 500 euroa vähempään tehoon, semminkin kun edelleenkin se tehon vähentämisen vaikutus on kokeilematta. Sanot, että pidät vanhan marsun soundista, mutta sitä ei voi avata kovemmalle => mikä siis puuttuu? Tarviitko lisää säröä jne jne. Yksi vaihtoehto on ostaa joku tehojarru (torpeedo tms) ja soitella luureihin.. tai sitten joku mallintava mutta sitten mennäänkin jo pihalle tämän ketjun aiheesta.

Tuolla uuden vahvarin modauksella putkia vaihtamalla mennään jo vivahteisiin. Eniten vaikuttaa kajarin vaihto. Putkien vaihto on pientä hienosäätöä jonka vaikutus tuossa tapauksessa voi olla jopa kuultavissa... varsinkin kun olet vaihtamassa pääteputkea, jonka työskentely tässä tilanteessa on minimaalisen pientä.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Shredator
07.03.2018 23:12:31

atct: Metalkallo: Mulla ei kokemusta, mutta molemmat DSL- sarjaa joten varmaan aika samanlaiset soundit.

Hanki pedaali väliin, esim. halvalla Boss sd1 vaikka käytettynä.

Joo, kokeiltu on mutta kun asuu rivarissa niin karkaa noi volumet helposti sille tasolle että häiritsee naapuria. Tossa 5 wattisessa on vielä se tehon pudotus niin pitää hankkia se. Sitä vaan pelkään että sen soundi on enemmän "acdc"-tyyppinen.

Sitä vielä kysyisin että jos ostan ton dsl5cr combon mutta soundi ei miellytä niin mitkä ovat modailu mahdollisuudet. Esim voisiko pääteputken joka tossa dsl5cr.ssä on EEC99 vaihtaa 6V6 putkeen joka on tossa dsl15 mallissa ja olisikohan soundiero merkittävä.

Tän lyöt looppiin ja soitat tyytyväisenä kerrostalossa vaikka 100w nupilla. Käytän itse ja suosittelen.
https://m.thomann.de/fi/xoticsubtle_volume_control.htm
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
iec
07.03.2018 23:28:58

Shredator: atct:

Tän lyöt looppiin ja soitat tyytyväisenä kerrostalossa vaikka 100w nupilla. Käytän itse ja suosittelen.

Aargh.... törkeä hinta kotelosta, kahdesta jakista ja potikasta. Mutta jos ei tee mieli askarrella diy-juttuja niin sitten tuollainen on ihan ok ostaa valmiina. Kai niitä nyt kuitenkin saa halvemmallakin?

Ideana ihan hyvä niissä vahvareissa jossa särö tehdään kutakuinkin kokonaan etuasteessa. Eli saa ajettua signaalin ruttuun etuasteessa, mutta sitten se hiljennetään tuolla vaimentimella ennen pääteastetta. Sama kampe auttaa myös niihin suhinoihin ja kohinoihin, mistä täällä on ollut jonkin verran puhetta.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
08.03.2018 00:04:18
iec: Shredator:

Aargh.... törkeä hinta kotelosta, kahdesta jakista ja potikasta. Mutta jos ei tee mieli askarrella diy-juttuja niin sitten tuollainen on ihan ok ostaa valmiina. Kai niitä nyt kuitenkin saa halvemmallakin?

Ideana ihan hyvä niissä vahvareissa jossa särö tehdään kutakuinkin kokonaan etuasteessa. Eli saa ajettua signaalin ruttuun etuasteessa, mutta sitten se hiljennetään tuolla vaimentimella ennen pääteastetta. Sama kampe auttaa myös niihin suhinoihin ja kohinoihin, mistä täällä on ollut jonkin verran puhetta.

No onhan siinä vielä se kotelokin ja maalia. Mutta kai se törkeys tulee siitä, että vaikka tuotteen hinta verrattuna tuotantokustannuksiin ei päätä huimaava olekaan (muistan kun joskus puhuttiin, että Nokia kännykän valmistaminen maksaa noin neljä euroa ja sitäkin myytiin monella sadalla eurolla), niin tuollaisen askartelee kohtuu vaatimattomillakin taidoilla itsekin.
Elämä on reiässä rattoisaa......
sustain65
08.03.2018 06:20:18
hallu:

...(muistan kun joskus puhuttiin, että Nokia kännykän valmistaminen maksaa noin neljä euroa ja sitäkin myytiin monella sadalla eurolla)

Kukahan puhui ja mistä mallista mahtoi olla kyse? Ja mitä "kännykän valmistaminen" mahtaa tarkoittaa kyseisessä puheessa?
Laulava Kylätohtori
08.03.2018 08:05:39
Tami: En usko, että tuolla tehon pudotuksella on juurikaan vaikutusta kokonaismeteliin rivaritasolla. En halua ohjata, mutta itse kallistuisin sijoittamaan niihin polkimiin. Koska nykyisen marsun soundi on "siellä päin", on sen soundin viilaamiseen parempi keino erilliset muokkaimet kuin 500 euroa vähempään tehoon, semminkin kun edelleenkin se tehon vähentämisen vaikutus on kokeilematta. Sanot, että pidät vanhan marsun soundista, mutta sitä ei voi avata kovemmalle => mikä siis puuttuu? Tarviitko lisää säröä jne jne. Yksi vaihtoehto on ostaa joku tehojarru (torpeedo tms) ja soitella luureihin.. tai sitten joku mallintava mutta sitten mennäänkin jo pihalle tämän ketjun aiheesta.

Tuolla uuden vahvarin modauksella putkia vaihtamalla mennään jo vivahteisiin. Eniten vaikuttaa kajarin vaihto. Putkien vaihto on pientä hienosäätöä jonka vaikutus tuossa tapauksessa voi olla jopa kuultavissa... varsinkin kun olet vaihtamassa pääteputkea, jonka työskentely tässä tilanteessa on minimaalisen pientä.

Komppia. 5 wattia puolituksella on edelleen niin paljon, ettei sitä rivarissa luukuteta. Tehon puolituksen vaikutus on yllättävän pieni.

Yksi vaihtoehto on epäherkempi elementti. Eminencellä on elementti säädettävällä herkkyydellä.

http://www.uraltone.com/kaiuttimet/ … nmaker-12-16ohm-75w-91-5-100db.html

Jos sulla nyt olisi vaikka 100 dB herkkyys ja 15 w, niin tuon kanssa herkkyys minimissä vastaisi noin suurinpiirtein about jopa alle 2 watin tehoa. Eli 9 dB vaimennusta.

Putkia vaihdetaan sitten, kun ollaan kaikin puolin tyytyväisiä soundiin ja haetaan sitä viimeistä silausta. Jos vahvarin soundi ei miellytä, niin ihan turha yrittää putkilla sitä parantaa.
Olkoon menneeksi
Shredator
08.03.2018 09:02:08

iec: Shredator:

Juu kyllähän siinä on vaan 25k potikka ja kaksi jakkia. Laatulaite ja homma toimii looppivolumen periaatteella jarruttaen etuasteen mökää. Ei tarvita mitään tehonpuolituksia, modauksia, kaiuttimen vaihtoja ym cräppiä.

Oon käyttänyt tuota menestyksellä kymmenissä vahvareissa. Ainut missä ei jostain pelannut halutusti oli 6505:t. Syy voi olla vahvaimen designissa.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
atct
08.03.2018 09:34:41 (muokattu 08.03.2018 09:47:36)
Hyviä vaihtoehtoja toi EWS Subtle Volume Control ja Eminence Reignmaker kaiutin.
Ton EWS Sublen voisi käydä ostamassa ja myös ton Eminencen kaiuttimen, mutta pitää selvittää ensin mikä herkkyys on tossa dsl15 kaiuttimessa (Celestion G12E-60). Mikäli se on luokkaa 98 - 100 db voisi kokeilla tuota Eminencea.
Metalkallo
08.03.2018 11:24:48 (muokattu 08.03.2018 11:28:38)
Shredator: atct:

Ei ole looppia mun vahvarissa koska en tarvitse sitä, pedaalit toimii mulla hyvin särönä että vola säätöinä vahvari lisäksi. Noilla pystyn ihan hyvin soittelemaan kerrostalossa.

Eipä tässä kuitenkaan minusta ollut kysymys vaan atct.

EDIT: Niin joo, taisitkin lainata atct:a. :D
Vähemmän on nykyään enemmän
Tami
08.03.2018 13:31:46

atct: Hyviä vaihtoehtoja toi EWS Subtle Volume Control ja Eminence Reignmaker kaiutin.
Ton EWS Sublen voisi käydä ostamassa ja myös ton Eminencen kaiuttimen, mutta pitää selvittää ensin mikä herkkyys on tossa dsl15 kaiuttimessa (Celestion G12E-60). Mikäli se on luokkaa 98 - 100 db voisi kokeilla tuota Eminencea.

Juu ja vielä tuossa järjestyksessä.... Edelleen kun sun vahvarissä särö tulee etusesta, niin se aika hiljaa oleva kajarikaan ei parin db:n herkkyysheitolla mun kokemuksen mukaan tuo mitään "nyt vola voi olla reilusti isommalla"-efektiä.
Tuon EWS -pötikän tilalle voi kokeilla vaikka...... volumepedaalia. Sijoittamalla tuon 80e esim hotonen soul pressiin saatkin samalla rahalla 1) volumepolkimen jota voi hyödyntää livenäkin, 2) wahin, 3) exp-polkimen tulevaisuuden parametrisäätöön :-)

https://www.thomann.de/fi/hotone_soul_press.htm?ref=search_prv_8
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
JuSu
08.03.2018 13:41:27
atct: Hyviä vaihtoehtoja toi EWS Subtle Volume Control ja Eminence Reignmaker kaiutin.

Äläpä muuten ryntää ostamaan sitä EWS:ää. Se pitäisi laittaa efektilooppiin, eikä sellaista DSL15C:ssä ole.

Onko kukaan ehdottanut keinokuormaa?

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
atct
08.03.2018 14:08:29 (muokattu 08.03.2018 14:24:41)
Ai perkele! Tarkemmin kun katsoo niin eihän siellä efektilooppia olekaan vaan kolme inputtia kaiuttimelle - yksi 16 ohmille ja kaksi 8 ohmille. Huomaa etten ole kovin hyvin tutustunut tohon Marsuun. Oli jäänyt mielikuva että ne kaksi vapaana olevaa 8 ohmin kaiutin inputtia olisi ollut efektilenkki.

Kiitos JuSulle tiedosta - olin jo aikeissa ostaa kyseisen laitteen Kitarakuusta jossa kaytetty mutta kuulemma uudenveroisena olisi maksanut 50€.
JuSu
08.03.2018 14:20:27
atct: Ai perkele! Tarkemmin kun katsoo niin eihän siellä efektilooppia olekaan...

Jep. Tämä on pääsyy, miksi en ko. vahvistinta ole haltuuni haalinut.

Uudistetussa DSL -sarjassa taitaa jokainen laite olla varustettu efektilenkillä, ja tosiaan ainakin tuo 20 W nuppi on aivan loistava soundiltaankin.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Metalkallo
08.03.2018 16:28:27 (muokattu 08.03.2018 16:29:27)
Mun mielestä pedaali on yhä paras ratkaisu volyymin kannalta jos ei halua maksaa itseään kipeäksi. Keinokuormasta en ainakaan itse pitänyt koska sen joutuu laittamaan niin pienelle et se syö soundin, pedaalin vola suht pienellä taas ei ainakaan itselläni syö soundia, ei ainakaan liikaa.

Boss sd1 ei paljoa maksa käytettynä, säätää vaan sitten volaa siitä miten pystyy pitään. Tottakai se vähän värittää sointia, mutta ei mitenkään huonosti mun mielestä, ja tuo pedaali + marsu yhdistelmä toimii aina. Pedaalista on sitten iloa muutenkin jos tarttee lisää potkua marsuun.
Laulava Kylätohtori
08.03.2018 18:32:26
Metalkallo: Mun mielestä pedaali on yhä paras ratkaisu volyymin kannalta jos ei halua maksaa itseään kipeäksi. Keinokuormasta en ainakaan itse pitänyt koska sen joutuu laittamaan niin pienelle et se syö soundin, pedaalin vola suht pienellä taas ei ainakaan itselläni syö soundia, ei ainakaan liikaa.

Boss sd1 ei paljoa maksa käytettynä, säätää vaan sitten volaa siitä miten pystyy pitään. Tottakai se vähän värittää sointia, mutta ei mitenkään huonosti mun mielestä, ja tuo pedaali + marsu yhdistelmä toimii aina. Pedaalista on sitten iloa muutenkin jos tarttee lisää potkua marsuun.

Bossin SD-1 on aika pitkälti Tubescreamer-kopio. Kyllä se soundia värittää, mutta varsin erinomaisella tavalla. :)

Omiaan juuri Marsujen kanssa.
Olkoon menneeksi
Metalkallo
08.03.2018 21:17:04 (muokattu 08.03.2018 21:17:48)
Andertonin esittely Origins vahvareista https://www.youtube.com/watch?v=Hft3B6D1Gj4
s8na
08.03.2018 21:45:58

Tohon pedaalihommaan lähtisin itsekkin mut siinä lähtee sitten herkästi laukalle vaihtoehtojen kanssa. Omien kokemusten perusteella Fulltone ocd tai kopio vois tohon hommaan antaa sellasen vahvarimaisemman särön tube screamer maailmaan verrattuna. Lisäksi ocdn soittotuntuma on jostain syystä jotenkin suorempi moniin muihin pedaaleihin verrattuna. Tube screamerit hyviä sit läskiin jo kovalla olevan putkisoundin tiukentamiseen.
atct
09.03.2018 07:32:39 (muokattu 09.03.2018 11:07:28)
Pitää testailla noitten pedaalien kanssa. Noi ocd ja tube screamer mulla onkin.
Metalkallo
09.03.2018 13:58:45 (muokattu 09.03.2018 17:10:08)
atct: Pitää testailla noitten pedaalien kanssa. Noi ocd ja tube screamer mulla onkin.

No sittenhän sulla on hyvät pedaalit jo, yhdistät jommankumman marsuun ja säädät volat kohdilleen maun ja mahdollisuuksien mukaan. Pedaalin vola pienemmälle ja sen särö säätö nollaan, ja marsun isommalle jos haluat marsun säröä. Jos haluat enemmän pedaalin säröä eli pedaali boostaa vahvarin kliiniä, laitat marsua pienemmälle ja pedaalin drive (tai mikä se onkaan) säätöä isommalle.
Jag
09.03.2018 19:55:38 (muokattu 09.03.2018 20:00:05)

Jag: Uskon asialle löytyvän ratkaisun ja tulen päivittämään lopputuleman tänne aikanaan.

Okei. Omalta osaltani saaga on tullut tältä erää päätökseen.

Eilen vahvistimen myyjän kautta tuli sähköpostitse viesti, jossa oli liitettynä kuvakaappaus Marshallin uutiskirjeestä (linkki alla). Marshallin uutiskirjeen väittämän mukaan DSL20 ja 40 sarjassa esiintyy taustaääntä volat nollissa, joka johtuu suunnittelussa tehdyistä kompromisseista. Tätä mainintaa en eilen ainakaan onnistunut internetistä löytämään. Kait tuo uutiskirjeen pätkän voi kuitenkin julkaista.

https://drive.google.com/open?id=0B … XpLVktpSVBkU2xPYmRPNHQ3WGgyT3FvbHlB

Hieman tuon sähköpostin jälkeen tuli vahvistinta huoltavalta taholta viesti huollon valmistumisesta. Ehdin vasta tänään noutamaan ja samalla kysymään suoritetuista toimenpiteistä. Vahvistimeni kohdalla selkeä vika oli kyetty paikallistamaan resonance-piirin rikkinäiseen vastukseen. Muistaakseni oli jotenkin jännitteenohjauksen kanssa tekemisissä (epävarmaa muistelua). Marsun kotia kiikutettuani ilokseni huomasin hurinoiden/tuulen poistuneen. Tämä asettaa mielestäni tuon Marshallin uutiskirjeen väittämän ehkä hieman outoon valoon. Yritin vielä kuulostella äsken korva kirjaimellisesti kiinni kaiuttimessa. Tuolloin siellä on joku aivan kuulokynnyksen rajamailla oleva matala brummi, joka on tietysti aivan normaalia ja täysin merkityksetöntä. Ehkä Marshall tarkoittaa sitä. Olen myös kuulevinani vahvistimen käynnissä ollessa jostain todella matalaa brummausta, mutta en oikein kykene sitä paikallistamaan mihinkään selkeästi. Loppuu kuitenkin vahvistimen sammutuksessa. Ja tämä on tosiaan niin hiljaista etten edes pysty sanomaan varmuudella mistä se tulee eikä missään tapauksessa ole mitenkään häiriöksi. Olisi mielenkiintoista joskus päästä kuulemaan Jusun vahvarin hurinatasoja.

Nyt kun asia on saatu kuntoon ei tarvitse miettiä jääkö Marsu kotiin. Seuraavaksi listalla vahvistinkaapin ja etuasteputkien päivitys.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)