![]() 29.04.2016 20:21:48 (muokattu 29.04.2016 20:23:57) | |
---|---|
BugBadWolf: Älkäämme yhdistäkö käsityötä laadunvalvontaan. Vaikka käsityö mahdollistaisikin sellaisen, se ei tarkoita että standardi tiukkenisi automaattisesti. Lisäksi haluaisin huomauttaa, että jos kaappi tehdään halvalla Kiinassa, käsityön määrä on takuulla suurempi. Siinä, missä Mesa satsaa miljoonan CNC-koneeseen, kiinalainen sijoittaa muutamaan kiinalaiseen sahaan ja vasaraan. Työvoima kun ei maksa mitään. Materiaalin laatu on aivan varmasti parempi, mutta vanerin ja vanerin hinnanero ei nosta kaapin hintaa tonnilla. CNC taitaa olla tarkempi ja tasalaatuisempi ku pienet kädet. Ol ne sitten Suomessa tai Kiinassa. Mutta Recton kanssa käy ihan hyvin rectokaappi :) Lelut kallistuu - äijät rapistuu | |
![]() 29.04.2016 20:27:57 | |
Gabe: No minäpä täsmennän... Kuulutan edelleen sen käsityön perään. ps. Vähän kiusaan sinua nyt kun tiedän miten kova bentton fanboy olet. ;) Holttia niihin juttuihin nyt. Tällä hetkellä 100% kitarakaapeistani on ruuvattu kiinni Mesa-logoihin. Mulla on ollut benttonin kaappi, akustinen, kieliä ja joku pedaalikin kävi. Niistä jokainen on ollut todella onnetonta laatua... Minulla on Bentonilta kielet (hyviä), pedaalivirtalähde (hyvä, toimiva ja hyvin varusteltu), keinokuorma (Todella hyvin toimiva, saman vehkeen saa kalliimpana toisellakin logolla, jos Benton ei maistu) ja yksi vähän kalliimpi kitara (vähän halpiksen oireita osissa, vaan ei varsinaisesti työssä). Lisäksi nurkissani oli 2 x 12 Vintage kaappi. En ole kanssasi samaa mieltä tässä asiassa. Olen edelleenkin sitä mieltä, että on paljon kampetta, joka on Bentonia kalliimpaa ja huonompaa. Se ei tietenkään tee Bentonista maailman parasta laitetta. Sijoitukseen nähden kuitenkin yllättävän hyvän monessa suhteessa. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 20:42:38 | |
Mielestäni aika hauska juttu koteloihin liittyen on mm. se, että Fender Tweed Deluxe 5E3 1x12 combokotelon etuseinä rakennettiin aikanaan 9 mm paksusta, eli aika ohuesta vanerista, koska siinä luultavasti haluttiin säästää kustannuksia. Kun tuota vahvaria luukutetaan ns. miehekkäillä äänenpaineilla, alkaa koko kotelo resonoida omaan tahtiinsa. Tästä resonoinnista tuli osa tuon vahvistimen kuuluisaa saundia ehkä tahattomasti. Toinen juttu liittyy Marshallin ensimmäisten 4x12 kaiutinkaappien suunnitteluun. Kaapin suunnittelun lähtökohtana oli hyödyntää vakiokokoinen vanerilevy mahdollisimman kustannustehokkaasti, eli jättää mahdollisimman vähän hukkapaloja. Jostain syystä siitä kaappimallista tuli ns. maailman standardi pitkäksi aikaa. Kukaan ei varmaan käyttänyt liikaa aikaa siinä vaiheessa miettiäkseen miltä se tulisi saundaamaan. Elämä on aika ihmeellistä, ainakin välillä, vai mitä? Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 29.04.2016 20:48:43 | |
harryk:...Elämä on aika ihmeellistä, ainakin välillä, vai mitä? Tämä ;D Minusta ei ole väärin moittia kehnoa laitetta, mutta se pitää haukkua oikeista syistä. Joskus tyydymme moitiskelemaan logoa, vaikka itse tuote ei antaisi ihmeemmin aihetta. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 20:49:11 | |
BugBadWolf: Holttia niihin juttuihin nyt. Tällä hetkellä 100% kitarakaapeistani on ruuvattu kiinni Mesa-logoihin. Eli benttonit meni kiertoon sullakin ja Mesan kaappi tuli tilalle? Näinhän se monesti taitaakin mennä.. Älä turhaan hermostu. :) On vain pistänyt silmään tuo sinun kiihkeä bentton hehkutus niin monessa ketjussa, vaikka kuitenkin käytät itse sitä Mesaa sun muuta sitten kuitenkin. Omat kokemuset ovat tosiaan olleet joka ikisen ostamani bentton merkkisen romun kohdalla lähinnä sitä luokkaa ettei tee enää mieli sylkäistäkään siihen suuntaan. En sitten tiedä miten kova laatuvaihtelu niillä on siellä, jospa mulla on vain käynyt huono tuuri joka kerta.. mutta en jaksa uskoa. Kun käyttäjäkokemuksia lukee niin tuo kumina noissa kaapeissa tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, kiinnostaisi kyllä mistä johtuu. "Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug | |
![]() 29.04.2016 21:14:31 | |
Gabe: Eli benttonit meni kiertoon sullakin ja Mesan kaappi tuli tilalle? Näinhän se monesti taitaakin mennä... Itseasiassa ei ihan noin. Benttoni tuli muutama kuukausi sitten vaihdossa ja meni vaihdossa. Mesojen kanssa olen mesonnut vuosikausia. Pystyin vertaamaan 2 x 12 Bentonia 2 x 12 Rectoon, eikä minun soundeillani erityistä kuminaa löytynyt. Molemmat tarjosivat alakertaa ihan tarpeeksi. Pikemminkin noiden ero oli V30:ssä, jotka kiinalaisesa olivat "vähemmän V30" kuin Mesassa. Elementit olivat niin erilaisia, että vahvistimesta piti hakea omat asetukset kummallekin kaapille. Kaappi oli kaikin puolin keskiverto. Edes ne kuuluisat halvat osat eivät näyttäneet erityisen heppoisilta. Arvelen kuitenkin, että esimerkiksi kulmapaloista osuman hetkellä laatueron löytäisi. Kuitenkin ihan toimiva peli ja sillä hinnalla edelleenkin mielestäni hyvä ostos. Minulla on Bentonit kielinä PRS:issä ja saman merkin sähköromut nätisti toiminnassa Mesojen kanssa. Sieltä otetaan, missä hinta-laatusuhde kohtaa omat tarpeet. Tietenkin isoissa sarjoissa on laatuvaihteluja, eikä se halpuus johdu täysin työvoiman hinnasta. Mutta omien kokemusteni perusteella (enkä pidä itseäni ihan vasta-alkajana kitarahommissa) en edelleenkään tunnista muiden kuvauksia ko merkistä. Mm kielten kanssa voin vain ihmetellä tuota mustaa mönjää, koska olen pilkkonut jo kymmeniä settejä, eli laaduntarkkailussa on ollut ihan kohtalainen otos. Joistain varastorasvahavainnoistahan kerroinkin aiemmin. Kyllä se vaan - muutamista merkin alkuaikojen isommasta sammakosta huolimatta - on tuolla halpispäässä paremmasta päästä merkkejä. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 21:28:53 | |
harryk: Mielestäni aika hauska juttu koteloihin liittyen on mm. se, että Fender Tweed Deluxe 5E3 1x12 combokotelon etuseinä rakennettiin aikanaan 9 mm paksusta, eli aika ohuesta vanerista, koska siinä luultavasti haluttiin säästää kustannuksia. Kun tuota vahvaria luukutetaan ns. miehekkäillä äänenpaineilla, alkaa koko kotelo resonoida omaan tahtiinsa. Tästä resonoinnista tuli osa tuon vahvistimen kuuluisaa saundia ehkä tahattomasti. Toinen juttu liittyy Marshallin ensimmäisten 4x12 kaiutinkaappien suunnitteluun. Kaapin suunnittelun lähtökohtana oli hyödyntää vakiokokoinen vanerilevy mahdollisimman kustannustehokkaasti, eli jättää mahdollisimman vähän hukkapaloja. Jostain syystä siitä kaappimallista tuli ns. maailman standardi pitkäksi aikaa. Kukaan ei varmaan käyttänyt liikaa aikaa siinä vaiheessa miettiäkseen miltä se tulisi saundaamaan. Elämä on aika ihmeellistä, ainakin välillä, vai mitä? Eikös se lähtenyt 8x12 kaapeista jotka sittemmin pilkottiin puoliksi kun oli nii arsesta roudata? Tämmöistä legendaa oon jostain kuullu.. Lelut kallistuu - äijät rapistuu | |
![]() 29.04.2016 21:30:10 | |
BugBadWolf: Pystyin vertaamaan 2 x 12 Bentonia 2 x 12 Rectoon, eikä minun soundeillani erityistä kuminaa löytynyt. Molemmat tarjosivat alakertaa ihan tarpeeksi. Pikemminkin noiden ero oli V30:ssä, jotka kiinalaisesa olivat "vähemmän V30" kuin Mesassa. Elementit olivat niin erilaisia, että vahvistimesta piti hakea omat asetukset kummallekin kaapille. Tarkoitat kai että Benton kumisi niin paljon, että Mesan kanssa alapää piti säätää normaalimmalle tasolle ja se pysyi hallinnassa kovemmilla äänenpaineilla. Tuo kumina korostuu varsinkin alavireillä soittaessa ja tarpeeksi volumea avatessa. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 29.04.2016 21:37:01 | |
Guitarfreak: Eikös se lähtenyt 8x12 kaapeista jotka sittemmin pilkottiin puoliksi kun oli nii arsesta roudata? Tämmöistä legendaa oon jostain kuullu.. Se 8x12 oli muistaakseni menossa The Whon Pete Townsendille ja niitä kait tehtiinkin jokunen kappale, kunnes varmaan roudarit kieltäytyivät kanniskelemasta niitä. Melkein yhtä älytön konsepti on Fender Quadrareverb combo, jossa on yhdistetty 100 W Twinin konehuone ja 4x12" ämyrit. Laitos painaa varmaan 50-60 kg, joten punttisali on siinä vaiheessa must jos tuollaisella keikkailee. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 29.04.2016 21:37:17 | |
ÄrGee: Tarkoitat... Tarkoitan sitä, mitä sanoin. Niin aina. En tarkoittanut mitään muuta. Teen muuten jokaiselle kaiuttimelle, kaapille tai vastaavalle laitteelle aina oman asetuksensa. En siis liimaa vahvistimen nuppeja aloilleen ja ala vongahtelemaan epätoivon vallassa, jos ja kun ääni ei miellytä. Kummastakin toosasta tuli varsin lähelle haluamani ääni ulos. Suosittelisin tätä tapaa muillekin. Varsin outoja ovat nämä testit, joissa optimoidaan vahvistin jollekin tietylle kajarille ja sitten samoilla säädöillä todistetaan kaikki muut huonoiksi. Jos sellainen on hyvä ja oikein, myönnän rehellisesti että en ymmärrä tarpeeksi toimiakseni oikein. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 21:40:14 | |
harryk:... Laitos painaa varmaan 50-60 kg, joten punttisali on siinä vaiheessa must jos tuollaisella keikkailee. Noh.. Roudarin on hyvä olla korsto. Kyllähän isojen bändien kamakasoissa kulkee melkoisia romppeita. Lieköhän Bonamassankin parinkymmenen kitaran komuutit ovat reissussakin kitaroineen kyydissä? Jos ovat, niin painoa on mieluummin 200 kiloa. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 21:45:07 | |
harryk: Se 8x12 oli muistaakseni menossa The Whon Pete Townsendille ja niitä kait tehtiinkin jokunen kappale, kunnes varmaan roudarit kieltäytyivät kanniskelemasta niitä. Melkein yhtä älytön konsepti on Fender Quadrareverb combo, jossa on yhdistetty 100 W Twinin konehuone ja 4x12" ämyrit. Laitos painaa varmaan 50-60 kg, joten punttisali on siinä vaiheessa must jos tuollaisella keikkailee. Juuh. Mulla oli Mesan mk III kombo Evm tuutilla ja siihen isohko roudauscase johon sai "kätevästi" pedaalit ym. mukaan... Painoluokka oli noissa samoissa kantturoissa. En suosittele :D Lelut kallistuu - äijät rapistuu | |
![]() 29.04.2016 21:45:31 | |
BugBadWolf: Suosittelisin tätä tapaa muillekin. Varsin outoja ovat nämä testit, joissa optimoidaan vahvistin jollekin tietylle kajarille ja sitten samoilla säädöillä todistetaan kaikki muut huonoiksi. Jos sellainen on hyvä ja oikein, myönnän rehellisesti että en ymmärrä tarpeeksi toimiakseni oikein. Niin sitä oikeasti tekisikin, mutta tuossa testissä oli tarkoitus vertailla kaappeja täysin samanlaisissa olosuhteissa eikä antaa millekään tasoitusta. Bentonille olosuhteiden olisi pitänyt muuttua vaikka mikrofonin asentoa muuttamalla. Alavireillä ja kovalla äänenpaineella tulee muhjua, ja bändisoitossa treenikämpällä paremmin rakennettu kaappi ajaa asiansa paljon paremmin. En tiedä onko kyse soundin puolesta makuasioista, vai eräiden tarkemmista korvista. Mutta minusta siinä ei ole enää väännettävää, tai ei olisi pitänyt olla noiden clippien ja oikeiden käyttökokemusten jälkeen. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 29.04.2016 21:56:23 | |
ÄrGee: ..vai eräiden tarkemmista korvista. Mutta minusta siinä ei ole enää väännettävää, tai ei olisi pitänyt olla noiden clippien ja oikeiden käyttökokemusten jälkeen. Tiedähäntä korvien tarkkuudesta. Jokaisella kun tuntuu olevan mielipide siitäkin. Sen tiedän, että jollekin kaiuttimille ne vahvistimet aina väännetään ja sillä tavalla tehdyt vertailut ovat silkkaa kusestusta. Minusta tämä asia on niin selvä, ettei siitä pitäisi olla väännön aiheeksi kenellekään. Oikeiksi käyttökokemuksiksi ilmeisesti määritellään vain oikeamieliset käyttökokemukset? En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 22:04:26 | |
BugBadWolf: Tiedähäntä korvien tarkkuudesta. Jokaisella kun tuntuu olevan mielipide siitäkin. Sen tiedän, että jollekin kaiuttimille ne vahvistimet aina väännetään ja sillä tavalla tehdyt vertailut ovat silkkaa kusestusta. Minusta tämä asia on niin selvä, ettei siitä pitäisi olla väännön aiheeksi kenellekään. Oikeiksi käyttökokemuksiksi ilmeisesti määritellään vain oikeamieliset käyttökokemukset? Ei noissa V30-kaiuttimissa ole niin paljon edes eroja, että asia selittyisi sillä. Käyttökokemuksia on monenlaisia, mutta hi-gain soittamisessa tuo komootti ei ainakaan toimi niin hyvin kuin moni muu kalliimpi kaappi. Tuossa on jo monia syitä miksi noita ei näy ammattilaisten käytössä, vaikka ovatkin ihan asiansa ajavia laitteita. Periaatteessa testauksessa olisi voinut vääntää kaikki vahvistimen säädöt klo 12 asentoon. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 29.04.2016 22:04:32 | |
harryk: Se 8x12 oli muistaakseni menossa The Whon Pete Townsendille ja niitä kait tehtiinkin jokunen kappale, kunnes varmaan roudarit kieltäytyivät kanniskelemasta niitä. Melkein yhtä älytön konsepti on Fender Quadrareverb combo, jossa on yhdistetty 100 W Twinin konehuone ja 4x12" ämyrit. Laitos painaa varmaan 50-60 kg, joten punttisali on siinä vaiheessa must jos tuollaisella keikkailee. Pääsin hiljattain testaamaan Marshallin 8x12 kaappia vm. -68 isossa hallissa täysillä volumeilla vanhan JTM45:n kanssa. Saundi oli jumalainen ja ulkonäkö just eikä melkein. Roudailusta ei ole kokemusta;) | |
![]() 29.04.2016 22:10:29 | |
ÄrGee:..Periaatteessa testauksessa olisi voinut vääntää kaikki vahvistimen säädöt klo 12 asentoon. Se olisi ollut toki oikeampaa, mutta teepä se Mesan Markeilla ja kaikki kuulostaa paskalta ;D Oikein tapa tehdä se, olisi virittää toosansa mahdollisimman hyvin joka kaapille erikseen ja jos vielä esiintyy kuminaa, pää poikki kaiuttimelta. Hi gain vehkeistä en mittää tiiä. Eipä se Benton täällä ollut kiinni kuin Mesan Mark III:ssa ja V:ssä. Nehän ovat sellaisia Fender-tyypin jazz-vehkeitä. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 22:32:13 | |
teleman: Pääsin hiljattain testaamaan Marshallin 8x12 kaappia vm. -68 isossa hallissa täysillä volumeilla vanhan JTM45:n kanssa. Saundi oli jumalainen ja ulkonäkö just eikä melkein. Roudailusta ei ole kokemusta;) Me voidaan tehdä vaikka 16x12 kaappi jos on tarvis. Sen saundin pitäisi olla infernaalinen ja se tarvitsee jo haarukkatrukin roudailuun. Tällainen trukki pitäisi olla jokaisella menestyvällä bändillä. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 29.04.2016 22:38:19 | |
harryk:...Tällainen trukki pitäisi olla jokaisella menestyvällä bändillä. Olen huolestuneena pannut merkille, että trukkitilanne maamme bändeillä on suorastaan luokatoman huono. Eikä torilla ole yhtään käytettyä myynnissä, vaikka kamat ne on vähemmänkin menestyneillä bändeillä. Onneksi tilanne tulee kuitenkin korjaantumaan lähivuosina. Uutisten mukaan nykynuorison fyysinen kunto on jo nyt rappiolla, eikä siihen mene kauaakaan, kun kitaralaukunkin kantamiseen täytyy hommata trukki. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 29.04.2016 22:45:43 (muokattu 29.04.2016 22:47:35) | |
BugBadWolf: Uutisten mukaan nykynuorison fyysinen kunto on jo nyt rappiolla, eikä siihen mene kauaakaan, kun kitaralaukunkin kantamiseen täytyy hommata trukki. Tai sitten haetaan kunnalliskodista levänneet miehet kantamaan... BugBadWolf: Itseasiassa ei ihan noin. Benttoni tuli muutama kuukausi sitten vaihdossa ja meni vaihdossa.. Eli just niin. Benton tuli ja Benton meni, mutta hommat hoidetaan Mesalla. :) They pass too much electricity. -SRV | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)