Aihe: les paul studio vs japanin tokait
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Stone
04.05.2018 17:17:47

2randpo: Eikä siinä, itselläkin on muutaman Gibsonin lisäksi yksi Japsi-Tokai.

Kukahan se oli, että liekö tällä palstalla, mutta joskus (on tästä aikaa enemmänkin) muusikoiden.netissa kirjoitti myyneensä gibson les paulit pois ja tokai love rockia tilalle. Olisi mielenkiintoista kuulla vaan ko. henkilön näkökantoja, kun kerran molemmat omistanut. Ei että edes miettisin tällä hetkellä toista lp kitaraa...hyvä että on edes varaa pitää tämä yksi ;)

Se olen kyllä torilla nähnyt, että "gibson les paul vaihtuu tokaihin" ilmoja, tosin niitä on varmaan toisinpäinkin yhtälailla.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
04.05.2018 17:43:50
Stone: Kukahan se oli, että liekö tällä palstalla, mutta joskus (on tästä aikaa enemmänkin) muusikoiden.netissa kirjoitti myyneensä gibson les paulit pois ja tokai love rockia tilalle. Olisi mielenkiintoista kuulla vaan ko. henkilön näkökantoja, kun kerran molemmat omistanut. Ei että edes miettisin tällä hetkellä toista lp kitaraa...hyvä että on edes varaa pitää tämä yksi ;)

Se olen kyllä torilla nähnyt, että "gibson les paul vaihtuu tokaihin" ilmoja, tosin niitä on varmaan toisinpäinkin yhtälailla.

No jos täsmällisiä ollaan, niin minähän tein juuri noin :-). Gibson lähti alkuvuodesta ja nyt on Tokai tullut tilalle :-). En alkujaan asiaa aivan näin suunnitellut, mutta tää kaupankäynnin imu ja hurmos saa ihmisen löytämään itsensä yllättävien ratkaisujen ääreltä :-).

Jos ihan käytettyjen hintaa katotaan, niin hintaetu Tokaille ei ole enää ihan niin valtaisa kuin se on joskus ollut tai mitä se on uutena. Nää japsitoksut maksaapi tonnista ylöspäin uutena ja Gibanderit on vajaa kolmesta tonnista ylöspäin (aika iso hintaero siis). Käytettynä se iso hintaero näyttää kutistuvan muutamaan sataseen. Itse sain Gibsonista myydessä tonnin ja maksoin tästä Tokaista seitsemän sataa, niin kolmehunttia vaan eroa. No se mun Gibanderi oli laparikkoinen mutta siististi korjattu, mutta silti se oli huomioitu hinnassa. Tällä hetkellä kummiskin stankkuja ja traditionaleja saapi välillä reippaastikin alle puolentoista tonnin ja Toksut pyörii käytettynä 600-800 riippuen vähän mallista (tietty hienoimmat niistäkin yli tonnin). Hintaero joka uutena näyttää olevan vajaa kolminkertainen sulaa käytettynä alle kaksinkertaiseksi. No sanotaanko, että kyllähän Tokailla on selvä hintaetu vielä, mutta ei se niin valtava ole etteikö varmasti monelle olisi Gibsonkin mahdollinen.

Jos olet itse miettimässä Tokai tai LesPaul ihan rahalla (siis ettei ole joku monimutkainen torin vaihtodiili kyseessä), niin itse ottaisin kisaan mukaan vielä Ibanez Artistin ja Yamaha SG:t jotka ovat kyllä balanssiltaan erilaisia, mutta osuvat kyllä tuohon samaan soundikonventioon joskin ovat erilaisia kuin LesPaul.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Stone
04.05.2018 17:59:14

hallu: No jos täsmällisiä ollaan, niin minähän tein juuri noin :-). Gibson lähti alkuvuodesta ja nyt on Tokai tullut tilalle :-). En alkujaan asiaa aivan näin suunnitellut, mutta tää kaupankäynnin imu ja hurmos saa ihmisen löytämään itsensä yllättävien ratkaisujen ääreltä :-).

Aivan,sinä teit siis myös tuollaisen ratkaisun ;) Eipä silti, ei siinä sinänsä välttämättä mitään kyseenalaistettavaa. Tilanteet elävät omien tarpeidensa mukaan itse kullakin välillä.

Jos ihan käytettyjen hintaa katotaan, niin hintaetu Tokaille ei ole enää ihan niin valtaisa kuin se on joskus ollut tai mitä se on uutena. Nää japsitoksut maksaapi tonnista ylöspäin uutena ja Gibanderit on vajaa kolmesta tonnista ylöspäin (aika iso hintaero siis). Käytettynä se iso hintaero näyttää kutistuvan muutamaan sataseen. Itse sain Gibsonista myydessä tonnin ja maksoin tästä Tokaista seitsemän sataa, niin kolmehunttia vaan eroa. No se mun Gibanderi oli laparikkoinen mutta siististi korjattu, mutta silti se oli huomioitu hinnassa. Tällä hetkellä kummiskin stankkuja ja traditionaleja saapi välillä reippaastikin alle puolentoista tonnin ja Toksut pyörii käytettynä 600-800 riippuen vähän mallista (tietty hienoimmat niistäkin yli tonnin). Hintaero joka uutena näyttää olevan vajaa kolminkertainen sulaa käytettynä alle kaksinkertaiseksi. No sanotaanko, että kyllähän Tokailla on selvä hintaetu vielä, mutta ei se niin valtava ole etteikö varmasti monelle olisi Gibsonkin mahdollinen.

Jos olet itse miettimässä Tokai tai LesPaul ihan rahalla (siis ettei ole joku monimutkainen torin vaihtodiili kyseessä), niin itse ottaisin kisaan mukaan vielä Ibanez Artistin ja Yamaha SG:t jotka ovat kyllä balanssiltaan erilaisia, mutta osuvat kyllä tuohon samaan soundikonventioon joskin ovat erilaisia kuin LesPaul.

Nyt kun mainitsit ja valoitit tuon gibsonin tapausta, niin taisinpa tosiaankin nähdä ko. gibson les paulin torilla.
Aikalailla tulee näköjään noiden käytettyjen gibson les paulien hinnat tulleet alaspäin vs uudet. Sehän on kuin "ranskalaisten kiesien, kun kaupasta ajat ulos". Ostajan markkinat sen jälkeen. Eikä haukuta noita ranskalaisiakaan, mulla on ihan hyviä kokemuksia ;)

Tiedän nuo artist sarjan soittimet ja joskus vilkuillutkin niitä, kovia vehkeitä oikeasti!
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
sustain65
04.05.2018 18:05:05
Kun vajaa viikko sitten käväisin parissa kivijalkaliikkeessä ihan vaan katselemassa mitä on tarjollla, niin omaan makuuni Les Paulin malliset Tokait olivatten paremman näköisiä kuin Gibsonit. Ja samalla halvempia. Kokeilemaan en alkanut, ettei ala GAS.

Mutta tämä nyt oli vaan sellainen kevyt höpöhöpö-kommentti.
metlica
04.05.2018 18:11:46

G pajan lp custom vaihtui täälläkin Tokain lp standardiin.. hyviä kitaroita molemmat, hintaetu Tokaille. Studioista en niin välitä, muutamaa testannut. Samalla rahalla ehdottomasti ls tokai.
What's yours?!
The Jack
04.05.2018 19:04:56
Mulla on yksi Love Rock ja pari Gibsonin Paulia tälläkin hetkellä. Tokai tuli hankittua hetkellä jolloin ei ollut varaa ostaa toista Gibsonia, ja toisaalta halusin testailla teknikon taitojani mieluummin kolmensadan kuin 1300 euron keppiin. Les Paul on myös täysin eri soitin vintageilla ja kuuman outputin mikeillä. Molemmissa 50s ja 60s kaulaprofiileissa on puolensa. Näin olen halunnut 3 saman mallin kitaraa itselleni perustella.

En ole Gibsonin riisuttujen Studioiden ystävä. Itselleni bindaukset, nätti kansi ja muu silmäkarkki on oleellinen osa Les Paulin viehätystä. Siinä mielessä pidän Tokaita aidompana Les Paulina kuin halvimpia Faded-malleja. Jos pitäisi omaa hinnaltaan halvemman keskiluokan Japsi Love Rockia verrata sen sijaan Gibsonin Standardiin, niin Gibson voittaa kaikessa muussa kuin ehkä hinta-laatusuhteessa. Molemmilla kitaroilla on ikää reilut parikymmentä vuotta. Siinä missä Gibsonissa on tyylikkäästi relikoitunut nitropinta, niin lohkeilee polylakka Tokaista rumasti paloina. Ehkä olen vähän sellainen merkkiuskovainenkin, joka osittain kuvittelee että kitaran resonoinnissa on eroa ja soittotatsi on hieman jämäkämpi Gibassa. Yllättävän samanlaisia soittimia ne on, mutta pienet yksityiskohdat tekee silti Gibsonista mieluisamman. Torilla on ollut viime aikoina välillä niin edullisia Gibsonin stankkuja, etten enää ihan yhtä innokkaasti suosittele Tokaita kuin vuosi pari sitten. Tuntuisi että jopa viisisataa on kadonnut käytettyjen Gibsoneiden hinnasta.

En voi kuvitella hankkivani muokatun mallista versiota Paulista. Taatusti PRS:n ja Ruokankaan soittimet ovat uskomattoman hyviä, mutta ne vaan näyttää väärältä. Stratoa saa parannella, mutta Les Paulia ei saa muuttaa alkuperäisestä kovinkaan paljon. Harmi ettei Gibson ymmärtänyt tätä muutama vuosi takaperin.
hallu
04.05.2018 19:07:51
metlica: G pajan lp custom vaihtui täälläkin Tokain lp standardiin.. hyviä kitaroita molemmat, hintaetu Tokaille. Studioista en niin välitä, muutamaa testannut. Samalla rahalla ehdottomasti ls tokai.

Joo nykystudiot on aika keveitä Tokaihin verrattuna ja Toksu tuntuu silleen järeemmältä työkalulta. Itsekin ehkä jos lähtisin Sudiota ostamaan tai vaihtamaan, niin mieluummin sitten se yheksänkytluvun Studio kuin nää uudet on vissiin jotenkin ontoiksi koverrettuja.

Mutta kuten tuolla aikaisemmin totesin, niin mun mielestä ei Gibsonia ja tokaita voi silleen suoraan alkaa vertailemaan kun Gibanderitkin on niin erilaisia eri aikoina ja kaheksankytluvun jälkeen kun tuli Customshopit ja kaheksankytluvun alun Heritaget, ovat ihan eri vehkeitä kuin nykyiset stankut tms. ja itseasiassa stankuissakin on isoja eroja eri vuosikymmeninä. Eipä silti kyllä Tokaissakin variaatioita riittää vaikka muille jakaa joten mä en edes tiedä mitä siinä vertailtaisiin jos alettaisiin vertaamaan Gibson vastaan tokai ja vastakkainasettelut muutenkaan ei ole kovin hedelmällisiä.

Tää mun seikkailu sai alkunsa siitä, että mua puraisi pari vuotta sitten pahalaatuinen Mesakärpänen ja katosi vahvistinhommissa vähän holttikin sitten lopuksi. No alkuvuodesta oli maaninen pakko saada mark V ja pähkäilin miten sen rahoitan ja kun olin pöllinyt jo vaimon ja lapsen säästöpossut etc. niin aattelin, että myyn yhden kitaroistani ja sitä paitsi samalla saa kitara-arsenaalia vähän järjellisempiin mittoihin. No mietin, että myynkö Gibson LesPaulin jolla olin soittanut yli 25 vuotta vai hiljattain ostamani Ibanez AR300 lankun. Päätin sitten, että Gibanderi saa mennä, että se on nähty ja että Artistilla on mulle enemmän annettavaa ja silleen. Aattelin, että tunnustelen olisiko Gibboniin kiinnostusta ja jos ei niin olisin sitten miettinyt uudelleen. No se meni huutaen ja mä sain Mesan ja kaikki oli hyvin :-).

Hyvin ja hyvin :-D aika pian tajusin, että mulla on yksi vahvistin liikaa. Ei siinä auta vaikka ne on kuinka hyviä kun jos sitä ei tarvitse niin ei sitä sitten tarvitse varsinkin kun tuli enimmäkseen soiteltua noilla markeilla. Oikeastaan ainoa missä TA15 oli ihan ylivertainen niin keikkakoneena sekä soundillisesti että kevyt roudata siis ihan loistava vehjes... mutta se nyt oli mulla ylimääräinen ja lopulta sitä oli alettava myymään. Tällä kertaa myymiseen ei liittynyt mitään isompaa rahan tarvetta eikä ostokaasuja vaan aattelin, että parempaan kotiin ja mulle joko rahaa tai kivaa. Ei se nyt ihan äkkiä mennyt ja ekaa kertaa opin temppuilemaan torilla eli nostamaan ilmoa viikon välein ja kas se sitten tuottikin tuloksen. Pari tarjousta tuli joista ensimmäiseen olisi liittynyt jopa rahaa, mutta homma kuivahti ennen kuin ehti alkaakaan, mutta sitten tuli tarjous vaihtaa vahvari Tokaihin ja siihenpä sitten lämpenin. Otin vaihdon sillä mielellä, että ainahan hyvää rokkikeppiä tarvii ja mulla oli sopivasti LesPaulin mentävä aukko kitaratelineessäni ja tutustun siihen ja jos en tykkää, niin myyn sen sitten eteenpäin.

Olen siis tilanteessa, että olen tässä viikon tutustunut Tokaihin vailla sarvia ja hampaita ja tykkään siitä kyllä enkä ole aikeissa sitä ainakaan heti myydä vaan aattelin, että kunhan bänditouhut taas aktivoituu niin hyvää käyttökitaraa tarvii aina. Toisaalta jos tulisi joku tarve, että joku kitara pitää myydä niin tämän hetken kitaroista se varmasti olisi kummiskin tää Tokai koska tota Yamahaa ja Ibanezia en vieläkään voi ajatella myyväni, vaikka periaatteessa yritän olla rakastumatta kamoihini liikaa. Mesan Mark V:tä en voi myydä koska tarviin sitä ja mark IV:tä en voi myydä koska olen satsannut siihen rahaa niin älyttömästi ettei sitä kukaan ikimaailmassa sillä hintaa ostaisi (se on varmasti suomen kallein mark IV tällä hetkellä :-D ). Mutta nyt voisin yrittää pidättäytyä ostamasta ja myymästä vähäksi aikaa.
kohozga
04.05.2018 21:57:03
Kun täällä puhutaan Tokain Lespoista, niin yleensä niillä tarkoitetaan näitä Japanin "entry level" malleja ls85, lc85, ls135 jne. Näitä sitten vertaillaan ison G:n tuotoksiin puolesta ja vastaan. Pitää kuitenkin muistaa että noita Toikaitakin löytyy aina tuonne LS540 sarjaan asti. Tässäkin ketjussa on jo käyty läpi tuo Tokain mallimerkinnän ja jälleenmyytihinnan yhteys. Toisin sanoen nuo mallisarjan yläpään kitarat ovat jo helposti siellä G:n hinnoissa ja ylikin. Tässähän se homma kääntyykkin päälaelleen kun se real deal onkin halvempi.

Itsellä asiasta sen verran omakohtaista kokemusta että löysin muutamia vuosia sitten ls85:n kaveriksi Tokain HLS420:n. Kitara löytyi käytettynä Japanista niin hyvään hintaan, että se oli Pakko ostos.

Vähän oikaistuna toi HLS sarja on Hibikin erikoistilauserä ja se on ikään kuin vastine Gibsonin R9:lle, mutta spekseiltään vielä uskollisempi alkuperäiselle 59:lle. (kaula- ja lapakulma, kaulaliitos, mikkien paikat yms).

En ala tässä tekemään mitään vastakkainasettelua, joten totean vaan että tuossa HLS420:ssa on kitaraa mulle koko loppuelämäksi.
metlica
04.05.2018 21:59:59 (muokattu 04.05.2018 22:01:48)

kohozga: Kun täällä puhutaan Tokain Lespoista, niin yleensä niillä tarkoitetaan näitä Japanin "entry level" malleja ls85, lc85, ls135 jne. Näitä sitten vertaillaan ison G:n tuotoksiin puolesta ja vastaan. Pitää kuitenkin muistaa että noita Toikaitakin löytyy aina tuonne LS540 sarjaan asti. Tässäkin ketjussa on jo käyty läpi tuo Tokain mallimerkinnän ja jälleenmyytihinnan yhteys. Toisin sanoen nuo mallisarjan yläpään kitarat ovat jo helposti siellä G:n hinnoissa ja ylikin. Tässähän se homma kääntyykkin päälaelleen kun se real deal onkin halvempi.

Itsellä asiasta sen verran omakohtaista kokemusta että löysin muutamia vuosia sitten ls85:n kaveriksi Tokain HLS420:n. Kitara löytyi käytettynä Japanista niin hyvään hintaan, että se oli Pakko ostos.

Vähän oikaistuna toi HLS sarja on Hibikin erikoistilauserä ja se on ikään kuin vastine Gibsonin R9:lle, mutta spekseiltään vielä uskollisempi alkuperäiselle 59:lle. (kaula- ja lapakulma, kaulaliitos, mikkien paikat yms).

En ala tässä tekemään mitään vastakkainasettelua, joten totean vaan että tuossa HLS420:ssa on kitaraa mulle koko loppuelämäksi.

En nyt sanois että ls135 on entry level kun uus maksaa 1800€ ja on Japanissa käsin tehty.. mutta juu on niillä kalliitakin kitaroita

Edit, luetun ymmärtäminen
What's yours?!
tuskiz
04.05.2018 22:06:10
Tokailta saa "R9" siinä parin tonnin hintaan ja on taatusti ihan vitusti laadukkaampi soitin kun mikään rivigibsoni. Fakta.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
kohozga
04.05.2018 22:08:52
metlica: En nyt sanois että ls135 on entry level kun uus maksaa 1800€ ja on Japanissa käsin tehty.. mutta juu on niillä kalliitakin kitaroita

Edit, luetun ymmärtäminen

Joo ei toi ls135 nyt ihan sitä entry level tavaraa ole, mutta kuten sanoin jos hintahaitari jeneissä on siitä 85 000 aina tuonne 540 000 jeniin asti niin onhan toi 135 000 vielä sieltä alkupäästä. Nämä siis toki "ovh" hintoja.
hallu
05.05.2018 00:39:15
Ei kai täällä kukaan ole Tokain laatua sen kummemmin kyseenalaistanut ja kaikki tietää että sieltä löytyy vähän joka lähtöön keppiä. Ainoa mitä on vähän mietitty, että kun se on niin kopio, vaikka se olisi miten hyvä niin se on silti kopio. Ketä se sitten häiritsee ja ketä ei. Itse en nyt ihan kamalasti jaksa ulista puoleen enkä toiseen. Olen itse soittanut sekä G:tä että T:tä ja molemmat on oikein hyviä.

Loppuiän kitaroista mä sanoisin, että ...... ei niitä ole :-). Ensin loppuu rahat ennen kuin kitarat. Tai ehkä se loppuiän kitara on se jota ei enää ehtinyt laittaa torille kun viikatemies tuli käymään :-).
fox
05.05.2018 01:33:36

hallu: Ei kai täällä kukaan ole Tokain laatua sen kummemmin kyseenalaistanut ja kaikki tietää että sieltä löytyy vähän joka lähtöön keppiä. Ainoa mitä on vähän mietitty, että kun se on niin kopio, vaikka se olisi miten hyvä niin se on silti kopio. Ketä se sitten häiritsee ja ketä ei. Itse en nyt ihan kamalasti jaksa ulista puoleen enkä toiseen. Olen itse soittanut sekä G:tä että T:tä ja molemmat on oikein hyviä.

Noinhan se on, jos omissa sarjoissa pysytään.. Tietty on noita kovia "tokai-uskovaisia" ja firman markkinamiehiä, jotka silmät kirkkaina julistaa esimerkiksi, että Gibsonin lapahan on paska ja kelvoton, mutta kun siihen kirjottaa maagisen logon Tokai niin siinä tapauksessa se onkin uskomattoman hyvä ja oivallinen. =) Jos ei muuta, niin "hinta-laatusuhde" on hyvä.
Eli noin ajatellen halvempi jonkunmoinen soitin saattaa olla "hinta-laatusuhteeltaan" huomattavastikin sitä vähän tyyriimpää parempi. Näin näkisin tuon usein esitetyn "hinta-laatusuhteen". Edelleen kylläkin käyttäisin mieluummin termiä "vastinetta rahalle" eli brittiläksi "value for money", jota useinkin käytetään brittien musalehdissä, kun kasaillaan ei-niin-suurella budjetilla jotain "vähän sinne päin" olevaa, tai ihan "näköismallia".

Mutta näinhän ne perinteikkäästi täällä menee nää Gibson-ketjut aina. Vuodesta toiseen. Jos ei muuten, niin joku väsynyt provo tulee takuuvarmasti joltain "tunnetulta" vihkiytyneeltä T-uskovaiselta tahi muuten jenkkisoittimiin (lue: Gibsoniin) nihkeästi tai suorastaan vihamielisesti suhtautuvalta, tai sitten vaan muuten tietämättömältä "netistä luin että" -pohjalta kirjoittelevalta. Noi jälkimmäisethän tuppaavat kovin hupaisia olemaan, kun "kovana faktana" tungetaan vaikka mitä argumentteja, vaan jos kysyy, ei sitä lähdettä löydy. Totta se kuitenkin on!

Ja takaisin otsikon mukaiseen asiaan:
Pikkusen ehkä epäedullista on, jos nyt todellakin vaikka otsikossa pysytään, ryhtyä vertailemaan Gibsonin LP Studio-mallia johonkin Tokain kannattajia/kovia "fanipoikia" varten duunattuihin viiden-kuuden tonnin skeboihin. Juu, tekee ne oikeasti niitäkin, ihan umpivaahterakannella ja sillä ylempänäkin kirotulla nitrolakalla. Tietystii lavassa lukee edelleen Tokai "Love Rock", varmaan ihan sen inspiroijan, herra Rockin takia. Se fonttikin pitää olla repro, mutta hei, näyttäähän se ihan "Les Paul"-tekstiltä jonkin matkan päästä?? Se lapahan siis on paaljo parempi kuin Gibsonissa! Kuten ylempänä todettu. ;) (Tosin, ehkä tosiaan olis arvostus korkeammalla ihan omalla lapadesignilla, ellei sitten ole todellakin ainoa tarkoitus olla "vaan kopio"..)
Eip mittää, todella hyviä kitaroitahan kiistatta ne, mutta ihmetyttää, minkä vuoksi eivät sitten pärjää (tai edes yritä) niillä omilla vahvuuksillaan? Niinkuin esimerkiksi Hoshino/Ibanez teki aikanaan, ja ihan hyvin menee.

Loppuiän kitaroista mä sanoisin, että ...... ei niitä ole :-). Ensin loppuu rahat ennen kuin kitarat. Tai ehkä se loppuiän kitara on se jota ei enää ehtinyt laittaa torille kun viikatemies tuli käymään :-).

Juuri tämä saattaa se pointti olla.

Ja mitä tuohon aiempaan kirjoitukseeni tulee, siitä saa kiitellä tuota "hieman" jo liiallisuuksiinkin noussutta vertailukohdetta Studio-malliin. Kyseessähän siis ei ole mikään "top-of-the-line" -malli Gibsonilta, joten kannattaa sitä vertailuakin vähän samoissa ympyröissä suoritella, noin reilun pelin hengessä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kohozga
05.05.2018 10:38:27
fox:
Ja mitä tuohon aiempaan kirjoitukseeni tulee, siitä saa kiitellä tuota "hieman" jo liiallisuuksiinkin noussutta vertailukohdetta Studio-malliin. Kyseessähän siis ei ole mikään "top-of-the-line" -malli Gibsonilta, joten kannattaa sitä vertailuakin vähän samoissa ympyröissä suoritella, noin reilun pelin hengessä.

Olet tässä ihan oikeassa.
Tuo oma kirjoitukseni oli vähän huonosti jäsennelty. Aika ajoin tänne palstalle ilmestyy näitä Gibson malli X vs. Tokai ketjuja. Yritin tuossa viestissäni vain tuoda esille sitä, että Tokain mallikirjo / hintahaitari on sen verran laaja ettei ko. vertailu ole mitenkään mahdollista.

Näillä ketjuilla on kuitenkin yleensä aina se yhteinen tekijä, että Tokain eduksi mainitaan nämä hinta- laatu suhde, value for money jne. ja juuri sitä yritin vähän debunkata kun kyseessä on noin lavea otsikointi.
2randpo
05.05.2018 10:49:32

Joo eipä tuo otsikon vertailu välttämättä mielekäs ole. Yleisellä tasolla kuitenkin niin, että jos haluaa Gibsonin niin ostaa sitten suoraan sen. Jos haluaa/tarvitsee hyvän kitaran, niin kaipa itse noista otsikon kitaroista ottaisin jälkimmäisen. Mutta sekin riippuisi tilanteesta ja diilistä; mitä tulisi eteen, mihin hintaan, vaihtamalla vai ostamalla jne?
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
samiko
06.05.2018 10:43:54
Tämä koko G vs T keskustelu on aivan pöllö. Sama kuin rannekellokeskustelussa annettas hintakatto 3000e ja kumman ottaisit ennemmin, Tissotin vai Omegan. 3000e saa jo sellaisen Tissotin mikä keittää kananmunat, ulkoiluttaa koiran, on rakennettu 25K kullasta. Omegasta saa ehkä sen halvimman mallin.

Tai autoissa jos uusi saa maksaa 30.000e, Mersu vai Skoda?

Ihan vääriä kysymyksiä tai vastakkain asetteluja. Gibson-, Omega- tai Mersumies ei puntaroi asioita noin. Se mietitään niin että paljon maksaa hieno Omega/Mersu/Gibson ja sitten se ostetaan tai säästetään ja sitten ostetaan.

Tai vielä koitan pointtiani terävöittää. Käytän itse Addun Superstareja lenkkareina. Ne kestävät tasan vuoden kun lentävät roskiin. Hinta on siinä 80e. Mulla on tuolla xx merkkiset 15e lenkkarit mitkä varmasti kestää sen ainakin puoli vuotta käyttöä ja on hyvät jalassa, mutta silti haluan Adidakset koska pidän niistä. Järkevämpäähän olisi ostella noita 15e lenkkareita budjetin kannalta mutta puntaroin asioita muiltakin kuin "hintalaatusuhteen" kannalta.
StJerky
06.05.2018 13:36:47
samiko: Tämä koko G vs T keskustelu on aivan pöllö.

No, kumpaan kannattaa sijoittaa esim 1000€, Gibsonin vai Tokaihin?
samiko
06.05.2018 13:37:45
StJerky: No, kumpaan kannattaa sijoittaa esim 1000€, Gibsonin vai Tokaihin?

Henkilökohtainen mielipiteeni on ettei kumpaankaan.
hallu
06.05.2018 13:45:47
StJerky: No, kumpaan kannattaa sijoittaa esim 1000€, Gibsonin vai Tokaihin?

Tai ehkä mieluummin kumpaan sijoittaa 2000, niin silloin Gibsonin puoleltakin tulee vähän enemmän vaihtoehtoja. Toisaalta 2000 on niin mukava taskuraha kitaraostoksille, että miksi rajoittua kahteen merkkiin jotka kaiken lisäksi tekee samanlaisia kitaroita keskenään :-D .
samiko
06.05.2018 13:54:41
Tai miksi rajoittaa 2000e? Kysytään että kumpaan sijoittaisit 20 000e?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)