Aihe: Wah-Wah pedaali
1 2 3 4 5 6 7
Myrkky Nuoli
03.03.2014 10:51:37
Rämppy: Mulla myös samantyyppistä kokemusta Teesen laadusta (RMC3). Potikka rahisi jo uutena ja kytkin toimi epämääräisesti. Takuuseen meni, mutta kuitenkin. Kaksi vikaa samassa pedaalissa. Sanoisin, että ylihinnoiteltu ja ylihypetetty maku jäi tuosta tuotteesta mulle.

Mullahan RMC3:sta levisi induktori kehnon designin takia, tuossa aiemmin siitä puhuinkin. Ei kuulemma nykyään käytä enää noita induktoreja, joten ongelmaa ei ole uudemmissa malleissa. Se oli siis stack of dimes -induktori myymetallikannussa, joka otti pohjaan kiinni kovassa käytössä. Noita kannuja on ainoastaan '05 ja '06 malleissa, joten tämän spedun on oltava jompaa kumpaa vuosimallia. Potikka vähän rahisee alkupäästä ja kytkin on ehkä ihan vähän liian tiukka, mutta nämä ovat asiaankuuluvia juttuja. Lähes 10v vanhan potikan rahina ei yllätä, täytyy putsata se jahka ehtii ja ehkä ihan vähäsen löysätä kytkintä niin ei tartte runnoa niin kovaa. Tai siis kytkimen taso on vähän turhan matalalla omaan makuuni. Tai tassut korkealla, miten vaan. Itse WAH on aivan loistava, jes.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
erty
04.03.2014 09:50:59
Laulava Kylätohtori: Ostin torilta uudenveroisen Teesen Joe Walsh Signature Wahin. Nyt täytyy sanoa, että Teesen laatu ei oikein vakuuttanut. Ehdein sitä muutaman minuutin polkea, kun hammastankoa kiristävän muoviklipsun ruuvi antoi periksi (oli löystynyt) ja hammastanko alkoi liikkua 'tyhjää' potikan ohi. Ei huolta, wahi auki ja ruuvi kireämälle ja kuuntelemaan potikan ja tangon oikeaa paikkaa, mutta. Hetken päästä ei tapahtunut enää mitään, kun wahia polki. Wahi auki ja potikka oli ollut niin löysä, että se oli irronut kokonaan. No, ei vieläkään mitään hätää, vaan potikka paikalleen ja ruuvi kireälle ja taas hakemaan oikeaa kohtaa.

Mä ostin vuos sitte perus Crybabyn "rikkinäisenä" ja kaivoin sen äsken hyllystä Eko-projektiin. Myyjä ilmotti viaks ettei vaan wahita enkä mä sitä ostaessa sit sen kummemmin jaksanu tutkia. Viaks selviski sama juttu kun sulla, hammastangon klemmaritukimikälie sekä potikka löysällä..

Mut suolestin sen kaikesta huolimatta ja löin vanhan Ekon piirilevyn sisään ICAR-potikan ja dpdt-kytkimen kera. Sama trash can-induktori 500mH stanssauksella, kuin muissakin Italo-waheissa. Tulipahan tota ykssäikeistä johtoakin kokeiltua....
http://farm4.staticflickr.com/3756/12922601675_cfed7bb21d_o.jpg
Laulava Kylätohtori
14.03.2014 15:34:12
Pitkään pohdein myynkö Picture Wahin vai Joe Walshin. No, arpa osui JW:hen ja se jatkoi matkaansa. Mutta tiedä sitten, jokin tuossa Picturessakin tökkii. Lähinnä se boostaa vähän liikaa puhtailla tai jotain. Särösoundit ovat kyllä enemmän kuin kohdallaan.

Suositelkaapas nyt jotain parempia waheja ja jos jotain perusteluita viitsisi kirjoittaa, niin se olisi plussaa. Lähinnä vaikeinta tuntuu olevan hyvän särö ja puhtaiden soundien yhdistäminen, joten ehkä jotain säätöja saisi olla. Toisaalta säädöt ovat minulle kauhistus ja RMC3:n tyyliset säätöhelvetit ovat erinomaisuudestaan huolimatta pois suljettuja vaihtoehtoja.

Lähinnä mietityttää Buddan wahit, Voxin 846 HW tai ehkäpä Crybaby 535Q tai CAE MC-404. Eniten kuitenkin kutkuttaisi Fulltonen Clyde Deluxe kolmiasentoisen kytkimen takia...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Numb
14.03.2014 16:04:12

Laulava Buddan wah

Mulla on Budwahista vanhempi malli, ja siihen loppui wah-kierrätys. Fulltonen Clydeä on kyl joskus tehny mieli hommailla testiin, mutta enpä ole sitten kuitenkaan, kun Budda hyvästi pelittää.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Laulava Kylätohtori
19.03.2014 22:02:31 (muokattu 19.03.2014 22:04:49)
Mikäs tuollainen EBSin Stanley Clarke Wah lienee?

Nyt oli EKO vaiennut lopullisesti. Helvetti sentään. Viimeksi se jo pätki, mutta sai sentään ääntä aina välillä pihalle, mutta nyt vaikenee kuin muuri. Kytkinkin päätti päivänsä. Sen sain vaihdettua, mutta eipä auttanut. Kyseessä siis Crybabyn kytkin. Voisiko johtua siitä? Epäilen mutta onhan se mahdollista, koska itse sen sinne kolvasin...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
JohnPatrick
19.03.2014 22:44:11
Laulava Kylätohtori: Lähinnä mietityttää Buddan wahit

Uudemmassa Buddan wahissa on myös jatkuva "boost" ja siitä syystä siitä luovuin, kun se ei oikein ollut mun makuun puhtailla soitettaessa.

Testissä kävi juuri CAE MC-404, mutta sen perussoundi ei kyllä iskenyt. Edesmennyt RMC3 oli huomattavasti eläväisempi soundiltaan.

Onko täällä kokemuksia Mad Proffan autowahista? Käytän sen verran vähän wahia ylipäätään et ajattelin pedaalikokoisen autowahin ajavan asian? Demopätkissä vaikuttaa aika radikaalilta saundien puolesta, meinaan että menee jo vähän överiksi. Ihan minimi-asetuksilla kuulostaa tosin asialliselta.
Jucciz
19.03.2014 23:32:50
Kun näistä RMC:istä puhutaan, niin nimenomaan tuota harmaata vanhempaa bufferitonta Picture Wahia monesti hehkutetaan. Mikä siitä tekee niin pidetyn? Ja tää siis aidosti kysyen, mulla nimittäin itselläni on myös tuollainen. Ainut muu RMC, johon on ylipäätään mitään tuntumaa, on Wizard Wah.

Eli: kävikö vaan hyvä tuuri kun tuommoisen takavuosina hankin? Tykkään siitä erittäin paljon nimittäin. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Stalkah
20.03.2014 08:51:52

JohnPatrick: Testissä kävi juuri CAE MC-404, mutta sen perussoundi ei kyllä iskenyt.

Itse hankin juuri spedulautaan vanhaan modattuun karvalakki -Crybabyyn kyllästyneenä tuon MC-404:n ja miusta se on aika nappi wahi, jos Crybabysta tykkää. Punasen Faselin q -arvoa pitää kyllä säätää, koska tuo menee mielestäni liian syvälle sinne alapäähän ja muhjuuntuu pitkältä matkalta sellaiseksi monotoniseksi töhinäksi. Äärimmäinen alapää ei siis ole käyttökelpoinen tuollaisenaan, jos niin voi sanoa :P

Ainakin ensikokemukset on lämmittäneet suuresti. Nyt inspiroi pitkästä aikaa poljeskella vaakkua enemmänkin, kun GCB-95:n kanssa se jäi loppuajoista ihan nolliin. Sen soundi ei vaan miellyttänyt. MC-404 on perussoundiltaan itselleni juuri hyvä, ensivaikutelman perusteella tuli mieleen sanat "tanakka, kirkas ja puhdas". Tää wahi sopiikin juuri tästä syystä ehkä parhaiten rokkiin ja raskaampaan musaan, mutta taipuu kyllä ominaisuuksiensa vuoksi moneen.

Pitää palata tähän vielä tarkemmin, kunhan ehtii testata viikonloppuna ja ensi viikolla kunnolla.
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
tomaattiorava
22.03.2014 16:47:17
Stalkah: Itse hankin juuri spedulautaan vanhaan modattuun karvalakki -Crybabyyn kyllästyneenä tuon MC-404:n ja miusta se on aika nappi wahi, jos Crybabysta tykkää. Punasen Faselin q -arvoa pitää kyllä säätää, koska tuo menee mielestäni liian syvälle sinne alapäähän ja muhjuuntuu pitkältä matkalta sellaiseksi monotoniseksi töhinäksi. Äärimmäinen alapää ei siis ole käyttökelpoinen tuollaisenaan, jos niin voi sanoa :P

Ainakin ensikokemukset on lämmittäneet suuresti. Nyt inspiroi pitkästä aikaa poljeskella vaakkua enemmänkin, kun GCB-95:n kanssa se jäi loppuajoista ihan nolliin. Sen soundi ei vaan miellyttänyt. MC-404 on perussoundiltaan itselleni juuri hyvä, ensivaikutelman perusteella tuli mieleen sanat "tanakka, kirkas ja puhdas". Tää wahi sopiikin juuri tästä syystä ehkä parhaiten rokkiin ja raskaampaan musaan, mutta taipuu kyllä ominaisuuksiensa vuoksi moneen.

Pitää palata tähän vielä tarkemmin, kunhan ehtii testata viikonloppuna ja ensi viikolla kunnolla.

Mä taas tykkään siitä punasesta saundista koska siinä on sitä alapäätäkin mukana. Ala-asennossa tosiaan saundaa vähän tylsältä, ehkä vois koittaa jos sitä Q:tä säätämällä sais vähän mehevämmäks.
Keltasessa saundissa miellyttää terävyys ja läpileikkaavuus, mutta muuten se on kovin ohkanen eikä yhtään alapäätä tukevoittamassa.
Hittosoikoon kun tekis mieli molemmista faseleista ottaa parhaat puolet ja yhdistää keskenään. Ois kova.
Stalkah
22.03.2014 17:18:36

tomaattiorava: Mä taas tykkään siitä punasesta saundista koska siinä on sitä alapäätäkin mukana. Ala-asennossa tosiaan saundaa vähän tylsältä, ehkä vois koittaa jos sitä Q:tä säätämällä sais vähän mehevämmäks.

Oikeastaan tää tiivistää omatkin ajatukseni asiasta, koska en mie tarkottanu, et se punanen ois missään nimessä kokonaan huono, vaan ainoastaan juurikin se alin alapää on lähtösettareilla aika blääh. Q -säädön vaikutukseen pitää perehtyä ensi viikon aikana tarkemmin, sillä miul on vähä sellane mielikuva, että se kuristaa sitä sweepin taajuuskaistaa kokonaisuudessaan, eli molemmista ääripäistä lähtee tasasesti tavaraa pois. Tää on puhtaasti mutuilua kunnes joku päivä löytyy aikaa lähteä twiikkaamaan tarkemmin ja ajan kanssa tuota. Uskon silti, että Q on varsin käyttökelpoinen kontrolli.

Keltasessa saundissa miellyttää terävyys ja läpileikkaavuus, mutta muuten se on kovin ohkanen eikä yhtään alapäätä tukevoittamassa.
Hittosoikoon kun tekis mieli molemmista faseleista ottaa parhaat puolet ja yhdistää keskenään. Ois kova.

Keltanen sopii mielestäni juurikin soolojen ja leadien kanssa kikkailuun sen yläpäävoittoisuuden kanssa. Puhtaat stratofunkkisäksätykset taittuu tolla parhaiten.

Mielestäni tuo järjestely, että sivussa olevalla "potkukytkimellä" saa vaihdettua taajuuskaistaa kerrasta radikaalimmin alapäävoittoisen ja yläpäävoittoisen välillä, on juuri hyvä systeemi. Jos tuohon perinteiseen wah -pedaalin keinumisalueeseen lähdettäisi tunkemaan tuota koko kahden Faselin taajuusresoluutiota, niin spedua pitäisi keinuttaa silkkihansikkain, jotta muutokset ei ois liian radikaaleja :P Pitäisi siis varmaan olla pidempi keinumismatka, jotta sellanen systeemi ois kontrolloitavissa.
yanera
23.03.2014 15:31:10

Tämän soitin ihan perus Cry Babyllä.

http://www.mikseri.net/artists/metadonia/burning-hell/554105/

Kuullostaa nauhalta erillaiselta kuin livenä.

Olen miettinyt myös Wahin vaihtamista toiseen.

Se CryBaby räkki on mulle täysin tuntematon.
Vesi hiiva ja sokeri.
tomaattiorava
23.03.2014 16:58:43
Stalkah: Oikeastaan tää tiivistää omatkin ajatukseni asiasta, koska en mie tarkottanu, et se punanen ois missään nimessä kokonaan huono, vaan ainoastaan juurikin se alin alapää on lähtösettareilla aika blääh. Q -säädön vaikutukseen pitää perehtyä ensi viikon aikana tarkemmin, sillä miul on vähä sellane mielikuva, että se kuristaa sitä sweepin taajuuskaistaa kokonaisuudessaan, eli molemmista ääripäistä lähtee tasasesti tavaraa pois. Tää on puhtaasti mutuilua kunnes joku päivä löytyy aikaa lähteä twiikkaamaan tarkemmin ja ajan kanssa tuota. Uskon silti, että Q on varsin käyttökelpoinen kontrolli.

Keltanen sopii mielestäni juurikin soolojen ja leadien kanssa kikkailuun sen yläpäävoittoisuuden kanssa. Puhtaat stratofunkkisäksätykset taittuu tolla parhaiten.

Mielestäni tuo järjestely, että sivussa olevalla "potkukytkimellä" saa vaihdettua taajuuskaistaa kerrasta radikaalimmin alapäävoittoisen ja yläpäävoittoisen välillä, on juuri hyvä systeemi. Jos tuohon perinteiseen wah -pedaalin keinumisalueeseen lähdettäisi tunkemaan tuota koko kahden Faselin taajuusresoluutiota, niin spedua pitäisi keinuttaa silkkihansikkain, jotta muutokset ei ois liian radikaaleja :P Pitäisi siis varmaan olla pidempi keinumismatka, jotta sellanen systeemi ois kontrolloitavissa.

Jos ton spedun nyt ottais auki ja kokeilis sitä punasen faselin saundia saada vähän mehevämmäks niin kumpaa suuntaan sitä kuuluis kääntää ja kuinka paljon kerralla uskaltaa?
Stalkah
23.03.2014 17:15:53 (muokattu 25.03.2014 08:13:19)

tomaattiorava: Jos ton spedun nyt ottais auki ja kokeilis sitä punasen faselin saundia saada vähän mehevämmäks niin kumpaa suuntaan sitä kuuluis kääntää ja kuinka paljon kerralla uskaltaa?

Varmasti helpointa joka tapauksessa on avata wah, kytkeä se ihan normaalisti signaaliketjuun mukaan ja sitten vaan soitella välillä trimmeriä "lennosta" ruuvaillen. Pedaali kannattaa kuitenkin laittaa sen verran pitkien kitarakaapeleiden päähän, että sen sietää kääntää ylösalaisin säätöä varten. Näin on helpointa ja nopeinta todeta suoraan ite, että miten noi trimmerit vaikuttaa soundiin ja miten niitä ois omaan makuun paras skruuvailla.

Näin meinasin itse tehdä (en siis ole vielä ehtiny perehtyä siihen) ja samaa systeemiä oon käyttäny parissa muussakin sisälleen twiikkauskomponentteja kätkevän spedun tapauksessa. Fuzzinkin kanssa istuin vaan pöydän ääree, vedin spedun pitkien piuhojen varassa siihen nenän eteen pöydälle, avasin konehuoneen, kytkin speduun virrat ja lennosta ruuvailemalla eksperimentoin biasointitrimmerin vaikutusta soundiin. Näin tuli käytyä aika nopeesti tuon trimmerin vaikutus ja omat mieltymyksetkin löyty nopsaan ja sama toimii myös wahin kanssa, sillä voihan sitä "polkea" niin, että se on katollaan siinä pöydällä konehuone auki ja keinuttelet sitä itse runkoa sen polkimen varassa. Jos spedussa pitää jatkuvasti säädönkin aikana virtaa päällä, mikä on varmasti säädön nopeuden kannalta miellyttävin vaihtoehto, niin pitää kuitenki varoa, ettei tökkää ruuvarilla mihinkään muualle piirilevyyn ja aiheuta oikosulkua tai hajota pedaalia muutoin.

E: Täsmennystä.
Karhukoira74
24.03.2014 22:35:11

Täytynee joutua hankkia tuon MC-404 omaan kakkoslautaan....vaikuttaa kyllä hyvänkuuloiselta peliltä taas illan klippejä kuunnelleena.
-So many assholes, so few bullets-
Ossi
26.03.2014 00:34:50

Tämä nyt on näitä reliikin hörinöitä, mutta jos on tarvetta hyvälle peruswahille ja eteen osuu italialaisten väsäämä 310.001 - mallinen Cry Baby, niin kannattaa tarttua tilaisuuteen. Kapine ei ole minkään sortin hifi - vehje, päinvastoin ennemminkin toimiva työkalu ilman ylimääräisiä kilkkeitä. Sen voi polkaista päälle ilman pelkoa soundin muuttumisesta "efektisoundiksi". Laitteen sisälmyksiin ei häviä juuri mitään, etenkin jos sinne menevä ääni on ryhdikäs ja kantava.
RaskasMielinen
16.07.2014 10:40:23

Nostetaas vanhaa ketjua, kun iski gauhea gas...

Mulla on vanha perus-CryBaby, joka on jäänyt todella vähälle vatkaamiselle juurikin siksi, että se syö soundia niin perkeleesti. Sysipaska vehje mun mielestäni ja modaamaan en jaksa ruveta. Huoltoakin se tarttis.

Se miksi sytyin uudestaan koko wah-touhuun, johtuu siitä että virittelin autotalliin pikkuputkarin ja sen eteen BOSS:in Me-70 -multipaavon. Sen wah ei ole mitenkään loistava (buustaa liikaa yläpäätä mun mielestäni ja muutenkin soundi on tosi steriili) mutta olipas kivaa kitkutella pitkästä aikaa...

Nyt sitten haluan varsinaisten "paraatikamojeni" pedaalikattaukseen ensiluokkaisen wah-vatkaimen. Näin on muuten käynyt ennenkin, että tuolla multipaavolla tulee kokeiltua/heräteltyä jotakin juttua, jonka sitten toteuttaa laadukkaammalla erillispedaalilla.

Pääsääntöisesti ostan kitarakamani täältä m.netin torilta käytettynä, mutta koska wah-spedu on mekaaninen kitkutin joka kuluu ja kärsii, niin en halua ottaa riskejä. Nyt kun on kesäloma, niin haluan soittaa enkä nysvätä.

Netistä tilaaminen ei oikein ole mun juttu, sillä haluan kokeilla ennen ostopäätöstä.

Siispä tarkoitus olisi hypätä autoon ja lähteä isolle kirkolle ostoksille. Tämän ketjun perusteella seuraavat vaihtoehdot kiinnostavat eniten: MC404, RMC:t (RMC5 ehkä) sekä Budda.

Googlettamalla en löytänyt Helsingin kivijalkaliikkeistä noista kuin MC404:n, Levytukussa 179 €. Löytyisikö jostain noita muitakin?!

MC404:ssä arvelluttaa sen väitetty lyhyt ja tunnoton liikerata. Pitääkö paikkansa ja jos, niin tottuuko helposti?

Sopii ottaa myös kantaa valintaan (edellä mainitut vaihtoehdot eivät ole kiveen hakattuja) - saatavuus siis kuitenkin huomioiden. Käytettykään ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto, etenkin jos halvalla saa ja etenkin jos kivijalkaliikkeistä ei löydy.

Jaa että mihinkä käyttötarkoitukseen. Noo... RaskasMieliseen high gain -jyystöön lähinnä, komppiin ja leadiin. Mutta, mutta... saatanpa soitella joskus ihan mitä mieleen juolahtaa - eli high gain on ensisijainen, mutta saisi taipua muuhunkin:) Kaiken maailman nyanssien kaivaminen sekä niillä kikkaileminen ja fiilistely maistuu etenkin näin kesällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)