Aihe: I killed GAS!!
1 2 3 4 5 6 7 8 916 17 18 19 20
Artist
07.08.2012 00:44:19 (muokattu 07.08.2012 00:45:47)
GAS käytännösssä loppui, ainakin toistaiseksi, siihen, kun huomasi ettei osaa nurkissa lojuvista kamoista tule edes käytettyä. Eikä parempia kamoja haalimalla tai niistä haaveilemalla tule yhtään paremmaksi soittajaksi tai saa tehtyä yhtään parempaa musiikkia, vaikka uudet laitteet sinänsä voivatkin inspiroida (rajoitetun ajan).

Toinen GASin tappaja ainakin itselleni on matkustelu; varmaan joidenkin mielestä huono sijoitus, koska reissuihin pistettyä fyrkkaa ei saa penniäkään enää takaisin. Vastineeksi on onneksi saanut kokemuksia, jotka ovat varmaan kitaroitakin pysyvämpiä.

Toki mulla on ns. mielessä muutama juttu, jotka haluan ostaa kunhan rahaa järjestyy riittävästi. Lasketaanko tämä sitten GAS oireeksi? No, en tiedä.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Gabe
07.08.2012 01:09:43
hallu: Minulla alkoi GAS helpottaa kun laitettiin vaimon kanssa talous kuntoon järjestelemällä rahoitukset uusiksi. Luovuttiin kalliista luottokorteista ja siirrettiin velat kiinnityksille. Tuli mieleen että tavaroita jopa kitaroita hauskempaa on kun tilistä jää jotain käteenkin. Viimeisimmän kitaran ostin käteisellä

Omaa gasiani helpottaa myös se että mulla on ensiluokkaiset vehkeet. Ei ole mitään saavutettavaa.

Luottokortit sun muut ovat kyllä väärä tie ylipäätään. Olen pitänyt aina itselleni sääntönä että ensin on oltava raha millä ostetaan. Ei mitään luottokorteilla tai velaksi. Eipä mulla paljon ole mutta onpa sekin vähä täysin omaa eikä penniäkään velkaa. Eräänlaista rikkautta sekin.

Mulla on myös nyt niin hyvät kitarat että en vois parempia toivoa. Varsinkin tuo uusi Fenderin MIJ tele ja lp junior on yksilöinäkin niin omaa luokkaansa. Joka kerta ilahtuu kun alkaa soittamaan. Ja on ollut liki parin tonnin stratoa ja les paulia sun muuta. Mutta tele olikin sitten mun juttuni. Huomasin etten käytä efektejäkään juuri ollenkaan.. melkein kaikki olen myynyt lähiaikoina. Särö ja kaiku enää kaapin pohjalla joista kaikua ainoastaan tulee joskus käytettyä.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille
Vetehinen
07.08.2012 10:21:11 (muokattu 07.08.2012 10:25:28)
Gabe: Onhan se totta että tilanne määrittää myös pitkälti mitä tarvitaan. Toisaalta tuo "muuten vaan parantaa fiilistä entisestään " on yleensä se mistä se loputon kaman haaliminen alkaa :D Kuitenkin jos puhutaan siitä mitä tarvitsee, niin sehän on kitara, piuha, pleku, hihna ja vahvistin. Suurin osa soundista tulee kuitenkin soittajasta itsestään ja hänen taidoistaan. Tämä oli nyt karrikoitu esimerkki mutta pointti varmaan välittyi?

Mieluummin sitä soittaa kamoilla jotka on omaan makuun just eikä melkein. Esim pleku, enpä kelpuuttaisi mitään rimpulaa, oikeastaan vain Max-Grip Jazz III menee nykyään ja muilla ei tatsi ole niin hyvä. Sama koskee kielisatsia, kitaran kaulaa, tallaa ja tavallaan hihnaakin. Sitten miten ne kamat toimii ja soi ovat vielä erikseen... Aika monta tekijää on yhtälössä, joita sitten mukavuudenhalu ajaa parantamaan. Minulla tuo kamaruljanssi on usein mennyt tulevia keikkoja ajatellessa; koen että osaltaan se vähentää jännitystä kun on mahdollisimman hyvin itselle sopivat kamat käytössä. Mutta olen toki vain harrastelija jolla keikkoja on 1-3 vuodessa, ja luultavasti juuri siksi niihin suhtautuu vähän turhankin isolla valmistelulla ja hermoilulla. Mutta amatööri tykkää että kamat on tiptop. Jos ei käytä vaikka phaseria tai wahia niin ei sellaisia tietenkään toinna hankkia lautaan pölyttymään, mutta joku toinen löytää niiille paikkansa soitossaan eikä osaa olla ilman.
Paras on hyvän pahin vihollinen. -Voltaire
jniska
07.08.2012 10:25:15
Gabe: Luottokortit sun muut ovat kyllä väärä tie ylipäätään. Olen pitänyt aina itselleni sääntönä että ensin on oltava raha millä ostetaan. Ei mitään luottokorteilla tai velaksi. Eipä mulla paljon ole mutta onpa sekin vähä täysin omaa eikä penniäkään velkaa. Eräänlaista rikkautta sekin.

Sama periaate, harrastusvälineitä EI osteta velaksi. Autolainaa on pikkasen ja asuntolainaa vähän enempi.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Vetehinen
07.08.2012 10:26:18
Minä olen ostanut kitaroita luottokortilla, mutta en koe sitä suunnattomaksi synniksi kun jokaisen olen 2-3 kuukaudessa maksanut pois.
Gabe
07.08.2012 11:57:22
beliel: Minä olen ostanut kitaroita luottokortilla, mutta en koe sitä suunnattomaksi synniksi kun jokaisen olen 2-3 kuukaudessa maksanut pois.

Tuota olen muuten miettinyt kun moni ihminen tekee noin.. että miksi ei sitten odota sitä kahta kuukautta ja säästä sitä summaa? Säästääpä ne ylimääräiset kulut mitkä tulee luotolle ottaessa.

Mä olen muutenkin ihminen joka sietää velkoja tosi huonosti. Ei ole talo, auto tai muitakaan lainoja.
ReBeat
07.08.2012 12:01:15

Gabe: Tuota olen muuten miettinyt kun moni ihminen tekee noin.. että miksi ei sitten odota sitä kahta kuukautta ja säästä sitä summaa?

Joku tavara ei välttämättä odota kahta kuukautta.
Rämppy
07.08.2012 12:06:32
ReBeat: Joku tavara ei välttämättä odota kahta kuukautta.

Ei maailmasta tavara lopu.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Vetehinen
07.08.2012 12:10:25 (muokattu 07.08.2012 12:11:27)
Jos maksaa luottokortilla tehdyn velan noin 1,5 kuukaudessa, ei synny mitään korkoa. Ja se muutama euro joka sen jälkeen tulee, voisi tulla valuuttamuutoksissakin jos vaikka Briteistä tilaa.

Toisille sopii tällainen keuliva kuluttaminen paremmin kuin toisille. Minun on vaikea säästää mutta helpompi maksaa velat pois nopeasti.
J.L
07.08.2012 12:19:32

Gabe: ...että miksi ei sitten odota sitä kahta kuukautta ja säästä sitä summaa? Säästääpä ne ylimääräiset kulut mitkä tulee luotolle ottaessa...

Joillekin se aika, joka säästäessä kuluisi, tuo uusi laite käytettävissä on 'arvokkaampaa' kuin lainasta koituvat kulut. Itse kuulun monessa tilanteessa tähän ryhmään. Ymmärrän toki että monille myös toisinpäin. Mutta esim asuntolaina-asioissa monesti ihmetyttää joidenkin ihmisten suunnaton vastareaktio as-lainaa kohtaan. Että ei haluta olla 'velkavankeja'. Asunnon saa kuitenkin aika varmasti myytyä pois ilman (ainakaan kovin suurta) tappiota.
ReBeat
07.08.2012 12:23:57

J.L: Joillekin se aika, joka säästäessä kuluisi, tuo uusi laite käytettävissä on 'arvokkaampaa' kuin lainasta koituvat kulut.

Ja onhan sekin ihan realistinen skenaario, että käytettyjen markkinoilla voi joskus törmätä niin halpaan tavaraan, että lainojen vippien tms. kuluista huolimatta tavaralle voi jäädä hintaa lopulta vähemmän kuin millä hinnalla sitä tavaraa juuri koskaan muulloin liikkuu. Tai ainakin loppuhinta voi olla ns. normaali. Silloin taas ei ole mennyt odotellessa sitä kahta kuukautta (tai kahta vuotta) ja tavaraa on ollut mahdollista käyttää.
Laulava Kylätohtori
07.08.2012 12:36:22
Luottokortilla on kuukausi korotonta maksuaikaa. Itse olen suunnitellut, jos alkaisi maksamaan kaiken luotolla ja sitten aina maksaisi kaiken kerralla pois. Luottokortteja voi käyttää oikein ja väärin. Toisaalta ymmärrän, etteivät jotkut niistä välitä, en ole itsekään mikään velan ystävä.

Se, tuleeko asuntokaupasta tappiota vai voittoa, riippuu siitä, millainen asunto on ja missä sekä mitä siitä on itse maksanut. Vähän kuin kitarakamassa - jotkut saa myytyä ilman tappiota ja jotkut ei. Yleistyksiä on vaikea tehdä.

Kyllä torilla välillä tulee sellaisia dealejä vastaan, että toiminta-aika on ennemmin 2 minuuttia kuin 2 kuukautta. Hyvät ja halvat myydään heti, romulla ei sitten nin kiire olekaan....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
vkl
07.08.2012 12:53:28
Jos asunnoista puhutaan, niin ainakaan paperitehtaan läheltä ei tällä hetkellä kannata omistaa asuntoa. Salossa voi myös nokian lopettamisen takia ahdistaa, jos on just ostanu kämpän. itse en arastele ostaa luottokortilla, jos tiedän pystyväni maksamaan sen lähi kuukausina pois. ei se korko paljoa ole.
Gabe
07.08.2012 13:55:36
Ok, onhan noissakin jotain ideaa. Sama se minulle on miten ihmiset tavaransa ostaa. Kunhan olen miettinyt miksi noin :) En ole tosin koskaan joutunut odottelemaan vuosia ainakaan jos on jotain tarvinnut hankkia. Kun ei ole noita velkoja niin ollaan pyritty pitämään säästötililla mahdollisimman paljon rahaa. Jos menee esim. pesukone/tv/tietokone/kitara rikki niin voi sitten ostaa uuden ilman mitään erityisjärjestelyjä.
Karvamammutti
07.08.2012 14:13:21
GAS on toistaiseksi laannutettu, jotain pientä tahi isoa pikkasen kummittelee takaraivossa, mutta niiden hankkimiseen ei ole pakottavaa tarvetta tahi suurta halua. Kyllä se sieltä vielä takaisin tulee. Todennäköisesti nopeammin kuin odotankaan.
Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita."
hallu
07.08.2012 19:16:31 (muokattu 07.08.2012 19:17:28)
Gabe: Luottokortit sun muut ovat kyllä väärä tie ylipäätään. Olen pitänyt aina itselleni sääntönä että ensin on oltava raha millä ostetaan. Ei mitään luottokorteilla tai velaksi. Eipä mulla paljon ole mutta onpa sekin vähä täysin omaa eikä penniäkään velkaa. Eräänlaista rikkautta sekin.

Mulla on myös nyt niin hyvät kitarat että en vois parempia toivoa. Varsinkin tuo uusi Fenderin MIJ tele ja lp junior on yksilöinäkin niin omaa luokkaansa. Joka kerta ilahtuu kun alkaa soittamaan. Ja on ollut liki parin tonnin stratoa ja les paulia sun muuta. Mutta tele olikin sitten mun juttuni. Huomasin etten käytä efektejäkään juuri ollenkaan.. melkein kaikki olen myynyt lähiaikoina. Särö ja kaiku enää kaapin pohjalla joista kaikua ainoastaan tulee joskus käytettyä.

Täysin samaa mieltä. Luottokorteissa piilee karmaiseva ansa jos niiden kanssa on vähänkään varomaton. Itse en ole juurikaan soittimia ostanut luottokorteilla mutta muuhun niitä on käytetty. Kaikkein järkevintähän olisi säästää muutaman tonnin kassa jota voi käyttää jos tulee äkillistä tarvetta tai ostohimoa ja kun se kassa olisi valmiina niin ei tarvitsisi kuluttamistaan luotolla rahoittaa.

Olen ikionnellinen, että sain puhuttua vaimon ympäri ja päätettiin maksaa velat pois kuleksimasta:-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
07.08.2012 19:28:30
hallu: Täysin samaa mieltä. Luottokorteissa piilee karmaiseva ansa jos niiden kanssa on vähänkään varomaton. Itse en ole juurikaan soittimia ostanut luottokorteilla mutta muuhun niitä on käytetty. Kaikkein järkevintähän olisi säästää muutaman tonnin kassa jota voi käyttää jos tulee äkillistä tarvetta tai ostohimoa ja kun se kassa olisi valmiina niin ei tarvitsisi kuluttamistaan luotolla rahoittaa.

Olen ikionnellinen, että sain puhuttua vaimon ympäri ja päätettiin maksaa velat pois kuleksimasta:-)

Näinpä, luottokorttien väärinkäyttö on ehkä yleisin talouden romuttaja. Ja on tuossa säästökassassa sekin hyvä puoli että kun alkaa olemaan tonni poikineen niin ei sitten huvitakkaan alkaa sitä törsäämään :D Ja rauhoittaa mieltä että on joku turva äkillisten tilanteiden varalle.
korvaoo
07.08.2012 20:48:22
Gabe: Näinpä, luottokorttien väärinkäyttö on ehkä yleisin talouden romuttaja. Ja on tuossa säästökassassa sekin hyvä puoli että kun alkaa olemaan tonni poikineen niin ei sitten huvitakkaan alkaa sitä törsäämään :D Ja rauhoittaa mieltä että on joku turva äkillisten tilanteiden varalle.

ite pitäny yhtä luottokorttia minimiluotolla niin on joku backuprahasto, tuo säästäminen kun ei tunnu olevan se mun juttu :) onhan sitä vingautettu sitten parikin kertaa soittimen edessä ja monen muunkin, mutta aika helppo nuo sitten on taas pois maksaa kun ei todellaskaan pääse kertymään mitään todella isoja summia.
kaikki paitsi on turhaa.
jii.haanpaa
08.08.2012 10:16:55
Gabe: Näinpä, luottokorttien väärinkäyttö on ehkä yleisin talouden romuttaja. Ja on tuossa säästökassassa sekin hyvä puoli että kun alkaa olemaan tonni poikineen niin ei sitten huvitakkaan alkaa sitä törsäämään :D Ja rauhoittaa mieltä että on joku turva äkillisten tilanteiden varalle.

Jatkan hieman off-topic,

Säästökassassa ei ole mitään hyvää. Lähde: matematiikka ja tilastotiede.

Vuodesta 2008 lähtien kuka tahansa, pankin mielestä maksukykyinen henkilö on voinut elää negatiivisilla reaalikoroilla ns. taantuman piikkiin.

Esimerkki: jos laitoit 1000€ pankkitilille vuonna 2005, niin tänään siitä on jäljellä tilastokeskuksen mukaan 854,70€. Jos olisit ostanut ko. rahalla vuonna 2005 reaalikorkoa seuraavia rahastoja, niin sinulla olisi tällä hetkellä rahaa 1170-1200€. Jos olisit ottanut vuonna 2005 1000€ lainaa ja sijoittanut sen samaan rahastoon, niin sinulla olisi tällä hetkellä rahaa noin 1100€, sisältäen korkojen kuittaus. Aika hullua vai mitä.

Säästäminen on vain niin perhanan kallista puuhaa, ettei mulla ole siihen yksinkertaisesti varaa :)

On-topic, aina kun luulen hetkeksi selättäneeni kaasuvaivat, niin jostakin se aivo vain kaivaa lisää mielenkiinnonkohteita. Tällä hetkellä hottia tuntuvat olevan fuzz-pedaalit. Siinä vaiheessa kun dilsat pyörivät päässä aamusta iltaan, lupaan itselleni hakeutua ammattiavun piiriin.
FensonGibder
08.08.2012 11:11:37
Gabe:
Mä olen muutenkin ihminen joka sietää velkoja tosi huonosti. Ei ole talo, auto tai muitakaan lainoja.

Sitten voi aikmoisella varmuudella sanoa, ettei sulla ole omistusasuntoa, tai hääviä omaa autoa :)

97% koko maailman kaikista rahoista on lainaa, joten kuulut 3% vähemmistöön.

Kuten tuossa yllä joku mainitsi, on nykyinflaatiolla ja lähes nollakoroilla järjetöntä hävitä rahaa säästämällä.

Meidän perheen ruokakulut on vuodessa noin 10000€, joten kitara on niin pieni hankinta ettei siinä hävittyjen/voitettujen eurojen suhteen tule kiinnitettyä paljoa huomiota - riittää, että tietää pääoman säilyvän 60-80% uuden kitaran hinnasta.
Riffi, nyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)