Aihe: Varoittava esimerkki - hihnalukot kunniaan
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Joees
24.04.2014 12:32:31
Laulava Kylätohtori: Heh. Mutta itselläkin Schallerit tuntuvat löystyvän ajan kanssa. Ja ne on kyllä kiristetty riittävästi, joten siitä se ei ole kiinni (pihdeillä ja lenkkiavaimella). Muutenkin ovat alkaneet jotenkin ärsyttämään. Dunlopin lukot olisi paketissa odottamassa asennusta, mutta tiedä sitten tuoko se parannusta ollenkaan (ilmeisesti kuitenkin tuo). Siksi tilasin Dunlopin Ergo Lokit. Eipä ole vielä saapuneet, mutta mielenkiintoista nähdä, miten ne toimivat...

Schallerit ovat olleet käytössä. Viimeksi kiristin vuonna 2004 eikä ole sen koomin löystynyt. Okei, ihan viimeksi laitoin moiset yhteen hihnaan vuonna 2008 mut en ole niitäkään sen koomin kiristänyt.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Antti1
24.04.2014 12:46:55
Joees: Schallerit ovat olleet käytössä. Viimeksi kiristin vuonna 2004 eikä ole sen koomin löystynyt. Okei, ihan viimeksi laitoin moiset yhteen hihnaan vuonna 2008 mut en ole niitäkään sen koomin kiristänyt.

Jos joltakulta on mennyt ohi, niin nehän saa kiristettyä siis kahdella kiintoavaimella aika perkeleen kireälle. Vaadittavia kokoja en muista, mutta kokeilemallahan se selviää. 17-19mm ja 13mm tjsp. Tämän oivalluksen jälkeen ei oo yhdetkään lukoista löystyneet about vastaavan ajanjakson aikana.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Laulava Kylätohtori
24.04.2014 12:54:03
Antti1: Jos joltakulta on mennyt ohi, niin nehän saa kiristettyä siis kahdella kiintoavaimella aika perkeleen kireälle. Vaadittavia kokoja en muista, mutta kokeilemallahan se selviää. 17-19mm ja 13mm tjsp. Tämän oivalluksen jälkeen ei oo yhdetkään lukoista löystyneet about vastaavan ajanjakson aikana.

Itse olen kiristänyt pihdeillä ja avaimella sen verran kireälle, että alkoi jo hihna osoittamaan vaurioitumisen merkkejä. Enempi kiristys olisi siis rikkonut hihnan, ei muuta. Silti molemmissa kitaroissa joutuu ruuveja kiristelemään (kaulan puolelta erityisesti). Tai siis enää toisesta, koska toisesta meni irrotessa ruuvi hukkaan. Hyvin se on silti toiminut...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Antti1
24.04.2014 12:57:20 (muokattu 24.04.2014 12:58:20)
Laulava Kylätohtori: Itse olen kiristänyt pihdeillä ja avaimella sen verran kireälle, että alkoi jo hihna osoittamaan vaurioitumisen merkkejä. Enempi kiristys olisi siis rikkonut hihnan, ei muuta. Silti molemmissa kitaroissa joutuu ruuveja kiristelemään (kaulan puolelta erityisesti). Tai siis enää toisesta, koska toisesta meni irrotessa ruuvi hukkaan. Hyvin se on silti toiminut...

Mä kiristelin kerran pihdeillä ja onnistuin vain vääntämään sen lukon rungon hienoisesti. :D Mä oon kyl nahkahihnat kiristänyt suosiolla ihan niin kireälle kuin kierteet tuntuvat kestävän. Vähän se hihnan aukko siinä venähtää viimeisiä kiristellessä auki, mutta ei vaikuta mitenkään mihinkään.

E: Nahkahihnoilla myös sellainen hitusen naftin kokoinen aukko auttaa tossa kiristymisessä, kun junttaa kunnolla kiinni. Muita materiaaleja en ole koittanutkaan, niillä voi olla eri juttu.
johanssen
24.04.2014 16:05:21

Mulla ei oo shallereista mitään pahaa sanottavaa. Kahdella kiintoavaimella oon aina kiristäny nahkahihnaan kiinni, eikä oo koskaan tarvinu sen jälkeen puuttua. Mie oon myös aina tehny sen hihnan aukon sopivaksi, mutta vähän tiukaksi siihen shallerin kierteen ympärille, jos ei ole jo valmiiksi ollu.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Izer
24.04.2014 22:20:19
Itse olen vaihtanut pitkän Schallerin suosimisen jälkeen Ernie Ballin lukkoihin. Schallerit on ihan ok, mutta ne tapit aina hioutuvat joten jossain kohtaa lukko vain pettää. Yllärinähän se sitten aina tulee. Les Paulissa tämä tapahtuu jopa suht nopeasti, ehkä painon/kitaran kulman yhdistelmänä. Nyt on tosin mennyt stratostakin - välillä lukko pysyy kiinni ja välillä aukeaa aivan itsestään. EB:n lukoissa on erilainen mekanismi, joka ainakin tällaisen lyhyehkön käytön jälkeen tuntuu jämäkämmältä.

http://www.ernieball.com/products/super-locks/
Got a six-string heartbeat
Swan
24.04.2014 23:08:27
Izer: Schallerit on ihan ok, mutta ne tapit aina hioutuvat joten jossain kohtaa lukko vain pettää.

Miten? Hihnatapit hädin tuskin edes ottaa kontaktia siihen lukkokappaleeseen, kun hihnaan tuleva osa on asennettu kuppi ylöspäin.
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
Laulava Kylätohtori
25.04.2014 08:23:31
Antti1: Mä kiristelin kerran pihdeillä ja onnistuin vain vääntämään sen lukon rungon hienoisesti. :D Mä oon kyl nahkahihnat kiristänyt suosiolla ihan niin kireälle kuin kierteet tuntuvat kestävän. Vähän se hihnan aukko siinä venähtää viimeisiä kiristellessä auki, mutta ei vaikuta mitenkään mihinkään.

E: Nahkahihnoilla myös sellainen hitusen naftin kokoinen aukko auttaa tossa kiristymisessä, kun junttaa kunnolla kiinni. Muita materiaaleja en ole koittanutkaan, niillä voi olla eri juttu.

Noin sen itsekin tein. Ja hihna tosiaan vähän 'venähti' siinä kiristellessä. Mutta ehkä olisi vaan pitänyt runtata vieläkin kireämmälle. Aika helvetin kovilla momenteilla täytyy ilmeisesti kiristää. Todennäköisintä lienee kuitenkin, että en vaan osaa...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
freakingenius
25.04.2014 09:02:22
Swan: Miten? Hihnatapit hädin tuskin edes ottaa kontaktia siihen lukkokappaleeseen, kun hihnaan tuleva osa on asennettu kuppi ylöspäin.

Kyllähän ne hinkkaa kokoajan toisiinsa. Tai ainakin mulla, vai onko tullut maanantai kappale, en tiedä. Istualtaan/teen soittaa niin kokoajan vinkuu ja marisee/märisee/määkii/kiljuu/jotain.
Rämppy
25.04.2014 09:03:20 (muokattu 25.04.2014 09:06:24)
Izer: Schallerit on ihan ok, mutta ne tapit aina hioutuvat joten jossain kohtaa lukko vain pettää. Yllärinähän se sitten aina tulee. Les Paulissa tämä tapahtuu jopa suht nopeasti, ehkä painon/kitaran kulman yhdistelmänä. Nyt on tosin mennyt stratostakin - välillä lukko pysyy kiinni ja välillä aukeaa aivan itsestään.
Olette te ihme jonglöörejä. Mulla on ollut schallerit kitaroissa ja bassoissa vuodesta -93 käytössä. Kertaakaan ei ole moista tapahtunut. Ei mitään ongelmia, kun muistaa aika ajoin tsekata mutterin kireyden. Oman kokemuksen perusteella erittäin luotettava systeemi. Kuitenkin 20 vuoden aikana tullut tehtyä jokunenkin keikka noilla lukoilla. Tosiaan parissa kitarassa on yli 20 vuotta sitten asennetut lukot ja tuoreimmat asensin vuosi takaperin.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Joees
25.04.2014 11:12:08
Rämppy: Olette te ihme jonglöörejä.

Kaikista keikoilla tapahtuneista stunteista huolimatta mun kitaroissa tapit ovat edelleen ehjät, ainakin melkein. Kyllä niissä jotain pientä kulumaa näkyy. Vanhimmat niistä ovat tosin vasta kymmenen vuotta vanhat joten paha sanoa. Kai ne jatkossakin vielä tovin kestää...

Ei toki poissulje sitä vaihtoehtoa että joillakin ne tapit kuluu kovalla tahdilla.

Schallerien vinkuminen ei oo ikinä koitunut haitaksi. Istualtaan en hihnaa käytä ja seisaaltaan soittaessa kaikki muu möly peittää pienet nitinät alleen.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Antti1
25.04.2014 11:33:53
Ei sillä, ei Schaller mikään ultimaattinen lukko ole, kyllä siitä vikansakin löytyy. Mutta ihan samalla tavalla aivan jokaikisestä mutterikiinnitteisestä lukosta ne mutterit lähtee löystymään, jos niitä ei kiristä kunnolla. Schallerien eduksi voi laskea sen, että siihen ne mutterit saa juntattua rakenteensa vuoksi poikkeuksellisen kovalla momentilla kiinni. Monissa muissa lukoissa toi ei onnistu. Huonona puolena sit toi vinkuminen, mutta senkin voi tarvittaessa pysäyttää vaikka vaseliinilla.

Monilla muilla lukoilla mua hirvittää se pienten metallikuulien ja jousen puristuksen varassa pysyvä kiinnitysmekanismi. Näppärä käyttää, eivät yleensä vikise jne., mutta jännittää koska se systeemi siinä pettää. No ehkä se ei petä, jos ei pyörittele kitaraa kaulansa ympäri ja heiluttele sitä moukarimaisesti hihnasta pyöritellen, kuten Steve Vai ja kumppanit toisinaan.

Jos mun kitaroiden laukkuihin mahtuisi hihnat siihen kitaraosastoon sisään, niin mä varmaan korvaisin kaikki lukot parilla sopivan suurella prikalla, huopatarralla ja ruuvilla: runko - huopa - prikka - hihna - prikka - ruuvi koko systeemin läpi. Ehkä vielä parempi olisi laittaa rampamuhvit runkoon ja käyttää koneruuvia tossa.
Jii-Gee
25.04.2014 14:34:58

Antti1: Huonona puolena sit toi vinkuminen, mutta senkin voi tarvittaessa pysäyttää vaikka vaseliinilla

Asiayhteydestään irroitettuna tämä kuulostaa siltä että kokemus puhuu tässäkin.
Gary oin
25.04.2014 15:42:20

Mulla Schallereissa se mikä pettää on se pyöreä nuppi, juuri se mistä nykäisemällä lukko aukeaa. Vaihdoin Grolsch-tyyliin kun olin tarpeeksi monta kertaa pyöritellyt sen takaisin kierteilleen "boing-kops" ääniefektin jälkeen.
Volle
25.04.2014 16:00:15
Antti1:
Jos mun kitaroiden laukkuihin mahtuisi hihnat siihen kitaraosastoon sisään, niin mä varmaan korvaisin kaikki lukot parilla sopivan suurella prikalla, huopatarralla ja ruuvilla: runko - huopa - prikka - hihna - prikka - ruuvi koko systeemin läpi. Ehkä vielä parempi olisi laittaa rampamuhvit runkoon ja käyttää koneruuvia tossa.

Tämän kaltainen itsellä käytössä parissa kitarassa. Näppärä kyllä kun hihna on aina valmiina, kun vaan avaa keissin kannen.

Basson mukana tuli jotkut lukot, joiden merkkiä en nyt muista. Nekin on ihan ok, kun basson kanssa tulee käytettyä leveämpää hihnaa, mutta kiristelyä ne vaativat aika ajoin.
+makke+
27.04.2014 21:23:56
Tuli nyt sitten itsekkin nuo hankittua schallerit (ketjun innoittamana).
Ruuvit eivät olleet aivan identtiset alkuperäisiin verrattaessa (SG), joten laitoin hieman puuliimaa reikiin "lukituksen" varmistamiseksi.
Ja kaulan tappiin piti vielä laittaa nahan palanen, koska schallerin ruuvi oli 3-4mm alkuperäisestä pidempi.
mattim
27.04.2014 22:08:03

Izer: Itse olen vaihtanut pitkän Schallerin suosimisen jälkeen Ernie Ballin lukkoihin. Schallerit on ihan ok, mutta ne tapit aina hioutuvat joten jossain kohtaa lukko vain pettää. Yllärinähän se sitten aina tulee. Les Paulissa tämä tapahtuu jopa suht nopeasti, ehkä painon/kitaran kulman yhdistelmänä. Nyt on tosin mennyt stratostakin - välillä lukko pysyy kiinni ja välillä aukeaa aivan itsestään. EB:n lukoissa on erilainen mekanismi, joka ainakin tällaisen lyhyehkön käytön jälkeen tuntuu jämäkämmältä.

http://www.ernieball.com/products/super-locks/

Outoa juttua, mikä kuluu, mikä pettää, kuinka nopeasti on pettänyt ?
.
Jamawala
23.05.2014 00:01:50
Voipi olla että joka viidellä on huono tuuri :)
X;"perhana hanskat hajos! Pomo, lainaatkos?" C;"Juu... *työvuoro taitaapi loppua, lähdempä kotiin*" C;"Hei Pãerusk! Heitin hanskat naulaa, vedä käteen!"
Funkånaut
23.05.2014 01:03:55

Ite vedän jesarilla hihnatapin päähän semmoisen kasan, että edes Putin ei karkaisi sen alta.
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
Laulava Kylätohtori
23.05.2014 08:45:37
Eipä nuo Dunlopin Ergo Lokit (vai mitkä helvetit ne nyt olikaan) oikein vakuuttaneet. Ideana hyvä, mutta itse olisin kaivannut vähän laadukkaamman oloista toteutusta, vaikka se hintaa olisi nostanutkin. Varmasti hyviä, mutta tiedä sitten...

Pitäisiköhän alkaa käyttää vanhaa kunnon prikka hihnalukkona kikkaa...
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)