Satu ja Tuija 25.09.2009 14:11:53 | |
---|
Lopettais vaan ja samalla joku vois lopettaa ton pakolaisvirrankin..oikeestaan ihan kaiken. |
Lonesome 25.09.2009 14:13:26 | |
---|
blaekie: No ei toi haittaa, sillä Gibson toimittaa tästä lähtien kaikki Stratocasterit ! Ainakin Jimi Hendrixin perikunnalle... "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett |
Karhukoira74 25.09.2009 14:15:31 | |
---|
Jooh.....täytyy varmaan tehä reissua johonkin ihan Suomi-liikkeeseen kuitenkin, jos pääsisi testaamaan tuota Skujua vs. mehikaano-Fenkkua. Vinkkejä edullisista hinnoista otetaan vastaan, ja jos tiedätte että lähiliikkeessä molemmat olisi Candy Apple Red -värityksellä ja ruusupuuotelaudalla ;) -So many assholes, so few bullets- |
Tuomoo 25.09.2009 14:18:29 | |
---|
Toivottavasti tämä ketju ei mee nyt pelkäks rölötykseks, sillä täällä on paljon myöskin hyödyllistä tietoa, mitä jotkut kaipaa. Ja jotkut vieläpä ovat sitä hakua osanneet käyttää niin että tämä ketju on nostettu jo useampaan kertaan esiin. Että niistä Gibsonin stratoista keskustellaan jossakin muualla, OK? Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa... |
Björn E. Borg 25.09.2009 14:41:18 | |
---|
Tuomoo: Toivottavasti tämä ketju ei mee nyt pelkäks rölötykseks, sillä täällä on paljon myöskin hyödyllistä tietoa, mitä jotkut kaipaa. Ja jotkut vieläpä ovat sitä hakua osanneet käyttää niin että tämä ketju on nostettu jo useampaan kertaan esiin. Että niistä Gibsonin stratoista keskustellaan jossakin muualla, OK? Juu, mä olen jostakin ainakin kuullut, että rekat kuljettaa puutavaraa tuolta Amerikan puolelta sinne Ensenadaan. Ainakin tällaisen tarinan olen kuullut, että jos Custom Shopille tapahtuu joku kämmi rungon käsittelyssä, niin ne heittää sen palan laariin ja se lähtee sitten tuonne Meksikoon. No Meksikossa on ammattimainen työvoima halvempaa, ja siellä ne sitten sahaa siitä sopivat palat, liimailee ja shimmailee ja niin sieltä linjalta tulee tavallaan sekundaa, mutta puulaadultaan A-luokkaa oleva kitara. Joskus taas on liian monesta palasta harsittuja lankkuja, ja ne olisivat sitten laadultaan huonompia. Amerikan puolella tuollainen täsmätyöskentely tulee paljon kalliimmaksi, ja samalla saadaan se tehty työ käytettyä hyödyksi ja jenkkifenderien laatumainetta pidettyä yllä. Kiire niillä siellä Amerikan puolella on, joku täällä vasta todisti, että kolvaukset ovat joskus ruvella, ja on niitä sitten myyjänä re-kolvannut. Minulla on niistä meksikolaisista ihan hyvä kuva, mutta aina kannattaa olla vähän varuillaan, eli jos tulee sellainen tunne ettei tämä yksilö ole hyvä, niin ottaa sitten jonkun toisen. Jos haluaa hyvän kitaran, niin vaikeusaste kasvaa jos on tarkka siitä minkä värinen se kitara on. Jos valitsee soittimet vain korvalla ja sormilla, niin on helpompaa. |
Karhukoira74 25.09.2009 14:45:05 | |
---|
Minulla on niistä meksikolaisista ihan hyvä kuva, mutta aina kannattaa olla vähän varuillaan, eli jos tulee sellainen tunne ettei tämä yksilö ole hyvä, niin ottaa sitten jonkun toisen. Jos haluaa hyvän kitaran, niin vaikeusaste kasvaa jos on tarkka siitä minkä värinen se kitara on. Jos valitsee soittimet vain korvalla ja sormilla, niin on helpompaa. Näin toki....mutta ite kanssa aattelin, että varsinkin jos nyt Fenkun hommaan niin pitää se olla se värikin mistä on koko kitaransoittouransa haaveillu =) -So many assholes, so few bullets- |
Björn E. Borg 25.09.2009 14:51:45 (muokattu 25.09.2009 14:52:04) | |
---|
Karhukoira74: Näin toki....mutta ite kanssa aattelin, että varsinkin jos nyt Fenkun hommaan niin pitää se olla se värikin mistä on koko kitaransoittouransa haaveillu =) Kyllä mä ton ymmärrän. Ehkä täällä pikkukaupungissa on vaan katkera, kun ei niitä vaihtoehtoja pahemmin ole. Ja ei jaksais lähteä jonnekin Tukholmaan asti kokeilemaan, että mikä yksilö on se oikea. |
Karhukoira74 25.09.2009 14:53:56 | |
---|
Björn E. Borg: Kyllä mä ton ymmärrän. Ehkä täällä pikkukaupungissa on vaan katkera, kun ei niitä vaihtoehtoja pahemmin ole. Ja ei jaksais lähteä jonnekin Tukholmaan asti kokeilemaan, että mikä yksilö on se oikea. Sepä se....ja aika harvassa on Suomessakin ne liikkeet mitkä koko värikarttaa hyllyssään pitävät. Jos juuri SE väri puuttuu, niin onkin tilaustavaraa....ja saattaa olla sitten mitä on. Ja harva kauppias lähtee ihan huvikseen tilaamaan, koska se kitara kuitenkin jää sitten sinne hyllyyn jos ei soinnillisesti miellytäkään...tää on niin tätä ja kierre vaan jatkuu ;) -So many assholes, so few bullets- |
H-Diddy 25.09.2009 14:54:24 | |
---|
En tiedä olenko epänormaali, mutta itselle ei 20 vuoden aikana ole sattunut yhtään huonoa Fenderiä käteen. Jotkut eivät ole olleet aivan helvetin hyviä, mutta eivät myöskään huonoja. Omaan hyllyyn on jäänyt stratoista nimen omaan mexicon deluxe powerhouse. Helvetin hyvä kitara. En väitä että olis parempi ku muut mutten myöskään pysty huomaamaan mitään eroa ameriikan tai mihinkään muuhunkaan vastaavaan malliin muuta eroa kuin lavan tekstin. Sama rauta ja mikit ku american standardeissa + 1 american stankku telen kaulamikki dummycoil. Ei hurise ja soundaa ainakin mun mielestä paremmalta ku noi am dlx hurinattomat stratomikit. |
Björn E. Borg 25.09.2009 15:00:25 | |
---|
Karhukoira74: Sepä se....ja aika harvassa on Suomessakin ne liikkeet mitkä koko värikarttaa hyllyssään pitävät. Jos juuri SE väri puuttuu, niin onkin tilaustavaraa....ja saattaa olla sitten mitä on. Ja harva kauppias lähtee ihan huvikseen tilaamaan, koska se kitara kuitenkin jää sitten sinne hyllyyn jos ei soinnillisesti miellytäkään...tää on niin tätä ja kierre vaan jatkuu ;) Tual Tammer-pianossa oli paljon noita meksikolaisia. Se on Tampereella, olikohan se ...Tammelassa. Kivat myyjät ja aika paljon kitaroita. Musikantissa Jyväskylässä on kanssa aika hyvä valikoima. Mä olen etsinyt yhtä chorus-laitetta jo vuoden ja Lapin-reissulla piti käydä kokeilemassa Oulussa sitä, mutta se jäi ja ei ole sen jälkeen näkynyt. Ottaa pätsiin. Heti pitää olla valmius toimia kun kohalle sattuu. No onneks on ain kolkyt donaa taskussa (niin kuin meillä muusikoilla melkein aina on) jos näkee jotain kivaa. |
Karhukoira74 25.09.2009 15:01:51 | |
---|
No onneks on ain kolkyt donaa taskussa (niin kuin meillä muusikoilla melkein aina on) jos näkee jotain kivaa. Aivan....tämä tekee tästä kaikesta juuri niin helppoa. -So many assholes, so few bullets- |
Fenton 25.09.2009 15:06:41 | |
---|
|
Björn E. Borg 25.09.2009 15:23:02 | |
---|
Fenton: Tällaista tietoa jakaa Tornion Musiikki: http://www.tornionmusiikki.com/epag … 2Fender%20Std.%20Strat%20RW%20BK%22 Varmasti myyjä antaa juuri oikean tiedon. Minulla oli sellainen käsitys, että kaulat tehdään aina Kaliforniassa (jos kaulasta tulee susi, "wolf", niin ei siitä oikein kalua saa, niin tai ehkä siitä voi tehdä "wolfgangin" hahhah, hassu sanaleikki), mutta nämä bodyt sitten kuitenkin Meksikossa. |
Tuomoo 25.09.2009 15:48:18 (muokattu 25.09.2009 15:49:07) | |
---|
Fenton: Tällaista tietoa jakaa Tornion Musiikki: http://www.tornionmusiikki.com/epag … 2Fender%20Std.%20Strat%20RW%20BK%22 En kyllä tätä täysin suoralta kädeltä tyrmäisi, sillä itsekin olen kuullut useammalta kitaroiden kanssa töitään tekevältä ihmiseltä, että jenkin ja meksikon erottaa vain tehtaiden sijainti rajan eri puolilla. Omaani ostaessa myyja sanoi että jopa 75-90% osista on samoja ja samoista materiaaleista, mutta se työ USA:ssa maksaa aivan helvetisti enemmän mitä rajan toisella puolella. Työstöjäljessä useimmiten näkyy kummalta puolelta rajaa keppi on. EDIT: Tämä 75-90% on myöskin kauppiaan puhetta, mutta ei se omaan korvaan ainakaan utopistiselta kuulosta. Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa... |
Björn E. Borg 25.09.2009 16:06:28 | |
---|
Tuomoo: Työstöjäljessä useimmiten näkyy kummalta puolelta rajaa keppi on. Kummin päin tuo asia mahtaa mennä? Mulla on meksikolainen Tele ja jenkkistrato. Jos pitäisi katsoa ihan puusepän työnä, niin kyllä se meksi on aivan kertakaikkiaan täydellinen. Lakkaus on todella todella kiiltävä ja kaikki osat ovat kohdallaan. Ei tosin tuossa Stratossakaan mitään vikaa ole siinä suhteessa. |
aristoteles666 25.09.2009 16:19:26 (muokattu 25.09.2009 16:20:52) | |
---|
niinhän se on ja ei ne työntekijätkään yleensä ole amerikkalaisia vaan meksikosta , kummallakin puolella rajaa työstöjäljestä ei voi päätellä mitään, niillä on samat vehkeet |
Tuomoo 25.09.2009 19:13:50 | |
---|
En muistaakseni sanonut että kumman eduksi kääntyy tämä työn laatu, jos nyt pilkkua nussitaan. Mutta veikkaanpa kuitenkin että Meksikossa on korkeampi työmoraali. Jenkkilässä kuitenkin palkat eivät ole maailman halvimpia, ja monin paikoin ihmiset siellä kuten kaikkialla muuallakin leipääntyvät työhönsä. Meksiko taasen ei ole maailman rikkaimpia maita, eikä elintaso siellä yltä edes jenkkiläisen paskaisten nilkkojen tasolle, joten siellä kuitenkin (kuten todella monessa muussakin "halpatuotantomaassa") työpaikkaa ja palkkaa arvostetaan eri lailla. Saattaa kuulostaa kaukaa haetulta mutuilulta ja sitä se kyllä onkin. Mutta näinkin asian voisi ajatella olevan. Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa... |
Ziggy Bubba 25.09.2009 19:38:39 (muokattu 25.09.2009 19:43:14) | |
---|
Omaan käteen noissa Squjun Classic Vibeissä on ollut jotenkin paljon laadukkaampi tuntuma handuun, tiiä sitten johtuuko tämä vaan tuosta kaulan erilaisesta lakkauksesta. Tämä siis siitä huolimatta, että olen ite näppärän meksikolaisen Telen omistaja :) E: mitä ite noita jenkkejä ja meksikolaisia kapulaa ostaessa vertailin, niin erot olit ihmeen pieniä. Tuntumakin on kumman samanlainen. Itellä oli ennen myös "jenkki" HW1 Strato, joka ei pärjännyt kyllä oikein millekään luutulle - ihme kevyt ja ohut rimpula todella kehnoilla mikeillä ja halpismaisella tuntumalla. Oma valinta hinnan ja laadun puolesta ois japsi-Fenkut tai -Tokait, jos siis saisin oikeakätisten valikoimista itelleni kapulan valita... |
BigPapa 25.09.2009 19:43:08 | |
---|
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
MadMatt 25.09.2009 20:10:36 | |
---|
Laadunvalvonta on homman nimi. Se millä laatukriteereillä on päätetty ajaa tavaraa ulos ratkaisee. Pelkät materiaalit ja tietotaito ei välttämättä ole ratkaisevassa asemassa. Jo pelkkä tasalaatuisuuskin on helkutin kallista. Kun tavallaan ollaan yhtiön halvemmalla Mehico-portaalla niin tuotanto ideologia on tietysti täysin toisenlainen kuin vaikkapa Custom Shopissa. Puhdasta liiketoimintaa. Halvemmat mehicot muodostavat suurimman osan kaikesta myynnistä. Ylemmät portaat pitävät enemmän huolta maineesta ja brändistä. Mikä firma nyt heittäisi vähän "huonolaatuisempia" kitarapuita takkaan kun niistä voi saada rahaa. Priimaa ja toinen toistaan parempia mehikolaisia liikkuu mutta mihinkään priimaan tasalaatuisuuteen ei noilla tuotantomäärillä tulle koskaan pääsemään. |