Aihe: Mallintavat Vs. Putkikamat
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
pekurides
28.04.2008 22:34:07

bonerihan kovasti mallintavia hehkuttaa... :)

No, emmää silti reeniksellä Slayeriä edes harkitsisi yrittäväni tykitää tietsikkaohjelmalla , se nyt vaan on sellanen fiilis juttu että ja vehkeet sen mukaan :=)

toiset äiteestä ja toiset mallintavista.... kunhan ite tykkää.
Tunteella päin vittua.
McNulty
28.04.2008 22:35:59
bonerihan kovasti mallintavia hehkuttaa... :)

Jep, koska niille on paikkansa juurikin himanysväämisessä.

No, emmää silti reeniksellä Slayeriä edes harkitsisi yrittäväni tykitää tietsikkaohjelmalla , se nyt vaan on sellanen fiilis juttu että ja vehkeet sen mukaan :=)

Juu, emmäkää. Jos miun Trilogylle jotain tapahtuisi joskus, ostaisin välittömästi uuden. Siinä koneessa on MUN soundi ja sitä en vaihda vaikka markkinoille tulisi 32154 mukamas-parempaa kojetta ja 57854x halvempaan hintaan.

toiset äiteestä ja toiset mallintavista.... kunhan ite tykkää.

Mie niistä tyttäristä :)
Ziggy Bubba
29.04.2008 07:57:05 (muokattu 29.04.2008 08:13:35)

Eli jos putkea isketään johonkin väliin, niin on yllättävää, että kuulostaa paremmalta. Niinpä niin. Minusta tällä keskustelulla ei edelleenkään ole mitään pohjaa, koska kyse ei ole putki VS. mallintava. Sellaista kisaa ei voi olla, koska toinen hyytyy jo lähtöviivalla.

Eipä se esim. yksi putki usein kovin onnelliseksi tee, tsekkaa vaikka AVT-sarjan Valvestatet - lukuisista perustrankuista ja mallintavista halpiksista saa reilusti parempaa soundia. Musta näiden Valve Junnujen ja vastaavienkin "mahtavuus" on hiukan kyseenalaista, ok-pelejä hintaisekseen, mutta eivätpä ne mitään maksakaan :)

Pointtini on siis se, että putkitekniikalla saa tehtyä halpiskuraa ihan samalla tavalla kuin millä muulla tahansa tekniikalla.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Diabolicum
29.04.2008 10:19:10 (muokattu 29.04.2008 10:19:31)

Eli jos putkea isketään johonkin väliin, niin on yllättävää, että kuulostaa paremmalta. Niinpä niin. Minusta tällä keskustelulla ei edelleenkään ole mitään pohjaa, koska kyse ei ole putki VS. mallintava. Sellaista kisaa ei voi olla, koska toinen hyytyy jo lähtöviivalla.

Kovastippas täällä kuitenkin tuntuu keskustelua heräävän ja itsekkin täällä vastailet vaikka keskustelulla "ei ole pohjaa". Omasta mielestäni täällä on ollut varsin hyviä pointteja kummankin tyypin puolesta ja vastaan. Edelleenkin painotan ettei tarkoitus ole herättää mitään vanhaa sanasotaa henkiin, vaan halusin itse kuulla ihmisten kommentteja no...lähinnä mallintavista, mutta samalla "putkiholistien" suitsutusta omista vermeistään. Mukava tätä on lukea...
HeviMetal DJ jo vuodesta 1998
Valdemart
29.04.2008 17:48:25

Eipä se esim. yksi putki usein kovin onnelliseksi tee, tsekkaa vaikka AVT-sarjan Valvestatet - lukuisista perustrankuista ja mallintavista halpiksista saa reilusti parempaa soundia.

Ainakin Vox Valvetronix hakkaa monet trankut sataviissataa-nolla. Toisaalta Valvestate marsut on useat olleet aivan hirveitä.

Musta näiden Valve Junnujen ja vastaavienkin "mahtavuus" on hiukan kyseenalaista, ok-pelejä hintaisekseen, mutta eivätpä ne mitään maksakaan :)

Tähän haluan kysyä, että oletko testanut Valve Junnuja tai muita vastaavia? Itsekin epäilin, mutta kun pääsin testaamaan Fender Champion600, olin myyty. Aivan loistava, vaikka pieni elementti vähän menoa rajoittaakin.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
saastara
30.04.2008 01:26:16
Siinä koneessa on MUN soundi ja sitä en vaihda vaikka markkinoille tulisi 32154 mukamas-parempaa kojetta ja 57854x halvempaan hintaan.

Noilla hinnoilla kannattaisi alkaa jo miettimään.. :D
Ei se koko vaan se tekniikka, ei se tekniikka vaan se voima.
Jacksonist
30.04.2008 07:49:30 (muokattu 30.04.2008 09:25:31)
Mitenköhän toimisi kotisoittelussa mallintavan ja putken yhdistäminen, eli käytännössä Line6 Pod 2 tai Behku V-amp 2 ja joku pieni putkikombo Peavey Nano Valve, ValveKing Royal 8, Ibanez Valbee tai vähän arvokkaampi Blackheart Little Giant?
Tavoitteena saada parempi metallisärö kuin MicroCuben R-fier mallinnos. Enemmän jotain Peavey 5150 tai ENGL Powerball, Savage tyylistä ääntä jos saisi. :)
Krice
30.04.2008 09:57:16

Tavoitteena saada parempi metallisärö

Hanki säröpedaali, se toimii paremmin kuin mallintava. Oikeastaan voisi tehdä sellaisen yleistyksen, että mallintavat ei sovellu live-soittamiseen, mutta kuulokkeilla harjoitteluun ja nauhoitushommiin ihan kivasti.
Uto
30.04.2008 10:31:34
Hanki säröpedaali, se toimii paremmin kuin mallintava. Oikeastaan voisi tehdä sellaisen yleistyksen, että mallintavat ei sovellu live-soittamiseen, mutta kuulokkeilla harjoitteluun ja nauhoitushommiin ihan kivasti.

Minä puolestani voisin tehdä sellaisen yleistyksen että mallintavat sopivat livesoittamiseen siinä missä ei-mallintavatkin.
Maailma muuttuu, Iron Maiden ei.
Tami
30.04.2008 10:31:59

Provoa Kricelta, mutta kuitenkin:
No siinäpäs onkin oikein kultajyvänen ja aikasen hienosti tehty yleistys. Rohkenen ainakin itse olla, ja uskon että ne miljoonat mallintavilla keikkailevat soittajatkin lienevät ainakin osin olla erimieltä tuosta live-soitannasta.

Se, että mallintava ei ilman mikitystä kuulu treenikämpällä hevimetallijyystö-puuroa soittavan tuplabasarirumpalin kanssa täysillä soitellessa ei ehken tarkoita sitä etteikö mallintavilla (merkistä riippumatta) voisi pärjätä livesoitannossa. Taitaa olla enempi ukosta kiinni tuo toimivuus..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Jacksonist
30.04.2008 11:31:16 (muokattu 30.04.2008 11:34:52)
Säröspeduja on ollut monenlaista JCM800:sta potkimassa. Boss MT-2, SD-1. Digitech Death Metal, Grunge. DOD Death Metal. Kaikki on myyty. Nyt on uusien juttujen aika.

Miten esim. POD 2 toimii putkipelin edessä? Yhtä hyvin kuin transistorin edessä?
duc
30.04.2008 11:33:22
Miten esim. POD 2 toimii putkipelin edessä? Yhtä hyvin kuin transistorin edessä?

Riippuu. Mahdollisimman vähän soundia värittävän vehkeen kanssa luulisi toimivan parhaiten, tosin joidenkin kanssa voi toimia paremmin etuasteen läpi kuin suoraan efektilenkkiin.
Jacksonist
30.04.2008 11:35:48
Riippuu. Mahdollisimman vähän soundia värittävän vehkeen kanssa luulisi toimivan parhaiten, tosin joidenkin kanssa voi toimia paremmin etuasteen läpi kuin suoraan efektilenkkiin.

Noissa 5W pikkukomboissa ei efektilenkkiä taida olla missään.
duc
30.04.2008 11:48:18
Noissa 5W pikkukomboissa ei efektilenkkiä taida olla missään.

Juu, ei taida olla. Kannattaa ottaa podi kainaloon ja käydä kaupassa vertailemassa että minkä kanssa toimii parhaiten. Itselläni V-Amp 2 toimi selvästi paremmin Spider 2 -compon edessä mitä Fenderin Blues Juniorin kanssa, ja tuskin kenellekään on epäselvää että kumpi noista vahvistimista on omilta soundeiltaan parempi...

Luultavasti noissa muissakin pienissä putkicompoissa compo värittää ääntä sen verran etteivät Podin soundit kuulosta suoraan kovin hyviltä. Säröpedaalin kanssa taas pikkucompoistakin lähtee toimivat hevisoundit, tosin tietenkään mitään 5150a ne eivät vastaa. Jos Podia haluaa käyttää niin ehkä jonkinlainen aktiivikajari voisi olla halpa ja toimiva ratkaisu...
Ziggy Bubba
30.04.2008 12:10:45

Tähän haluan kysyä, että oletko testanut Valve Junnuja tai muita vastaavia?

Kyllä. Pidempiä sessioita olen päässyt toteuttamaan Valve Junior combolla ja Valve Junior nuppi+kaappi -yhdistelmällä. Musta noissa on ihan ok perussoundi, mutta toisaalta niin on monissa mallintavissa vahvareissa trankkupeleissäkin, niissä on usein vielä sitä "ylimääräistä" tilpehööriä kuten EQ ja mahdollisuus säätää särön määrää.

Valve junnujen soundi on mun makuun varsin tunkkainen, eteenkin humbucker-kitaroilla. Toisaalta noista ei saa irti kotikäytössä sitä mikä putkivahvistimissa itseä eniten kiehtoo, se putkien yliohjautuminen. Klipit mitä olen kuullut noista särölle asti luukutettuina eivät todellakaan ole vakuttaneet... Todella halpoja ok-pelejä, varmasti modaamalla/putkia vaihtamalla voi päästä mainioihin lopputuloksiin.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Lauri
30.04.2008 12:34:57

Jos kerran soundi on kiinni putkista, niin miksi sitten esim. jytyimmät PA-päätteet ovat digitaalisia? Esim. soittokamoissa, autohifissä jne.

D-luokan vahvistin ei ole sama asia kuin digitaalinen vahvistin. Aika harvat d-luokan vahvistimet taitaa olla digitaalisia.
Mirk0
30.04.2008 14:14:40
Minä puolestani voisin tehdä sellaisen yleistyksen että mallintavat sopivat livesoittamiseen siinä missä ei-mallintavatkin.

Ootko kuullut Podia livetilanteessa kovilla voluumeilla, ei hitto sitä huminan määrää vaikkakin soundi ois hyvä, tämän takia meidän bändi toisen kitaristin kanssa ei hankita tollasia laitteita, ainakaan lavalle.
Kadotin järkeni, voitko auttaa minua löytämään sen?
Twinkle
30.04.2008 14:20:26
Ootko kuullut Podia livetilanteessa kovilla voluumeilla, ei hitto sitä huminan määrää vaikkakin soundi ois hyvä, tämän takia meidän bändi toisen kitaristin kanssa ei hankita tollasia laitteita, ainakaan lavalle.

Itse olen nähnyt POD:in olevan käytössä semmoisessa pikkutapahtumassa kuin Tuska Open Air. Eipä tuolla enempää suhinoita ollut, niin voinemme olettaa että kaverisi kokoonpanossa on jotakin muuta vikaa jos ylimääräistä häröääntä kuuluu.
McNulty
30.04.2008 14:22:43 (muokattu 30.04.2008 14:23:35)

Staattinen humina voi olla myös keikkapaikan sähköistä johtuvaa. Mikäli soundissa itsessään on kohinaa (esim. kovasti gainikkaat soundit) niin PODista löytyy tarvittaessa noisegate. Häiriöttömyys on myös kiinni laadukkaista piuhoista, laadukkaista mikeistä ja kitaran elektroniikasta... ja tosiaan siitä mistä laite saa virtansa. Eipä ollut Meshuggahin pojilla ongelmia Vettojensa ja PODiensa kanssa, vaan olipa siellä tiestysti UPSia ja muuta tasalaatuisesta sähköstä huolehtivia mokkuloita mukana.

Samoin se voi transistori- tai putkikonekin humista ja hurista keikoilla. Nuihin asioihin kun vaikuttaa moni tekijä.

PS. onpa sitä saatu putkikoneella ja fuzzilla/wahilla itänaapurimme radiokin kuulumaan. PODilla en ole saanut.
Uto
30.04.2008 14:24:23

Huminaa tulee varmasti oli kyseessä putkilaite tai mallintava, jos eq-säädöt ovat mallia "makuuhuonenkitaristin metallica-hymy", ei se ole mikään podin ominaisuus.
Maailma muuttuu, Iron Maiden ei.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)