![]() 04.01.2009 02:40:16 | |
---|---|
Eli kaikki 2007 valmistettujen ja uudempien Stankkujen runko työstetään koneellisesti "ontoksi", jolloin saadaan paino alas ja valmistajan mukaan lisää sustainia sekä akustista ääntä. Ihan noin yksinkertaisksi ei Gibson ole tehnyt reikätutkijoiden elämää.. Tuotannostahan löytyy nykyisin sekä kammiollisia (tai onttoja.. miten haluaa sanoa) Kevennysrejällisiä (trad.) ja umpipuisia (CS:n VOSsit ym.) Siit sitten valitsemaan;) Melkoinen nimihärdelli nuo stankut kakstuhatluvulla ovat... On Classiccia, Traditionaalia, Standardia, VOSsia, kaikenkarvaista Ltd. hässäkkää. Kaikkia potentiaalisia asiakkaita pitäis mielyttää. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 04.01.2009 02:58:47 (muokattu 04.01.2009 02:58:55) | |
Eikös tuota sound-chamber tyyliä ole käytetty jo lähemmäs 20 vuotta Gibsonin tuotantolinjoilla. Swiss cheese, chamber, cavity... ties mitä länkkärispedet ovatkin keksineet nimeksi kevennyksille. Itse kuulun kastiin joka vähät välittää moisesta... ehkä jopa toivookin sellaisia, mikäli se tuottaa halutun soundin. En näe lainkaan "mörkönä" moista teollista toimenpidettä. Jatkan erään Flagman-nimisen tuotteen parissa. Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. | |
![]() 04.01.2009 03:21:18 | |
Itse olen käsittänyt että Classic ja Classic Antiquekin eroavat toisistaan juurikin noiden kevennysten suhteen: Classicissa poraukset ja Classic Antiquessa chamber-ratkaisu. Mikit, kuten yllä on tainnut jo olla: Classicissa kuumemmat 496R/500T ja Classic Antiquessa '57 Classic't. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - | |
![]() 04.01.2009 10:09:07 | |
Itse olen käsittänyt että Classic ja Classic Antiquekin eroavat toisistaan juurikin noiden kevennysten suhteen: Classicissa poraukset ja Classic Antiquessa chamber-ratkaisu. Mikit, kuten yllä on tainnut jo olla: Classicissa kuumemmat 496R/500T ja Classic Antiquessa '57 Classic't. Mulla on ainakin Classic Customissa chamber-ratkaisu ja 57:t. ----
http://guitar.pictures.fi/kuvat/
RS93, 101, 102 voittaja | |
![]() 04.01.2009 13:56:00 | |
Tervehdys, Olen saanut myöskin itselleni aikaan Les Paul hankinta himon. Omalla kohdallani homma etenee hitaasti ja toivottavasti myös harkiten, eli kitaran hankin aikaisintaan ensi kesänä todennäkösesti tulee kestämään tuostakin vielä vähän pidempään. Riippuu vähän mihin malliin päätyy (eli mitä maksaa). Minulla on joskus 90-luvun lopulla ollut yksi Gibson LP Studio, jonka vuosituhannen taitteen jälkeen tyhmyyksissäni myin pois. Nyt pitäsi siis saada uusi samanlainen, joko Studio tai muu, mutta Gibsoni sen on oltava. Apua tarvitsisin tässä vaiheessa siihen, että ymmärtäisin mitä kaikkea tietäisin kitaralta vaatia. Tässä vaiheessa voisi olla hyvä mainita, että en ymmärrä kitaroista juuri mitään. Yritän vain rämpytellä niitä ja oppia jotain niillä joskus soittamaan. Tuo LP Studio, joka minulla joskus oli oli periaatteessa varsin pätevä ja olin siihen ihan suht tyytyväinen. Sen ongelmat olivat minusta siinä, että sen sointi oli hieman tukkoinen ja jotenkin vaisu tai ohut. Lisäksi ilman vahvistinta soitettuna kyseinen Studio soi mielestäni todella hiljaa, jos vaikka vertaa tällä hetkellä soitossa olevaan Peavey EVH Wolfgangiin. Osaako joku sanoa onko kyseiset ongelmat yksilöllisiä vai onko Studio-malli nyt vain tuollainen vai onko kaikissa LP:ssa tuollainen soundi? Olen nyt miettinyt, että hommaisinko vain uuden tuollaisen Studion ja katsoisi sitten pitääkö siihen vaihdella mikit "parempiin" tai miellyttävämpiin. Studion hinta ei vielä näet ole täysin hirvittävä. Jotenkin ei oikein uskalla noita Standardeja ja vastaavia edes katsella, kun ne maksavat niin julmetusti ja kun ei nuo soittotaidotkaan kummoiset ole, niin hirvittäisi ostaa kallis vehje, jolla sitten vetelee Ukko Nooaa eri sävelajeista. Olen lueskellut Gibsonin kotisivuja ja siellä informaation laatu on mielestäni puhtaasti myynnillistä, joten en siitä mitään todellista saa irti. Joten mikrofoneista kyselisinkin, että jos nyt halajaa parhaiten sopivaa soundia tuollaiseen Hard Rock tyyliseen vetoon, niin missä noista LP:sta olisi vakiona parhaat mikit tuohon tarkoitukseen? En ymmärrä noista mikeistä juuri mitään, joten hyvät kuvailut olisivat ihan tarpeen. Mitenkäs nuo kaulat LP:ssa on käsitelty. Tuosa minulla olleessa Studiossa oli lakattu kaula, mikä oli omalla tavallaan joskus soittaessa nihkeä ja se hidasti otelaudalla liikkumista. Olen nyt tottunut tuollaiseen kevyesti öljyttyyn kaulaan, joka pysyy "kuivana" ja "liukkaana" ja on näin minusta helpposoittoinen. Onko kaikissa LP:ssa kaula lakattu? Kiitoksia etukäteen ja pahoittelen pitkää viestiä! | |
![]() 04.01.2009 18:45:01 | |
Tuo LP Studio, joka minulla joskus oli oli periaatteessa varsin pätevä ja olin siihen ihan suht tyytyväinen. Sen ongelmat olivat minusta siinä, että sen sointi oli hieman tukkoinen ja jotenkin vaisu tai ohut. Lisäksi ilman vahvistinta soitettuna kyseinen Studio soi mielestäni todella hiljaa, jos vaikka vertaa tällä hetkellä soitossa olevaan Peavey EVH Wolfgangiin. Osaako joku sanoa onko kyseiset ongelmat yksilöllisiä vai onko Studio-malli nyt vain tuollainen vai onko kaikissa LP:ssa tuollainen soundi? Kyllä ne ovat yksilöitä. Oma Studioni soi lujaa ja kirkkaasti ilman vahvistinta. Se olikin yksi hankintaperusteista -soitan sähkistäkin paljon ilman vahvistinta. Tähän vaikuttaa paljon se, miten paksuja kieliä käyttää. Ohuilla kielillä puu ei resonoi yhtä paljon, ja akustinen ääni jää hiljaisemmaksi. 11-54 -setti herättää selvästi paremmin kuin kymppisetti. Lessut ovat tosin sellaisia, että akustisesti aika kuolleen oloinen soitin saattaa vahvistimen läpi olla aivan kuningasyksilö. Esimerkiksi Tele on paljon helpompi määritellä ilman vahvistintakin. Joten mikrofoneista kyselisinkin, että jos nyt halajaa parhaiten sopivaa soundia tuollaiseen Hard Rock tyyliseen vetoon, niin missä noista LP:sta olisi vakiona parhaat mikit tuohon tarkoitukseen? Studion 490R ja 498T ovat aivan kelpo perusmikit, monen muun merkin ensiasennusmikkeihin verrattuna ne ovat oikein hyvät. PAF -tyyppisten humppareiden vaihtelu toisiin PAF -tyyppisiin humppareihin on aika lailla hienosäätöä. Tuosa minulla olleessa Studiossa oli lakattu kaula, mikä oli omalla tavallaan joskus soittaessa nihkeä ja se hidasti otelaudalla liikkumista. Olen nyt tottunut tuollaiseen kevyesti öljyttyyn kaulaan, joka pysyy "kuivana" ja "liukkaana" ja on näin minusta helpposoittoinen. Onko kaikissa LP:ssa kaula lakattu? Enemmän tai vähemmän lakattu on. Faded -malleissa lakkaa ei ole vedetty yhtä sileäksi, se on enemmänkin tuollainen satiini -tyyppinen. Saman saa aikaan vaikkapa perus-Studioon sipaisemalla 0000 teräsvillalla, jos tuntuu nihkeältä. A waist is a terrible thing to mind. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)