![]() 01.10.2016 13:34:46 | |
---|---|
En ole ikinä ole soittanut kitaraa, jossa ei olisi vireongelmia. Paitsi päissäni. Jostain syystä kitara viriää aina kun on juonut tarpeeksi alkoholia. Mistä se senkin tietää. Paljon vaikuttaa se, että miten soittaa, kuunteleeko sitä kitaraa soittohetkellä vai äänitystilanteessa jälkeenpäin esim. syntikkaa vasten, missä vireessä sattuu omat korvat sillä hetkellä olemaan ja mitä tarkoittaa vireessä pysymisellä (montako senttiä saa heittää venytyksen jälkeen ilman, että sitä lasketaan?) Nämä selittää eriävät kokemukset samoista yksilöistäkin. | |
![]() 01.10.2016 13:46:58 | |
mpekkanen: Tätä samaista ongelmaa ei sitten kuitenkaan ole akustissa kitaroissa, eikä monissa muissakaan kielisoittimissa vaikka merkkikin olisi Gibson taikka joku muu??? Ihmiset soittaa akustista tyypillisesti eri tavalla. Harva vetää jatkuvasti isoja venytyksiä vibraatolla. Gibsonia haukutaan ja kehutaan paljon sen vuoksi, että siitä puhutaan paljon. | |
![]() 01.10.2016 15:51:02 | |
mpekkanen: Hieman ihmetyttää tämä varsinkin Gibsoneiden vire-ongelma ja tuo satula, joka kuulemma pitäisi automaattisesti vaihtaa... Satulassahan on yleensä nuo kieliurat suorat ja vire jne. ongelmien pitäisi korjaantua jos ne satulat tehtäisiin niin että se kieli taipuu jo siinä satulassa sinne virityskoneistoille päin. Siitä saattaisi tulla suurempi ongelma, kun matkalla olisi kaksi kulmaa - ensin vinoon ja sitten alaspäin? "Tietääkö" kieli taipuvansa satulassa sivullepäin? Eikös se ole aika sama, mihinpäin taipuma (avaruudessa) menee. E-kieli taipuu vain alaspäin, mutta kun kallistat kitaraa se meneekin sivulle ja G-kieli suoraan alas kun kallistus on sopeva. Jos kieliura on pyöreä, niin lähtöpään mutkalla ei pitäisi olla merkitystä. "Tosta se taitaa lähteä.." | |
![]() 01.10.2016 16:10:06 | |
Nuo LP:n satulan urat ovat hieman erikoiset: 48-38-28-18-13-11. Kun näihin laitetaan 9-sarja: 42-32-24-16-11-9, niin suhteessa G-kieli on ahtaimmasti: "tilaa" on siis 6-6-4-2-2-2. Tähän ei juuri kestä laittaa paksumpia kieliä, 10-sarjassa tilaa on vain 2-2-2-1-0-1, jolloin B-kieli kinnaa jo pahasti. "Tosta se taitaa lähteä.." | |
![]() 01.10.2016 16:12:05 | |
mpekkanen: Hieman ihmetyttää tämä varsinkin Gibsoneiden vire-ongelma ja tuo satula, joka kuulemma pitäisi automaattisesti vaihtaa... Satulassahan on yleensä nuo kieliurat suorat ja vire jne. ongelmien pitäisi korjaantua jos ne satulat tehtäisiin niin että se kieli taipuu jo siinä satulassa sinne virityskoneistoille päin. Tässähän tulee sitten kulmaa sinne kieleen ennen satulaa(jos näin tehtäisiin) ja en oikein ymmärrä, miten tällainen tuota ns. ongelmaa poistaisi tai mitään parantaisi. Jos siis sellaista ongelmaa edes on? Toki huonon/rikkinäisen satulan voi vaihtaa ja se on eriasia. Kunnollinen satula on jokaisessa soittimessa tietysti oltava. Jos noiden kieliurien pitäisi siinä satulassa "taipua" valmiiksi sinne koneistoille ja vain tällaiset satulat toimisi käytännössä--->niin tämähän tarkoittaisi, ettei suurin osa mistään akustistista kitaroista toimisi kunnolla. Niissäkin kun vielä käytetään perinteisesti paksuimpia kieliä kuin sähkökitaroissa ja se lapakin on useasti 3/3 tyylinen. Toki joissain akustisien satuloissa on tuollaisia satuloita, mutta ei se kokonaan poista sitä kieleen tulevaa kulmaa. Voi ehkä hieman loiventaa sitä kulmaa, mutta ei poista kokonaan. Mikäli kitaraa ei ole jo alkujaankin suunniteltu ja tehty niin, että ne kielet menee satulasta suoraan niihin koneistoihin, niin aina siihen kieleen tulee yleensä johonkin kohtaa kulmaa. Tässäkin ei Gibson ole ollenkaan ainoa tämän "ongelman" kanssa. Aika erikoinen juttu, kun Gibsoneiden kohdalla puhutaan tästä G-kielen ongelmasta ja se korjaantuisi juurikin tuollaisella satulalla. Tätä samaista ongelmaa ei sitten kuitenkaan ole akustissa kitaroissa, eikä monissa muissakaan kielisoittimissa vaikka merkkikin olisi Gibson taikka joku muu??? Eihän tämä tietenkään liity vain Gibsoniin, vaan kaikkiin kitaroihin, joissa kielet menevät satulasta lähtien huomattavasti enemmän vinoon kuin vaikkapa perinteisellä Stratolla. Lukkosatulakitarat ovat tietysti eri asia. Sellainen huomio vielä, että harvemmin ainakaan mulla tulee bendailtua akustisella kitaralla kun ei ole sormissa voimaa siihen edes 11-52 -kielisatsilla. Eli en ole Yamaha LJ-16:lla huomannut G-kielessä mitään vireongelmaa. Ehkä sitten tulisi probleemia jos siihen vaihtaisi 9-42-kielet ja urat olisivat hieman vääränlaiset liian ohuille kielille. Enkä kyllä huomannut omassa LP-Studiossakaan muuta kuin silloin kun joku Stratomies tai Telemies testasi kitaraa ja bendasi ensimmäisenä G-kieltä saaden sen hieman epävireeseen :D. Tosin en vaihdattanut silloin huollossa Amfisoundilla siihen luusatulaa, vaan ainoastaan alkuperäistä satulaa shimmattiin. Enkä myöskään koskaan käyttänyt mitään liukasteita satulaurissa, kun en kokenut siihen tarvetta. No nyt vaihdoin LP Studion sitten Thinline Teleen ihan vain vaihtelun vuoksi. Les Paul on kyllä mahtava kitaramalli ja kenties jonain päivänä tulee taas sellainen hommattua, jos löytyy hyvä yksilö alle 4kg painoisena, oikean värisenä ja on ylimääräistä rahaa ( ja säilytystilaa useammalle kitaralle.) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 01.10.2016 16:22:04 | |
Yallup: Siitä saattaisi tulla suurempi ongelma, kun matkalla olisi kaksi kulmaa - ensin vinoon ja sitten alaspäin? "Tietääkö" kieli taipuvansa satulassa sivullepäin? Eikös se ole aika sama, mihinpäin taipuma (avaruudessa) menee. E-kieli taipuu vain alaspäin, mutta kun kallistat kitaraa se meneekin sivulle ja G-kieli suoraan alas kun kallistus on sopeva. Jos kieliura on pyöreä, niin lähtöpään mutkalla ei pitäisi olla merkitystä. Ura on vaikemapi tehdä vähäkitkaiseksi, mikäli kieli lähtee urasta vinoon sekä ala- että sivusuuntaan. Taitava kaveri sen osaa, mutta ainakin sarjatuontantokamppeissa on aina pientä luontaista vaihtelua ja joskus tehdasvalmista laadunvalvontaprosessin läpäissyttä kitaraakin joutuu fiksaamaan. Kitaraa käytettäessä se myös kuluu ajan saatossa. Jos omassa kitarassa on ongelmaa (merkistä ja mallista riippumatta), on ihan fiksua käyttää kitara huollettavana asiansa osaavalla kitarakorjaajalla. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 01.10.2016 18:33:16 | |
Yallup: Nuo LP:n satulan urat ovat hieman erikoiset: 48-38-28-18-13-11. Kun näihin laitetaan 9-sarja: 42-32-24-16-11-9, niin suhteessa G-kieli on ahtaimmasti: "tilaa" on siis 6-6-4-2-2-2. Tähän ei juuri kestä laittaa paksumpia kieliä, 10-sarjassa tilaa on vain 2-2-2-1-0-1, jolloin B-kieli kinnaa jo pahasti. Näissäpä näyttää olevan eroja. Stankussa kieliurat on siis: 48-38-28-18-13-11, mutta Studiossa 46-36-28-16-11-9, siis 9-kielen kokoiset? "Tosta se taitaa lähteä.." | |
![]() 01.10.2016 19:28:35 | |
iec: Ura on vaikemapi tehdä vähäkitkaiseksi, mikäli kieli lähtee urasta vinoon sekä ala- että sivusuuntaan. Taitava kaveri sen osaa, mutta ainakin sarjatuontantokamppeissa on aina pientä luontaista vaihtelua ja joskus tehdasvalmista laadunvalvontaprosessin läpäissyttä kitaraakin joutuu fiksaamaan. Kitaraa käytettäessä se myös kuluu ajan saatossa. Jos omassa kitarassa on ongelmaa (merkistä ja mallista riippumatta), on ihan fiksua käyttää kitara huollettavana asiansa osaavalla kitarakorjaajalla. Mihin tuo perustuu? "Vinoon mennessään" se tukeutuu hieman enemmän uran laitaan, mutta onko sillä merkitystä kun ura on samanlainen niin ala- kuin sivupuolella. Siinä ei siis ole kahta kulmaa. Ajattele kolmiuloitteisesti. Straton satula on aivan erilainen ja siinä kieli ikäänkuin makaa uran pohjalla ja taittuu kohti viritintä. LP:ssä se ura on paljon lyhyempikin. "Tosta se taitaa lähteä.." | |
![]() 02.10.2016 11:19:02 | |
En ole mitannut oman Gibsonin LP Std 2012 kieliuria ja mulla on ollut alusta asti siinä 010 - 046 paksuuksilla olevia kielisettejä kiinni. Ostettaessa tehdaskielet, sitten laittelin Elixirit, sitten kokeilin kitaran mukana tulevia Gibson kieliä, sitten taas koko aika Elixirit ja nytten Cleartonen ja setti siis aina tuota 010 - 046. Mulla ei ole koskaan ollut vireongelmia tuossa. Toki uusia kieliä kun on laitellu niin ne on vähän venyny käytössä alkuunsa kun en ole niitä venytelly ja on pitäny virittää tämän takia ja toki virettä pitää virittää välistä ennen kuin lähtee soittelemaan. Soitettaessa tuo kuitenkin pysyy ihan kivasti vireessä ilman hampaiden kiristyksiä ja näin on useat Gibsonin LP stankut, traditionalitkin tehneet mitä niitä on käpistelly kaupassakin. En edelleenkään tajua tätä "Gibsonin vireongelmaa" jota kuitenkin porukalla ilmeisesti on. Jos mä ostan kitaran kaupasta ja testaan sitä, niin jos se ei vireessä pysy soitettaessa niin kauppaan jää kyseinen kitara, aivan sama minkä hintanen se on ;D PappaSFin | |
![]() 02.10.2016 12:13:35 | |
Ihmisillä voi olla vähän eri käsitys siitä miten kitara pysyy vireessä, joistakin varmaan pikkuheitto vireessä ylös tai alas tunnin soittelun jälkeen on anteeksiantamatonta ja joidenkin taas ihan normaalia. Se on kuitenkin ihan faktajuttu, että Gibsonin kitaroissa vireongelmia esiintyy, syitä on monia ja voi olla yhdistelmä monia faktoreita, mutta Gibson ei kuitenkaan ole ainoa valmistaja jonka kitaroissa voi vireongelmia esiintyä. Mun Gibson kopio tällä hetkellä tykkää mennä epävireeseen vähän ihan seinätelineessä istuessaan ja vaikka rullatalla onkin niin kampea käyttäessä menee jo ihan villisti. Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. | |
![]() 02.10.2016 15:20:48 | |
tuskiz: Ihmisillä voi olla vähän eri käsitys siitä miten kitara pysyy vireessä, joistakin varmaan pikkuheitto vireessä ylös tai alas tunnin soittelun jälkeen on anteeksiantamatonta ja joidenkin taas ihan normaalia. Se on kuitenkin ihan faktajuttu, että Gibsonin kitaroissa vireongelmia esiintyy, syitä on monia ja voi olla yhdistelmä monia faktoreita, mutta Gibson ei kuitenkaan ole ainoa valmistaja jonka kitaroissa voi vireongelmia esiintyä. Mun Gibson kopio tällä hetkellä tykkää mennä epävireeseen vähän ihan seinätelineessä istuessaan ja vaikka rullatalla onkin niin kampea käyttäessä menee jo ihan villisti. Faktahan se varmaan on, että niitä on mutta ei niitä ongelmia kaikilla ole ja mulla on sellainen käsitys, että näitä vähän kyllä liioitellaan. Mulle vireongelma tarkoittaa juurikin sitä, että kitara soiton aikana ei pysy vireessä ja heittää joko vähän tai paljon, mutta kun ei heitä ja kuten sanottua niin toki kitaroitani joudun virittelemään jonkin verran, soittaessa ne kuitenkin pitää hyvin vireensä. Mutta minä ihmettelen juurikin siksi asiaa kun mulla ottaisi ne pienetkin heitot korviin mutta kun kitara on ihan helvetin hyvin vireessä eikä ole vireongelmia. PappaSFin | |
![]() 02.10.2016 15:29:30 | |
pappasfin: Faktahan se varmaan on, että niitä on mutta ei niitä ongelmia kaikilla ole ja mulla on sellainen käsitys, että näitä vähän kyllä liioitellaan. Mulle vireongelma tarkoittaa juurikin sitä, että kitara soiton aikana ei pysy vireessä ja heittää joko vähän tai paljon, mutta kun ei heitä ja kuten sanottua niin toki kitaroitani joudun virittelemään jonkin verran, soittaessa ne kuitenkin pitää hyvin vireensä. Mutta minä ihmettelen juurikin siksi asiaa kun mulla ottaisi ne pienetkin heitot korviin mutta kun kitara on ihan helvetin hyvin vireessä eikä ole vireongelmia. Riippuu soittotyylistä myös, jos bendailee nuotteja villisti tai muuten vaan rämpyttää urakalla niin huonon satulan kanssa ei vire kovin kauaa kyllä pysy, useemmissa Gibsoneissa kun on vakiona paska satula niin ongelmia tulee. Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. | |
![]() 02.10.2016 15:48:09 | |
tuskiz: Riippuu soittotyylistä myös, jos bendailee nuotteja villisti tai muuten vaan rämpyttää urakalla niin huonon satulan kanssa ei vire kovin kauaa kyllä pysy, useemmissa Gibsoneissa kun on vakiona paska satula niin ongelmia tulee. Eikös noi huonot satulat kuitenkin huomaa kun on ostamassa ja testii niitä kitaroita, mä ainakin jätän kauppaan sellaiset kitarat, joissa ei vire pidä ja testaan kitaroita tuostakin syystä reiluilla bendeillä ja raskaammalla kädellä, jotta huomaa miten juttu toimii. Mä kun en vaihtele satuloita enkä muutenkaan niin skitan pitää olla just eikä melkein mulle joka suhteessa. Toki mäkin syyllistyn kamarunkkaukseen eli on tässä vaihtunu skitat ym. jonkin verran :D PappaSFin | |
![]() 02.10.2016 15:59:13 | |
Monien blues musaa soittavien kanssa kun on tullut juteltua, niin aika monen mielestä esim. mittareilla ei saa kitaraa kunnolla vireeseen. Siitä virittimestä tai jostain muusta soittimesta voi ottaa sen yhden äänen ja virittää sitten sen mukaan koko soittimen. Itsekkin viritän tällä tyylillä aika paljon ja monesti ns. itselle vireessä oleva kitara voi olla jollekkin toiselle kitaristille taas hieman huonosti vireessä. Johtuen soittotavasta, kielien painamisesta jne. Vaikka olisi kitara ihan hyvällä ja laadukkaalla mittarilla viritetty... Monesti noihin blues juttuihin joutuu hieman kääntämään joka biisin omanlaisen virityksen jos sävellaji vaihtuu. Toki capoakin voi käyttää, mutta se on taas toinen juttu. Kitaran virityskin on hieman kompromissi ja vaikka olisi kaikenlaisia Buzz Feiten juttuja, niin aina siinä kaulalla on joitakin pienoisia heittoja. Ne ei kuitenkaan haittaa jos ne ymmärtää ja osaa ottaa huomioon soitossa. Esimerkiksi monet perinteiset telecaster soittajat pitävät niistä 3-palaisista talloista(siis niistä vanhemmista), vaikka niillä ei saa sitä intonaatiota täysin kunnolliseksi kaikilla kielillä ja joka kohdasta. Kuulemma oikein hyvällä telellä nämäkin heitot kuuluu asiaan ja niitäkin voi käyttää hyväkseen kun hieman miettii mistä kohtaa kaulaa mitäkin soittaa. Voi olla näinkin, en tiedä kun itsellä ei ole tuollaisia telecastereita. Mielenkiintoinen seikka on se, että tuo Gibsonin satulan vaihto olisi jotenkin automaattisesti jotain g-kielen virettä parantava ja Gibsonin virettä muutenkin. Kuitenkin Fenderin teleissä suositaan enemmän läpirungon meneviä ratkaisuja tallan kohdalla. Saattaahan se olla jonkinlaisille kieliseteille rankempi ratkaisu kuin ns. toploader tyylinen talla-->Kukaan ei kuitenkaan koskaan kehu näitä toplaod talloja niiden vireen pitävyyden takia, taikka että niissä kestäisi kielet kauemmin. Perinteisissä Fenderin stratoissa ja teleissähän menee kieli 90 asteen kulmaan kun se laitetaan tallan päästä kiinni. On siinä tallapaloissa toki pienoista pyöristystä, mutta kuitenkin... Lavassa taas vetää string tree joitakin kieliä alas jos ei ole uudenlaiset Sperzel tyyliset lukkovirittimet. Eli molemmissa merkeissä on kieillät aika useastakin kohtaa joko isompia taikka suurempia mutkia, kun seurataan sitä kielen kiinnitystä ihan satulasta virityskoneistoille. Eli vaikka kieli menisi mahdollisimman suoraan tallasta virityskoneistolle koko matkalta ja siinä olisi mahdollisimman vähän mutkia mihinkään suuntaan--->Niin siltikin siinä voi olla vireen kanssa ongelmia taikka olla olematta kuten on muissakin kitaroissa. Olipa merkki edelleen Gibson taikka Fender...tai joku muukin. | |
![]() 02.10.2016 16:49:57 | |
pappasfin: Eikös noi huonot satulat kuitenkin huomaa kun on ostamassa ja testii niitä kitaroita, mä ainakin jätän kauppaan sellaiset kitarat, joissa ei vire pidä ja testaan kitaroita tuostakin syystä reiluilla bendeillä ja raskaammalla kädellä, jotta huomaa miten juttu toimii. Mä kun en vaihtele satuloita enkä muutenkaan niin skitan pitää olla just eikä melkein mulle joka suhteessa. Toki mäkin syyllistyn kamarunkkaukseen eli on tässä vaihtunu skitat ym. jonkin verran :D Tottakai keppi kannattaa ja pitää testata kunnolla kaupassa, mutta vaikka jonkun puolisen tuntia sitä soitinta veklaisi ja kaikki vaikuttaa hyvältä ei sekään aina tarkoita etteikö kitarassa ongelmia tulisi, yleisemmin vireongelmat tulee esiin vähän pidemmällä käytöllä kun kielet alkaa tarpeeksi purra satulan pehmeään seokseen ja rupeaa kuulumaan sitä harmittavan tuttua ping! -ääntä. mpekkanen: sanoja Kannattaa satsata hyvään virittimeen, ne Clas Ohlsonnin ja Snarkin mittarit on halpoja syystä. En kuitenkaan edelleen usko, että kaikki tai välttämättä kukaan tarvitsi mitään 0.2 centin tarkkuudella säätävää, mutta esim. n. 40 euron PolyTune on kyllä hyvä ja tarkka. Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. | |
![]() 02.10.2016 17:58:31 | |
Kannataa satsata hyvään virittämiseen. Se että hätäsesti hutasee vrittimen neulan vihreälle ei tarkoita että kitara on hyvin viritetty. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 02.10.2016 18:29:29 | |
hollstro: Kannataa satsata hyvään virittämiseen. Se että hätäsesti hutasee vrittimen neulan vihreälle ei tarkoita että kitara on hyvin viritetty. Ja myös hyvään virittimeen. On hiukan eri asia virittää Mooer Babytunella ku Petersonin strobo stompilla. Nopeys ja tarkkuus on Petersonissa "hiukan" eri luokkaa. Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori | |
![]() 02.10.2016 20:49:10 | |
Eipä tuollaisella, hyvälläkään viritysmittaripedaalilla tai vastaavalla välttämättä mitään kotona tee. Aika moni osaa yleensä virittää sen kitaran muutenkin oikeaan vireeseen. Se on sitten eri asia, jos trimmataan viimeisen päälle tallan intonaatio säätöjä taikka keikoilla kappaleiden välissä tarvitsee virittää...ja luulisi olevan ihan selvä asia, että jostain musaliikkeestä kannattaa se viritysmittari ostaa ennemmin kuin jostain Class Ohlsonilta halvin mahdollinen. Kukin kuitenkin tyylillään, jos sellaiselle on tarvetta. Ei kyllä liity edelleenkään tämä Gibsoniin taikka LP malliin... | |
![]() 02.10.2016 21:08:05 (muokattu 02.10.2016 21:11:43) | |
Yallup: Mihin tuo perustuu? "Vinoon mennessään" se tukeutuu hieman enemmän uran laitaan, mutta onko sillä merkitystä kun ura on samanlainen niin ala- kuin sivupuolella. Siinä ei siis ole kahta kulmaa. Ajattele kolmiuloitteisesti. Straton satula on aivan erilainen ja siinä kieli ikäänkuin makaa uran pohjalla ja taittuu kohti viritintä. LP:ssä se ura on paljon lyhyempikin. Juu ei ole kahta erillistä kulmaa, mutta yleensä on helpompi viilata ura yhteen suuntaan (suoraan alaviistoon) kuin yrittää tehdä sama yhtä hyvin sekä hieman ala- että sivusuunnassa. En tiedä muista, mutta ainakin itselläni on joskus vaikeuksia saada porattua porakoneella käsivaralta suoraan. Meinaa mennä ylä/ala-suunnassa aavistuksen vinoon, kun ei ole neljää silmää :D Mulla ainakin Telen satula on huomattavasti kapeampi kuin mitä oli Les Paulissa, eli siis LP:ssä on kieli pitemmästi satulaurassa kuin Telessä. Stratosta en osaa sanoa kun ei ole tuossa mallikappaletta tällä hetkellä. Edit: Mulla ei taida olla enempää annettavaa tästä aiheesta, joten mun puolesta voidaan keskustella jo muustakin kuin Les Paulin g-kielen mahdollisesta vireen muuttumisesta keikan/treenin aikana :) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 03.10.2016 21:07:49 | |
hollstro: Kannataa satsata hyvään virittämiseen. Se että hätäsesti hutasee vrittimen neulan vihreälle ei tarkoita että kitara on hyvin viritetty. Mä teen aina sillein, et kun olen yhden kerran virittänyt kielet niin tsekkaan sen jälkeen vielä kaikkien kielien vireen uudestaan. Näin siis kun olen vaihtanut kielet uusiin. Vähemmän on enemmän | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)