Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 558 59 60 61 62128 129 130 131 132
Lennu
09.05.2009 01:50:47

Hotlicks: Itse pulttasin nuo pedaalit suoraan tuohon lautaan, eli hiukan pidemmät ruuvit alkuperäisten paikalle ja reijät oikeisiin kohtiin. Ei muuten irtoa.

Tuossa vielä kuva omasta laitoksesta. Kaikki siis itsetehtyjä.

http://muusikoiden.net/dyn/users/57689.jpg

Ei paskempi idea todellakaan. Vaikka Hong Kongista ostaa kilohinnalla oikean kokoisia ja pituisia ruuveja (halpaa) ja työntää pedaalien ruuvinreikien paikalle jollain paskalla värjättyä talouspaperia (vessapaperi käy, jos on Serlaa), jolla painaa porattavien reikien merkit oikeisiin paikkoihin (saa toki puuseppämäisesti mitata paikat, mutta itse suosin röytämistä, ei ne reiät näy, jos niitä vähän röytii). Näin niinku lisäyksenä.
Hotlicks
09.05.2009 10:24:07
Lennu: Ei paskempi idea todellakaan. Vaikka Hong Kongista ostaa kilohinnalla oikean kokoisia ja pituisia ruuveja (halpaa) ja työntää pedaalien ruuvinreikien paikalle jollain paskalla värjättyä talouspaperia (vessapaperi käy, jos on Serlaa), jolla painaa porattavien reikien merkit oikeisiin paikkoihin (saa toki puuseppämäisesti mitata paikat, mutta itse suosin röytämistä, ei ne reiät näy, jos niitä vähän röytii). Näin niinku lisäyksenä.

Itse mittasin (tietysti...), mutta aiemmin olen tehnyt ihan irrottamalla pohjalevyn ja poraamalla pohjalevyn reijistä läpi. Poranterä voi olla hiukan ruuvia isompi, kunhan kanta pysyy vielä reijän toisella puolella. Itse vielä upotin nuo ruuvinkannat, ettei tuo lauta keiku, mutta se ei ole ollenkaan välttämätöntä.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
tarzan
10.05.2009 18:04:53
Hotlicks: Tuossa vielä kuva omasta laitoksesta. Kaikki siis itsetehtyjä.

On kyllä äärettömän nättiä nuo pedaalit.
Ja sieltä se taas tuli.
Bentley
11.05.2009 13:11:23

Hotlicks: Itse pulttasin nuo pedaalit suoraan tuohon lautaan, eli hiukan pidemmät ruuvit alkuperäisten paikalle ja reijät oikeisiin kohtiin. Ei muuten irtoa.

Tuossa vielä kuva omasta laitoksesta. Kaikki siis itsetehtyjä.

Hyvä idea kyllä. Ite en ole näin tehnyt omalle laudalle koska mä kuitenkin haluan siirtää pedaaleita paikasta toiseen. Mulla on isompi lauta ja toinen isompi tulossa joista si valkkaan aina pienempään lautaan mukaan matskua sitä mukaa ku tarttee. Eli jotain pitää kehittää vielä noihin tarroihin kun ne ei kaikissa pedaaleissa pysy kunnolla.
For those who can't be without the music!
The Duke
11.05.2009 14:52:32
Mulla on pedaalit kiinni laudassa Z muotosilla teräslevyillä. Tosin tuon pystyviivan pitäisi siis mennä siis pystysuoraan. Kuin L mutta yläosaan vielä yksi hakanen vasemmalle puolelle. Kyl tiedätte...

Jep, jokainen pedaali molemmista reunoista kiinni. Mittasin tarvittavan korkeuden aina pedaalista riippuen. Sit vaan lautaan kiinni tulevaan hakaseen reikä ja siitä sit ruuvilla lautaan. Pedaaliin kosketuksessa olevaan hakaseen laitoin mustaa teippiä ettei tule naarmuja. Toiminut mulla hyvin ja jos tarvetta irroittaa pedaali niin se käy suht vikkelään.
*Brian Jones Boozing Society*
joku muu sikko
15.05.2009 08:46:28 (muokattu 15.05.2009 12:46:53)
Olen tekemässä ensimmäistä isompaa lautaa, kaipailisin vinkkejä purkien sijoitusjärjestykseen.

Tällä hetkellä:

Kitara-->TU-2 viritin--->POD2 josta etuastemalleja---> Rocktron Intellife--->Marshall pääte-->2x12"

Tuohon tulee nyt aluksi ainakin vielä:
- DOD 250 overdrive
- EH Little Big Muff
- Boss CS-3 compressor/sustainer
- Digitech Bad monkey

Myöhemmin vielä Morley wah/volume ja ehkä Boss GE-7 eq jos tarpeen.

Mikäs olisi loopullinen järjestys?
Jungleman
15.05.2009 15:41:08
joku muu sikko: Olen tekemässä ensimmäistä isompaa lautaa, kaipailisin vinkkejä purkien sijoitusjärjestykseen.

Tällä hetkellä:

Kitara-->TU-2 viritin--->POD2 josta etuastemalleja---> Rocktron Intellife--->Marshall pääte-->2x12"

Tuohon tulee nyt aluksi ainakin vielä:
- DOD 250 overdrive
- EH Little Big Muff
- Boss CS-3 compressor/sustainer
- Digitech Bad monkey

Myöhemmin vielä Morley wah/volume ja ehkä Boss GE-7 eq jos tarpeen.

Mikäs olisi loopullinen järjestys?

No. Aluksi lopullinen, ehdoton totuus: vain sinä itse tiedät, mikä on paras mahdollinen järjestys. Vain sinun korvasi toimii tuomarina.

Näin minä tekisin:
Olet varmaankin jo kokeillut noita säröjä kaikissa mahdollisissa kombinaatioissa. Jos et, tee se ensiksi. Etsi sellainen keskinäinen järjestys, jolla saat mahdollisimman laajan soundikirjon pedaaleja yhdistelemällä. Kokeile ensin vaikka LBM:ia ja Bad Monkeya eri säädöillä ja eri järjestyksissä. Kun löydät parhaan kuuloisen kombinaation, pidä se ja ota DOD mukaan. Kokeile sitä kaikissa mahdollisissa väleissä, valitse paras yhdistelmä. Sama juttu kompressorille. Kompressoria erityisesti kannattaa kokeilla ns. väärissä paikoissa, siis myös säröjen jälkeen.

Olettaisin, että LBM ja Bad Monkey toimivat parhaiten ennen etuastetta (siis PODia), ehkä myös kompressori. DOD taas - ainakin jos sitä käyttää lähes puhtaana boostina (kuten minä tein ennen kuin menin hävittämään omani) - SAATTAA toimia yhtä hyvin, jopa paremmin myös etuasteen jälkeen.

Virittimen laittaisin Intellifexin jälkeen, etenkin jos sitä käytetään pelkästään kaiku-/muljutus- jne. -vehkeenä. Viritin ketjun viimeisenä mykistää kaikki suhinat ja kohinat, minusta erittäin käyttökelpoinen ominaisuus. En ole pahemmin käyttänyt räkkivehkeitä enkä tiedä minkätasoista signaalia esimerkiksi tuo laatikko tuuttaa ulos, mutta kokeilisin kuitenkin.

Sitten joskus tulevaisuudessa etsit wahin ja eq:n optimaalisen paikat samalla metodilla.

Ugh.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Bentley
16.05.2009 09:18:09

Viritin ketjun viimeisenä mykistää kaikki suhinat ja kohinat, minusta erittäin käyttökelpoinen ominaisuus.

Eikö yleensä viritin laiteta ensimmäiseksi singaaliketjuun sen takia ettei muiden pedaalien signaali häiritse kun virittää kitaraa? Voi tulla aika mielenkiintonen viritys jos virittimen jättää signaaliketjussa viimeiseksi.
Jungleman
16.05.2009 21:04:21
Bentley: Eikö yleensä viritin laiteta ensimmäiseksi singaaliketjuun sen takia ettei muiden pedaalien signaali häiritse kun virittää kitaraa? Voi tulla aika mielenkiintonen viritys jos virittimen jättää signaaliketjussa viimeiseksi.

Niinpä, jostain kummallisesta syystä tämä lienee vallitseva käsitys. Muiden pedaalien signaalit eivät häiritse viritystä, jos ne läpsäyttää pois päältä. Tai siis, ainakaan niiden ei pitäisi häiritä.

Näin minä olen aina tehnyt, niin keikoilla, studiossa, treeneissä kuin kotonakin. Aikaa muiden pedaalien (lähinnä modulaatioefektien, jotka periaatteessa päällä ollessaan voivat vaikuttaa viritykseen) pois päältä napsauttamiseen ei mene montaa sadasosasekuntia. Eikä virittäessä koskaan ole niin kiire etteikö tuota ehtisi tehdä - keikoillakaan ;-)

Minun kokemukseni mukaan toimii. Kannattaa kokeilla.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Andy J.
18.05.2009 08:48:50
Bentley: Eikö yleensä viritin laiteta ensimmäiseksi singaaliketjuun sen takia ettei muiden pedaalien signaali häiritse kun virittää kitaraa? Voi tulla aika mielenkiintonen viritys jos virittimen jättää signaaliketjussa viimeiseksi.

Oman maun mukaan tietysti kannattaa mennä, mutta aiemmassa laudassani päädyin tulokseen, jossa TU-2 oli signaaliketjussa säröpurkkkien jälkeen, mutta ennen modulaatioita ja delayta. Ennen säröjä tai niiden välissä Bossin bufferi teki säröistä jollain tavoin "jäykemmin" käyttäytyviä, ne eivät reagoineet soittodynamiikkkaan aivan totutulla tavalla. Signaaliketjussa oli kuitenkin melko paljon tavaraa, ja bufferi puolessa välissä oli silloin mielestäni paras ratkaisu. Rohkeasti kokeilemaan vaan!
Vousku
23.05.2009 22:44:44

Jäsen Vousku sai aikaan vihdoin oman pedaalipöydän:

http://i8.photobucket.com/albums/a11/Vousku/Kitarakamoja/Board1.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a11/Vousku/Kitarakamoja/Board2.jpg

T-Rexin ToneTrunk lautana ja samaisen valmistajan Fuel Tank hoitaa sähköt purkeille. George L:n johdoissa ünd liittimissä signaali kulkee seuraavasti:

Kitara -> Korg Pitchblack -> RMC2 -> Digitech Bad Monkey -> Fulltone '70s Fuzz -> HBE Power Screamer -> Lovepedal Vibe -> Marsun inputtiin.
Send -> Morley Crystal Chorus -> Boss DD-3 -> Return.

Ei ole helppoa saada kaikkea kasaan nätisti ja nopeasti. Kyllä meni hetki pyöritellessä. Fuel Tank siirtynnee laudan alle het kun tarve lisätilalle ilmenee (kuumotuksia olis hyvälle kompuralle ja tekeillä on säristin). Lisäksi pari modifikaatiota on harkinnassa tuohon itse lautaan lyödä. Osia ja kasausta vaille valmis kanavanvaihtokotelo pitäisi mahduttaa kans vielä, mutta pyrin tekemään siitä mahd. pienen, joten änkeämällä mennee. Chorus saattannee häipyä, katotaan nyt miten sitä tulee poljettua kun Vibe tuli taloon.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.
Andy J.
26.05.2009 17:33:56
Vousku: Jäsen Vousku sai aikaan vihdoin oman pedaalipöydän:

...eihän se kauaa ollutkaan suunnitteilla! Onnea vaan uudelle hienolle laudalle!
T-Stag
02.06.2009 23:48:40 (muokattu 02.06.2009 23:56:14)
Meikäläinenkin sai vihdoin aikaiseksi jotain esittelyn arvoista:

http://muusikoiden.net/dyn/users/59190.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/59189.jpg

Eli signaali kulkee näin:

Kitara -> Carl Martin Octaswitch input (true bypass mode) -> Behringer Hellbabe wah (octa loop 1) -> Behringer TU300 viritin (octa loop 2, vain send) -> MXR Super Comp kompura (octa loop 3) -> Ibanez Tube Screamer TS808 (octa loop 4) -> Danelectro Cool Cat Tremolo (octa loop 5) -> Line6 Modulation Modeler (octa loop 6) -> Octaswitch output -> Bogner Ecstacy 101b -nuppi, jonka luupissa (parallel mode) Line6 Delay Modeler. Lankun alavasemmalla on Bognerin jalkakytkin. Delay vaihtunee parin viikon sisällä Damage Controlin Timelineen. Line6 on ihan käypä peli, mutta sitä ei ole tarkoitettu luuppiin vaan vahvistimen eteen. Täten se ei toimi mulle. Ikävä kyllä laitteen manuaali ei kerro asiasta mitään ja sain varmistuksen asiaan vasta hiljattain.

Yläoikealla on BBE Supa Charger -virtalähde, joka on hyvin samanlainen Voodoo Labin Pedal Power 2+:n kanssa. 8 eristettyä ulostuloa, joista 6x 9/12V ja 2x 12/16V. Mukavana lisänä 110V/230V -kytkin.

Signaalikaapelointi luupeissa George L -piuhaa. Kaapelit vedetty lankun (Warwick Rockcase) välipohjan alle. Ainoat pinnalla kulkevat piuhat ovat kitarapiuha, Bognerin kytkimen piuha, vahvistimelle menevä piuha ja delayn sekä vahvistimen luupin väliset piuhat.

Kiinnitys Dual lock -velcroa paitsi Line6:et nippusiteillä. Jos laatikko pettää (ja Warwickithan pettävät...) niin harkitsen vakavasti Pedaltrainin isoa mallia.

Olihan tuossa hommaa. Lankun reikiä poraillessa sattui sellainenkin häpsy, että piirsin pedaalien paikat lankun pohjapuolelle ja unohdin ottaa tämän huomioon pedaalien sijoittelussa, olivat nimittäin oikeinpäin... Porasin iloisesti siis peilikuvan tarvittavista rei'istä!
Jucciz
03.06.2009 01:35:36
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta14.jpg

Tässä näkyy uudet tulokkaat: Legendary Tones Time Machine Boost ja Retro-Sonic Compressor. Kuva on sutattu ton väriseksi sen takia, että kännykkäkameroilla nyt ei saa muuta kuin paskaa, joten parempi vetää joku ruskee sävytys päälle, ettei näy, miten paskasti väreille käy. Otan joskus ihan oikean kuvan järkkärillä kunhan ehdin.

Aattelin niputtaa muuten ainakin laudasta tulevan signaalipiuhan ja kanavanvaihtopiuhan samaan nippuun, vaan miten on virtalähteen virtapiuhan laita? Sekin kulkisi samassa paketissa, vaan onko todennäköistä, että vieressä kulkeva 230VAC verkkovirtapiuha synnyttää häiriöitä laudan ja vahvistimen väliseen piuhaan, jos ne kulkevat ihan vierekkäin nipussa? Kokemuksia? Piuha on George L:n paksumpaa, että jonkinlainen häiriösuojaus varmaan löytyy, mutta... kertokaas te.
T-Stag
03.06.2009 10:43:46 (muokattu 03.06.2009 17:16:02)
Aattelin niputtaa muuten ainakin laudasta tulevan signaalipiuhan ja kanavanvaihtopiuhan samaan nippuun, vaan miten on virtalähteen virtapiuhan laita? Sekin kulkisi samassa paketissa, vaan onko todennäköistä, että vieressä kulkeva 230VAC verkkovirtapiuha synnyttää häiriöitä laudan ja vahvistimen väliseen piuhaan, jos ne kulkevat ihan vierekkäin nipussa? Kokemuksia? Piuha on George L:n paksumpaa, että jonkinlainen häiriösuojaus varmaan löytyy, mutta... kertokaas te.

Ainakin Mark Snyder, joka rakentaa aika paljon custom-räkkejä (mm. John Petrucci) pyrkii vetämään virtapiuhat ja signaalipiuhat eri laitoihin räkissä. Samoin Steen Skrudstryp. Jossain haastattelussa Snyder sanoi olevansa vahvasti sitä mieltä, että virta- ja signaalipiuhat eivät saisi mielellään mennä nipussa rinnakkain. Kyse on siitä, että virtapiuhat eivät yleensä ole niin hyvin suojattuja, että niistä ei indusoituisi sitä 50 hz vaihtovirtaa. Se aiheuttaa häiriötä heikompaa signaalia (esim. instrumenttitasoinen ääni) välittäville piuhoille. 230 V/50 hz 16A on aika vahvaa tavaraa...
Pirkka
03.06.2009 20:29:25
Jepukka. Täältä löytyy yksi kappale basistin pedaalilautoja. Ovat tässä vähän hajallaan, mutta kyllä mä tän vielä taltutan.....

http://muusikoiden.net/dyn/users/55881.jpg
Juicy
09.06.2009 17:46:01

Tätä on kysytty varmaan jo miljardi kertaa, mutta kumminkin:

Sanokaas mistä kannattais hommata pedaalilaudan välipiuhat metritavarana, ja mistä sais halvimmalla George L:n juotoksettomat kulmaplugit? Kelpaako noihin Yrjöihin ihan normi Cordialin piuha, vaan pitääkö sen olla jotain omaa värkkiä?
"I go where I please, and I please where I go"
T-Stag
09.06.2009 21:25:12
Sanokaas mistä kannattais hommata pedaalilaudan välipiuhat metritavarana, ja mistä sais halvimmalla George L:n juotoksettomat kulmaplugit? Kelpaako noihin Yrjöihin ihan normi Cordialin piuha, vaan pitääkö sen olla jotain omaa värkkiä?

Mä olen saanut halvimmalla (=parhaat alennukset) Helsingistä Kaisaniemen Pro Centeristä. Uraltonelta ei saa mitään alenuksia...

Pitää olla George L:n omaa kaapelia, muu kaapeli ei ole yhteensopivaa plugien kanssa.
Bentley
09.06.2009 22:39:16

Pitää olla George L:n omaa kaapelia, muu kaapeli ei ole yhteensopivaa plugien kanssa.

Kyllä tämä näköjään käy kans:
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/2650

"Fits George L's .155 cable jacks"
T-Stag
09.06.2009 23:58:47
Bentley: Kyllä tämä näköjään käy kans:
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/2650

"Fits George L's .155 cable jacks"

Hemmetti, enpä ole tuosta kuullutkaan. Hyvältä näyttää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)