Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 558 59 60 61 62266 267 268 269 270
Gabe
30.08.2015 16:34:50
Minä voisin loppukaneettina sanoa että oma soundini muodostuu monen osatekijän summasta, ja mielestäni on vähän typerää alkaa pilkkomaan sitä signaaliketjua tai alkaa kinaamaan yhden pienen lenkin mahdollisesta merkityksestä kun se kokonaisuus on kuitenkin mikä ratkaisee. Omaan soundiini vaikuttaa mm. Minä itse, kitara, sen rakenne, mikit, kielet, puut, vahvistin, putket, kaappi, elementit, soittotila,pedaalit, variac, fiilis jne. Osa noista vaikuttaa enemmän kuin toinen, osaisiko joku erotella nuo kaikki soittoa kuuntelemalla? Tuskinpa! Jokainen noista on kuitenkin tarkkaan harkittu ja ainakin minulle itselleni enemmän tai vähemmän merkityksellinen. Mutta jos tarve vaatisi niin soittelisin kyllä ihan millä kamoilla vain kohtalaisen onnellisena, ei se ikinä ole siitä ollut kiinni. On mulla ollut elämässä aikoja kun oli varaa korkeintaan jonkun sadan maksavaan soittimeen ja kyllä silläkin sai melua aikaan. Olen silti sitä mieltä että laatu maksaa myös kitaroissa, ja ihan hyvästä syystä. Hyvin valmistettu kitara on todella hyvä soittaa ja ne hemmetin puut vaikuttaa siihen soittimeen monella muullakin osa-alueella kuin äänenvärin suhteen. Jos joku haluaa kuluttaa kaiken energiansa puiden kritisoimiseen niin siitäpä vain, niitä kalliita kitaroita valmistetaan ja tullaan valmistamaan tästäkin huolimatta jatkossakin. Jos itse olet tyytyväinen parin sadan itämaanihmeeseen niin siitä vain, tuskinpa sekään on keltään pois. Ihmetyttää vain miksi se toisen omistama kallis instrumentti niin suurta tunteiden paloa aiheuttaa jos asialla ei muka ole itselle merkitystä. ;)
toivase
30.08.2015 16:45:59
Hieno juttu että tästä aiheesta on kirjoitettu vajaan 2 kuukauden aikana melkein 1200 kirjoitusta. Mikähän tämän tarinan opetus on ?
hallu
30.08.2015 16:59:46
Hienoa, pannaan vaan piste tälle pahuksen väännölle. Omana loppukaneettina voisin sanoa, että uskon enkä halua siitä uskosta luopua, että mun soundi on ihan mun oma ja lähtee minusta itsestäni. Se on eri päivinä erilainen ja aina kun kuuntelens sitä nauhalta, niin se on ihan kamala, mutta se on mun ääni eikä kenenkään muun.

Silti kitara ei voi olla liian hyvä ja mulla ei ole varaa kaikkeen siihen mitä saattaisin haluta, mutta en tarvitse niitä minä vaan toisinaan haluan enemmän ja toisinaan vähemmän. Mutta onnellisin olen silloin kun soitan ja onnettomin silloin kun kuuntelen omaa soittoani ;-) (silloin tekee aina mieli marssia kauppaan ostamaan jotain kallista :-D).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
pappasfin
30.08.2015 17:37:22
Tämä ketju tais mennä puihin ;D
PappaSFin
LaMotta
30.08.2015 17:38:53

pappasfin: Tämä ketju tais mennä puihin ;D

Tehtiin tikusta asiaa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
antnis
30.08.2015 18:08:56
toivase: Hieno juttu että tästä aiheesta on kirjoitettu vajaan 2 kuukauden aikana melkein 1200 kirjoitusta. Mikähän tämän tarinan opetus on ?

Se oli vissiin testi, että miten monta kertaa ihmiset jaksavat kirjoittaa samat jutut yhä uudelleen samassa ketjussa
Lunnu
30.08.2015 18:26:23
LaMotta: Tehtiin tikusta asiaa.

Ja vielä kun mainitaan sahajauhot niin ollaan päästy mietelmien päähän
Nostalgy is not what it used to be
LaMotta
30.08.2015 18:30:25 (muokattu 30.08.2015 19:46:14)

Sen verran taidan vielä asiasta avautua, että jos joku ei myönnä 'hyvän' ja 'huonon' soitinpuun olemassaoloa, on siitä tehtävä johtopäätös, että:

a) kyseinen hlö ei ole pitänyt käsissään huonoa kitaraa
tai
b) kyseinen hlö ei ole pitänyt käsissään hyvää kitaraa

eroja verratakseen ja huomatakseen.

Tämä ei edelleenkään liity millään tapaa puiden tonaalisiin ominaisuuksiin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
30.08.2015 19:35:34
LaMotta: Sen verran taidan vielä asiasta avautua, että jos joku ei myönnä 'hyvän' ja 'huonon' soitinpuun olemassaoloa, on siitä tehtävä johtopäätös, että:

a) kyseinen hlö ei ole pitänyt käsissään huonoa kitaraa
b) kyseinen hlö ei ole pitänyt käsissään hyvää kitaraa

eroja verratakseen ja huomatakseen.

Tämä ei edelleenkään liity millään tapaa puiden tonaalisiin ominaisuuksiin.

Ääääkk!! jätkä haluaa viimeisen sanan :-D nyt hiljaa rivissä, että saadaan paketoitua tää ketju, menee muuten taas kusemiskilpailuksi koko homma ;-D
Laulava Kylätohtori
30.08.2015 19:36:05 (muokattu 30.08.2015 19:37:49)
mpekkanen: Mistäköhän tässä tuo soundi lähtee :)

https://www.youtube.com/watch?v=J6qrdNi1r1k

Ai hitto, kun vetää hienosti. Vittuun puut, jos löytyy tuon verran munaa ja fiilistä... :D

e. ps. nyt vähän ryhtiä, kyllä sadan sivun raja pitää rikki saada ennen kuin luovutetaan. No niin, pojat, otetaas kerran vielä....
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
73nd3r
30.08.2015 20:33:17
LaMotta: Tämä ei edelleenkään liity millään tapaa puiden tonaalisiin ominaisuuksiin.
No helekatta, eiks tässä ketjussa ollukkan puhe soundiominaisuuksista?
mpekkanen
30.08.2015 20:50:00
Laulava Kylätohtori: Ai hitto, kun vetää hienosti. Vittuun puut, jos löytyy tuon verran munaa ja fiilistä... :D

e. ps. nyt vähän ryhtiä, kyllä sadan sivun raja pitää rikki saada ennen kuin luovutetaan. No niin, pojat, otetaas kerran vielä....

Kyllä itsekkin tykkään tuollaisesta musasta ja toi oli vain eka mikä tuli haulla lap steel blues.
Vaikka tämä onkin hieman aiheen vierestä, niin tässäkin on oikeastaan tuo soitto se juttu mikä tästä tekee hyvän. Ei niinkään soundi tai tuo tausta. Tokikaan tuo soundi ei ole aivan huono, mutta soitto tässä se kovin juttu on. Eikä tämä ole soitannollisesti edes ihan parhaimmistoa tai muutakin tuollaista hyvin soitettua slidemusaa löytyy vaikka kuinka.
En tiedä noista puista tai tuosta lap steel kitarasta mitään. Ainakin soittajan käsissä tuntuu toimivan, joten varmaa ainakin hänelle ihan hyvä peli.

Minusta kaikissa kitaroissa se kokonaisuus ratkaisee. Soittimen ei välttämättä tarvitse olla aivan tajuttoman kallis, mutta kyllä noissa puissa on mielestäni silti eroa. Tosin vaikuttaa ne muutkin asiat ja varmaan tärkeämpiäkin asioita on siinä kitarassa kuin pelkästään se mistä puusta se on tehty tai jätetty tekemättä.
Hyvä soittaja saa kuitenkin hieman huonommatkin kitarat soimaan paremmin ja kyllä se soittotaitokin myös muokkaa sitä, että osaa soittaa sillä soittimella niin että sen parhaimmat puolet tulee esille. Jos on vaikka sellainen kitara, ettei sillä pysty oikein muuten soittamaan kuin vaikka slidellä esim. kaulan kieroudesta johtuen. Sellaisia soittimia ei kylläkään ole kenenkään pakko hankkia, jos ei muuten tykkää slidesoitosta.

Minusta kyllä jokainen soittaja tunnistaa laadukkaan soittimen ja yleensä se ei ole ihan parin kympin soitin, vaikka sellainen kyllä voi toki olla hyvinkin rahansa arvoinen myös.
Sillä ei kuitenkaan ole minusta väliä kuinka hyvä tai kallis se soitin on jos sillä tulee soitettua. Soittaminen on mukava ja kohtuullisen edullinen harrastus moneen muuhun verrattuna. Voi siitä toki tehdä kalliinkin, mutta kyllä ihan soitettavat kamat saa ostettua jo kolme numeroisilla summalla. Viinanjuonti ja tupakanpoltto vie monella enemmän rahaa vuodessa, mitä menee sellaisiin vehkeisiin että niillä soittaa ihan hyvin vaikka 10 vuotta.

Toki on itsekkin tullut kokeiltua monenlaisia kitaroita ja muita purkkeja, eikä kaikki ole olleet minua varten. Samoin kitaran soitto on muutenkin muuttunut ja siinä tarvittavat soittimet. En siis pidä huonona pientä kitaroiden ja muun vaihtelua.
Tärkeämpää on kuitenkin soittaa. Siihen voi jokainen sitten hommata sellaisen kitaran kuin itse haluaa. Minusta ei kuitenkaan kannata hommata sitä jonkun puun tai puiden takia, vaan kokeilla mikä tuntuu ja soundaa parhaiten. Kyllä niissä soittimissa jotka omaan käteen parhaiten istuu on myös ne puutkin jotain muuta kuin ihan halvimmissa. Jos on erimieltä, niin sitten säästyy rahaa kun voi ostaa sen halvemman.
Lunnu
30.08.2015 21:27:29
En ole tähän päivään mennessä ollut kiinnostunut yhdenkään omistamani kitaran puumateriaalista. Säälittävää eikö. Lähinnä on kiinnostanut soitettavuus ja muut ominaisuudet.
Kun nyt tätä keskustelua seuranneena olen hämmentyneenä pannut merkille miten tunteikkaasti tuohon suhtaudutaan tein pikaisen vilkaisun m.net torille. Aika harvassa myynti-ilmossa mainitaan kitaran puumateriaalia. Mikit sunmuut kyllä tuodaan esille. Olisiko kuitenkin niin että suurin osa ostajista on kuin minä - ei niillä puilla niin suurta merkitystä ole, kunhan eivät ole mitään palsaa että pysyy osat kiinni?
Nostalgy is not what it used to be
Jukka Häikiö
30.08.2015 21:36:39

Sen enempiä kommentoi mitään, kun kerran itelleni moista lupasin, mut aika veikeä klippi linkissä, asiasta ois tehnyt hauskemman, jos siellä ois ollut karkeloissa mukana, vaikkapa joku ihan kelponen halvempi muutaman satasen Tokai tms. varustettuna kuitenkin kunnon mikeillä ja raudoilla, mutku, no joka tapauksessa ihan hauska klippi kuitenkin. Eipä tuo orkkis viisysi ylivertaisuudellaan mitenkään loistamaan pääse, erot noiden kaikkien välillä on pienet, toisille merkittävät, toisille ei. Tarkoitus ei ole pidentää/jatkaa tätä, välillä "vähän" tahdittomaksikin käynyttä keskustelua, vaan tällainen loppukevennys.

https://www.youtube.com/watch?v=a-ug6TN3oOw
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
zedder
30.08.2015 21:40:18
qal: En ole tähän päivään mennessä ollut kiinnostunut yhdenkään omistamani kitaran puumateriaalista. Säälittävää eikö. Lähinnä on kiinnostanut soitettavuus ja muut ominaisuudet.
Kun nyt tätä keskustelua seuranneena olen hämmentyneenä pannut merkille miten tunteikkaasti tuohon suhtaudutaan tein pikaisen vilkaisun m.net torille. Aika harvassa myynti-ilmossa mainitaan kitaran puumateriaalia. Mikit sunmuut kyllä tuodaan esille. Olisiko kuitenkin niin että suurin osa ostajista on kuin minä - ei niillä puilla niin suurta merkitystä ole, kunhan eivät ole mitään palsaa että pysyy osat kiinni?

Kunhan runko ei ole lastulevyä, MDF:ää eikä vaneria niin aika sama se. Kunhan on jotakin yleisesti kitaranrakennuksessa käytettyä puulajiketta.

Otelauta sen sijaan saisi olla mielellään eebeniä, mutta siinäkin on yksi ongelma; se kun tuppaa halkeilemaan... Yhden Jacksonin otelautaa olen joutunut paikkailemaan eeben- sahajauholla ja pikaliimalla. Mitenkähän se seos vaikuttaa soundiin...
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
varakeef
30.08.2015 22:08:48
Jukka Häikiö: Sen enempiä kommentoi mitään, kun kerran itelleni moista lupasin, mut aika veikeä klippi linkissä, asiasta ois tehnyt hauskemman, jos siellä ois ollut karkeloissa mukana, vaikkapa joku ihan kelponen halvempi muutaman satasen Tokai tms. varustettuna kuitenkin kunnon mikeillä ja raudoilla, mutku, no joka tapauksessa ihan hauska klippi kuitenkin. Eipä tuo orkkis viisysi ylivertaisuudellaan mitenkään loistamaan pääse, erot noiden kaikkien välillä on pienet, toisille merkittävät, toisille ei. Tarkoitus ei ole pidentää/jatkaa tätä, välillä "vähän" tahdittomaksikin käynyttä keskustelua, vaan tällainen loppukevennys.

Viihdyttävä klippi. Nuo Les Paulit - kotimaisen yrittäjän tuote mukaan lukien -kuulostavat kaikki varsin samanhenkisiltä, mutteivät identtisiltä. Mikään ei kuulosta paremmalta kuin toinen (koska paremmuutta ei näissä karkeloissa oikeastaan ole olemassa).

Tämä jo tiedettiinkin. Mutta noissa on kaikissa eri mikit, eri sähkökomponentit, eri raudat. Mikä jää puiden osuudeksi, jää arvailujen varaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
GiovanniDiRondo
30.08.2015 22:17:57

Oma kiinnostukseni puulajeja kohtaan johtuu siitä, että omissa kitaroissani on ollut mitä erikoisimpia puulajeja. Silloin kun olen ne ostanut en ole tiennyt mitään soitinpuista. Kitarat kuulostavat myös kovin erikoisilta, enkä ole keksinyt mitään muuta syytä kuin niissä käytetyt puut.

Havaintoni puista ovat vastanneet niiden puiden soinnista tehtyjä kuvauksia.

Jokin aika sitten ostin ensimmäisen saarnirunkoisen Telen. Se on niin erisoundinen kuin muut Teleni, että jouduin opettelemaan soittamista uudelleen. Nyt olen siihen kyllä tyytyväinen, koska se on paras kitarani ja minulle täysin sopiva.

Liikaa noista puista silti vauhkotaan usein. Mutta toistaiseksi johdonmukaisin selitys tiettyihin soinnillisiiin ominaisuuksiin on puu.
hallu
30.08.2015 22:20:22
Jukka Häikiö: Sen enempiä kommentoi mitään, kun kerran itelleni moista lupasin, mut aika veikeä klippi linkissä, asiasta ois tehnyt hauskemman, jos siellä ois ollut karkeloissa mukana, vaikkapa joku ihan kelponen halvempi muutaman satasen Tokai tms. varustettuna kuitenkin kunnon mikeillä ja raudoilla, mutku, no joka tapauksessa ihan hauska klippi kuitenkin. Eipä tuo orkkis viisysi ylivertaisuudellaan mitenkään loistamaan pääse, erot noiden kaikkien välillä on pienet, toisille merkittävät, toisille ei. Tarkoitus ei ole pidentää/jatkaa tätä, välillä "vähän" tahdittomaksikin käynyttä keskustelua, vaan tällainen loppukevennys.

Voihan perseen suti, nyt rupes tekeen mieli Ruokankaan Paulia :-). Tämmöset videot pitäs kieltää lailla. Mitnhän mäsaisin koko omaisuuteni kaupaksi, että voisin ostaa semmoisen:-D.
J.Nikkanen
30.08.2015 22:52:05
Ihan kiva ketju.
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
antnis
30.08.2015 22:53:08
Aika rumahan tuo Unicorn on vrt LP. Samaan aikaan toisaalla... :D http://www.hifiharrastajat.org/foor … .php/117242-Hifismi-vs-tiede/page21
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)